Kerken moeten vergeving vragen voor leed homoseksuelen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Kerken moeten vergeving vragen voor leed homoseksuelen

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bdf34df6/

Theoloog Lee, docent aan de Vrije Universiteit en pastor in een onafhankelijke Pinksterkerk in Amsterdam-Zuid-Oost, is geschrokken van de ervaringen van homoseksuelen in kerken die hun geaardheid veroordelen, zoals in veel behoudende, evangelische en Pinksterkerken het geval is.

Gelet op zijn eigen Pinksterachtergrond, noemt Lee de oproep aan kerken voor hemzelf een grote stap. In een interview in Trouw zegt hij dat dit onderwerp in zijn kerk en in andere migrantenkerken taboe is. Hij probeert het nu bespreekbaar te maken. Daarbij moet hij behoedzaam opereren: “Als ik binnen mijn kringen in één keer te veel doe, dan gaat het niet lukken en verandert er niks in hun hart.”
Dat klinkt verstandig. Mensen moeten zelf inzien waarom hun gedrag fout is.

In zijn Hartenkreet verwijst Lee naar homoseksuelen die de kerk worden uitgezet, of aangespoord hun geaardheid te veranderen, desnoods door gebedsgenezing of met een therapie. Tot zijn verbijstering hoorde hij ook over zelfdodingen ten gevolge van de afwijzing door de geloofs­gemeenschap. Wijzend op verbaal en fysiek geweld buiten de kerk tegen lhbt’ers, schrijft hij: “Een kerkelijke boodschap die leidt tot depressie en suïcide, en kinderen en jongeren die worstelen met hun geaardheid doodsbang maakt, is ook gewelddadig.”
De andere kant van het verhaal is dat lhbt'ers de keuze hebben om extremistische kerken te verlaten. Geen gemakkelijke zaak, dat begrijp ik. (Sowieso is er de vraag waarom je bij extremisten bent aangesloten natuurlijk.)
De scheidend Theoloog des Vaderlands noemt zijn oproep nadrukkelijk geen manifest. Dat is hem te activistisch, hij wil een bruggenbouwer zijn. In lijn daarmee wil hij ook geen excuses van kerken, zoals in de politiek vaak wordt gevraagd. Hij vindt dat individuele christenen, kerkgemeenschappen en hun bestuurlijke en geestelijke leiders, schuld moeten belijden en vergeving moeten vragen. In plaats van lhbt’ers ‘demoniseren en uitsluiten’, zouden ze moeten uitspreken dat iedereen welkom is, onvoorwaardelijk. “Want menselijkheid gaat aan alle geloof vooraf”, zegt Lee, die in de Nacht van de Theologie op 7 november afscheid neemt als Theoloog des Vaderlands.
Dat is mooi gesproken, menselijkheid zou altijd vóór geloof moeten gaan. Daarom dienen we extremistische christenen ook met liefde tegemoet te treden. Hopende op ooit een collectieve 'mea culpa' jegens de homoseksuelen.
hopper

Re: Kerken moeten vergeving vragen voor leed homoseksuelen

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bf170529/

In pinkster- en evangelische kerken worden homoseksuelen genezen door duiveluitdrijving, of met therapie. De Tweede Kamer wil dat verbieden, wat vindt u daarvan?

“Dat is goed, in die zin dat er dan controle komt. Homoseksualiteit wordt verbonden met demonen, of met zondige voorouders, en daar zou je bevrijd van moeten worden. Ik ben een pinksterman, ik weet van bezeten zijn, maar sorry, dit vind ik onacceptabel. Geaardheid moet je respecteren, je kunt niet theologisch opleggen dat dat niet deugt.”
We dienen m.i. ook begrip te hebben voor gelovige homoseksuelen die zichzelf daarvan wensen te bevrijden. Je zou kunnen stellen dat geloof op zich ook al een vorm van bezetenheid is. Een gelovige homoseksueel gelooft dus dat zijn geaardheid 'zondig' is. Dan is het ook logisch dat hij zichzelf daarvan wenst te bevrijden. Een gelovige homoseksueel kun je beter trachtten te bevrijden van zijn extremistische vorm van geloven. Als dat lukt is de homoseksualiteit ook geen probleem meer.
Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

