Nee, hetgeen jij stelt komt daar niet logischerwijs uit voort. Het idee is dan namelijk dat iederéén de juridische verbintenis vrijelijk een huwelijk kan noemen of niet. Alleen voor katholieken zal de katholieke kerk daarin natuurlijk leidend zijn, maar niet iedereen is katholiek.Christiaan schreef: ↑27 jul 2020, 09:04Kortom, je bent tegen de term 'huwelijk' als het om de burgerlijke status gaat. Jij vindt dat de staat het woord 'huwelijk' niet zou moeten gebruiken. Voor welk huwelijk dan ook, hetere en homo. Dan is mijn vraag toch duidelijk waarom de RK-kerk denkt die de term wél te kunnen gebruiken en de staat niet? Anyway, dat is dan verder niet belangrijk.
Klopt, maar ook bij referenda zullen er mensen zijn die niet mogen stemmen, zoals minderjarigen en mensen zonder Nederlands paspoort (hoewel dat laatste volgens mij niet altijd een vereiste is). En bij plaatselijke referenda mogen ook alleen zij stemmen die in die plaats wonen.Maar goed, we hebben nu eenmaal wél het burgerlijk huwelijk. Dat is een feit. Zou het dan niet beter zijn om iedereen dat seculiere recht te geven en dus niet te gaan discrimineren op basis van de seksualiteit? Ben jij niet voor gelijke rechten voor iedereen?
Om een analogie te geven: ik ben niet voor referenda, maar als er wel een referendum door de staat zou worden gehouden, dan vind ik dat iedereen het recht heeft om te stemmen. Niet alleen de heteromensen, maar ook de homoseksuelen en iedereen die daar buiten valt. Dat is consequent de vrijheid en rechten toepassen voor iedereen zonder te discrimineren. Zo heeft ook iedereen het recht te geloven en te leven zoals hij/zij dat wil (met de restricties van de wet uiteraard).
Er zijn ook dan dus voorwaarden gebonden aan wie er mag stemmen, op basis van criteria waarvan men vindt dat elke stemmer daaraan moet voldoen om een voldoende representatieve uitslag te krijgen. Daarnaast zijn er ook verkiezingen waar slechts een specifiek gezelschap aan mag deelnemen, zoals de Eerste Kamerverkiezingen.
Kortom, het kan zelfs per stemming verschillen wie er wel of niet mogen deelnemen, afhankelijk van waar de stemming over gaat en welke bevolkingsgroep door de uitslag geraakt wordt.
Die vraag heb ik dus al beantwoord. Binnen het seculiere huwelijk, met enkel de door jou genoemde voorwaarden, zou het buitensluiten van homostellen logischerwijs discriminerend zijn. Maar binnen het katholieke huwelijk zou het eerder juist vreemd zijn om homostellen toe te laten en hen feitelijk een uitzonderingspositie te geven ten opzichte van hetero's die om andere redenen ook niet voor de kerk kunnen trouwen.Inderdaad, dus dat is dan mijn vraag. In het seculiere westen hebben we nu eenmaal een andere kijk op het huwelijk, waarbij de focus niet ligt kinderen krijgen, maar waar "enkel liefde en zorg voor elkaar de voorwaarde" is. Is het dan niet moreel juist om dan vóór het burgerlijk homohuwelijk te zijn, opdat discriminatie op basis van seksualiteit moreel onjuist is?
Mijns inziens is het seculiere huwelijk echter geen neutraal iets, maar komt zij net zo goed voort uit een specifieke levensbeschouwing, die al dan niet verworpen kan worden. Verandering van levensbeschouwing op staatsniveau kan ook op wettelijk niveau dus verandering van huwelijksrecht betekenen.
Natuurlijk is het dan goed om zo goed als mogelijk tegemoet te komen aan andersdenkenden, binnen de kaders van redelijkheid en maatschappelijke aanvaardbaarheid. Door simpelweg het burgerlijk huwelijk geen huwelijk meer te noemen kun je al heel wat moeilijkheden daarin wegnemen, want een ieder is dan vrij om de eigen huwelijken te blijven sluiten, gegrond op slechts een neutrale, juridische verbintenis.
Klopt. Het is dan ook goed om je te realiseren dat wat in Genesis 3 staat over de man en de vrouw geen geboden zijn, maar vervloekingen. De relatie tussen man en vrouw is al heel vroeg in onze geschiedenis verstoord geraakt. Dat neemt echter niet weg dat man en vrouw van elkaar verschillen en zo complementair aan elkaar zijn. Maar dat is geen excuus voor ongelijkwaardigheid.Ik heb het niet over een 'specifiek rollenpatroon', maar over de behandeling van vrouwen in de Bijbel. De ongelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen die je in heel de wereld ziet (en dat komt uiteraard niet alleen door de Bijbel) is wellicht 1 van de grootste oorzaken van alle ellende op deze aarde.
In de rest van de Schrift zie je dan zowel voorbeelden waarin de positie van de vrouw voorzichtig aan steeds iets beter wordt, als voorbeelden waarin dat duidelijk nog niet het geval is.
Maar het is wel goed om je te blijven realiseren dat als een samenleving mannen en vrouwen verschillende posities en rollen toebedeeld, dat niet betekent dat zij ze als ongelijkwaardig ziet. Want beide groepen kunnen dan een gelijk aantal rechten en plichten hebben, maar elk op een ander vlak. Zo kan in een samenleving de man bijvoorbeeld meer rechten hebben op het werk, maar de vrouw weer meer rechten in het gezin. Of kan een man meer verplichtingen hebben buitenshuis, maar de vrouw meer verplichtingen binnenshuis. Of andersom natuurlijk.
Gelijkwaardigheid betekent dus niet per se dat iedereen alles zou mogen of moeten, hoewel dat een mogelijke interpretatie kan zijn. Het betekent allereerst dat ook bij verschillende rollen en posities de balans tussen rechten en plichten voor ieder gelijk is, zodat niet de ene groep alleen maar rechten heeft en de andere groep alleen maar plichten.
Voor een groot deel zullen wij het wel eens zijn over wat kwalijke ontwikkelingen zijn en wat niet. Maar er zullen wel verschillen blijven inderdaad, met name als het gaat om het utilisme in relatie tot seksualiteit. Zoals ik al zei: het homohuwelijk is slechts een symptoom, staat niet op zichzelf. Zou die utilistische kijk op seksualiteit nu uitsluitend het homohuwelijk als gevolg hebben, dan zullen denk ik maar (relatief) weinig mensen de schouders erover ophalen. Maar die kijk levert wel degelijk veel ellende op en is voor veel mensen (niet enkel gelovigen) wel degelijk strijdig met de menselijke waardigheid, waardoor het utilisme alsnog bediscussiëerd en bestreden wordt door die mensen.In dat oogpunt gezien is de 'ellende' wat door het homohuwelijk zou worden veroorzaakt (als die ellende er al zou zijn, ik betwijfel het ten zeerste. Ik heb eerlijk gezegd nog geen goed argument gezien) nihil. En de ellende veroorzaakt door discriminatie op basis van seksualiteit is dagelijks zichtbaar.