Verschillende soorten denkers en ook doeners

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 20 mei 2020, 14:34 Je ziet, ik hop ook moeiteloos van het taoïsme naar het christendom;-)
:lol: :lol:
En voor mij weer volledig onbegrijpelijk.
En niet te volgen.
Zeker niet als reactie op wat ik schreef. :o
Precies zoals ik je in de eerste -tig reacties heb leren kennen elders.
Ik noemde het toen vaagtaal.
:clown:
Vergeef me, ik wil weer eens sneller dan mijn ezel. (Hans)
Tja........dan is het natuurlijk ook logisch.......... :flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Jerommel »

Wat voor denken is dit dan:

Maria K >> Maria Kaa >> Maria Kaakje

Verkade maakt ze, dacht ik.
Maar altijd als ikjouw naam zie denk ik dus: Maria Kaakje. :D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door peda »

Ik zie de opmerkingen van Hopper niet als vaag-taal, maar je moet er wel voor gaan zitten.
Of het je vervolgens aanspreekt is punt twee.
De naturalist heeft het simpel. Elke vorm van denken komt uit de menselijke hersenen.
Geen ziel, geen christus-ik, geen ego-ik, geen esoterische andere Buiten-bron ( v Lommel ) maar puur en gewoon de hersenen, de alfa en de omega.
Volgens het naturalisme functioneren bij de ene de hersenen volgens aanleg en opgedane ervaring zus en bij de ander weer zo.
Verlaat je het naturalisme, neemt de gecompliceerdheid en daarmede voor velen de vaag-heid toe. Daarom zit je ook op G G. Geen reden tot verbazing, wel de confrontatie met een veelheid van ( spirituele ) opvattingen. Kleurrijk :!: :!:
Laatst gewijzigd door peda op 20 mei 2020, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

Jerommel schreef: 20 mei 2020, 15:29 Wat voor denken is dit dan:

Maria K >> Maria Kaa >> Maria Kaakje

Verkade maakt ze, dacht ik.
Maar altijd als ikjouw naam zie denk ik dus: Maria Kaakje. :D
Creatief denken? :lol: :lol:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

peda schreef: 20 mei 2020, 15:43 Ik zie de opmerkingen van Hopper niet als vaag-taal, maar je moet er wel voor gaan zitten.
Precies. Niet al te gemakkelijk dus.
En hij gaf het zelf al aan met dat "hoppen". :)
En dat idee van vaagtaal, heb ik nog niet gehad bij alle andere berichten, die hier in dit topic en het andere geschreven zijn.
Ik heb niet alles hier op GG gelezen, maar in mijn herinnering heb ik slechts enkele van dit soort berichten gelezen, die ik voor mij een erg warrige indruk maakten en die ik niet kon volgen.
Hier werd er toen niet op ingegaan, dus dan houdt het vanzelf op.
Of het je vervolgens aanspreekt is punt twee.
Dat is bij mij geen issue.
Ik begrijp veel, ook al ga ik niet overal in mee.
En als ik de basis kennis mis, dan ga ik sowieso niet in discussie, maar heb alleen vragen als het onderwerp me interesseert.
En dan vraag ik ook naar andere bronnen, die het misschien op weer op een andere manier beschrijven.
Maar soms gaat het mijn logica te boven.
Meestal zwijg ik dan, als ik niet echt betrokken ben, maar ik dacht het hier even te moeten benoemen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door peda »

Ik denk wel dat je wat van de hoed en de rand moet begrijpen, om een betekenisvolle inbreng te kunnen leveren. Zelf ga ik uit van de naturalistische visie als minimum positie en vergelijk daartegen een andere visie. in mijn optiek belangrijk is dat geen enkele positie kan terugvallen op hard bewijs voor juistheid. Dan blijft er de individuele weging over en die kan verschillend uitvallen. Kleurrijkdom.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door hopper »

peda schreef: 20 mei 2020, 15:02
Ik begrijp jouw positie, maar refereer ook aan de totaal andere opvatting van de gelovigen die leven naar de God Boven/ Buiten hen. God binnen de mens cq God buiten de mens is een niet te overbruggen ( geloofs ) tegenstelling. Zelf neem ik als agnost geen juistheidspositie in.
Ik begrijp het exoterische christendom, exoterisch islam etc. Dat zijn de gelovigen die God/Allah buiten zichzelf zoeken. Zij verbeelden zich een God en aanbidden die God. Wie dat niet doet is 'ongelovig', hangt niet de juiste leer aan etc etc etc.

