Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 13 jun 2020, 13:08
twijfelaar schreef: 13 jun 2020, 13:06
Snelheid schreef: 13 jun 2020, 11:16
twijfelaar schreef: 13 jun 2020, 07:15
Snelheid schreef: 13 jun 2020, 00:23

Wij zouden zeggen lees is van kaft tot kaft eerst het OT en dan het NT en dat nog twee keer over lezen, dan hebben we nog de Leer in Katholiek Apostolische zin,maar niet alles te gelijk dan moet je er achter komen;je hebt het dan uit de eerste hand.
Je omzeilt mijn vraag, waaruit blijkt dat de duivel verslagen is? Een concrete vraag beantwoorden door slechts naar een boek te verwijzen is niet gebruikelijk op een forum dacht ik. Jij lanceert de stelling dus jij moet je stelling onderbouwen.
Wij lanceren geen stelling,wij geven jou een advies in en uit theologisch perspectief.
Wanneer jij zegt dat de duivel is verslagen lijkt mij dat een stelling en geen advies maar blijkbaar verschillen wij daarin van mening en komen we helaas ook inhoudelijk niet verder. Daarom houd ik het er maar op dat je niet kan aantonen wat je zei en dat de duivel dus niet verslagen is.
War wij zeggen is dat duidelijk,maar wij blijven verre van theologische disputen,dat doen wij wel op het vakforum ,het is hier een algemeen forum. En het onderwerp van deze draad is een andere.

Eerst zeg je dat Satan Luficer is.
Mart legt uit dat met Lucifer een lichtdrager en Jezus wordt bedoeld. Mét bronverwijzing!

Dan schrijf je letterlijk dat Satan verslagen is.
En dat ie een Aartsengel was en dat die niet geschapen zijn door God.

Als er vervolgens gevraagd wordt hoe je aan al die beweringen komt... dan doe je dat liever op een vakforum.
Hoezo? Is het daar gewoon om beweringen te doen die je niet kunt staven?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Petra schreef: 14 jun 2020, 00:19
twijfelaar schreef: 13 jun 2020, 18:15 Er zal op dit forum al wel eerder over de duivel zijn geschreven en ik heb ook niet het idee dat gelovigen er op zitten te wachten maar ik wil nu het over de duivel gaat, waar we na onze dood heen gaan blijft onbekend, toch even kwijt dat ik wat er over hem bekend is maar een vreemde geschiedenis vind.

1- Een aantal engelen blijkt niet te deugen en onder leiding van de duivel staan ze op tegen God, ze verliezen maar de duivel wordt niet gestraft, alleen uit de hemel verbannen.
2-De duivel verleidt Eva maar opnieuw wordt hij niet gestraft, alleen van de slang in wie hij zich vermomde amputeert God de pootjes.
3-Jezus laat zich vrijwillig doden omdat God bloed wilde zien maar staat op uit de dood en overwint daarmee de kwade bedoelingen van de duivel, alles gaat echter gewoon door.
4-Wanneer Jezus voor de 2de keer op aarde komt zal de duivel gevangen gezet worden zodat de mensheid niet meer tot zondigen wordt aangezet, eindelijk vrede.
5-Daarna wordt hij weer een poosje losgelaten waarbij hij nog eenmaal mag proberen de gelovigen in zijn macht te krijgen (soort arena met God op de hoofdtribune?)
6-Uiteindelijk als de strijdt op zijn hevigst is komt God tussenbeiden, hij wordt geboeid en voor altijd in het vuur gegooid en de gelovigen krijgen in de hemel het eeuwige leven, ook degenen die reeds ontslapen zijn.
Ja. Daar is toch geen touw aan vast te knopen zo mal.
Dan denk ik.. of het verhaal klopt niet (helemaal).
Of God is is helemaal zo lief en barmhartig niet.
Er is nog een derde mogelijkheid namelijk dat de schrijvers bestaande verhalen, van henzelf en van omliggende volken, gebruikt hebben om er een passende religieuze leidraad voor de Joden van te maken. Daarnaast is er bij het copiëren in de loop der tijden natuurlijk het nodige aan veranderd , bewust of onbewust en verder is het de vraag of zij het zo bedoeld hebben zoals het door de christelijke kerken altijd is uitgelegd. Daarom denk ik dat alles wat men over de duivel weet te vertellen met een flinke korrel zout moet worden genomen en dat een eventueel bestaande God hier helemaal buiten staat. Dus geen coupeplegingen in de hemel, geen verleidingen in het paradijs, niets overwonnen, geen ketening en loslating en geen eindafrekening. En omdat je hetgeen ik als derde mogelijkheid noem ook op de bijbelverhalen over God van toepassing kunnen zijn kun je er denk ik wel van uitgaan dat er helemaal geen hemelse wezens bestaan.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Petra »

twijfelaar schreef: 14 jun 2020, 07:52
Petra schreef: 14 jun 2020, 00:19
twijfelaar schreef: 13 jun 2020, 18:15 Er zal op dit forum al wel eerder over de duivel zijn geschreven en ik heb ook niet het idee dat gelovigen er op zitten te wachten maar ik wil nu het over de duivel gaat, waar we na onze dood heen gaan blijft onbekend, toch even kwijt dat ik wat er over hem bekend is maar een vreemde geschiedenis vind.

