Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 02 sep 2020, 19:20
Alpha schreef: 02 sep 2020, 15:12
Maria K schreef: 19 aug 2020, 13:53
Alpha schreef: 19 aug 2020, 12:34
Maria K schreef: 18 aug 2020, 15:48
Hoe weet jij dat?
En bovendien.
Dit is geen antwoord.
Duidelijk is dat Jozef niet de vader was.
En dan............
Ik lees de Bijbel.
Jezus had diverse confrontaties met de schriftgeleerden.
Als zijn stamboom niet klopte hadden ze Jezus daar beslist op aangevallen.
Schriftgeleerden in Jeruzalem gingen die over de familie registers van mensen in een dorp in Galilea?
Ik dacht toch echt dat het ging om de joodse wetten en geschriften.
Heb jij wel ergens lectuur, waaruit blijkt dat zij met Jezus zijn geslachtsregister bespraken?

En van wie van zijn ouders dan?
Niet van Jozef dus.
Van alleen Maria dan?
En wat vonden zij dan van het feit dat alleen zij als moeder bekend was en dat Jozef niet zijn vader was?
Het volk accepteerde Jezus wel degelijk als zoon van David en zo vervulden zij de specifieke profetieën.
Een gedeelte van het volk wilde dat wel geloven, maar dat was afgelopen toen Jezus niet de troon van David op aarde oppakte, toen zij dat zo graag wilden.
Hen dus niet zou bevrijden van de Romeinen.
Vandaar ook deze tekst:
Luk 3:23 Deze Jezus was bovendien, toen hij met zijn werk begon, ongeveer dertig jaar, terwijl hij, naar men meende, (Of: „zoals wettelijk was vastgelegd.”) de zoon was van Jozef,

Mt 13:55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria, en zijn broers Jakobus en Jozef en Simon en Judas? NWV.
Niks wettelijk vastgelegd.
"Naar men meende" betekent nog altijd "naar men dacht".
Tot die tijd is dan ook nooit de waarheid bekend gemaakt bij de andere dorpsbewoners.
Ze leefden blijkbaar dan ook "met een leugen".

Ik leer eigenlijk steeds meer bij. :)
Ik heb me dat laatste eigenlijk nooit zo gerealiseerd, maar door dit gesprek met jou wordt het me nu duidelijk. :thumb1:
Wel degelijk vast gelegd, zij moesten zich laten inschrijven, op bevel van Caesar Augustus.

Je leest dus, wat je wilt lezen?
Je reageert niet op het laatste wat ik schreef als conclusie.

En daarmee was direct de hele stamboom met de afstamming vanaf David vastgelegd?

Dit schiet niet op.
Ik hou weer even pauze.
Nogmaals, de Joden hielden de geslachtsregisters bij vanaf Adam.
Op die manier konden zij hun afstamming bepalen.
De geschiedschrijver Josephus zei: „Ik ben van niet onaanzienlijke afkomst, want ik stam uit een oud priestergeslacht".
Mattheüs en Markus zeiden dat deze registers in de openbare archieven bijgehouden en bewaard werden en voor iedereen toegankelijk waren.
Aangezien de profetieën vermelden dat de Messias uit de lijn van David zou komen, was het belangrijk om dat te kunnen vast stellen.

Gen 22: 18 En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen, omdat jij naar mijn stem hebt geluisterd. NWV.

Er zijn meerdere lijnen terug naar David te vinden.
Maar ja, voor jou is dat kennelijk niet van belang.

Je wilt kennelijk alleen lezen, wat je wilt lezen en zo leer je nooit bij
Jammer dat ik zo veel moeite voor je heb gedaan.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 20 aug 2020, 20:18Hoe dan ook, Jezus' claim dat Jahweh z'n Vader is is geen godslastering. En de joden wisten vast wel beter maar zoals gezegd ze zochten wat.
Pilatus wist heel goed dat Jezus onschuldig was en probeerde hem vrij te laten.

