Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Bericht door hopper »

Wat ik aan de orde wil stellen is of je met gelovigen überhaupt wel een gesprek kunt hebben?
Na een half jaar op dit forum begin ik wel patronen te herkennen als je wat dieper op zaken in wilt gaan.
Dan zijn verwijzingen naar bijbelteksten of opvattingen van derden het antwoord.
Of als men er niet meer uitkomt resteert er zwijgen of een sneer.

Het is ook wel logisch. Als je gelooft dan heb je niet graag twijfel in huis.
De tragiek van de menselijke geest is dat hij probeert te denken wat niet te denken valt.
Atheist2

Re: Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
05 sep 2020, 12:50
Wat ik aan de orde wil stellen is of je met gelovigen überhaupt wel een gesprek kunt hebben?
Na een half jaar op dit forum begin ik wel patronen te herkennen als je wat dieper op zaken in wilt gaan.
Dan zijn verwijzingen naar bijbelteksten of opvattingen van derden het antwoord.

Dat snap ik wel. Jij hapt en snapt maar wat uit de Bijbel om je gelijk te halen. Dan moeten de christenen met andere teksten uit de bijbel laten zien dat het anders ligt. En waarom is het verkeerd dat men verwijst naar Bijbelteksten? Dat is immers wat men gelooft? Moet men dan naar de Koran verwijzen om hun mening te staven?

En jij gelooft ook, maar je noemt dit weten. Dat is jezelf wat wijsmaken.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Net zo goed of net zo slecht als met niet-gelovigen, daarin zit weinig tot geen verschil. Het verschilt eenvoudigweg van persoon tot persoon of diegene open en respectvol naar jou toe is of niet. En het hangt ook erg af van hoe hoog je de lat voor de ander wil leggen.
Als gouden regel kun je wel aanhouden dat als je iets van de ander wil, je het eerst zelf aan diegene moet geven. Of het nu gaat om respect, openheid, eerlijkheid of verdieping; wat je geeft is wat je ontvangt. En zo niet, dan ligt het in elk geval niet aan jou.
Vrede en alle goeds
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

hopper schreef:

Je hebt het aardig omschreven...
Mijn ervaring is---ook vanuit
de orthodoxe hoek van aangetrouwde familie van mijn zus en wijlen mijn broer, die nog steeds in de biblebelt wonen dat het vooral erg moeilijk is om met de meeste orthodoxe christenen een interessant gesprek te hebben, aangezien deze alles letterlijk lezen en niet buiten de Bijbel willen kijken en over de kerkmuren.
Dus diegenen die de kennis daarbuiten ontbreekt en een star geloof hebben als het ware en alles daarbuiten verketteren; zelfs als diegenen ook christenen zijn....dus onderling ook.
Zo'n gesprek had ik laatst nog.
Er zijn heel veel kerken in Barneveld, maar ze zeggen allemaal van elkaar dat ze een valse leer volgen....
Met zulke mensen is geen zinnig gesprek te voeren. en dan volgen inderdaad o.a.de sneren.
Veel verdraagzaamheid kan ik er niet in ontdekken...
Roddelen over anderen wel...
hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
05 sep 2020, 13:46

de orthodoxe hoek van aangetrouwde familie van mijn zus en wijlen mijn broer, die nog steeds in de biblebelt wonen dat het vooral erg moeilijk is om met de meeste orthodoxe christenen een interessant gesprek te hebben, aangezien deze alles letterlijk lezen en niet buiten de Bijbel willen kijken en over de kerkmuren.
Dus diegenen die de kennis daarbuiten ontbreekt en een star geloof hebben als het ware en alles daarbuiten verketteren; zelfs als diegenen ook christenen zijn....dus onderling ook.
Er zijn heel veel kerken in Barneveld, maar ze zeggen allemaal van elkaar dat ze een valse leer volgen....
Met zulke mensen is geen zinnig gesprek te voeren. en dan volgen inderdaad o.a.de sneren.
Met sommige gelovigen in mijn omgeving praat ik het liefste alleen over het weer;-)
De tragiek van de menselijke geest is dat hij probeert te denken wat niet te denken valt.
hopper

