Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
twijfelaar
Man/Vrouw: M

Re: Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Bericht door twijfelaar »

Alpha schreef:
13 okt 2020, 16:55

Maar in tegenstelling tot vele mensen is JHWH geduldig.

„Jehovah . . . is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt maar wenst dat allen tot berouw geraken.” — 2 Petr. 3:9. NWV.
Mooi dat hij geduldig met mij is, dan kan ik zolang ik leef mijn eigen gang gaan zonder berouw te krijgen over iets waar ik geen weet van heb. En zo waren er vele generaties voor mij die niet "tot berouw" zijn gekomen.
Je zou dus kunnen stellen dat God met zijn geduld weinig of niets heeft bereikt. En waarom zou "de laatste" generatie die ook niet "tot berouw" zal komen de hoge prijs van vernietiging moeten betalen en hun voorgangers niet? Wat is het trouwens voor een God die met vernietiging dreigt? Brrrrrrrt.
Zou de door jou aangehaalde tekst niet slechts een lokkertje of bangmakertje van de apostel Petrus kunnen zijn? Ik vind het nogal wat om je eigen levensgeluk, je toekomst en de toekomst van de aarde op te hangen aan een paar uitspraken van enkele predikers een paar duizend jaar geleden.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 14 okt 2020, 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

2Petrus is trouwens niet eens door Petrus geschreven.
Het is inderdaad bangmakerij...mensen trachten te bekeren tot het nieuwe geloof...
Als ik geen berouw vertoon word ik vernietigd? :shock:
Berouw waarvan?
Dat ik me niet aansluit bij een sekte?
Wat een flauwekul....het is om te lachen al is het eigenlijk om te huilen .....wie---met gezond verstand---- trapt daar nu nog in? :o
.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
14 okt 2020, 14:09
Als je van mening bent dat Jezus een dwaalleraar was, begrijp ik niet wat het uitmaakt of zijn discipel al dan niet een brief geschreven heeft.
callista schreef:
Het is inderdaad bangmakerij...mensen trachten te bekeren tot het nieuwe geloof...
Berouw waarvan?
Wat een flauwekul....het is om te lachen al is het eigenlijk om te huilen .....wie---met gezond verstand---- trapt daar nu nog in? :o
.
De brief dient in zijn eigen tijd en context bezien te worden en om tot een inhoudelijke studie te komen is het zaak om de discussie omtrent het auteurschap even te laten voor wat het is.

Petrus richt zich niet tot jou en mij, maar tot een generatie die een spoedig einde verwachtte. In die roerige tijd is de brief geschreven en het heeft helemaal geen nut die op deze generatie te projecteren. Dat is bezijden de waarheid en leidt tot nodeloze speculatie.
No comment
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef:
13 okt 2020, 17:14
Alpha schreef:
13 okt 2020, 17:03
Wanneer je een goede Bijbelkennis hebt, dan kan je het verschil kennen tussen fictie en een verslag.

Zo heeft Lukas een verslag gemaakt over de gebeurtenissen rond Jezus en interviewde ooggetuigen.

Luk 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Ik kan deze opmerking nauwelijks serieus nemen. De datering van Lucas is rond 60-130. Ooggetuigen die minimaal 30 en maximaal 100 jaar na dato getuigen? Getuigen die dan ongeveer 120 jaar oud zijn of zo? En waarom schreef hij dan in het Koinè-Grieks?

Dat is het lastige in een discussie met gelovigen, jullie denken dat het allemaal echt gebeurd is en missen zo de onderliggende boodschap.
Ik weet dat in de Bijbel opgetekende verslagen echt zijn gebeurd.

Er zijn mensen die graag speculeren wat, wie, waar en wanneer heeft geschreven.
Door nauwkeurig onderzoek is vast te stellen door beschreven gebeurtenissen te vergelijken met de wereldse geschiedenis en ontdekkingen in de archeologie. Ook geeft de bijbel zelf veel informatie, vaak zijn genoemde functionarissen te achterhalen.

In de NWV kan je een tabel van Bijbelboeken vinden.
Van ieder boek staat daar de naam van de schrijver, waar en wanneer het is geschreven, wanneer het geschrift voltooid is en de beschreven periode.

