Welvaartsreligie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Zolderworm »

Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:13
Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 18:07
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 17:54
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
hopper schreef: 04 jun 2020, 12:19

En dat is de reden dat je in het Gaitema-zelf blijft hangen. Het instellen van hoop is een actie van Gaitema-zelf en de hoop wel of niet onderdak te vinden maakt dat het 'zelf' teleurgesteld of blij is.

Van jouw hulpverlener is het wsl goed bedoeld, maar wat nou als hij ongelijk had gekregen?
Hij wilde jou helpen, gerust stellen.

In werkelijkheid zei Jezus dat hij het licht voor de wereld is, dat als je hem volgt, dat je dan niet meer in het duister (schaduwenrijk) leeft.
Dan hoor je bij het leven dat licht gééft.

Het Christus-zelf is dat wat licht gééft, met of zonder onderdak. (Dat kan jij gemakkelijk zeggen hoor ik je nu denken.)
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Je hulpverlener drijft geen wig tussen jou en Jezus; daarentegen is jouw vertrouwen op Jezus datgene dat je door de moeilijke tijd heen helpt. Al zou je op straat belanden, het zou met Jezus zijn, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Jezus kent het menselijk leven door en door, Hij kent je angsten, en je kan alles waar je je zorgen over maakt bij Hem kwijt.

Er zijn tijden in het leven, dan mag je tot rust komen, dan mag je je laten genezen door de Heiland, de heelmaker Jezus. Maar sommige dingen genezen niet. Paulus bad drie keer om genezing van een doorn in zijn vlees, maar kreeg te horen dat Gods genade voor hem genoeg was. De zwakte, het lijden, het is iets om mee in het reine te komen. Zwakte is er ook om Gods kracht te laten werken. Paulus zei: als ik zwak ben, ben ik machtig.
Nou ja, ik weet niet of het wel goed is altijd zo in een illusie te leven. Zoals gezegd heeft Jezus hoogstwaarschijnlijk nooit echt bestaan. Paulus overigens ook niet. Dus je zoekt je redding dan toch in drijfzand. Dat kan lang goed gaan, maar het gaat een keer fout. Ik denk dat je moet leren het leven aan te kunnen zonder dit soort hulpmiddelen.
Een reddingsboei kan je een goede dienst bewijzen als je in de zee gevallen bent. Het is een hulpmiddel dat je als je weer op het droge bent achter je kan laten.
Ik zou bijna zeggen: als je de truc doorziet, dan werkt het niet meer. Ik denk dat ik persoonlijk juist in het stadium zit waarin ik ga beseffen dat er niemand is die op mij let en niemand die mij helpt, of voor wie ik ook maar belangrijk ben. Het is allemaal de volstrekte willekeur van de natuur die ons overkomt. Ik zie dat als een volgende stap in mijn ontwikkeling. Neem afstand van uw illusies. Gooi je wereldbeeld, dat je zo keurig hebt geschapen om jezelf te beschermen, het raam uit. Treed in in de werkelijkheid.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef: 04 jun 2020, 18:44
callista schreef: 04 jun 2020, 18:42
Jerommel schreef: 04 jun 2020, 18:40
peda schreef: 04 jun 2020, 16:50
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Het Koninkrijk Gods bestaat nu reeds hier op aarde
Hmmm... Ja en nee.
Maar m.i. meer nee dan ja.
en heeft niets te maken met de geprofeteerde nieuwe schepping ooit in de toekomst.
Natuurlijk heeft het daar wel mee te maken.
Een nieuwe schepping komt er niet, hooguit een vernieuwde mens....maar ook dat zal moeilijk zijn.
Heb je je kristallen bol weer opgepoetst? ;)
Alsof jij het allemaal precies weet en niet in een kristallen bol kijkt. Het lijkt me dat we het geen van allen weten en allemaal aan het gokken zijn. Wat niet inhoudt dat het niet interessant is om erover te praten.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 18:14
callista schreef: 04 jun 2020, 18:01 Ach, vertel dat maar eens in een vluchtelingenkamp en tegen moeders die hun kinderen halfdood en uitgemergeld in de armen houden en zien sterven en bidden totdat ze een ons wegen..
Hebben die ook genoeg aan genade en waar bestaat die genade dan uit?
Het is ook een vorm van egocentrisme om God voor je karretje te willen spannen.
God als de Ene laat zich voor geen enkel karretje spannen.
Dat zou een tweeheid zijn: God en het karretje.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 04 jun 2020, 18:41 Is het leven op deze aarde eerlijk?
Nee, helaas niet.
Maar het is sowieso tijdelijk.
Het leven is hartstikke eerlijk, een ieder krijgt wat hem of haar toe komt.
Mensen zonder zelf krijgen zelfs helemaal niets!
Wie met niets tevreden is rijker dan de rijkste man.
Wie niets meer te verliezen heeft is vrijer dan wie dan ook.

