Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 22 jun 2020, 12:04
peda schreef: 22 jun 2020, 10:40 Ik vraag mij af of de uittreders tijdens hun verblijf in het hiernamaals van aldaar meer informatie verkregen als waarover de uittreders op aarde reeds beschikten. De beschrijvingen komen op mij over als een getrouwe copie van de aardse kennis van betrokkenen. Geen baanbrekende nieuwe hier op aarde nog onbekende kennis derhalve. Maar zelf heb ik geen uittredingservaringen, dus ik kan mij vergissen en worden er wel degelijk "' openbaringen "' binnen gehaald.
Geen openbaringen, maar kennis over de astrale wereld, chakra's, astrale entiteiten enzovoort. Maar je moet het doen met wat je ervaart. Je krijgt er geen uitleg bij.
Het is wat jij zegt; je krijgt er geen uitleg bij. Waarom ervaart de ene mens Jezus en de ander een astrale wereld met chakra's of een lichttunnel, een schitterend landschap of hoe dan ook persoonlijk in te vullen. Het lijkt er voor mij sterk op dat je beschikbare aardse kennis bij uittredingen ( waar je dan ook verblijft ) tegenkomt. Jammer dat ik geen ervaringen heb om daarover te berichten.
Laatst gewijzigd door peda op 22 jun 2020, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 21 jun 2020, 12:03
twijfelaar schreef: 18 jun 2020, 14:23 Wanneer alle gelovigen straks in de hemel zijn beland kunnen ze daar gewoon doorgaan met hun claim op de juistheid van hun eigen geloof.........
En juist daarom komen ze niet in de hemel. Een hemel waar protestanten, katholieken, JG, moslims, hindoes, atheïsten en anderen gescheiden zijn kan niet bestaan. De God van de christenen is dezelfde als die van de moslims.
Nee.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Zeer inhoudelijk @Jerommel. :thumb1:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 22 jun 2020, 12:33 Zeer inhoudelijk @Jerommel. :thumb1:
Net zo inhoudelijk als waar ik op reageer, maar met minder woorden. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 22 jun 2020, 12:28
Zolderworm schreef: 22 jun 2020, 12:04
peda schreef: 22 jun 2020, 10:40 Ik vraag mij af of de uittreders tijdens hun verblijf in het hiernamaals van aldaar meer informatie verkregen als waarover de uittreders op aarde reeds beschikten. De beschrijvingen komen op mij over als een getrouwe copie van de aardse kennis van betrokkenen. Geen baanbrekende nieuwe hier op aarde nog onbekende kennis derhalve. Maar zelf heb ik geen uittredingservaringen, dus ik kan mij vergissen en worden er wel degelijk "' openbaringen "' binnen gehaald.
Geen openbaringen, maar kennis over de astrale wereld, chakra's, astrale entiteiten enzovoort. Maar je moet het doen met wat je ervaart. Je krijgt er geen uitleg bij.
Het is wat jij zegt; je krijgt er geen uitleg bij. Waarom ervaart de ene mens Jezus en de ander een astrale wereld met chakra's of een lichttunnel, een schitterend landschap of hoe dan ook persoonlijk in te vullen. Het lijkt er voor mij sterk op dat je beschikbare aardse kennis bij uittredingen ( waar je dan ook verblijft ) tegenkomt. Jammer dat ik geen ervaringen heb om daarover te berichten.
Geen enkele uittreder heeft ooit een ontmoeting met Jezus beschreven. En ik heb zowat alles gelezen. Ook beschrijven uittreders geen lichttunnel. Dat hoort bij een BDE, niet bij een uittreding. Ik zwierf de meeste tijd gewoon rond ik m'n huis en de omgeving, en kon door deuren en muren. Soms kwam in mooie landschappen terecht, als ik door een raam ging, maar niet vaak. God of Jezus zien wij uittreders nooit, voor zover ik weet. Wel is het mogelijk om zelfbedachte dingen in de ruimte te projecteren, zoals je oude schoenen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 22 jun 2020, 12:08
Snelheid schreef: 21 jun 2020, 21:31
Zolderworm schreef: 21 jun 2020, 20:17
Snelheid schreef: 21 jun 2020, 17:19
Zolderworm schreef: 21 jun 2020, 14:11
Toch heb je daar niet helemaal gelijk in, volgens mij. Uittreders als Van der Zee hebben duidelijk een rooms-katholieke hemel beschreven, al was hij zelf niet rooms. Dat komt omdat mensen in eerste instantie, individueel of als groep, in de astrale wereld een hemel scheppen naar hoe zij verwachten dat deze zal zijn, mede op basis van hun geloof. Pas later gaan ze doorzien dat het hun eigen scheppingen zijn, en betreden ze een meer uniforme bestaanssfeer. Teminste, zo zie ik het.
Niemand weet hoe de Hemel er uit ziet,en uittreders wat ze gezien hebben kunnen dat meestal niet onder woorden brengen,het gaat de schoonheid en luister te boven.
Ik heb een paar jaar uittredingen gehad, maar kan het uitstekend onder woorden brengen. Zo ook Gijsbert van der Zee, Robert Monroe en Sten Oomen, om maar een paar namen te noemen.
Is juist maar niet dat ze iets zagen wat aan een denominatie gebonden is want dat kan niet ,voor de rest is het duidelijk.
Het is wel duidelijk dat je niet geïnformeerd bent en er maar een slag naar slaat.
Vertel; wat men dat zag was dat Katholiek of Humanistisch of Gereformeerd zo niet Anglicaans wij denken het toch van niet daar gaat het even om.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 22 jun 2020, 12:55
Zolderworm schreef: 22 jun 2020, 12:08
Snelheid schreef: 21 jun 2020, 21:31
Zolderworm schreef: 21 jun 2020, 20:17
Snelheid schreef: 21 jun 2020, 17:19

