Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 jul 2020, 11:29
Alpha schreef: 08 jul 2020, 11:23
callista schreef: 02 jul 2020, 13:10 Alpha schreef
17 Ook kwam er een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Ik heb hem goedgekeurd.’
Daar werd David mee bedoeld..
Psalm 2:7
Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Dit staat er in werkelijkheid.

Psalm 2:7 Laat mij het besluit van Jehovah bekendmaken. Hij zei tegen mij: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.

Mt 9:27 Terwijl Jezus vandaar verder ging, volgden hem twee blinden, die riepen en zeiden: „Wees ons barmhartig, Zoon van David.

Jezus werd wel degelijk als Davids zoon erkent.

Kennelijk heb je de volgende Schriftplaatsen nog nooit gelezen:

Mt 22:
41 Terwijl de farizeeën bij elkaar waren, vroeg Jezus hun:
42 ‘Wat denken jullie? Van wie is de Christus een zoon?’ Ze antwoordden: ‘Van David.’
43 Hij vroeg: ‘Hoe kan David hem dan onder inspiratie Heer noemen en zeggen:
44 “Jehovah heeft tegen mijn Heer gezegd: ‘Ga aan mijn rechterhand zitten totdat ik je vijanden aan je voeten leg’”? 45 Als David hem Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’ [Ps 110:1]
46 Niemand kon hem daar antwoord op geven en niemand durfde hem verder nog iets te vragen. NWV.
Ik heb ook meer gelezen hoor, maar het anders gelezen dan jij.
Ja...dat zeg ik ….het gaat over David
En Jezus kan niet het zaad van David zijn, want zoals het christendom leert is dat zijn vader de Heilige geest, die trouwens een vrouw is...maar dit terzijde...
Beetje een rommeltje dus..

Jouw uitleg is dogmatiek
Welnee, ik toon gewoon wat de Bijbel leert.
Zaad is een ander woord voor nakomeling.
Jezus was volgens de geslachtsregisters een nakomeling van David, zowel die van Maria als van Jozef.
Zoals gezegd, jij leest was je wilt lezen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 jul 2020, 11:31
Alpha schreef: 08 jul 2020, 11:24
Snelheid schreef: 02 jul 2020, 13:12
callista schreef: 02 jul 2020, 12:54 Ik ga me in ieder geval niet onderwerpen aan jouw God.
En ook niet conformeren of bang maken... :geek:
Waarom reageer je dan je voelt je toch aan gesproken,terwijl je weet uit wat voor hoek dit komt. :o
Gewoon uit de Bijbel, zonder buiten Bijbelse toevoegingen.
Zelfs de Bijbel bestaat en is ontstaan uit allerlei buitenbijbelse invloeden.
Of dacht je dat deze uit de hemel is komen vallen?
Misschien eens iets meer verdiepen in de geschiedenis en het ontstaan van de Bijbel.
Zo was het ei er eerder dan de kip.

Ik heb een grondige studie van en over de bijbel gevolgd, zonder beïnvloeding door allerlei "wetenschappelijke" twijfelaars.
Één van de grote gangmakers daarvan was professor Julius Wellhausen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 jul 2020, 12:32 Die twee geslachtsregisters spreken zichzelf ook nog eens tegen..
In de ene wordt Jechonja genoemd, die vervloekt was en in de andere Nathan terwijl het Salomo moet zijn.
Allemaal flauwekul dus en verzonnen..
Staat er in de geslachtsregisters of in de profetieën dat de Heilige Geest de vader van Jezus is of zou zijn ? :roll:
Jozef was volgens het christendom niet de vader ...dus hebben ze zich sowieso zelf in de voet geschoten...
Welnee, je kan het uitganspunt niet zien.

Je schiet jezelf in de voet, Jozef was de stiefvader van Jezus.
Je bent knap zelf aan het verzinnen om je Bijbel ongeloofwaardig te maken.
Je kan het nooit winnen van JHWH God.

