Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Robert Frans »

twijfelaar schreef: 19 jun 2020, 10:36 Wat een vroom gepreek Robert Frans. Wanneer God werkelijk zo was zoals jij het nu doet voorkomen had Hij wel anders over zich laten schrijven in het OT. Jij zegt dat wij hem zochten als een afstandelijk oorlogsheer, wat een onzin, wij lezen slechts de bijbel. Wat jij en de kerk er allemaal van maken heeft weinig met de God uit het OT te maken. Maar daarom ben je er blijkbaar ook zo op tegen dat ongelovigen zelf de bijbel gaan lezen zonder eerst door de kerk voorbewerkt te zijn.
Dat is ook een zienswijze inderdaad. Je kunt inderdaad ervoor kiezen om te menen dat alle christenen de bijbel als een op zichzelfstaand, letterlijk door God gedicteerd geschrift zien, dat los van alle geloofstradities gelezen moet worden. En vervolgens alle christenen daarop aanspreken.
Ik geef echter aan dat lang niet alle christenen dat zo doen, dat zelfs de meerderheid dat niet doet en dat het zelfs een vrij jong idee is. Het is aan jou of je daar iets mee wil doen of niet, of je daarin onwetend wil blijven of niet.

De op mij wat minachtend overkomende toon omtrent het mensen inleiden in het geloof en zo in de bijbel snap ik dan ook niet zo. Het is toch vrij normaal dat je van een gemeenschap leert door je er enige tijd in te begeven en niet enkel door haar boeken te lezen. En dat elke gemeenschap, gelovig of niet-gelovig, ook geschriften heeft die in de eerste plaats voor haar leden bedoeld zijn.
Zelfs op nationaal niveau is het zo dat je de Nederlandse literatuur pas echt ten volle leert lezen en begrijpen, als je voldoende geïntegreerd bent in de Nederlandse cultuur, of in elk geval voldoende ervan afweet.
Ik zou niet weten waarom dat bij de kerk anders zou moeten zijn. Of je haar nu gelooft of niet, of je haar nu minacht of hoogacht, bij haar gelden dezelfde principes. Er zijn volop geschriften bedoeld voor geloofsleerlingen, waar de bijbel ook gewoon deel van uitmaakt of in elk geval de evangelieën, en volop geschriften bedoeld voor meer ervaren gelovigen die een bepaalde spirituele weg willen gaan.
Als je dus wil kennismaken met het christelijke geloof, en of specifiek het katholieke geloof, dan zijn er vele wegen die je daarin kunt gaan. De bijbel lezen is dan zeker aan te raden, maar als je bepaalde passages dan niet begrijpt, dan zijn er volop mogelijkheden om daar kennis over te nemen. En als je daadwerkelijk katholiek zou willen worden, dan krijg je gewoon catechese en wordt je daarop gewoon voorbereid. Net zoals elke gemeenschap, het volk van Nederland zelf incluis, een tijd van voorbereiding kent, voordat je er deel van gaat uitmaken.

Je kunt dat allemaal vreemd en minachtend vinden, maar persoonlijk zie ik het altijd als een kans om interessante, nieuwe dingen te kunnen leren en daarvoor als een leerling me te kunnen openstellen. Ook als dat betekent dat ik niet meteen op het hoogste niveau kan meedraaien en niet alles meteen begrijp, maar net als iedereen gewoon bij het begin moet beginnen.
Binnen de kerk wordt er dan ook helemaal niet minachtend over leken, dus gelovigen zonder wijding of professie, gesproken, laat staan over het verwerven van wijsheid en inzicht, of over gelovigen die nog niet zoveel begrijpen. Ieder mens heeft nu eenmaal een eigen roeping in deze wereld, naar de eigen mogelijkheden, en kan daarin zichzelf overstijgen als hij zich maar openstelt voor Gods wegen.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 14:32
twijfelaar schreef: 19 jun 2020, 10:36 Wat een vroom gepreek Robert Frans. Wanneer God werkelijk zo was zoals jij het nu doet voorkomen had Hij wel anders over zich laten schrijven in het OT. Jij zegt dat wij hem zochten als een afstandelijk oorlogsheer, wat een onzin, wij lezen slechts de bijbel. Wat jij en de kerk er allemaal van maken heeft weinig met de God uit het OT te maken. Maar daarom ben je er blijkbaar ook zo op tegen dat ongelovigen zelf de bijbel gaan lezen zonder eerst door de kerk voorbewerkt te zijn.
Dat is ook een zienswijze inderdaad. Je kunt inderdaad ervoor kiezen om te menen dat alle christenen de bijbel als een op zichzelfstaand, letterlijk door God gedicteerd geschrift zien, dat los van alle geloofstradities gelezen moet worden. En vervolgens alle christenen daarop aanspreken.
Ik geef echter aan dat lang niet alle christenen dat zo doen, dat zelfs de meerderheid dat niet doet en dat het zelfs een vrij jong idee is. Het is aan jou of je daar iets mee wil doen of niet, of je daarin onwetend wil blijven of niet.

