Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef: 22 apr 2020, 01:26
Gaitema schreef: 22 apr 2020, 00:49
Jerommel schreef: 21 apr 2020, 21:22 Ik hoop op alverzoening, maar ik zie het niet echt terug in de Bijbel.
Misschien is het meer de vraag of alle mensen wel met Hem willen verzoenen.
Zo niet, dan zou alverzoening gedwongen zijn voor hen die dat niet willen.
Met tegenzin verzoenen lijkt mij ook geen verzoenen.
Wanneer gaan we hier nou eens een topic over openen?
Goed idee. :thumb1:

Even uit mijn hoofd, want het is laat.

Je hebt in de katholieke bijbel in de wijsheid van Sirach staan:
"God spaart alles,omdat Hij het lief heeft. Als Hij het niet lief had, zou Hij het niet eens in leven hebben geroepen. Hoe zou iets kunnen bestaan, als Hij er een afkeer van zou hebben?"
Hmmm...
Ik geloof toch niet dat God de satan nog een fijne kerel vindt..
Die kreeg zijn dood vonnis in Genesis 3 al en voor hem is er geen Heilsplan.


En "God heeft hen tijdelijk onder een straf gesteld, zodat ze zouden inzien "waardoor ik zondig, daardoor word ik gestraft", opdat hij zich er van zal bekeren."
Duidelijk.

In onze protestantse Bijbel staat in het nieuwe testament ergens (in de brieven) "het goede nieuws dat we brengen is, dat Christus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven"
Ja, da's waar. Of staat er "voor de wereld", of staat dat weer ergens anders?
En Jezus zei: "de eersten zullen DE LAATSTEN zijn." Hij zei niet dat ze nooit meer aan de beurt komen.
Daarnaar verwijst Paulus met de woorden: "als de volheid der heidenen zijn binnengegaan, dan zal gans Israël worden gered."
De heidenen in deze zijn de gelovigen uit de volken, niet de Joden dus, en Israel zijn wel de Joden of de 140.000 van de 12 stammen, maar zeker weten doe ik dat niet.

"Eens zal ieder knie zich buigen"
Dat is zeker een mogelijke alverzoeningstekst.
Wanneer allen aan Jezus Christus zijn onderworpen, dan zal Jezus zich aan Zijn Vader onderwerpen en Hem Zijn rijk geven en dan zal Hij alles in allen zijn."
Tja, maar allen zijn dan zij die de Deur zijn binnen gegaan, en ik denk niet zij die de Deur hebben afgewezen.

En zo wijs ik de alverzoenings apologetiek meestal af, omdat de Bijbelteksten die er op zouden moeten wijzen mij helaas niet overtuigen.
Maar ik zal eens kijken of ik ergens een overzicht kan vinden, met alle Bijbelteksten die (van mogelijk tot onmiskenbaar) op alverzoening voor de mens wijzen.
Maar voor zover ik weet is het een kleine minderheid vergeleken met de conditionele onsterfelijkheid / annihilatie Bijbelteksten.
Ik ga hier vanavond weer even voor zitten ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door callista »

Trouwens wat Alverzoening betreft..ik lees daar eens een topic over te openen.
Maar daar zijn hier al meerdere topics over.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door hopper »

Ik vind de vraagstelling van het topic een beetje onjuist. Onvoorwaardelijke liefde is in je zelf te vinden. Dan moeten God, Allah, Brahman e.a. maar zien wat ze doen. Het is een Liefde die elke angst voor denkbeeldige Goden, hellen en hiernamaalsen wegneemt. Net zoals oordelen over de boze buitenwereld.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door callista »

hopper schreef: 22 apr 2020, 10:02 Ik vind de vraagstelling van het topic een beetje onjuist. Onvoorwaardelijke liefde is in je zelf te vinden. Dan moeten God, Allah, Brahman e.a. maar zien wat ze doen. Het is een Liefde die elke angst voor denkbeeldige Goden, hellen en hiernamaalsen wegneemt. Net zoals oordelen over de boze buitenwereld.
Er wordt door gelovigen alom beweerd dat de God van de Bijbel Liefde is en mijn vraag is waar we dat uit kunnen opmaken.
En dan bedoel ik vanzelfsprekend Onvoorwaardelijke Liefde ..niet een aftreksel van liefde van wat sommigen onder liefde verstaan..