Dat is reflecterend denken in optima forma. Jij als agnost neemt geen juistheidspositie in en dat is verstandig. Het denken kan reflecterend zijn, maar als geen juistheidspositie wordt ingenomen dan blijft het denken neutraal.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door peda »

hopper schreef: 20 mei 2020, 17:04
peda schreef: 20 mei 2020, 15:02
Ik begrijp jouw positie, maar refereer ook aan de totaal andere opvatting van de gelovigen die leven naar de God Boven/ Buiten hen. God binnen de mens cq God buiten de mens is een niet te overbruggen ( geloofs ) tegenstelling. Zelf neem ik als agnost geen juistheidspositie in.
Ik begrijp het exoterische christendom, exoterisch islam etc. Dat zijn de gelovigen die God/Allah buiten zichzelf zoeken. Zij verbeelden zich een God en aanbidden die God. Wie dat niet doet is 'ongelovig', hangt niet de juiste leer aan etc etc etc.

Dat is reflecterend denken in optima forma. Jij als agnost neemt geen juistheidspositie in en dat is verstandig. Het denken kan reflecterend zijn, maar als geen juistheidspositie wordt ingenomen dan blijft het denken neutraal.
Het doet mij genoegen om in jouw denken als agnost een memorabele positie in te nemen. :flower1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 20 mei 2020, 15:03
En voor mij weer volledig onbegrijpelijk.
En niet te volgen.
Zeker niet als reactie op wat ik schreef. :o
Precies zoals ik je in de eerste -tig reacties heb leren kennen elders.
Ik noemde het toen vaagtaal.
Ik weet het, we begrijpen elkaar niet altijd zo goed. Toch concludeer ik uit jouw belangstelling voor taoïsme, verstilling enz. dat er iets in jou is wat naar het ware, het goede, het schone zoekt.
Vergeef me, ik wil weer eens sneller dan mijn ezel. (Hans)
Tja........dan is het natuurlijk ook logisch.......... :flower1:
Hans (vzmh) is nog vager dan ik. Daarom is hij ook mijn favoriete profeet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 20 mei 2020, 15:29 Wat voor denken is dit dan:

Maria K >> Maria Kaa >> Maria Kaakje

Verkade maakt ze, dacht ik.
Maar altijd als ikjouw naam zie denk ik dus: Maria Kaakje. :D
Geheel off topic, maar een te mooie anekdote om te laten liggen.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/de-m ... gle.com%2F
Aanvankelijk zouden de Amerikanen een dag eerder komen, maar in Rome hadden zij in de onderhandelingen met de Italiaanse vertegenwoordigers zo'n vertraging opgelopen dat zij besloten Nederland op zondag aan te doen. Drees vond het best, zij het dat de Amerikanen dan wel naar zijn huis dienden te komen. Van der Beugel vond het maar niets. Visioenen van het geschatte onthaal - mevrouw Drees met breimand en een blad thee en Mariakaakjes voor de potkachel en de premier aan een tafel bedekt met een bruin kleed met fantasieloze motieven - en de mogelijke gevolgen spookten hem door het hoofd. Hoe zou de gefortuneerde Harriman reageren op zo'n onversneden Hollandse idylle?

Vijftig jaar na dato geeft Van der Beugel toe dat zijn bezorgdheid geheel ongegrond was. “Ik zat in zo'n ouderwetse dienstauto, met een wand tussen de voor- en achterbank. Maar het luikje stond open en het eerste wat ik Harriman hoorde zeggen was: Aan een land waarvan de minister-president zo woont en leeft is ons geld goed besteed!”
Ik heb Drees nooit mee gemaakt. Maar met terugwerkende kracht stem ik op hem!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Piebe Paulusma »

Jerommel schreef: 20 mei 2020, 15:29 Wat voor denken is dit dan:

Maria K >> Maria Kaa >> Maria Kaakje

Verkade maakt ze, dacht ik.
Maar altijd als ikjouw naam zie denk ik dus: Maria Kaakje. :D
Iets met bol maar niet van glas! :lol:









































Grapje hoor, ik heb je immers nog nooit gezien.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 20 mei 2020, 17:17 Ik heb Drees nooit mee gemaakt. Maar met terugwerkende kracht stem ik op hem!
Zou een goede keuze zijn geweest.
Hij werd niet voor niets Vadertje Drees genoemd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 20 mei 2020, 17:59
Jerommel schreef: 20 mei 2020, 15:29 Wat voor denken is dit dan:

Maria K >> Maria Kaa >> Maria Kaakje

Verkade maakt ze, dacht ik.
Maar altijd als ikjouw naam zie denk ik dus: Maria Kaakje. :D
Iets met bol maar niet van glas! :lol:

Maria kaakje het kaakje voor in de Grote of Heilige Vasten 40 dagen tijd.
Op zich een lekker kaakje :D voor bij een koket kopje thee.
Kortom er is over nagedacht.