De op mij wat minachtend overkomende toon omtrent het mensen inleiden in het geloof en zo in de bijbel snap ik dan ook niet zo. Het is toch vrij normaal dat je van een gemeenschap leert door je er enige tijd in te begeven en niet enkel door haar boeken te lezen. En dat elke gemeenschap, gelovig of niet-gelovig, ook geschriften heeft die in de eerste plaats voor haar leden bedoeld zijn.
Zelfs op nationaal niveau is het zo dat je de Nederlandse literatuur pas echt ten volle leert lezen en begrijpen, als je voldoende geïntegreerd bent in de Nederlandse cultuur, of in elk geval voldoende ervan afweet.
Ik zou niet weten waarom dat bij de kerk anders zou moeten zijn. Of je haar nu gelooft of niet, of je haar nu minacht of hoogacht, bij haar gelden dezelfde principes. Er zijn volop geschriften bedoeld voor geloofsleerlingen, waar de bijbel ook gewoon deel van uitmaakt of in elk geval de evangelieën, en volop geschriften bedoeld voor meer ervaren gelovigen die een bepaalde spirituele weg willen gaan.
Als je dus wil kennismaken met het christelijke geloof, en of specifiek het katholieke geloof, dan zijn er vele wegen die je daarin kunt gaan. De bijbel lezen is dan zeker aan te raden, maar als je bepaalde passages dan niet begrijpt, dan zijn er volop mogelijkheden om daar kennis over te nemen. En als je daadwerkelijk katholiek zou willen worden, dan krijg je gewoon catechese en wordt je daarop gewoon voorbereid. Net zoals elke gemeenschap, het volk van Nederland zelf incluis, een tijd van voorbereiding kent, voordat je er deel van gaat uitmaken.

Je kunt dat allemaal vreemd en minachtend vinden, maar persoonlijk zie ik het altijd als een kans om interessante, nieuwe dingen te kunnen leren en daarvoor als een leerling me te kunnen openstellen. Ook als dat betekent dat ik niet meteen op het hoogste niveau kan meedraaien en niet alles meteen begrijp, maar net als iedereen gewoon bij het begin moet beginnen.
Binnen de kerk wordt er dan ook helemaal niet minachtend over leken, dus gelovigen zonder wijding of professie, gesproken, laat staan over het verwerven van wijsheid en inzicht, of over gelovigen die nog niet zoveel begrijpen. Ieder mens heeft nu eenmaal een eigen roeping in deze wereld, naar de eigen mogelijkheden, en kan daarin zichzelf overstijgen als hij zich maar openstelt voor Gods wegen.
Doe geen moeite mij te bekeren Robert, ik heb totaal geen behoefte mezelf in een geloofsgemeenschap te begeven en in een God te geloven die niet bestaat en dat moet je los zien van belangstelling voor het christendom.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Robert Frans »