Zoals voorzegt komt Gods dag, voor jou en jouw volgelingen, als een dief in de nacht, onverwacht dus.
Jouw keuze.
Het zou jammer zijn als dat jou overkomt.
Ik gun je van harte de werkelijke Bijbelse vreugde.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:33
callista schreef: 08 jul 2020, 12:32 Die twee geslachtsregisters spreken zichzelf ook nog eens tegen..
In de ene wordt Jechonja genoemd, die vervloekt was en in de andere Nathan terwijl het Salomo moet zijn.
Allemaal flauwekul dus en verzonnen..
Staat er in de geslachtsregisters of in de profetieën dat de Heilige Geest de vader van Jezus is of zou zijn ? :roll:
Jozef was volgens het christendom niet de vader ...dus hebben ze zich sowieso zelf in de voet geschoten...
Welnee, je kan het uitganspunt niet zien.

Je schiet jezelf in de voet, Jozef was de stiefvader van Jezus.
Je bent knap zelf aan het verzinnen om je Bijbel ongeloofwaardig te maken.
Je kan het nooit winnen van JHWH God.
Yep...Jozef was de stiefvader en die had het recht van adoptie, maar niet het recht van aanspraak te maken op een stamboom.
Dus Jezus was niet de voorspelde Messias....
Zoals voorzegt komt Gods dag, voor jou en jouw volgelingen, als een dief in de nacht, onverwacht dus.
Jouw keuze.
Het zou jammer zijn als dat jou overkomt.
Ik gun je van harte de werkelijke Bijbelse vreugde.
Bedankt...ik maak me niet druk.....en laat me ook niet bang maken door allerlei hersenspinsels...
En ik zal de wijn klaarzetten....daar is Jezus toch dol op?
En anders water, dan komt het ook wel goed.
Wordt vast gezellig...
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:00
Maria K schreef: 21 jul 2020, 13:38
Alpha schreef: 21 jul 2020, 12:13 Bastaarden zijn een verslechtering, geen verbetering.
Niks "dus" gewelddadige personen.
Ik lees "geweldenaren".
En vlg. mij zijn dat geweldig grote en krachtige mannen.

Bastaard
de vroeger gangbare aanduiding voor een onwettig of buitenechtelijk kind
een dier met ouders van verschillende soorten of rassen, zie hybride
Jouw bastaarden zijn kinderen van ongehuwde moeders.
Gewoon om de één of andere reden (nog) niet getrouwd.

Of waarvan de vader niet bekend is of waar de biologische vader ze niet officieel erkend heeft.
Of het zijn een niet raszuivere dieren.
Graag aangeven welke van de twee je bedoelt.

Maar vooral.
Hoe kun je een nieuwe boreling en nieuw mens een verslechtering noemen vanwege het niet erkend worden door de vader?
Was Jezus niet ook zo'n kind voor de hele buurt en voor iedereen, die niet geloofde dat God zijn vader was?
Jozef en Maria waren nog steeds verloofd (ondertrouwd) en niet getrouwd toen Jezus werd geboren.
Terwijl Jozef Maria wel heeft geloofd en het kind wel had geaccepteerd.
Dat heb ik nooit begrepen.
Of anders:
Hoe kun je bij een kind/mens een vergelijking maken met een dier, waarvan de eigenaar het minderwaardig vindt, omdat het niet raszuiver is?
Volgens jou zijn dus "geweldenaren" niet gewelddadig?

Dus kwaadaardige bastaards zijn een verbetering van of voor de mensheid?
Je draait de zaken om.
Daarbij leg je jouw woorden in mijn mond.
En als je dit soort rare conclusies gaat trekken, dan ga ik er niet eens verder op in.
Maria werd zwanger door de heilige geest.
Toen Jozef dat ontdekte wilde hij in het geheim van Maria scheiden.
Mt 1:
18 De geboorte van Jezus Christus nu geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria aan Jozef ten huwelijk beloofd was,bleek zij voordat zij verenigd waren, zwanger te zijn door heilige geest. 
19 Daar Jozef, haar man, echter rechtvaardig was en haar niet in het openbaar tentoon wilde stellen, was hij van plan in het geheim van haar te scheiden. 
20 Doch nadat hij deze dingen had overdacht, zie! daar verscheen hem Jehovah’s engel in een droom en zei: „Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, mee naar huis te nemen, want dat wat in haar verwekt is, is door heilige geest. 
21 Zij zal een zoon baren, en gij moet hem de naam Jezus geven, want hij zal zijn volk van hun zonden redden. NWV
Jozef gehoorzaamde de engel en bleef bij haar.
Na de geboorte van Jezus kreeg Maria zonen en dochters.
Jozef begreep heel goed dat Jezus een vervulling was van de messiaanse profetieën, alhoewel hij geen compleet overzicht daarvan had.
In culturen, waar jongeren uitgehuwelijkt/beloofd werden en ook elders als er een trouwbelofte is gedaan en men verloofd was, gold dat bijna net zo bindend als een huwelijk.
Maar in alle culturen waar men getrouwd is geldt, dat een huwelijk ook geconsumeerd wordt.
Of er zou een hoge uitzondering zijn, dat het niet mogelijk is en dan kan het ook ontbonden worden.

