Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Petra »

Ik bespeur een gevalletje hete brei en pluraliteitsmanagement. :)

viewtopic.php?p=275107#p275107
"Op dat punt doet de vraag naar de iure pluraliteit zich voor: wat moeten we met deze hete brei?

Je ziet dat echte verdraagzaamheid, dat wil zeggen verdraagzaamheid die de radicale andersheid van de ander respecteert, een sterke waarheidsclaim juist insluit in plaats van ermee op gespannen voet staat. Dus is het minder simpel dan het lijkt. Wil je verdraagzaamheid promoten, dan moet je juist de radicaliteit van de pluraliteit behouden in plaats van matigen of weghalen. Anders is verdraagzaamheid niet zozeer het thema van hen die vrede zoeken, maar het thema van hen die via het machtsblok van het midden proberen de extremen om zeep te helpen. Dat heeft met verdraagzaamheid niet zoveel te maken."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:13
Zolderworm schreef: 04 mar 2020, 15:00
Alpha schreef: 04 mar 2020, 14:57
hopper schreef: 04 mar 2020, 14:48
Alpha schreef: 04 mar 2020, 14:44
De triade leer staat niet in de Bijbel.

Ik ben in mijzelf al een triade: de waarnemer, het waargenomene en het waarnemen zelf.
Welke van de drie moet er straks naar de hemel?

Wacht, dat kan niet. Het is óf alle drie of geen een. Want wij drieën kunnen niet zonder elkaar bestaan.
In verscheidene religies komen ook drievoudige goden voor: de Nornen (Noordse religies), de Moiren, de Horen en de Erinyen (Griekse mythologie), en de Faten (Italische en Romeinse mythologie).
Die hadden dus ook al door wat ik hierboven schrijf.
De triade leer is een vorm van leer van afgoden en is terug te voeren naar de stichter Nimrod in Babylon.
We gaan hier andermans religie er niet van beschuldigen een afgoderij te zijn. Een dikke melding aan je broek.
Wanneer je nazoekt waar die leer vandaan komt, kom je bij Nimrod in het oude Babylon terecht, de bakermat van afgoderij. Dat is geen beschuldiging, maar een constatering.
Weerleg het dan met feiten.
Het is overigens een citaat uit wiki.

Over Nimrod:

Nimrod (Hebreeuws: נִמְרוֹדֿ, "de tegenstrever" of "de zich verontwaardigende") was volgens de traditie in de Hebreeuwse Bijbel een zoon van Kus en een achterkleinzoon van Noach,[1] "de eerste machthebber op aarde"[2] en "een geweldig jager, door niemand overtroffen".[3]

"De kern van zijn rijk werd gevormd door Babel, Uruk, Akkad en Kalne, in Sinear. Vanaf dat land trok hij naar Assyrië waar hij Ninive, Rechobot-Ir en Kalach bouwde, en ook de grote stad en Resen, tussen Nineve en Kalach.[4]"

Hiermee was hij volgens de traditie de eerste en tot op heden enige persoon die over de gehele mensheid heerste.

Gen 10:
8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij werd de eerste machtige op aarde.
9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’ NWV.

[Modbreak Peter79: Volgens Alpha is er sprake van afgoderij, omdat Alpha in Jehovah gelooft en alle tegenstrevers afgoden zijn. Op deze wijze mag hij dat m.i., wel voorzichtig, stellen. Een ander zou, nu die ruimte geboden wordt, onderbouwd kunnen stellen dat Alpha afgoderij bedrijft. Belangrijk is de tekst op de voorpagina van geloofsgesprek:

Houd hier dus niet een monoloog en houd een ander niet jouw waarheid voor als enige waarheid. Andere stromingen of religies omlaag halen of als dwaling en afgodendienst betitelen is niet de bedoeling.

Dus ja, dit is erg op of over het randje.