1- Een aantal engelen blijkt niet te deugen en onder leiding van de duivel staan ze op tegen God, ze verliezen maar de duivel wordt niet gestraft, alleen uit de hemel verbannen.
2-De duivel verleidt Eva maar opnieuw wordt hij niet gestraft, alleen van de slang in wie hij zich vermomde amputeert God de pootjes.
3-Jezus laat zich vrijwillig doden omdat God bloed wilde zien maar staat op uit de dood en overwint daarmee de kwade bedoelingen van de duivel, alles gaat echter gewoon door.
4-Wanneer Jezus voor de 2de keer op aarde komt zal de duivel gevangen gezet worden zodat de mensheid niet meer tot zondigen wordt aangezet, eindelijk vrede.
5-Daarna wordt hij weer een poosje losgelaten waarbij hij nog eenmaal mag proberen de gelovigen in zijn macht te krijgen (soort arena met God op de hoofdtribune?)
6-Uiteindelijk als de strijdt op zijn hevigst is komt God tussenbeiden, hij wordt geboeid en voor altijd in het vuur gegooid en de gelovigen krijgen in de hemel het eeuwige leven, ook degenen die reeds ontslapen zijn.
Ja. Daar is toch geen touw aan vast te knopen zo mal.
Dan denk ik.. of het verhaal klopt niet (helemaal).
Of God is is helemaal zo lief en barmhartig niet.
Er is nog een derde mogelijkheid namelijk dat de schrijvers bestaande verhalen, van henzelf en van omliggende volken, gebruikt hebben om er een passende religieuze leidraad voor de Joden van te maken. Daarnaast is er bij het copiëren in de loop der tijden natuurlijk het nodige aan veranderd , bewust of onbewust en verder is het de vraag of zij het zo bedoeld hebben zoals het door de christelijke kerken altijd is uitgelegd. Daarom denk ik dat alles wat men over de duivel weet te vertellen met een flinke korrel zout moet worden genomen en dat een eventueel bestaande God hier helemaal buiten staat. Dus geen coupeplegingen in de hemel, geen verleidingen in het paradijs, niets overwonnen, geen ketening en loslating en geen eindafrekening. En omdat je hetgeen ik als derde mogelijkheid noem ook op de bijbelverhalen over God van toepassing kunnen zijn kun je er denk ik wel van uitgaan dat er helemaal geen hemelse wezens bestaan.
Ja maar zelfs als je aanneemt dat de schrijvers bestaande verhalen hebben gebruikt.. blijft toch nog steeds het euvel dat ze er geen kloppend verhaal van hebben gemaakt.
Met een een God die lief en barmhartig wordt genoemd in woorden maar niet in daden.
Dat is toch vreemd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

zie mijn reactie in andere topic.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Snelheid »

Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 16 jun 2020, 12:36 Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
Klopt helemaal! Men dient te sterven om de Ene binnen te gaan, wat tevens het eeuwige is.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het zo logisch als wat. Iets wat tijdelijk is (ik zelf) kan helemaal niet eeuwig bestaan!
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

hopper schreef: 16 jun 2020, 12:51
Snelheid schreef: 16 jun 2020, 12:36 Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
Klopt helemaal! Men dient te sterven om de Ene binnen te gaan, wat tevens het eeuwige is.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het zo logisch als wat. Iets wat tijdelijk is (ik zelf) kan helemaal niet eeuwig bestaan!
Snelheid gaat er wel vanuit dat na de dood zijn ziel op een of andere wijze individueel verder leeft bij de Persoonsachtige. Ik schat het wel zo in, dat jouw toekomst na de dood bij het binnengaan in de Ene, een geheel andere is. Merkwaardig om dan te spreken van "' klopt helemaal " terwijl het kloppen alleen het gemeenschappelijk gebruik van een paar woorden betreft, maar geenszins de betekenis die aan die woorden wordt toegekend. '
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Petra schreef: 11 jun 2020, 02:12
Alpha schreef: 10 jun 2020, 11:29
Petra schreef: 06 jun 2020, 03:57
Alpha schreef: 05 jun 2020, 12:11
Petra schreef: 14 mei 2020, 01:10

En wat kun je dan precies doen of laten als je wel aandacht aan al deze waarschuwingen schenkt?
Oorlog voeren ?
Moet je kwaadwillenden hun gang laten gaan, of grijp je in?
Moet je veelplegers ondersteunen?
Je deur wagenwijd openzetten, zodat inbrekers minder werk hebben?
:lol: JA PRECIES JA!
Maar wat doet God? Ingrijpen of ehhhhhh.... :roll:


Resumerend:

God schept de hemel.
God schept de hel.
God schept Satan.
God schept de aarde
God schept de mens en al wat leeft op de aarde.

