Wat is de meerwaarde van God?

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Wat is de meerwaarde van God?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
23 mar 2020, 14:54
Jerommel schreef:
23 mar 2020, 14:47
hopper schreef:
23 mar 2020, 12:09
Jerommel schreef:
23 mar 2020, 11:48

Het kwade wordt overwonnen door het goede, maar als die overwinning het doel is dan moeten beiden aanwezig zijn.
In werkelijkheid is er geen strijd tussen het kwade en het goede gaande.
Die voltrekt zich slechts in denkbeeldigheid.
Wat een onzin.
Sterk argument. Ik ben om;-)
:)
Ja okee, maar jij beargumeteert je (m.i. onhoudbare) stelling ook niet.

Ik begrijp ook niet hoe iemand zo'n stelling kan doen, als je even in kaart brengt hoe een vreselijk kwaad er door mensen wordt bedreven.
Dat zijn geen dingen waar we graag over nadenken, maar dat is omdat het zo intens kwaadaardig kan zijn.
Ik wil niet eens voorbeelden geven.
Ik ga er vanuit dat men die zelf wel kan bedenken.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
23 mar 2020, 12:12
Verder sluit ik me aan bij Messenger. Als Jezus oproept om niet te oordelen, waarom zou God dat dan wel doen?
Het is een vergissing om te denken dat God op roept om niet te oordelen.
Om dat duidelijker te maken noem ik het nu even be-oordelen.
De mens is best in staat om te beoordelen wat goed is en wat kwaad (als tegenovergestelde van goed) is.
Waar het 'een ander niet oordelen' op slaat is hypocrisie.

Beter om de passage er even bij pakken:

(Mattheus 7 NBG51)

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;
2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?
4 Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?
5 Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.

Dus het is een waarschuwing tegen huichelarij.
Want op zich is het goed om de splinter uit het oog van je broeder te verwijderen, natuurlijk.
Daar help je je broeder immers mee.
Maar, dat vereist wel dat je de toestand van het oog van je broeder goed kunt be-oordelen.
En zo is het ook goed om foute akties van je broeder te ver-oordelen.
Maar het is dus ook zaak om eerst kritisch naar jezelf te zijn.
Een balk in je oog ondermijnt ook je zicht op anderen, het verzwakt je recht van spreken.
Maar het is op zich dus wel de bedoeling dat je je broeder op zijn fouten wijst, en dat jouw broeder dat ook bij jou doet.
En dus niet om iemand te veroordelen, maar om iemand op de goede weg te houden, om elkaar op de goede weg te houden.

Dit is een belkangrijk concept voor de Christen in de dagelijkse praktijk. ;)
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 00:52
Maar het is op zich dus wel de bedoeling dat je je broeder op zijn fouten wijst, en dat jouw broeder dat ook bij jou doet.
En dus niet om iemand te veroordelen, maar om iemand op de goede weg te houden, om elkaar op de goede weg te houden.

Dit is een belkangrijk concept voor de Christen in de dagelijkse praktijk. ;)
Zou je dat een meerwaarde van God noemen?
Dat christenen mekaar op het rechte pad houden bv.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
23 mar 2020, 08:22
Petra schreef:
23 mar 2020, 05:35
Gaitema schreef:
22 mar 2020, 23:28