Omdat Alpha het m.i. over een stropop heeft (voor zover ik het weet, is er niemand die een triadeleer aanhangt) tolereer ik het tot nog toe. Wie in dezen een strikte toepassing van de forumregels wil waaruit persoonlijke consequenties volgen, zal zich tot Trajecto moeten wenden. Ik heb de kwestie in elk geval in het crewoverleg naar voren gebracht.]
Een andermans geloof "afgoderij" noemen is sowieso walgelijk, om welk geloof het ook gaat, in het heden of in het verleden. Dat Jehova's Getuigen alle andere geloven afgoderij noemen vind ik verwerpelijk. Ik vind dat we dit, zeker in geloofsgesprek, niet moeten tolereren. Ik begrijp wel dat jullie denken: "laat maar gaan; hij komt hier niet zo vaak en is al zo oud". Maar wat mij betreft zijn er grenzen.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 05 mar 2020, 09:04
Dat Jehova's Getuigen alle andere geloven afgoderij noemen vind ik verwerpelijk. Ik vind dat we dit, zeker in geloofsgesprek, niet moeten tolereren. Ik begrijp wel dat jullie denken: "laat maar gaan; hij komt hier niet zo vaak en is al zo oud". Maar wat mij betreft zijn er grenzen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 04 mar 2020, 15:22 Ik begrijp niet waarom Babylon zo zwart afgeschilderd wordt in de Bijbel
Jaloezie?
Of wat?
Het was ooit de grootste stad van de wereld en een centrum van studie en wetenschaap.
Het verhaal van Mozes in het rieten mandje is zeer waarschijnlijk overgenomen van het verhaal van Sargon van Akkad
Etc...
Syncretisme..
Heeft niets met zg. afgoden te maken.....dat wordt er van gemaakt wanneer men de eigen God of Goden het belangrijkste vindt en de enige ware..
Noem ze dan gewoon Goden...en laat dat "af" achterwege..
De Bijbel geeft slechts gebeurtenissen weer.
Ik citeer:

Gen 10:9 Hij deed zich kennen als een geweldig jager gekant tegen Jehovah. Daarom zegt men wel: „Zoals Nimrod, een geweldig jager gekant tegen Jehovah.”

Het gevolg daarvan was veel geweld, mensen en kinderoffers.

Je ziet dan ook dat mensen die zich tegen JHWH keren zich bedienen van geweld, of verbaal geweld.
Zij zijn door de god van deze wereld verblind.

2 Kor 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

2 Tim 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels.

Dit verschijnsel neemt steeds groter vormen aan.
Neem dan ook deze profetie mee:

Mt 24:
6 Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Raak niet in paniek, want die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere. In de ene plaats na de andere zullen voedseltekorten en aardbevingen zijn.
8 Al die dingen zijn het begin van de weeën.

Luk 21:
9 Als jullie horen van oorlogen en ongeregeldheden, raak dan niet in paniek. Want die dingen moeten eerst gebeuren, maar het einde zal niet meteen komen.’
10 Daarna zei hij tegen ze: ‘Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.
11 Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën. Ook zullen er angstaanjagende dingen te zien zijn en zullen er uit de hemel grote tekenen zijn. NWV.

Dingen die 50 jaar geleden als asociaal werden gezien, worden nu heel gewoon gevonden.
Wat moet er nu nog gebeuren, voordat de Bijbel serieus genomen wordt?

Wat afgoden betreft, lees eens Jesaja 44:14-20.
Men maakt daar een eigen god.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 mar 2020, 15:45
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Deze opmerking is dus weer NIET correct.
Wat je doet is dat je jouw MENING weergeeft.
Mijn mening is gewoon op de Bijbel gebaseerd en dat probeer ik te onderbouwen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 05 mar 2020, 13:03
Zolderworm schreef: 05 mar 2020, 09:04
Dat Jehova's Getuigen alle andere geloven afgoderij noemen vind ik verwerpelijk. Ik vind dat we dit, zeker in geloofsgesprek, niet moeten tolereren. Ik begrijp wel dat jullie denken: "laat maar gaan; hij komt hier niet zo vaak en is al zo oud". Maar wat mij betreft zijn er grenzen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Afgoderij is het aanbidden van afgoden.
De Bijbel is daar heel duidelijk over.

Afgoderij heeft zijn oorsprong in het oude Babylon, waar Nimrod de heerser was en bekend stond als "gekant tegen JHWH".
Wanneer je verder kijkt in de Bijbel, dan zie je dat Nebukadnezar belangrijke informatie krijgt over dit fenomeen.