Ik vind trouwens vers 19 sowieso heel vreemd.
Juist als Jozef haar niet te schande wilde laten, zou hij zo gauw mogelijk met haar hebben moeten trouwen.

En dan zou vlg. jou Jozef en Maria wel getrouwd zijn geweest en Maria zwanger zijn geworden?
Wat was dan het probleem?

Lukas 1
26 En in de zesde maand werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazareth;
27 Tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, wiens naam was Jozef, uit den huize Davids; en de naam der maagd was Maria.
......
30 En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
..........
34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne?
Maria was ondertrouwd.
Hoezo zou zij nog maagd zijn als zij al was getrouwd?
39 En Maria, opgestaan zijnde in diezelfde dagen, reisde met haast naar het gebergte, in een stad van Juda;
......
56 En Maria bleef bij haar omtrent drie maanden, en keerde weder tot haar huis.
Waarom zou zij als ze getrouwd was 3 maanden weg zijn gebleven?
Zo ver woonden ze nu ook weer niet van elkaar.

Lukas 2
4 En Jozef ging ook op van Galilea, uit de stad Nazareth, naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem genaamd wordt, (omdat hij uit het huis en geslacht van David was);
5 Om beschreven te worden met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, welke bevrucht was.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:16
Maria K schreef: 21 jul 2020, 14:40
Alpha schreef: 21 jul 2020, 12:32 In tegenstelling tot de christenheid zijn JG geen sekte.
Jg gaan uitsluitend van de Bijbel uit, zonder latere toevoegingen.
Ik denk toch dat de JG aan de meeste hier beschreven Sekte Kenmerken voldoen.
Beschreven worden de afscheidingen binnen de op dat moment bestaande leringen, zoals de verschillende denominaties kunnen ontstaan.
Met daarna in het bijzonder de kenmerken voor een sekte.
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

In de praktijk bleek het niet mogelijk een bondige, wetenschappelijke definitie van sekte te geven. Bryan Wilson ging dit dilemma uit de weg door niet te streven naar een definitie, maar door typische kenmerken te formuleren die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn:
- het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
- de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
- er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
- er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
- er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
- de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
- het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
- er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
- overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.
Verder meer specifieke uitleg over de punten, waarin er veel weer naar JG artikelen verwijzen.
Jg zijn geen sekte, zij zijn teruggekeerd naar de oorspronkelijke Bijbelse leer, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse leringen en toevoegingen.
Welles-nietes .

Wat is dan vlg. jouw de oorspronkelijke Bijbel?
Die is pas een paar honderd jaar later definitief vastgesteld.
En dan nog uit, zeg maar, een aantal verzamelde snippers papier, die kopieën waren van de oorspronkelijke schrijfsels, waarvan het grootste gedeelte weer alleen een herinnering beschreven van wat eerst alleen bij monde was overgeleverd.

