Logos Johannes

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Notzrim68
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:58
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door Notzrim68 »

Ik ken Jakob Lorber niet... wat maakt hem waardevol om dit te lezen?
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door peda »

Notzrim68 schreef: 10 mei 2020, 14:21 Ik ken Jakob Lorber niet... wat maakt hem waardevol om dit te lezen?
De derde bijdrage, maar geen enkele eigen positie ingenomen ter zake van het thema Logos Johannes.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door Inktvlam »

Notzrim68 schreef: 10 mei 2020, 14:21 Ik ken Jakob Lorber niet... wat maakt hem waardevol om dit te lezen?
Jakob Lorber (1800-1864) is Gods schrijfknecht ofwel een profeet. Zijn woorden zijn afkomstig van Jezus zelf. Zijn werk raakt de kern van het evangelie. Het is buitengewoon diepzinnig en veelomvattend. Het voornaamste werk is “het groot Johannes evangelie”. Dit is een uitvergroting van het bijbelse Johannes evangelie in tien kloeke delen. In die boeken volgen we Jezus vrijwel van dag tot dag in de drie jaren die hij hier op aarde in de openbaarheid trad. En kunnen we de vele gesprekken volgen van Jezus met zijn leerlingen en met vele andere mensen.

“Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.” (Joh.14:26)
“Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.” (Joh.16:12-13)
“Ik heb jullie dit alles in beelden verteld, maar er komt een tijd dat ik niet meer in beelden spreek, maar jullie zonder omwegen over de Vader vertel.” (Joh.16:25)
De Heer heeft het beloofd en hij heeft woord gehouden.

Een andere belangrijke profeet is Emanuel Swedenborg (1688-1771).
Grote schrijvers en denkers als: Jorge Luis Borges, Helen Keller, Czeslav Milosz, Ralph Waldo Emerson, Carl Gustav Jung, Samuel Coleridge, August Strindberg en Honoré de Balzac lazen Swedenborg en spraken hun waardering uit voor zijn werk.
Honoré de Balzac (Frans schrijver): “Weet je, dat ik ben teruggekeerd tot Swedenborg na een diepgaande studie van alle religies en na het lezen van alle werken die de afgelopen zestig jaar gepubliceerd zijn? Swedenborg geeft zonder twijfels alle religies der mensheid in samenvatting weer. Zijn belijdenis is de enig acceptabele voor verheven zielen”.
August Strindberg (Zweeds roman- en toneelschrijver) over hem: “Swedenborgs kosmos is oneindig en alles omarmend. Hij heeft al mijn vragen beantwoord, hoe moeilijk die ook voor mij waren. O, rusteloze ziel, smartend hart, neemt en leest!”.

Websites over Lorber:
https://www.lorber.nl/
https://www.nieuwbesef.nl/
https://www.jalobo.nl/
https://www.zelfbeschouwing.info/
Duitstalig met veel info:
http://www.j-lorber.de/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door hopper »

Inktvlam schreef: 13 mei 2020, 10:33
Jakob Lorber (1800-1864) is Gods schrijfknecht ofwel een profeet. Zijn woorden zijn afkomstig van Jezus zelf.
Dat kan niet. Toen Lorber volwassen werd was Jezus al 1800 jaar dood.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door Inktvlam »

hopper schreef: 13 mei 2020, 17:04
Inktvlam schreef: 13 mei 2020, 10:33
Jakob Lorber (1800-1864) is Gods schrijfknecht ofwel een profeet. Zijn woorden zijn afkomstig van Jezus zelf.
Dat kan niet. Toen Lorber volwassen werd was Jezus al 1800 jaar dood.
Jij kent je geschiedenis niet. Wat vieren we met Pasen? Jezus leeft!
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Logos Johannes

Bericht door hopper »

Inktvlam schreef: 13 mei 2020, 17:51
hopper schreef: 13 mei 2020, 17:04
Inktvlam schreef: 13 mei 2020, 10:33
Jakob Lorber (1800-1864) is Gods schrijfknecht ofwel een profeet. Zijn woorden zijn afkomstig van Jezus zelf.
Dat kan niet. Toen Lorber volwassen werd was Jezus al 1800 jaar dood.
Jij kent je geschiedenis niet. Wat vieren we met Pasen? Jezus leeft!
Jezus is gestorven aan het kruis, dat weet iedereen.
Christus is herrezen.