Daniël 2: 31 e.v.
Daar worden de opeenvolgend heersende rijken afgebeeld in symbolische taal.
We zitten nu in de periode van de voeten, die bestaan uit ijzer en klei.
Volgens de Bijbelse uitleg staat dat voor een verdeeld rijk, die niet de kracht kent van de vorige rijken.
Deze menselijke machten, die alleen maar veel ellende veroorzaken, zullen vernietigd worden.
Gods koninkrijk zal vrede en voorspoed brengen, met Jezus als koning.

In de meeste religies zijn aantoonbare sporen uit het oude Babylon te vinden.
Wanneer deze niet uit het geloof zijn verwijderd, is het een vorm van afgoderij, God keurt dat af.

Maar hij is tolerant.

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken. NWV.

Vandaar dat zijn zoon naar de aarde is gekomen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 10 mar 2020, 11:47
callista schreef: 04 mar 2020, 15:22 Ik begrijp niet waarom Babylon zo zwart afgeschilderd wordt in de Bijbel
Jaloezie?
Of wat?
Het was ooit de grootste stad van de wereld en een centrum van studie en wetenschaap.
Het verhaal van Mozes in het rieten mandje is zeer waarschijnlijk overgenomen van het verhaal van Sargon van Akkad
Etc...
Syncretisme..
Heeft niets met zg. afgoden te maken.....dat wordt er van gemaakt wanneer men de eigen God of Goden het belangrijkste vindt en de enige ware..
Noem ze dan gewoon Goden...en laat dat "af" achterwege..
De Bijbel geeft slechts gebeurtenissen weer.
Ik citeer:


Gen 10:9 Hij deed zich kennen als een geweldig jager gekant tegen Jehovah. Daarom zegt men wel: „Zoals Nimrod, een geweldig jager gekant tegen Jehovah.”

Het gevolg daarvan was veel geweld, mensen en kinderoffers.

Je ziet dan ook dat mensen die zich tegen JHWH keren zich bedienen van geweld, of verbaal geweld.
Zij zijn door de god van deze wereld verblind.

2 Kor 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.
De Bijbel zegt veel over de mens.
Etc...enz...een veelvoud aan bijbelteksten als reactie :w zonder echt in te gaan op mijn post.
Wat afgoden betreft, lees eens Jesaja 44:14-20.
Men maakt daar een eigen god.
Iedereen maakt zijn/haar eigen God
Jij ook...
Waarom zou jouw God geen afgod zijn en al die andere Goden wel?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 10 mar 2020, 11:49
HJW schreef: 04 mar 2020, 15:45
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Deze opmerking is dus weer NIET correct.
Wat je doet is dat je jouw MENING weergeeft.
Mijn mening is gewoon op de Bijbel gebaseerd en dat probeer ik te onderbouwen.
Niet zo gezond voor de geest:
http://paradise-cafe.jehovahs-getuigen. ... -1885.html

De verplichting om langs de deuren te gaan geeft mensen doorgaans stress. Daarom is het fijn als je in plaats daarvan op een forum je boodschap mag verkondigen, met als enig doel aan je verplichtingen te voldoen. Wat anderen geloven of denken interesseert je verder geen fluit. Dat is wel duidelijk. Voor mij toch een voorwaarde om met dit forum te mogen meedoen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 11 mar 2020, 13:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Neen, jij geeft in het G G geloofsrestaurant het recept voor de boerenkool met worst als de enige gezonde maaltijd.
Hier tref je een uitgebreide menu-kaart aan met velerlei receptuur. Het is nu juist de kunst om ook van de andere gerechten te proeven en dat doe jij niet. Het is bij jou uitsluitend de boerenkool, over andere ingredienten wil jij niet spreken en dat maakt het dineren met jou wel zeer eenzijdig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 11 mar 2020, 11:10
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Neen, jij geeft in het G G geloofsrestaurant het recept voor de boerenkool met worst als de enige gezonde maaltijd.
Hier tref je een uitgebreide menu-kaart aan met velerlei receptuur. Het is nu juist de kunst om ook van de andere gerechten te proeven en dat doe jij niet. Het is bij jou uitsluitend de boerenkool, over andere ingredienten wil jij niet spreken en dat maakt het dineren met jou wel zeer eenzijdig.
Er zit geloof ik zelfs geen jus over de boerenkool met worst...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door pyro »