De Joodse religieuze leiders gooide het vervolgens op de Bijbelse wetten, zoals het hen het beste uitkwam.
Ze gebruikten enkele valse getuigen om Jezus ter dood te kunnen brengen.
Ze "vergaten" gemakshalve dat valse getuigenis tegen de wet was.

Wat zij niet door hadden dat Pilatus, als Romein, diep respect had voor goden.
Dus ging hij na op Jezus een God was.

Joh 19:8 Toen Pilatus hoorde wat ze zeiden, werd hij nog banger.

Pilatus zag geen reden om Jezus aan de joden over te leveren.
Toen gebruikten zij een politieke truc.

12 Daarom bleef Pilatus naar een manier zoeken om hem vrij te laten. Maar de Joden schreeuwden: ‘Als u deze man vrijlaat, bent u geen vriend van caesar. Iedereen die zichzelf koning maakt, verzet zich tegen caesar.’ NWV.

Zij reageerden: ‘Wij hebben geen andere koning dan caesar.’
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 02 sep 2020, 15:24 Die link klopt niet, maar jij mag er gerust in geloven.
Mij krijg je niet mee.

Denk jij dat een adoptief vader [Jozef] wel recht heeft op de stamboom, terwijl de bloedlijn [zijn zaad] er niet is?
De link heb je kennelijk niet (willen) lezen.
Het is kennelijk was te veel voor je, want er wordt diep op de materie ingegaan.

Daarom worden daar ook uitgelegd waarom er verschillen zijn.
Zoals ik al zei: als je van Amsterdam naar Maastricht wilt gaan, kan dat via verschillende wegen.

Ik heb niet de intentie om jou "mee" te krijgen.
Zoals al vaker gezegd ben ik er niet op uit om "zieltjes" of "leden" te winnen.

Hebr 11:6 Zonder geloof is het trouwens onmogelijk God blij te maken.
Om tot God te naderen, moet je geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem echt zoeken. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 16:59 Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Bedankt voor je reactie.
Zij hadden van God een vrije wil gekregen, dus "moesten" zij niets.
Zo "moest" Judas ook niet Jezus verraden.
Hij werd geleid door hebzucht.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:03 Hebr 11:6 Zonder geloof is het trouwens onmogelijk God blij te maken.
Om tot God te naderen, moet je geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem echt zoeken. NWV.
De vertaling die jij gebruikt laat te wensen over in deze. Duidelijker is:

'Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is'

In die dagen twijfelde niemand aan het bestaan van God. Lees ook maar verder.

6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke ark hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid die naar het geloof is.
8 Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou.

God sprak tegen Noach en Abraham, dus zij twijfelden niet aan zijn bestaan. In de Bijbel twijfelde niemand aan het bestaan van God, dus nogmaals: jouw vertaling laat hier een steek vallen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:05
Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 16:59 Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Bedankt voor je reactie.
Zij hadden van God een vrije wil gekregen, dus "moesten" zij niets.
Zo "moest" Judas ook niet Jezus verraden.
Hij werd geleid door hebzucht.
En van die hebzucht heeft God heel slim gebruik gemaakt anders had Jezus met onverrichte zaken naar de hemel terug moeten keren. Ik neem daarom aan dat Judas een ereplekje heeft gekregen.
Laatst gewijzigd door J-W op 03 sep 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:05
Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 16:59 Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Bedankt voor je reactie.
Zij hadden van God een vrije wil gekregen, dus "moesten" zij niets.
Zo "moest" Judas ook niet Jezus verraden.
Hij werd geleid door hebzucht.
Sorry, maar je dwaalt. Je vergeet dat het nieuwe verbond het verbond van de genade is en niet van straf.

Judas deed wat hij moest doen en zit misschien wel in de hemel bij de kleine kudde. Zo deden ook de joden die Jezus veroordeelden wat ze moesten doen. Zie Romeinen 11.

30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door de ongehoorzaamheid van dezen,
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 17:19 Sorry, maar je dwaalt. Je vergeet dat het nieuwe verbond het verbond van de genade is en niet van straf.

