Vraag aan gelovigen.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
dingo
Man/Vrouw: M

Re: Vraag aan gelovigen.

Bericht door dingo »

Piebe Paulusma schreef:
13 aug 2020, 19:16
dingo schreef:
13 aug 2020, 19:10
Piebe Paulusma schreef:
13 aug 2020, 19:06
dingo schreef:
13 aug 2020, 19:02
Messenger schreef:
13 aug 2020, 18:55

In de bijbel heb ik ook nooit onvoorwaardelijke liefde alsmede onvoorwaardelijke vrije wil kunnen herkennen.
De hoogste vorm van liefde eist niets, gebiedt niets en oordeelt niet.
Het godsbeeld van mij en de bijbel komen dus niet overeen.
De keuze voor of tegen God doet evenmin ter zake bij mijn godsbeeld.
Dan ga ik er vanuit dat je geen christelijk godsbeeld hebt en daarmee je godsbeeld ook niet op christelijke openbaring gebaseerd is. Niet erg maar wel verwarrend af en toe.
Sta me doe advocaat van de duivel te spelen. Hoe verhoudt Messengers Godsbeeld zich tot 1 Kor 13?
Liefde is maar één facet van God die aan ons geopenbaard is. Zonder God's rechtvaardigheid doet de zonde er niet toe en is het offer van Jezus totaal overbodig.
Bedoel je dat het offer overbodig was geweest wanneer er geen zonden hadden bestaan en louter onvoorwaardelijke liefde? Of begrijp ik je verkeerd?
Dan begrijp je me verkeerd, als God’s liefde onvoorwaardelijk zou zijn dan maakte het niet uit dat mensen kwaad doen. Immers in onvoorwaardelijke liefde doet dat er allemaal niet toe.
De mens is een eenvoudig schepsel zo is hij door God gemaakt maar hij heeft talloze gedachtespinsels
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Wesley schreef:
13 aug 2020, 14:37
Dit kado van God is zo overweldigend, dat ik het niet voor mijzelf kan laten. Dit is echt iets om met iedereen te delen.
Dat is fijn voor je Wesley!
Dat had ik ook zo ong. toen ik me bekeerde tot Possibilian.

Ik hoop dat je ook begrijpt dat de hele wereld vol zit met mensen die hun overweldigende kado gevonden hebben (wat heel verschillend kan zijn), en die dat allemaal graag willen delen. Van mij mag iedereen zijn/haar eigen waarheid naleven en erover verhalen ook.
Kun jij ermee leven dat we allemaal ons eigen kado hebben of vinden ?

Wesley schreef:
13 aug 2020, 14:37
weten wij dat wij dit uit liefde doen.
Hoezo wij?
Ik geloof je als je zegt dat jij dit zo voelt, maar waarom zou je voor alle andere mensen gaan spreken?
Vind je het moeilijk om in ik-vorm te praten als je zegt dat je het uit liefde doet?

Verder vraag ik me af of er ook nog andere dingen zijn die je bezig houden of dat het delen van jouw overweldigende kado voor jou het meest belangrijke in je bestaan is.
M.a.w. dit heb je nu gedeeld. Mooi, dat weet ik nu. Maar verder.. heb je nu ook nog andere dingen te delen?
Hoe was het om in de gevangenis te zitten? Ben je daar met het geloof in aanraking gekomen?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

dingo schreef:
13 aug 2020, 23:48
Piebe Paulusma schreef:
dingo schreef:
Piebe Paulusma schreef:
dingo schreef:

Dan ga ik er vanuit dat je geen christelijk godsbeeld hebt en daarmee je godsbeeld ook niet op christelijke openbaring gebaseerd is. Niet erg maar wel verwarrend af en toe.
Sta me doe advocaat van de duivel te spelen. Hoe verhoudt Messengers Godsbeeld zich tot 1 Kor 13?
Liefde is maar één facet van God die aan ons geopenbaard is. Zonder God's rechtvaardigheid doet de zonde er niet toe en is het offer van Jezus totaal overbodig.
Bedoel je dat het offer overbodig was geweest wanneer er geen zonden hadden bestaan en louter onvoorwaardelijke liefde? Of begrijp ik je verkeerd?
Dan begrijp je me verkeerd, als God’s liefde onvoorwaardelijk zou zijn dan maakte het niet uit dat mensen kwaad doen. Immers in onvoorwaardelijke liefde doet dat er allemaal niet toe.
Volstrekt correct. Bij de christelijke God behoort de Rechtvaardigheid tot het Wezen van God, m.a.w. God kan niet anders als Rechtvaardig zijn. Een axima dat uit de bijbel ( Openbaring ) af te lezen valt. Bij de God van Messenger is dat niet zo. Een groot verschil in God-opvatting.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:
Piebe Paulusma schreef:
dingo schreef:
Piebe Paulusma schreef:
dingo schreef:

