De vrijgevige God
Forumregels
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.
Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.
Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
De vrijgevige God
Tim Keller schreef het boek De vrijgevige God; recht naar het hart van het christelijke geloof.
Hij doet dat aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 15. Lukas 15 begint met het noemen van twee groepen mensen die naar Jezus kwamen luisteren. Ten eerste waren dat de tollenaars en zondaars. Deze mensen corresponderen met de jongste zoon. Zij hielden zich noch aan de ethische voorschriften, noch aan de rituele reinheidsregels zoals die toen werden nageleefd door gelovige joden. Zij deden aan losbandig leven. Zij hadden zoals de jongste broer hun huis verlaten door de traditionele moraal van hun familie en van alle nette mensen vaarwel te zeggen.
De tweede groep toehoorders bestond uit de Farizeeën en schriftgeleerden, gepresenteerd door de oudste zoon. Zij hielden zich aan de tradionele moraal waarmee ze waren grootgebracht. Zij lazen en zij volgden de Schriften. Zij gingen trouw naar hun leerhuis en baden onophoudelijk.
Heel trefzeker geeft Lukas aan hoe verschillend deze twee groepen reageerden op Jezus. De "jongere broers" kwam steeds om Jezus heen staan. Dit tot verbazing en ergernis van hen die moraal en geloof hooghielden. Lukas vat hun klacht samen: Die man ontvangt zondaars en eet met hen. Met iemand aan tafel gaan was in het oude Nabije Oosten een teken van acceptatie. Hoe durft die Jezus zich met zondaars in te laten? zeiden ze.
De gelijkenis is daarom gericht tot de tweede groep: de schriftgeleerden en Farizeeën. Dat Jezus de gelijkenis begint te vertellen, is een reactie op hun houding. De gelijkenis geeft ruime aandacht aan de ziel van de oudste en werkt toe naar een krachtige, aan hem gerichte oproep tot inkeer.
Jezus houdt hier dus niet een sentimenteel verhaal over de aanneming van de zondaar, - de morele outsider - maar is gericht op de morele insider. Hij wil hen wijzen op hun verblinding, bekrompenheid en eigenwaan, en wil laten zien hoe ze hiermee hun eigen ziel en het leven van de mensen om hen heen te gronde richten. De eerste toehoorders waren door dit verhaal niet tot tranen geroerd, maar door de bliksem getroffen, gekwetst en geërgerd. Niet alleen het egocentrisme van de jongste zoon wordt veroordeeld, maar ook het moralisme van de oudste. Zo doorkruist Jezus het denken in wij en zij, en goeden en slechten.
Kellers stelling is dat de Vader roekeloos en kwistig is, zoals de jongste zoon (Prodigal son).
Hij doet dat aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 15. Lukas 15 begint met het noemen van twee groepen mensen die naar Jezus kwamen luisteren. Ten eerste waren dat de tollenaars en zondaars. Deze mensen corresponderen met de jongste zoon. Zij hielden zich noch aan de ethische voorschriften, noch aan de rituele reinheidsregels zoals die toen werden nageleefd door gelovige joden. Zij deden aan losbandig leven. Zij hadden zoals de jongste broer hun huis verlaten door de traditionele moraal van hun familie en van alle nette mensen vaarwel te zeggen.
De tweede groep toehoorders bestond uit de Farizeeën en schriftgeleerden, gepresenteerd door de oudste zoon. Zij hielden zich aan de tradionele moraal waarmee ze waren grootgebracht. Zij lazen en zij volgden de Schriften. Zij gingen trouw naar hun leerhuis en baden onophoudelijk.
Heel trefzeker geeft Lukas aan hoe verschillend deze twee groepen reageerden op Jezus. De "jongere broers" kwam steeds om Jezus heen staan. Dit tot verbazing en ergernis van hen die moraal en geloof hooghielden. Lukas vat hun klacht samen: Die man ontvangt zondaars en eet met hen. Met iemand aan tafel gaan was in het oude Nabije Oosten een teken van acceptatie. Hoe durft die Jezus zich met zondaars in te laten? zeiden ze.