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef:
05 sep 2020, 13:32
Net zo goed of net zo slecht als met niet-gelovigen, daarin zit weinig tot geen verschil. Het verschilt eenvoudigweg van persoon tot persoon of diegene open en respectvol naar jou toe is of niet. En het hangt ook erg af van hoe hoog je de lat voor de ander wil leggen.
Als gouden regel kun je wel aanhouden dat als je iets van de ander wil, je het eerst zelf aan diegene moet geven. Of het nu gaat om respect, openheid, eerlijkheid of verdieping; wat je geeft is wat je ontvangt. En zo niet, dan ligt het in elk geval niet aan jou.
Met niet-gelovigen praat ik helemaal niet over het geloof, zij geloven immers niet.
De bedoeling van dit forum lijkt me om het over het geloof te hebben.
Dus in dat kader is het onbeleefd om als antwoord een linkje te geven waar iemand anders het antwoord dan geeft.
Dan ben ik in gesprek met een linkje.

Linkjes of bijbelteksten dienen alleen ter ondersteuning van je betoog. Niet als antwoord.
Maria K

Bericht door Maria K »

hopper schreef:

Misschien niet leuk, maar ik moet direct denken aan de opmerkingen van een half jaar geleden en het dan in deze bewoordingen gieten:
"Kun je met Freethinkers überhaupt wel een gesprek hebben?"

Zou het ook kunnen zijn, dat ze gewoon niet aan de verwachtingen voldoen, die je ervan had gehoopt?
Oh nee, want je hebt geen verwachtingen. ;)
Ik kan nu een hele rij met uitspraken citeren, maar dat doe ik maar niet.
Die zijn al bekend.

Wat ik wel zie, gewoon door de naad genomen en in het algemeen.
Er is weinig echte nieuwsgierigheid naar de ander.
En weinig echte belangstelling om een beetje dieper te graven om erachter te komen, waarom mensen denken zoals ze denken.

Ik heb een aantal maanden vrijwel uitsluitend meegelezen.
Ik merk nu sinds een aantal weken, dat als veroordelingen en sneren wegblijven, en mensen spreken vanuit hun gevoel en de praktijk van alle dag en niet vanuit moeilijk verklaarbare theorieën en particuliere invullingen zonder werkelijk in te gaan op wat de ander beweegt, er wel degelijk heel positieve gesprekken mogelijk zijn en ook zijn geweest.
THOMAS EVANGELIE: Wie het Al kent, maar niet zichzelf weet niets.
Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
05 sep 2020, 14:35
Dus in dat kader is het onbeleefd om als antwoord een linkje te geven waar iemand anders het antwoord dan geeft.

Linkjes of bijbelteksten dienen alleen ter ondersteuning van je betoog. Niet als antwoord.
Dat staat zelfs in de forumregels onder punt 8: Plaats geen links zonder uitleg erbij wat je ermee beoogt (klik). Meld het gewoon indien zoiets gebeurt.
Wees realistisch
Maria K

Bericht door Maria K »

callista schreef:
05 sep 2020, 13:46
hopper schreef:
............
....
Een paar clichés en andere waarheden:
Wie goed doet, goed ontmoet.
Wie onverdraagzaamheid zaait zal onverdraagzaamheid oogsten.
Wie begrip zaait zal eerlijke gesprekken oogsten.
Wie twijfels zaait, zal onzekerheid oogsten.
Wie onrust zaait, zal chaos oogsten.
Wie onverzettelijkheid zaait, zal onwankelbare zekerheden oogsten.
Wie contramine zaait, zal weerstand oogsten.
Wie respect zaait zal respect oogsten.

Wie er vol voor gaat de ander te accepteren en te respecteren als mens, ook al is er geen enkele overeenstemming in elkaars gedachtengoed, zal datzelfde van de ander mogen verwachten.

Wie daarmee denkt volledig in een bepaalde groep opgenomen te kunnen worden en er zich thuis zal voelen, is dom. :clown:
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Kun je met "wetenden" eigenlijk wel een gesprek hebben?

Mensen die denken (al)wetend te zijn negeren vaak de mensen die kritiek op hun wetendheid hebben. Wie ore heeft om te horen die hore.
hopper

Bericht door hopper »

Mart schreef:
05 sep 2020, 14:59
hopper schreef:
05 sep 2020, 14:35

Dat staat zelfs in de forumregels onder punt 8: Plaats geen links zonder uitleg erbij wat je ermee beoogt (klik). Meld het gewoon indien zoiets gebeurt.
Jij weet ook wel dat hier alle regels met voeten worden getreden. Het geeft ook aan dat men het gesprek niet daadwerkelijk wenst aan te gaan.
Anders zou men uit respect voor de ander iig een eigen antwoord trachtten te formuleren. En dan is het voor een gelovige gemakkelijk om even de profeet die gevolgd wordt te linken, want die profeet heeft het altijd bij het juiste einde. Anders geloofde men er niet in.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef:
05 sep 2020, 16:43
Kun je met "wetenden" eigenlijk wel een gesprek hebben?