Maar hoe verhoudt dat zich tot Paulus zijn uiteenzetting over liefde in 1 Kor 13 of Johannes in 1 Joh. 4:18? Onder het nieuwe verbond is dat toch zo?
No comment
dingo

Bericht door dingo »

Piebe Paulusma schreef:
14 aug 2020, 10:49
dingo schreef:
Piebe Paulusma schreef:
dingo schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Maar hoe verhoudt dat zich tot Paulus zijn uiteenzetting over liefde in 1 Kor 13 of Johannes in 1 Joh. 4:18? Onder het nieuwe verbond is dat toch zo?
Ja onder het nieuwe verbond is dat ook zo. Maar ook in het nieuwe verbond moet je wel binnen Zijn liefde willen blijven (zie 1 Joh 2) en dat kan alleen door (met vallen en opstaan) tegen het kwaad te kiezen.
De mens is een eenvoudig schepsel zo is hij door God gemaakt maar hij heeft talloze gedachtespinsels
peda

Bericht door peda »

Opnieuw, Dingo, precies raak, jij schrijft in een paar woorden het onoverbrugbare verschil tussen de God van Messenger en het christelijke Godsbeeld.
Het vrijzinnig christendom zet de Rechtvaardigheid van God ook buiten spel of geeft er een andere betekenis aan. In de vrijzinnigheid is de discrepantie tussen Liefde en Rechtvaardigheid goed begrepen en worden consequenties niet uit de weg gegaan. Duidelijk dat de orthodoxie die consequenties niet volgt, anders waren alle gelovigen "" vrijzinnig "'.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:
14 aug 2020, 11:06
Piebe Paulusma schreef:
Ja onder het nieuwe verbond is dat ook zo. Maar ook in het nieuwe verbond moet je wel binnen Zijn liefde willen blijven (zie 1 Joh 2) en dat kan alleen door (met vallen en opstaan) tegen het kwaad te kiezen.
Kiezen tegen het kwaad alleen is niet voldoende denk ik, zie Jakobus 2 vers 20.

Ik heb 1 Johannes 2 gelezen maar begrijp niet waar jij het op baseert dat kiezen tegen het kwaad als voorwaarde wordt gesteld. Wil je dat toelichten? In mijn optiek is de kern van 1 Joh 2 vers 10:

'Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem' (1 Joh 2,10)

En voor zover ik Messenger begrijp, is dat ook wat zijn godsbeeld is. Mij lijkt dit onverenigbaar met de eerzuchtige God die op wraak zint uit de OT tijden. Maar ik ben benieuwd naar jouw visie.
No comment
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

peda schreef:
14 aug 2020, 07:57
Volstrekt correct. Bij de christelijke God behoort de Rechtvaardigheid tot het Wezen van God, m.a.w. God kan niet anders als Rechtvaardig zijn. Een axima dat uit de bijbel ( Openbaring ) af te lezen valt. Bij de God van Messenger is dat niet zo. Een groot verschil in God-opvatting.
Sorry hoor, maar in het OT is van Gods rechtvaardigheid weinig te merken. Een man die de ark wilde redden van vallen (een menselijk reflex zouden we kunnen zeggen) werd in een klap tot as vernietigd.

Toen David een zonde beging met Batsheba werd het kind ermee gestraft. Toen David zijn leger liet tellen werden de mensen aldaar gedood.
God verhardde het hart van Farao, en toen strafte God Egypte.
En zo zijn er nog wel tig meer voorbeelden te geven waaruit blijkt dat er A staat maar dat er in feite iets anders bedoeld wordt.

Een beetje zoals Allah de bijnaam de barmhartige heeft, maar hij slacht wel ongelovigen af (of laat ze afslachten).
Messenger

Bericht door Messenger »

Atheist2 schreef:
14 aug 2020, 19:02
peda schreef:
Sorry hoor, maar in het OT is van Gods rechtvaardigheid weinig te merken.
Ik merk van die rechtvaardigheid ook niks in het NT.