Messenger schreef: 11 mar 2020, 11:12 Er zit geloof ik zelfs geen jus over de boerenkool met worst...
Je zult moeten volstaan met het bekende WTG sausje. :w
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 11 mar 2020, 09:01
Alpha schreef: 10 mar 2020, 11:47
callista schreef: 04 mar 2020, 15:22 Ik begrijp niet waarom Babylon zo zwart afgeschilderd wordt in de Bijbel
Jaloezie?
Of wat?
Het was ooit de grootste stad van de wereld en een centrum van studie en wetenschaap.
Het verhaal van Mozes in het rieten mandje is zeer waarschijnlijk overgenomen van het verhaal van Sargon van Akkad
Etc...
Syncretisme..
Heeft niets met zg. afgoden te maken.....dat wordt er van gemaakt wanneer men de eigen God of Goden het belangrijkste vindt en de enige ware..
Noem ze dan gewoon Goden...en laat dat "af" achterwege..
De Bijbel geeft slechts gebeurtenissen weer.
Ik citeer:


Gen 10:9 Hij deed zich kennen als een geweldig jager gekant tegen Jehovah. Daarom zegt men wel: „Zoals Nimrod, een geweldig jager gekant tegen Jehovah.”

Het gevolg daarvan was veel geweld, mensen en kinderoffers.

Je ziet dan ook dat mensen die zich tegen JHWH keren zich bedienen van geweld, of verbaal geweld.
Zij zijn door de god van deze wereld verblind.

2 Kor 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.
De Bijbel zegt veel over de mens.
Etc...enz...een veelvoud aan bijbelteksten als reactie :w zonder echt in te gaan op mijn post.
Wat afgoden betreft, lees eens Jesaja 44:14-20.
Men maakt daar een eigen god.[/quote]

Iedereen maakt zijn/haar eigen God
Jij ook...
Waarom zou jouw God geen afgod zijn en al die andere Goden wel?[/quote]Ik geef slechts de Bijbelse raad weer en daar kan je kennelijk niet tegen. (2 Tim 4:3,4).

Jesaja 44:
14 Iemand hakt ceders om voor zijn werk. Hij kiest een bepaalde boomsoort, een eik, en laat die groot en sterk worden tussen de bomen van het woud. Hij plant een laurierboom en de regen zorgt voor groei.
15 Dan gebruikt een man het hout als brandstof. Hij neemt een deel om zich te warmen. Hij maakt een vuur en bakt brood. Maar hij maakt ook een god en gaat die aanbidden. Hij maakt er een beeld van en knielt ervoor neer.
16 De ene helft verbrandt hij in het vuur. Op die helft roostert hij vlees en hij eet tot hij genoeg heeft. Ook warmt hij zich en zegt: ‘Ha, ik kijk naar het vuur en word lekker warm!’
17 Maar van de rest maakt hij een god, een beeld. Hij knielt ervoor neer en gaat het aanbidden. Hij bidt tot het beeld en zegt: ‘Red me, want u bent mijn god.’
18 Ze weten niets, ze begrijpen niets, want hun ogen zitten dicht en ze kunnen niet zien. Het ontbreekt ze aan inzicht. 19 Niemand staat erbij stil, ze hebben niet de kennis of het begrip om te zeggen: ‘De ene helft heb ik verbrand in het vuur, op de houtskool heb ik brood gebakken en vlees geroosterd om te eten. Moet ik dan van de rest iets walgelijks maken? Moet ik een stuk hout van een boom gaan aanbidden?’
20 Hij voedt zich met as. Zijn eigen hart heeft hem misleid en bedrogen. Hij kan zichzelf niet redden en vraagt zich niet af: ‘Is het misschien bedrog wat ik in mijn rechterhand houd?’

Iedereen?
Welnee, er zijn nog steeds mensen die zelf kiezen, op basis van nauwkeurige kennis, voor de enige, almachtige God.

Jes 42: 8 Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam. Ik geef mijn eer aan niemand anders en mijn lof niet aan beelden.
Ps 83:18 Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 11 mar 2020, 10:43
Alpha schreef: 10 mar 2020, 11:49
HJW schreef: 04 mar 2020, 15:45
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Deze opmerking is dus weer NIET correct.
Wat je doet is dat je jouw MENING weergeeft.
Mijn mening is gewoon op de Bijbel gebaseerd en dat probeer ik te onderbouwen.
Niet zo gezond voor de geest:
http://paradise-cafe.jehovahs-getuigen. ... -1885.html

De verplichting om langs de deuren te gaan geeft mensen doorgaans stress. Daarom is het fijn als je in plaats daarvan op een forum je boodschap mag verkondigen, met als enig doel aan je verplichtingen te voldoen. Wat anderen geloven of denken interesseert je verder geen fluit. Dat is wel duidelijk. Voor mij toch een voorwaarde om met dit forum te mogen meedoen.
Je bron van JOUW "geloof" vermelden is best aardig, mensen die er zijn uitgezet wegens wangedrag.
Je laat graag je oren kittelen.