Het Bijbelboek Lukas is in Caesarea geschreven en is tussen 56 en 58 voltooid. Het beschrijft de gebeurtenissen in de periode vanaf 3 v.C. tot en met 33 n.C.
Hij schreef dat aan het einde van zijn derde zendingsrijs met Paulus.
Hij heeft dus met ooggetuigen gesproken die nog leefden, ca. 25 jaar na Jezus dood en opstanding.
Lukas heeft ook Handelingen geschreven, toen hij bij Paulus op bezoek was in Rome in het jaar 61.

Wanneer je de geschiedenis kent van het algemene of koinè Grieks, dan weet je dat dat dè handelstaal toen was, zoals nu het Engels is.

Het is het gevolg van de veroveringen van Alexander de grote.
Zijn soldaten spraken voornamelijk lokaal Grieks.
Dat vermengde zich en zo kwam het koinè Grieks tot ontwikkeling.
Vandaar dat het O.T. in het Grieks werd vertaald, de Septuaginta.
In Jezus tijd waren drie talen gebruikelijk, Hebreeuws, Latijn en Grieks.

Joh 19:
19 Pilatus schreef ook een opschrift op een bord en bevestigde dat op de martelpaal. Er stond: ‘Jezus de Nazarener, de Koning van de Joden’.
20 Veel Joden lazen dat opschrift, want de plek waar Jezus aan de paal werd gehangen, lag dicht bij de stad. Het was geschreven in het Hebreeuws, het Latijn en het Grieks. NWV.

Paulus sprak met Griekssprekende Joden in Jeruzalem. (Hand 9:29).
Alpha

Bericht door Alpha »

Petra schreef:
14 okt 2020, 02:30
Alpha schreef:
Petra schreef:
07 okt 2020, 03:53
Alpha schreef:
06 okt 2020, 14:24

De "God" van deze wereld is machtig en heeft vele helpers.

2 Korinthiërs 4:4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 12:9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. NWV.
Misschien kan God die valse slang 's een klein beetje aanpakken. Als ie weer wakker is en er zin in heeft hoor om wat aan dat serpent te doen.
Lees de bijbel eens?

Openbaring 12:
7 En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,
8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.
9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. NWV.

JHWH is actief bezig en werkt volgens zijn voorgenomen plan.
Dat zijn werkterrein tot de aarde is beperkt, is om je heen te zien.
De ellende op aarde is groter dan ooit.
Jezus en ook Jesaja heeft daar vele profetieën over opgetekend.

„Jehovah . . . is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt maar wenst dat allen tot berouw geraken.” — 2 Petr. 3:9. NWV.
Mijn grootste berouw is dat JHWH Satan en zijn engelen op de aarde heeft geworpen ipv vernietigd.
Ik kan er niks aan doen dat het in de hemel oorlog was.
En dat geduld. Van mij hoeft ie niet zo geduldig te zijn.
Doordat je de bijbel niet kent en dus niet weet wat Satan deed, zeg je dat.

JHWH heeft de hemel schoongemaakt, om zo de regering van Jezus voor te bereiden.
Doordat Satan zich nog uitsluitend met de aarde kon bemoeien, werd zijn invloed duidelijk zichtbaar.
Als JHWH niet zo geduldig was, had je niet meer geleefd.
Maar hij geeft iedereen de gelegenheid om vrijwillig met hem samen te werken.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
14 okt 2020, 12:56
Alpha schreef:
13 okt 2020, 16:48
callista schreef:
06 okt 2020, 14:30
Alpha schreef:
06 okt 2020, 14:24
callista schreef:
06 okt 2020, 14:09

Ik heb het ook nauwkeurig onderzocht en er klopt niks van....allemaal invullingen.
Noem het midrasj voor mijn part....geen profetieën
Met jouw "bril" op kan je helemaal niets onderzoeken.
Zie de teksten over jezus illustraties.