De gelijkenis is daarom gericht tot de tweede groep: de schriftgeleerden en Farizeeën. Dat Jezus de gelijkenis begint te vertellen, is een reactie op hun houding. De gelijkenis geeft ruime aandacht aan de ziel van de oudste en werkt toe naar een krachtige, aan hem gerichte oproep tot inkeer.
Jezus houdt hier dus niet een sentimenteel verhaal over de aanneming van de zondaar, - de morele outsider - maar is gericht op de morele insider. Hij wil hen wijzen op hun verblinding, bekrompenheid en eigenwaan, en wil laten zien hoe ze hiermee hun eigen ziel en het leven van de mensen om hen heen te gronde richten. De eerste toehoorders waren door dit verhaal niet tot tranen geroerd, maar door de bliksem getroffen, gekwetst en geërgerd. Niet alleen het egocentrisme van de jongste zoon wordt veroordeeld, maar ook het moralisme van de oudste. Zo doorkruist Jezus het denken in wij en zij, en goeden en slechten.
Kellers stelling is dat de Vader roekeloos en kwistig is, zoals de jongste zoon (Prodigal son).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
- Piebe Paulusma
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De vrijgevige God
Wellicht valt er wat voor te zeggen dat Christus de zoon zijn levenswijze niet als verloren beschouwde maar als pure winst. Want hij zei immers tegen de joden dat zij hun leven moesten verliezen om het te winnen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Re: De vrijgevige God
Doet me aan protest exegese denken, deze uitleg van Keller. Zelf zou ik de gelijkenis eerder willen duiden naar analogie met de andere gelijkenissen die daar van Jezus staan opgetekend - het verlorene dat weer terecht is, en de blijdschap daarover. De oudste zoon symboliseert (niet alleen in dit verhaal, maar op zoveel andere plekken in het OT) degene die meent dat hij rechten kan laten gelden. Ten onrechte waar het de dingen van de Geest betreft, daar gaat het telkens en alleen om genade.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Re: De vrijgevige God
Dat roekeloze zie ik nog niet maar dat vrijgevige uiteraard wel.
Opvallend is dat de vader zowel niet boos is op zijn jongste zoon als op de oudste zoon. Voor allebei heeft hij genoeg redenen om wel boos te zijn.
Opvallend is dat de vader zowel niet boos is op zijn jongste zoon als op de oudste zoon. Voor allebei heeft hij genoeg redenen om wel boos te zijn.
Spreuken 26:4
Re: De vrijgevige God
Ik zit dichter bij Dingo als bij de interpretatie van Keller. Voor mij is de Vader de Hoofdpersoon in het verhaal en de beide broers staan metaforisch voor verschillende opvattingen in de cultuur van toen. Daar kan de interpretatie van Keller best wel in overeenstemming mee zijn. Maar hoe reageert de Vader, dat is voor mij de Boodschap van het verhaal. Ik zie dan de Vader voortdurend met Open Armen staan, zowel richting oudste broer als jongste broer. Beiden zijn welkom in het Vaderhuis, ondanks hun totaal verschillende leefwijze tot dat moment. Waar het in de metafoor m.i. om gaat, is de terugkeer naar het Vaderhuis. Dat past ook prima in de evangelische opvatting van Keller. Keer uit de seculiere wereld ( zonder God ) terug naar het Vaderhuis ( met God ) , waar met Open Armen op je wordt gewacht. Wat de voorwaarden zijn ( o.m. berouw ) om vanuit de seculiere wereld weer in de Open Armen terecht te komen, is een ander verhaal.