Dat jij in mystiek gelooft, is mij bekend.
Een "ziener" heeft jou gewaarschuwd voor het gevaar.
Maar de eeuwenoude Bijbelse waarschuwingen negeer je.

Als "domme" illustratie:

Je besluit om per trein naar Amsterdam te gaan.
Je stapt de eerste de beste trein in, je meent dat die naar Amsterdam gaat.
Je sukkelt in slaap en wordt pas wakker in het centraal station in Groningen.
Helaas heb je dan de laatste trein terug gemist.

Tja, triest.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 11 mar 2020, 11:10
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Neen, jij geeft in het G G geloofsrestaurant het recept voor de boerenkool met worst als de enige gezonde maaltijd.
Hier tref je een uitgebreide menu-kaart aan met velerlei receptuur. Het is nu juist de kunst om ook van de andere gerechten te proeven en dat doe jij niet. Het is bij jou uitsluitend de boerenkool, over andere ingredienten wil jij niet spreken en dat maakt het dineren met jou wel zeer eenzijdig.
Tja, receptuur die alleen jouw smaak betreft, is ook niet alles.

Ondanks alles heb je Jezus bemiddeling nodig, hij is de weg.
Alle andere wegen leiden naar Rome.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Zo Alpha, je bent weer "lekker" bezig.
Steeds hetzelfde riedeltje.....als reactie, ook al slaat het nergens op....op wat diegene heeft geschreven.
Bijbelteksten oplepelen als reactie ...simpel...

Maar goed...fijn dat jij alles weet en anderen de weg wijst...en zo ingaat op wat een ander schrijft...ook zo inhoudelijk
Ze zijn hier allemaal blind en doof... :? 8-)
En dat laat je ook niet na om dat steeds te vermelden.....

In ieder geval heeft het ook zo zijn voordelen.
Never, never en never zal ik me aansluiten bij de JG.

Mogen jullie nog wel langs de deur i.v.m. het corona-virus?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 18 mar 2020, 13:13
Zolderworm schreef: 11 mar 2020, 10:43
Alpha schreef: 10 mar 2020, 11:49
HJW schreef: 04 mar 2020, 15:45
Alpha schreef: 04 mar 2020, 15:16ik geef slechts de Bijbelse visie
Deze opmerking is dus weer NIET correct.
Wat je doet is dat je jouw MENING weergeeft.
Mijn mening is gewoon op de Bijbel gebaseerd en dat probeer ik te onderbouwen.
Niet zo gezond voor de geest:
http://paradise-cafe.jehovahs-getuigen. ... -1885.html

De verplichting om langs de deuren te gaan geeft mensen doorgaans stress. Daarom is het fijn als je in plaats daarvan op een forum je boodschap mag verkondigen, met als enig doel aan je verplichtingen te voldoen. Wat anderen geloven of denken interesseert je verder geen fluit. Dat is wel duidelijk. Voor mij toch een voorwaarde om met dit forum te mogen meedoen.
Je bron van JOUW "geloof" vermelden is best aardig, mensen die er zijn uitgezet wegens wangedrag.
Je laat graag je oren kittelen.


Dat jij in mystiek gelooft, is mij bekend.
Een "ziener" heeft jou gewaarschuwd voor het gevaar.
Maar de eeuwenoude Bijbelse waarschuwingen negeer je.

Als "domme" illustratie:

Je besluit om per trein naar Amsterdam te gaan.
Je stapt de eerste de beste trein in, je meent dat die naar Amsterdam gaat.
Je sukkelt in slaap en wordt pas wakker in het centraal station in Groningen.
Helaas heb je dan de laatste trein terug gemist.