Mensen die denken (al)wetend te zijn negeren vaak de mensen die kritiek op hun wetendheid hebben. Wie ore heeft om te horen die hore.
Het begint te dagen maar het woord wetendheid kan ik niet helemaal plaatsen... :roll:
No comment
hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
05 sep 2020, 14:55

Misschien niet leuk, maar ik moet direct denken aan de opmerkingen van een half jaar geleden en het dan in deze bewoordingen gieten:
Heb je echt zin om oude koeien uit de sloot te halen, Maria?
Of is mijn opinie dat we dat afgesloten hadden een vergissing?
Zou het ook kunnen zijn, dat ze gewoon niet aan de verwachtingen voldoen, die je ervan had gehoopt?
Oh nee, want je hebt geen verwachtingen. ;)
Je zou ook kunnen zeggen dat de gelovigen aan mijn verwachtingen voldoen!

Nee, even serieus. Ik hou van een discussie op het scherpst van de snede. Laat iemand zijn stelling maar verdedigen.
En ik heb idd geen verwachtingen. Gelovigen zijn hier maar zelden in staat om hun geloof te verdedigen of te verklaren.
Mogelijk omdat hun geloof wankel is? Dat kunnen wij niet weten.
Ik merk nu sinds een aantal weken, dat als veroordelingen en sneren wegblijven.
Ik heb geen problemen met veroordelingen en sneren. Zo werkt het ego nu eenmaal.
Piebe Paulusma

Kennelijk heeft 'de gelovige' gezondigd Hopper en dat is niet fraai. Wellicht tijd om een Hopperhel te bedenken waar dat vermaledijde geteisem hun eeuwige straf kan uitzitten?
No comment
Maria K

Bericht door Maria K »

hopper schreef:
05 sep 2020, 17:04
Maria K schreef:
05 sep 2020, 14:55

Heb je echt zin om oude koeien uit de sloot te halen, Maria?
Of is mijn opinie dat we dat afgesloten hadden een vergissing?
Als dit zo op je overkomt, dan mijn excuses.
Ik had alleen de bedoeling een rode draad te trekken, waar ik die zag.
Misschien was ik toch te naïef om dit niet te voorzien, dat je altijd eerlijkheid en duidelijkheid over hoe je zelf denkt over anderen weet te geven en vraagt om eerlijkheid aan anderen, maar dat dit toch niet al te best zou vallen.

Je weet, of kunt weten, dat ik tegenwoordig weinig moeite meer heb om een zinnige conversatie met jou te zien en te onderhouden.
Gewoon, omdat ik probeer de essentie te doorzien van wat je misschien zou kunnen bedoelen.
En als ik, door er in mijn eigen woorden op in te gaan zie, dat we elkaar heel goed kunnen begrijpen en elkaar kunnen opbouwen, dan zie ik dat er wat ons betreft veel is veranderd.
Dingen die het jouwe zijn, maar waar ik verder niets mee kan, laat ik gewoon liggen en voorbijgaan.
Zoals ik dat bij meerdere onderwerpen doe die hier ter sprake komen.
Maar dat is een een proces geweest mijnerzijds, omdat ik daar ook de moeite voor wilde doen.
Hoe jij daarin stond is mij niet bekend.

Nu start je een nieuw topic met een vraag, maar gaat het over gesprekken met gelovigen.
Je beschrijft dit in het algemeen, niet specifiek gericht op bepaalde gelovigen of een over een bepaald onderwerp.
Dan krijg ik precies daarop aansluitende gedachten.
En herinner ik me hoe moeilijk ik het vond in het begin om jouw te volgen en je me mateloos kon irriteren, als je op elk antwoord, steeds uitgebreider vager werd in je bewoordingen en veel alleen maar leek te herhalen steeds weer met een connotatie van een enorme zekerheid ipv. dat je duidelijker werd.
En dat ik zag dat ik daar niet alleen in stond.