Niemand weet hoe de Hemel er uit ziet,en uittreders wat ze gezien hebben kunnen dat meestal niet onder woorden brengen,het gaat de schoonheid en luister te boven.
Ik heb een paar jaar uittredingen gehad, maar kan het uitstekend onder woorden brengen. Zo ook Gijsbert van der Zee, Robert Monroe en Sten Oomen, om maar een paar namen te noemen.
Is juist maar niet dat ze iets zagen wat aan een denominatie gebonden is want dat kan niet ,voor de rest is het duidelijk.
Het is wel duidelijk dat je niet geïnformeerd bent en er maar een slag naar slaat.
Vertel; wat men dat zag was dat Katholiek of Humanistisch of Gereformeerd zo niet Anglicaans wij denken het toch van niet daar gaat het even om.
Je moet de boeken van Gijsbert van der Zeeuw maar eens gaan lezen. Die zijn tweedehands nog wel te verkrijgen.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 22 jun 2020, 12:30
hopper schreef: 21 jun 2020, 12:03
twijfelaar schreef: 18 jun 2020, 14:23 Wanneer alle gelovigen straks in de hemel zijn beland kunnen ze daar gewoon doorgaan met hun claim op de juistheid van hun eigen geloof.........
En juist daarom komen ze niet in de hemel. Een hemel waar protestanten, katholieken, JG, moslims, hindoes, atheïsten en anderen gescheiden zijn kan niet bestaan. De God van de christenen is dezelfde als die van de moslims.
Nee.
Dat is meestal het probleem met gelovigen. Ze geloven allemaal in God, maar dan weer niet in dezelfde God en toch is er maar één God.
Zodoende komt Jerommel ergens met een paar geestverwanten in een apart hemeltje. Ik kom niet buurten.