Er komt oorlog in de hemel; God is niet blij met Zijn schepping en sodemietert Satan naar de aarde.
Satan verpest de boel in het hof van Eden.
God bestraft de mensen.
God is weer niet blij met Zijn schepping en gooit er een zondvloed overheen.
Satan doolt nog steeds rond om mensen tot kwaad aan te zetten.

CONCLUSIE:
God schept ZELF een Satanitische veelpleger.
Gooit vervolgens ZELF de deur naar de aarde wagenwijd open en doet geen ene bal om deze veelpleger aan te pakken.

Oh ja.. toch wel...onvolmaakt geschapen mensjes bedreigen en bestraffen als ze onder invloed komen van de door Hemzelf geschapen en door Hemzelf naar ons toe gestuurde veelpleger. Ook wel Satan genoemd.

Alpha schreef: 05 jun 2020, 12:47 Ach ja, satan is niet de duivel?
Toch wordt Satan 52 keer en de Duivel 33 keer in de Bijbel genoemd.
Jezus had persoonlijk een confrontatie met hem in de woestijn.
In Job 1 is JHWH persoonlijk in gesprek met Satan.
Satan wordt op diverse plaatsen in de bijbel de heerser van deze wereld genoemd.
Geen macht als heerser?
Het wordt steeds doller :roll:

God schept de hemel en de hel.
God schept de Satan / Duivel.
God geeft hem macht over de aarde.
JHWH ging persoonlijk de confrontatie aan.... en... heeft het geholpen ????
Is de Duivel sterker dan JHWH of dan God?
Heeft God geen zin/macht/tijd om deze veelpleger aan te pakken :?: :!:

Misschien vindt God Zijn duivelse schepping gewoon handig; kan ie hem gebruiken om mensen voor eeuwig te laten folteren. :idea:
Misschien heeft God wat ernstig enorme sadistische trekjes en heeft ie voor dat doel onvolmaakte mensjes geschapen die zich graag onderwerpen.
Zelfs ook nog die zich laten kastijden/martelen/folteren of dat zelf bij zichzelf doen.
Nou snap ik best de pijn is fijn afdeling... maar Hij weet het het op bijzonder overdreven gruwelijke bloederige ellendige schadelijke wijze toe te passen.
Als je zelf de Bijbel had bestudeerd, dan had je geweten dat de hel niet bestaat.
Het is overgenomen van on-Bijbelse religies, zoals de meeste kerkelijke gebruiken.

Satan was een opstandige engel.
Veel mensen zijn geïnfecteerd met het “opstand” virus.
JHWH geeft Satan geen macht, die heeft hij zichzelf toegeëigend met succes.
De “truc” die hij gebruikte was om de rechtmatigheid van Gods soevereiniteit te betwisten.

Je hebt kennelijk niet door dat Jezus Gods zoon is.

JHWH pakt de veelpleger aan, zoals in de Bijbel staat.
Vandaar dat Satan weet, dat hij nog maar een korte tijd heeft.
Vandaar dat hij nog steeds te keer gaat al een brullende leeuw.

1 Pe 5: 8 Houd je verstand erbij, wees waakzaam! Je tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar iemand die hij kan verslinden. NWV.

Eeuwige foltering is ook weer overgenomen uit buiten-Bijbelse religies.

Het is Gods wil om met bereidwillige mensen samen te werken, om zo de aarde weer te herstellen naar het oorspronkelijke plan.
Daar zal dan geen oorlog of misdaad meer zijn.
Iedereen mag nu kiezen voor of tegen JHWH.
Het is een vrije keuze.


"Als je zelf de Bijbel had bestudeerd, dan had je geweten dat de hel niet bestaat."

HUH... Bestaat de hel niet in de Bijbel dan?
Wat is dan die plek waar je eeuwig in het vuur gefolterd wordt als je ..... ?





"JHWH geeft Satan geen macht, die heeft hij zichzelf toegeëigend met succes.
De “truc” die hij gebruikte was om de rechtmatigheid van Gods soevereiniteit te betwisten."

Is dat niet hetzelfde dan?
Kan iedereen zichzelf die macht dan met succes toe eigenen?

Heeft God toen Hij Satan schiep hem dan ook een trukendoos gegeven?
Waarom?
Waarom laat God toe dat Satan zichzelf macht toe-eigent?




"JHWH pakt de veelpleger aan, zoals in de Bijbel staat.
Vandaar dat Satan weet, dat hij nog maar een korte tijd heeft.
Vandaar dat hij nog steeds te keer gaat al een brullende leeuw."

Wanneer was dat, die aanpak van JHWH ?
Zeker een paar duizend jaar geleden toch?
En toen??? Is er daarna iets veranderd of verbeterd of maakte het niet zoveel verschil?
Satan gaat nog steeds te keer als een brullende leeuw... WHYYYYYYY ?
Wat is volgens jou een korte tijd dan?

Waarom gooit God dat sujet niet gewoon in de hel of vernietigd ie 'm met een vingerknip of .. roep maar.
Waarom laat God toe dat Satan zoveel macht grijpt en trucs gebruikt?
Waarom heeft God Satan geschapen in the first place?
Al je vragen worden gewoon in de Bijbel beantwoord.
Kennelijk is de Bijbelse symboliek een brug te ver voor je.