Rechtvaardigheid klinkt misschien leuk, er wordt iemand voor jouw leed gestraft, met genezing en helen van dat leed ben je meer geholpen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
dingo

Bericht door dingo »

Piebe Paulusma schreef:
14 aug 2020, 16:02
dingo schreef:
14 aug 2020, 11:06
Piebe Paulusma schreef:
Kiezen tegen het kwaad alleen is niet voldoende denk ik, zie Jakobus 2 vers 20.

Ik heb 1 Johannes 2 gelezen maar begrijp niet waar jij het op baseert dat kiezen tegen het kwaad als voorwaarde wordt gesteld. Wil je dat toelichten? In mijn optiek is de kern van 1 Joh 2 vers 10:

'Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem' (1 Joh 2,10)

En voor zover ik Messenger begrijp, is dat ook wat zijn godsbeeld is. Mij lijkt dit onverenigbaar met de eerzuchtige God die op wraak zint uit de OT tijden. Maar ik ben benieuwd naar jouw visie.
Ik lees in hoofdstuk twee dat we God kennen doordat we ons aan zijn gebod houden dus het goede doen i.p.v. het kwade. 1 Joh 2:3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn.
dingo

Bericht door dingo »

Messenger schreef:
14 aug 2020, 20:38
Atheist2 schreef:
14 aug 2020, 19:02
peda schreef:
Sorry hoor, maar in het OT is van Gods rechtvaardigheid weinig te merken.
Ik merk van die rechtvaardigheid ook niks in het NT.

Rechtvaardigheid klinkt misschien leuk, er wordt iemand voor jouw leed gestraft, met genezing en helen van dat leed ben je meer geholpen.
Als je zelf de straf had kunnen dragen had Jezus het niet voor jou hoeven doen. Dat is nu eenmaal de kern van het christelijk geloof.
Messenger

Bericht door Messenger »

dingo schreef:
14 aug 2020, 23:53
Als je zelf de straf had kunnen dragen had Jezus het niet voor jou hoeven doen. Dat is nu eenmaal de kern van het christelijk geloof.
Ik geloof in onvoorwaardelijke liefde en vrije wil, en daar past oordeel en straf niet bij. Daarom ben ik geen christen maar geloof ik op een andere manier.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
dingo

Bericht door dingo »

Messenger schreef:
15 aug 2020, 00:03
dingo schreef:
Ik geloof in onvoorwaardelijke liefde en vrije wil, en daar past oordeel en straf niet bij. Daarom ben ik geen christen maar geloof ik op een andere manier.
Het was in eerste aanleg mij niet duidelijk wat je gelooft. Het gezegde onvoorwaardelijke liefde komt ook in bepaalde christelijke groepen voor zodoende dat ik er op in ging. Ben ik ook weer wat wijzer. Prima toch?
Messenger

Bericht door Messenger »

dingo schreef:
15 aug 2020, 00:15
Messenger schreef:
dingo schreef:
Het was in eerste aanleg mij niet duidelijk wat je gelooft. Het gezegde onvoorwaardelijke liefde komt ook in bepaalde christelijke groepen voor zodoende dat ik er op in ging. Ben ik ook weer wat wijzer. Prima toch?
Jazeker is dat prima. De paus heeft het ook besproken : https://www.dvhn.nl/buitenland/Paus-God ... gle.com%2F
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
15 aug 2020, 08:39
dingo schreef:
15 aug 2020, 00:15
Messenger schreef:
dingo schreef:
Jazeker is dat prima. De paus heeft het ook besproken : https://www.dvhn.nl/buitenland/Paus-God ... gle.com%2F
Helaas hoort de paus dan weer niet tot die gelovigen waar Dingo naar verwees. Alverzoening behoort nog steeds niet tot het geloofsgedachtegoed van de RK Kerk, dat heb ik reeds meermaals opgemerkt. In de RK Kerk is het roer zeker niet compleet omgegooid. God houdt ook van de slechtste mensen, inderdaad maar wel bekeren zolang je nog op aarde rondloopt, daarna is het officieel te laat en heeft de Rechtvaardigheid prioriteit boven de Liefde. Wie beweert Jezus te volgen en ondertussen in de praktijk daarvan niets laat blijken, prevelt lippen belijdenissen en dat valt buiten de "' beloning "". Zie ook het eerder vermelde citaat van Dingo: 1 Johannes 2 vers 3 ( let vooral op de punten 4 en 5 )
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
14 aug 2020, 11:13
Opnieuw, Dingo, precies raak, jij schrijft in een paar woorden het onoverbrugbare verschil tussen de God van Messenger en het christelijke Godsbeeld.
Het vrijzinnig christendom zet de Rechtvaardigheid van God ook buiten spel of geeft er een andere betekenis aan. In de vrijzinnigheid is de discrepantie tussen Liefde en Rechtvaardigheid goed begrepen en worden consequenties niet uit de weg gegaan. Duidelijk dat de orthodoxie die consequenties niet volgt, anders waren alle gelovigen "" vrijzinnig "'.
Het christelijke Godsbeeld is er een van de Goede God, de koene ridder tegen het Kwaad.
Maar ook in het nieuwe verbond moet je wel binnen Zijn liefde willen blijven (zie 1 Joh 2) en dat kan alleen door (met vallen en opstaan) tegen het kwaad te kiezen.
Dingo verwoord het mooi, de christelijke God is een tegen-God. Een God die tegenover het Kwaad staat. De Ene echter staat niet tegenover het Kwaad: dat is de Liefde zélf. De christelijke God is nooit te verenigen met de Ene en kan niet anders zijn dan een soort van onder-God. Eentje speciaal voor de christenen.
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
hopper