Samuel Lee is in het jaar dat hij theoloog des Vaderlands was een bruggenbouwer geweest. Dat was hij daarvoor misschien ook wel maar toen had ik nog nooit van hem gehoord. Een bruggenbouwer tussen migranten kerken en de Nederlandse vast gewortelde groepen. Het is een mooie oproep maar met het moeten eruit.
Zoals hij schrijft een persoonlijk bewustheid als gelovige dat ook LHBT gelovigen volledig acceptatie nodig hebben. Er is ongetwijfeld veel leed doordat zij niet geaccepteerd worden en dat is verschrikkelijk.
Er is nog een lange weg te gaan, ik hoor van homoseksuele gelovigen die het gesprek aangaan in hun kerk en dat is goed. Artikelen in christelijke kranten, kerkbladen etc.
De midden-orthodoxie en vrijzinnig gelovigen hebben al jaren een anders geaardheid geaccepteerd en hebben zelfs getrouwde homo, lesbische stellen als predikant.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
callista

Bericht door callista »

Er is zeker nog veel leed ..helaas.. :cry:

Homopaar vertrekt uit kerkdorp na pesterijen: ‘Het zijn mietjes zullen ze wel zeggen’

Na een reeks pesterijen vertrekken Coenraad de Roij en zijn man Katawut Sritongh uit Babberich.
Het homopaar woonde nog geen jaar in de voormalige pastorie van het dorp. ,,Het is in- en intriest.”

In december vorig jaar betrok De Roij samen met zijn man Katawut de voormalige pastorie aan het Babborgaplein in Babberich.
Het stel kwam uit Zeist. Na een roerige periode zochten ze rust.
,,Binnen drie maanden had ik mijn broer en mijn moeder verloren.
Dat hakte erin.
We wilden buiten Zeist een nieuwe start maken.
Toen we op Funda dit pand zagen, waren we verkocht. Het heeft een bepaalde atmosfeer waar je happy van wordt.
Er hebben monniken gewoond, het is altijd een mannenhuis geweest.”[/quote]

https://www.ad.nl/binnenland/homopaar-v ... ~a1e62ba3/
callista

Bericht door callista »

hopper schreef:
17 okt 2020, 10:22
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bdf34df6/

In zijn Hartenkreet verwijst Lee naar homoseksuelen die de kerk worden uitgezet, of aangespoord hun geaardheid te veranderen, desnoods door gebedsgenezing of met een therapie. Tot zijn verbijstering hoorde hij ook over zelfdodingen ten gevolge van de afwijzing door de geloofs­gemeenschap. Wijzend op verbaal en fysiek geweld buiten de kerk tegen lhbt’ers, schrijft hij:

“Een kerkelijke boodschap die leidt tot depressie en suïcide, en kinderen en jongeren die worstelen met hun geaardheid doodsbang maakt, is ook gewelddadig.”
De andere kant van het verhaal is dat lhbt'ers de keuze hebben om extremistische kerken te verlaten. Geen gemakkelijke zaak, dat begrijp ik. (Sowieso is er de vraag waarom je bij extremisten bent aangesloten natuurlijk.)
Vreselijk...kerken uitgezet....en dan schijnheilig zeggen dat ze geaccepteerd worden met liefde.
Ja...ze mogen het zijn, maar het niet doen.....want dan zijn ze niet meer welkom.. :evil:

Een broer van de vrouw van mijn overleden broer is homoseksueel en was eerst aangesloten bij de PKN waar het minder moeilijk ligt i.v..m. zijn aard [alhoewel in de biblebelt vaak nog een probleem is]en is nu naar Hersteld Hervormde gemeente gegaan met haar en de zoon van de vrouw van mijn broer ...waar het homoseksueel geaard zijn een gruwel in Gods ogen is...
Onbegrijpelijk...
Dat is mooi gesproken, menselijkheid zou altijd vóór geloof moeten gaan.
Mee eens.
Daarom dienen we extremistische christenen ook met liefde tegemoet te treden. Hopende op ooit een collectieve 'mea culpa' jegens de homoseksuelen.
Dan kun je wachten tot je een ons weegt....sommigen zullen dat nooit doen...die zijn te vastgeroest en gehersenspoeld in hun geloof..
Ik heb er in ieder geval geen begrip voor .
hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
17 okt 2020, 12:31
Daarom dienen we extremistische christenen ook met liefde tegemoet te treden. Hopende op ooit een collectieve 'mea culpa' jegens de homoseksuelen.
Dan kun je wachten tot je een ons weegt....sommigen zullen dat nooit doen...die zijn te vastgeroest en gehersenspoeld in hun geloof..
Andere mensen begrijpen resulteert in mildheid. Het kunnen alleen maar denkbeelden zijn die maakt dat extremistische christenen homoseksuelen veroordelen. Ja, dat is gehersenspoeld zijn. Maar als we gehersenspoelde christenen uitsluiten dan doen we hetzelfde als gehersenspoelde christenen.
Ik zie hen als mensen die verdwaald zijn in hun eigen denkbeelden.

Maar zie ook de reactie van Storm. Het is niet allemaal kommer en kwel in de christelijke wereld. Verandering heeft tijd nodig.
callista

Bericht door callista »

hopper schreef:
17 okt 2020, 12:40
callista schreef:
Andere mensen begrijpen resulteert in mildheid. Het kunnen alleen maar denkbeelden zijn die maakt dat extremistische christenen homoseksuelen veroordelen. Ja, dat is gehersenspoeld zijn. Maar als we gehersenspoelde christenen uitsluiten dan doen we hetzelfde als gehersenspoelde christenen.
Dat kan zijn, maar ik heb het vaak genoeg geprobeerd en heb weinig geduld meer...
Maar zie ook de reactie van Storm. Het is niet allemaal kommer en kwel in de christelijke wereld. Verandering heeft tijd nodig.
Ja...dat weet ik ook wel....maar de [ultra]orthodoxen zullen zelden tot nooit veranderen, hoe je ze ook tegemoet treedt...
Dan worden ze eerder venijnig en zeggen je dat je de Bijbel niet kent....want daar staat het klip en klaar.
peda

Bericht door peda »

Het weten blijft niet langer staan voor sommige kerkmuren. Eertijds was aangeboren natuurlijke geaardheid een volledig onbekend begrip, net als trouwens al het andere inmiddels verkregen weten over de psychologie van mens en dier. Wat onbekend is, is gewoon onbekend, mensen gaan dan uiteraard te rade bij wat uit andere bronnen wordt en werd aangereikt. Inmiddels leven anno 2020 in onze omstreken steeds minder gelovigen die niets willen weten van vooruitgang en wetenschap. Ook in de bible-belt wordt inmiddels auto gereden en is het vervoer middel geen paard en wagen zoals de Amish-people praktiseren. Dat is zeer bemoedigend.
Messenger

Bericht door Messenger »

Homoseksualiteit is voor sommige mensen een probleem, het is echter geen enkel probleem voor God. In de bijbel hebben mensen namens God het woord gedaan en daarmee de plank finaal misgeslagen door homoseksuelen een gruwel Gods te noemen.

Een volmaakte God is tevreden over de schepping, kan daar niet van gruwen.
Als dat tot gelovigen doordringt is het probleem met homoseksualiteit verholpen.

Excuses zijn denk ik niet nodig, als mensen voortaan normaal gaan doen over homoseksualiteit.