Dat jullie niet begrijpen dat er maar één God kan zijn, dat begrijp ik dan weer niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 22 jun 2020, 12:46
Geen enkele uittreder heeft ooit een ontmoeting met Jezus beschreven. En ik heb zowat alles gelezen. Ook beschrijven uittreders geen lichttunnel. Dat hoort bij een BDE, niet bij een uittreding. Ik zwierf de meeste tijd gewoon rond ik m'n huis en de omgeving, en kon door deuren en muren. Soms kwam in mooie landschappen terecht, als ik door een raam ging, maar niet vaak. God of Jezus zien wij uittreders nooit, voor zover ik weet. Wel is het mogelijk om zelfbedachte dingen in de ruimte te projecteren, zoals je oude schoenen.
Zo te lezen ben je dan gewoon in de gekende wereld als je aan het uittreden bent.
Op straat kom ik Jezus of God ook nooit tegen. Logisch, Jezus is al 2000 jaar dood als hij bestaan heeft en God als persoon is zelfs onder christenen aan het uitsterven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Ja..."God is dood en wij hebben Hem vermoord."
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

peda schreef: 22 jun 2020, 12:28

Het is wat jij zegt; je krijgt er geen uitleg bij. Waarom ervaart de ene mens Jezus en de ander een astrale wereld met chakra's of een lichttunnel, een schitterend landschap of hoe dan ook persoonlijk in te vullen. Het lijkt er voor mij sterk op dat je beschikbare aardse kennis bij uittredingen ( waar je dan ook verblijft ) tegenkomt. Jammer dat ik geen ervaringen heb om daarover te berichten.
Vermoedelijk krijgt iedereen te zien zoals hij zelf is. Bij BDE ziet men ook vaak zichzelf als stervend mens.
Dat wijst er alleen maar op dat bewustzijn niet onlosmakelijk verbonden is met het lichaam.
Dat kan ik bevestigen. In waakbewustzijn is bewustzijn degene die ziet wat de persoon allemaal doet en mee maakt.
Als de focus verlegt wordt van het waargenomene naar de waarnemer zelf, dan verduidelijkt er veel.
Zonder BDE of uittreden. Dan is er duidelijk wat er sterfelijk is en wat niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

callista schreef: 22 jun 2020, 14:24 Ja..."God is dood en wij hebben Hem vermoord."
In de verbeeldingswereld van sommigen leeft hij nog.
Ik denk dat voor mensen die daadwerkelijk in een persoonlijke God geloven, deze persoonlijke God als een entiteit tot leven komt.
Dan kun je mss ook wel gesprekken voeren met zo'n tot leven gekomen entiteit?

Ik acht veel mogelijk binnen de menselijke geest. De mogelijkheden van de eigen geest zijn vrijwel onbeperkt.
Daarom is die van mij ook leeg. Dan dwaal je niet in de illusies.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

hopper schreef: 22 jun 2020, 14:27
peda schreef: 22 jun 2020, 12:28

Het is wat jij zegt; je krijgt er geen uitleg bij. Waarom ervaart de ene mens Jezus en de ander een astrale wereld met chakra's of een lichttunnel, een schitterend landschap of hoe dan ook persoonlijk in te vullen. Het lijkt er voor mij sterk op dat je beschikbare aardse kennis bij uittredingen ( waar je dan ook verblijft ) tegenkomt. Jammer dat ik geen ervaringen heb om daarover te berichten.
Vermoedelijk krijgt iedereen te zien zoals hij zelf is. Bij BDE ziet men ook vaak zichzelf als stervend mens.
Dat wijst er alleen maar op dat bewustzijn niet onlosmakelijk verbonden is met het lichaam.
Dat kan ik bevestigen. In waakbewustzijn is bewustzijn degene die ziet wat de persoon allemaal doet en mee maakt.
Als de focus verlegt wordt van het waargenomene naar de waarnemer zelf, dan verduidelijkt er veel.
Zonder BDE of uittreden. Dan is er duidelijk wat er sterfelijk is en wat niet.
Dat begrijp ik wel Hopper, maar het ging mij er om of bij de BDE of de uittreding Informatie wordt verkregen die niet reeds vooraf bij de betroffenen bekend was. Mijn nieuwsgierigheid gaat nu juist naar nieuwe informatie verkregen tijdens een andere bewustzijnstoestand.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Een BDE zie ik zuiver als een chemische toestand en gebeuren van de hersenen.
Een BLE lijkt mij toch totaal iets anders.
Ach...ik hou me er niet meer zoveel mee bezig, maar ik herinner me nog wel toestanden in een andere sfeer van toen ik ca. 3 jaar was of zelfs eerder....
Een heel vreemde en trage sfeer waar ik niet uit kon ontsnappen.; mijn ouders wel hoorde die mij wakker wilden schudden maar wij elkaar niet konden bereiken.
Tja...en dan zijn er ook nog die intense dromen, die zo echt lijken en ook veel te vertellen hebben en duidelijk willen maken...leerzaam ook wel...soms troostend; praten met mijn ouders, die er niet meer zijn...en dan levensecht...zo komt het over...en gedetailleerd..
Maar dat kan ook een vorm van defragmentatie zijn....ik heb er mijn leven lang al mee te maken.
Als kind een haakje op de deur van mijn slaapkamer anders ging ik de hort op.