Datzelfde zag ik hier ik nu ook gebeuren, maar wel minder en nu nog steeds, maar voor wel minder vaag.
Lang niet iedereen kan de moeite opbrengen of ook na moeite te hebben gedaan, geboeid blijven door jouw onorthodoxe en geheel eigen manier van denken en verwoorden.
Al zeker niet mensen, die ook hun manier van in het leven staan hebben bevochten en zich daar nu best prima bij vinden.

Vandaar mijn opmerking, bedoeld als signalering van een rode draad.
hopper schreef:
05 sep 2020, 17:04
Ik merk nu sinds een aantal weken, dat als veroordelingen en sneren wegblijven.
Ik heb geen problemen met veroordelingen en sneren. Zo werkt het ego nu eenmaal.
Ik wel, want ze slaan elke eerlijke gedachtenwisseling dood.
En daar heb ik zo'n moeite mee, dat ik niet mee wil doen binnen een topic, waar dat schering en inslag is.

Noem me arrogant of hoogmoedig, maar daar voel ik me te goed voor.
Een paar maal je mening zeggen, tonen dat je het niet eens bent mat wat iemand schrijft, nogmaals met andere argumenten als ik die kan verzinnen, maar komt het sneren te pas en te pas voor dan pas ik.
Na een aantal van dat soort berichten voel ik mijn positiviteit over mensen slinken en ik weiger dan me daar verder door te laten beïnvloeden.
Laatst gewijzigd door Maria K op 05 sep 2020, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef:
05 sep 2020, 17:01
Het begint te dagen maar het woord wetendheid kan ik niet helemaal plaatsen... :roll:
Je zou ook inhoudelijk op de zaak in kunnen gaan in plaats van hier je gebrek aan humor te etaleren.
hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
05 sep 2020, 17:55
Als dit zo op je overkomt, dan mijn excuses.
Ik had alleen de bedoeling een rode draad te trekken, waar ik die zag.
Misschien was ik toch te naïef om dit niet te voorzien, dat je altijd eerlijkheid en duidelijkheid over hoe je zelf denkt over anderen weet te geven en vraagt om eerlijkheid aan anderen, maar dat dit toch niet al te best zou vallen.
Ik beschouw FT als voltooid verleden tijd. Jij ziet een rode draad. Ga ik daar op in met mijn repliek dan vervallen we terug in het verleden, over mijn relatie met moderatie-team FT enz enz. Want dan ga ik idd eerlijk en duidelijk er over schrijven. <----- En dit stukje is precies wat ik bedoel met de "wordende mens die leeft van verleden naar toekomst". Ik ben geen wordende mens, maar een zijnde mens, het verleden dat is.
Je weet, of kunt weten, dat ik tegenwoordig weinig moeite meer heb om een zinnige conversatie met jou te zien en te onderhouden.
Gewoon, omdat ik probeer de essentie te doorzien van wat je misschien zou kunnen bedoelen.
En als ik, door er in mijn eigen woorden op in te gaan zie, dat we elkaar heel goed kunnen begrijpen en elkaar kunnen opbouwen, dan zie ik dat er wat ons betreft veel is veranderd.
Dingen die het jouwe zijn, maar waar ik verder niets mee kan, laat ik gewoon liggen en voorbijgaan.
Maar dat is een een proces geweest mijnerzijds, omdat ik daar ook de moeite voor wilde doen.
Ik wil met iedereen een zinnige conversatie zien op te bouwen. We hoeven het niet eens te worden, want dat lijkt mij sowieso niet het doel van een discussie. En als je er niet uit komt dan stop je er mee. Een partner in een discussie kan je net iets aan reiken waar je op voort kunt denken. Je begrijpt dat internet voor mij een werelduitvinding is.