[Modbreak Peter79: quote goed gezet. Nu weer on topic verder]
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door hopper »

Als je spreekt over verschillende soorten denkers dan spreek je in feite over verschillende wijzen/manieren van denken.
Voordat het denken een aanvang kan nemen dient er eerst een onderwerp te zijn waarover gedacht kan worden.
Ik kan niet spreken over Ajax als ik niet eerst een idee heb over Ajax.
Denken is dus gekoppeld aan geheugen.

Het (neutrale) bewustzijn echter staat buiten het denken. Het staat in de onmiddelijke actualiteit en pakt bij het lezen van het woord 'Ajax' middels het geheugen het bijpassende denkbeeld. Met onmiddelijk bedoel ik het zijnde. We weten onmiddelijk bij het lezen van het woord 'Ajax' wat Ajax is. (Bewustzijn is dan ook zo onmiddelijk dat we het niet door hebben.)

Dénken over Ajax is andere koek. Denken is i.t.t. bewustzijn niet-onmiddelijk. De Ajax-supporter zal ook heel anders over Ajax denken dan de Feijenoord supporter. Het is het denken wat identificatie veroorzaakt.

Maria K schreef: 19 mei 2020, 16:05 Ik heb het in dit forum gezet omdat het hoogstwaarschijnlijk toch een gedachtenwisseling gaat worden over de vraag waarom zijn er mensen die theïstisch/spiritueel geloven en waarom anderen niet.
Niet dat ik de illusie heb daar uit te komen, maar er valt toch nogal wat over te bedenken.
Of dit misschien ook te maken kan hebben met natuurlijke eigenschappen, die wel of niet in onze specifiek individuele aard liggen?
Zoals nogal wat mensen willen beweren dat een Godsbesef ingeboren is, wat mi. een persoonlijke invulling, geboren binnen een "God cultuur".

Maria, je haalt God en Godsbesef er bij. Ik herhaal even mijn eigen laatste alinea, maar dan in een ander perspectief geplaatst.


Dénken over God is andere koek. Denken is i.t.t. bewustzijn niet-onmiddelijk. De God-supporter zal ook heel anders over God denken dan de Allah supporter. Het is het denken wat identificatie veroorzaakt.

Geinig hè? Hopelijk is het niet te vaag waar ik heen ga. De bedachte God is niet-onmiddelijk, die komt pas tot leven na 2 seconden denken.......
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door hopper »

Denken brengt dus een identificatie voort. Dat levert dus verschillende soorten denkers (en doeners) op.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Identific ... ychologie)
Identificatie is een term uit de psychologie, die voor het eerst werd gebruikt door Sigmund Freud. Identificatie staat voor het vergroten van gevoelens van eigenwaarde door vereenzelviging met een persoon of instelling van aanzien.

Voorbeelden: een bedeesde man die trots is op de overwinningen van zijn bokskampioen, alsof hij zelf een agressieve, onbevreesde overwinnaar was.

Een moeder die vroeger zangeres wilde zijn maar nooit de top bereikt heeft, haar dochter kan misschien wel de top bereiken en de moeder doet er alles voor dat het voor haar dochter zou lukken om die top te bereiken.
Middels identificatie krijgt het ego gestalte. We vereenzelvigen ons met een object of een denkbeeld of een vorm. Dit noemt men een verschijnsel.
De mens vereenzelvigt zich met het verschijnsel God, Ajax, Trump en identificeert zo zichzelf. Ook het verschijnsel 'nationaliteit' zorgt voor identificatie. Iedereen weet dat 'Nederlanders' niet homogeen zijn en toch identificeren velen zich als Nederlander! (Als je het door hebt is het om je rot te lachen, dat nationalisme.)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 22 mei 2020, 20:35 Denken brengt dus een identificatie voort. Dat levert dus verschillende soorten denkers (en doeners) op.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Identific ... ychologie)
Identificatie is een term uit de psychologie, die voor het eerst werd gebruikt door Sigmund Freud. Identificatie staat voor het vergroten van gevoelens van eigenwaarde door vereenzelviging met een persoon of instelling van aanzien.

Voorbeelden: een bedeesde man die trots is op de overwinningen van zijn bokskampioen, alsof hij zelf een agressieve, onbevreesde overwinnaar was.