Het geloof heeft weer als meerwaarde dat het ons van twijfel naar zekerheid brengt en angst voor verlies en de dood weg neemt. Je bent geen verliezer, maar een overwinnaar van God.
Hebben alle gelovigen dat gevoel van zekerheid en geen angst voor dood en verlies of is dat iets van jou persoonlijk?
Het is wel een verschil dat je wel vaker ziet tussen meer de Nederlands Gereformeerden/vrijgemaakten/PKN tot Evangelische hoek en de zwaardere hoek, wat meer daar onzeker over is.
Ik zelf was vroeger onzeker, maar door persoonlijke ervaringen en wat ik in de bijbel vond, niet meer. Zo las ik deze week in de bijbel dat de schapen van Jezus Zijn stem herkennen en Hem volgen. De goede Herder waakt over hen en laat ze niet meer uit Zijn handen roven.
Hoe de RKK er in staat weet ik niet zo goed.
Ik vroeg me af....
viewtopic.php?p=276982#p276982
Gaitema schreef:
22 mar 2020, 10:17
Ik heb wel eens een stem in me dat me zegt dat ik "Die eikel een pak slaag moet geven", maar dat is geen goede stem. Zo is God niet, al klinkt hij als iets rechtvaardigs.
Denk je dat als je geen kracht of steun of -weetikwat- in God had gevonden dat je dan wel dat pak slaag zou geven?
Zou het kunnen dat God mensen op het rechte pad houdt of een rechter pad?
Vraag me opeens af.. of er cijfertjes zijn over gevangenissen/misdaden waarin vergeleken wordt tussen gelovig en niet-gelovig.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hmm.. Het is op zich de meerwaarde van een liefdevolle broederschap (zusters ook ;) ).
De meerwaarde van God daar in is denk ik dat God dan het morele kompas is die de richting geeft.
Maar ik spreek dan niet uit eigen ervaring van het deel zijn van een liefdevolle Christelijke broederschap.
Ik ben zelf een eenzame Christen die al gauw de zoektocht naar een kerk heeft opgegeven, na wat ontmoedigende pogingen..
(misschien was ik er ook nog niet klaar voor)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
24 mar 2020, 04:01
Gaitema schreef:
23 mar 2020, 08:22
Petra schreef:
23 mar 2020, 05:35
Gaitema schreef:
22 mar 2020, 23:28

Het geloof heeft weer als meerwaarde dat het ons van twijfel naar zekerheid brengt en angst voor verlies en de dood weg neemt. Je bent geen verliezer, maar een overwinnaar van God.
Hebben alle gelovigen dat gevoel van zekerheid en geen angst voor dood en verlies of is dat iets van jou persoonlijk?
Het is wel een verschil dat je wel vaker ziet tussen meer de Nederlands Gereformeerden/vrijgemaakten/PKN tot Evangelische hoek en de zwaardere hoek, wat meer daar onzeker over is.
Ik zelf was vroeger onzeker, maar door persoonlijke ervaringen en wat ik in de bijbel vond, niet meer. Zo las ik deze week in de bijbel dat de schapen van Jezus Zijn stem herkennen en Hem volgen. De goede Herder waakt over hen en laat ze niet meer uit Zijn handen roven.
Hoe de RKK er in staat weet ik niet zo goed.
Ik vroeg me af....
viewtopic.php?p=276982#p276982
Gaitema schreef:
22 mar 2020, 10:17
Ik heb wel eens een stem in me dat me zegt dat ik "Die eikel een pak slaag moet geven", maar dat is geen goede stem. Zo is God niet, al klinkt hij als iets rechtvaardigs.
Denk je dat als je geen kracht of steun of -weetikwat- in God had gevonden dat je dan wel dat pak slaag zou geven?
Zou het kunnen dat God mensen op het rechte pad houdt of een rechter pad?
Vraag me opeens af.. of er cijfertjes zijn over gevangenissen/misdaden waarin vergeleken wordt tussen gelovig en niet-gelovig.
Als ik naar mij zelf kijk, heb ik juist door mijn handicap (ass/ pdd-nos) veel slagen in mijn leven gehad, die ik anders niet gehad zou hebben. Door veelvuldig verlies van werk, conflicten met mensen, door mijn sociale onvermogen/paniek aanvallen. Maar daardoor moest ik juist leren op God te vertrouwen en Hem te bidden om mijn karakter te vormen. Zoals de bijbel zegt: " laat de vuurgloed die tot beproeving dient je niet bevreemden, alsof je iets vreemds overkomt" en "God zal je niet boven je kracht beproeven en biedt met de beproeving ook de uitweg".
Als ik geen pdd-nos zou hebben gehad, dan had ik een betere baan gehad met een beter inkomen. Maar waarschijnlijk had ik niet mijn huidige vrouw gevonden en was ik meer voor mij zelf gaan leven en minder of niet voor God.
Ik zou misschien gescheiden kunnen zijn. Ik heb geen idee.
De vogelvanger ving me in zijn net. Het net is gescheurd en ik? Ik ben ontkomen.
hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 00:30
hopper schreef:
23 mar 2020, 14:54
Jerommel schreef:
23 mar 2020, 14:47
hopper schreef:
23 mar 2020, 12:09
Jerommel schreef:
23 mar 2020, 11:48