Ik sta er dus hetzelfde in. En als ik jou niet begrijp of andersom vind ik dat geen probleem. Dat vind ik juist fijn, zie de alinea hier boven.
Nu start je een nieuw topic met een vraag, maar gaat het over gesprekken met gelovigen.
Je beschrijft dit in het algemeen, niet specifiek gericht op bepaalde gelovigen of een over een bepaald onderwerp.
Dan krijg ik precies daarop aansluitende gedachten.
En herinner ik me hoe moeilijk ik het vond in het begin om jouw te volgen en je me mateloos kon irriteren, als je op elk antwoord, steeds uitgebreider vager werd in je bewoordingen en veel alleen maar leek te herhalen steeds weer met een connotatie van een enorme zekerheid ipv. dat je duidelijker werd.
En dat ik zag dat ik daar niet alleen in stond.
Ik vind het fenomeen dat mensen hun eigen gedachten als waar beschouwen (geloof dus) erg interessant.
Dus probeer ik er ook achter te komen wát de gelovigen nu precies geloven.
Maar ik merk dat naarmate je dat des te dichter nadert, ze de deur des te harder dicht doen.
Ik wil niemand zijn of haar geloof afpakken, ik tracht het preciezer tot onderwerp van gesprek te maken.
En dan niet middels de welles/nietes methode, want die werkt geloofversterkend.
Maar door onderwerpen uit de bijbel nader te beschouwen.
En uiteraard plaats ik die onderwerpen in mijn eigen visie.

Jezus zei dat de mens niks is die niet aan zelfkennis doet en dus zichzelve niet kent.
Ik ben het eens met Jezus. Zelfkennis is de poort.

Datzelfde zag ik hier ik nu ook gebeuren, maar wel minder en nu nog steeds, maar voor wel minder vaag.
Lang niet iedereen kan de moeite opbrengen of ook na moeite te hebben gedaan, geboeid blijven door jouw onorthodoxe en geheel eigen manier van denken en verwoorden.
Al zeker niet mensen, die ook hun manier van in het leven staan hebben bevochten en zich daar nu best prima bij vinden.
Mensen die het allemaal prima zo vinden, waarom zouden die überhaupt op een forum komen schrijven?
En anders zijn er allerlei fora om met gelovigen onder elkaar te zijn en elkaar te bevestigen.

Vandaar mijn opmerking, bedoeld als signalering van een rode draad.
Ik wel, want ze slaan elke eerlijke gedachtenwisseling dood.
En daar heb ik zo'n moeite mee, dat ik niet mee wil doen binnen een topic, waar dat schering en inslag is.

Noem me arrogant of hoogmoedig, maar daar voel ik me te goed voor.
Een paar maal je mening zeggen, tonen dat je het niet eens bent mat wat iemand schrijft, nogmaals met andere argumenten als ik die kan verzinnen, maar komt het sneren te pas en te pas voor dan pas ik.
Na een aantal van dat soort berichten voel ik mijn positiviteit over mensen slinken en ik weiger dan me daar verder door te laten beïnvloeden.
Het raakt me niet die sneren. Het is de verdediging van mensen, hun schildje. Ik begrijp waar het vandaan komt: onmacht.
Geef mij dan maar Gaitema (Ik heb een zwak voor Gaitema.) Die gaat schelden. Niet dat ik schelden goed vind, maar ik begrijp waarom hij zo is.
Gaitema is eerlijk en gemakkelijker te lezen (voor mij althans).

De sneerders zijn meer de stiekemerds, laat ze maar wat.
Maria K

Bericht door Maria K »

hopper schreef:
05 sep 2020, 20:28
Maria K schreef:
05 sep 2020, 17:55
Ik wil met iedereen een zinnige conversatie zien op te bouwen. We hoeven het niet eens te worden, want dat lijkt mij sowieso niet het doel van een discussie. En als je er niet uit komt dan stop je er mee. Een partner in een discussie kan je net iets aan reiken waar je op voort kunt denken. Je begrijpt dat internet voor mij een werelduitvinding is.

Ik sta er dus hetzelfde in. En als ik jou niet begrijp of andersom vind ik dat geen probleem. Dat vind ik juist fijn, zie de alinea hier boven.
@Hopper.
Oké, Ik hoop dat de lucht weer geklaard is tussen ons. :flower1:
Storm

Bericht door Storm »

hopper schreef:

De lucht is geklaard met Maria, met haar en Robert Frans ben ik in dit topic in grote lijnen eens. En dan lees ik over je voorliefde voor Gait en ik herken dat,zijn spontaniteit en; impulsiviteit.

Later lees ik 'dat jij een aantal christenen hier stiekemerd vindt. Dat callista al roddelend vind dat ze roddelen. Wie roddelt er hier en wie is hier stiekem dat zou ik graag van je horen, want hier kan ik niks mee. Ja er komen rare vogels op fora; zowel christenen als niet gelovigen, internet trekt dat aan. Wij; jij en ik horen daar ook bij. We hebben allemaal onze redenen om hier te posten.

Een handje vol forum christenen laat jou zien dat ze stiekem zijn?