Re: De vrijgevige God
Ik heb het toch ook altijd zo begrepen dat de boodschap was dat de oudste broer niets gemist heeft in zijn levensstijl, behalve dan dat hij niet beseft heeft dat zijn levensstijl ook meer in zijn eigen belang was dan dat hij dacht. Mijns inziens gaat het bij deze gelijkenis om de bewustwording dat het juk zacht is en de last licht, ja, en eigenlijk nog een stap verder dan dat. De boodschap is volgens mij vooral dat daar waar er een gelovige levensstijl is, doch in afgunst op hen die dat niet hebben, de essentie toch nog niet is gegrepen.
De laatste stap in inzicht kan ook het verheven voelen en de arrogantie ombuigen naar mededogen. Beide zoons hebben een inzicht, maar alleen samen komt het tot een perspectief.
Het niet-veroordelende en het blijvend openstaan naar beide zoons is daarbij natuurlijk prachtig.
De laatste stap in inzicht kan ook het verheven voelen en de arrogantie ombuigen naar mededogen. Beide zoons hebben een inzicht, maar alleen samen komt het tot een perspectief.
Het niet-veroordelende en het blijvend openstaan naar beide zoons is daarbij natuurlijk prachtig.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Re: De vrijgevige God
Vandaag had ik een broeder op bezoek. Ik had met hem er over dat in de PKN nu meer mensen de online diensten mee keken, dan normaal de kerk bezoeken. Die mensen waren vooral lauw, volgens hem.
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
[Modbreak Peter79: reacties op dit bericht afgesplitst naar nieuw topic: viewtopic.php?f=120&t=4041]
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
[Modbreak Peter79: reacties op dit bericht afgesplitst naar nieuw topic: viewtopic.php?f=120&t=4041]
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Niets aan de reakties toe te voegen.
God is roekvol, niet roekeloos.
God is roekvol, niet roekeloos.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
- Piebe Paulusma
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De vrijgevige God
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Re: De vrijgevige God
Jezus noemde inderdaad de rijke voor wie het moeilijk, zo niet onmogelijk was om het koninkrijk binnen te gaan. Het is gemakkelijker om je hand bij de Vader op te houden als je berooid bent.Piebe Paulusma schreef: ↑21 mei 2020, 09:32 Wellicht valt er wat voor te zeggen dat Christus de zoon zijn levenswijze niet als verloren beschouwde maar als pure winst. Want hij zei immers tegen de joden dat zij hun leven moesten verliezen om het te winnen?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Re: De vrijgevige God
Van die term heb ik nog niet eerder gehoord, met Google kom ik ook niet verder
Ik denk dat het elkaar aanvult. Er zit herhaling in (blijdschap over het vinden van het verlorene) en een nieuw aspect: de oudste die niet blij is over het verlorene dat gevonden is.Zelf zou ik de gelijkenis eerder willen duiden naar analogie met de andere gelijkenissen die daar van Jezus staan opgetekend - het verlorene dat weer terecht is, en de blijdschap daarover.
Ook hier denk ik dat de beelden elkaar overlappen. De oudste zoon heeft zijn positie, door zijn eerstgeboorterecht, maar ook door zijn goede gedrag. De aanneming van de jongste zoon door de vader moet de Farizeeen voor het hoofd stoten, of je deze mensen nu met die oudste zoon identificeert of niet. Maar de reactie van de oudste zoon lijkt wel sterk op die van de Farizeeen.De oudste zoon symboliseert (niet alleen in dit verhaal, maar op zoveel andere plekken in het OT) degene die meent dat hij rechten kan laten gelden. Ten onrechte waar het de dingen van de Geest betreft, daar gaat het telkens en alleen om genade.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Re: De vrijgevige God
Deze gelijkenis vind ik bijzonder mooi, vooral omdat het ook zo actueel is in deze tijd, ik kan het op mij zelf betrekken en dat is waarschijnlijk de bedoeling.
Zo lang geleden geschreven maar de gevoelens zijn zo herkenbaar, m.i kan ik mij met beide broers identificeren, maar wat mooier is; de vader die op de uitkijk staat en de jongste zoon met open armen begroet.