Als iemand jou vals beschuldigt, zou het dan niet prettiger zijn deze beschuldiging eerst te weerleggen?

Satan is niet door God als zodanig geschapen.
Iedereen heeft een vrije wil gekregen en die kan je dus misbruiken.
Sommigen worden misdadiger, drugsgebruiker of worden Gods tegenstander.
De Bijbel laat dat uitvoerig zien.

Toen Satan uit de hemel geworpen werd, was de voor hem resterende tijd relatief kort.
Hij weet dat, vandaar dat hij siddert.
Veel mensen doen net of er niets aan de hand is en negeren de Bijbelse waarschuwingen.
Dat is hun vrije keuze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 12 jun 2020, 18:46
twijfelaar schreef: 12 jun 2020, 18:38
Petra schreef: 11 jun 2020, 02:12
Waarom gooit God dat sujet niet gewoon in de hel of vernietigd ie 'm met een vingerknip of .. roep maar.
Waarom laat God toe dat Satan zoveel macht grijpt en trucs gebruikt?
Waarom heeft God Satan geschapen in the first place?
Wanneer de satan nog steeds zoals in de dagen van Job bij God op werkbezoek komt zal hij God wel uitlachen dat hij als satan dagelijks mensen kan laten lijden, ook gelovigen. De gaskamers in WOII zullen helemaal gouden tijden voor hem zijn geweest, God keek alleen maar toe. Maar ook nu heeft hij nog steeds de vrijheid met succes wereldwijd angst en verderf te zaaien. Maar God beheerst zich, de maat is nog niet vol, er moet nog meer geleden worden voordat Hij gaat ingrijpen. Hoe dan ook, de satan zal nu elke avond op een geslaagde dag terug kijken en God? Die moet het doen met wat dankgebedjes van een enkeling die nog in Hem gelooft. Ik houd het er maar op dat beiden niet bestaan, lijkt me wel ze reëel.
D e satan is niet geschapen maar was de hoogste Aartsengel de Engel van het Licht Lucifer,maar hij wilde meer slecht afgelopen nu de vorst der duisternis. God kan zich beheersen omdat de satan al verslagen is een het Levendschenkend Kruis. En maar over de satan spreken daar geef men hem te veel eer niet doen zouden wij zeggen,bestrijdt hem zoals de Aartsengel Michael deed en doet.
Helaas is Satans naam niet lucifer!

Het is een vervormde vertaling uit de vulgaat.

Het is deze tekst:

Jesaja 14: 12 Zoon van de dageraad, stralende,uit de hemel ben je gevallen!
Jij die volken overwonnen hebt, geveld lig je op aarde! NWV

De Leuvense bijbel geeft Jesaja 14:12 als volgt weer: „Hoe zyt gy van den hemel gevallen Lucifer, die ’s morgens vroeg opgingt?”

De HSV geeft die tekst zo weer: 12 Hoe bent u uit de hemel gevallen, morgenster, zoon van de dageraad! U ligt geveld op de aarde, overwinnaar over de heidenvolken!

King James 2000 Bible
12 How are you fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how are you cut down to the ground, who did weaken the nations!

Het gebruikte woord is "helel" en wordt meestal vertaald met schijnende of morgenster.

De tekst gaat echter over de koning van Babylon.
Dat kan je ook zien in de volgende teksten:

13 Je hebt bij jezelf gezegd: “Ik zal naar de hemel opstijgen.
Boven Gods sterren verhef ik mijn troon en op de berg van samenkomst neem ik plaats, in de meest afgelegen streken van het noorden.
14 Ik stijg op tot boven de hoogste wolken. Ik zal op de Allerhoogste lijken.”
15 Maar je zult afdalen in het Graf, in het diepst van de kuil.
16 Wie je zien, zullen je aanstaren.
Ze kijken nog eens goed naar je en zeggen: “Is dit de man die de aarde deed schudden, die koninkrijken deed beven, NWV.

Interessant is de vertaling van de SV en de HSV.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil! SV

15 Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort, in het diepst van de kuil! HSV.

Her gebruikte woord is Sjeool, dat is de HSV meestal met graf wordt vertaald.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

peda schreef: 16 jun 2020, 13:34
hopper schreef: 16 jun 2020, 12:51
Snelheid schreef: 16 jun 2020, 12:36 Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
Klopt helemaal! Men dient te sterven om de Ene binnen te gaan, wat tevens het eeuwige is.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het zo logisch als wat. Iets wat tijdelijk is (ik zelf) kan helemaal niet eeuwig bestaan!
Snelheid gaat er wel vanuit dat na de dood zijn ziel op een of andere wijze individueel verder leeft bij de Persoonsachtige. Ik schat het wel zo in, dat jouw toekomst na de dood bij het binnengaan in de Ene, een geheel andere is. Merkwaardig om dan te spreken van "' klopt helemaal " terwijl het kloppen alleen het gemeenschappelijk gebruik van een paar woorden betreft, maar geenszins de betekenis die aan die woorden wordt toegekend. '
Toch klopt het wat Snelheid schrijft. De mens komt voort uit de Ene in geestelijke zin, dus gaan we na de fysieke dood weer terug naar de Ene en houden als persoon op te bestaan. Niet-bestaan = de eeuwigheid.