Bericht door hopper »

dingo schreef:

Ja, dat is de kern van het christelijk geloof. Jezus heeft de zaak al gefikst voor jullie.
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
15 aug 2020, 09:12
Alverzoening behoort nog steeds niet tot het geloofsgedachtegoed van de RK Kerk, dat heb ik reeds meermaals opgemerkt. In de RK Kerk is het roer zeker niet compleet omgegooid. God houdt ook van de slechtste mensen, inderdaad maar wel bekeren zolang je nog op aarde rondloopt, daarna is het officieel te laat en heeft de Rechtvaardigheid prioriteit boven de Liefde. Wie beweert Jezus te volgen en ondertussen in de praktijk daarvan niets laat blijken, prevelt lippen belijdenissen en dat valt buiten de "' beloning "". Zie ook het eerder vermelde citaat van Dingo: 1 Johannes 2 vers 3 ( let vooral op de punten 4 en 5 )
Wat jij beschrijft is een soort van liefde die aan voorwaarden gebonden is. Er zit dreiging in. Dat is geen onvoorwaardelijke liefde.
Onvoorwaardelijke liefde vereist niets, gebiedt niets en is om niet.
Bij onvoorwaardelijke liefde speelt geloof ook geen enkele rol en is ook de atheïst niet uitgesloten.

De paus lijkt zich dit te beseffen, maar andere machten in het Vaticaan willen dit niet vaker horen.
peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
15 aug 2020, 09:33

Dingo verwoord het mooi, de christelijke God is een tegen-God. Een God die tegenover het Kwaad staat. De Ene echter staat niet tegenover het Kwaad: dat is de Liefde zélf. De christelijke God is nooit te verenigen met de Ene en kan niet anders zijn dan een soort van onder-God. Eentje speciaal voor de christenen.
Dat heeft het christendom uitstekend, via intellectueel denken, opgelost. God is de Ene, die In Zich "' ruimte "' heeft vrijgemaakt, waar de schepping zonder gelijk aan God te zijn, zich kan ontplooien. Zo blijft de Ene wel de Ene ( ook in de Mystieke Triniteit blijft er sprake van Eenheid ) maar heeft de schepping in dualiteit ook een eigen, niet aan God gelijke plaats. Het denken in dualiteit, Schepper naast niet aan God-gelijke schepping.
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
15 aug 2020, 09:44
peda schreef:
15 aug 2020, 09:12
Alverzoening behoort nog steeds niet tot het geloofsgedachtegoed van de RK Kerk, dat heb ik reeds meermaals opgemerkt. In de RK Kerk is het roer zeker niet compleet omgegooid. God houdt ook van de slechtste mensen, inderdaad maar wel bekeren zolang je nog op aarde rondloopt, daarna is het officieel te laat en heeft de Rechtvaardigheid prioriteit boven de Liefde. Wie beweert Jezus te volgen en ondertussen in de praktijk daarvan niets laat blijken, prevelt lippen belijdenissen en dat valt buiten de "' beloning "". Zie ook het eerder vermelde citaat van Dingo: 1 Johannes 2 vers 3 ( let vooral op de punten 4 en 5 )
Wat jij beschrijft is een soort van liefde die aan voorwaarden gebonden is. Er zit dreiging in. Dat is geen onvoorwaardelijke liefde.
Onvoorwaardelijke liefde vereist niets, gebiedt niets en is om niet.
Bij onvoorwaardelijke liefde speelt geloof ook geen enkele rol en is ook de atheïst niet uitgesloten.