Tja, triest.
Persoonlijk vind ik dat iemand die niet in staat is om zijn eigen geloof te relativeren, en maar niet wil begrijpen dat het maar gewoon zijn eigen geloof is en dat het niet per se waar hoeft te zijn wat hij gelooft ... en die zich voorts geen fluit interesseert voor het geloof van anderen, en niet wezenlijk met hen daarover in gesprek wil, van dit forum uitgesloten moet worden. Zijn gedrag past niet binnen de doelstelling van dit forum, dat geloofsgesprek wordt genoemd. Iemand die niet in staat is tot een wezenlijk gesprek met de ander, die alleen maar zijn eigen geloof loopt te roeptoeteren en anderen de ondergang profeteert (omdat zij een iets ander geloof hebben), behoort wat mij betreft hier niet thuis. De enige reden dat je hier nog mag meedoen is, volgens mij, dat je niet zo vaak komt en al behoorlijk op leeftijd bent, en een zeker mededogen oproept bij de moderatie. Maar wat mij betreft is dat niet voldoende om je hier te handhaven.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 18 mar 2020, 13:16 Ondanks alles heb je Jezus bemiddeling nodig, hij is de weg.
Alle andere wegen leiden naar Rome.
Begrijp ik je reactie over het maken van beelden nou goed?
Alle goden waar een houten afbeelding van is gemaakt zijn valse?

Volgens mij zijn er van geen enkele god figuur zoveel afbeeldingen gemaakt als van Jezus. Zowel in hout als sja.. hoe niet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 18 mar 2020, 13:29 . Iemand die niet in staat is tot een wezenlijk gesprek met de ander, die alleen maar zijn eigen geloof loopt te roeptoeteren...

en anderen de ondergang profeteert (omdat zij een iets ander geloof hebben), behoort wat mij betreft hier niet thuis.
Het eigen geloof roeptoeteren... Sja.. wie doet dat niet?
Ik zie het ook niet als roeptoeteren, ik snap best dat als je iets geweldigs hebt gevonden dat je dat graag uitdraagt.

Zoals Messenger met Walsch, Wim met Quaker, Hopper zit in de wereld van het niets, Ook jij hebt je eigen overtuigingen...etc. etc. wie dan niet?
Iedereen praat vanuit de eigen overtuigingen.
Volgens mij is het enige verschil dat die God van bv. Messenger stapelgek op iedereen is en de God van Alpha niet. Maar daar kan Alpha toch niks aan doen. Dat is de schuld van die God.

Voor mij komt een beetje over alsof ik nu boos op Alpha zou zijn omdat ie voor een verkeerde God is gevallen. Lees: ik vind jouw God gemeen want die van mij is wel lief/beter.

Ik vraag me af.. als jij je zin krijgt, is Alpha dan een virtuele martelaar?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Zelf volg ik onder de rubriek "' bijbel gesprek "' een andere invalshoek bij de beoordeling, als buiten dit forum deel. Met Alpha wissel ik weinig informatie uit simpel omdat hij niet reageert zoals ik het graag zou willen zien. Antwoorden in de zin van het leveren van reeksen aan bijbel teksten die veelal ook niet ingaan op de discussie, zie ik niet als een onderhoudend gesprek, maar meer als lesstof en in de schoolbank zitten, daar teken ik persoonlijk niet voor. Wat mij betreft mag Alpha zijn opvattingen best brengen, reacties op zijn inbreng zijn er nog steeds en een reactie betekent voor mij in ieder geval belangstelling voor het onderwerp ten positieve of ten negatieve.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 19 mar 2020, 02:53
Zolderworm schreef: 18 mar 2020, 13:29 . Iemand die niet in staat is tot een wezenlijk gesprek met de ander, die alleen maar zijn eigen geloof loopt te roeptoeteren...

en anderen de ondergang profeteert (omdat zij een iets ander geloof hebben), behoort wat mij betreft hier niet thuis.
Het eigen geloof roeptoeteren... Sja.. wie doet dat niet?
Ik zie het ook niet als roeptoeteren, ik snap best dat als je iets geweldigs hebt gevonden dat je dat graag uitdraagt.

Zoals Messenger met Walsch, Wim met Quaker, Hopper zit in de wereld van het niets, Ook jij hebt je eigen overtuigingen...etc. etc. wie dan niet?
Iedereen praat vanuit de eigen overtuigingen.
Volgens mij is het enige verschil dat die God van bv. Messenger stapelgek op iedereen is en de God van Alpha niet. Maar daar kan Alpha toch niks aan doen. Dat is de schuld van die God.