Die vraag lijkt mij niet zo moeilijk.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

callista schreef: 22 apr 2020, 08:45 Trouwens wat Alverzoening betreft..ik lees daar eens een topic over te openen.
Maar daar zijn hier al meerdere topics over.
Alverzoening is er ook in soorten en maten, maar in ieder geval is het wel het wenkend perspectief dat het voor ieder ziele-mens goed gaat komen bij een verondersteld leven na de dood. Diegenen die top prioriteit geven aan de Rechtvaardigheid bij God zijn uiteraard faliekant tegen elke invulling van Alverzoening. De theologische ontwikkeling durft het best wel aan om de prioriteit van de Rechtvaardigheid te ontkennen. Een stukje van de Gordiaanse Knoop verdwijnt dan "'gelukkig"' wel. Topprioriteit geven aan Rechtvaardigheid en daarmede verbonden het Genade-traject verbind ik met de God in Middel-eeuwse kledij. Zijn de bijbel verzen die deze kledij ondersteunen ontsproten aan het brein van de schrijver persoonlijk, dan kun je er gemakkelijk een punt achter plaatsen en anno 2020 beschouwen als geschiedschrijving.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

peda schreef: 22 apr 2020, 11:01
callista schreef: 22 apr 2020, 08:45 Trouwens wat Alverzoening betreft..ik lees daar eens een topic over te openen.
Maar daar zijn hier al meerdere topics over.
Alverzoening is er ook in soorten en maten, maar in ieder geval is het wel het wenkend perspectief dat het voor ieder ziele-mens goed gaat komen bij een verondersteld leven na de dood. Diegenen die top prioriteit geven aan de Rechtvaardigheid bij God zijn uiteraard faliekant tegen elke invulling van Alverzoening. De theologische ontwikkeling durft het best wel aan om de prioriteit van de Rechtvaardigheid te ontkennen. Een stukje van de Gordiaanse Knoop verdwijnt dan "'gelukkig"' wel. Topprioriteit geven aan Rechtvaardigheid en daarmede verbonden het Genade-traject verbind ik met de God in Middel-eeuwse kledij. Zijn de bijbel verzen die deze kledij ondersteunen ontsproten aan het brein van de schrijver persoonlijk, dan kun je er gemakkelijk een punt achter plaatsen en anno 2020 beschouwen als geschiedschrijving.
Maar hoe ver wil je gaan met het verbuigen van God naar eigen inzicht?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door hopper »

callista schreef: 22 apr 2020, 10:30
hopper schreef: 22 apr 2020, 10:02 Ik vind de vraagstelling van het topic een beetje onjuist. Onvoorwaardelijke liefde is in je zelf te vinden. Dan moeten God, Allah, Brahman e.a. maar zien wat ze doen. Het is een Liefde die elke angst voor denkbeeldige Goden, hellen en hiernamaalsen wegneemt. Net zoals oordelen over de boze buitenwereld.
Er wordt door gelovigen alom beweerd dat de God van de Bijbel Liefde is en mijn vraag is waar we dat uit kunnen opmaken.
En dan bedoel ik vanzelfsprekend Onvoorwaardelijke Liefde ..niet een aftreksel van liefde van wat sommigen onder liefde verstaan..

Die vraag lijkt mij niet zo moeilijk.

Je kunt per definitie geen onvoorwaardelijke Liefde uit de bijbel halen. Liefde is non-conceptueel. De bijbel kan alleen aanwijzingen bevatten hoe bij die Liefde te geraken.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 22 apr 2020, 11:08
Maar hoe ver wil je gaan met het verbuigen van God naar eigen inzicht?
Er is alleen maar een God naar eigen inzicht. Dat is bij jou zo en bij iedereen zo. Jij gelooft in een God, maar een ander gelooft weer anders in een God.
God bestaat dus miljoenen malen.

(Inzicht is een toestand waar je doorhebt hoe iets zit.)