Het kwade wordt overwonnen door het goede, maar als die overwinning het doel is dan moeten beiden aanwezig zijn.
In werkelijkheid is er geen strijd tussen het kwade en het goede gaande.
Die voltrekt zich slechts in denkbeeldigheid.
Wat een onzin.
Sterk argument. Ik ben om;-)
:)
Ja okee, maar jij beargumeteert je (m.i. onhoudbare) stelling ook niet.

Ik begrijp ook niet hoe iemand zo'n stelling kan doen, als je even in kaart brengt hoe een vreselijk kwaad er door mensen wordt bedreven.
Dat zijn geen dingen waar we graag over nadenken, maar dat is omdat het zo intens kwaadaardig kan zijn.
Ik wil niet eens voorbeelden geven.
Ik ga er vanuit dat men die zelf wel kan bedenken.
In Genesis staat beschreven dat de mens het paradijs moest verlaten vanwege KENNIS VAN GOED EN KWAAD.

Er staat niet: "kennis van kwaad'.

Jij bent steeds maar bezig alles om je heen te verdelen in goed en kwaad. Zeker voor een christen is dat heel merkwaardig. Jezus leerde juist om dat niet te doen. Het kwaad is niet het probleem, jij bent zelf het probleem.
Wat een leuk onderschrift heb jij!
hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
hopper schreef:
Verder sluit ik me aan bij Messenger. Als Jezus oproept om niet te oordelen, waarom zou God dat dan wel doen?
Dus God stuurt zijn Zoon die zegt niet te oordelen, maar God zelf is een andere mening toegedaan?
Je bent niet te volgen. Ben je soms God zelf?
Wat een leuk onderschrift heb jij!
peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
24 mar 2020, 10:09
Jerommel schreef:
hopper schreef:
Dus God stuurt zijn Zoon die zegt niet te oordelen, maar God zelf is een andere mening toegedaan?
Inderdaad, God roept de mens op om niet te oordelen, maar dat wil niet zeggen dat God Zelve niet Oordeelt. Het tegendeel is waar. In Zijn Soevereiniteit Oordeelt God wel degelijk de mens. Mens laat het Oordelen over aan God, zo zouden gelovigen ook moeten handelen. Als het God niet bevalt dan Reageert Hij Zelf wel in het hier en nu; daar hoeft de gelovige niet met een uitgestreken gezicht de hulp-sheriff op aarde te spelen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
Jerommel schreef:
hopper schreef:
Je bent niet te volgen.
Heb je moeite met lezen mischien?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
24 mar 2020, 10:53
hopper schreef:
Jerommel schreef:
hopper schreef:
Inderdaad, God roept de mens op om niet te oordelen, maar dat wil niet zeggen dat God Zelve niet Oordeelt. Het tegendeel is waar. In Zijn Soevereiniteit Oordeelt God wel degelijk de mens. Mens laat het Oordelen over aan God, zo zouden gelovigen ook moeten handelen. Als het God niet bevalt dan Reageert Hij Zelf wel in het hier en nu; daar hoeft de gelovige niet met een uitgestreken gezicht de hulp-sheriff op aarde te spelen.
En jij? Kan jij goed lezen?
peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 11:02
peda schreef:
hopper schreef:
Jerommel schreef:
hopper schreef:
Voel jij je de hulp-sheriff?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
24 mar 2020, 11:24
Jerommel schreef:
peda schreef:
hopper schreef:
Jerommel schreef:
Nee, ik vraag me serieus af of er iets mis is met de leesvaardigheid.
HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
Hoe staat het met jouw balken ?
En je bent natuurlijk hartstikke blij dat ik je op je splinters wijs !!
Goed om te horen.