Het grootste goed wat men kan bezitten is dan ook niets.
Maar de mensen zijn onwetend over het niets.
Ze willen bezitten, handelen en zo.
Je weet wel, dat wat in het tijdelijke plaats vind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welvaartsreligie

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:11
callista schreef: 04 jun 2020, 18:01 Ach, vertel dat maar eens in een vluchtelingenkamp en tegen moeders die hun kinderen halfdood en uitgemergeld in de armen houden en zien sterven en bidden totdat ze een ons wegen..
Hebben die ook genoeg aan genade en waar bestaat die genade dan uit?
Je zou eens naar Corrie ten Boom kunnen kijken, iemand die de kampen overleefd heeft.

https://m.youtube.com/watch?v=-smi9Sa4lpA
Dat ken ik....respect. :thumb1: ...ze was ook een evangeliste naast haar positieve inzet voor de slachtoffers.....dat laatste waardeer ik zeer...
Na de oorlog stortte Corrie ten Boom zich volledig op evangelisatieactiviteiten.. In dat kader kwam ze in 1946 weer in Duitsland terecht. In totaal bezocht ze meer dan zestig landen. Centraal in haar christelijke boodschap stond de vergeving door Jezus Christus en in het verlengde daarvan de vergeving door mensen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corrie_ten_Boom

ik heb het niet op evangelisatie zoals inmiddels iedereen wel van mij weet.....en dat is nog eufemistisch uitgedrukt...ik ben er zelfs allergisch voor...
En joden moeten er ook niets van weten...
Je inzetten voor anderen zonder proberen ze te bekeren.....dat vind ik groots...zonder dat oogmerk dus....
Waar dat vandaan komt zal een mengeling van meerdere oorzaken hebben...

Ik heb in een psychiatrische kliniek gewerkt waar joodse oorlogsslachtoffers waren en ook hun nakomelingen.
Trouwens ook het meeste van het personeel; psychologen en psychiaters etc waren ook joods............dan kijk je er anders naar..
Mevr.Polak weigerde nog steeds Duits te spreken......er was teveel gebeurd...
Laatst gewijzigd door callista op 04 jun 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door J-W »

Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:16
twijfelaar schreef: 04 jun 2020, 18:09
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 17:54 Er zijn tijden in het leven, dan mag je tot rust komen, dan mag je je laten genezen door de Heiland, de heelmaker Jezus. Maar sommige dingen genezen niet. Paulus bad drie keer om genezing van een doorn in zijn vlees, maar kreeg te horen dat Gods genade voor hem genoeg was. De zwakte, het lijden, het is iets om mee in het reine te komen. Zwakte is er ook om Gods kracht te laten werken. Paulus zei: als ik zwak ben, ben ik machtig.
Dit kun je makkelijk zeggen wanneer je zelf niet al te veel tekort komt, lijden om in het reine te komen. Ik weet wel dat je van wat tegenslag sterker kunt worden maar dat God een mens zwak maakt om zijn kracht te kunnen laten werken, nee, zo'n God moet ik niet.
Hoe ga jij om met zwakte en lijden? Hoe geef jij dat een plek in je leven? Of ken je dat niet?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb in mijn leven wel alles mee gehad moet ik zeggen en wanneer het een dagje niet zo lekker ging kon ik er altijd op eigen kracht uitkomen. Het lijkt mij sowieso niet gezond om bij zwakte te denken dat er een God achter zit, om wat voor reden dan ook.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 19:29 Ik zou bijna zeggen: als je de truc doorziet, dan werkt het niet meer. Ik denk dat ik persoonlijk juist in het stadium zit waarin ik ga beseffen dat er niemand is die op mij let en niemand die mij helpt, of voor wie ik ook maar belangrijk ben. Het is allemaal de volstrekte willekeur van de natuur die ons overkomt. Ik zie dat als een volgende stap in mijn ontwikkeling. Neem afstand van uw illusies. Gooi je wereldbeeld, dat je zo keurig hebt geschapen om jezelf te beschermen, het raam uit. Treed in in de werkelijkheid.
Dat is ook zo. Maar het doet me denken aan Father and Son van Cat Stevens:

https://songteksten.net/lyric/624/23022 ... d-son.html

Het leven leef je door je eigen weg te gaan. Al heb jij 100% gelijk, het inzicht breekt meestal niet door als je alleen maar naar een ander luistert.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door J-W »

Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 19:29
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:13
Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 18:07
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 17:54
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Je hulpverlener drijft geen wig tussen jou en Jezus; daarentegen is jouw vertrouwen op Jezus datgene dat je door de moeilijke tijd heen helpt. Al zou je op straat belanden, het zou met Jezus zijn, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Jezus kent het menselijk leven door en door, Hij kent je angsten, en je kan alles waar je je zorgen over maakt bij Hem kwijt.