Verder schrijft Snelheid: Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht.

In het tijdelijke (16-6-20) kan men het 'eeuwige weten' bereiken door net zoals Jezus het 'zelf' op te geven.
Dan is er een wederopstanding als "de gelijkenis van de Ene".

Of Snelheid zijn kennis eerstehands heeft of dat hij iemand na praat, daar kan ik geen uitspraak over doen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Mart schreef: 12 jun 2020, 18:55
Snelheid schreef: 12 jun 2020, 18:46 De satan is niet geschapen maar was de hoogste Aartsengel de Engel van het Licht Lucifer
Grappig genoeg is Jezus de enige die in de christelijke Canon letterlijk in het Latijn Lucifer (morgenster/lichtdrager) wordt genoemd.
Tekst?
Ik ken wel deze tekst:

Joh 12:
46 Ik ben als een licht in de wereld gekomen, zodat iedereen die in mij gelooft, niet in de duisternis blijft. NWV

46 Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft. HSV.

Wiki:
Lucifer is een Latijns woord dat letterlijk “lichtbrenger” betekent. In het Latijn duidt het meestal op de morgenster, terwijl het in het Nederlands vooral gebruikt wordt als aanduiding voor de duivel of, preciezer, de duivel voor zijn val.

In de Nederlandse Bijbelvertalingen komt het woord “lucifer” niet voor.
In de Vulgaat komt het woord zesmaal voor en betekent dan “dageraad”, “sterrenbeelden” of “morgenster”.

Daar wordt 2 Pe 1:19 aangehaald als verklaring dat Jezus het zou zijn.


19 Daardoor is het profetische woord voor ons nog zekerder geworden, en jullie doen er goed aan je aandacht erop te richten als op een lamp die schijnt in een donkere plaats (totdat de dag aanbreekt en er een dagster opgaat) in je hart. NWV

19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. HSV.

De dagster of morgenster heeft echter geen betrekking op Jezus, maar komt uit een profetie van Numeri 24:17.

Uit Jakob zal een ster opkomen en uit Israël zal een scepter oprijzen. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 16 jun 2020, 14:23
peda schreef: 16 jun 2020, 13:34
hopper schreef: 16 jun 2020, 12:51
Snelheid schreef: 16 jun 2020, 12:36 Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
Klopt helemaal! Men dient te sterven om de Ene binnen te gaan, wat tevens het eeuwige is.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het zo logisch als wat. Iets wat tijdelijk is (ik zelf) kan helemaal niet eeuwig bestaan!
Snelheid gaat er wel vanuit dat na de dood zijn ziel op een of andere wijze individueel verder leeft bij de Persoonsachtige. Ik schat het wel zo in, dat jouw toekomst na de dood bij het binnengaan in de Ene, een geheel andere is. Merkwaardig om dan te spreken van "' klopt helemaal " terwijl het kloppen alleen het gemeenschappelijk gebruik van een paar woorden betreft, maar geenszins de betekenis die aan die woorden wordt toegekend. '
Toch klopt het wat Snelheid schrijft. De mens komt voort uit de Ene in geestelijke zin, dus gaan we na de fysieke dood weer terug naar de Ene en houden als persoon op te bestaan. Niet-bestaan = de eeuwigheid.

Verder schrijft Snelheid: Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht.

In het tijdelijke (16-6-20) kan men het 'eeuwige weten' bereiken door net zoals Jezus het 'zelf' op te geven.
Dan is er een wederopstanding als "de gelijkenis van de Ene".

Of Snelheid zijn kennis eerstehands heeft of dat hij iemand na praat, daar kan ik geen uitspraak over doen.
Haalde Jezus dan degene die hij een opstanding gaf, uit de hemel terug?

Jezus zei letterlijk: In Joh 3:

13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 16 jun 2020, 14:23
peda schreef: 16 jun 2020, 13:34
hopper schreef: 16 jun 2020, 12:51
Snelheid schreef: 16 jun 2020, 12:36 Voor hen die weten waar zij heen gaan is de dood een goede broeder die men als deur moet nemen om binnen te gaan.
Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
Klopt helemaal! Men dient te sterven om de Ene binnen te gaan, wat tevens het eeuwige is.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het zo logisch als wat. Iets wat tijdelijk is (ik zelf) kan helemaal niet eeuwig bestaan!
Snelheid gaat er wel vanuit dat na de dood zijn ziel op een of andere wijze individueel verder leeft bij de Persoonsachtige. Ik schat het wel zo in, dat jouw toekomst na de dood bij het binnengaan in de Ene, een geheel andere is. Merkwaardig om dan te spreken van "' klopt helemaal " terwijl het kloppen alleen het gemeenschappelijk gebruik van een paar woorden betreft, maar geenszins de betekenis die aan die woorden wordt toegekend. '
Toch klopt het wat Snelheid schrijft. De mens komt voort uit de Ene in geestelijke zin, dus gaan we na de fysieke dood weer terug naar de Ene en houden als persoon op te bestaan. Niet-bestaan = de eeuwigheid.