Judas deed wat hij moest doen en zit misschien wel in de hemel bij de kleine kudde. Zo deden ook de joden die Jezus veroordeelden wat ze moesten doen. Zie Romeinen 11.

30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door de ongehoorzaamheid van dezen,
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
Sorry maar je dwaalt.

Tevens is dit wel het verhaal waardoor je zo kan opmerken "misschien dat Paulus niet voor niks zei "wijsheid van de mens is dwaasheid bij God en vice versa". Want dit is wel zo'n dwaas verhaal dat je het bijna niet kan geloven. Een eindredacteur zou zeggen "dit is wel zo dwaas, dit geloven de lezers nooit".

Want inderdaad, wat als Judas de boel niet verraden had? Was Jezus dan 90 jaar oud geworden en weer onverrichter zake terug naar Huis gegaan? Het kan ook zijn dat Jezus al vaker op Aarde heeft rondgelopen en dat hij nu pas gekruisigd is? Vandaar dat hij uitriep "het is volbracht". Een soort van "hehe, eindelijk kan ik naar Huis en heb ik mijn opdracht voltooid".
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 08 sep 2020, 21:24
Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 17:19 Sorry, maar je dwaalt. Je vergeet dat het nieuwe verbond het verbond van de genade is en niet van straf.

Judas deed wat hij moest doen en zit misschien wel in de hemel bij de kleine kudde. Zo deden ook de joden die Jezus veroordeelden wat ze moesten doen. Zie Romeinen 11.

30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door de ongehoorzaamheid van dezen,
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
Sorry maar je dwaalt.

Tevens is dit wel het verhaal waardoor je zo kan opmerken "misschien dat Paulus niet voor niks zei "wijsheid van de mens is dwaasheid bij God en vice versa". Want dit is wel zo'n dwaas verhaal dat je het bijna niet kan geloven. Een eindredacteur zou zeggen "dit is wel zo dwaas, dit geloven de lezers nooit".
Wat dwaas is voor de mens is wijsheid voor God. Dat schreef Paulus inderdaad ook. Dus noem me maar dwaas en bewijs me een dienst! :thumb1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 08 sep 2020, 22:08 Wat dwaas is voor de mens is wijsheid voor God. Dat schreef Paulus inderdaad ook. Dus noem me maar dwaas en bewijs me een dienst! :thumb1:
Ik vind het gewoon dwaas te geloven dat iemand moest sterven voor de zonden van anderen. En dat je vervolgens degene die ervoor gezorgd heeft dat het doorgang kon vinden ook nog demoniseert. Die man is een held.

Het is zo Antieke tijden om te geloven dat mens(en) moeten sterven en bloed vergoten moet worden voor vergeving.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 17:16
Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:03 Hebr 11:6 Zonder geloof is het trouwens onmogelijk God blij te maken.
Om tot God te naderen, moet je geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem echt zoeken. NWV.
De vertaling die jij gebruikt laat te wensen over in deze. Duidelijker is:

'Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is'

In die dagen twijfelde niemand aan het bestaan van God. Lees ook maar verder.

6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke ark hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid die naar het geloof is.
8 Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou.

God sprak tegen Noach en Abraham, dus zij twijfelden niet aan zijn bestaan. In de Bijbel twijfelde niemand aan het bestaan van God, dus nogmaals: jouw vertaling laat hier een steek vallen.
De NWV is een nauwkeurige èn begrijpelijke vertaling.
De NWV laat beslist geen steek vallen en vertaalt consequent en voegt geen traditionele overleveringen bij.
Vandaar dat de NWV consequent Gods naam gebruikt.

Er bestaat een SV versie, die wel Gods naam gebruikt.
Die wordt de Jehova bijbel genoemd, uitgegeven van 1755 tot ca. 1762.

http://www.statenbijbelmuseum.nl/site/m ... jbels.pdf

Traditioneel oud Nederlands gebruiken draagt niet tot een beter begrip bij.
Jg gebruiken voor hun studie meerdere bijbels naast elkaar.