Er zijn tijden in het leven, dan mag je tot rust komen, dan mag je je laten genezen door de Heiland, de heelmaker Jezus. Maar sommige dingen genezen niet. Paulus bad drie keer om genezing van een doorn in zijn vlees, maar kreeg te horen dat Gods genade voor hem genoeg was. De zwakte, het lijden, het is iets om mee in het reine te komen. Zwakte is er ook om Gods kracht te laten werken. Paulus zei: als ik zwak ben, ben ik machtig.
Nou ja, ik weet niet of het wel goed is altijd zo in een illusie te leven. Zoals gezegd heeft Jezus hoogstwaarschijnlijk nooit echt bestaan. Paulus overigens ook niet. Dus je zoekt je redding dan toch in drijfzand. Dat kan lang goed gaan, maar het gaat een keer fout. Ik denk dat je moet leren het leven aan te kunnen zonder dit soort hulpmiddelen.
Een reddingsboei kan je een goede dienst bewijzen als je in de zee gevallen bent. Het is een hulpmiddel dat je als je weer op het droge bent achter je kan laten.
Ik zou bijna zeggen: als je de truc doorziet, dan werkt het niet meer. Ik denk dat ik persoonlijk juist in het stadium zit waarin ik ga beseffen dat er niemand is die op mij let en niemand die mij helpt, of voor wie ik ook maar belangrijk ben. Het is allemaal de volstrekte willekeur van de natuur die ons overkomt. Ik zie dat als een volgende stap in mijn ontwikkeling. Neem afstand van uw illusies. Gooi je wereldbeeld, dat je zo keurig hebt geschapen om jezelf te beschermen, het raam uit. Treed in in de werkelijkheid.
Wat jij zegt ervaren veel gelovigen die zonder een God verder durven leven, er gaat een wereld voor je open want je moet het nu allemaal zelf doen en dat geeft meer voldoening dan je kon vermoeden.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 04 jun 2020, 20:16
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:11 Je zou eens naar Corrie ten Boom kunnen kijken, iemand die de kampen overleefd heeft.

https://m.youtube.com/watch?v=-smi9Sa4lpA
Dat ken ik....respect. :thumb1: ...ze was ook een evangeliste naast haar positieve inzet voor de slachtoffers.....dat laatste waardeer ik zeer...
Een gelovige spreekt alleen voor zichzelf als hij of zij iets positiefs uit iets verschrikkelijks kan halen en zo het lijden een plek te geven in het leven. Dat heet dan: God doet het kwade meewerken ten goede. Corrie ten Boom bemoedigde met haar ervaringen de mensen die hetzelfde geloven als zij, maar zij geloofde ook dat het waardevol is voor mensen die niet geloven. Ja, ik heb me dat bij dit voorbeeld niet gerealiseerd - het ging me er echt om dat zij onder die heftige omstandigheden genade ervaren heeft. Het zijn de persoonlijke getuigenissen van gelovigen - geloof ze of geloof ze niet.
Ik heb in een psychiatrische kliniek gewerkt waar joodse oorlogsslachtoffers waren en ook hun nakomelingen.
Trouwens ook het meeste van het personeel; psychologen en psychiaters etc waren ook joods............dan kijk je er anders naar..
Mevr.Polak weigerde nog steeds Duits te spreken......er was teveel gebeurd...
Er is veel zwak en stuk wat niet te helen is. Het leven draait er dan om dat je het een plek probeert te geven, maar dat het geen plek kan krijgen. Ik heb gedurende enkele jaren vrij intensief contact gehad met een vrouw met borderline. Vanaf haar twintigste tot haar sterven onder behandeling en medicijnen. Een leven met ups en downs, maar nooit normaal. Maar ook onder die omstandigheden kan geloofd worden, kan geloof een positieve duiding geven.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

twijfelaar schreef: 04 jun 2020, 20:19 Nee, eigenlijk niet. Ik heb in mijn leven wel alles mee gehad moet ik zeggen en wanneer het een dagje niet zo lekker ging kon ik er altijd op eigen kracht uitkomen. Het lijkt mij sowieso niet gezond om bij zwakte te denken dat er een God achter zit, om wat voor reden dan ook.
Een christelijk beeld om de variatie aan mensen uit te drukken, is dat van het lichaam. Ieder mens is anders, zoals lichaamsdelen van elkaar verschillen. Hand en voet vullen elkaar, samen vormen al die lichaamsdelen een functionerend lichaam. Dat ieder mens op zichzelf gebrekkig is, zijn zwakten heeft, wordt daarom op voorhand niet als negatief beoordeeld. Waar de een tekort schiet, vult de ander aan. Uiteraard is dit een ideaalplaatje. Maar het maakt wel duidelijk dat je er voor elkaar bent en dat dat positieve actie vraagt: verdraagzaamheid, empathie, communicatie, geduld, afzien van oordelen, vergevingsgezindheid, etc. Besef van wie je zelf bent, schept ruimte voor de ander. Veel zwaktes en veel lijden kunnen verlicht worden doordat anderen meedragen. Je kan iemands lijden niet overnemen, maar de ander kan zich gesterkt voelen door medemenselijkheid.