Trouwens: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.......
HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 04:09
De meerwaarde van God daar in is denk ik dat God dan het morele kompas is die de richting geeft.
Haal je dat kompas uit een boek of uit je geweten. Of is het een combinatie ?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 14:15
Jerommel schreef:
Hoe staat het met jouw balken ?
En je bent natuurlijk hartstikke blij dat ik je op je splinters wijs !!
Goed om te horen.

Trouwens: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.......
Ja.

Ik denk dat er hier wat miscommunicatie is.
Ik probeerde onderscheid aan te geven tussen een ander veroordelen (en eventueel te bestraffen of zeggen dat ie naar de hel gaat ofzo) en het be-oordelen van iemand's handelen (en er iets van te zeggen met goede intenties), maar dat is schijnbaar niet gelukt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 14:17
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 04:09
Haal je dat kompas uit een boek of uit je geweten. Of is het een combinatie ?
Combinatie, waar wellicht ook nog de Heilige Geest iets mee van doen heeft.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 11:36
peda schreef:
Jerommel schreef:
peda schreef:
hopper schreef:

Sorry mensen, mijn excuses.
Misschien ben ik wat autistisch hier in.
Ik ben voor mezelf natuurlijk duidelijk, en verwacht dan kennelijk dat ik dat voor jullie ook ben.
HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:09

Ik probeerde onderscheid aan te geven tussen een ander veroordelen (en eventueel te bestraffen of zeggen dat ie naar de hel gaat ofzo) en het be-oordelen van iemand's handelen (en er iets van te zeggen met goede intenties), maar dat is schijnbaar niet gelukt.
Je onderscheid is geheel helder.
Dat is ook gelukt.
Als je je gedachtengang consequent doortrekt moet je dus ook blij zijn dat anderen jou wijzen op je splinters.
Want anders is het zo dat jij anderen op zaken mag wijzen, maar anderen jou niet.
En dat is de indruk die je wekt.

Of twijfel je aan mijn intenties ?
peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:16
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 11:36
peda schreef:

Sorry mensen, mijn excuses.
Misschien ben ik wat autistisch hier in.
Ik ben voor mezelf natuurlijk duidelijk, en verwacht dan kennelijk dat ik dat voor jullie ook ben.
Zoals jezelf schrijft, is er een verschil tussen ver-oordelen en be-oordelen. Ik begrijp de oproep gegeven in de bijbel inderdaad als "' be-oordeling "' en niet als opdracht tot "' ver-oordeling "'. Ik hoef er ook niet op te wijzen dat de Paulinistische Romeinen brief passages, door de gelovigen onderling op totaal verschillende wijze worden geinterpreteerd ( be-oordeling ). Zo wordt in de grote PKN ( behoudens de Ger Bond vleugel ) geheel anders aangekeken tegen de homo praksis ( be-oordeling ) als in andere christelijke stromingen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de mogelijkheid van het kerkelijk huwelijk voor homo-geaarden. De individuele gelovige bepaalt hoe teksten worden geinterpreteerd ( be-oordeling ) en dat kan 100% uit elkaar liggen, terwijl een ieder zich wel beroept op de positieve Werking van de H Geest bij de interpretatie ( be-oordeling ) .
Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 16:05
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 15:09