De gegeven tekst is uit de NWV studie bijbel.
De versie van 2004 geeft die tekst als volgt weer:

6 Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.
7 Door geloof heeft Noach, nadat hem een goddelijke waarschuwing was gegeven aangaande dingen die nog niet werden gezien, godvruchtige vrees aan de dag gelegd en een ark gebouwd tot redding van zijn huisgezin; en door dit [geloof] heeft hij de wereld veroordeeld, en hij is een erfgenaam geworden van de rechtvaardigheid die overeenkomstig geloof is.
8 Door geloof heeft Abraham, toen hij geroepen werd, gehoorzaamd door weg te trekken naar een plaats die hij als erfenis zou ontvangen; en hij vertrok zonder te weten waar hij naar toe ging. 
9 Door geloof vertoefde hij als vreemdeling in het land der belofte als in een vreemd land en woonde in tenten met Isaäk en Jakob, die met hem erfgenamen waren van precies dezelfde belofte.


Ter vergelijking de studie bijbel:

6 Zonder geloof is het trouwens onmogelijk God blij te maken. Om tot God te naderen, moet je geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem echt zoeken.
7 Door geloof toonde Noach ontzag voor God nadat hij Gods waarschuwing had gekregen over dingen die nog niet waren gezien en bouwde hij een ark om zijn gezin te redden. Door dat geloof veroordeelde hij de wereld, en hij werd een erfgenaam van de rechtvaardigheid die voortkomt uit geloof.
8 Door geloof gehoorzaamde Abraham, toen hij werd geroepen, door naar een plaats te trekken die hij als erfenis zou krijgen. Hij vertrok zonder te weten waar hij naartoe ging.
9 Door geloof woonde hij als vreemdeling in het land van de belofte, alsof het niet zijn land was. Met Isaäk en Jakob, erfgenamen van precies dezelfde belofte, woonde hij in tenten.

Ter vergelijking de SV:

6 Maar zonder geloof is het onmogelijk [Gode] te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen, die nog niet gezien werden, [en] bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke [ark] hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid, die naar het geloof is.
8 Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest, om uit te gaan naar de plaats, die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende, waar hij komen zou.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd [land], en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Ter vergelijking de HSV:

6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, toen hij een aanwijzing van God ontvangen had van de dingen die nog niet te zien waren, uit ontzag voor God de ark gebouwd, tot redding van zijn gezin. Daardoor heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden van de rechtvaardigheid die overeenkomstig het geloof is.
8 Door het geloof is Abraham, toen hij geroepen werd, gehoorzaam geweest om weg te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou. En hij is weggegaan zonder te weten waar hij komen zou.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land van de belofte als in een vreemd land en heeft hij in tenten gewoond, met Izak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelfde belofte.

Je ziet hier, dat de taal wat gemoderniseerd is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

twijfelaar schreef: 03 sep 2020, 17:17
Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:05
Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 16:59 Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Bedankt voor je reactie.
Zij hadden van God een vrije wil gekregen, dus "moesten" zij niets.
Zo "moest" Judas ook niet Jezus verraden.
Hij werd geleid door hebzucht.
En van die hebzucht heeft God heel slim gebruik gemaakt anders had Jezus met onverrichte zaken naar de hemel terug moeten keren. Ik neem daarom aan dat Judas een ereplekje heeft gekregen.
Kleine vergissing, JHWH maakt geen gebruik van iemands persoonlijke fouten.
Net als iedereen had hij een vrije wil.
Iemand die zelfmoord pleegt, krijgt geen ereplekje.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 17:19
Alpha schreef: 03 sep 2020, 17:05
Piebe Paulusma schreef: 03 sep 2020, 16:59 Ja de joodse leiders dreigden Pilatus impliciet met de dood als hij Jezus niet ter dood veroordeelde. Maar goed, Jezus veroordelen tot de dood moesten zij doen opdat de Schrift vervuld werd dus dat is nogal een verzachtende omstandigheid dunkt mij.
Bedankt voor je reactie.
Zij hadden van God een vrije wil gekregen, dus "moesten" zij niets.
Zo "moest" Judas ook niet Jezus verraden.
Hij werd geleid door hebzucht.
Sorry, maar je dwaalt. Je vergeet dat het nieuwe verbond het verbond van de genade is en niet van straf.