twijfelaar schreef: 19 jun 2020, 14:56Doe geen moeite mij te bekeren Robert, ik heb totaal geen behoefte mezelf in een geloofsgemeenschap te begeven en in een God te geloven die niet bestaat en dat moet je los zien van belangstelling voor het christendom.
Oh, ik reageer eigenlijk alleen gewoon op je schrijven, meer niet. Het verbaast me gewoon dat sommigen hier het vreemd vinden dat je over het algemeen bij het begin moet beginnen om iets nieuws te leren. Of het nu gaat om het leren kennen van een nieuwe levensbeschouwing of van een nieuwe hobby.
Maar als je reguliere belangstelling hebt voor het christendom, dan raad ik je dus wel aan om naast de bijbel ook de verschillende kerken, hun geloofstradities en geschiedenissen te bestuderen. Zie het dus als een vrijblijvend advies, niet als een oproep tot wat dan ook.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door callista »

Je houdt niet op hè?
Wie weet heeft twijfelaar het stadium van gelovige al doorlopen en zich er in verdiept in alles wat jij hem aanraadt.; kerken bezocht; catechisatie gevolgd; geschiedenis bestudeerd etc...enz.
Je vraagt er niet naar, maar dringt het hem op alsof hij onwetend is.
Daar ga je vanuit.... :o
Tja...
Laatst gewijzigd door callista op 19 jun 2020, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 15:40
twijfelaar schreef: 19 jun 2020, 14:56Doe geen moeite mij te bekeren Robert, ik heb totaal geen behoefte mezelf in een geloofsgemeenschap te begeven en in een God te geloven die niet bestaat en dat moet je los zien van belangstelling voor het christendom.
Oh, ik reageer eigenlijk alleen gewoon op je schrijven, meer niet. Het verbaast me gewoon dat sommigen hier het vreemd vinden dat je over het algemeen bij het begin moet beginnen om iets nieuws te leren. Of het nu gaat om het leren kennen van een nieuwe levensbeschouwing of van een nieuwe hobby.
Maar als je reguliere belangstelling hebt voor het christendom, dan raad ik je dus wel aan om naast de bijbel ook de verschillende kerken, hun geloofstradities en geschiedenissen te bestuderen. Zie het dus als een vrijblijvend advies, niet als een oproep tot wat dan ook.
Dat zou inderdaad normaal zijn@Robert Frans,daar komt men mee verder of men nou ongelovig is of gelovig,je ziet de reacties .Mensen die hun eigen wortels niet kennen worden culturele zombies,en vervallen in het eeuwigdurend heden.
Daarom is dit land zo grijs en grauw helaas.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door peda »

Gelovig kun je zijn zonder ook maar een gram aan theologie in je bagage te hebben ( volleerde bijbel kennis, dogmatiek, traditie, geschiedenis, vele planken aan literatuur etc.). Je kunt ook gelovig zijn met juist wel een academische vracht aan theologische kennis in je bagage. Het is maar net wie je tot je gesprekspartners rekent. Ook in theologenland is het mogelijk om professor te worden en dat lukt niet door uitsluitend op een horloge te kijken. Juist de academici hebben er voor gezorgd dat de Jip en Janneke op hun niveau uit het geloof is verdwenen, zo is althans mijn visie.
God voor de academici geflankeerd met een eindeloze reeks aan literatuur en God voor de "' simpele "' basis gelovige zonder al dit ""weten"".
De wiskunde op Einstein niveau en de wiskunde voor de brugklasser.
Laatst gewijzigd door peda op 19 jun 2020, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 19 jun 2020, 16:36 Mensen die hun eigen wortels niet kennen worden culturele zombies,en vervallen in het eeuwigdurend heden.
Ik vind dat je soms zúlke rake reacties schrijft, Snelheid!
Ik ben ook totaal losgezongen van mijn eigen wortels. En juist daarom ben ik vervallen in het eeuwigdurend heden: de actualiteit!