Jij snapt er niets van; jij kunt buitenspel blijven, dus tja we hebben het wel over geloof,dat wil je, maar wie worden er geraakt? De niet gelovige niet, heerlijk toch? Ik vind de gesprekken met atheisten net zo belangrijk en vaak heel boeiend, zeker zo boeiend dan met christenen op fora .
Ik heb veel moeite met een orthodoxe kijk op homoseksualiteit, en dit heel strijdbaar aangegeven vooral in het verleden. Maar een kerkelijk huwelijk staat m.i altijd nog los van een wettelijk huwelijk.

Maar dit soort topics heeft mij in die 15 jaar forummen weer eens laten voelen; wat doe ik in vredesnaam hier?

En graag antwoord op; wie roddelen hier en wie zijn de stiekemerds.
Laatst gewijzigd door Storm op 05 sep 2020, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Mart

Bericht door Mart »

Storm schreef:
05 sep 2020, 23:07
Maat dit soort topics heeft mij in die 15 jaar forummen weer eens laten voelen; wat doe ik in vredesnaam hier?
Denk dat het zeker geen verwijt naar jou toe is. Met christenen valt over het algemeen goed een constructief en leuk gesprek te hebben; althans, dat is mijn ervaring. Dat we het niet eens zijn, soit! Er valt te genieten hier van iedere deelnemer.
En dan lees ik over je voorliefde voor Gait en ik herken dat,zijn spontaniteit en; impulsiviteit.
Vermoedelijk kent iedereen dat, want Gaitema is het meest open van allen. Het is onmogelijk een hekel aan Gaitema te hebben.
Wees realistisch
hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
05 sep 2020, 21:15

@Hopper.
Oké, Ik hoop dat de lucht weer geklaard is tussen ons. :flower1:
Absoluut!
hopper

Bericht door hopper »

Storm schreef:
05 sep 2020, 23:07
hopper schreef:

De lucht is geklaard met Maria, met haar en Robert Frans ben ik in dit topic in grote lijnen eens. En dan lees ik over je voorliefde voor Gait en ik herken dat,zijn spontaniteit en; impulsiviteit.

Later lees ik 'dat jij een aantal christenen hier stiekemerd vindt. Dat callista al roddelend vind dat ze roddelen. Wie roddelt er hier en wie is hier stiekem dat zou ik graag van je horen, want hier kan ik niks mee. Ja er komen rare vogels op fora; zowel christenen als niet gelovigen, internet trekt dat aan. Wij; jij en ik horen daar ook bij. We hebben allemaal onze redenen om hier te posten.

Een handje vol forum christenen laat jou zien dat ze stiekem zijn?

Jij snapt er niets van; jij kunt buitenspel blijven, dus tja we hebben het wel over geloof,dat wil je, maar wie worden er geraakt? De niet gelovige niet, heerlijk toch? Ik vind de gesprekken met atheisten net zo belangrijk en vaak heel boeiend, zeker zo boeiend dan met christenen op fora .
Ik heb veel moeite met een orthodoxe kijk op homoseksualiteit, en dit heel strijdbaar aangegeven vooral in het verleden. Maar een kerkelijk huwelijk staat m.i altijd nog los van een wettelijk huwelijk.

Maat dit soort topics heeft mij in die 15 jaar forummen weer eens laten voelen; wat doe ik in vredesnaam hier?

Je trekt het je persoonlijk aan, Storm. Ik vind een sneer geven 'stiekem'. Geef jij een sneer? Of voel je je in je christen-identiteit aangetast? (Ik moet opkomen voor mijn mede-christenen.)

Een sneer is een minachtende, vernederende opmerking. Zo van laat die Hopper maar kletsten over mijn Jezus/God. Ja, ik kan buitenspel blijven, maar dat komt alleen omdat ik nergens bij hoor. (Ook niet bij de atheïsten.) Ik heb mijzelf in geen enkel hokje verschanst. Van al mijn profeten, Goden (als ze er zouden zijn) mag gezegd worden wat men wil, ze mogen allemaal beledigd worden. Om de eenvoudige reden dat ik bloot sta. Ik sta niet verscholen achter die of die. Je doet me onrecht aan dat ik niet te raken ben omdat er niks te raken valt.

Ik kom hier om over het geloof te spreken. Maar ik de praktijk zijn het hier meer de ongelovigen die spreken. En na weer eens een paar rot-reacties van christenen meende ik dit topic te openen. Er zijn hier al nauwelijks christenen en hun bereidheid tot een gesprek is minimaal.