Judas deed wat hij moest doen en zit misschien wel in de hemel bij de kleine kudde. Zo deden ook de joden die Jezus veroordeelden wat ze moesten doen. Zie Romeinen 11.

30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door de ongehoorzaamheid van dezen,
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
Tja, ik ben hier niet degene die afdwaalt.
Daarom baseer ik mijn geloof niet op oud Nederlandse overleveringen.

Zoals gezegd heeft iedereen een vrije wil gekregen en daarom zal JHWH nooit iemand dwingen.
De klein kudde bestaat uit mensen met een erg groot geloof, die van harte Gods wil doen en daarom daar deel uit mogen maken.

De Joden kregen de eerste keus, daarna de Samaritanen en tenslotte de bekeerde heidenen.
Cornelius was de eerste daarvan.

Hand 10:
1 In Cesarea woonde een man die Cornelius heette, een legerofficier van wat de Italiaanse afdeling werd genoemd.
2 Hij was een diepgelovig man, en hij en iedereen in zijn huis hadden ontzag voor God. Hij gaf vaak giften aan de armen onder het volk en zond altijd smeekgebeden tot God op.
3 Rond het negende uur van de dag had hij een visioen en zag hij duidelijk een engel van God binnenkomen, die zei: ‘Cornelius!’
4 Hevig geschrokken staarde Cornelius hem aan en vroeg: ‘Wat is er, Heer?’ Hij antwoordde: ‘Je gebeden en je giften aan de armen* zijn naar God opgestegen en zijn steeds in zijn gedachten.
5 Stuur daarom mannen naar Joppe om Simon te halen, die ook Petrus wordt genoemd.

45 De besneden gelovigen die met Petrus waren meegekomen, waren verbaasd, omdat de vrije gave van de heilige geest ook op heidenen werd uitgestort. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Atheist2 schreef: 08 sep 2020, 23:35
Piebe Paulusma schreef: 08 sep 2020, 22:08 Wat dwaas is voor de mens is wijsheid voor God. Dat schreef Paulus inderdaad ook. Dus noem me maar dwaas en bewijs me een dienst! :thumb1:
Ik vind het gewoon dwaas te geloven dat iemand moest sterven voor de zonden van anderen. En dat je vervolgens degene die ervoor gezorgd heeft dat het doorgang kon vinden ook nog demoniseert. Die man is een held.

Het is zo Antieke tijden om te geloven dat mens(en) moeten sterven en bloed vergoten moet worden voor vergeving.
Niet dwaas, maar een Bijbelse wetmatigheid.
Lees eens de Bijbel, waar aangekondigd wordt dat Satans opstand tenietgedaan zal worden gedaan.

Gen 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij [Jezus] zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 10 sep 2020, 15:03 ....Kleine vergissing, JHWH maakt geen gebruik van iemands persoonlijke fouten. Net als iedereen had hij een vrije wil...
Nee, nog erger, God verhardde het hart van de Farao om zijn doel te bereiken.......en zo moest Judas Jezus verraden,
niks vrije wil, allemaal werktuigen in Zijn hand.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

