Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Bericht door callista »

dingo schreef:
07 sep 2020, 19:46
Ik hoef het topic "Kun je met ongelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?" niet meer te openen.
Het antwoord is: in veruit de meeste gevallen niet.
Dat schijnt voor sommige gelovigen inderdaad een schier onmogelijke zaak te zijn.....
Maar misschien is er nog hoop....met een beetje goede wil. :thumb1:
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
07 sep 2020, 19:46
Ik hoef het topic "Kun je met ongelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?" niet meer te openen. Het antwoord is: in veruit de meeste gevallen niet.
Elke gek z'n gebrek, denk ik dan maar. :lol:

(Uiteraard is ook dat geen originele gedachte ;) )
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
07 sep 2020, 18:21
Inktvlam schreef:
07 sep 2020, 16:44
Je stuurt jezelf naar de hel,
Belachelijk. Maar ik onthou hem voor als ik weer eens iemand een ban moet geven.
Een ban vergelijken met naar de hel sturen?
Sla je nu niet een beetje op hol?

Het is maar een forum hoor, met meningsverschillen, waarin jij niks moet maar wilt of niet wilt.
Je mag van mij zoveel Goddelijke aspiraties hebben als je maar wilt maar je kunt er toch best rekening mee houden dat hier mensen echt in de hel geloven. Mensen bang maken met hel gedreig lijkt me niet de bedoeling.
Bonjour
Moderator
Man/Vrouw: M

Bericht door Bonjour »

Petra schreef:
08 sep 2020, 01:44
Ik hoop dat je dit niet serieus meent. Het gaat om het woord "jezelf". Iemand doet een overtreding maar de rechter of andere beoordelaar bepaalt de straf. De overtreder bepaalt niet zelf de straf.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
08 sep 2020, 04:26
Petra schreef:
Ik hoop dat je dit niet serieus meent. Het gaat om het woord "jezelf". Iemand doet een overtreding maar de rechter of andere beoordelaar bepaalt de straf. De overtreder bepaalt niet zelf de straf.
Jouw associatie met de hel gaat best wel ver.
En ja, dat meende ik zeker serieus.
Je schreef ook zomaar "weer". Dus je refereerde naar toekomstige én voorgaande; met toekomstige heb je het hier over een forum met gelovige mensen die in een hel geloven.
Met voorgaande sja..daar ben ik er eentje van en of ik in de hel geloof weet jij niet.
Gezien je reactie... heb ik mezelf in jouw achterhoofd nou naar de hel gestuurd, vanwege wat heen en weer getik op een forum?
Ik vind die hele ban al zot, maar om er nou ook nog een hel aan vast te koppelen. Is dat nodig?
Ik had die associatie niet, nu wel.

Modereer en straf en doe je best, maar zullen we het verder een beetje normaal en gezond proberen te houden.

P.S.
Maar natuurlijk is ook deze niet zo fijne interactie geheel en al mijn schuld en komt het niet door wisselwerking of jouw spontane onschuldige reactie.
En in mijn hoofd... is ook dit weer een gevalletje wisselwerking.
Ik vraag me vooral af of het niet 's een keertje klaar kan zijn. "T is al een jaar geleden, ik vind het echt ongezond om zo lang door te blijven gaan met dat kinderachtige gedoe.
dingo

Bericht door dingo »

Bonjour schreef:
08 sep 2020, 04:26
Petra schreef:
Iemand wordt niet zomaar veroordeeld of geband. Als je te hard rijdt weet je dat een bon kan krijgen of je rijbewijs kan kwijtrakenn. Hetzelfde als op een forum je krijgt eerst 3 waarschuwingen voordat je een ban krijgt. Dus je hebt als dader wel degelijk een aandeel in welke straf je krijgt.
De mens is een eenvoudig schepsel zo is hij door God gemaakt maar hij heeft talloze gedachtespinsels
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Wat ik schreef over de hel wordt domweg niet begrepen. Natuurlijk wordt iedereen van harte uitgenodigd om deel te hebben aan de verzoening en aan Gods koninkrijk. Maar je moet je ook willen laten verzoenen. Sommige mensen moeten niks hebben van God. Het probleem ligt dus volledig bij de onwilligen. Lorber schrijft hierover: “Wanneer dezen (met een wereldse instelling en een kwade wil) naar het hiernamaals komen zullen zij aldaar het licht van het leven en de waarheid, dat hun reeds hier zo tegenstaat, nog meer ontvluchten en verachten dan hier.”