Maar er zijn ook zeer mooie dromen bij ...dus het is niet allemaal pure ellende...

En wat Goden betreft ben ik van mening dat de mensen die hebben geschapen i.p.v. dat God de mens heeft geschapen.... als vanaf het ontstaan van de mens.....en nog steeds
Dus over waar ik eventueel maar toe zou gaan na het sterven maak ik mij niet druk...
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

callista schreef: 22 jun 2020, 14:51 Een BDE zie ik zuiver als een chemische toestand en gebeuren van de hersenen.
Een BLE lijkt mij toch totaal iets anders.
Ach...ik hou me er niet meer zoveel mee bezig, maar ik herinner me nog wel toestanden in een andere sfeer van toen ik ca. 3 jaar was of zelfs eerder....
Een heel vreemde en trage sfeer waar ik niet uit kon ontsnappen.; mijn ouders wel hoorde die mij wakker wilden schudden maar wij elkaar niet konden bereiken.
Tja...en dan zijn er ook nog die intense dromen, die zo echt lijken en ook veel te vertellen hebben en duidelijk willen maken...leerzaam ook wel...soms troostend; praten met mijn ouders, die er niet meer zijn...en dan levensecht...zo komt het over...en gedetailleerd..
Maar dat kan ook een vorm van defragmentatie zijn....ik heb er mijn leven lang al mee te maken.
Als kind een haakje op de deur van mijn slaapkamer anders ging ik de hort op.

Maar er zijn ook zeer mooie dromen bij ...dus het is niet allemaal pure ellende...
Wat dromen betreft, momenteel is het al langer dan een jaar elke nacht bingo hier terwijl ik vroeger slechts zo nu en dan droomde en het gelijk vergeten was. Meestal over situaties van 10 tot 50 jaar geleden. Ik lig er niet van wakker, eigenlijk elke avond best wel spannend wat me komende nacht te wachten staat. Wellicht is er iets in de hersenen bezig, reorganisatie of zo, dat er nu van alles naar boven komt....We weten gewoon niet wat er allemaal opgeslagen ligt waar we als we bij ons volle verstand zijn niet bij kunnen komen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Inderdaad, op zich is dat allemaal ontzettend interessant....en zelfs onbegrijpelijk en niet te bevatten.
Ons verstand is daartoe ontoereikend.....in ieder geval het mijne... :D :?
De meeste gelovigen zullen het waarschijnlijk wel zeker weten....."Dat komt van God".
Nou, daar geloof ik niet in...

En wat er na het sterven gebeurt ...daar maak ik mij niet druk om.
We gaan allemaal een keer....helaas, maar het is zo.
Ik zou er in ieder geval niet anders om gaan leven....als ik het zou weten......
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

peda schreef: 22 jun 2020, 14:37
hopper schreef: 22 jun 2020, 14:27
peda schreef: 22 jun 2020, 12:28