Hoezeer je je ook inspant, je kan mijn geloof nooit afnemen.
Ik heb het grondig onderzocht en hoe kom je er bij dat ik jou je geloof wil afnemen?
Absurd dat je daar van uitgaat....wat jij gelooft moet je zelf weten.....ik geloof dat niet...
De "God" van deze wereld is machtig en heeft vele helpers.

2 Korinthiërs 4:4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 12:9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. NWV.

Ja...ik ken het .en ben er niet van onder de indruk....en verblind ben ik ook zeker niet....en in de duivel of Satan geloof ik ook niet....verzinsels...en bangmakerijen
doeeeeeiiiiiiiiiii
Je anti Bijbel evangelisatie kan m.i. alleen maar bedoeld zijn om iemand van zijn geloof af te helpen. Je beweerd dat je een "grondige" onderzoek hebt gedaan, maar dat klopt niet.
De bijbel heeft een overvloed aan bewijzen van de schepper.
De enige die belang heeft bij het ontkennen van het bestaan van de schepper is satan.
Hij vind het geweldig als hij ook ontkent wordt.
Hij heeft vele sympathisanten, de bijbel toont dat overduidelijk aan.
:lol:
Oh jaa...ik ben onder de invloed van Satan en wil jou van het geloof afhelpen..
Zie je zelf niet in hoe dom dat klinkt?
Kan iemand jou ooit van het geloof afhelpen?
Dan is jouw geloof niet sterk genoeg... :geek:
Je gelooft m.i. in allerlei menselijke verzinsels, in menselijke redeneringen, in door mensen kunstig verzonnen verhalen. (2 Petrus 1:16).
Bangmakerijen zijn door kerken bedacht, die van het oorspronkelijke geloof zijn afgeweken.
En jouw geloof is geen menselijk verzinsel?
Nice.... :praying1:
Dat jij, ondanks de vele aanwezige bewijzen van het bestaan van de schepper, niet wil geloven, is jouw persoonlijke zaak.
Je kan anderen hun geloof niet afnemen, zeker niet als zij dat grondig hebben onderzocht.
Mijn geloof kan je niet ondergraven, het is op rotsgrond gebouwd. (Mt 7:24-25).
Ik snap niet wat jij op een Bijbelsite te zoeken hebt.
Het is inderdaad mijn persoonlijke zaak.....en bewijzen zie ik niet...en het geloof van anderen afnemen doe ik ook niet....ik doe nl. niet aan evangelisatie........wees er blij mee...
Niet zo bang doen hee?
Blijf gewoon geloven zoals jij wilt..........vrijheid, blijheid...maar dring het anderen niet op als de absolute Waarheid.
En stop ook eens met de beschuldiging dat anderen de Bijbel hier niet goed lezen.....
Je maakt er echt...zoals eerder---een poppenkast van.....een vertoning....en de waarheid heeft niemand in pacht.....ook de JG niet..
Het is m.i. dom om Satan en zijn invloed te ontkennen.

Je evangeliseert wel degelijk tegen de Bijbel en ook dat is niet slim.
Kennelijk heeft jouw voormalige kerk je behoorlijk op je tenen getrapt.
Je reactie is dan ook herleidbaar.

Je beweert dus dat Jezus liegt als hij zegt: "Uw woord is waarheid"?
Alpha

Bericht door Alpha »

twijfelaar schreef:
14 okt 2020, 13:41
Alpha schreef:

Mooi dat hij geduldig met mij is, dan kan ik zolang ik leef mijn eigen gang gaan zonder berouw te krijgen over iets waar ik geen weet van heb. En zo waren er vele generaties voor mij die niet "tot berouw" zijn gekomen.
Je zou dus kunnen stellen dat God met zijn geduld weinig of niets heeft bereikt. En waarom zou "de laatste" generatie die ook niet "tot berouw" zal komen de hoge prijs van vernietiging moeten betalen en hun voorgangers niet? Wat is het trouwens voor een God die met vernietiging dreigt? Brrrrrrrt.
Zou de door jou aangehaalde tekst niet slechts een lokkertje of bangmakertje van de apostel Petrus kunnen zijn? Ik vind het nogal wat om je eigen levensgeluk, je toekomst en de toekomst van de aarde op te hangen aan een paar uitspraken van enkele predikers een paar duizend jaar geleden.
Wel als je een huis kraakt en geen huur betaald, wordt je er uitgezet.
Dat is geen bangmakerij, maar een feit.