Een moeder die vroeger zangeres wilde zijn maar nooit de top bereikt heeft, haar dochter kan misschien wel de top bereiken en de moeder doet er alles voor dat het voor haar dochter zou lukken om die top te bereiken.
Middels identificatie krijgt het ego gestalte. We vereenzelvigen ons met een object of een denkbeeld of een vorm. Dit noemt men een verschijnsel.
De mens vereenzelvigt zich met het verschijnsel God, Ajax, Trump en identificeert zo zichzelf. Ook het verschijnsel 'nationaliteit' zorgt voor identificatie. Iedereen weet dat 'Nederlanders' niet homogeen zijn en toch identificeren velen zich als Nederlander! (Als je het door hebt is het om je rot te lachen, dat nationalisme.)
De taal, afkomst en de cultuur maakt een volk een volk.
Dat is normaal.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Snelheid »

Jerommel schreef: 22 mei 2020, 21:36
hopper schreef: 22 mei 2020, 20:35 Denken brengt dus een identificatie voort. Dat levert dus verschillende soorten denkers (en doeners) op.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Identific ... ychologie)
Identificatie is een term uit de psychologie, die voor het eerst werd gebruikt door Sigmund Freud. Identificatie staat voor het vergroten van gevoelens van eigenwaarde door vereenzelviging met een persoon of instelling van aanzien.

Voorbeelden: een bedeesde man die trots is op de overwinningen van zijn bokskampioen, alsof hij zelf een agressieve, onbevreesde overwinnaar was.

Een moeder die vroeger zangeres wilde zijn maar nooit de top bereikt heeft, haar dochter kan misschien wel de top bereiken en de moeder doet er alles voor dat het voor haar dochter zou lukken om die top te bereiken.
Middels identificatie krijgt het ego gestalte. We vereenzelvigen ons met een object of een denkbeeld of een vorm. Dit noemt men een verschijnsel.
De mens vereenzelvigt zich met het verschijnsel God, Ajax, Trump en identificeert zo zichzelf. Ook het verschijnsel 'nationaliteit' zorgt voor identificatie. Iedereen weet dat 'Nederlanders' niet homogeen zijn en toch identificeren velen zich als Nederlander! (Als je het door hebt is het om je rot te lachen, dat nationalisme.)
De taal, afkomst en de cultuur maakt een volk een volk.
Dat is normaal.
Dan moeten wij gelijk denken aan deze grote mannen en vrouwen van Moeder Rusland .............. Aleksandr Poesjkin, 1827.
Ivan Toergenjev, 1874.
Leo Tolstoj, 1873.
Fjodor Dostojevski, 1872.
Anton Tsjechov, door Osip Braz,1898.
Anna Achmatova, 1922.
Vladimir Majakovski, 1917.
Ivan Boenin, 1937.
Om er maar een paar te noemen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 19 mei 2020, 21:26 Binnen de geschetste categorieën denkers (en doeners) heb je uiteraard nog meer gradaties. Persoonlijk denk ik dat de levensfase waarin iemand verkeerd ook invloed heeft op zijn (vermogen tot) denken en tot welke categorie hij/zij behoort. Natuurlijk (letterlijk en figuurlijk) door levenservaring maar ook door het vermogen of het gebrek aan het vermogen nieuwe ideeën tot je te nemen.
Ik las dit topic nog eens door nav. waar ik het met Hopper over had.
En dacht aan Voortschrijdend inzicht.
Dat een karakter zich vormt door aanleg/talenten en ervaringen is zeker.

Of dat ook voor de aard van het beestje zelf geldt, het intellect en het vermogen tot creatief denken (ook meegekregen talenten) wat meespeelt, en daardoor ook voor de manier van denken geldt?
Bijvoorbeeld:
Je temperament en manier van snel of bedachtzaam iets kunnen oppakken en daarop reageren.
Met misschien (of niet) direct daaraan gerelateerd het in korte termijn en snel praktisch kunnen denken ook over wat er direct in de tijd of in de omgeving aan de orde is.
Het meerdere mogelijkheden tegelijk kunnen overzien, weer nodig voor analytisch denken.
Of ook uitgebreid je gedachten kunnen concentreren op iets wat zich zuiver zich op mentaal gebied afspeelt, ook intermenselijk.
Wat dan ook een direct zijn vervolg heeft op denken en handelen nav. van grote en niet voorziene veranderingen in je leven.