Een almachtige God zou zorgen voor impotentie bij homo's als zij een probleem zouden zijn. Want een almachtige kan er voor zorgen dat je geen vinger kunt bewegen. Dat gruwen van God valt dus mee; sterker dat gruwen is complete onzin.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
callista

Bericht door callista »

Ach ja...het past allemaal prima in de natuur.....

Homoseksualiteit in Athene
In 416 voor Christus is de wereldstad Athene haar tijd in één opzicht duizenden jaren vooruit lijkt het: openlijke seksualiteit tussen jongens, jonge en volwassen mannen wordt er normaal gevonden.
Alle kennis hierover verdwijnt echter, met name onder invloed van het christendom, voor eeuwen ‘in de kast’.
https://jourialtorf.wordpress.com/homos ... e-oudheid/
Storm

Bericht door Storm »

De vrijheid die Grieken hadden; bijv schandknapen, -wij zouden het nu; pedofielen noemen die kinderen prostitueren.
De tempel prostitutie, dat zou maar zo de kijk op homoseksualiteit beïnvloed kunnen hebben.

Gelovigen homo's die een relatie hadden, trouwden dat voorbeeld kende men niet.
En zelf in mijn jeugd dachten velen dat het vooral in de kunst wereld voorkwam en "aangeleerd'' was. Ach Appie Mol was de enige homo die je dacht te kennen en dat was een leuke man.

Ik weet dat het nu gaat over homoseksualiteit in de geloofswereld; In de geloofsboeken van de Islam, het Jodendom en het Christendom staan negatieve teksten over homoseksualiteit. En de orthodoxie grijpt deze nog steeds aan maar in welke context is het geschreven?
Maar ga ook eens naar willekeurige buurten in achterstandswijken; ook niet gelovigen accepteren LHBT-ers niet allemaal, dus werk te doen.
Storm

Bericht door Storm »

callista schreef:
17 okt 2020, 12:13
Er is zeker nog veel leed ..helaas.. :cry:

Homopaar vertrekt uit kerkdorp na pesterijen: ‘Het zijn mietjes zullen ze wel zeggen’

Na een reeks pesterijen vertrekken Coenraad de Roij en zijn man Katawut Sritongh uit Babberich.
Het homopaar woonde nog geen jaar in de voormalige pastorie van het dorp. ,,Het is in- en intriest.”

In december vorig jaar betrok De Roij samen met zijn man Katawut de voormalige pastorie aan het Babborgaplein in Babberich.
Het stel kwam uit Zeist. Na een roerige periode zochten ze rust.
,,Binnen drie maanden had ik mijn broer en mijn moeder verloren.
Dat hakte erin.
We wilden buiten Zeist een nieuwe start maken.
Toen we op Funda dit pand zagen, waren we verkocht. Het heeft een bepaalde atmosfeer waar je happy van wordt.
Er hebben monniken gewoond, het is altijd een mannenhuis geweest.”
https://www.ad.nl/binnenland/homopaar-v ... ~a1e62ba3/
[/quote]

Toch kan ik hier niet uit op maken dat het om gelovige jongeren gaat.
hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
17 okt 2020, 13:03
Excuses zijn denk ik niet nodig, als mensen voortaan normaal gaan doen over homoseksualiteit.
Ik ben het daar niet mee eens. Vergelijk het met de wiedergutmachung van de Duitsers. Dat betekent niet dat christenen nu direct psychisch leed moeten gaan vergoeden, maar dat kan er wel voor zorgen dat men zich bewust gaat worden wat sommige kerken de homoseksuele medemens heeft aangedaan. Een wiedergutmachung kan zorgen voor heling.

Verder denk ik dat normaal gaan doen over homoseksualiteit sowieso een illusie is zolang de erfzonde nog actief is.
In de erfzonde (kennis van goed en kwaad) bestempelt de ene mens zichzelf toch altijd als superieur of inferieur aan de andere mens.
hopper

Bericht door hopper »

Storm schreef:
17 okt 2020, 13:38
De vrijheid die Grieken hadden; bijv schandknapen, -wij zouden het nu; pedofielen noemen die kinderen prostitueren.
De tempel prostitutie, dat zou maar zo de kijk op homoseksualiteit beïnvloed kunnen hebben.
De kijk op zeden veranderen als eb en vloed. In de jaren 70 vonden sommigen seks met kinderen ook geen probleem.
Dat standpunt is nu bij de meest vrijzinnige mens wel verlaten.