Gaat het nu dan voortreffelijk met de wereld?
Zet je zwarte bril eens af en zie wat er om je heen gebeurt.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Berouw waarvan?
Je uit weer veronderstellingen, zonder een onderbouwing.
Jij bent in de anti-Bijbel leer getrapt.
Daarmee sluit je de deur naar Gods koninkrijk.

Daar zal geen oorlog of misdaad meer zijn.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
19 okt 2020, 16:21

Het Bijbelboek Lukas is in Caesarea geschreven en is tussen 56 en 58 voltooid. Het beschrijft de gebeurtenissen in de periode vanaf 3 v.C. tot en met 33 n.C.
Hij heeft dus met ooggetuigen gesproken die nog leefden, ca. 25 jaar na Jezus dood en opstanding.
Lukas heeft ook Handelingen geschreven, toen hij bij Paulus op bezoek was in Rome in het jaar 61.
Nee hoor...heb ik al eens eerder gezegd....de JG zitten daar naast.
De evangeliën zijn allemaal ver na 70 geschreven.
Alleen de schrijfsels van Paulus zijn rond-50-60-65.
En Handelingen is nog veel later geschreven.
Ik weet dat in de Bijbel opgetekende verslagen echt zijn gebeurd.[/quoite]

Hoe weet jij dat?
Dus ook een pratende slang o.a.?
Er staan niet zoveel letterlijke verslagen in de Bijbel...het meeste is veeeeel later opgeschreven of bedacht.
Laatst gewijzigd door callista op 19 okt 2020, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef:
15 okt 2020, 00:21
callista schreef:
Als je van mening bent dat Jezus een dwaalleraar was, begrijp ik niet wat het uitmaakt of zijn discipel al dan niet een brief geschreven heeft.
callista schreef:
Berouw waarvan?
.
De brief dient in zijn eigen tijd en context bezien te worden en om tot een inhoudelijke studie te komen is het zaak om de discussie omtrent het auteurschap even te laten voor wat het is.

Petrus richt zich niet tot jou en mij, maar tot een generatie die een spoedig einde verwachtte. In die roerige tijd is de brief geschreven en het heeft helemaal geen nut die op deze generatie te projecteren. Dat is bezijden de waarheid en leidt tot nodeloze speculatie.
Helaas leven we nu wel degelijk in de eindtijd, tenzij je van mening bent dat het nu steeds beter gaat.
Mensen zijn helemaal niet bang, de economie staat er ongekend goed voor.

Zo werd door Jezus het einde van de Joodse wereld voorspeld, Jeruzalem werd vernietigd.
Zijn discipelen herkenden de beschrijving en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
19 okt 2020, 16:42
Alpha schreef:

Alleen de schrijfsels van Paulus zijn rond-50-60-65.
En Handelingen is nog veel later geschreven.
Tja, natuurlijk.
Jij bent het licht der wereld.

Uit de verslagen is duidelijk te zien, dat Handelingen tijdens het bezoek aan Paulus in Rome is geschreven.
Paulus zat toen gevangen.(2 Timotheüs 4:7).

Hij is omstreeks 65 geëxecuteerd.
callista

Bericht door callista »

80-130 Gospel of Luke
80-130 Acts of the Apostles

50-60 Galatians
50-60 1 Corinthians
50-60 2 Corinthians

Verder zijn de evangeliën door onbekende auteurs geschreven..

http://www.earlychristianwritings.com/index.html

1 en 2 Tim. en Titus zijn de pastorale bieven geschreven na de dood van Paulus.

100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus
peda

Bericht door peda »

Alpha is alweer verdwenen met zijn boodschappentrommeltje. Tot volgende week!!
callista

Bericht door callista »

Yep!! :D
Hij heeft zijn plicht weer vervuld....
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Alpha schreef:
19 okt 2020, 16:27
Doordat je de bijbel niet kent en dus niet weet wat Satan deed, zeg je dat.

