Hi peda,peda schreef: ↑17 mar 2020, 10:02Hallo Petra,
Zolang gelovigen en ongelovigen onderling het "' gulden gebod "' volgen, is er m.i. niets aan de hand. Wanneer de Wil van God volgens de invulling van sommigen niet meer synchroom loopt met de '' gulden regel "' dan botsen de visies krachtig. Helemaal uiteraard wanneer verzet tegen de Wil van God in zulke gevallen wordt vergeleken met de mens die de eigen autonomie wil plaatsen tegen de Wil van God. Gelukkig zijn gelovigen die zo nog denken, niet vertegenwoordigd op dit forum. Gesprekken met dezulken zijn zinloos, ook al omdat de psychologie van deze mensen niet open staat voor enige vorm van correctie. Je treft zo'n rigide houding niet alleen aan bij gelovigen maar ook bij anderen die idealismen op fundamentele wijze verheerlijken. Uit het communisme herinner ik mij nog de slogan dat de niet welwillenden na hun executie in ieder geval nog bruikbaar waren als mest voor de akkers. Gesprekken zijn met deze psychische zonderlingen dan gewoon onmogelijk. God wordt ingevuld overeenkomstig de psychische geaardheid van de gelovige ( William James ). "' Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent "'
Dat is idd de richting waar ik op zat te denken.. gulden gebod of gulden regel. Vanwege dat sleutelbegrip "gezonde omgang met mekaar". Volgens mij is dat de kern waar het om gaat.
Nou bedacht ik dat het logisch is dat je als gelovige/christen het goede woord verspreidt of de blije boodschap of roep maar hoe het allemaal genoemd wordt. Dat doe je niet zomaar. Dat doe je omdat echt denkt dat het iets goeds is. Niet alleen jijzelf maar iedereen op de hele wereld zou de autonomie moeten overdragen naar God en naar Gods wil leven.
Dat denk je niet voor niks, dat denk je omdat je echt het gevoel hebt dat de hele wereld daarvan opknapt. Dat kan ik me heus wel indenken.
Dus dat is de vraag die mij bezighoudt... wat is het dan..wat we vinden in God.. waar die wereld zo van opknapt?
Is het de gulden regel?
Maar die zien we in de regel al als iets goeds. Die wordt door velen uitgedragen, of je nou wel of niet in God gelooft.
Dan zou je als gelovige ook de gulden regel kunnen uitdragen, daar heb je God niet voor nodig.
En we hebben Vrouwe Justitia ook al, daar hebben we ook geen God voor nodig.
Dus wat is de meerwaarde dan van God?
Gaan door God meer mensen de gulden regel naleven die dat anders niet zouden doen?
Gaan door God meer mensen zich aan de gewone gangbare wet houden?
Maar het is juist Gods wil die soms regelrecht indruist tegen de gulden regel en/of onze gangbare wetgeving.
Denk ik aan discriminatie van vrouwen SGP, Nashvilleverklaring, abortuswet, seksuele perikelen e.d. (en voorheen de heksenverbranding, kruistochten e.d.).
Nou denk ik dat het voor een zoals jij noemt.. niet rigide fundamentele gelovige best wel een beetje schipperen kan zijn tussen wat nou die wil van God is of zou kunnen zijn of volgens anderen zou zijn en het volgen van de gulden regel. Bv. zoals Gaitema schreef.. dat het maar beter is om het niet over homoseksualiteit te hebben met kerkgenoten.
Jij noemde rigide en fundamentele gelovigen. Maar wat betekent het dan om dat niet te zijn. Wat houdt dat in?
Een beetje schipperen met Gods wil? Gods wil anders/vrijer interpreteren dan wat de bijbel zegt of de paus of de dominee of andere kerkgenoten?
Maar als je nou echt volledig je autonomie hebt overdragen aan God dan moet je toch wel rigide/fundamenteel zijn? Je kan tot niet een beetje of tot op zekere hoogte naar Gods wil leven? Wat is dan de meerwaarde van God?
Voor mij maakt het niet eens uit of God nou wel of niet echt bestaat en of Jezus nou wel of niet echt bestond.. al is het maar het idee of principe, als dat de mens in het algemeen een beter mens maakt dan heeft dat een meerwaarde. Daar ben ik naar op zoek!
Maar telkens als ik denk dat ik iets gevonden heb.. zitten er weer mitsen en maren aan verbonden.
Zeg nou dat je als God gelovige besluit om niet meer naar Gods wil te leven. Wat gebeurt er dan in je dagelijkse leven?
Kijk je dan niet meer naar je medemens om? Ga je de criminaliteit in? Ga je opeens malle dingen doen? Houdt God je op het rechte pad? Dat geloof ik dan weer niet.
God geeft kracht en hoop en troost. Dat is fijn voor jezelf. Maar is dat ook iets waar de hele mensheid beter van zou worden? Zit het hem daarin?