Theologische geschiedenis kan iedereen voor zichzelf reserveren, maar zegt niets over het al dan niet en sekte zijn.
Vlg. een aantal van de punten hierboven beschreven was de eerst christengemeenschap ook een sekte tussen de al langer geïnstitutionaliseerde religies.
Maar het is sowieso de vraag of Jezus dit wel helemaal zo heeft gewild.
Maar die vraag is er bij de JG evengoed.
Jezus sloot niemand buiten, dan misschien de wettische farizeeërs.
Paulus en de latere apostelen hebben toch een hele grote vinger in de pap gehad.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:26 Ik heb een grondige studie van en over de bijbel gevolgd, zonder beïnvloeding door allerlei "wetenschappelijke" twijfelaars.
Één van de grote gangmakers daarvan was professor Julius Wellhausen.
Daar lijkt het idd. wel op ja. :)
Een beetje gezonde kritiek is niet echt gezond voor een boekgeloof.
En van twijfelaars al helemaal niet.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Maria K schreef: 27 jul 2020, 14:07 [
Ik vind trouwens vers 19 sowieso heel vreemd.
Juist als Jozef haar niet te schande wilde laten, zou hij zo gauw mogelijk met haar hebben moeten trouwen.
Ik begrijp/begreep helemaal niets van de uitspraak van Jozef. Logischer is dat hij Maria zwanger heeft gemaakt en er vervolgens vandoor wilt gaan maar door een engel wordt teruggefloten.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 27 jul 2020, 13:54
Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:33
callista schreef: 08 jul 2020, 12:32 Die twee geslachtsregisters spreken zichzelf ook nog eens tegen..
In de ene wordt Jechonja genoemd, die vervloekt was en in de andere Nathan terwijl het Salomo moet zijn.
Allemaal flauwekul dus en verzonnen..
Staat er in de geslachtsregisters of in de profetieën dat de Heilige Geest de vader van Jezus is of zou zijn ? :roll:
Jozef was volgens het christendom niet de vader ...dus hebben ze zich sowieso zelf in de voet geschoten...
Welnee, je kan het uitganspunt niet zien.

Je schiet jezelf in de voet, Jozef was de stiefvader van Jezus.
Je bent knap zelf aan het verzinnen om je Bijbel ongeloofwaardig te maken.
Je kan het nooit winnen van JHWH God.
Yep...Jozef was de stiefvader en die had het recht van adoptie, maar niet het recht van aanspraak te maken op een stamboom.
Dus Jezus was niet de voorspelde Messias....
Zoals voorzegt komt Gods dag, voor jou en jouw volgelingen, als een dief in de nacht, onverwacht dus.
Jouw keuze.
Het zou jammer zijn als dat jou overkomt.
Ik gun je van harte de werkelijke Bijbelse vreugde.
Bedankt...ik maak me niet druk.....en laat me ook niet bang maken door allerlei hersenspinsels...
En ik zal de wijn klaarzetten....daar is Jezus toch dol op?
En anders water, dan komt het ook wel goed.
Wordt vast gezellig...
Zo? je verklaart dat Jozef geen recht had op zijn stamboom?
Desondanks was het geslachtsregister van iedere jood openbaar en kon zo zijn afstamming gecontroleerd worden.

Dat Jezus niet de voorzegde Messias was, is kennelijk jouw hersenspinsel.
Ook zijn claim, als Davids zoon, werd niet ontkent.
De Bijbel is niet gemaakt om jou bang te maken.
Ik citeer:

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.

Hij nodigt mensen uit om hem samen te weken, zodat hij de aarde in een paradijs kan herstellen.
Degenen die de aarde verderven zijn niet welkom.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:03 De Bijbel is niet gemaakt om jou bang te maken.
Ik citeer:

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
Nee dat is niet om je bang te maken, dreigen met vernietiging. Welnee joh!

In elk geval hoeft een échte God van liefde niet te dreigen want zo'n God zal niemand vernietigen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 27 jul 2020, 14:07
Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:00
Maria K schreef: 21 jul 2020, 13:38
Alpha schreef: 21 jul 2020, 12:13 Bastaarden zijn een verslechtering, geen verbetering.
Niks "dus" gewelddadige personen.
Ik lees "geweldenaren".
En vlg. mij zijn dat geweldig grote en krachtige mannen.

Bastaard
de vroeger gangbare aanduiding voor een onwettig of buitenechtelijk kind
een dier met ouders van verschillende soorten of rassen, zie hybride
Jouw bastaarden zijn kinderen van ongehuwde moeders.
Gewoon om de één of andere reden (nog) niet getrouwd.

Of waarvan de vader niet bekend is of waar de biologische vader ze niet officieel erkend heeft.
Of het zijn een niet raszuivere dieren.
Graag aangeven welke van de twee je bedoelt.