Niet geheel toevallig valt dat exact samen met "de Christus in mij".
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Storm »

Waarom is de Bijbel niet in Jip en Janneke taal? Oh er zijn eenvoudige vertalingen; de Bijbel voor dummies https://www.bol.com/nl/p/voor-dummies-d ... gLDSPD_BwE en de Bijbel in straat taal...
https://www.bol.com/nl/f/de-torrie-van- ... 018159821/

We hebben waarschijnlijk allemaal letterkunde gehad op school, en ik herinner me nog goed het Egidiuslied, wát ik ken het nog uit mijn hoofd.
De taal was anders in 1500 dus zeker ook in 2000 jaar daarvoor. Het is even oefenen maar dan heb je ook wat. ;)


Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi tleven
Egidius, waar ben je gebleven?
Ik verlang naar jou, mijn vriend
Jij koos de dood, je liet mij het leven[7][8]
2 (B1)
Dat was gheselscap goet ende fijn
Het sceen teen moeste ghestorven sijn
Dat was gezelschap goed en fijn
Het leek dat wij tegelijk zouden sterven[9]
3 (A2)
Nu bestu in den troon verheven
Claerre dan der zonnen scijn
Alle vruecht es di ghegheven
Nu ben je opgenomen in de hemel
Stralender dan de zonneschijn
Alle vreugde is aan jou gegeven
4 (A1)
Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi tleven
Egidius, waar ben je gebleven?
Ik verlang naar jou, mijn vriend
Jij koos de dood, je liet mij het leven[7]
5 (A3)
Nu bidt vor mi ic moet noch sneven
Ende in de weerelt liden pijn
Verware mijn stede di beneven
Nu bid voor mij, ik moet nog ongelukkig zijn
En in de wereld pijn lijden
Bewaar mijn plaats naast jou
6 (B2)
Ic moet noch zinghen een liedekijn
Nochtan moet emmer ghestorven sijn
Ik moet nog een liedje zingen
Toch moet ook ik eens sterven[10]
7 (A1)
Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi tleven
Egidius, waar ben je gebleven?
Ik verlang naar jou, mijn vriend
Jij koos de dood, je liet mij het leven
8 (B1)
Dat was gheselscap goet ende fijn
Het sceen teen moeste ghestorven sijn
Dat was gezelschap goed en fijn
Het leek dat wij tegelijk zouden sterven


Dus die Jip en Janneke taal van de eerste schrijvers van de Bijbel, ik weet niet wat ik mij erbij voor moet stellen. Het waren schriftgeleerden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Storm »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 15:40 Oh, ik reageer eigenlijk alleen gewoon op je schrijven, meer niet. Het verbaast me gewoon dat sommigen hier het vreemd vinden dat je over het algemeen bij het begin moet beginnen om iets nieuws te leren. Of het nu gaat om het leren kennen van een nieuwe levensbeschouwing of van een nieuwe hobby.
Maar als je reguliere belangstelling hebt voor het christendom, dan raad ik je dus wel aan om naast de bijbel ook de verschillende kerken, hun geloofstradities en geschiedenissen te bestuderen. Zie het dus als een vrijblijvend advies, niet als een oproep tot wat dan ook.
Net als jij vind ik het vreemd als ik de aanhef van dit topic lees dat je dan niet er meer over kunt zeggen. Over het eventuele waarom? Ik vraag me dan ook af ; ''is er interesse of moet je gewoon zwiegen en ja knikken''. Waarom zou je geen raad kunnen geven voor wie die raad wil ontvangen? Je noemt het zelfs vrijblijvend advies. Dan komt er meteen evangelisatie om de hoek. Het is vrijblijvend net als de atheïstische evangelisatie en raad.. Op dit forum mogen we over en weer elkaars vragen beantwoorden of zie ik dat verkeerd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Robert Frans »

