Wat inspireert jou?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door peda »

Heeft de kosmos zelve een bewustzijn, of levert het biologisch leven op aarde ( een stukje van de kosmos ) slechts het ons bekende bewustzijn. Op een
miniscule plaats bewustzijn binnen een volledig onbewuste kosmos. Het Mysterie voor de na-denkers. Stof voor inspiratie of complete onzin gedachten.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 23 mei 2020, 08:20 Zo'n tekst inspireert me dan weer niet, ik denk omdat de tekst mij niet in het hart raakt, maar mij iets voorschrijft. Ik kan me voorstellen dat ik een tekst van deze schrijver wel inspirerend zal vinden; ik ben nog niet aan zijn boeken toegekomen.
De tekst schrijft je helemaal niks voor. Integendeel, vandaar dat punt 8 een ALS.. DAN... is.
IMO is het zo dat ALS je de "als" onderschrijft je ook idd de plicht hebt om er consequenties aan te verbinden.
5-Op dit moment bemoeit de mens zich verregaand met de niet-menselijke wereld en de situatie verslechtert snel.
6-Hieruit volgt dat de politiek moet veranderen.
Lovelock is zeker een inspirerend mens. En zijn visie over zelfregulerende Gaia deel ik ook wel.
De mens is echter het punt van zorg, daarom schreef ik ook: "de manier waarop we met dieren omgaan vind ik niet inspirerend".
Men is nu weer massaal bezig met het zoeken naar en testen van het Covid2 vaccin.
Wie reguleert de wrede, gewelddadige, egoïstische mens als die zichzelf niet reguleert?

Wanneer is iets inspirerend genoeg om in het hart geraakt te worden?
Ik denk dat het zo met zoveel dingen zo gaat.. vaak kunnen mensen je wel dingen vertellen maar pas als je het met je eigen ogen ziet dringt de harde waarheid echt tot je door.
Dan kun je jezelf afvragen of dat het je waard is.

Cruelty Free International:
Unlawful dog and monkey suffering uncovered at Laboratory of Pharmacology and Toxicology (LPT)
https://youtu.be/MSmAEPD86KM
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door Peter79 »

Ik vind iets onderschrijven wat anders dan geinspireerd zijn. De documentaire die voor mij de aanleiding vormde om vegetarier te worden (over de omzet van natuur en indianengebied naar soja-akkers tot achter de horizon) was meer inspirerend dan al het proza dat ik daarvoor gelezen had en waarvan de conclusie was dat veeteelt altijd een bestanddeel zal blijven van onze voedselproductie, om de reden dat veel gronden wel geschikt zijn voor veeteelt, maar niet voor akkerbouw.

Inspiratie brengt mij iets nieuws - iets dat ik nog niet wist en heeft ook iets motiverends: het brengt een soort verandering, een beweging, waardoor ik zelf tot nieuwe dingen kom.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 27 mei 2020, 08:29
Inspiratie brengt mij iets nieuws - iets dat ik nog niet wist en heeft ook iets motiverends: het brengt een soort verandering, een beweging, waardoor ik zelf tot nieuwe dingen kom.
Muziek inspireert vele vele mensen.
Ik wilde een liedje voor Callista opzetten, maar ehhh Peter misschien lees je ook nog mee.
:flower1: :flower1: voor jullie.

https://youtu.be/qLzV-jmDSaU
Keb' Mo' - I'm Amazing - Inspirational video
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door Weetnieveel »

Qua kijk op de wereld ben ik het meest geïnspireerd door (de inmiddels ook al overleden) professor Johan de Vree en zijn werk (met name "Foundations of social and political processes: the dynamics of human behavior, politics and society.") en colleges.
Wat me verder inspireert is de natuur. Ik hou van het maken van lange wandelingen en woon gelukkig in een bosrijke omgeving.
Daarnaast is een grote bron van inspiratie altijd het lezen van boeken geweest. Van jongs af aan heb ik veel gelezen, zowel fictie als non-fictie. Ik lees vaak meerdere boeken tegelijkertijd en lees toch minimaal 1 of 2 boeken per week. Qua literatuur zijn (of waren) vooral WF Hermans, Kafka, Steinbeck, Dostojevski, Tolstoj en Toergenjev grote inspiratiebronnen. Goede literatuur vervoert je, brengt je in een andere wereld.
Muziek en film zijn voor mij meer entertainment dan bron van inspiratie, al kan ik in beide opgaan. Ik heb al jaren geen televisie meer, maar kijk wel af en toe wel iets via Internet (groot fan van de Duitse Krimi Tatort). Ik heb wel al zo'n 20 jaar een eigen thuisbioscoop met een scherm van inmiddels 3m. Daarop kijk ik vooral klassieke films (vnl. jaren '50 tot '80). Favoriet zijn Italiaanse cultfilms uit de jaren '60 en '70: spaghetti, gialli en poliziotteschi oftewel westerns, thrillers en politiefilms Italian style.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat inspireert jou?

Bericht door peda »

Mij boeit de meta-fysica, het "' weten "' voorbij het weten. Je komt daar zeer vele creatieve gedachten tegen. Ik blijf daar dan keer op keer staan voor een specifiek "' bloemen perk "' en bekijk de verschillende, vaak met liefde aangelegde tuintjes, met oog voor detail en onderling verschil.
in het fysische domein vind ik inspiratie in de empirische wetenschap. Daar geen veelheid van "' weten "' naast elkaar, maar een enkel gemeten weten, welk weten dan vervolgens weer aanleiding geeft tot grote Verwondering bij mij. Verwondering in het fysieke domein, ( creatieve ) bewondering in het meta-fysische gebied.