Als de mens helemaal vrijwillig, door een totaal negeren van Gods woord in zichzelf een hel opbouwt, en nooit de eenvoudig op te volgen geboden van God in acht neemt, wat kan de Godheid er dan aan doen, wanneer een geest haar vrijwillig ontvlucht, bespot en belastert? Daar echter alleen de Godheid het ware leven en ook het licht van al het licht is, en zodoende ook de enige volste zaligheid van alle wezens, is het ook begrijpelijk dat een goddeloze toestand op zich helemaal niets aangenaams kan hebben, daar er zonder God geen leven, geen licht, geen waarheid en niets goeds kan bestaan! Een mens echter die de Godheid verlaat, deze uit zichzelf verbant en niet meer wil aannemen, moet wel in zichzelf een ware hel opbouwen die op alle gebied bar en boos moet zijn. (Van hel tot hemel 1 30).

Lees wat Zolderworm, mijn grootste vijand op dit forum, hierover schreef. Op dit punt zijn we het met elkaar eens.
viewtopic.php?p=303159#p303159
Het nachtleven ligt op zijn gat.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Ik zal het eens vragen aan de Freethinkers die hier allemaal komen.... :D
No comment
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Inktvlam schreef:
08 sep 2020, 10:48
Als de mens helemaal vrijwillig, door een totaal negeren van Gods woord in zichzelf een hel opbouwt, en nooit de eenvoudig op te volgen geboden van God in acht neemt, wat kan de Godheid er dan aan doen, wanneer een geest haar vrijwillig ontvlucht, bespot en belastert? Daar echter alleen de Godheid het ware leven en ook het licht van al het licht is, en zodoende ook de enige volste zaligheid van alle wezens, is het ook begrijpelijk dat een goddeloze toestand op zich helemaal niets aangenaams kan hebben, daar er zonder God geen leven, geen licht, geen waarheid en niets goeds kan bestaan! Een mens echter die de Godheid verlaat, deze uit zichzelf verbant en niet meer wil aannemen, moet wel in zichzelf een ware hel opbouwen die op alle gebied bar en boos moet zijn. (Van hel tot hemel 1 30).

Lees wat Zolderworm, mijn grootste vijand op dit forum, hierover schreef. Op dit punt zijn we het met elkaar eens.
viewtopic.php?p=303159#p303159
Sorry hoor, maar dit gaat helemaal nergens over. Er zijn maar weinig ongelovigen die wel geloven maar zich moedwillig van jouw God afkeert. De meeste ongelovigen zien gewoon geen reden om in jouw God te geloven. Best wel arrogant om te denken dat mensen zich moedwillig van jouw God afkeren, alsof het allemaal zo duidelijk is dat precies jouw God bestaat en niet 1 van de 6000 andere Goden die verzonnen zijn.

Dus als jouw God de ongelovigen in de hemel zou uitnodigen zouden ze met veel plezier zich houden aan jouw Gods geboden.
Het ontbreekt nu de meeste ongelovigen gewoon aan een reden om precies in jouw God te geloven. Net zoals jij je niet expres van Allah afkeert maar je gelooft er gewoon niet in.

Tevens is het ook wereldvreemd om te denken dat mensen die niet in jouw God geloven een hel in zichzelf opbouwen of dat die op ieder gebied bar en boos moet zijn. Ik weet niet of je veel ongelovigen kent? Dan zul je weten dat ze zowel hemel als hel in zichzelf opbouwen zoals gelovigen ook doen.
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
08 sep 2020, 08:48

Iemand wordt niet zomaar veroordeeld of geband. Als je te hard rijdt weet je dat een bon kan krijgen of je rijbewijs kan kwijtrakenn. Hetzelfde als op een forum je krijgt eerst 3 waarschuwingen voordat je een ban krijgt. Dus je hebt als dader wel degelijk een aandeel in welke straf je krijgt.
Ik vind een hoop goed maar ga het niet vergelijken met de wereld van het recht, daar ben ik best wel in thuis.
Een wereld van verschil met forummen waar het er vnl. om gaat wie er op het aanwijs stoeltje zit, omdat iedereen in onderlinge discussies nou eenmaal dader kan zijn. Kijk alleen maar hoe hier op GG al die wisselingen best wel uitmaken.
dingo

Bericht door dingo »

Petra schreef:
09 sep 2020, 05:45
dingo schreef:
08 sep 2020, 08:48

Ik vind een hoop goed maar ga het niet vergelijken met de wereld van het recht, daar ben ik best wel in thuis.
Een wereld van verschil met forummen waar het er vnl. om gaat wie er op het aanwijs stoeltje zit, omdat iedereen in onderlinge discussies nou eenmaal dader kan zijn. Kijk alleen maar hoe hier op GG al die wisselingen best wel uitmaken.
Als je enigszins bekend bent met de wereld van het recht dan ben je ook bekend met het gezegde "het Nederlandse recht is duur en slecht". Overigens neemt op GG zover ik weet al jaren Trajecto de eindbeslissingen over officiële waarschuwingen en bans en is daar redelijk consistent in.
De mens is een eenvoudig schepsel zo is hij door God gemaakt maar hij heeft talloze gedachtespinsels
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
09 sep 2020, 08:44