Je onderscheid is geheel helder.
Dat is ook gelukt.
Als je je gedachtengang consequent doortrekt moet je dus ook blij zijn dat anderen jou wijzen op je splinters.
Want anders is het zo dat jij anderen op zaken mag wijzen, maar anderen jou niet.
En dat is de indruk die je wekt.
Ik weet niet waar je precies op doelt, maar ik weet wel dat ik soms zo over kom.
Ja, ik ben op zich blij als mensen mij corrigeren.
Maar ik ben het vaak niet eens met de kritiek.
Maar soms valt het kwartje bij mij later alsnog, en dan kom ik er wel op terug.
Ik bied ook weleens mijn excuses aan als ik er naast zat of te hard aan heb gevallen of verdedigd.
Of twijfel je aan mijn intenties ?
Ik denk dat we allebei nog niet zeker zijn van elkaars intenties, maar we zijn al voorbij het voordeel van de twijfel geven, in de goede richting.
Het is nog even aftasten.
En dat is dan enkel met betrekking tot de forum communicatie, natuurlijk.
Verder kennen we elkaar niet.
HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:32
]Ik weet niet waar je precies op doelt, maar ik weet wel dat ik soms zo over kom.
Je was nogal zeer stellig, deed allerlei claims en wuifde elk commentaar nonchalant weg zonder erop in te gaan.
Moedig me niet teveel aan. :D
Ik bied ook weleens mijn excuses aan als ik er naast zat of te hard aan heb gevallen of verdedigd.
Heb ik op fora ook wel een aantal malen gedaan. Geen probleem mee.
Ik denk dat we allebei nog niet zeker zijn van elkaars intenties, maar we zijn al voorbij het voordeel van de twijfel geven, in de goede richting.
Ik twijfel niet aan je intenties. Ik twijfel aan je besef of je doorhebt hoe je met je ideeen anderen volledig kunt neersabelen, vernederen, kwetsen.
Als je iemand zijn geaardheid aanvalt, val je vaak de identiteit van de persoon aan.
Voor veel mensen is dat niet los te koppelen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 17:01
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:32
]Ik weet niet waar je precies op doelt, maar ik weet wel dat ik soms zo over kom.
Je was nogal zeer stellig, deed allerlei claims en wuifde elk commentaar nonchalant weg zonder erop in te gaan.
Maar dat komt ook omdat ik het al zo vaak heb gehoord.
En ik heb al die dingen ook nader bekeken, omdat ik op zoek ben naar de waarheid, en niet zomaar zoiets alomvattends als het Christelijke geloof en de Bijbel voor waar aan neem.

Mijn leven was ingestort.
Alles wat ik voordien geloofde bleek op zijn minst twijfelachtig te zijn.
Ik had wel net voor het eerst internet en een laptop thuis, dus ik had ineens toegang tot een enorme bak informatie.
Dus via dat medium ben ik gaan zoeken of ik iets kon vinden van waarheid.
Ik heb ook gebeden tot een mogelijk bestaande maar mij onbekende "God" (atheist / naturalist ben ik nooit geweest, ik was meer spiritueel new age boeddhist achtig) of if toch iets van waarheid zou mogen vinden.
Ik begon met te onderzoeken hoe de wereld nu eigenlijk in elkaar steekt.
Wie bepalen de gang van zaken en voorzien ons van ideeën en 'waarheden' en waarom en dat soort dingen meer.
Gaande weg kwam ik steeds vaker dingen tegen van Christelijke auteurs / docu makers, wat mij verbaasde.
Ik geloof dat het kwartje begon te vallen toen ik "Zeitgeist Refuted" tegen kwam (op Google Video nog)
Want ik had de Zeitgeist Movie wel eens gezien, en ik geloofde toen ook hun debunking van het bestaan van Jezus.
En van daar uit ben ik gaan zoeken of en in hoeverre de Bijbel dan misschien, ondanks alle tegenspraak (wat ik twijfelzaaierij noemde), toch de waarheid zou kunnen bevatten.
Kort samengevat, ik kon geen geloofwaardige weerleggingen meer vinden, maar vond tegelijk wel meer bevestigingen.
Ik was geschokt door waar mijn zoektocht heen had geleid.
Ik was er niet echt blij mee ook, want ik heb het christendom altijd verguisd en ik krijg nu nog al gauw de kriebels van Christenen.
Ik was om één of andere reden wel blij dat Jezus in ieder geval zeker wel op aarde heeft geleefd.