peda schreef: 19 jun 2020, 16:44 Gelovig kun je zijn zonder ook maar een gram aan theologie in je bagage te hebben ( volleerde bijbel kennis, dogmatiek, traditie, geschiedenis, vele planken aan literatuur etc.). Je kunt ook gelovig zijn met juist wel een academische vracht aan theologische kennis in je bagage. Het is maar net wie je tot je gesprekspartners rekent. Ook in theologenland is het mogelijk om professor te worden en dat lukt niet door uitsluitend op een horloge te kijken. Juist de academici hebben er voor gezorgd dat de Jip en Janneke op hun niveau uit het geloof is verdwenen, zo is althans mijn visie.
God voor de academici geflankeerd met een eindeloze reeks aan literatuur en God voor de "' simpele "' basis gelovige zonder al dit ""weten"".
De wiskunde op Einstein niveau en de wiskunde voor de brugklasser.
Absoluut! Alleen is onwetendheid an sich geen deugd, doch ook geen kwalijkheid. Als je meer over God wilt en kunt weten, dan moet je dat zeker niet nalaten, want Hem steeds meer leren kennen is je alles waard.
Maar als je niet méér kunt weten of begrijpen dan je nu doet, dan handel je ook uitstekend als je vanuit dat begrip Hem en je naasten liefhebt. Want dat laatste blijft de basis van alles wat je doet, of je nu een geleerde bent of niet.
Het geeft dan ook geen pas, in het algemeen gesproken, om neer te kijken op theologen of op ongeletterden, want beiden hebben hun eigen roeping in de wereld, met elk de eigen bijbehorende zegeningen, offers en valkuilen. Zo hoeven we ook niet neer te kijken op cerebrale debatten of op eenvoudige volksdevoties, want beiden hebben hun plaats in de veelzijdigheid van het geloof.

En dit geldt dus ook bij de omgang met de bijbel. Als je haar geheel onbevangen, zonder kennis van zaken, leest en een tekst raakt je ineens, dan is dat uitstekend en een werk van God. Als je echter hele gedeelten maar niets of zelfs verschrikkelijk vindt, dan is dat ook net zo goed, want niet alles hoeft je aan te spreken. En soms kan een gortdroge tekst op een ander moment je ineens tóch raken.
Maar als je diepgaander wil ingaan op de teksten en op de context daaromheen, als je meer wil weten over haar ontstaan en haar precieze rol binnen de kerken, dan is dus enige kennis van de geloofstradities en van de literaire genres en omstandigheden destijds wel van belang.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

Storm schreef: 19 jun 2020, 17:36 Waarom is de Bijbel niet in Jip en Janneke taal? Oh er zijn eenvoudige vertalingen; de Bijbel voor dummies https://www.bol.com/nl/p/voor-dummies-d ... gLDSPD_BwE en de Bijbel in straat taal...
https://www.bol.com/nl/f/de-torrie-van- ... 018159821/
Het doel van deze topic is volgens mij niet om meer helderheid over bepaalde bijbelteksten te krijgen maar waarom de schrijvers van de geschriften zo vaak in raadsels schreven waardoor er vele uitleggingen mogelijk zijn. Maar als ik Mart goed heb begrepen worden er veel verborgen boodschappen achter gezocht die er helemaal niet in zitten. De slang in het paradijs is dus gewoon een reptiel anders had het er wel anders gestaan maar ik ben bang dat wanneer ik de rk-kerk om advies ga vragen ik een heel ander antwoord krijg, gebaseerd op wat uitspraken van de eerste christenen en hun eigen denkwerk/invullingen.
Laatst gewijzigd door J-W op 19 jun 2020, 19:24, 3 keer totaal gewijzigd.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

callista schreef: 19 jun 2020, 16:29 Je houdt niet op hè?
Wie weet heeft twijfelaar het stadium van gelovige al doorlopen en zich er in verdiept in alles wat jij hem aanraadt.; kerken bezocht; catechisatie gevolgd; geschiedenis bestudeerd etc...enz.
Je vraagt er niet naar, maar dringt het hem op alsof hij onwetend is.
Daar ga je vanuit.... :o
Tja...
Ik denk dat ik me maar ga aanmelden bij de Jehova Getuigen, zij hebben een goede bijbelkennis.
Laatst gewijzigd door J-W op 19 jun 2020, 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Atheist2 »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 15:40 Oh, ik reageer eigenlijk alleen gewoon op je schrijven, meer niet. Het verbaast me gewoon dat sommigen hier het vreemd vinden dat je over het algemeen bij het begin moet beginnen om iets nieuws te leren. Of het nu gaat om het leren kennen van een nieuwe levensbeschouwing of van een nieuwe hobby.
Maar als je reguliere belangstelling hebt voor het christendom, dan raad ik je dus wel aan om naast de bijbel ook de verschillende kerken, hun geloofstradities en geschiedenissen te bestuderen. Zie het dus als een vrijblijvend advies, niet als een oproep tot wat dan ook.