Als je enigszins bekend bent met de wereld van het recht dan ben je ook bekend met het gezegde "het Nederlandse recht is duur en slecht".
Als je bekend bent met het internationale recht.. of beter gezegd gebrek daaraan krijg je vanzelf wel meer waardering voor al wat je dankzij je fortuinlijke geboorte gegeven werd.
Uiteraard is het overal waar we met mensenwerk te maken hebben utopisch om te denken dat het foutloos kan, maar het NL rechtssysteem is daar wel op ingericht.
Ik draag de EU/NL principes en waarden op handen, zij verwoorden een ideaal; die ideale rechtsstaat is het fundament waarop het NL recht en daarmee de hele gemeenschap rust.
Hoe langer ik in het buitenland vertoef hoe meer. (Natuurlijk omdat ik teveel staaltjes van die andere kant van de medaille heb gezien).

De waarden waarop de Unie berust, zijn eerbied voor de menselijke waardigheid, vrijheid, democratie, gelijkheid, de rechtsstaat en eerbiediging van de mensenrechten, waaronder de rechten van personen die tot minderheden behoren. Deze waarden hebben de lidstaten gemeen in een samenleving die gekenmerkt wordt door pluralisme, non-discriminatie, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, solidariteit en gelijkheid van vrouwen en mannen.
De - als rechtsbron fungerende - gedeelde waarden waar het hier om gaat, worden vaak ook gevat onder het concept (en de daarmee verbonden rechtsbeginselen) van de democratische rechtsstaat. Het gaat om gedeelde idealen die ten grondslag liggen aan publieke rechtsvorming, uitgewerkt in (prepositieve) beginselen die tevens fungeren als normen voor die rechtsvorming.
chon

Bericht door chon »

hopper schreef:
05 sep 2020, 12:50
Wat ik aan de orde wil stellen is of je met gelovigen überhaupt wel een gesprek kunt hebben?
Na een half jaar op dit forum begin ik wel patronen te herkennen als je wat dieper op zaken in wilt gaan.
Dan zijn verwijzingen naar bijbelteksten of opvattingen van derden het antwoord.
Of als men er niet meer uitkomt resteert er zwijgen of een sneer.

Het is ook wel logisch. Als je gelooft dan heb je niet graag twijfel in huis.
Alvorens ik daar kan op reageren, heb ik een vraag.
Wat is volgens jou een gelovige?
callista

Bericht door callista »

Onder gelovigen wordt in de meeste gevallen hier op dit forum een christen verstaan.
Messenger

Bericht door Messenger »

callista schreef:
11 sep 2020, 12:04
Onder gelovigen wordt in de meeste gevallen hier op dit forum een christen verstaan.
Maar ik ben er ook nog! :naughty:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
callista

Bericht door callista »

Messenger schreef:
11 sep 2020, 12:14
callista schreef:
11 sep 2020, 12:04
Maar ik ben er ook nog! :naughty:
Oh..ja lieverd....sorry :mrgreen: :thumb1: :oops:
hopper

Bericht door hopper »

chon schreef:
11 sep 2020, 12:02
hopper schreef:
05 sep 2020, 12:50
Wat ik aan de orde wil stellen is of je met gelovigen überhaupt wel een gesprek kunt hebben?
Na een half jaar op dit forum begin ik wel patronen te herkennen als je wat dieper op zaken in wilt gaan.
Dan zijn verwijzingen naar bijbelteksten of opvattingen van derden het antwoord.
Of als men er niet meer uitkomt resteert er zwijgen of een sneer.

Het is ook wel logisch. Als je gelooft dan heb je niet graag twijfel in huis.
Alvorens ik daar kan op reageren, heb ik een vraag.
Wat is volgens jou een gelovige?
Een aanhanger van een bepaald geloof waar een denkbeeldige God als opperwezen wordt gezien.
Waarbij van alles wordt aangenomen zonder bewijs.
De tragiek van de menselijke geest is dat hij probeert te denken wat niet te denken valt.
peda

Bericht door peda »

Zelf zie ik gelovige nog ruimer en wel iemand die gelooft dat bewustzijn buiten de stof kan bestaan. Geloven dat het naturalisme niet het eindstation is. Eigenlijk is naturalisme ten diepste ook een geloof; immers absoluut weten dat jij wel en de ander geen gelijk heeft, hoe kom je daar met hard bewijs in ""godsnaam"' uit ??
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
11 sep 2020, 12:46
Zelf zie ik gelovige nog ruimer en wel iemand die gelooft dat bewustzijn buiten de stof kan bestaan. Geloven dat het naturalisme niet het eindstation is. Eigenlijk is naturalisme ten diepste ook een geloof; immers absoluut weten dat jij wel en de ander geen gelijk heeft, hoe kom je daar met hard bewijs in ""godsnaam"' uit ??
Als je gelooft dat bewustzijn buiten de stof kan bestaan dan ben je op dezelfde wijze gelovige als iemand die gelooft dat je in een hiernamaals kan bestaan. Je rekent pas af met geloof als je bewust buiten de stof aanwezig bent (geweest).

