HJW schreef: ↑24 mar 2020, 17:01
Jerommel schreef: ↑24 mar 2020, 16:32
]Ik weet niet waar je precies op doelt, maar ik weet wel dat ik soms zo over kom.
Je was nogal zeer stellig, deed allerlei claims en wuifde elk commentaar nonchalant weg zonder erop in te gaan.
Maar dat komt ook omdat ik het al zo vaak heb gehoord.
En ik heb al die dingen ook nader bekeken, omdat ik op zoek ben naar de waarheid, en niet zomaar zoiets alomvattends als het Christelijke geloof en de Bijbel voor waar aan neem.
Mijn leven was ingestort.
Alles wat ik voordien geloofde bleek op zijn minst twijfelachtig te zijn.
Ik had wel net voor het eerst internet en een laptop thuis, dus ik had ineens toegang tot een enorme bak informatie.
Dus via dat medium ben ik gaan zoeken of ik iets kon vinden van waarheid.
Ik heb ook gebeden tot een mogelijk bestaande maar mij onbekende "God" (atheist / naturalist ben ik nooit geweest, ik was meer spiritueel new age boeddhist achtig) of if toch iets van waarheid zou mogen vinden.
Ik begon met te onderzoeken hoe de wereld nu eigenlijk in elkaar steekt.
Wie bepalen de gang van zaken en voorzien ons van ideeën en 'waarheden' en waarom en dat soort dingen meer.
Gaande weg kwam ik steeds vaker dingen tegen van Christelijke auteurs / docu makers, wat mij verbaasde.
Ik geloof dat het kwartje begon te vallen toen ik "Zeitgeist Refuted" tegen kwam (op Google Video nog)
Want ik had de Zeitgeist Movie wel eens gezien, en ik geloofde toen ook hun debunking van het bestaan van Jezus.
En van daar uit ben ik gaan zoeken of en in hoeverre de Bijbel dan misschien,
ondanks alle tegenspraak (wat ik twijfelzaaierij noemde), toch de waarheid zou kunnen bevatten.
Kort samengevat, ik kon geen geloofwaardige weerleggingen meer vinden, maar vond tegelijk wel meer bevestigingen.
Ik was geschokt door waar mijn zoektocht heen had geleid.
Ik was er niet echt blij mee ook, want ik heb het christendom altijd verguisd en ik krijg nu nog al gauw de kriebels van Christenen.
Ik was om één of andere reden wel blij dat Jezus in ieder geval zeker wel op aarde heeft geleefd.
MAARGOED, ik ben lid geweest op vele forums, en veel in discussie geweest met ongelovigen (want die komen daar kennelijk graag de wijsneus uit hangen

) en zodoende heb ik de tegenargumenten allemaal al zo vaak gehoord en bediscussieerd...
Ik wijs het zodoende al snel van de hand zonder er verder op in te gaan, want ik ben er eigenlijk een beetje moe van..
Misschien heb jij het idee dat je me iets nieuws vertelt als je aan geeft waarom je dingen niet (meer) gelooft, maar dat is (tot nu toe) dus niet zo.
Sorry voor de lap tekst die niet veel met het topic te maken heeft..
Ja, ik ben op zich blij als mensen mij corrigeren.
Moedig me niet teveel aan.
Ligt er aan waar je mee aan komt en hoe je het brengt.
Je hebt mij al een paar keer beschuldigd (groot woord) van ad hominem argumentatie, maar je kan er zelf ook wat van, soms.
Ik bied ook weleens mijn excuses aan als ik er naast zat of te hard aan heb gevallen of verdedigd.
Heb ik op fora ook wel een aantal malen gedaan. Geen probleem mee.
Ik denk dat we allebei nog niet zeker zijn van elkaars intenties, maar we zijn al voorbij het voordeel van de twijfel geven, in de goede richting.
Het is nog even aftasten.
Ik twijfel niet aan je intenties. Ik twijfel aan je besef of je doorhebt hoe je met je ideeen anderen volledig kunt neersabelen, vernederen, kwetsen.
Hmm... De vraag is m.i. ook wie de toon zet.
Je ziet zelf ook wel hoe sommigen reageren op sommige zaken.
Best vijandig.
Ik kan niet alles maar negeren, want er zitten wel dingen bij waar ik op 'moet' reageren.
Als je iemand zijn geaardheid aanvalt, val je vaak de identiteit van de persoon aan.
Voor veel mensen is dat niet los te koppelen.
Tja, ik begon in dat topic met Romeinen 1:18-32 om aan te geven wat het Bijbelse perspectief op onze tijd / cultuur is, omdat ik de indruk kreeg dat men niet verder komt dan dat Christenen tegen homo's zijn omdat God het een zonde vindt.
Romeinen 1:18-32 geeft aan dat God mensen heeft overgeleverd aan hun zondigheid.
Dat is dus niet het zelfde.