Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 26 okt 2020, 19:20 Nee...
65-80 Evangelie van Marcus
80-130 Evangelie van Lucas
80-100 Evangelie van Matteüs

http://www.translatetheweb.com/?ref=SER ... ngs.com%2F
Dat zijn de oudste op schrift bestaande fragmenten zeker.
Leuk (edit) Jammer wel dat daar dikwijls meerdere van zijjn gevonden, maar niet het versleten origineel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door J-W »

Alles van Zolderworm gelezen hebbende duizelt het me bijna. Niet omdat er veel nieuws in staat maar meer omdat het een compleet overzicht is van alle onwaarschijnlijkheden betreffende de aanbeden Jezus. Eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog jonge mensen zijn die aan een theologiestudie beginnen deze afmaken en dominee worden terwijl zij ongetwijfeld met de door Zolderworm aangehaalde tekst moeten zijn geconfronteerd. Hoe iemand zichzelf nog serieus nemen wetende dat hetgeen hij goedgelovigen voorhoudt verzonnen moet zijn?

@Zolderworm. Bedankt voor het plaatsen. Kleine opmerking: Bij het plaatsen van je vervolg 15.04 is er wat misgegaan bij het kopiëren, er zitten wat allinea's ín die al eerder voorkwamen (15.02)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door hopper »

callista schreef: 26 okt 2020, 19:39 :kiss1: ;)
Ach ja...af en toe word je er kierewiet van.... :D
Maar goed...ver na Jezus geschreven en door onbekende auteurs..
Maar dat is toch algemeen bekend? Er denkt toch niemand dat het verhaal over Jezus letterlijk zo gebeurd is? (Afgezien van gelovigen natuurlijk, daarom heetten zij ook zo.)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

hopper schreef: 26 okt 2020, 23:56
callista schreef: 26 okt 2020, 19:39 :kiss1: ;)
Ach ja...af en toe word je er kierewiet van.... :D
Maar goed...ver na Jezus geschreven en door onbekende auteurs..
Maar dat is toch algemeen bekend? Er denkt toch niemand dat het verhaal over Jezus letterlijk zo gebeurd is? (Afgezien van gelovigen natuurlijk, daarom heetten zij ook zo.)
Je zult ze de kost moeten geven die dat wel letterlijk geloven..
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door hopper »

callista schreef: 27 okt 2020, 16:32
hopper schreef: 26 okt 2020, 23:56
callista schreef: 26 okt 2020, 19:39 :kiss1: ;)
Ach ja...af en toe word je er kierewiet van.... :D
Maar goed...ver na Jezus geschreven en door onbekende auteurs..
Maar dat is toch algemeen bekend? Er denkt toch niemand dat het verhaal over Jezus letterlijk zo gebeurd is? (Afgezien van gelovigen natuurlijk, daarom heetten zij ook zo.)
Je zult ze de kost moeten geven die dat wel letterlijk geloven..
Toch kom ik steeds meer christenen tegen die inzien dat het verhaal rond Jezus nooit letterlijk gebeurd kan zijn.
Ook onder christenen is de twijfel toegeslagen. Ik denk dat het meer de fundamentalisten zijn die de letterlijke versie geloven: de exoterische christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jerommel »

Nou, het is meer zo dat de Christelijke apologetiek in orde is.
Dat de ondermijningspogingen talrijk, vindingrijk en overheersend zijn verandert daar niet zo veel aan.
Temeer daar de pogingen tot het zaaien van twijfel doorgaans niet veel voorstellen als ze onder de loupe worden genomen.
Christenen gaan natuurlijk ook weleens de fout in met claims, ik zelf ook.
Nooit uitgeleerd wat dat betreft, en wellicht 'zal ik het nooit leren', maar op den gegeven moment ben je er als Christen ook wel een beetje klaar mee. (ik wel iig)
Het is een gegeven dat vele mensen niet willen dat het waar is, om verschillende redenen.
Het is een gegeven dat (zodoende) het geloof onder vuur zal blijven liggen.
Daarom heb ik dat 'halve boek' van Zolderworm ook niet gelezen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
èèn in doel en liefde.
En nog veel meer natuurlijk, want God heeft Jezus tijdelijk de autoriteit gegeven om Zijn wil te doen
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