Wat God betreft heeft iedereen dus gelijk!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 22 apr 2020, 12:11
Jerommel schreef: 22 apr 2020, 11:08
Maar hoe ver wil je gaan met het verbuigen van God naar eigen inzicht?
Er is alleen maar een God naar eigen inzicht.
Haha :D ik vroeg het dus ook niet aan jou.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

Jerommel schreef: 22 apr 2020, 11:08
peda schreef: 22 apr 2020, 11:01
callista schreef: 22 apr 2020, 08:45 Trouwens wat Alverzoening betreft..ik lees daar eens een topic over te openen.
Maar daar zijn hier al meerdere topics over.
Alverzoening is er ook in soorten en maten, maar in ieder geval is het wel het wenkend perspectief dat het voor ieder ziele-mens goed gaat komen bij een verondersteld leven na de dood. Diegenen die top prioriteit geven aan de Rechtvaardigheid bij God zijn uiteraard faliekant tegen elke invulling van Alverzoening. De theologische ontwikkeling durft het best wel aan om de prioriteit van de Rechtvaardigheid te ontkennen. Een stukje van de Gordiaanse Knoop verdwijnt dan "'gelukkig"' wel. Topprioriteit geven aan Rechtvaardigheid en daarmede verbonden het Genade-traject verbind ik met de God in Middel-eeuwse kledij. Zijn de bijbel verzen die deze kledij ondersteunen ontsproten aan het brein van de schrijver persoonlijk, dan kun je er gemakkelijk een punt achter plaatsen en anno 2020 beschouwen als geschiedschrijving.
Maar hoe ver wil je gaan met het verbuigen van God naar eigen inzicht?
Jij ziet de bijbel inhoud in mijn ogen als afkomstig van God Zelve, dan is het letterlijk lezen van de tekst troef. Ik zie helemaal niets in de bijbel als afkomstig Van God Zelve, dan is elke lezing het interpreteren van de bedoeling van de schrijver. De schrijver werd weliswaar geinspireerd door zijn denkbeelden Over God, maar dat is totaal wat anders als dat de schrijver de automaat was voor het doorgeven van Goddelijke Boodschappen. Allegorisch lezen van de teksten verandert in de loop van de tijd, het woordelijk blijven staan bij de teksten verandert geen biet. Het is een keuze die individueel gemaakt wordt, allegorisch omgaan met de tekst ( jij leest dat als verbuigen ), of de dogmatische lezing volgen ( de middeleeuwse kledij ). De dogmatische lezing experimenteert niet met God ( voorbeeld : de bewaking door de Congregatie van de Geloofsleer bij de RK Kerk ) , de allegorische lezing experimenteert wel met velerlei Godsbeelden tot gevolg.
Laatst gewijzigd door peda op 22 apr 2020, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 22 apr 2020, 08:45 Trouwens wat Alverzoening betreft..ik lees daar eens een topic over te openen.
Maar daar zijn hier al meerdere topics over.
Dat verbaast me niks.
Het is ook iets wat we bijna allemaal hopen, denk ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door HJW »

hopper schreef: 22 apr 2020, 12:08
Je kunt per definitie geen onvoorwaardelijke Liefde uit de bijbel halen. Liefde is non-conceptueel. De bijbel kan alleen aanwijzingen bevatten hoe bij die Liefde te geraken.
Ik weet niet of dat per definitie niet kan. 1 Kor 13 komt toch aardig in de buurt.
Maar je hebt gelijk dat een boek alleen een aanwijzing kan bevatten.
Liefde kun je alleen ervaren.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door HJW »

peda schreef: 22 apr 2020, 11:01 Diegenen die top prioriteit geven aan de Rechtvaardigheid bij God zijn uiteraard faliekant tegen elke invulling van Alverzoening.
Klopt. Terwijl rechtvaardigheid in de bijbel helemaal niet bij de topprioriteiten hoort.
Zo zijn er geloof, hoop en liefde.
Niets over rechtvaardigheid.
Ik denk dat het laatste vooral een menselijke behoefte is, bij velen.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