Dat is wat ik hier ook wilde aankaarten en een boom over opzetten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

Maria K schreef: 19 mei 2020, 16:05
hopper schreef: 19 mei 2020, 12:26 Wat mij betreft gaan exact denken en filosofisch denken prima samen. Het is mogelijk om bij het diepste van je wezen te komen. Dat kan niet anders dan op intuïtieve wijze wat mij betreft. Dat is juist omdat de reflecties ontbreken. Door naderhand eerst hetgeen is ondervonden op filosofische wijze te benaderen kan het gaandeweg exact begrepen worden.
Ik bedoel niet te spreken over logisch denken en/of redeneren.
Ook filosofie vereist logica.

Ik bedoel met exact denken, dat mensen alleen uitgaan van kennis, die als bewezen beschouwd wordt en daarop hun meningen en conclusies baseren. Exact in de zin van "precies"
Dat je rijtjes en grafieken kunt maken en er exacte conclusies uit zou kunnen trekken.
"Dit zijn feiten en dan kan het niet anders dan dat ............"

Anderen nemen hun eigen ervaringen (empirie) en tijdens het leven ontwikkelde intuïtieve gevoelens en gedachten mee en proberen dat dan op logische wijze te implementeren.
Dus:
Dit zijn mijn gedachten en dan zou het ook heel goed mogelijk kunnen zijn, dat dit als gevolg heeft.............en dit .........en misschien ook nog.....of....
Destillerend daaruit zou je kunnen stellen dat er weer anderen zijn die alleen nieuwsgierig zijn naar alles wat zij niet weten en geen conclusies trekken.

Voor beide heb je kennis nodig van de zaken waar je het over wil hebben.
Opnieuw voor Hopper Nav. van het het bericht in het topic Water in wijn veranderen.
hopper schreef: 27 nov 2021, 13:04 Met het upgraden van het intellect bedoel ik deze wijze van 'denken' welke verschilt van het rationeel denken.
Rationeel denken bewaar ik wel weer voor als het over evolutie gaat.
Want met rationeel denken is natuurlijk niks mis.
Het woord intellect hier noemen schept alleen maar verwarring.

Wijzen van denken.
Daar kun je hier een handig schema voor vinden.
Llinker- of rechterhersenhelft?
Linkerhersenhelft
Dit deel van de hersenen geeft de voorkeur aan de logica. Ze zijn vooral goed voor het lineair denken, het analytisch vermogen en de verstandelijke functies.
.........
De rechterhersenhelft
Dit is het deel die heerst over onze intuïtie, gevoelens en over het algemeen abstract concepten.
Uitgebreid achter de link.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 27 nov 2021, 14:08 Wijzen van denken.
Daar kun je hier een handig schema voor vinden.
Llinker- of rechterhersenhelft?
Linkerhersenhelft
Dit deel van de hersenen geeft de voorkeur aan de logica. Ze zijn vooral goed voor het lineair denken, het analytisch vermogen en de verstandelijke functies.
.........
De rechterhersenhelft
Dit is het deel die heerst over onze intuïtie, gevoelens en over het algemeen abstract concepten.
Uitgebreid achter de link.
Ik heb je link gelezen. Ze eindigt zelfs met zelftestjes naar welke hersenhelft dominant is. Dat is populistische kul uit de vorige eeuw.
De Wetenschap is al zoveel verder!
Lees dit eens..

https://reportersonline.nl/breinmythes- ... onderzoek/
Breinmythes versus de realiteit van hersenonderzoek

De wereld van het hersenonderzoek is fascinerend, maar spreekt soms iets té veel tot de verbeelding. Allerlei hardnekkige breinmythes doen de ronde, bijvoorbeeld over dominante hersenhelften en diagnoses via de hersenscanner. Waar komen dat soort mythes vandaan, en wat is het realistische verhaal?


Dominante hersenhelften
Het is één van de voorbeelden van neuromythes in het boek ‘Kijken in het brein. Mythen en mogelijkheden’ van Sandra van Aalderen, Nienke van Atteveldt en Meike Grol. De schrijvers zaten alle drie zelf ooit vanwege hun promotieonderzoek diep in de wereld van hersenwetenschap. Ze verbaasden zich destijds al over alle vreemde ideeën die over het brein rondzongen in de samenleving. Het was dus hoog tijd om in boekvorm een greep van die sterke verhalen te ontkrachten en uit te leggen hoe het echt zit.

Omdat taal als belangrijke menselijke vaardigheid wordt gezien, werd de linkerkant van het brein bestempeld tot de meest dominante

Om even bij het idee van de dominante hersenhelft te blijven: in feite werken onze breinhelften nauw met elkaar samen. Maar de mythe is hardnekkig. De basis daarvoor werd al in de tweede helft van de negentiende eeuw gelegd. Toen werden twee belangrijke taalgebieden in de hersenen ontdekt: Broca’s gebied, dat we nodig hebben voor spreken, en Wernicke’s gebied, waarmee we taal begrijpen. Beide lagen in de linkerhersenhelft. En omdat taal als een belangrijke menselijke vaardigheid wordt gezien, werd de linkerkant van het brein al snel bestempeld tot de meest dominante.