peda schreef: 31 okt 2018, 09:11
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Het zijn overgeleverde verhalen, of het zo plaats gevonden heeft in de realiteit, dat is ter beoordeling van een ieder.
Vanuit mijn persoonlijke optiek was Jezus niet God Zelve, noch behoorde Jezus tot de Triniteit.
Eerder vermoed ik dat Jezus een zeer bijzondere draad ( zoon van God ) voelde met zijn Abba en wellicht ook de overtuiging had de beloofde Messias
te zijn.
De ""Ik en mijn Vader zijn een uniformiteit"' claim zie ik dan ook als figuurlijk. Wanneer je de Bijbelverhalen letterlijk leest, kom je inzake Jezus tot geheel andere conclusies. Zelfs meerdere conclusies zijn mogelijk, wat ook blijkt uit de praktijk. Wie gelooft in de aan Jezus toegeschreven wonderen, gelooft ook dat het N T berust op door God Zelve aangereikte Openbaring en Openbaring geeft Waarheid. Voor mij persoonlijk geldt die Waarheid niet en zoek ik naar een begrijpen met het verstand, vandaar ook de geheel andere conclusies. Jezus was geen God, deed geen buitengewone wonderen, stond niet letterlijk op uit de dood, voer niet ten hemel. Hoe Jezus zijn persoonlijke relatie met zijn Abba ervoer, zal wel nooit bekend worden. Helaas.
Jezus was geen God, deed geen buitengewone wonderen, zeg je.
Jezus genas zieken en wekte doden terug tot leven.
Vele vinden mij nen staffe, maar dat kan ik nog niet ze.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

chon schreef: 03 nov 2020, 20:14
peda schreef: 31 okt 2018, 09:11
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Het zijn overgeleverde verhalen, of het zo plaats gevonden heeft in de realiteit, dat is ter beoordeling van een ieder.
Vanuit mijn persoonlijke optiek was Jezus niet God Zelve, noch behoorde Jezus tot de Triniteit.
Eerder vermoed ik dat Jezus een zeer bijzondere draad ( zoon van God ) voelde met zijn Abba en wellicht ook de overtuiging had de beloofde Messias
te zijn.
De ""Ik en mijn Vader zijn een uniformiteit"' claim zie ik dan ook als figuurlijk. Wanneer je de Bijbelverhalen letterlijk leest, kom je inzake Jezus tot geheel andere conclusies. Zelfs meerdere conclusies zijn mogelijk, wat ook blijkt uit de praktijk. Wie gelooft in de aan Jezus toegeschreven wonderen, gelooft ook dat het N T berust op door God Zelve aangereikte Openbaring en Openbaring geeft Waarheid. Voor mij persoonlijk geldt die Waarheid niet en zoek ik naar een begrijpen met het verstand, vandaar ook de geheel andere conclusies. Jezus was geen God, deed geen buitengewone wonderen, stond niet letterlijk op uit de dood, voer niet ten hemel. Hoe Jezus zijn persoonlijke relatie met zijn Abba ervoer, zal wel nooit bekend worden. Helaas.
Jezus was geen God, deed geen buitengewone wonderen, zeg je.
Jezus genas zieken en wekte doden terug tot leven.
Vele vinden mij nen staffe, maar dat kan ik nog niet ze.
Nen straffe he
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jerommel »

chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Als je bedoeld dat jezus er was voor Abraham, dan heb je zeker gelijk.
Jezus impliceerde God te zijn, zeg je.
Jezus heeft toch dikwijls genoeg gezegt dat zijn vader groter is dan hij.(lees Johannes)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

chon schreef: 05 nov 2020, 23:16
Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Als je bedoeld dat jezus er was voor Abraham, dan heb je zeker gelijk.
Jezus impliceerde God te zijn, zeg je.
Jezus heeft toch dikwijls genoeg gezegt dat zijn vader groter is dan hij.(lees Johannes)
Klopt maar Christus zei dat toen nog mens/in het vlees was. De uitspraak moet je in de juiste tijd en context zien, zie Joh. 6:63.

'De Geest is het Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.'

En wie is die levendmakende Geest? Zie 1 Kor. 15:45.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Eens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

Piebe Paulusma schreef: 06 nov 2020, 00:01
chon schreef: 05 nov 2020, 23:16
Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08
Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 08:31 Waarom wilden de joden Jezus dan stenigen? :roll:
Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Als je bedoeld dat jezus er was voor Abraham, dan heb je zeker gelijk.
Jezus impliceerde God te zijn, zeg je.
Jezus heeft toch dikwijls genoeg gezegt dat zijn vader groter is dan hij.(lees Johannes)
Klopt maar Christus zei dat toen nog mens/in het vlees was. De uitspraak moet je in de juiste tijd en context zien, zie Joh. 6:63.

'De Geest is het Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.'

En wie is die levendmakende Geest? Zie 1 Kor. 15:45.
57 Net zoals de levende Vader mij heeft gestuurd en ik leef dankzij de Vader, zo zal hij die zich met mij voedt, leven dankzij mij.+ 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is anders dan wat jullie voorouders aten. Zij aten en zijn toch gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal eeuwig leven.’+ 59 Hij zei die dingen toen hij in een synagoge in Kape̱rnaüm onderwees.