Voor mij komt een beetje over alsof ik nu boos op Alpha zou zijn omdat ie voor een verkeerde God is gevallen. Lees: ik vind jouw God gemeen want die van mij is wel lief/beter.

Ik vraag me af.. als jij je zin krijgt, is Alpha dan een virtuele martelaar?
Ik vind dat iemand aan enkele basisvoorwaarden moet voldoen om te kunnen meedoen met geloofsforum. Om te beginnen werkelijke belangstelling voor het geloof van een ander. Voorts de welwillendheid om met die ander over het geloof van die ander in gesprek te gaan. Verder het vermogen om het eigen geloof te kunnen relativeren. Ten slotte: de bereidheid om andersdenkenden niet openlijk als verdoemden neer te zetten. Aan geen van deze voorwaarden voldoet Alpha.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door HJW »

Petra schreef: 19 mar 2020, 02:53
Voor mij komt een beetje over alsof ik nu boos op Alpha zou zijn omdat ie voor een verkeerde God is gevallen. Lees: ik vind jouw God gemeen want die van mij is wel lief/beter.

Ik vraag me af.. als jij je zin krijgt, is Alpha dan een virtuele martelaar?
Als je op een forum gaat en je hebt werkelijk geen ene zak interesse in wat een ander vindt en je gaat ook nergens op in......wat doe je dan op een DISCUSSIE forum.
Iedereen draagt zijn gedachtengang uit, maar Alpha is alleen en uitsluitend bezig met het eindeloos en hersenloos opratelen van de overtuigingen van zijn sekte.
Iets anders is hem ook niet toegestaan. Daarnaast krijgt iedereen een sneer mee en is hij uitermate arrogant (alleen en uitsluitend hij verkondigt de bijbelse visie). Alle andere religies en overtuigingen zijn dwaalleren en afgoderij. Het is allemaal totaal respectloos.
Hij heeft twee doelen op het forum:
- proberen anderen te hersenspoelen zoals hij zelf ook gehersenspoeld is
- uren schrijven. Hij is verplicht om "veldwerk" te doen. Misschien is hij te oud en te stram om nog langs deuren te gaan. Maar hij moet verplicht veldwerk doen en dat kan ook op internet. Kan hij nog zijn uurtjes schrijven.
En kan de sekte weer pochen hoeveel miljoenen uren er wel niet gepredikt worden.
En hoe goed zij wel niet zijn, zoveel beter dan alle anderen.

En dan is hij ook opgeleid/afgericht om alle vragen die lastig zijn gewoon stelselmatig te negeren. En dat doet hij dan ook braaf.
Kortom: voor een discussieforum is het veel te weinig.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Petra »

HJW schreef: 20 mar 2020, 09:44
Iedereen draagt zijn gedachtengang uit, maar Alpha is alleen en uitsluitend bezig met het eindeloos en hersenloos opratelen van de overtuigingen van zijn sekte.
Iets anders is hem ook niet toegestaan. Daarnaast krijgt iedereen een sneer mee en is hij uitermate arrogant (alleen en uitsluitend hij verkondigt de bijbelse visie). Alle andere religies en overtuigingen zijn dwaalleren en afgoderij. Het is allemaal totaal respectloos.
Het enige wat ik zeker weet.. is dat ik zelf geen Stem hoor. En ook niet in staat ben om te beoordelen wie het juist heeft en wie niet.
Ik weet wel wat ik meer of minder prettig vind, maar jah... als er een God is, dan is die hoger/beter/wijzer is dan ik.. dus heel misschien heeft Alpha gewoon gelijk, ook al vind ik dat niet prettig. Misschien is dat omdat ik te stom ben om Gods wijsheid te snappen. Dat vind ik wel degelijk heel aannemelijk!