Als Paulus machtig is omdat hij zwak is, dan betekent dat volgens mij dat hij niet de perfecte persoon is die alles voor elkaar heeft, maar dat hij iemand is die dagelijk te dealen heeft met zijn zwakheden. Daardoor is het voor andere mensen gemakkelijker om zich met Paulus te identificeren, door hem aangesproken te worden, zich niet bedreigd te voelen. En als Paulus die zwakte heeft, hoe kan hij dan zoveel succes hebben bij zijn verkondiging? Een vraag, waardoor mensen zichzelf ook de vraag zullen stellen: is dit de zoveelste verkoper of is er iets bijzonders aan de hand? En dan heb je de aandacht te pakken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 19:29
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 19:13
Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 18:07
Peter79 schreef: 04 jun 2020, 17:54
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Je hulpverlener drijft geen wig tussen jou en Jezus; daarentegen is jouw vertrouwen op Jezus datgene dat je door de moeilijke tijd heen helpt. Al zou je op straat belanden, het zou met Jezus zijn, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Jezus kent het menselijk leven door en door, Hij kent je angsten, en je kan alles waar je je zorgen over maakt bij Hem kwijt.

Er zijn tijden in het leven, dan mag je tot rust komen, dan mag je je laten genezen door de Heiland, de heelmaker Jezus. Maar sommige dingen genezen niet. Paulus bad drie keer om genezing van een doorn in zijn vlees, maar kreeg te horen dat Gods genade voor hem genoeg was. De zwakte, het lijden, het is iets om mee in het reine te komen. Zwakte is er ook om Gods kracht te laten werken. Paulus zei: als ik zwak ben, ben ik machtig.
Nou ja, ik weet niet of het wel goed is altijd zo in een illusie te leven. Zoals gezegd heeft Jezus hoogstwaarschijnlijk nooit echt bestaan. Paulus overigens ook niet. Dus je zoekt je redding dan toch in drijfzand. Dat kan lang goed gaan, maar het gaat een keer fout. Ik denk dat je moet leren het leven aan te kunnen zonder dit soort hulpmiddelen.
Een reddingsboei kan je een goede dienst bewijzen als je in de zee gevallen bent. Het is een hulpmiddel dat je als je weer op het droge bent achter je kan laten.
Ik zou bijna zeggen: als je de truc doorziet, dan werkt het niet meer. Ik denk dat ik persoonlijk juist in het stadium zit waarin ik ga beseffen dat er niemand is die op mij let en niemand die mij helpt, of voor wie ik ook maar belangrijk ben. Het is allemaal de volstrekte willekeur van de natuur die ons overkomt. Ik zie dat als een volgende stap in mijn ontwikkeling. Neem afstand van uw illusies. Gooi je wereldbeeld, dat je zo keurig hebt geschapen om jezelf te beschermen, het raam uit. Treed in in de werkelijkheid.
Ik kan uit deze woorden opmaken dat je geen redder in de nood hebt herkend. Ook niet toen demonen jou belaagden en engelen jou te hulp schoten.

Maar deze broeders en zusters schetsen een schitterend Godsbeeld waar ik kippenvel van krijg tot in mijn dikke teen :-D : https://youtu.be/_YJ4vddbJJo
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 jun 2020, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 04 jun 2020, 17:54
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
hopper schreef: 04 jun 2020, 12:19
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 00:39

praktijkvoorbeeld: ik dreig op straat te staan, zegt mijn hulp verlener tegen me: "Jezus laat jou heus niet op straat zetten."
En hij is niet eens een christen. Daar stel ik dan mijn hoop op, dat Hij mijn gebeden verhoord en me niet op straat laat zetten.
Kijk, op dat moment ben je gewoon een mens in nood en heb je niks aan het "je bent dood."
En dat is de reden dat je in het Gaitema-zelf blijft hangen. Het instellen van hoop is een actie van Gaitema-zelf en de hoop wel of niet onderdak te vinden maakt dat het 'zelf' teleurgesteld of blij is.

Van jouw hulpverlener is het wsl goed bedoeld, maar wat nou als hij ongelijk had gekregen?
Hij wilde jou helpen, gerust stellen.

In werkelijkheid zei Jezus dat hij het licht voor de wereld is, dat als je hem volgt, dat je dan niet meer in het duister (schaduwenrijk) leeft.
Dan hoor je bij het leven dat licht gééft.

Het Christus-zelf is dat wat licht gééft, met of zonder onderdak. (Dat kan jij gemakkelijk zeggen hoor ik je nu denken.)
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Je hulpverlener drijft geen wig tussen jou en Jezus; daarentegen is jouw vertrouwen op Jezus datgene dat je door de moeilijke tijd heen helpt. Al zou je op straat belanden, het zou met Jezus zijn, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Jezus kent het menselijk leven door en door, Hij kent je angsten, en je kan alles waar je je zorgen over maakt bij Hem kwijt.