Ik denk niet dat er lijn loopt van de oude Grieken naar de hedendaagse extremistische christenen.
Mijn mening is dat extremistische christenen hun standpunt over homoseksualiteit uit het OT halen.
Samen met de opvatting dat de bijbel God's woord is.
Storm

Bericht door Storm »

De lijn loopt via het O-T maar daar werd geschreven over de Tempelprostitutie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tempelprostitutie

Ja de kijk op zeden kan inderdaad pijlsnel veranderen. Ik dacht net als jij aan de jaren 70 waarin seks met kinderen in sommige kringen moest kunnen wanneer kinderen er ook plezier in hadden. Nu wordt je aan de hoogste boom gehangen als je dat kenbaar maakt.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Messenger schreef:
Als dat tot gelovigen doordringt is het probleem met homoseksualiteit verholpen.
Maar de gemiddelde christen gelooft in de zondeval. En ziet homoseksualiteit als iets dat door de zondeval is gekomen. Dus God is niet meer tevreden over de schepping.

Wat mij stoort aan christenen die homoseksualiteit afwijzen is dat ze zeggen "ik heb de homo lief maar de daad niet". Het is alsof China zegt "christen zijn mag, maar naar de kerk gaan en de bijbel lezen mag niet". Dan zullen christenen zeggen "dat is christenvervolging". Maar voor homo's geldt dat blijkbaar niet? Het zijn van homo en de daad van de liefde horen bij elkaar, lijkt me.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Storm schreef:
17 okt 2020, 13:38
Ik denk dat we hier nu teveel met seksuele oog naar kijken. In Griekenland leerde de volwassen man aan een onvolwassen jongen allerlei dingen. Daar hoorde de seks ook bij. Maar daarna ging de jongen "gewoon" trouwen met een vrouw. Ook de volwassen man was geen homo in de zin van "alleen maar mannen". Het hoorde bij de opvoeding. Al waren er uitzonderingen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pederastie

Tevens is het zo dat de mens van nu ouder wordt en langer kind blijft. Dus om mensen van vroeger pedofielen te noemen omdat ze jongeren hadden vind ik teveel kijken door de ogen van nu.
Messenger

Bericht door Messenger »

Atheist2 schreef:
17 okt 2020, 15:55
Messenger schreef:
Maar de gemiddelde christen gelooft in de zondeval. En ziet homoseksualiteit als iets dat door de zondeval is gekomen. Dus God is niet meer tevreden over de schepping.
Hoe kan de zondeval bestaan in een schepping van een volmaakte God? Is God wellicht niet volmaakt?
En hoe kan een zondeval bestaan bij een vrije wil? Is er geen vrije maar juist een beperkte wil?
Als God ontevreden is over een onvolmaakte schepping, zegt dit iets over God (niet almachtig en onvolkomen).
Atheist2 schreef: Wat mij stoort aan christenen die homoseksualiteit afwijzen is dat ze zeggen "ik heb de homo lief maar de daad niet". Het is alsof China zegt "christen zijn mag, maar naar de kerk gaan en de bijbel lezen mag niet". Dan zullen christenen zeggen "dat is christenvervolging". Maar voor homo's geldt dat blijkbaar niet? Het zijn van homo en de daad van de liefde horen bij elkaar, lijkt me.
Het allermooiste is dat God homoseksualiteit niet afwijst (geaardheid én de praxis). Dat God er moeite mee zou hebben is het gevolg van mensen die God rare dingen lieten zeggen in de bijbel, in "God's Woord" notabene.
Tegenwoordig hebben we te maken met deepfake-filmpjes van mensen die ogenschijnlijk beweringen doen voor de camera maar waar het gewoon bedrog is.
Destijds hadden ze deepfake-schrijvers. De meeste mensen waren analfabeet en moesten erop vertrouwen dat wat ze hoorden over God's Woord ook wààr was. Voor de machthebbers was dat zeer plezierig.
We zijn niet veel verder gekomen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper

Bericht door hopper »

Storm schreef:
17 okt 2020, 14:40
De lijn loopt via het O-T maar daar werd geschreven over de Tempelprostitutie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tempelprostitutie

Ja de kijk op zeden kan inderdaad pijlsnel veranderen. Ik dacht net als jij aan de jaren 70 waarin seks met kinderen in sommige kringen moest kunnen wanneer kinderen er ook plezier in hadden. Nu wordt je aan de hoogste boom gehangen als je dat kenbaar maakt.
Ik heb die denkbeelden ook serieus overwogen als kind van de jaren 70. Los-geworsteld van de RKK rook ik aan de hernieuwde vrijheid.
Dus, seks met kinderen, waarom niet? Het toen door mij gevonden antwoord was dat kinderen niet capabel zijn om seks te hebben met volwassenen. Kinderen/pubers mogen uit eigener beweging ontdekken wat -seksueel gezien- okay is en wat niet. Volwassenen dienen zich daar niet me te bemoeien. Daaruit groeide ook mijn positie ten opzichte van hetero/homo seksualiteit. Laat iedere volwassene zelf maar zoeken wat hem/haar voegt.

Ik hang dus het politieke standpunt aan dat seks met kinderen tegen gegaan dient te worden.

Tempelprostitutie is weer een ander chapiter. Hoe kan ik weten of een prostituee (M/V) zich vrijwillig prostitueert? Antwoord: dat kan ik nooit weten.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Messenger schreef:
17 okt 2020, 16:11
Hoe kan de zondeval bestaan in een schepping van een volmaakte God? Is God wellicht niet volmaakt?
Een volmaakte God kan makkelijk een niet volmaakte schepping maken. Andersom is moeilijk, maar een volmaakte God kan een niet volmaakte schepping maken.
En hoe kan een zondeval bestaan bij een vrije wil? Is er geen vrije maar juist een beperkte wil?
Als God ontevreden is over een onvolmaakte schepping, zegt dit iets over God (niet almachtig en onvolkomen).
Vrije wil betekent niet dat alles kan en mag. Maar je moet er wel voor kunnen kiezen, al zal je de consequenties zelf moeten dragen. Je mag ook door het rode licht rijden. Maar als iemand dan door groen rijdt en jou aanrijdt moet je niet klagen.
Het allermooiste is dat God homoseksualiteit niet afwijst (geaardheid én de praxis). Dat God er moeite mee zou hebben is het gevolg van mensen die God rare dingen lieten zeggen in de bijbel, in "God's Woord" notabene.
Tegenwoordig hebben we te maken met deepfake-filmpjes van mensen die ogenschijnlijk beweringen doen voor de camera maar waar het gewoon bedrog is.
Destijds hadden ze deepfake-schrijvers. De meeste mensen waren analfabeet en moesten erop vertrouwen dat wat ze hoorden over God's Woord ook wààr was. Voor de machthebbers was dat zeer plezierig.
Jouw Godsbeeld wijst homoseksualiteit niet af. Want jouw God is die van de liefde/Liefde. Een ander Godsbeeld daarentegen wijst homoseksualiteit wel af. Ik geloof niet in goden/Goden en heb er dus geen moeite mee. ik denk dat "al het praten over Boven komt van Beneden". Ook het godsbeeld van de God van Liefde. Maar goed, als mensen een godsbeeld nodig hebben dan is het hun feestje.
Storm

Bericht door Storm »

Atheist2 schreef:

Wat mij stoort aan christenen die homoseksualiteit afwijzen is dat ze zeggen "ik heb de homo lief maar de daad niet". Het is alsof China zegt "christen zijn mag, maar naar de kerk gaan en de bijbel lezen mag niet". Dan zullen christenen zeggen "dat is christenvervolging". Maar voor homo's geldt dat blijkbaar niet? Het zijn van homo en de daad van de liefde horen bij elkaar, lijkt me.
@Atheist2,
Helemaal met je eens. Dat zeggen is inderdaad schijnacceptatie.