Zo is de aardse vader als er veel liefde is en zo wil ik de Hemelse vader blijven zien. Op de uitkijk....
Ik herken mij in de jongste al was ik zeker wat braver; maar toch; "laat me, laat mij mijn eigen gang maar gaan.'' Maar dan dat intense verlangen naar Jezus /God de Vader; ik mis U ik heb zo'n gat in mijn lijf zonder U.
Maar helaas ook de oudste; steeds bezig als mantelzorger voor mijn ouders wat ik met liefde deed, maar toch mijn broer die even binnen kwam wippen en met veel liefde verwelkomt werd. Ik begreep het maar voelde toch een steek, even was ik de oudste broer.
Zo lang geleden geschreven maar zo actueel.
Zo lang geleden geschreven maar de gevoelens zijn zo herkenbaar, m.i kan ik mij met beide broers identificeren, maar wat mooier is; de vader die op de uitkijk staat en de jongste zoon met open armen begroet.
Zo is de aardse vader als er veel liefde is en zo wil ik de Hemelse vader blijven zien. Op de uitkijk....
Ik herken mij in de jongste al was ik zeker wat braver; maar toch; "laat me, laat mij mijn eigen gang maar gaan.'' Maar dan dat intense verlangen naar Jezus /God de Vader; ik mis U ik heb zo'n gat in mijn lijf zonder U.
Maar helaas ook de oudste; steeds bezig als mantelzorger voor mijn ouders wat ik met liefde deed, maar toch mijn broer die even binnen kwam wippen en met veel liefde verwelkomt werd. Ik begreep het maar voelde toch een steek, even was ik de oudste broer.
Zo lang geleden geschreven maar zo actueel.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Re: De vrijgevige God
Mooie bijdrage
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Herkenbaar Storm, diep menselijk. Voor mij aangaande God, het bord richting Alverzoening, de open armen ook nog na de dood. Blijvende herkansing, altijd gaan voor voortschrijdend inzicht. Niet in de bijbel beschreven, maar waarom onherroepelijk stil blijven staan bij de visie van de schrijvers lang geleden. Afwachten.
Re: De vrijgevige God
Wat de alverzoening betreft, heeft de bijbel wel verborgen aanwijzingen, maar wel pas na aeonen (tijdperken)van straf.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Re: De vrijgevige God
Als men uit gaat van de kruisverdienste van onze Heer Jezus Christus is alles verzoend en tijdens het leven is het genadetijd.
Men zou kunnen zeggen het vagevuur doet nog zaken weg die zijn blijven liggen mist er een vagevuur is.Maar een alverzoening voor mensen die God tijdens hun leven bespot hebben of Hem ontkent hebben en Zijn volgelinge bespot en vervolgd hebben en z enz enz wat zouden die in de Hemel moeten doen,voorts de Heilige Traditie en de Heilige Schrift is er duidelijk over.
Voorts God door Jezus de Christus zal oordelen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Re: De vrijgevige God
Zo zie je maar, Gaitema. Verschil in visie. Ik neem de Anglicaan Bonting als voorbeeld die een hoopvollere theologie volgde.Snelheid schreef: ↑28 mei 2020, 11:26Als men uit gaat van de kruisverdienste van onze Heer Jezus Christus is alles verzoend en tijdens het leven is het genadetijd.
Men zou kunnen zeggen het vagevuur doet nog zaken weg die zijn blijven liggen mist er een vagevuur is.Maar een alverzoening voor mensen die God tijdens hun leven bespot hebben of Hem ontkent hebben en Zijn volgelinge bespot en vervolgd hebben en z enz enz wat zouden die in de Hemel moeten doen,voorts de Heilige Traditie en de Heilige Schrift is er duidelijk over.
Voorts God door Jezus de Christus zal oordelen.
God Alles in Allen ( conform Paulus duiding ).