Er zijn tijden in het leven, dan mag je tot rust komen, dan mag je je laten genezen door de Heiland, de heelmaker Jezus. Maar sommige dingen genezen niet. Paulus bad drie keer om genezing van een doorn in zijn vlees, maar kreeg te horen dat Gods genade voor hem genoeg was. De zwakte, het lijden, het is iets om mee in het reine te komen. Zwakte is er ook om Gods kracht te laten werken. Paulus zei: als ik zwak ben, ben ik machtig.
Amen! :flower1:

Ik ga trouwens straks in traumatherapie. Het blijkt serieus nodig te zijn. Ik ben beschadigder dan men aanvankelijk dacht. Heb er ook hard voor moeten knokken om er voor in aanmerking te komen. Ze wilden me eerst niet testen namelijk. Het leek hen niet nodig. Maar ik zette door en nu blijkt het inderdaad nodig te zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

twijfelaar schreef: 04 jun 2020, 17:44
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 17:30
twijfelaar schreef: 04 jun 2020, 17:00
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
hopper schreef: 04 jun 2020, 12:19

En dat is de reden dat je in het Gaitema-zelf blijft hangen. Het instellen van hoop is een actie van Gaitema-zelf en de hoop wel of niet onderdak te vinden maakt dat het 'zelf' teleurgesteld of blij is.

Van jouw hulpverlener is het wsl goed bedoeld, maar wat nou als hij ongelijk had gekregen?
Hij wilde jou helpen, gerust stellen.

In werkelijkheid zei Jezus dat hij het licht voor de wereld is, dat als je hem volgt, dat je dan niet meer in het duister (schaduwenrijk) leeft.
Dan hoor je bij het leven dat licht gééft.

Het Christus-zelf is dat wat licht gééft, met of zonder onderdak. (Dat kan jij gemakkelijk zeggen hoor ik je nu denken.)
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Op het moment dat je geen therapie meer nodig hebt zal je je problemen ook zonder Jezus kunnen oplossen, een grote stap voorwaarts maar hem tot Vriend houden kan natuurlijk altijd.
Nou hebben die dingen waarvoor ik bad niet altijd met mijn therapie vandoen. Een slechte woningmarkt speelt onder andere mee.
Het lijkt mij heel moeilijk een rechtvaardige God te zijn, de éen bidt om een betaalbare huurwoning en de ander om een golfplaatje boven zijn kartonnen doos en weer een ander om een villa met een zwembad. Wanneer alleen de wens van de laatste in vervulling gaat, is dat dan eerlijk?
Gelukkig hoef ik me daar niet druk om te maken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 17:42
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 17:28
Zolderworm schreef: 04 jun 2020, 17:03
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 15:38
hopper schreef: 04 jun 2020, 12:19

En dat is de reden dat je in het Gaitema-zelf blijft hangen. Het instellen van hoop is een actie van Gaitema-zelf en de hoop wel of niet onderdak te vinden maakt dat het 'zelf' teleurgesteld of blij is.

Van jouw hulpverlener is het wsl goed bedoeld, maar wat nou als hij ongelijk had gekregen?
Hij wilde jou helpen, gerust stellen.

In werkelijkheid zei Jezus dat hij het licht voor de wereld is, dat als je hem volgt, dat je dan niet meer in het duister (schaduwenrijk) leeft.
Dan hoor je bij het leven dat licht gééft.

Het Christus-zelf is dat wat licht gééft, met of zonder onderdak. (Dat kan jij gemakkelijk zeggen hoor ik je nu denken.)
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.
In de bijbel worden we opgeroepen onze hoop op Jezus te vestigen en te bidden en ik haal daar veel levenskracht uit. We hoeven dan geen zorgen meer te maken. Het werkt ook zeer therapeutisch.
Ja, maar het wordt dan toch een beetje: Jezus als sociale dienst.
Dat klinkt niet negatief in mijn oren.
Nou ja, als hij er maar een goed salaris voor krijgt. Dat valt bij ambtenaren nog wel eens tegen.
Ambtenaren? Die doen toch voor de helft van de tijd niet echt wat? :|
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Petra »

hopper schreef: 04 jun 2020, 12:25
Petra schreef: 04 jun 2020, 01:05
Er zijn zoveel mensen die mooie dingen hebben bedacht en gezegd en opgeschreven.
Mooiere dingen ook. Pythagorisme bv.
Mensen van wie we ook zeker weten dat de mooie woorden uit hun eigen geest vloeiden.
De mooiste tekst die in de bijbel aan Jezus wordt toegeschreven vind ik de gulden regel... maar dat die niet uit zijn eigen geest ontsproten was is bekend. Tevens staan er ook regelrecht strijdige teksten in de bijbel die ook aan Jezus worden toegeschreven. (het zwaard brengen, sla ze dood bv.) Dus sja.. of het klopt niet of misschien had ie een multi personality disorder. Of.. Ik heb geen idee.