Het is wat jij zegt; je krijgt er geen uitleg bij. Waarom ervaart de ene mens Jezus en de ander een astrale wereld met chakra's of een lichttunnel, een schitterend landschap of hoe dan ook persoonlijk in te vullen. Het lijkt er voor mij sterk op dat je beschikbare aardse kennis bij uittredingen ( waar je dan ook verblijft ) tegenkomt. Jammer dat ik geen ervaringen heb om daarover te berichten.
Vermoedelijk krijgt iedereen te zien zoals hij zelf is. Bij BDE ziet men ook vaak zichzelf als stervend mens.
Dat wijst er alleen maar op dat bewustzijn niet onlosmakelijk verbonden is met het lichaam.
Dat kan ik bevestigen. In waakbewustzijn is bewustzijn degene die ziet wat de persoon allemaal doet en mee maakt.
Als de focus verlegt wordt van het waargenomene naar de waarnemer zelf, dan verduidelijkt er veel.
Zonder BDE of uittreden. Dan is er duidelijk wat er sterfelijk is en wat niet.
Dat begrijp ik wel Hopper, maar het ging mij er om of bij de BDE of de uittreding Informatie wordt verkregen die niet reeds vooraf bij de betroffenen bekend was. Mijn nieuwsgierigheid gaat nu juist naar nieuwe informatie verkregen tijdens een andere bewustzijnstoestand.
Het punt is: de focus ligt steeds op informatie. Waar het mij om gaat is de kenner van de informatie. Ik ken iemand die een BDE heeft ervaren en toch niet lijkt te begrijpen wat er gebeurd is.

Informatie=dat wat waargenomen wordt tijdens een BDE.

Op FT waren er ook steeds van dat soort discussies. Dan komt men terecht in een welles/nietes of BDE (of uittreden) mogelijk is.
Maar dat wat het belangrijkste is -de kenner- wordt niet begrepen, niet naar gekeken.

Ik begrijp je nieuwsgierigheid. En er is veel meer mogelijk dan ik hier kan schrijven. Maar wat er aan voorafgaat is de subject-object splitsing. Deze dient eerst onderzocht en begrepen te worden voordat het duidelijk wordt dat het kennend subject wel in deze wereld is, maar niet van deze wereld is. En dat zet niet alleen je hele leven op zijn kop, maar alles wat je dacht te weten over leven en dood. Zodat de hele topic vraag overbodig is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

callista schreef: 22 jun 2020, 14:51 Een BDE zie ik zuiver als een chemische toestand en gebeuren van de hersenen.
Een BLE lijkt mij toch totaal iets anders.
Ach...ik hou me er niet meer zoveel mee bezig, maar ik herinner me nog wel toestanden in een andere sfeer van toen ik ca. 3 jaar was of zelfs eerder....
Een heel vreemde en trage sfeer waar ik niet uit kon ontsnappen.; mijn ouders wel hoorde die mij wakker wilden schudden maar wij elkaar niet konden bereiken.
Tja...en dan zijn er ook nog die intense dromen, die zo echt lijken en ook veel te vertellen hebben en duidelijk willen maken...leerzaam ook wel...soms troostend; praten met mijn ouders, die er niet meer zijn...en dan levensecht...zo komt het over...en gedetailleerd..
Maar dat kan ook een vorm van defragmentatie zijn....ik heb er mijn leven lang al mee te maken.
Als kind een haakje op de deur van mijn slaapkamer anders ging ik de hort op.

Maar er zijn ook zeer mooie dromen bij ...dus het is niet allemaal pure ellende...

En wat Goden betreft ben ik van mening dat de mensen die hebben geschapen i.p.v. dat God de mens heeft geschapen.... als vanaf het ontstaan van de mens.....en nog steeds
Dus over waar ik eventueel maar toe zou gaan na het sterven maak ik mij niet druk...

Je droomwereld kan ook anders ervaren worden. Dromen lijken niet echt, dromen zijn echt! Althans, net zo echt of onecht als het dagdagelijkse leven. Het is mogelijk om bewust en denkend in de droom aanwezig te zijn. In een droom is de subject-object splitsing ook aanwezig, zij het dat de objecten dan droombeelden zijn. Je ouders die er niet meer zijn, zijn een schepping van je eigen geest. Daadwerkelijk bewust zijn betekent ook het scheppend vermogen van je eigen geest leren kennen.