De paus lijkt zich dit te beseffen, maar andere machten in het Vaticaan willen dit niet vaker horen.
Ik kan niet in het hoofd van de paus kijken. Dat het christendom een andere definitie geeft aan Onvoorwaardelijke Liefde, dan wat in algemene zin gebruikelijk is, daarover hebben wij het reeds eerder gehad. Voor de echte geloofs-volgers ( daaronder valt niet iedereen ) is er sprake van Onvoorwaardelijke Liefde. Schepselen die zich met volle overtuiging afwenden van het christelijke geloof, die ontmoeten na de dood de Goddelijke Rechtvaardigheid. Wat dat inhoudt, het is aan God, zo de visie van de orthodoxie. In de vrijzinnigheid, zijn de opvattingen niet gelijkluidend, daarom ook vrijzinnigheid naast orthodoxie, het thema waar ook Storm regelmatig naar verwijst. DE Christen bestaat niet, er bestaan verschillende kleuren. De RK Kerk volgt officieel een bepaalde kleur en wanneer je daar als geloofs-notabele van afwijkt dan volgt ex-communicatie. Niet voor niets bestaat de Congregatie van het geloof in de Kerk nog in volle glorie.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
15 aug 2020, 10:03
Schepselen die zich met volle overtuiging afwenden van het christelijke geloof, die ontmoeten na de dood de Goddelijke Rechtvaardigheid.
Je beschrijft een voorwaarde, eigenlijk een dreigement. Net als dat God zegt: "Ik hou van jou als je ook van Mij houdt."

En dat is nu precies géén onvoorwaardelijke liefde, die je best zou mogen verwachten van het Allerhoogste.
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
15 aug 2020, 10:27
peda schreef:
15 aug 2020, 10:03
Schepselen die zich met volle overtuiging afwenden van het christelijke geloof, die ontmoeten na de dood de Goddelijke Rechtvaardigheid.
Je beschrijft een voorwaarde, eigenlijk een dreigement. Net als dat God zegt: "Ik hou van jou als je ook van Mij houdt."

En dat is nu precies géén onvoorwaardelijke liefde, die je best zou mogen verwachten van het Allerhoogste.
Hallo Messenger,

Dat is nu juist waar ik op wijs. Verschil in definitie invulling. Jij ziet de Rechtvaardigheid als dreigement, de orthodoxe christen ziet Rechtvaardigheid als behorend tot het Wezen van God. God kan in de christelijke visie niet samen leven met een ziel die belast is met/door zonde, wat in jouw visie weer onbestaanbaar is. Gewoon 2 totaal verschillende "' kijken "" op God, die niet met elkaar te verenigen zijn, zelfs een compromis is niet mogelijk.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
15 aug 2020, 11:01
Dat is nu juist waar ik op wijs. Verschil in definitie invulling. Jij ziet de Rechtvaardigheid als dreigement, de orthodoxe christen ziet Rechtvaardigheid als behorend tot het Wezen van God. God kan in de christelijke visie niet samen leven met een ziel die belast is met/door zonde, wat in jouw visie weer onbestaanbaar is. Gewoon 2 totaal verschillende "' kijken "" op God, die niet met elkaar te verenigen zijn, zelfs een compromis is niet mogelijk.
In de christelijke visie, met geboden/verboden of andere voorwaarden, kan men eenvoudig niet spreken over onvoorwaardelijke liefde. Een compromis, is net als enige andere herziening van de bijbel bijvoorbeeld, helaas voor veel christenen niet mogelijk.

Hoewel bijvoorbeeld de Remonstranten wel compromissen maken.https://www.remonstranten.nl/
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
15 aug 2020, 11:13
peda schreef:
In de christelijke visie, met geboden/verboden of andere voorwaarden, kan men eenvoudig niet spreken over onvoorwaardelijke liefde. Een compromis, is net als enige andere herziening van de bijbel bijvoorbeeld, helaas voor veel christenen niet mogelijk.

Hoewel bijvoorbeeld de Remonstranten wel compromissen maken.https://www.remonstranten.nl/
De Remonstranten zijn dan ook een vrijzinnige stroming. DE Christen bestaat niet.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
15 aug 2020, 11:17
Messenger schreef:
15 aug 2020, 11:13
peda schreef:

De Remonstranten zijn dan ook een vrijzinnige stroming. DE Christen bestaat niet.
Ik denk dat ik me best kan aansluiten bij de Remonstranten.
Plaats reactie