Maar vooral.
Hoe kun je een nieuwe boreling en nieuw mens een verslechtering noemen vanwege het niet erkend worden door de vader?
Was Jezus niet ook zo'n kind voor de hele buurt en voor iedereen, die niet geloofde dat God zijn vader was?
Jozef en Maria waren nog steeds verloofd (ondertrouwd) en niet getrouwd toen Jezus werd geboren.
Terwijl Jozef Maria wel heeft geloofd en het kind wel had geaccepteerd.
Dat heb ik nooit begrepen.
Of anders:
Hoe kun je bij een kind/mens een vergelijking maken met een dier, waarvan de eigenaar het minderwaardig vindt, omdat het niet raszuiver is?
Volgens jou zijn dus "geweldenaren" niet gewelddadig?

Dus kwaadaardige bastaards zijn een verbetering van of voor de mensheid?
Je draait de zaken om.
Daarbij leg je jouw woorden in mijn mond.
En als je dit soort rare conclusies gaat trekken, dan ga ik er niet eens verder op in.
Maria werd zwanger door de heilige geest.
Toen Jozef dat ontdekte wilde hij in het geheim van Maria scheiden.
Mt 1:
18 De geboorte van Jezus Christus nu geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria aan Jozef ten huwelijk beloofd was,bleek zij voordat zij verenigd waren, zwanger te zijn door heilige geest. 
19 Daar Jozef, haar man, echter rechtvaardig was en haar niet in het openbaar tentoon wilde stellen, was hij van plan in het geheim van haar te scheiden. 
20 Doch nadat hij deze dingen had overdacht, zie! daar verscheen hem Jehovah’s engel in een droom en zei: „Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, mee naar huis te nemen, want dat wat in haar verwekt is, is door heilige geest. 
21 Zij zal een zoon baren, en gij moet hem de naam Jezus geven, want hij zal zijn volk van hun zonden redden. NWV
Jozef gehoorzaamde de engel en bleef bij haar.
Na de geboorte van Jezus kreeg Maria zonen en dochters.
Jozef begreep heel goed dat Jezus een vervulling was van de messiaanse profetieën, alhoewel hij geen compleet overzicht daarvan had.
In culturen, waar jongeren uitgehuwelijkt/beloofd werden en ook elders als er een trouwbelofte is gedaan en men verloofd was, gold dat bijna net zo bindend als een huwelijk.
Maar in alle culturen waar men getrouwd is geldt, dat een huwelijk ook geconsumeerd wordt.
Of er zou een hoge uitzondering zijn, dat het niet mogelijk is en dan kan het ook ontbonden worden.

Ik vind trouwens vers 19 sowieso heel vreemd.
Juist als Jozef haar niet te schande wilde laten, zou hij zo gauw mogelijk met haar hebben moeten trouwen.

En dan zou vlg. jou Jozef en Maria wel getrouwd zijn geweest en Maria zwanger zijn geworden?
Wat was dan het probleem?

Lukas 1
26 En in de zesde maand werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazareth;
27 Tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, wiens naam was Jozef, uit den huize Davids; en de naam der maagd was Maria.
......
30 En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
..........
34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne?
Maria was ondertrouwd.
Hoezo zou zij nog maagd zijn als zij al was getrouwd?
39 En Maria, opgestaan zijnde in diezelfde dagen, reisde met haast naar het gebergte, in een stad van Juda;
......
56 En Maria bleef bij haar omtrent drie maanden, en keerde weder tot haar huis.
Waarom zou zij als ze getrouwd was 3 maanden weg zijn gebleven?
Zo ver woonden ze nu ook weer niet van elkaar.

Lukas 2
4 En Jozef ging ook op van Galilea, uit de stad Nazareth, naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem genaamd wordt, (omdat hij uit het huis en geslacht van David was);
5 Om beschreven te worden met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, welke bevrucht was.
Nee, ik leg jou niet mijn woorden in je mond en draai niets om. Daar heb ik geen behoefte aan.
In geweldenaren zit het woord geweld in, mensen die geweld uitoefenen op anderen.
Je leest wat je kennelijk wilt lezen.

Jozef was gek op Maria, als hij voortijdig met haar trouwen, dan werd duidelijk dat zij al zwanger was.
Vandaar ook dat hij in het geheim van haar zou scheiden.