MAARGOED, ik ben lid geweest op vele forums, en veel in discussie geweest met ongelovigen (want die komen daar kennelijk graag de wijsneus uit hangen ;) ) en zodoende heb ik de tegenargumenten allemaal al zo vaak gehoord en bediscussieerd...
Ik wijs het zodoende al snel van de hand zonder er verder op in te gaan, want ik ben er eigenlijk een beetje moe van..

Misschien heb jij het idee dat je me iets nieuws vertelt als je aan geeft waarom je dingen niet (meer) gelooft, maar dat is (tot nu toe) dus niet zo.

Sorry voor de lap tekst die niet veel met het topic te maken heeft..
Moedig me niet teveel aan. :D
Ligt er aan waar je mee aan komt en hoe je het brengt.
Je hebt mij al een paar keer beschuldigd (groot woord) van ad hominem argumentatie, maar je kan er zelf ook wat van, soms.
Heb ik op fora ook wel een aantal malen gedaan. Geen probleem mee.
Ik twijfel niet aan je intenties. Ik twijfel aan je besef of je doorhebt hoe je met je ideeen anderen volledig kunt neersabelen, vernederen, kwetsen.
Hmm... De vraag is m.i. ook wie de toon zet.
Je ziet zelf ook wel hoe sommigen reageren op sommige zaken.
Best vijandig.
Ik kan niet alles maar negeren, want er zitten wel dingen bij waar ik op 'moet' reageren.
Als je iemand zijn geaardheid aanvalt, val je vaak de identiteit van de persoon aan.
Voor veel mensen is dat niet los te koppelen.
Tja, ik begon in dat topic met Romeinen 1:18-32 om aan te geven wat het Bijbelse perspectief op onze tijd / cultuur is, omdat ik de indruk kreeg dat men niet verder komt dan dat Christenen tegen homo's zijn omdat God het een zonde vindt.
Romeinen 1:18-32 geeft aan dat God mensen heeft overgeleverd aan hun zondigheid.
Dat is dus niet het zelfde.
J-W

Bericht door J-W »

Gaitema schreef:
24 mar 2020, 00:18
Peter79 schreef:
23 mar 2020, 08:58
Gaitema schreef:
23 mar 2020, 08:55
Peter79 schreef:
23 mar 2020, 08:47
Hoop die gezien wordt, is geen hoop, want hoe kan je hopen op wat je ziet? Hopen gaat over iets dat zal gebeuren. Of het ijdele hoop is, kan alleen de geschiedenis uitwijzen.
Ik merk vaak uitkomsten in mijn leven.
Hoe merk je dat dan? Wat zijn die uitkomsten? Een coronavirus treft gelovigen en niet-gelovigen in gelijke mate.
Daarin vertrouw ik het God toe dat Hij ons er dwars doorheen leidt, al zou ik ziek worden en een dierbare moeten verliezen.
Ik denk dan altijd maar zo: "als God een plan met mijn leven heeft, zal ik het wel overleven."