En inderdaad werden kinderen toen al jonger ''uitgehuwelijkt'' etc. etc. Maar nu je dit zegt geldt dit ook voor meerdere zeden en gewoontes een paar duizend jaar geleden. Het is moeilijk om dat in deze tijd te zetten; als je rood haar had kon je maar zo als heks verbrand worden bij wijze van spreken.
Storm

Bericht door Storm »

hopper schreef:
17 okt 2020, 17:04
Storm schreef:
17 okt 2020, 14:40

Ik heb die denkbeelden ook serieus overwogen als kind van de jaren 70. Los-geworsteld van de RKK rook ik aan de hernieuwde vrijheid.
Dus, seks met kinderen, waarom niet? Het toen door mij gevonden antwoord was dat kinderen niet capabel zijn om seks te hebben met volwassenen. Kinderen/pubers mogen uit eigener beweging ontdekken wat -seksueel gezien- okay is en wat niet. Volwassenen dienen zich daar niet me te bemoeien.
@Hopper,
Ik ben blij dat je daar niet aan toegegeven hebt. Jij en ik lezen en horen de verhalen van kinderen die enorm schade opgelopen hebben door misbruik. Want een volwassene kan denken dat kinderen er plezier aan beleven, maar of dat zo is? Verwarring, niet weten wat ze er mee aan moeten, angst, schaamte etc kan een grote rol spelen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
17 okt 2020, 12:45
hopper schreef:
17 okt 2020, 12:40
callista schreef:
Dat kan zijn, maar ik heb het vaak genoeg geprobeerd en heb weinig geduld meer...
Ja...dat weet ik ook wel....maar de [ultra]orthodoxen zullen zelden tot nooit veranderen, hoe je ze ook tegemoet treedt...
Dan worden ze eerder venijnig en zeggen je dat je de Bijbel niet kent....want daar staat het klip en klaar.
Weet ik niet. De Charismatische Mozaïek 0318 in Veenendaal met duizenden leden heeft nu middels hun voorganger Kees Kraayenoord uitgesproken dat praktiserende homoseksuelen in de gemeente welkom zijn en alle ambten tot aan voorganger toe mogen uitvoeren.
Wijsheid komt met de jaren. :D
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef:
17 okt 2020, 16:11
Atheist2 schreef:
Messenger schreef:
Atheist2 schreef: Wat mij stoort aan christenen die homoseksualiteit afwijzen is dat ze zeggen "ik heb de homo lief maar de daad niet". Het is alsof China zegt "christen zijn mag, maar naar de kerk gaan en de bijbel lezen mag niet". Dan zullen christenen zeggen "dat is christenvervolging". Maar voor homo's geldt dat blijkbaar niet? Het zijn van homo en de daad van de liefde horen bij elkaar, lijkt me.
Homo's planten zich niet voort dus het lijkt me niet stroken met de schepping dat iedereen het wordt.
Zwarte kat.
Storm

Bericht door Storm »

Gaitema schreef:
17 okt 2020, 21:29

Weet ik niet. De Charismatische Mozaïek 0318 in Veenendaal met duizenden leden heeft nu middels hun voorganger Kees Kraayenoord uitgesproken dat praktiserende homoseksuelen in de gemeente welkom zijn en alle ambten tot aan voorganger toe mogen uitvoeren.
@Gaitema,
Dat is voor mij een goed bericht, maar ik heb Kees Kraayenoord ook nooit als een charismatisch christen gezien.
Plaats reactie