Naturalisme is het geloof dat er alleen de waargenomen natuur is. Dat vind ik een erg simpel geloof. Dan zijn alleen uitkomsten uit de (natuur)wetenschap geldig.
De tragiek van de menselijke geest is dat hij probeert te denken wat niet te denken valt.
peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
11 sep 2020, 12:54
peda schreef:
11 sep 2020, 12:46
Als je gelooft dat bewustzijn buiten de stof kan bestaan dan ben je op dezelfde wijze gelovige als iemand die gelooft dat je in een hiernamaals kan bestaan. Je rekent pas af met geloof als je bewust buiten de stof aanwezig bent (geweest).

Naturalisme is het geloof dat er alleen de waargenomen natuur is. Dat vind ik een erg simpel geloof. Dan zijn alleen uitkomsten uit de (natuur)wetenschap geldig.
Inderdaad, maar de vraag is of iemand zich kan onttrekken aan geloven. Dat de inhoud van zulk geloven anders is ( simpel of ingewikkeld ) is een tweede, maar wie kan hard bewijzen dat hij/ zij over zaken/ uitspraken het Mysterie betreffende geen geloof volgt.
callista

Bericht door callista »

peda schreef:
11 sep 2020, 12:58

Inderdaad, maar de vraag is of iemand zich kan onttrekken aan geloven.
Geen enkel probleem mee.
Waarbij ik niet wil zeggen dat ik niet opensta voor een soort van spiritualiteit.....maar dan zonder God en goden...
En weten doe ik niets...maar noem mij wel atheïst...
peda

Bericht door peda »

callista schreef:
11 sep 2020, 13:02
peda schreef:

Inderdaad, maar de vraag is of iemand zich kan onttrekken aan geloven.
Geen enkel probleem mee.
Waarbij ik niet wil zeggen dat niet niet opensta voor een soort van spiritualiteit.....maar dan zonder God en goden...
En weten doe ik niets...maar noem mij wel atheïst...

Iemand mag zich noemen zoals hij/ zij dat wenst, maar het is overtuigender wanneer het benoemen ook gebaseerd is op een (gesloten) consistente argumentatie.
Daar ging mijn opmerking richting Hopper over. Heb ik gelijk dan is de visie van Hopper evenzeer geloof ( geloven in zijn regels ) als het geloof van Piebe, Messenger en al die anderen die op dit forum "' uitspraken "" inzake het Mysterie doen. Daar behoort dan ook de agnost toe; immers hij/ zij doet ook een uitspraak; immers het ( persoonlijk ) niet-kunnen-weten, is net zo goed een uitspraak die niet op harde wijze op juistheid getoetst kan worden, maar berust ( als basis hebben ) op overtuiging en overtuiging is nu eenmaal geen hard bewijs. Iedereen die zich uitspreekt ( onafhankelijk van wat hij/zij inhoudelijk uitspreekt ), een gelovige?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Een gelovige is volgens mij iemand die een bepaalde religie aanhangt en/of gelooft in het bovennatuurlijke, danwel god. In dat opzicht beschouw ik mezelf niet als gelovige, maar als atheïst. Ofwel, iemand die niet in een god gelooft. Tevens geloof ik niet dat het bovennatuurlijke bestaat en hang ik geen religie aan. Maar …

ik geloof natuurlijk allerlei dingen wél. Ik geloof(weet) dat ik besta, dat de aarde een bol is en we leven in ons universum. Ik heb een wereldbeeld (een beeld van de realiteit) dat gestaafd is op allerlei aannames, ervaringen, kennis, gevoel en dus ook 'geloven'.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:

Inderdaad, maar de vraag is of iemand zich kan onttrekken aan geloven. Dat de inhoud van zulk geloven anders is ( simpel of ingewikkeld ) is een tweede, maar wie kan hard bewijzen dat hij/ zij over zaken/ uitspraken het Mysterie betreffende geen geloof volgt.
Bewijzen aangaande spiritualiteit zijn alleen intern van aard. Daarom is de agnostische houding het verstandigste, het in vraag houden van dat wat je niet weet. "Ik weet het niet" is ook een antwoord.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef:
11 sep 2020, 14:32
peda schreef:

Bewijzen aangaande spiritualiteit zijn alleen intern van aard. Daarom is de agnostische houding het verstandigste, het in vraag houden van dat wat je niet weet. "Ik weet het niet" is ook een antwoord.
Een antwoord dat je een onvoldoende oplevert bij een toets.
No comment
Plaats reactie