Mooie dromen of pure ellende is een oordeel. De kenner (degene die de droom waarneemt) is in principe zonder oordeel.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 22 jun 2020, 14:19
Jerommel schreef: 22 jun 2020, 12:30
hopper schreef: 21 jun 2020, 12:03
twijfelaar schreef: 18 jun 2020, 14:23 Wanneer alle gelovigen straks in de hemel zijn beland kunnen ze daar gewoon doorgaan met hun claim op de juistheid van hun eigen geloof.........
En juist daarom komen ze niet in de hemel. Een hemel waar protestanten, katholieken, JG, moslims, hindoes, atheïsten en anderen gescheiden zijn kan niet bestaan. De God van de christenen is dezelfde als die van de moslims.
Nee.
Dat is meestal het probleem met gelovigen. Ze geloven allemaal in God, maar dan weer niet in dezelfde God en toch is er maar één God.
Zodoende komt Jerommel ergens met een paar geestverwanten in een apart hemeltje. Ik kom niet buurten.

Dat jullie niet begrijpen dat er maar één God kan zijn, dat begrijp ik dan weer niet.
Je poneert een valse tegenstelling.
Ben met je eens dat er maar 1 "eerste" God is, waar alles uit voort komt.
Maar welke is het dan?
Er zijn namelijk een aantal claims die elkaar tegenspreken.
En er zijn kennelijk meerdere goden (zonen van God).
Conclusie: Niet allemaal dezelfde God / god(en) en /.of geloof in de zelfde God / god(en).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 22 jun 2020, 20:24 Je poneert een valse tegenstelling.
Ben met je eens dat er maar 1 "eerste" God is, waar alles uit voort komt.
Maar welke is het dan?
Er zijn namelijk een aantal claims die elkaar tegenspreken.
En er zijn kennelijk meerdere goden (zonen van God).
Conclusie: Niet allemaal dezelfde God / god(en) en /.of geloof in de zelfde God / god(en).
Ik poneer geen tegenstelling, mijn stelling is dat christenen en moslims in dezelfde God geloven.
Anders zouden Allah en God naast elkaar bestaan en is geen van beide de 'eerste'.
Gezien de stelling in het topic en gezien dat zowel christenen als moslims (soms) in een hemel/hiernamaals geloven, dan moet dat hetzelfde hemel/hiernamaals zijn.

Maar dan zitten we weer met het probleem dat christenen en moslims elkaar soms de tent uit vechten.
Op dit forum zie ik zelfs twee christenen elkaar bestrijden.
En dat men in een hiernamaals op dezelfde voet voortgaat lijkt me ook niet erg aannemelijk.

En dan kun jij wel zeggen dat moslims en christenen die het niet met jou eens zijn niet in dezelfde God geloven.
Maar dan kan het wel eens zo zijn dat alleen jij in jouw God gelooft. Dat is dan zeker niet de eerste!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 22 jun 2020, 20:34
Jerommel schreef: 22 jun 2020, 20:24 Je poneert een valse tegenstelling.
Ben met je eens dat er maar 1 "eerste" God is, waar alles uit voort komt.
Maar welke is het dan?
Er zijn namelijk een aantal claims die elkaar tegenspreken.
En er zijn kennelijk meerdere goden (zonen van God).
Conclusie: Niet allemaal dezelfde God / god(en) en /.of geloof in de zelfde God / god(en).
Ik poneer geen tegenstelling, mijn stelling is dat christenen en moslims in dezelfde God geloven.
Nee, je stelt dat er maar 1 God is en dat daarom er geen verschil kan zijn tussen God en Allah.
Ik leg je uit waarom dat een valse tegenstelling is, maar dat is kennelijk niet aan jou besteed.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 22 jun 2020, 20:37
hopper schreef: 22 jun 2020, 20:34
Jerommel schreef: 22 jun 2020, 20:24 Je poneert een valse tegenstelling.
Ben met je eens dat er maar 1 "eerste" God is, waar alles uit voort komt.
Maar welke is het dan?
Er zijn namelijk een aantal claims die elkaar tegenspreken.
En er zijn kennelijk meerdere goden (zonen van God).
Conclusie: Niet allemaal dezelfde God / god(en) en /.of geloof in de zelfde God / god(en).
Ik poneer geen tegenstelling, mijn stelling is dat christenen en moslims in dezelfde God geloven.
Nee, je stelt dat er maar 1 God is en dat daarom er geen verschil kan zijn tussen God en Allah.
Ik leg je uit waarom dat een valse tegenstelling is, maar dat is kennelijk niet aan jou besteed.