Re: De vrijgevige God
Dat zegt me toch niet alles, wat de RKK leert? Ik ben immers niet katholiek, anders zou ik dat wel zijn gewordenpeda schreef: ↑28 mei 2020, 10:43Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Ik kijk naar wat de bijbel leert en daarin lees ik naast dit ook wel meer. In de Deuterocanonieke boek Wijsheid trouwens ook wel. Daarin lees ik dat God alles spaart, omdat het van Hem is en slechts tijdelijk straffen geeft. Niets kan tegen Zijn wil in bestaan.
Verder lees ik in het NT dat alle joden worden gered, als alle heidenen zijn binnen gegaan
Ook lees ik dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzondere van zij die geloven.
En verder lees ik dat God de hele mensheid aan de ongehoorzaamheid heeft over geleverd, om ze allemaal genadig te kunnen zijn.
Ook staat er in de bijbel dat eens elke knie zich voor Jezus zal buigen en Hem eer geven.
Tot slot lees ik dat Jezus zei: "de eersten, zullen d e laatsten zijn."
Ik geloof dat de kerkleiders die de leringen hebben opgesteld eigenlijk niet geestelijk volwassen genoeg waren om de waarheid in pacht te kunnen hebben. Hierdoor mislukt elke kerkelijke leer hoe dan ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Is ook wel bekend, denk ikpeda schreef: ↑28 mei 2020, 11:44Zo zie je maar, Gaitema. Verschil in visie. Ik neem de Anglicaan Bonting als voorbeeld die een hoopvollere theologie volgde.Snelheid schreef: ↑28 mei 2020, 11:26Als men uit gaat van de kruisverdienste van onze Heer Jezus Christus is alles verzoend en tijdens het leven is het genadetijd.
Men zou kunnen zeggen het vagevuur doet nog zaken weg die zijn blijven liggen mist er een vagevuur is.Maar een alverzoening voor mensen die God tijdens hun leven bespot hebben of Hem ontkent hebben en Zijn volgelinge bespot en vervolgd hebben en z enz enz wat zouden die in de Hemel moeten doen,voorts de Heilige Traditie en de Heilige Schrift is er duidelijk over.
Voorts God door Jezus de Christus zal oordelen.
God Alles in Allen ( conform Paulus duiding ).
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Vagevuur zie ik vooral in de lijn van de bijbeltekst waar jullie je op baseren. Hoe dat gaat valt niet onder woorden te brengen. Maar afgaande op bijna dood ervaringen, geloof ik dat het een betrekkelijk kort moment is. Maar te gelijk gaat die tekst ook over het vuur in ons huidige bestaan. Door het vuur heen, vergaat het stro in ons huidige leven en komen we als goud uit de strijd.Snelheid schreef: ↑28 mei 2020, 11:26Als men uit gaat van de kruisverdienste van onze Heer Jezus Christus is alles verzoend en tijdens het leven is het genadetijd.
Men zou kunnen zeggen het vagevuur doet nog zaken weg die zijn blijven liggen mist er een vagevuur is.Maar een alverzoening voor mensen die God tijdens hun leven bespot hebben of Hem ontkent hebben en Zijn volgelinge bespot en vervolgd hebben en z enz enz wat zouden die in de Hemel moeten doen,voorts de Heilige Traditie en de Heilige Schrift is er duidelijk over.
Voorts God door Jezus de Christus zal oordelen.
In de hemel komt alleen Jezus' kudde. De redding voor de rest zal pas na de eerste en de tweede dood zijn, met een beetje geluk na miljoenen jaren helse ellende. Echt vreselijk! Daarom moeten we het evangelie van redding en behoud in Jezus Christus, voor wie geloofd echt brengen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Het boek Wijsheid is niet te vinden in de protestantse Bijbel en nog een paar pracht boeken die ze er uit gelaten hebben om er nog twee te noemen Tobit en Judit.Maar of je uit het Boek Wijsheid de alverzoening kan halen is de vraag;wij zouden dat dan nog is moeten bestuderen,maar wij denken het niet.Gaitema schreef: ↑28 mei 2020, 16:36Dat zegt me toch niet alles, wat de RKK leert? Ik ben immers niet katholiek, anders zou ik dat wel zijn gewordenpeda schreef: ↑28 mei 2020, 10:43Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Ik kijk naar wat de bijbel leert en daarin lees ik naast dit ook wel meer. In de Deuterocanonieke boek Wijsheid trouwens ook wel. Daarin lees ik dat God alles spaart, omdat het van Hem is en slechts tijdelijk straffen geeft. Niets kan tegen Zijn wil in bestaan.