Zouden christenen dit dan ook niet moeten doen? Bij het begin beginnen. Dus bij Genesis in hun eigen bijbel? En niet zoals velen doen bij het NT en aan de hand daarvan het OT lezen en interpreteren?

Want als je eerst het OT leest ben je al snel uitgekeken op de Bijbel. En als je eerst het OT gelezen hebt dan heeft Jezus de Christus ook weinig zin. Want het NT lezen met op de achtergrond het joodse geloof leidt niet tot christendom.
hopper schreef: 19 jun 2020, 17:02
Snelheid schreef: 19 jun 2020, 16:36 Mensen die hun eigen wortels niet kennen worden culturele zombies,en vervallen in het eeuwigdurend heden.
Ik vind dat je soms zúlke rake reacties schrijft, Snelheid!
Ik ben ook totaal losgezongen van mijn eigen wortels. En juist daarom ben ik vervallen in het eeuwigdurend heden: de actualiteit!

Niet geheel toevallig valt dat exact samen met "de Christus in mij".
Wil je eens ophouden met te doen alsof jij de christus in jezelf gevonden hebt? Mensen die dat daadwerkelijk zouden hebben gevonden zijn op fora niet te vinden. Als je uberhaupt al de christus in jezelf kan vinden. Aangezien christus gewoon Grieks voor gezalfde is.

https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... ezalfde/82

Dus messias en niet 1 of andere geest die je met boeddha natuur zou kunnen vergelijken.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Atheist2 »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 18:13
En dit geldt dus ook bij de omgang met de bijbel. Als je haar geheel onbevangen, zonder kennis van zaken, leest en een tekst raakt je ineens, dan is dat uitstekend en een werk van God.
Mensen kunnen door alles geraakt worden. Hoeft niet een werk van God te zijn.
Als je geraakt wordt door een stukje uit de Koran, is dit dan ook werk van God?

Als je geraakt wordt door "stenig hen die op sabatdag werken" en je doet dit, ben je dan ook geraakt door God?

Als je echter hele gedeelten maar niets of zelfs verschrikkelijk vindt, dan is dat ook net zo goed, want niet alles hoeft je aan te spreken.
Zou het verschrikkelijk vinden van bepaalde passages ook werk van God kunnen zijn? Bijvoorbeeld "stenig hen die op sabatdag werken"?
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 19 jun 2020, 17:02
Snelheid schreef: 19 jun 2020, 16:36 Mensen die hun eigen wortels niet kennen worden culturele zombies,en vervallen in het eeuwigdurend heden.
Ik vind dat je soms zúlke rake reacties schrijft, Snelheid!
Ik ben ook totaal losgezongen van mijn eigen wortels. En juist daarom ben ik vervallen in het eeuwigdurend heden: de actualiteit!

Niet geheel toevallig valt dat exact samen met "de Christus in mij".
Snap je het niet helemaal tja.......... :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Mart »