Ik geef je alleen de overweging mee dat de mogelijkheid bestaat dat zowel moslims als christenen in dezelfde God geloven.
Dan is er maar één God die de christenen God noemen en de moslims Allah.
Je kunt als christen natuurlijk gemakkelijk zeggen dat alle moslims er naast zitten.
Maar dat zeggen moslims op hun beurt dan weer van de christenen.

Als uitweg kun je gaan hokjesdenken en gaan geloven dat er een afdeling is voor protestanten, voor katholieken, voor sjiïeten, voor soennieten, enz enz. En even zoveel Godden. Maar dan blijft er van monotheïsme niks meer over.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 21 jun 2020, 16:14
Zolderworm schreef: 21 jun 2020, 14:11
hopper schreef: 21 jun 2020, 12:03
twijfelaar schreef: 18 jun 2020, 14:23 Wanneer alle gelovigen straks in de hemel zijn beland kunnen ze daar gewoon doorgaan met hun claim op de juistheid van hun eigen geloof.........
En juist daarom komen ze niet in de hemel. Een hemel waar protestanten, katholieken, JG, moslims, hindoes, atheïsten en anderen gescheiden zijn kan niet bestaan. De God van de christenen is dezelfde als die van de moslims.
Toch heb je daar niet helemaal gelijk in, volgens mij. Uittreders als Van der Zee hebben duidelijk een rooms-katholieke hemel beschreven, al was hij zelf niet rooms. Dat komt omdat mensen in eerste instantie, individueel of als groep, in de astrale wereld een hemel scheppen naar hoe zij verwachten dat deze zal zijn, mede op basis van hun geloof. Pas later gaan ze doorzien dat het hun eigen scheppingen zijn, en betreden ze een meer uniforme bestaanssfeer. Teminste, zo zie ik het.
Het kan zijn dat je hier een punt hebt. Dat is terrein die ik niet zo goed begrijp. I.m.o. is er een 'zelf' in de mens welke uit de voorstellingswereld afkomstig is. Het is niet uit te sluiten dat men na de dood in een geestelijke sfeer terecht komt welke men tijdens het aardse leven geschapen heeft.

Dan komen idd de katholieken in een katholieke hemel (sfeer) en protestanten in een protestantse hemel. Maar dan moet het wel een gezamenlijke schepping zijn. Dat is nog wel een dingetje. De katholieke sfeer waarin ik ben opgegroeid was erg calvinistisch. Dat is juist erg niet-katholiek.

Zelf zie ik meer in de filosofie welke Plotinus hanteert: de mens kan zichzelf terug schenken aan de Ene en zo weer op gaan in de Ene.
Dan zijn er geen verwachtingen meer over een hiernamaals omdat er geen 'zelf' uit de voorstellingswereld meer is.

Het meest rampzalige lijkt mij dat ik voor eeuwig opgesloten zit in een zelfgeschapen voorstellingswereld. Zeker als je een christen bent die in de wereld van goed en kwaad leeft. Dat is voor mij de hel! Zo bezien bestaat de hel wel degelijk....
Mijns inziens scheppen mensen inderdaad collectief een hemelsfeer volgens hun geloof, of feitelijk dat wat ze verwachten. Maar in eerste instantie schep je een persoonlijke hemel van louter eigen scheppingen. Al blijven velen de eerste tijd gewoon in hun stoffelijke omgeving. Na verloop van tijd ga je naar een collectieve sfeer. Op een zeker moment ga je doorzien dat het om eigen scheppingen gaat en stopt het proces van het scheppen van een hemel en kom je terecht in een vormloos bewustzijn. Vervolgens volgt een reïncarnatie. Zo zie ik het.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 21 jun 2020, 17:13 Het klinkt mooi.....maarrrrrr....
Ik voel me helemaal niet 1 met iedereen 8-)
Het idee is dat versmelting plaatsvindt als je boven het ego uitstijgt. Ik geloof niet dat het zover komt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Dat geloof ik ook niet...
Dat zit gewoon niet in de mens...