Volgens mij is de van oorsprong arabische religie (OT; strijd/geweld/heerszucht) wel behoorlijk opgeknapt door invloeden vanuit het boeddhisme en de westerse heidense/pagan natuur religies. (NT; gulden regel/naastenliefde).
De gulden regel veronderstelt altijd een ik-jij relatie. I.m.o. is dat een handeltje: ik doe jou goed, doe jij dan mij goed?
Welbegrepen eigen-belang zoals men dat noemt. Bijvoorbeeld: ik maak geen onnodige herrie zodat de buren dat (ongezegd) ook niet doen.
Maar wat nou als de buren wel onnodig herrie gaan maken? Blijf ik dan evengoed netjes en beschaafd? Of ga ik terug treiteren?

Persoonlijk vind ik de gulden regel niet binnen de leer van Jezus passen.
Handelaren zitten in de politiek: stem op mij, dan regel ik mooie dingen voor jou. (Maar niet heus natuurlijk)
Sja.. het is maar hoe je het interpreteert.. en dat is iets wat je helemaal zelluf doet. :)

Je kunt het ook zo zien: Luc 6:31 volgt het gebod om de vijand lief te hebben, dat dus ook van toepassing is op degene die door iemand gehaat wordt. Daarmee wordt het onderscheiden van de wederkerige liefde tussen vrienden en vereist het het afzien van een tegenprestatie.


Het is een manier van denken die op verschillende manieren is verwoord. De bijbelse verwoording ("En gelijk gij wilt dat u de mensen doen, doet gij hen evenzo.“ “Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hen ook aldus.“) vind ik ook één van de minste. Die zou idd als een handeltje kunnen worden opgevat. Het is ook een andere manier van omgang met elkaar.. opgelegde wet en gebod of ethisch gedachtegoed uit zelfbeschouwing.

Daarom vind ik de Boeddhistische versie het mooist dit gedachtegoed verwoorden:
In de Pali-canon, leert de Boeddha:

"Wat voor mij onwelgevallig en onaangenaam is, is voor anderen ook onwelgevallig en onaangenaam. Hoe zou ik dan een ander kunnen belasten met wat voor mijzelf onwelgevallig en onaangenaam is?'


Daaruit leidt hij de zeven heilzame manieren van handelen af. Op de eerste plaats: zich onthouden van het doden van alles wat leeft en anderen te prijzen als zij afzien van doden. Dat is de juiste levenswandel in het handelen, dat voor iedereen geheel begrijpelijk is. Dat is hier geen aanwijzing, maar een uit zelfbeschouwing verkregen inzicht en dus de basis van alle ethische regels.


En ook Confucius had het wel over wederkerig rekening houden met elkaar maar zette daarbij medemenselijkheid op de hoogste plek.

De complete vervulling van de, vooraf bepaalde, rangorde van deugdzame plichten bereikt Confucius niet op grond van morele goedheid. Het komt eerder overal aan op de hoogste deugd jen – vertaald als medemenselijkheid.
Die valt niet te vervullen in de vorm van rituelen, maar vereist individuele spontaniteit en creativiteit. De regel wordt daarom in verband gebracht met eerbied voor vreemde culturen, goedgeefsheid en gastvrijheid en dient zodoende voor het aanleren en uitoefenen van medemenselijkheid, zowel binnen de familie als in het buitenland.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Petra »

Gaitema schreef: 04 jun 2020, 23:19
Amen! :flower1:

Ik ga trouwens straks in traumatherapie. Het blijkt serieus nodig te zijn. Ik ben beschadigder dan men aanvankelijk dacht. Heb er ook hard voor moeten knokken om er voor in aanmerking te komen. Ze wilden me eerst niet testen namelijk. Het leek hen niet nodig. Maar ik zette door en nu blijkt het inderdaad nodig te zijn.
:flower1: :thumb1:
Goed van je!

Ik denk dat je er meer aan hebt om in therapie te gaan dan om God of Allah te bidden voor genezing.
God heeft je de therapeut gegeven.. moet je maar denken. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Petra »

twijfelaar schreef: 04 jun 2020, 18:07
callista schreef: 04 jun 2020, 18:01 Ach, vertel dat maar eens in een vluchtelingenkamp en tegen moeders die hun kinderen halfdood en uitgemergeld in de armen houden en zien sterven en bidden totdat ze een ons wegen..
Hebben die ook genoeg aan genade en waar bestaat die genade dan uit?
Het is altijd de manier geweest om nooddruftigen hun lot te laten accepteren.
Idd! :thumb1:
Evenals karma.
Evenals "wie goed doet goed ontmoet" en "ieder krijgt wat hem/haar toekomt".

Allemaal leuk en aardig maar in wezen zijn het zeer gevaarlijke ideeën in een wereld met vreselijke natuurrampen, nare ziekten en ellendige omstandigheden (armoede /oorlog) waar mensen ongewild mee te dealen hebben. Het is een 'lekker slapen gedachte' voor degenen die het goed hebben en een accepteer je ellendige lot voor degenen in erbarmelijk lijden.