Luk 1:
26 In haar zesde maand [ van Elizabeth] stuurde God de engel Gabriël naar Nazareth, een stad in Galilea,
27 naar een maagd die Maria heette. Ze was verloofd met Jozef, een man uit de familie van David. 28 Hij kwam bij haar en zei tegen haar: ‘Gegroet! Je bent bijzonder gezegend en Jehovah is met je.’ 29 Ze schrok van wat hij zei en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had.
30 Daarom zei de engel: ‘Wees niet bang, Maria, want je geniet de gunst van God.
31 Luister! Je zult zwanger worden en een zoon krijgen, en je moet hem Jezus noemen.
32 Hij zal groot zijne en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven.
33 Hij zal voor eeuwig als Koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn Koninkrijk zal geen eind komen.’
34 Maar Maria zei tegen de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Want ik heb geen gemeenschap met een man.’
35 De engel antwoordde: ‘Heilige geest zal over je komen en kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat wordt geboren, heilig worden genoemd, Gods Zoon.

38 Toen zei Maria: ‘Ik ben Jehovah’s slavin! Laat het gebeuren zoals u hebt gezegd.’ Daarna ging de engel bij haar weg.
39 In die tijd vertrok Maria haastig naar het bergland, naar een stad in Juda.
40 Ze ging het huis van Zacharias binnen en begroette Elisabeth.
41 Toen Elisabeth Maria’s groet hoorde, sprong de baby op in haar buik. Elisabeth werd vervuld met heilige geest
42 en riep uit: ‘Gezegend ben jij onder de vrouwen! En gezegend is de vrucht van je buik!
43 Waar heb ik het aan te danken dat de moeder van mijn Heer bij mij komt?
44 Want toen ik je begroeting hoorde, sprong de baby van blijdschap op in mijn buik.
45 Gelukkig is ook zij die gelooft wat er tegen haar is gezegd, want Jehovah zal al die dingen volledig in vervulling laten gaan.’

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar en daarna ging ze terug naar huis.

Zij bleef kennelijk om Elizabeth te ondersteunen.
Zo was ook duidelijk dat Jozef niet de vader van Jezus was.

Luk2:
4 Natuurlijk deed ook Jozef dit. Hij vertrok uit de stad Nazareth in Galilea en ging naar Judea, naar Davids stad, die Bethlehem wordt genoemd. Hij stamde namelijk af van het huis en de familie van David.
5 Hij ging op weg om zich te laten inschrijven samen met Maria, met wie hij inmiddels getrouwd was en die nu hoogzwanger was.
6 Terwijl ze daar waren, kwam het moment dat ze moest bevallen. NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Kun je misschien stoppen met complete discussies telkens te kopieëren?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28
Zij bleef kennelijk om Elizabeth te ondersteunen.
Zo was ook duidelijk dat Jozef niet de vader van Jezus was.
Dan is Jezus dus geen afstammeling van David en dus niet de messias.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 18 aug 2020, 13:39
Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28
Zij bleef kennelijk om Elizabeth te ondersteunen.
Zo was ook duidelijk dat Jozef niet de vader van Jezus was.
Dan is Jezus dus geen afstammeling van David en dus niet de messias.
Er is niemand behalve Jezus van wie zo vaak gezegd is dat hij de Messias niet is. Echter is hij wel de Christus naar de Schrift. Het begin van alles, zelfs van onze jaartelling.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 27 jul 2020, 14:24
Alpha schreef: 27 jul 2020, 12:16
Maria K schreef: 21 jul 2020, 14:40
Alpha schreef: 21 jul 2020, 12:32 In tegenstelling tot de christenheid zijn JG geen sekte.
Jg gaan uitsluitend van de Bijbel uit, zonder latere toevoegingen.
Ik denk toch dat de JG aan de meeste hier beschreven Sekte Kenmerken voldoen.
Beschreven worden de afscheidingen binnen de op dat moment bestaande leringen, zoals de verschillende denominaties kunnen ontstaan.
Met daarna in het bijzonder de kenmerken voor een sekte.
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

In de praktijk bleek het niet mogelijk een bondige, wetenschappelijke definitie van sekte te geven. Bryan Wilson ging dit dilemma uit de weg door niet te streven naar een definitie, maar door typische kenmerken te formuleren die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn:
- het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
- de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
- er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
- er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
- er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
- de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
- het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
- er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
- overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.
Verder meer specifieke uitleg over de punten, waarin er veel weer naar JG artikelen verwijzen.
Jg zijn geen sekte, zij zijn teruggekeerd naar de oorspronkelijke Bijbelse leer, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse leringen en toevoegingen.
Welles-nietes .