JHWH heeft de hemel schoongemaakt, om zo de regering van Jezus voor te bereiden.
Doordat Satan zich nog uitsluitend met de aarde kon bemoeien, werd zijn invloed duidelijk zichtbaar.
Ik vraag me oprecht welk wereldbeeld jij hebt? Satan werd volgens de bijbel op Aarde geworpen. Terwijl er in ons zonnestelsel al zeven andere planeten zijn die geschikter waren dan de Aarde. Op Aarde kon hij mensen misleiden, op Mars en andere planeten niet. Dan was satan in eenzame opsluiting geweest. Lijkt me beter.

En dat je slechte dingen op Aarde ziet en meteen dat als het bewijs ziet van satan spreekt voor mij boekdelen. Het zou ook andersom kunnen zijn, dat men een ultiem kwaad verzon om het kwaad dat door wezens gedaan wordt te verklaren. Wezens doen kwaad, deal with it. In plaats van te geloven in een wezen dat onzichtbaar is en dat alle slechtheid toebedeeld wordt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
19 okt 2020, 16:42
Alpha schreef:

Nee hoor, anders had de voorzegde Tempelvernietiging er wel in gestaan.
Logisch toch.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
callista

Bericht door callista »

Er weleens over nagedacht dat er mee gesjoemeld is om de zg. profetieën te laten uitkomen? 8-)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
19 okt 2020, 22:50
Er weleens over nagedacht dat er mee gesjoemeld is om de zg. profetieën te laten uitkomen? 8-)
Ja, natuurlijk.
We komen niet tot de zelfde conclusies, maar ik geloof niet zomaar wat.
En soms heb ik nog twijfels over het één of ander.
Petra

Bericht door Petra »

Alpha schreef:

Als JHWH nou ff de aarde ook had schoonmaakt om de regering van Jezus voor te bereiden dan schoot het denk ik wat meer op.
Waarom zou ik samenwerken met iemand die Satan op m'n dak stuurt ?

Zo boven zo beneden.
Schone hemel, schone aarde... dankuwel beleefd!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
20 okt 2020, 01:17
Alpha schreef:

Als JHWH nou ff de aarde ook had schoonmaakt om de regering van Jezus voor te bereiden dan schoot het denk ik wat meer op.
Waarom zou ik samenwerken met iemand die Satan op m'n dak stuurt ?
Omdat een mens weleens ontdekt dat ie door de satan verleid wordt tot het volgen van afkeurenswaardige hartstochten, en dan beseft dat ie zelf niet sterk, wijs of heilig genoeg is om daar het hoofd aan te bieden.
We zijn wat we zijn, en zonder Hem ontstijgen we dat niet en gaan we terminaal dood.
Zo boven zo beneden.
Schone hemel, schone aarde... dankuwel beleefd!
Dat volgt na dit leven als we de Maker erkennen.

Want God had de wereld alzolief
dat Hij zijn unieke (monogenese) Zoon gaf
opdat eenieder die in Hem gelooft
niet vergaan zal, maar eeuwig leven hebbe.

De verloren zonen en dochteren (be)keren terug naar de vader als hun eigen wegen doodlopen.
Zie hier de zege van de ellende in dit tijdelijke leven.
Pas gebroken komt de koppige mens tot inzicht.

En laten we dan nu een Psalm zingen. ;)
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef:
19 okt 2020, 23:08
Ja, natuurlijk.
Jij gelooft wel zomaar wat. Alles wat in de bijbel staat geloof je, waar blijft dat kritische oog?
En je zegt al jaren dat je twijfels hebt over het een of ander. Maar mensen zien dat niet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
20 okt 2020, 15:33
Jerommel schreef:
19 okt 2020, 23:08
Ja, natuurlijk.
Jij gelooft wel zomaar wat. Alles wat in de bijbel staat geloof je, waar blijft dat kritische oog?
En je zegt al jaren dat je twijfels hebt over het een of ander. Maar mensen zien dat niet.
Sommige mensen zien nu eenmaal niet zo veel.
Is vaak ook een keuze.
Plaats reactie