Robert Frans, je gaat mee met de bijbelwetenschap en tekstkriek dat Mozes in werkelijkheid zeer waarschijnlijk geen historisch figuur is. Je gaat mee met het gegeven dat moraliteit ons niet door religie is ingegeven en dat invoelendheid en mededogen ons niet door goden en priesters zijn aangereikt, maar door moedertje natuur. Je bent het zelfs eens met m’n suggestie dat de mens pas beschaafd zal zijn indien deze op eigen benen kan staan en het leven in de ogen kan kijken zonder er goden bij te bedenken om de ander met een gezonde dosis aan empathie tegemoet te treden. Je accepteert dat je geen voorbeelden kunt noemen waar een passage uit de T'NaCH onmiskenbaar zowel op de messias als op Jezus slaat, zonder het christelijke jasje reeds aan te trekken en schrijft dat elke goed onderlegde jood je prima en vele malen beter dan jijzelf kan uitleggen waarom de christologische passages helemaal niet op Jezus (hoeven te) slaan en waarom christenen onzin zouden spreken. Je bevestigt hier (en elders) dat je christelijke geloof begint bij het jasje. Welliswaar onder het door jou opgeworpen voorbehoud dat de mens de strijd blijft aangaan het tribale denken af te leggen om God anders te gaan zien, klopt volgens jou eveneens dat de hele Torah met z'n wrede en jaloerse JHWH een vrucht was van tribaal denken en het JHWH was die in de Torah letterlijk opdroeg sjabbatschenners, rebelse zoons en overspeligen te stenigen en gebood hele steden en zelfs volkeren af te slachten tot de zuigelingen toe.

Dan rest er wat mij betreft slechts je ubi caritas et amor, Deus ibi est (waar vriendschap is en liefde, daar is God) als reactie op de vraag waar God is aan te tonen buiten het hoofd van godgelovigen.

Hoeveel van dit persoonlijke ervaren is daadwerkelijk afkomstig van de God waarin je gelooft? Is dat een vraag waarop je het antwoord echt weet, al was het maar voor jezelf, in stilte?

Het chassidisme dat ik ooit beleed, ging uit van ejn 'od milvado: ''Er is niets buiten Hem'' -- een frase afkomstig uit Deuteronomium 4:35. Ik ervoer deze als de ultieme theodicee, een onweerlegbare verdediging, krachtiger dan die van de oudste profeten die het lijden neerzetten als straf, krachtiger dan Spreuken dat veronderstelt dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, krachtiger dan Prediker die meende dat het leven zinloos zou zijn en het soms juist de onschuldigen zijn die door onheil worden getroffen en slechts houvast vond aan godsvrees en het houden van God's geboden; krachtiger dan Dani'el en Openbaringen uit het Christelijke NT, waar God deels wordt gevrijwaard als dader en het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God; zelfs krachtiger dan de onschuldige, oprechte en godvrezende Job -- een mens die het kwaad vermeed, werd getroffen door het diepste lijden, alles verloor, God ernaar vroeg, maar - ondanks een indirect antwoord - zijn lijden uiteindelijk wellicht nooit volledig heeft kunnen doorgronden.

Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'': Hij is de dader en de getroffene, de beul en het slachtoffer, de aarde, de planeten, de zon, de sterren, alles.... -- de finale Ene en het ultieme weerwoord op het lijden, bijgeschaafd en geperfectioneerd door millennia aan vallen en opstaan en weer vallen en opstaan, bestand tegen ieder logisch argument en vooral te vinden in de woorden van degenen die God hoog willen houden ten koste van een overmaat aan leed, zoals Elie Wiesel die tijdens de eerste nacht in Auschwitz achter zich iemand hoorde vragen: ''In godsnaam, waar is God?'' en zichzelf hoorde zeggen ''Waar Hij is? Dit is waar - hier hangend aan deze galgen''.... Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde? Ieder antwoord valt te verdedigen; ook in stilte, voor jezelf. Wat blijft er dan nog over?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door peda »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 18:13
Maar als je niet méér kunt weten of begrijpen dan je nu doet, dan handel je ook uitstekend als je vanuit dat begrip Hem en je naasten liefhebt. Want dat laatste blijft de basis van alles wat je doet, of je nu een geleerde bent of niet.
Met deze woorden raak je precies aan de kern. Hoe vul je die "" Hem "' in die je lief moet hebben. Zo hadden wij hier in het verleden gelovers in een God die Die niet oordeelt, die de mensen vrijlaat en het opvallende, voor mij althans , was dat deze God nooit hoefde te rekenen op enig negatief commentaar. De God van de bijbel, hetzij beschreven in het O T hetzij in het N T krijgt evenwel volop tegengas. Dat begint vanaf de door Hem vastgestelde natuurorde in Genesis en het eindigt met Zijn selectieve Heilsgenade voor diegenen die het kruisoffer als voorwaarde voor de Verzoening accepteren. Deze zo in de bijbel beschreven Bemoeial- God zorgt, ook op dit forum, voor grote commotie en wordt op grond van andere, inmiddels verkregen, kennis met grote kracht als volledig onrealistisch van de hand gewezen. Ik ben zelve agnost, wijs het"" bestaan "" van God niet van de hand, maar ik kijk naar God vanuit de visie van de filosofen en niet vanuit bijbels perspectief. Een duidelijk andere benadering van God als die jij voorstaat.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