Wat is dan vlg. jouw de oorspronkelijke Bijbel?
Die is pas een paar honderd jaar later definitief vastgesteld.
En dan nog uit, zeg maar, een aantal verzamelde snippers papier, die kopieën waren van de oorspronkelijke schrijfsels, waarvan het grootste gedeelte weer alleen een herinnering beschreven van wat eerst alleen bij monde was overgeleverd.

Theologische geschiedenis kan iedereen voor zichzelf reserveren, maar zegt niets over het al dan niet en sekte zijn.
Vlg. een aantal van de punten hierboven beschreven was de eerst christengemeenschap ook een sekte tussen de al langer geïnstitutionaliseerde religies.
Maar het is sowieso de vraag of Jezus dit wel helemaal zo heeft gewild.
Maar die vraag is er bij de JG evengoed.
Jezus sloot niemand buiten, dan misschien de wettische farizeeërs.
Paulus en de latere apostelen hebben toch een hele grote vinger in de pap gehad.
Zoals gewoonlijk een veronderstelling.

De Bijbelse canon bestaat uit een Hebreeuws en een Grieks gedeelte.
Het Hebreeuwse gedeelte stond al aan het einde van de 5e eeuw v.C. vast.
Het Griekse gedeelte stond al vast aan het einde van de eerste eeuw en begin tweede eeuw vast.
Kerkvaders erkende het Griekse canon al medio 2e eeuw.

Meer info kan je in de encyclopedie "inzicht in de schrift vinden":
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200000880

De apostelen hadden geen grote vingers en zaten daarbij niet in de pap.

De arts Lukas heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid wat over Jezus was opgetekend.
Hij sprak met vele ooggetuigen. Luk 1:3-4.

Jezus gaf gewoon aan wat de Bijbel leerde en liet de keuze aan de mensen zelf over.
De rijke man koos voor zijn bezit en Jezus respecteerde dat, al hoewel hij wist wat het gevolg van die keuze was.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 18 aug 2020, 13:33 Kun je misschien stoppen met complete discussies telkens te kopieëren?
Ik kopieer niet, ik reageer op wat geschreven is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 18 aug 2020, 13:39
Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28
Zij bleef kennelijk om Elizabeth te ondersteunen.
Zo was ook duidelijk dat Jozef niet de vader van Jezus was.
Dan is Jezus dus geen afstammeling van David en dus niet de messias.
In Jezus tijd werd zijn afstamming niet betwist, de registers waren toen openbaar.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

twijfelaar schreef: 27 jul 2020, 20:41
Maria K schreef: 27 jul 2020, 14:07 [
Ik vind trouwens vers 19 sowieso heel vreemd.
Juist als Jozef haar niet te schande wilde laten, zou hij zo gauw mogelijk met haar hebben moeten trouwen.
Ik begrijp/begreep helemaal niets van de uitspraak van Jozef. Logischer is dat hij Maria zwanger heeft gemaakt en er vervolgens vandoor wilt gaan maar door een engel wordt teruggefloten.
De engel vroeg Maria of zij mee wilde werken aan de komst van de zoon van de allerhoogste.

Luk1:38 Toen zei Maria: ‘Ik ben Jehovah’s slavin! Laat het gebeuren zoals u hebt gezegd.’ Daarna ging de engel bij haar weg. NWV.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 18 aug 2020, 14:08
HJW schreef: 18 aug 2020, 13:39
Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28
Zij bleef kennelijk om Elizabeth te ondersteunen.
Zo was ook duidelijk dat Jozef niet de vader van Jezus was.
Dan is Jezus dus geen afstammeling van David en dus niet de messias.
In Jezus tijd werd zijn afstamming niet betwist, de registers waren toen openbaar.
Je spreekt jezelf 180 graden tegen.
Je geeft aan dat duidelijk was dat Jozef niet de vader was.
Als zijn afstamming niet werd betwist, is Jozef wel degelijk de vader.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Zowel Maria als Jozef stamden af van David volgens de stamboomregisters. Waarom de relatie David en de ( vermeende ) niet biologische vader van Jezus, t.w. Jozef ook wordt genoemd weet ik niet. Kennelijk vonden de schrijvers de dubbele verwijzing naar David in hun tijd zodanig van belang, dat de vermelding werd opgenomen. Moeder en stiefvader stamden af van David en de H Geest als de "' Verwekker "', de overtreffende trap bij de herkomst van Jezus is bereikt.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door HJW »

peda schreef: 18 aug 2020, 14:49 Zowel Maria als Jozef stamden af van David volgens de stamboomregisters.
Waar staat dat dat Maria afstamt van David ?
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