HJW schreef: 22 apr 2020, 12:36
peda schreef: 22 apr 2020, 11:01 Diegenen die top prioriteit geven aan de Rechtvaardigheid bij God zijn uiteraard faliekant tegen elke invulling van Alverzoening.
Klopt. Terwijl rechtvaardigheid in de bijbel helemaal niet bij de topprioriteiten hoort.
Zo zijn er geloof, hoop en liefde.
Niets over rechtvaardigheid.
Ik denk dat het laatste vooral een menselijke behoefte is, bij velen.
Omdat Rechtvaardigheid zeer "' glibberig "' wordt ingevuld, kan het een grote bron voor Onheil zijn. De praktijk toont het ook.
In de filosofie ( waar jij geen hoge pet van op hebt ) wordt het begrip "" God "" van oudsher verbonden met het Hoogst niet meer te overtreffen Edele en dat is de "'Liefde"'. Of je nu kijkt in de esoterie of in de bijbel, of in de filosofie nergens wordt aan het begrip "God "" lage/inferieure waarden toegeschreven. Wel aan de "" Demiurch "' maar dat is ook niet de Echte. Dat straf en beloning ook een oude rol spelen ( boontje komt om zijn loontje ) is ook duidelijk, kijk maar buiten de Godsdiensten naar de "' karma "' opvatting. Omdat Ultiem Rechtvaardig veel minder uniform te doordenken is als Ultieme Liefde, moet m.i. de aandacht voor "' Rechtvaardig "' niet de boven toon hebben.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door hopper »

HJW schreef: 22 apr 2020, 12:34
hopper schreef: 22 apr 2020, 12:08
Je kunt per definitie geen onvoorwaardelijke Liefde uit de bijbel halen. Liefde is non-conceptueel. De bijbel kan alleen aanwijzingen bevatten hoe bij die Liefde te geraken.
Ik weet niet of dat per definitie niet kan. 1 Kor 13 komt toch aardig in de buurt.
Maar je hebt gelijk dat een boek alleen een aanwijzing kan bevatten.
Liefde kun je alleen ervaren.
Rumi bezingt ook de Liefde en ik vind er herkenning in.
Maar die herkenning in woorden kan er alleen zijn als er een referentiekader is.

Dat vind ik ook het moeilijke van het christendom. Hoe kun je geloven in een God als je niet weet wat Liefde is?
Dat resulteert maar weer in een identificatie. Wat vervolgens juist weer een beweging van de Liefde af is.
Geloven in God is niet aanbevelenswaardig i.m.o.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door callista »

hopper schreef: 22 apr 2020, 14:18

Dat vind ik ook het moeilijke van het christendom. Hoe kun je geloven in een God als je niet weet wat Liefde is?
Dat resulteert maar weer in een identificatie. Wat vervolgens juist weer een beweging van de Liefde af is.
Geloven in God is niet aanbevelenswaardig i.m.o.
Je zou ook kunnen zeggen:
Hoe kun je geloven in een God, die NIET weet wat Liefde is.
Of weet de Bijbelgod dat wel?

En hoe maakt Hij dat kenbaar aan Zijn volgelingen?
En in de Bijbel?
Wat is de reden dat zoveel gelovigen bij Hem weglopen?
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

callista schreef: 22 apr 2020, 14:22
Wat is de reden dat zoveel gelovigen bij Hem weglopen?
Dat zal wel komen omdat de in de bijbel gegeven antwoorden ( bij letterlijke lezing ) niet meer passen in de huidige beleving van velen. De nodige mensen vinden in de esoterie ( hoewel in mijn optiek veelal "' zweverig "' ) beter aansprekende antwoorden. Het atheisme heeft in onze omstreken de grote groei ook achter zich.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

peda schreef: 22 apr 2020, 14:59
callista schreef: 22 apr 2020, 14:22
Wat is de reden dat zoveel gelovigen bij Hem weglopen?
Dat zal wel komen omdat de in de bijbel gegeven antwoorden ( bij letterlijke lezing ) niet meer passen in de huidige beleving van velen. De nodige mensen vinden in de esoterie ( hoewel in mijn optiek veelal "' zweverig "' ) beter aansprekende antwoorden. Het atheisme heeft in onze omstreken de grote groei ook achter zich.
2 Timotheus 4

3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen,
4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door callista »