In de jaren 80 van de vorige eeuw vond een aantal wetenschappers dat we niet meer moesten over de hersenhelften moesten denken in termen van ‘talig’ en ‘niet-talig’. Ze kwamen met een nieuwe indeling op de proppen: de linkerhersenhelft zou informatie op analytische manier verwerken, de hersenhelft op meer holistische, alomvattende manier. Hoewel die theorie veel kritiek kreeg vanuit de wetenschap, bleef het wel hangen. ‘Holistisch’ werd vervangen voor het concretere ‘creatief’, et voila: daar hebben we de rationeel-creatief-tegenstelling die ongehinderd door kennis werd gekoppeld aan ‘testjes’ zoals die met de danseres.

https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... chts-onzin
Ratio zit links, emotie rechts? Onzin!

Onze hersenhelften zijn niet zo ‘gescheiden’ als we denken

Jurriaan Witteman en zijn collega’s van de Universiteit Leiden lieten proefpersonen luisteren naar emotionele en talige spraakmelodie. Spraakmelodie (of prosodie) zorgt ervoor dat talige informatie een emotionele lading krijgt. Je kan eenzelfde zin (‘Jij moet de trein naar Groningen pakken’) bijvoorbeeld uitspreken als een vraag of als een bevel. Intussen werd de hersenactiveit gemeten met elektro-encefalografie (EEG). Die metingen wezen uit dat beide hersenhelften altijd ongeveer even actief waren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door peda »

Zelf volg ik het inzicht dat tot nader order de hersenen functioneren overeenkomstig het netwerkprincipe. Ontdekkingen dat er een lokaal hersen centrum gevonden is zoals de God-spot, of het geweten of welke andere persoonlijkheidsfactor ook, bezie ik vooralsnog sceptisch.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Petra »

peda schreef: 28 nov 2021, 18:38 Zelf volg ik het inzicht dat tot nader order de hersenen functioneren overeenkomstig het netwerkprincipe. Ontdekkingen dat er een lokaal hersen centrum gevonden is zoals de God-spot, of het geweten of welke andere persoonlijkheidsfactor ook, bezie ik vooralsnog sceptisch.
Dat vind ik wel logisch, sceptisch is een basis-houding voor de geen-overtuiging-hebbers annex geen-zeker/beter- weters.
Ik denk zowel bij de agnost als de possibilian (Al proef jij meer naar possibilian dan naar agnost, maar helaas bestond die term vroeger nog niet, dus moet jij het met een punt komma doen en ben ik heel prima gecategoriseerd met een woord :) :flower1:).

Hoedanook... is ons brein een bijzonder complex gebeuren, waar ik bijzonder geïnteresseerd in ben, ik denk omdat ik linkshandig ben. (Dat is een dingetje. Linkshandigen hebben meer kleine variaties in de typische hersenorganisatie in vergelijking met rechtshandigen. De hersenen van de meeste linkshandigen verschillen bij de gebruikelijke verdeling, van rechtshandigen. In uitzonderlijke gevallen zijn onze hersenen zelfs een volledig spiegelbeeld van het prototypisch rechtshandig brein. Zijn die dan spiegelmensen? Of merk je eigenijk niet zoveel verschil in de praktijk.
Vandaar ook mijn interesse natuurlijk in neuroscientist David Eagleman.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

Petra schreef: 27 nov 2021, 19:44
Maria K schreef: 27 nov 2021, 14:08 Wijzen van denken.
Daar kun je hier een handig schema voor vinden.
Llinker- of rechterhersenhelft?
Ik heb je link gelezen. Ze eindigt zelfs met zelftestjes naar welke hersenhelft dominant is. Dat is populistische kul uit de vorige eeuw.
https://reportersonline.nl/breinmythes- ... onderzoek/
Alleen schema's en rijtjes zijn nooit zo bevorderlijk voor het denken.
Ze zijn slechts een afspiegeling van een verhaal.
In dit geval had ik beter de oorspronkelijke website kunnen noemen.
https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... /hersenen/
Die is ook niet voor niets gegeven door de schrijfster van dit blog. (2018 studente)

https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... onderzoek/
Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en de Duke University in Durham, North Carolina USA, in het voorjaar van 2010 het wetenschappelijk onderzoek afgerond over het visuele- en verbale leersysteem van mensen: `Rise and Decline of Verbal and Visuospatial Memory.
Aan het onderzoek hebben 28.000 mensen deelgenomen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar.