HJW schreef: 18 aug 2020, 14:56
peda schreef: 18 aug 2020, 14:49 Zowel Maria als Jozef stamden af van David volgens de stamboomregisters.
Waar staat dat dat Maria afstamt van David ?
Lucas 3 verzen 23-38.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28 Nee, ik leg jou niet mijn woorden in je mond en draai niets om. Daar heb ik geen behoefte aan.
In geweldenaren zit het woord geweld in, mensen die geweld uitoefenen op anderen.
Je leest wat je kennelijk wilt lezen.
Dit is wat de Dikke Van Dale erover zegt.
ge·wel·de·naar (de; m,v; meervoud: geweldenaars, geweldenaren)
1
iem. van grote lichaamskracht of van enorme bekwaamheid
Je citeert een enorme lap tekst, maar gaat verder niet in op wat ik specifiek schreef op wat jij schreef.

Wat mij duidelijk is, dat je blijft bij alle uitleg die je is geleerd, zoals ik dat vroeger als gelovige ook deed.
Mede omdat ik tot die tijd ook een onschuldig net meisje was, die geen weet had van seksualiteit, zoals dat gewoon normaal aan de mens gegeven is.
En de gevolgen die het had binnen onze gemeenschap, allemaal zwaar zondig waren als je niet getrouwd was.
Alles wat in de Bijbel vragen opriep, omdat er letterlijk dingen in stonden, die dan niet zouden kloppen werd een kunstmatige betekenis aan gegeven.
Dat sinds mij de schellen van de ogen zijn gevallen en ik met een schonen blik herlees, dan kom ik tot heel andere uitkomsten, dan ik in mijn preutse omgeving steeds hoorde.

Ik laat je dat zien hoe ik het nu zie, met mijn weten van nu.
Maar jij reageert daar alleen maar door te herhalen wat mij ook altijd met de paplepel is ingegoten en wat ik ook altijd heb geloofd totdat ik zelf ging lezen.

Het bewijs hiervoor zie je hier in jouw uitleg van de betekenis van "geweldenaren".
En dat het zelfs taalkundig gewoon klopt met wat ik zei.
Jij accepteert gewoon niet, dat dit een andere betekenis heeft, dan wat jou is geleerd.

Natuurlijk kan een geweldenaar ook kwaadaardig zijn, want hij is ook gewoon een mens, maar heel vaak juist niet, want je kent de uitdrukking:
Grote vent, maar met een klein hartje. :)
Verder weiger ik aan te nemen, en dat heb ik al geschreven, dat kinderen als gewelddadig geboren zouden worden. :naughty:
Daar ga je niet eens op in.
Alpha schreef: 18 aug 2020, 13:28Jozef was gek op Maria, als hij voortijdig met haar trouwen, dan werd duidelijk dat zij al zwanger was.
Vandaar ook dat hij in het geheim van haar zou scheiden.
Dat is wat jij er zelf van hebt gemaakt.
Dit is wat je vergeet en toch is het een duidelijke en overbekende Bijbeltekst.
Of geldt die niet bij de JG?
Lukas 2
Bijbel schreef:5 om ingeschreven te worden met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, die zwanger was.
De lap tekst hoef je niet nog eens te plaatsen.
Dat is al voorbijgekomen en heb je zelfs net geciteerd. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door HJW »

peda schreef: 18 aug 2020, 15:03
HJW schreef: 18 aug 2020, 14:56
peda schreef: 18 aug 2020, 14:49 Zowel Maria als Jozef stamden af van David volgens de stamboomregisters.
Waar staat dat dat Maria afstamt van David ?
Lucas 3 verzen 23-38.
Daar staat dat Jozef de zoon was van....Maria wordt daar helemaal niet genoemd.
Hoe moet ik daaruit afleiden dat het over Maria zou gaan ?