Atheist2 schreef: 19 jun 2020, 18:32
Wil je eens ophouden met te doen alsof jij de christus in jezelf gevonden hebt?
Wanneer hij het in elke reactie blijft herhalen totdat iedereen hem gelooft zal hier nooit een eind aan komen vrees ik.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door Robert Frans »

Atheist2 schreef: 19 jun 2020, 18:36Mensen kunnen door alles geraakt worden. Hoeft niet een werk van God te zijn.
Als je geraakt wordt door een stukje uit de Koran, is dit dan ook werk van God?
[...]
Als je geraakt wordt door "stenig hen die op sabatdag werken" en je doet dit, ben je dan ook geraakt door God?
[...]
Zou het verschrikkelijk vinden van bepaalde passages ook werk van God kunnen zijn? Bijvoorbeeld "stenig hen die op sabatdag werken"?
Je nuancerende vragen zijn terecht. :) Het katholicisme leert dat waarheid te vinden is in liefde, mededogen en ook schoonheid. Dus ja, als je een tekst over stenigen van sabbatsovertreders verschrikkelijk vindt, dan kan dat heel wel een gezonde aanwijzing van God zijn. En inderdaad, als je een korantekst heel mooi vindt, dan kan dat best ook van God zijn, want in elke levensbeschouwing kun je sporen van waarheid en schoonheid vinden.
Zo heb ik zelf weleens een salaat bijgewoond in een moskee en vond dat toch wel iets heel bijzonders. Ik heb zelfs nog meer feeling met zo'n eeuwenoude, compromisloos rituele vorm van bidden dan met bijvoorbeeld een moderne, popconcertachtige kerkdienst.
God spreekt weliswaar voor het belangrijkste deel door Schrift en Traditie, zo ik geloof, waardoor we alles wat we tegenkomen moeten toetsen daaraan. Maar Hij is daar zelf niet aan gebonden en kan op uiteenlopende wijze mensen inspireren en roepen.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 19 jun 2020, 18:32

Wil je eens ophouden met te doen alsof jij de christus in jezelf gevonden hebt?
Sorry, ik zal proberen het niet meer te doen.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

Robert Frans schreef: 19 jun 2020, 19:58. Dus ja, als je een tekst over stenigen van sabbatsovertreders verschrikkelijk vindt, dan kan dat heel wel een gezonde aanwijzing van God zijn.
Het doel heiligt de middelen, ook bij een God.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door J-W »

hopper schreef: 19 jun 2020, 20:39
Atheist2 schreef: 19 jun 2020, 18:32

Wil je eens ophouden met te doen alsof jij de christus in jezelf gevonden hebt?
Sorry, ik zal proberen het niet meer te doen.
:thumb1: Dan heb ik niks gezegd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door callista »

Hee......ja.....doe's lief.. :mrgreen:
Good boys.. :kiss1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 19 jun 2020, 21:10
hopper schreef: 19 jun 2020, 20:39
Atheist2 schreef: 19 jun 2020, 18:32

Wil je eens ophouden met te doen alsof jij de christus in jezelf gevonden hebt?
Sorry, ik zal proberen het niet meer te doen.
:thumb1: Dan heb ik niks gezegd.
Misschien moet ik proberen helemaal niet zo veel te zeggen.
Erg serieus gaat het er hier niet aan toe.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom is de Bijbel niet in makkelijke Jip en Janneke taal geschreven?

Bericht door callista »

Blijf ajb zeggen wat je te zeggen hebt wat mij betreft. :thumb1:
Blijf jezelf.