Er is dus bij mensen vanaf het vierde jaar een duidelijke voorkeur te onderscheiden voor een van beide geheugensystemen.
Hoewel uit het onderzoek naar voren komt dat mensen een voorkeur laten zien in Verbal Memory of Visuospatial Memory, sluit dit niet uit dat er een groep is die in beiden dominant is. Uit verder onderzoek is gebleken dat deze dominantie voor meer dan 40% erfelijk wordt bepaald.
Het artikel achter jouw link is zo'n geval van eigen kleuring benadrukken, waar juist zo op wordt afgegeven ten behoeve van deze website voor journalistiek.
Wat zij doet, is zo mogelijk nog erger.
Ik ken het boek niet, maar wordt van de mening van deze journaliste er niet wijzer van.
Zonder linken naar wetenschappers en artikelen en een sterk gekleurd stuk schrijven.
Wetenschapsjournalistiek onwaardig.

Dominant lijkt in deze linken, door jou gegeven, hetzelfde te zijn als bijna alleen functionerend en de tegenhanger onderdrukkend.
Dat is echter heel duidelijk niet het geval.
Er is ook nooit één wetenschapper geweest, die gezegd heeft dat beide hersenhelften niet samen zouden werken.
Beide hersenhelften doen hun werk, alleen bij de één is de linkerhelft het meest ontwikkeld en bij de ander de rechterhelft.
Daar die dan in het resultaat van het geheel van zich uitende hersenactiviteiten de overhand heeft, wordt dat dominant genoemd.

Weer zo'n sterke clickbait titel, die niet het verhaal van het oorspronkelijke onderzoek waarnaar gerefereerd, wordt dekt.
Jij citeert een stukje.

Ik citeer een ander.
De rechterhersenhelft zou dan dominanter zijn als het over emotie gaat. Maar dat plaatje blijkt niet te kloppen, althans niet voor taal.
Beide helften doen hun werk.
In hoeverre dat voor het geheel of gedeeltelijk geldt en hoe de wisselwerking is, is nog lang niet alles van bekend.
Slechts een klein onderdeel van alle onderzoeken, die er waren en nog nodig zullen zijn.
Een toegift en geen afbreuk.
Daarbij zijn scans middelen tot detaillistisch onderzoek en niet uitsluitend zaligmakend.
Ook het lezen ervan en conclusies eruit trekken moet geleerd worden.

Maar idioot om te denken, dat op deze basis de eerdere bevindingen van alle andere onderzoeken binnen neuropsychologie, psychologie en pedagogie naar het land der fabelen verwezen.
Ook al zijn er meningsverschillen in de diverse wetenschappelijke disciplines, dat is blijkbaar volkomen normaal in een relatief jonge wetenschap, waarin zo snel veranderingen in gegevens en inzichten plaatsvinden.

https://link.springer.com/article/10.37 ... 014-0255-1
Dit is de conclusie in het origineel verslag.
The results showed that the right-ear advantage was associated with decreased latencies for an early negativity in the contralateral hemisphere. No evidence was found for functional lateralization. These findings suggest that functional lateralization effects for prosody perception are small and support the structural model of dichotic listening.
Google vertaling
De resultaten toonden aan dat het voordeel van het rechteroor geassocieerd was met verminderde latenties voor een vroege negativiteit in de contralaterale hemisfeer. Er werd geen bewijs gevonden voor functionele lateralisatie. Deze bevindingen suggereren dat functionele lateralisatie-effecten voor prosodieperceptie klein zijn en het structurele model van dichotisch luisteren ondersteunen.
Sluitel woorden zijn lateralisatie en dichotisch luisteren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Maria K »

peda schreef: 28 nov 2021, 18:38 Zelf volg ik het inzicht dat tot nader order de hersenen functioneren overeenkomstig het netwerkprincipe. Ontdekkingen dat er een lokaal hersen centrum gevonden is zoals de God-spot, of het geweten of welke andere persoonlijkheidsfactor ook, bezie ik vooralsnog sceptisch.
Toch zijn daar wel interessante dingen over te lezen.

https://www.ru.nl/nieuws-agenda/vm/2019 ... els-brein/
Het idee van één 'godspot' in je brein verwerpt Van Elk. 'Maar er zijn wel degelijk gebieden in je brein die oplichten als het over religie gaat.