En als dat de enige echte ware God is, dan zijn alle andere religies idd afgoderij.
IK WEET HET ECHT NIET.
Dus ik vind dat best een dilemma.
Moet ik nou gaan beweren dat ik het beter weet dan Alpha of -wie dan ook- .
Ik kan hooguit zeggen dat ik dat geen prettige God vind. En dat ik niet het gevoel heb dat de mensheid daarvan opknapt.
Dat doe ik dus ook, maar ik snap heus wel dat God mij dan een uiterst arrogante vervelende ongehoorzame klier vindt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door HJW »

Petra schreef: 21 mar 2020, 04:27 Ik weet wel wat ik meer of minder prettig vind, maar jah... als er een God is, dan is die hoger/beter/wijzer is dan ik..
Dat is een aanname.....
dus heel misschien heeft Alpha gewoon gelijk, ook al vind ik dat niet prettig.
Dat is het punt ook helemaal niet.
Misschien is het wel zo,
Maar dit is een discussieforum.
En als je 0,0% bereid en/of in staat bent tot een discussie en maar eindeloos hersenloos de JG-sekte zaken neerplempt, dan heeft dat geen enkele toegevoegde waarde op een discussieforum.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Petra »

HJW schreef: 21 mar 2020, 07:55
Petra schreef: 21 mar 2020, 04:27 Ik weet wel wat ik meer of minder prettig vind, maar jah... als er een God is, dan is die hoger/beter/wijzer is dan ik..
Dat is een aanname.....
dus heel misschien heeft Alpha gewoon gelijk, ook al vind ik dat niet prettig.
Dat is het punt ook helemaal niet.
Misschien is het wel zo,
Maar dit is een discussieforum.
En als je 0,0% bereid en/of in staat bent tot een discussie en maar eindeloos hersenloos de JG-sekte zaken neerplempt, dan heeft dat geen enkele toegevoegde waarde op een discussieforum.
Jij noemt het hersenloos.. ik snap dat het ook jouw pakkie an niet is.
Maar ik snap ook dat Alpha ook maar Gods wil naar beste eer en geweten zit uit te voeren.
Tenminste... ook dat is natuurlijk een aanname.
Ik kan het aan Alpha vragen. :idea:

@Alpha.
Zit jij hier je eigen ideologie te verspreiden of is het Gods Wil?
Hoor jij de Stem van God? Of bedenk je het zelf? Of hoor je het van anderen? Of lees je het in de bijbel?
Voel jij Gods leiding? Heb jij je autonomie aan God overgedragen?
Is dit het wat God van jou Wil?
Zou God dat ook van mij willen?
Denk je dat de wereld hier van opknapt?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door HJW »

Petra schreef: 22 mar 2020, 01:51
Jij noemt het hersenloos..
Hersenloos als in: ik denk zelf niet meer na, ik plemp alleen neer wat mij opgedragen wordt. Eigen hersencellen schakel ik uit.
Maar ik snap ook dat Alpha ook maar Gods wil naar beste eer en geweten zit uit te voeren.
Tenminste... ook dat is natuurlijk een aanname.
Ook dit is een niet-relevante vraagstelling.
Natuurlijk is het antwoord "ja".
Maar het is niet relevant.

Als het naar mijn geloofseer en -geweten zo is dat ik het JG geloof van de ratten is en uitgeroeid dient te worden (hypothetisch, laat dat duidelijk zijn),
mag ik dat hier dan uitgebreid en eindeloos verkondigen ?

Twee metaforen:
stel, we zitten op een site over fietsen en fietsreizen.
En dan zit er iemand die alleen en uitsluitend maar loopt te roeptoeteren dat alleen Batavus de juiste fiets is, en dat onderbouwt met het reclamefoldertje van de Batavus. En die persoon blijft dat maar herhalen en herhalen en herhalen. Jarenlang.
Anderen bespreken hun eigen fietsmerken en elk elke elke keer is de reactie van die persoon: Batavus is de enige juiste, jullie doen aan "fietsafgoderij'.
En elke keer weer het reclamefoldertje van de Batavus. Elke vraag over Batavus word genegeerd. Maar wel constant jammeren over andere fietsen.
Ook is het alleen correct, volgens die persoon, om in Duitsland te fietsen.
Elk ander land waar fietstochten beschreven worden, worden door hem afgebrand.
Wat doe je dan op dat fietsforum ?

stel: we zitten in een stiltecoupe in de trein. En dan komt er een JG'er binnen die luidkeels het evangelie gaat verkondigen.
Totaal in strijd met de afspraken die gelden in die coupe.
Maar ja, die persoon beroept zich erop dat hij slechts naar eer en geweten handelt.
Moet de hele stiltecoupe zich dan aanpassen of dient de JG'er zich aan te passen ?