twijfelaar schreef: 10 sep 2020, 15:30
Alpha schreef: 10 sep 2020, 15:03 ....Kleine vergissing, JHWH maakt geen gebruik van iemands persoonlijke fouten. Net als iedereen had hij een vrije wil...
Nee, nog erger, God verhardde het hart van de Farao om zijn doel te bereiken.......en zo moest Judas Jezus verraden,
niks vrije wil, allemaal werktuigen in Zijn hand.
Daarom zei Paulus ook tegen de heidenen dat ze barmhartig moesten zijn in hun oordeel over hen. Want door de ongehoorzaamheid van de joden, kwam het evangelie tot de heidenen, zie Romeinen 11.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 10 sep 2020, 19:10
twijfelaar schreef: 10 sep 2020, 15:30
Alpha schreef: 10 sep 2020, 15:03 ....Kleine vergissing, JHWH maakt geen gebruik van iemands persoonlijke fouten. Net als iedereen had hij een vrije wil...
Nee, nog erger, God verhardde het hart van de Farao om zijn doel te bereiken.......en zo moest Judas Jezus verraden,
niks vrije wil, allemaal werktuigen in Zijn hand.
Daarom zei Paulus ook tegen de heidenen dat ze barmhartig moesten zijn in hun oordeel over hen. Want door de ongehoorzaamheid van de joden, kwam het evangelie tot de heidenen, zie Romeinen 11.
Rom 11:
1 Dan vraag ik nu: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Absoluut niet! Want ook ik ben een Israëliet, van het nageslacht van Abraham, uit de stam Benjamin

7 Hoe zit het dan? Waar Israël naar streeft, heeft het niet bereikt, maar de uitverkorenen hebben het wel bereikt. De anderen waren ongevoelig geworden,
8 zoals er staat geschreven: ‘God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen die niet zien en oren die niet horen, tot op de dag van vandaag

11 Daarom vraag ik: ze zijn toch niet gestruikeld en helemaal ten val gekomen? Natuurlijk niet! Maar door hun misstap is er redding voor heidenen, om hen jaloers te maken.

13 Ik spreek nu tot jullie die uit heidense volken komen. Omdat ik een apostel voor de heidenen ben, verheerlijk ik mijn dienst
14 om te zien of ik op de een of andere manier mijn eigen volk jaloers kan maken en sommigen van hen kan redden. 15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat kan dan hun aanvaarding anders betekenen dan leven uit de dood?

17 Maar als sommige takken zijn afgebroken en jij, ook al ben je van een wilde olijfboom, daartussen bent geënt en mag delen in het voedzame sap van de wortel van de olijfboom,
18 kijk dan niet neer op de takken. En als je wel op ze neerkijkt, bedenk dan dat de wortel jou draagt en niet jij de wortel.
19 Je zult zeggen: ‘Er zijn takken afgebroken zodat ik kon worden geënt.’
20 Dat is waar. Ze werden afgebroken vanwege hun ongeloof, en jij staat door geloof. Maar pas op, wees niet trots.

25 Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.
26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen.
27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.

33 Hoe diep is toch Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!
34 ‘Wie heeft de denkwijze van Jehovah leren kennen, of wie is zijn raadgever geworden?’ NWV.

Ik denk dat je Romeinen 11 niet goed begrepen hebt.

Aan het einde der tijden, wanneer de kleine kudde is voltooid, zullen de ogen van het joodse restant geopend worden.
Worden ze dan gered?
Dat hangt af van hun reactie.
Accepteren zij het goede nieuws of niet.

Alle mensen die het goede nieuws onvoorwaardelijk accepteren zullen worden gered.

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt.

1 Kor 10:
14 Daarom, mijn lieve vrienden, ontvlucht afgoderij.
15 Ik spreek tegen verstandige mensen. Beoordeel zelf wat ik zeg. NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 12 sep 2020, 11:14 Aan het einde der tijden, wanneer de kleine kudde is voltooid, zullen de ogen van het joodse restant geopend worden.
Worden ze dan gered?
Dat hangt af van hun reactie.
Accepteren zij het goede nieuws of niet.

Alle mensen die het goede nieuws onvoorwaardelijk accepteren zullen worden gered.
Er wordt niemand gered, omdat er geen redding nodig is.
Als onlosmakelijk deel van God is ieder onkwetsbaar en leeft elke ziel eeuwig in vele stoffelijke vormen.
Waar de stoffelijkheid vergaat blijven geest en ziel bestaan.
Dàt is het goede nieuws en daar is geen reactie voor nodig, slechts gewaarwording van wat zo is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 12 sep 2020, 11:31
Alpha schreef: 12 sep 2020, 11:14 Aan het einde der tijden, wanneer de kleine kudde is voltooid, zullen de ogen van het joodse restant geopend worden.
Worden ze dan gered?
Dat hangt af van hun reactie.
Accepteren zij het goede nieuws of niet.