'Wat mij betreft zou iedere psychiater en dokter aan de LSD moeten. Gewoon, om te ervaren wat het met je doet. Als wetenschapper kun je het wel gaan omschrijven, maar dat werkt niet.'

Spirituele ervaringen kunnen ook goed voor je zijn: 'Het kan je helpen om jezelf van een afstandje te zien, en daardoor met nieuw perspectief naar jezelf te kijken.’ Ook worden mensen volgens hem socialer, dragen ze meer zorg voor de omgeving en zijn ze ook fysiek gezonder. 'Ze hebben bijvoorbeeld minder stress en hartklachten.’ Wie zulke ervaringen wil ondergaan, is overigens niet per se aangewezen op drugs. 'Dat kan ook in de natuur gebeuren, of tijdens een concert of een kerkdienst.'

Of de hersenen van mensen die geloven anders zijn dan van niet-gelovigen, is onderwerp van nader onderzoek van Van Elk aan de Universiteit van Amsterdam. Er zijn volgens hem 'voorzichtige aanwijzingen' voor zo’n theorie. 'Je zou kunnen zeggen dat er een soort talent bestaat om te geloven. Geloven gaat echt een stuk makkelijker met een goed inbeeldingsvermogen, als je makkelijk in je bezigheden op kunt gaan en open staat voor nieuwe ervaringen. Die eigenschappen zijn terug te vinden in het brein.’
Overeenkomsten tussen mensen met dezelfde soort ervaringen, maar andere oorzaken.

https://www.boompsychologie.nl/actueel- ... n-je-brein
Theoloog Christoph Hübenthal is kritisch over neuro-onderzoek naar de basis van religie. Hij betoogt dat religie niet gereduceerd kan worden tot bepaalde piekervaringen. Religie gaat volgens hem veel meer over een levenshouding van toevertrouwen, over ethiek en waarden. Bovendien geeft dit type onderzoek een te grote betekenis aan de hersenen. De mens is meer dan zijn hersenen, en religie is meer dan alleen religieuze ervaringen.
Religieuze ervaringen zijn inderdaad iets anders dan geloven in een bepaalde religie.
Maar een sterk religieus gevoel kan een bepaalde religieuze overtuiging wel sterken.

We mogen daar getuige van zijn hier op GG.
Zelfs bij inhoudelijk heel verschillende spirituele belevingen, en ook blijvende herinneringen, blijken bijzondere ervaringen essentieel.
Zelfs zodanig dat ze garant staan voor een geloofsovertuiging.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Verschillende soorten denkers en ook doeners

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 29 nov 2021, 15:23 In dit geval had ik beter de oorspronkelijke website kunnen noemen.
https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... /hersenen/
Die is ook niet voor niets gegeven door de schrijfster van dit blog. (2018 studente)

https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... onderzoek/
Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en de Duke University in Durham, North Carolina USA, in het voorjaar van 2010 het wetenschappelijk onderzoek afgerond over het visuele- en verbale leersysteem van mensen: `Rise and Decline of Verbal and Visuospatial Memory.
Aan het onderzoek hebben 28.000 mensen deelgenomen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar.
Hallo Maria.
Kidspower.. klinkt dat ff gezellig.
Ik heb er nog naar gekeken ook. Vond het opmerkelijk dat de beste man onderzoek deed naar *geheugen en dat het artikel dit ombuigt naar leersystemen.

( * Concreet onderzocht hij de toe- en afname van het korte- en lang termijn geheugen op de dimensies van verbaal en visueel/ruimtelijk geheugen waarbij is gekeken naar de invloed van geslacht, leeftijd en opleiding).

Het is nóg knapper.... hij onderzocht mensen tussen de 11 en 80 jaar en de kidspower site weet er een conclusie vanaf het 4e jaar uit te toveren. Als dat geen kidspower is.
Dit staat in jouw link.. flauwvallen toch.. :lol:
Er is dus bij mensen vanaf het vierde jaar een duidelijke voorkeur te onderscheiden voor een van beide geheugensystemen.

Mijn sceptische kantje ..ging daardoor toch maar ff vrolijk verder op speur en jawel.. dat het onderzoek anders gebruikt wordt dan bedoeld is klontje klaar.
Het staat genoteerd op de Nationale Wetenschapsagenda.
Vrees dat we rustig moeten wachten op antwoord uit die hoek.

https://vragen.wetenschapsagenda.nl/vra ... e-voorkeur
Onderzoek door Jaap Murre (UvA) c.s. van 2012 wordt tegenwoordig gebruikt als wetenschappelijke onderbouwing voor het bestaan van beelddenken. Dat was echter niet hun opzet en de vraag is of het terecht wordt gebruikt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas