Het is geen esoterische kijk, maar een blik op de werkelijkheid. Gelovigen denken dat dat koninkrijk van Jezus ergens in het hiernamaals ligt. In werkelijkheid ligt het gewoon hier op aarde. De Christus in mij herkent ook de Christus in de ander omdat het dezelfde Christus is. (Er is er maar één van dus) Maar de meeste mensen handhaven gewoon het 'zelf'.Gaitema schreef: ↑17 mar 2020, 21:22
Dat is weer de esoterische kijk.
Laat ik het dieper zeggen. "christus" betekend "zalving". Het is de zalving van God. En Jezus is door God gezalfd om uit het koningshuis van David de Koning van Salem te worden. Koning van Vrede, betekend dat. Zoals Jezus zei: "Mijn vrede geef Ik u. Niet gelijk de wereld die kent, maar Mijn vrede geef Ik u. Verder hebben we het over het nieuw Jeruzalem. Dat betekend "de nieuwe stad van Vrede", daar zal Jezus "met ons" als koningen over regeren. Jezus wordt ook de Heer der heerscharen en Koning der koningen genoemd. We krijgen onder Hem posities om over elkaar Koningen en Heren van de Vrede te zijn. Dat is wat anders dan wat jij onder koningen en heren verstaat. Want van heerszucht is er geen sprake. Maar ook vrede en liefde moet aangestuurd worden. Een volmaakte koning heerst niet, maar geeft vrede.
God gaf Adam ook de schepping in zijn beheer, satan nam het beheer over en daarna neemt Jezus het beheer weer over en ten slotte staat er in de bijbel: "als ieder knie zich voor Jezus buigt, zal Jezus zijn heerschappij aan zijn Vader overgeven en Hij zich aan Hem onderwerpen en dan zullen we allen één zijn. Wij in Christus. Christus in God en God in ons."
Verder is Jezus ook de Hoge Priester, zoals staat in het boek Hebreeën. Je moet je voorstellen dat Hij in die functie de zalving van God ontvangt en het ons geeft. En zo komt inderdaad via Jezus de Christus dus bij ons terecht. HIJ is de Zoon van God en door Hem wij ook. Eén geworden met Hem in de doop. Gestorven aan ons zelf en één geworden in de opstanding met Hem uit de dood.
Het gaat dus niet om ons zelf, want die is er niet meer, maar om God in ons.
"Zoon van God" duidt op het gene van God wat in ons aan het werk is, en waarmee we één zijn geworden. Dat word je als je een vredestichter van God bent geworden. Brengent vrede, tussen God en de mensen. Dat bracht Jezus en in navolging van Hem wij ook. Want Jezus zei: "zalig zijn de vredestichters, want ze zullen zonen van God genoemd worden."
Kennelijk is het God's wil dat we 80 jaar rond lopen op het ondermaanse en dan is het over. Dat is ook logisch, immers wat zou een 'zelf' al die miljoenen jaren in de toekomst moeten doen? Christus zélf is het eeuwige leven, niet Hopper, Gaitema of andere deelnemers hier.