Karma is ook bedacht in het hindoeïsme met als enig doel het klasse verschil in stand te houden en mensen uit te kunnen buiten tot op het bot, zonder dat zij in verweer komen. De paria in India bv.
Mensen worden geboren in ellende en verschrikkingen... wordt ze nog wijsgemaakt dat het hun karma is ook. :naughty:

God en Allah en consorten willigen helaas vooral de gebeden in van de mensen die het niet zo nodig hebben; hoe rijker je bent hoe meer je gebeden verhoord worden. De rest mag bidden voor een boterhammetje tevredenheid en dankbaarheid voor elke rijstkorrel die ze wel wisten te bemachtigen.


Dus sja... voor WELVAARTSRELIGIE zit je bij Allah goed, moet je wel de mazzel hebben dat je op de juiste plek geboren wordt. Dat de inwoners van de oliestaten in het Midden-Oosten Allah vriendelijk bedanken snapt een kind nog wel; ze behoren tot de rijkste naties ter wereld.
Dus wat zegt het... konden zij beter bidden?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door J-W »

Gaitema schreef: 04 jun 2020, 23:19 Ik ga trouwens straks in traumatherapie. Het blijkt serieus nodig te zijn. Ik ben beschadigder dan men aanvankelijk dacht. Heb er ook hard voor moeten knokken om er voor in aanmerking te komen. Ze wilden me eerst niet testen namelijk. Het leek hen niet nodig. Maar ik zette door en nu blijkt het inderdaad nodig te zijn.
Mijn excuses wanneer ik je er te vaak op heb gewezen dat je meer op jezelf dan op jouw God moet vertrouwen. Wellicht komt er na de therapie een andere balans en zo niet dan gaan we hier op de oude voet door. Succes.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef: 04 jun 2020, 23:19 Amen! :flower1:

Ik ga trouwens straks in traumatherapie. Het blijkt serieus nodig te zijn. Ik ben beschadigder dan men aanvankelijk dacht. Heb er ook hard voor moeten knokken om er voor in aanmerking te komen. Ze wilden me eerst niet testen namelijk. Het leek hen niet nodig. Maar ik zette door en nu blijkt het inderdaad nodig te zijn.
Knokken jullie er samen voor? Naast werk, gezin, huishouding, -de week zit zo vol. En dan bezig met fundamentele dingen, het zal intensief zijn. De kracht van je geloof, de steun van je vrouw, de motivatie om er te zijn voor je kind, de gemeenschap van mensen die om je heen staan, het maakt ook dat je dit nu kan oppakken. In elk geval veel sterkte voor de komende tijd en hou vol.

https://m.youtube.com/watch?v=Kw1cHugjelA
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door peda »

Petra schreef: 05 jun 2020, 05:27
Gaitema schreef: 04 jun 2020, 23:19
Amen! :flower1:

Ik ga trouwens straks in traumatherapie. Het blijkt serieus nodig te zijn. Ik ben beschadigder dan men aanvankelijk dacht. Heb er ook hard voor moeten knokken om er voor in aanmerking te komen. Ze wilden me eerst niet testen namelijk. Het leek hen niet nodig. Maar ik zette door en nu blijkt het inderdaad nodig te zijn.
:flower1: :thumb1:
Goed van je!

Ik denk dat je er meer aan hebt om in therapie te gaan dan om God of Allah te bidden voor genezing.
God heeft je de therapeut gegeven.. moet je maar denken. :)
Omdat God bij gelovigen ook door anderen heen werkt, is beiden tegelijk mogelijk.
Gaitema volgt de weg die het best bij hem past en ik wens hem oprecht veel succes bij het doorlopen van zijn therapie traject.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door hopper »

Petra schreef: 05 jun 2020, 05:03

Daarom vind ik de Boeddhistische versie het mooist dit gedachtegoed verwoorden:
In de Pali-canon, leert de Boeddha:

"Wat voor mij onwelgevallig en onaangenaam is, is voor anderen ook onwelgevallig en onaangenaam. Hoe zou ik dan een ander kunnen belasten met wat voor mijzelf onwelgevallig en onaangenaam is?'


Deze 'eigenschap' zit van nature al in de mens. Althans, ik ervaar dat zo. Er zit echter wel een andere kant aan deze uitspraak van de Boeddha.
Wij mensen vinden niet allemaal hetzelfde onwelgevallig en onaangenaam. Ik kan nogal vrolijk en uitbundig zijn en in die uitbundigheid kan het zo zijn dat ik iemand beledig of kwets. Zelf ben ik nooit beledigd of gekwetst. Maar ik heb dan ook weer alles mee: man, blank, geen moslim, geen homo en van binnen alleen maar leegte. Doch ik besef terdege dat andere mensen wel gekwetst of beledigd kunnen worden.

In mijn filosofie reflecteren we op de buitenwereld zoals we zelf zijn. Vandaar dat ik redelijk onbezorgd leef, leegte reflecteert nergens op.
Andere mensen ervaren het vast anders, zo voel ik dat soms ook. De mens heeft een voelend vermogen en bij sommige mensen is het 'duister' voelbaar.

Overigens is het Boeddhisme voor iedereen aan te bevelen. Er komen veel nuttige zaken in voor. Hoewel ik het Boeddhisme ook erg 'technisch' vind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welvaartsreligie

Bericht door callista »

hopper schreef: 05 jun 2020, 10:11 Zelf ben ik nooit beledigd of gekwetst.

Maar ik heb dan ook weer alles mee: man, blank, geen moslim, geen homo en van binnen alleen maar leegte. Doch ik besef terdege dat andere mensen wel gekwetst of beledigd kunnen worden.
Hier kijk ik zeer vreemd tegenaan :roll: ...dan zou je bijna een heilige kunnen zijn.
Ieder mens kan gekwetst worden; nog afgezien van de voorbeelden die jij noemt....
Het lijkt me sterk dat jij een uitzondering zou zijn.....dan zou je een robot zijn in mijn optiek of een gevoelloos mens.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door hopper »

Petra schreef: 05 jun 2020, 05:39
Evenals karma.
Evenals "wie goed doet goed ontmoet" en "ieder krijgt wat hem/haar toekomt".

Allemaal leuk en aardig maar in wezen zijn het zeer gevaarlijke ideeën in een wereld met vreselijke natuurrampen, nare ziekten en ellendige omstandigheden (armoede /oorlog) waar mensen ongewild mee te dealen hebben. Het is een 'lekker slapen gedachte' voor degenen die het goed hebben en een accepteer je ellendige lot voor degenen in erbarmelijk lijden.

Karma is ook bedacht in het hindoeïsme met als enig doel het klasse verschil in stand te houden en mensen uit te kunnen buiten tot op het bot, zonder dat zij in verweer komen. De paria in India bv.
Mensen worden geboren in ellende en verschrikkingen... wordt ze nog wijsgemaakt dat het hun karma is ook. :naughty:

Karma wil niks anders zeggen dan de wet van oorzaak en gevolg. Elke oorzaak heeft zijn gevolg en ieder gevolg heeft zijn oorzaak.
Meester worden over je eigen gedachten (Geloof valt daar ook onder!) maakt dat je ook meester wordt over je eigen toekomst.

Karma is niet bedacht door een mens, maar in woorden gevat door mensen. Het valt onder het hoogste (Platoonse) domein van het kennen: Noesis.
Doxa is menen dat iets waar is, Noesis is inzien dat iets waar is.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 05 jun 2020, 10:19
hopper schreef: 05 jun 2020, 10:11 Zelf ben ik nooit beledigd of gekwetst.

Maar ik heb dan ook weer alles mee: man, blank, geen moslim, geen homo en van binnen alleen maar leegte. Doch ik besef terdege dat andere mensen wel gekwetst of beledigd kunnen worden.
Hier kijk ik zeer vreemd tegenaan :roll: ...dan zou je bijna een heilige kunnen zijn.
Ieder mens kan gekwetst worden; nog afgezien van de voorbeelden die jij noemt....
Het lijkt me sterk dat jij een uitzondering zou zijn.....dan zou je een robot zijn in mijn optiek of een gevoelloos mens.
Inderdaad Hopper wij kennen die ervaring ook niet daar wij ook leeg zijn voor beinvloeding en de waan van de dag daar mee gelijkertijd geheel vol van alles wat goed is. Het leven is vol van het leven in alles goedheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door hopper »

callista schreef: 05 jun 2020, 10:19
hopper schreef: 05 jun 2020, 10:11 Zelf ben ik nooit beledigd of gekwetst.

Maar ik heb dan ook weer alles mee: man, blank, geen moslim, geen homo en van binnen alleen maar leegte. Doch ik besef terdege dat andere mensen wel gekwetst of beledigd kunnen worden.
Hier kijk ik zeer vreemd tegenaan :roll: ...dan zou je bijna een heilige kunnen zijn.
Ieder mens kan gekwetst worden; nog afgezien van de voorbeelden die jij noemt....
Het lijkt me sterk dat jij een uitzondering zou zijn.....dan zou je een robot zijn in mijn optiek of een gevoelloos mens.
Ik ben zeker geen heilige! (Bah, alleen het idee al) Een van de principes in de mens is het kennend bewustzijn.
Je eigen gevoelens kunnen ook gekend worden d.m.v. het objectiveren van je eigen gevoelens.
(Daarmee bedoel ik je gevoelens tot waarnemingsobject maken.)
Dat maakt je niet gevoelloos, maar juist intensiever in het 'voelen'.
Gevoelens als beledigd of gekwetst zijn, zijn maar zeer oppervlakkige gevoelens.
Een daadwerkelijk trauma is andere koek op gebied van 'voelen'.
Een trauma is m.i. alleen te behandelen door hem te objectiveren.
Dan maak je gebruik van de subject-object relatie.

Rumi schreef het zo:
Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.
Gevoelens zijn raadgever voor de mens, dus moet je ze met open armen tegemoet treden.
Iemand die jou kwetst is een raadgever.