Verder lees ik in het NT dat alle joden worden gered, als alle heidenen zijn binnen gegaan
Ook lees ik dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzondere van zij die geloven.
En verder lees ik dat God de hele mensheid aan de ongehoorzaamheid heeft over geleverd, om ze allemaal genadig te kunnen zijn.
Ook staat er in de bijbel dat eens elke knie zich voor Jezus zal buigen en Hem eer geven.
Tot slot lees ik dat Jezus zei: "de eersten, zullen d e laatsten zijn."
Ik geloof dat de kerkleiders die de leringen hebben opgesteld eigenlijk niet geestelijk volwassen genoeg waren om de waarheid in pacht te kunnen hebben. Hierdoor mislukt elke kerkelijke leer hoe dan ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Re: De vrijgevige God
Ik wil het wel voor je na zoeken. Ligt ergens tussen mijn verhuisrommelSnelheid schreef: ↑28 mei 2020, 19:44Het boek Wijsheid is niet te vinden in de protestantse Bijbel en nog een paar pracht boeken die ze er uit gelaten hebben om er nog twee te noemen Tobit en Judit.Maar of je uit het Boek Wijsheid de alverzoening kan halen is de vraag;wij zouden dat dan nog is moeten bestuderen,maar wij denken het niet.Gaitema schreef: ↑28 mei 2020, 16:36Dat zegt me toch niet alles, wat de RKK leert? Ik ben immers niet katholiek, anders zou ik dat wel zijn gewordenpeda schreef: ↑28 mei 2020, 10:43Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Ik kijk naar wat de bijbel leert en daarin lees ik naast dit ook wel meer. In de Deuterocanonieke boek Wijsheid trouwens ook wel. Daarin lees ik dat God alles spaart, omdat het van Hem is en slechts tijdelijk straffen geeft. Niets kan tegen Zijn wil in bestaan.
Verder lees ik in het NT dat alle joden worden gered, als alle heidenen zijn binnen gegaan
Ook lees ik dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzondere van zij die geloven.
En verder lees ik dat God de hele mensheid aan de ongehoorzaamheid heeft over geleverd, om ze allemaal genadig te kunnen zijn.
Ook staat er in de bijbel dat eens elke knie zich voor Jezus zal buigen en Hem eer geven.
Tot slot lees ik dat Jezus zei: "de eersten, zullen d e laatsten zijn."
Ik geloof dat de kerkleiders die de leringen hebben opgesteld eigenlijk niet geestelijk volwassen genoeg waren om de waarheid in pacht te kunnen hebben. Hierdoor mislukt elke kerkelijke leer hoe dan ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Re: De vrijgevige God
Welneen laat gaan zonde van je tijd,zo belangrijk is het ook weer nietGaitema schreef: ↑28 mei 2020, 21:18Ik wil het wel voor je na zoeken. Ligt ergens tussen mijn verhuisrommelSnelheid schreef: ↑28 mei 2020, 19:44Het boek Wijsheid is niet te vinden in de protestantse Bijbel en nog een paar pracht boeken die ze er uit gelaten hebben om er nog twee te noemen Tobit en Judit.Maar of je uit het Boek Wijsheid de alverzoening kan halen is de vraag;wij zouden dat dan nog is moeten bestuderen,maar wij denken het niet.Gaitema schreef: ↑28 mei 2020, 16:36Dat zegt me toch niet alles, wat de RKK leert? Ik ben immers niet katholiek, anders zou ik dat wel zijn gewordenpeda schreef: ↑28 mei 2020, 10:43Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Ik kijk naar wat de bijbel leert en daarin lees ik naast dit ook wel meer. In de Deuterocanonieke boek Wijsheid trouwens ook wel. Daarin lees ik dat God alles spaart, omdat het van Hem is en slechts tijdelijk straffen geeft. Niets kan tegen Zijn wil in bestaan.