Verder schrijft Snelheid: Gezegend de man/vrouw die in het tijdelijk het eeuwige weten en daar in zullen verblijven in grote vreugde van het Licht.

In het tijdelijke (16-6-20) kan men het 'eeuwige weten' bereiken door net zoals Jezus het 'zelf' op te geven.
Dan is er een wederopstanding als "de gelijkenis van de Ene".

Of Snelheid zijn kennis eerstehands heeft of dat hij iemand na praat, daar kan ik geen uitspraak over doen.
Na praten doen wij niemand het is eerder andersom,maar er is nu even veel ruis in deze draad wij wachten tot dit voor bij is,voor de discussie verder kan gaan.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 16 jun 2020, 17:07 Na praten doen wij niemand het is eerder andersom,maar er is nu even veel ruis in deze draad wij wachten tot dit voor bij is,voor de discussie verder kan gaan.
Dan is het goed. Want van na praten wordt niemand beter. Er kunnen zaken ontdekt worden in de mens.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 16 jun 2020, 13:57
Toen Satan uit de hemel geworpen werd, was de voor hem resterende tijd relatief kort.
Hij weet dat, vandaar dat hij siddert.
Voor hem kan de tijd relatief dan wel kort zijn, hij heeft in die korte tijd wel heel wat leed veroorzaakt dus heeft hij zich helemaal kunnen uitleven!!! Had God hem gelijk maar gedood dan hadden we in het paradijs kunnen blijven, jammer.
En of hij nu siddert weet ik niet, voorlopig kan hij nog doen en laten wat hij wil, God laat hem zijn gang gaan en hij zal net als wij,
niet in de toekomst kunnend kijken, van elke dag zoveel mogelijk genieten, iedere op zijn eigen wijze.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Jerommel »

Per angusta ad augusta.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Jerommel schreef: 16 jun 2020, 20:52 Per angusta ad augusta.
Dat zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 16 jun 2020, 13:57
Petra schreef: 11 jun 2020, 02:12
Waarom gooit God dat sujet niet gewoon in de hel of vernietigd ie 'm met een vingerknip of .. roep maar.
Waarom laat God toe dat Satan zoveel macht grijpt en trucs gebruikt?
Waarom heeft God Satan geschapen in the first place?
1) Al je vragen worden gewoon in de Bijbel beantwoord.
2) Kennelijk is de Bijbelse symboliek een brug te ver voor je.
1) Men zegt het.. maar ik hoor van degenen die dat zeggen allemaal verschillende antwoorden.
2) Nou en of! Ik snap er de ballen van, daarom stel ik zoveel vragen.

Alpha schreef: 16 jun 2020, 13:57 Als iemand jou vals beschuldigt, zou het dan niet prettiger zijn deze beschuldiging eerst te weerleggen?
Jazeker. Vandaar dat ik zoveel vragen stel. Zodat het weerlegd kan worden.
Als ik dat niet zou doen... zou ik er niet anders over kunnen gaan denken.

Alpha schreef: 16 jun 2020, 13:57 Satan is niet door God als zodanig geschapen.
Iedereen heeft een vrije wil gekregen en die kan je dus misbruiken.
Sommigen worden misdadiger, drugsgebruiker of worden Gods tegenstander.
De Bijbel laat dat uitvoerig zien.

Toen Satan uit de hemel geworpen werd, was de voor hem resterende tijd relatief kort.
Hij weet dat, vandaar dat hij siddert.
Veel mensen doen net of er niets aan de hand is en negeren de Bijbelse waarschuwingen.
Dat is hun vrije keuze.
Hoe is Satan dan geschapen?
Als iets goeds met een vrije wil?
Wist God dan niet dat dat zijn ergste tegenstander zou worden?

Waarom heeft God hem niet rechtvaardig veroordeeld toen het zo'n vreselijk sujet bleek te zijn?
Waarom wierp God Satan naar de aarde en zitten wij ermee opgescheept?
Waarom niet zelf de strijd met hem aangaan en Satan straffen enzo i.p.v. mensen die door Satan werden beïnvloed ?
Laatst gewijzigd door Petra op 17 jun 2020, 01:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 16 jun 2020, 14:23
Snelheid schreef: 12 jun 2020, 18:46 De satan is niet geschapen maar was de hoogste Aartsengel de Engel van het Licht Lucifer,maar hij wilde meer slecht afgelopen nu de vorst der duisternis. God kan zich beheersen omdat de satan al verslagen is een het Levendschenkend Kruis. En maar over de satan spreken daar geef men hem te veel eer niet doen zouden wij zeggen,bestrijdt hem zoals de Aartsengel Michael deed en doet.
Helaas is Satans naam niet lucifer!