Ik hoorde laatst een bizar verhaal van een broeder uit mijn kerk. Hij was in zijn jonge jaren nogal van het feesten. Hij trok hele nachten feestend en drinkend door en lag de zondag ochtend dan ladder zat zijn roes uit te slapen op bed. Maar op een zondag ochtend werd hij wakker en dacht, "ik ga maar eens een keer naar de kerk. :praying1: " (christelijk opgevoed, dus toe maar een keer dan) Daar kreeg hij geen spijt van. Want toen hij terug kwam was het huis van zijn buurman totaal verwoest. En zijn huis niet veel minder. De voordeur lag verder in het huis en het interieur van zijn woonkamer lag in de achtertuin. Zijn buurman was namelijk zijn woning uit gezet en uit wraak had hij vlak voor zijn vertrek dan maar het gas in zijn huis laten lopen, dus vloog terwijl mijn broeder in de kerk was, de hele zaak de lucht in! :shock:
Hij was erg onder de indruk, want als hij niet naar de kerk was gegaan die ochtend, dan had hij het waarschijnlijk niet kunnen na vertellen! :?
Dat was voor hem een wake up call. God had hem de ochtend geroepen en dat is zijn redding geweest. Sinds dien is hij een stuk serieuzer met zijn geloof geworden.
Er doen wel vaker dit soort gebeurtenissen/toevalligheden de ronde en alleen maar mooi als de betreffende daar een les uit trekt. Ikzelf geef er geen cent voor. Waarom zou een God éen persoon op een wonderlijke manier op het rechte pad willen brengen en tegelijkertijd duizenden anderen die Hem om zijn hulp vragen aan hun lot overlaat? Ik kom dan vanzelf uit op je eerder opmerking die mij ook niet onbekend voorkomt en waar ik eveneens mijn bedenkingen bij heb namelijk dat wanneer iets goed afloopt het aan de God van Abram te danken is en wanneer het niet goed afloopt dat God dan een ander plan met je had. Ik vraag me werkelijk af wat voor nut het is op Hem te vertrouwen als Hij toch zijn eigen plan doorzet, ervan uitgaande dat Hij voor 6 miljard mensen een persoonlijk plan heeft. Of denk je dat Hij alleen een plan heeft met christelijke gelovigen? Maar hoe dan ook, als het jou en al die anderen rust geeft is dat mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 mar 2020, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 19:21
Maar dat komt ook omdat ik het al zo vaak heb gehoord.
En zo ken ik alle christelijke (waaronder orthodoxe) argumenten en redeneringen.

Bij mij is het begonnen met 2 boeken in de zomer van 1997.
Het opende mijn ogen en ik ben drastisch op zoek gegaan naar meer inzichten, gedachten, overtuigingen, onderzoeken.
In 10 jaar tijd 400 boeken gelezen over alle mogelijke onderwerpen op dit terrein.
Bij mij is het pad 180 graden de andere kant op gegaan.
Teveel lacunes, teveel kromme redeneringen (in mijn ogen dan).
Teveel inconsistenties, tegenstrijdigheden.
Voor jou is het geloof bevrijdend geweest, voor mij was het achterlaten van het geloof (een proces van meerdere jaren) niet zozeer bevrijdend geweest, maar het gaf wel ruimte. Ruimte voor mij.
Misschien heb jij het idee dat je me iets nieuws vertelt als je aan geeft waarom je dingen niet (meer) gelooft, maar dat is (tot nu toe) dus niet zo.
Ik heb in het geheel die illusie niet.
Je hebt mij al een paar keer beschuldigd (groot woord) van ad hominem argumentatie, maar je kan er zelf ook wat van, soms.
Het was meer constateren dat je het deed. En ja, ik trap er ook in.
Je ziet zelf ook wel hoe sommigen reageren op sommige zaken.
Best vijandig.
Ja. En dat gaat wel eens vanuit beide kanten zo.
Maar het kan ook op christelijke fora best vijandig richting het christendom zijn, daar heb je helemaal gelijk in.
Tja, ik begon in dat topic met Romeinen 1:18-32 om aan te geven wat het Bijbelse perspectief op onze tijd / cultuur is, omdat ik de indruk kreeg dat men niet verder komt dan dat Christenen tegen homo's zijn omdat God het een zonde vindt.
Romeinen 1:18-32 geeft aan dat God mensen heeft overgeleverd aan hun zondigheid.
Dat is dus niet het zelfde.
Veel christenen zien dat ook zo.
Helaas.
Als God ze heeft overgeleverd, dan vind ik dat immoreel.
Plaats reactie