Een tekst uit de herderlijke of pastorale brieven die niet van de hand van Paulus zijn maar later zijn geschreven en waar nogal mee wordt geschermd bij andere visies...
1 en 2 Tim. en Titus...
En wat is nu eigenlijk een gezonde leer.... :roll:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 22 apr 2020, 15:12 Een tekst uit de herderlijke of pastorale brieven die niet van de hand van Paulus zijn maar later zijn geschreven en waar nogal mee wordt geschermd bij andere visies...
Oh, het mag niet van Paulus komen want roddels van bijeengehaalde leraars...
1 en 2 Tim. en Titus...
En wat is nu eigenlijk een gezonde leer.... :roll:
Kennelijk is dat wat jij niet verdraagt.
En ergens begrijp ik dat wel, maar het is i.m.o. wel jammer.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Mart »

callista schreef: 22 apr 2020, 14:22En hoe maakt Hij dat kenbaar aan Zijn volgelingen? Wat is de reden dat zoveel gelovigen bij Hem weglopen?
Omdat religie evolueert. Door de eeuwen heen verzet de oude garde zich vergeefs tegen nieuwe tijden, omdat ze hebben belegd in iets dat verbrokkeld wordt voor hun ogen. Men klaagt over disrespect en onverdraagzaamheid in een telkens kleiner wordend hoekje van de samenleving, terwijl een nieuwe wereld daarbuiten een nieuwe lente ingaat. Sommigen nemen de stap en dansen mee met de tijdgeest, waar anderen zich vastklampen aan het afbrokkelende restje dat hen eens zoveel troost bood.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

Jerommel schreef: 22 apr 2020, 15:18
callista schreef: 22 apr 2020, 15:12 Een tekst uit de herderlijke of pastorale brieven die niet van de hand van Paulus zijn maar later zijn geschreven en waar nogal mee wordt geschermd bij andere visies...
Oh, het mag niet van Paulus komen want roddels van bijeengehaalde leraars...
1 en 2 Tim. en Titus...
En wat is nu eigenlijk een gezonde leer.... :roll:
Kennelijk is dat wat jij niet verdraagt.
En ergens begrijp ik dat wel, maar het is i.m.o. wel jammer.
Het is in mijn optiek niet jammer, maar een andere beleving. In mijn voorstelling moet het Godsbeeld passen bij het individu en niet omgekeerd. Of het nu toegeschreven is aan Paulus of niet, voor mij is Paulus niet de automaat van door God Zelve verzonden Boodschappen. Ieder wordt gelukkig bij een bij hem/haar passend Godsbeeld ( binnen door de wet gestelde grenzen uiteraard ) , dat hoop ik althans.
Laatst gewijzigd door peda op 22 apr 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door HJW »

Mart schreef: 22 apr 2020, 15:35 Omdat religie evolueert. Door de eeuwen heen verzet de oude garde zich vergeefs tegen nieuwe tijden, omdat ze hebben belegd in iets dat verbrokkeld wordt voor hun ogen. Men klaagt over disrespect en onverdraagzaamheid in een telkens kleiner wordend hoekje van de samenleving, terwijl een nieuwe wereld daarbuiten een nieuwe lente ingaat. Sommigen nemen de stap en dansen mee met de tijdgeest, waar anderen zich vastklampen aan het afbrokkelende restje dat hen eens zoveel troost bood.
Eigenlijk wel mooi omschreven. Tijden veranderen, inzichten veranderen, we komen juist dichterbij. Liefde krijgt meer een plaats, mensen zoeken dieper en verder en vinden meer.
Er zijn altijd voorlopers, dan volgt er een grotere massa, en je hebt altijd de mensen die niet meegaan en inderdaad willen vasthouden aan het oude.
Vroeger was alles beter........

Het is tijd voor een nieuwe lente. Meedansen.......je beschrijft het poetischer dan ik dat kan.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

Mee in de polonaise naar de verdoemenis...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door peda »

Jerommel schreef: 22 apr 2020, 16:20 Mee in de polonaise naar de verdoemenis...
Het voordeel van de moderne tijd is wel dat middeleeuwse opvattingen bij velen niet meer serieus worden genomen. De mens anno 2020 bepaalt zelve zijn/haar kijk op de afloop en wat de beroepsgelovigen uit velerlei geloofsrichtingen "' oprispen "' wordt verworpen wanneer het niet past bij het eigen beleven. Mens durf te leven naar eigen inzicht, het tijdperk van het individualisme.
Plaats reactie