Het is een vervormde vertaling uit de vulgaat.

Het is deze tekst:

Jesaja 14: 12 Zoon van de dageraad, stralende,uit de hemel ben je gevallen!
Jij die volken overwonnen hebt, geveld lig je op aarde! NWV

De Leuvense bijbel geeft Jesaja 14:12 als volgt weer: „Hoe zyt gy van den hemel gevallen Lucifer, die ’s morgens vroeg opgingt?”

De HSV geeft die tekst zo weer: 12 Hoe bent u uit de hemel gevallen, morgenster, zoon van de dageraad! U ligt geveld op de aarde, overwinnaar over de heidenvolken!

King James 2000 Bible
12 How are you fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how are you cut down to the ground, who did weaken the nations!

Het gebruikte woord is "helel" en wordt meestal vertaald met schijnende of morgenster.

De tekst gaat echter over de koning van Babylon.
Dat kan je ook zien in de volgende teksten:

13 Je hebt bij jezelf gezegd: “Ik zal naar de hemel opstijgen.
Boven Gods sterren verhef ik mijn troon en op de berg van samenkomst neem ik plaats, in de meest afgelegen streken van het noorden.
14 Ik stijg op tot boven de hoogste wolken. Ik zal op de Allerhoogste lijken.”
15 Maar je zult afdalen in het Graf, in het diepst van de kuil.
16 Wie je zien, zullen je aanstaren.
Ze kijken nog eens goed naar je en zeggen: “Is dit de man die de aarde deed schudden, die koninkrijken deed beven, NWV.

Interessant is de vertaling van de SV en de HSV.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil! SV

15 Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort, in het diepst van de kuil! HSV.

Her gebruikte woord is Sjeool, dat is de HSV meestal met graf wordt vertaald.
Nou Snelheid, volgens mij is hier een vakbroeder aan het woord die je behoorlijk kundig tegenspreekt.
Ik ben benieuwd wat je hierop nou te zeggen hebt.

Is er een interpretatieverschil vanuit verschillende geloofsstromingen?
Of ... Heeft Alpha gelijk?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Alpha schreef: 16 jun 2020, 14:44
Mart schreef: 12 jun 2020, 18:55
Snelheid schreef: 12 jun 2020, 18:46 De satan is niet geschapen maar was de hoogste Aartsengel de Engel van het Licht Lucifer
Grappig genoeg is Jezus de enige die in de christelijke Canon letterlijk in het Latijn Lucifer (morgenster/lichtdrager) wordt genoemd.
Tekst?
In 2 Petrus 1:19 staat φωσφόρος als referentie naar Jezus, wat de Griekse tegenhanger is van het Latijnse lucifer: de morgenster. Hetzelfde gebeurt ook in Openbaring 22:16 waar ὁ ἀστὴρ ὁ λαμπρός, ὁ πρωινός weer als verwijzing naar Jezus de Griekse tegenhanger is van het Latijnse lucifer: de morgenster.
Daar wordt 2 Pe 1:19 aangehaald als verklaring dat Jezus het zou zijn.
Exact. In de christelijke Canon wordt de duivel niet éénmaal gelijkgesteld aan lucifer, de morgenster, maar Jezus daarentegen wél. Openbaring 22:16 is onmiskenbaar.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Snelheid »

Lucifer wordt uit de hemel gezet
Ooit in de hemel een perfecte engel leefde, die Lucifer genoemd werd. Lucifer was mooi, slim en volmaakt. Hij straalde van schoonheid en zijn lichaam was bedekt met de mooiste kleren en juwelen. En hij had een goede toekomst voor zich. Hij was de lieveling van God en werkte in zijn troonzaal. Ze werkten nauw samen en overlegden vaak over wat er moest gebeuren.Satan wordt tot werkelijkheid.
Zodra Lucifer was verbannen, heette hij voortaan Satan. En hij en zijn engelen werden vanaf dat moment demonen genoemd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Snelheid schreef: 17 jun 2020, 12:05 Lucifer wordt uit de hemel gezet
Ooit in de hemel een perfecte engel leefde, die Lucifer genoemd werd. Lucifer was mooi, slim en volmaakt. Hij straalde van schoonheid en zijn lichaam was bedekt met de mooiste kleren en juwelen. En hij had een goede toekomst voor zich. Hij was de lieveling van God en werkte in zijn troonzaal. Ze werkten nauw samen en overlegden vaak over wat er moest gebeuren.Satan wordt tot werkelijkheid.
Zodra Lucifer was verbannen, heette hij voortaan Satan. En hij en zijn engelen werden vanaf dat moment demonen genoemd.
Zo te lezen is het in de hemel minder saai dan ik dacht. Mooie kleren en sieraden, dus waarschijnlijk grote warenhuizen, je kan daar een toekomst opbouwen, God heeft voorkeur, spannend voor jaloerse mensen en er moet gewerkt worden, doe ik graag, beter dan eeuwig niets doen. Hoe kom je trouwens aan die info?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Daimon
Daimon (Oudgrieks: δαίμων /daímon; Latijn: dæmon; Nederlands: daimoon) is in de Griekse mythologie oorspronkelijk de aanduiding voor een meestal goedwillend wezen dat ergens tussen goden en stervelingen in staat, een bovennatuurlijk wezen zoals een inferieure godheid. Een voorbeeld hiervan is te vinden in Plato's Symposium[1] In de joods-christelijke traditie spreekt men over een 'demon' in de betekenis van een kwaadwillende geest die mensen in bezit kan nemen.
Het kan verkeren met die demonen. Bij de Grieken good guys, bij Snelheid bedekt met fraaie kleren en juwelen. (Wat moet een geest daar eigenlijk mee?)
De Joden en christenen hebben later alle heidense goden voor daimonen verklaard, en dat wel voor boze daimonen (demonen), duivels.
De Joden en de christenen hebben dat dus gewoon besloten.