Verder lees ik in het NT dat alle joden worden gered, als alle heidenen zijn binnen gegaan
Ook lees ik dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzondere van zij die geloven.
En verder lees ik dat God de hele mensheid aan de ongehoorzaamheid heeft over geleverd, om ze allemaal genadig te kunnen zijn.
Ook staat er in de bijbel dat eens elke knie zich voor Jezus zal buigen en Hem eer geven.
Tot slot lees ik dat Jezus zei: "de eersten, zullen d e laatsten zijn."
Ik geloof dat de kerkleiders die de leringen hebben opgesteld eigenlijk niet geestelijk volwassen genoeg waren om de waarheid in pacht te kunnen hebben. Hierdoor mislukt elke kerkelijke leer hoe dan ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Re: De vrijgevige God
Te laat. Ik heb het al. Het is wijsheid 11: 24-26Snelheid schreef: ↑28 mei 2020, 21:20Welneen laat gaan zonde van je tijd,zo belangrijk is het ook weer nietGaitema schreef: ↑28 mei 2020, 21:18Ik wil het wel voor je na zoeken. Ligt ergens tussen mijn verhuisrommelSnelheid schreef: ↑28 mei 2020, 19:44Het boek Wijsheid is niet te vinden in de protestantse Bijbel en nog een paar pracht boeken die ze er uit gelaten hebben om er nog twee te noemen Tobit en Judit.Maar of je uit het Boek Wijsheid de alverzoening kan halen is de vraag;wij zouden dat dan nog is moeten bestuderen,maar wij denken het niet.Gaitema schreef: ↑28 mei 2020, 16:36Dat zegt me toch niet alles, wat de RKK leert? Ik ben immers niet katholiek, anders zou ik dat wel zijn gewordenpeda schreef: ↑28 mei 2020, 10:43
Dat is wel interpretatie, namelijk of het Griekse woord staat voor eeuwig of voor een tijd periode. De handicap van taal gebruik met alle beperkingen van dien. Taal kent beperkingen, wat terug slaat op de interpretatie van Openbaring. Wat bedoelt het vers of de vers reeks nu precies te zeggen. In de RK Kerk is de H Traditie, voor zover het uitleg/ interpretatie betreft, enorm sterk gereguleerd juist om misvattingen te voorkomen. De protestanten kennen dit proces van H Traditie niet.
Ik kijk naar wat de bijbel leert en daarin lees ik naast dit ook wel meer. In de Deuterocanonieke boek Wijsheid trouwens ook wel. Daarin lees ik dat God alles spaart, omdat het van Hem is en slechts tijdelijk straffen geeft. Niets kan tegen Zijn wil in bestaan.
Verder lees ik in het NT dat alle joden worden gered, als alle heidenen zijn binnen gegaan
Ook lees ik dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzondere van zij die geloven.
En verder lees ik dat God de hele mensheid aan de ongehoorzaamheid heeft over geleverd, om ze allemaal genadig te kunnen zijn.
Ook staat er in de bijbel dat eens elke knie zich voor Jezus zal buigen en Hem eer geven.
Tot slot lees ik dat Jezus zei: "de eersten, zullen d e laatsten zijn."
Ik geloof dat de kerkleiders die de leringen hebben opgesteld eigenlijk niet geestelijk volwassen genoeg waren om de waarheid in pacht te kunnen hebben. Hierdoor mislukt elke kerkelijke leer hoe dan ook.
Staat er toch echt in. Versie van de Nieuwe Bijbelvertaling, want die heb ik
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.