Alle mensen die het goede nieuws onvoorwaardelijk accepteren zullen worden gered.
Er wordt niemand gered, omdat er geen redding nodig is.
Als onlosmakelijk deel van God is ieder onkwetsbaar en leeft elke ziel eeuwig in vele stoffelijke vormen.
Waar de stoffelijkheid vergaat blijven geest en ziel bestaan.
Dàt is het goede nieuws en daar is geen reactie voor nodig, slechts gewaarwording van wat zo is.
Grappig dat je geen notie hebt van de Bijbelse leer en zelfs de betekenis niet kent van de gebruikte woorden.
Alhoewel ik de betekenis van geest en ziel al tig maal heb getoond.


Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.
Romeinen 3:10 Zo staat er geschreven: ‘Niemand is rechtvaardig, helemaal niemand.
Romeinen 3:23 Alle mensen hebben gezondigd en bereiken niet de glorie van God.

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’
NWV
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Ik zou die verzen completer maken :

Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd. Zelfs onschuldige baby's.

Romeinen 3:10 Zo staat er geschreven: ‘Niemand is rechtvaardig, helemaal niemand. Zelfs God niet, dat blijkt alleen al uit het vorige vers.
Romeinen 3:23 Alle mensen hebben gezondigd en bereiken niet de glorie van God. Maar wat is glorie in onrechtvaardigheid?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 12 sep 2020, 12:53 Ik zou die verzen completer maken :...

Romeinen 3:10 Zo staat er geschreven: 'Niemand is rechtvaardig, helemaal niemand. Zelfs God niet, dat blijkt alleen al uit het vorige vers'.
:lol:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 10 sep 2020, 19:10
twijfelaar schreef: 10 sep 2020, 15:30
Alpha schreef: 10 sep 2020, 15:03 ....Kleine vergissing, JHWH maakt geen gebruik van iemands persoonlijke fouten. Net als iedereen had hij een vrije wil...
Nee, nog erger, God verhardde het hart van de Farao om zijn doel te bereiken.......en zo moest Judas Jezus verraden,
niks vrije wil, allemaal werktuigen in Zijn hand.
Daarom zei Paulus ook tegen de heidenen dat ze barmhartig moesten zijn in hun oordeel over hen.
Want door de ongehoorzaamheid van de joden, kwam het evangelie tot de heidenen, zie Romeinen 11.
Ja...en toen konden die bekeerde heidenen eens de joden precies vertellen wat ze al die tijd nooit hadden begrepen...en vielen hun de schellen van de ogen... 8-)
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 12 sep 2020, 11:14

8 zoals er staat geschreven: ‘God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen die niet zien en oren die niet horen, tot op de dag van vandaag
Leuk altijd die verzameling bijbelteksten van jou. Ik heb er 1 uitgelicht. Wie is hier aan het woord, een liefhebbende God of een gelovige die afgeeft op ongelovigen? Wie weet heeft God de JG een geest van inbeelding gegeven, ogen die denken te zien en oren die denken te horen. Zou zo maar kunnen toch?
Laatst gewijzigd door J-W op 12 sep 2020, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 12 sep 2020, 11:14
Aan het einde der tijden, wanneer de kleine kudde is voltooid, zullen de ogen van het joodse restant geopend worden.
Worden ze dan gered?
Dat hangt af van hun reactie.
Accepteren zij het goede nieuws of niet.
Alle mensen die het goede nieuws onvoorwaardelijk accepteren zullen worden gered.
De joden hoeven niet gered te worden.....ze zijn al gered
Ook de liberale of de atheïstische joden niet.....
En ook hoeven hun ogen niet geopend te worden....die zijn al heel lang geopend.....ver voor het christendom...

Dat is zo'n typische gedachtegang die we achter ons kunnen laten.