https://www.universiteitleiden.nl/agend ... n-socrates

Socrates noemde het zijn Daimonion: een verborgen reisadviseur die hem beschermde op zijn levensreis door hem te weerhouden van iets dat hij op het punt stond uit te voeren. Socrates luisterde altijd zeer zorgvuldig naar deze gids, want volgens hem kwam deze stem van de Godheid. Kunnen we de Daimonion van Socrates vergelijken met wat wij God of Beschermengel noemen? Of heeft het meer weg van iets dat de (para)psychologen een mentale radar noemen: een functie van het menselijk onderbewustzijn?
Ik geloof het wel met al die verkondigde zaken hier. Waar het 'zelf' terug treedt wordt de mens intuïtiever. Ik hou het op Socrates.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 17 jun 2020, 12:05 Lucifer wordt uit de hemel gezet
Ooit in de hemel een perfecte engel leefde, die Lucifer genoemd werd. Lucifer was mooi, slim en volmaakt. Hij straalde van schoonheid en zijn lichaam was bedekt met de mooiste kleren en juwelen. En hij had een goede toekomst voor zich. Hij was de lieveling van God en werkte in zijn troonzaal. Ze werkten nauw samen en overlegden vaak over wat er moest gebeuren.Satan wordt tot werkelijkheid.
Zodra Lucifer was verbannen, heette hij voortaan Satan. En hij en zijn engelen werden vanaf dat moment demonen genoemd.
Dat zegt het christendom. In werkelijkheid is die mythe gebaseerd op een passage uit Jesaja 14:12 die feitelijk letterlijk spottend naar de koning van Babylonië verwijst die wordt vergeleken met de morgenster en een cheroev die vanuit z'n machtige positie op aarde valt. Ten eerste staat er notabene letterlijk: ''En wanneer JHWH u rust verleent na al uw lijden, uw beproevingen en de harde slavernij die u werd opgelegd, zult u dit spotlied zingen over de koning van Babel: “Gedaan is het nu met de verdrukker, gedaan met zijn dwingelandij! …'' (Jesaja 14:3–4). Ten tweede was haSatan geen cheroev en is nergens in de T'NaCH de morgenster. Evenmin wordt lucifer als morgerster in de christelijke Canon gelijkgesteld aan de duivel, maar wél aan jezus. Openbaring 22:16 is onmiskenbaar.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 18 jun 2020, 00:42
Snelheid schreef: 17 jun 2020, 12:05 Lucifer wordt uit de hemel gezet
Ooit in de hemel een perfecte engel leefde, die Lucifer genoemd werd. Lucifer was mooi, slim en volmaakt. Hij straalde van schoonheid en zijn lichaam was bedekt met de mooiste kleren en juwelen. En hij had een goede toekomst voor zich. Hij was de lieveling van God en werkte in zijn troonzaal. Ze werkten nauw samen en overlegden vaak over wat er moest gebeuren.Satan wordt tot werkelijkheid.
Zodra Lucifer was verbannen, heette hij voortaan Satan. En hij en zijn engelen werden vanaf dat moment demonen genoemd.
Dat zegt het christendom. In werkelijkheid is die mythe gebaseerd op een passage uit Jesaja 14:12 die feitelijk letterlijk spottend naar de koning van Babylonië verwijst die wordt vergeleken met de morgenster en een cheroev die vanuit z'n machtige positie op aarde valt. Ten eerste staat er notabene letterlijk: ''En wanneer JHWH u rust verleent na al uw lijden, uw beproevingen en de harde slavernij die u werd opgelegd, zult u dit spotlied zingen over de koning van Babel: “Gedaan is het nu met de verdrukker, gedaan met zijn dwingelandij! …'' (Jesaja 14:3–4). Ten tweede was haSatan geen cheroev en is nergens in de T'NaCH de morgenster. Evenmin wordt lucifer als morgerster in de christelijke Canon gelijkgesteld aan de duivel, maar wél aan jezus. Openbaring 22:16 is onmiskenbaar.
Het is geen mythe het was en is een realiteit,en hoe de joden er over denken is voor de nieuwe bedeling totaal niet van belang.
VERITAS VOS LIBERABIT.