En graag antwoord op; wie roddelen hier en wie zijn de stiekemerds.
Volgens mij heb ik niks over roddelen gezegd. Ik mag toch hopen dat ik niet interessant genoeg ben om elders over mij te kletsen. Ik heb er i.i.g. geen weet van. Degenen die graag een sneer geven naar ongelovigen, die weten dit zelf wel. Ik noem bewust geen namen om het klassieke vingerwijzen te voorkomen. Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn eigen forumgedrag.

Ik hoop dat hiermee de lucht tussen ons weer geklaard is. Ik kan me geen problemen herinneren tussen ons.
Storm

Bericht door Storm »

@Hopper,
Ik kan mij geen problemen herinneren tussen ons, maar de christen spreekt mij aan en dan heeft het er niets mee te maken, of wij persoonlijk door één deur kunnen.
Als jij het over geloof wilt hebben sta je zelf enigszins buiten schot dat bedoel ik. We kunnen het ook eens over een onderwerp hebben wat jouw na aan het hart ligt.

Persoonlijk zie ik weinig pb verkeer tussen christenen onderling, ik kan mjn pb's in die jaren tellen op één hand. Ik weet niet hoe dat bij de atheïsten is, gewoon een vraag; is er veel onderling p.b verkeer?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Piebe Paulusma

Men kan zich afvragen wie of wat gelovigen zijn. Volgens Paulus is geloof, noch hoop maar liefde het meest uitnemend van de drie resterende gaven Gods.

Of je met gelovigen een gesprek kan hebben weet ik niet maar kan je met mensen die liefde het grootste gebod vinden een gesprek hebben?
No comment
Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
06 sep 2020, 00:04

Ik kom hier om over het geloof te spreken. Maar ik de praktijk zijn het hier meer de ongelovigen die spreken. En na weer eens een paar rot-reacties van christenen meende ik dit topic te openen. Er zijn hier al nauwelijks christenen en hun bereidheid tot een gesprek is minimaal.
Welke reacties vond je rot-reacties en waarom?

Een *goed gesprek op een forum is best lastig. Helemaal waar het een kritisch gesprek betreft. Dat merkte ik op FT ook al; enkel de geschreven taal is een grotere handicap dan ik dacht.
Kritiek uitdelen kunnen we allemaal, dat is niet zo moeilijk maar het is het kritiek incasseren waar het standaard mis gaat. Dat is met persoonlijke kritiek vooral merkbaar en dan op een forum helemaal weer vanwege het gebrek aan directe menselijke interactie, maar een gelovige heeft daar een extraatje.. God kritiek wordt vaak als persoonlijke kritiek ervaren.
In een persoonlijk gesprek kun je nog een vriendelijk gezicht of guitig bekkie opzetten. Op een forum is het vooral een toestand van aanvullingen en invullingen van intenties en bedoelingen op grond van.... een paar geschreven regeltjes.
Ik vind het een intrigerende compleet andere wereld als in gewone menselijke interactie.

* Een goed gesprek. Dat kan denk ik alleen op basis van gelijkwaardigheid.
Maar sja.. ons is mens. Mensen voelen zich graag een beetje verheven, de wijzere, tot de betere club horen. etc.
Gooi geloofsverlaters bij elkaar dan varieert het van hahaha die religekkies toch, tot -wat ben ik blij dat ik nu zoveel wijzer ben-
Gooi gelovigen bij elkaar dan varieert het van -oh oh die verdoemde ongelovigen toch- tot -wat ben ik blij dat ik in Gods wijsheid leef-
Ondertussen verkondigt iedereen de eigen morele normen en waarden, die we uiteraard verheven vinden, anders hadden we ze niet.
Maar aan preken geen gebrek, bij alle partijen. :lol:
Gooi dat hele zootje door elkaar heen et voila.. de gulden regel is het ei van Columbus wat door iedereen onderschreven wordt.
Nu het nog zien toe te passen :)

Misschien kunnen we een GGG oprichten. Een FTO-achtige club voor de Gulden GGers.
En dan gezellig meteen iedereen die de Gulden regel onderschrijft uitnodigen; weg met de verschillende bloementuintjes op naar de GGG :flower1:
Laatst gewijzigd door Petra op 06 sep 2020, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Plaats reactie