60 Veel van zijn discipelen zeiden toen ze het hoorden: ‘Dit gaat echt te ver! Wie kan hiernaar luisteren?’ 61 Jezus wist dat zijn discipelen daarover mopperden en zei tegen ze: ‘Nemen jullie hier aanstoot aan? 62 Wat zullen jullie dan zeggen als jullie de Mensenzoon zien opstijgen naar waar hij eerst was?+ 63 Het is de geest die leven geeft,+ het vlees is van geen enkel nut. Wat ik tegen jullie heb gezegd, is geest en leven
Je moet wel alles in zijn context lezen he.

Nogmaals JEZUS is GOD NIET!
Waarom is dat nu toch zo moeilijk om te begrijpen?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door hopper »

chon schreef: 07 nov 2020, 23:43

Nogmaals JEZUS is GOD NIET!
Waarom is dat nu toch zo moeilijk om te begrijpen?
Dat mag iemand toch gewoon geloven? In geloof is alles mogelijk.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 06 nov 2020, 10:52 Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
De evangelisten beschreven Jezus' leven als mens en door de apostelen sprak hij als God.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 08 nov 2020, 00:26
peda schreef: 06 nov 2020, 10:52 Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
De evangelisten beschreven Jezus' leven als mens en door de apostelen sprak hij als God.
Piebe,

Een goede !!
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Bastiaan73 »

Piebe Paulusma schreef: 08 nov 2020, 00:26
peda schreef: 06 nov 2020, 10:52 Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
De evangelisten beschreven Jezus' leven als mens en door de apostelen sprak hij als God.
Wat en wie bedoel je met 'door de apostelen'?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 08 nov 2020, 10:59
Piebe Paulusma schreef: 08 nov 2020, 00:26
peda schreef: 06 nov 2020, 10:52 Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
De evangelisten beschreven Jezus' leven als mens en door de apostelen sprak hij als God.
Piebe,

Een goede !!
Dank je wel Peda! Zie 2 Kor. 5:16.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Bastiaan73 schreef: 08 nov 2020, 11:05
Piebe Paulusma schreef: 08 nov 2020, 00:26
peda schreef: 06 nov 2020, 10:52 Voor de niet werkelijk geinteresseerden blijft het lastige materie. Jezus lijkt dan weer God, dan weer mens, hoe is dat aan de niet-geinteresseerde begrijpelijk te maken? Wanneer spreekt hij als "' volkomen "' mens, wanneer spreekt hij als "' God "'.
De evangelisten beschreven Jezus' leven als mens en door de apostelen sprak hij als God.
Wat en wie bedoel je met 'door de apostelen'?
De brieven van hun die in de Bijbel staan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jerommel »

chon schreef: 07 nov 2020, 23:43
Piebe Paulusma schreef: 06 nov 2020, 00:01
chon schreef: 05 nov 2020, 23:16
Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
chon schreef: 03 nov 2020, 20:08

Omdat ze bang waren voor hun positie.
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Als je bedoeld dat jezus er was voor Abraham, dan heb je zeker gelijk.
Jezus impliceerde God te zijn, zeg je.
Jezus heeft toch dikwijls genoeg gezegt dat zijn vader groter is dan hij.(lees Johannes)
Klopt maar Christus zei dat toen nog mens/in het vlees was. De uitspraak moet je in de juiste tijd en context zien, zie Joh. 6:63.

'De Geest is het Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.'

En wie is die levendmakende Geest? Zie 1 Kor. 15:45.
57 Net zoals de levende Vader mij heeft gestuurd en ik leef dankzij de Vader, zo zal hij die zich met mij voedt, leven dankzij mij.+ 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is anders dan wat jullie voorouders aten. Zij aten en zijn toch gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal eeuwig leven.’+ 59 Hij zei die dingen toen hij in een synagoge in Kape̱rnaüm onderwees.

60 Veel van zijn discipelen zeiden toen ze het hoorden: ‘Dit gaat echt te ver! Wie kan hiernaar luisteren?’ 61 Jezus wist dat zijn discipelen daarover mopperden en zei tegen ze: ‘Nemen jullie hier aanstoot aan? 62 Wat zullen jullie dan zeggen als jullie de Mensenzoon zien opstijgen naar waar hij eerst was?+ 63 Het is de geest die leven geeft,+ het vlees is van geen enkel nut. Wat ik tegen jullie heb gezegd, is geest en leven
Je moet wel alles in zijn context lezen he.

Nogmaals JEZUS is GOD NIET!
Waarom is dat nu toch zo moeilijk om te begrijpen?
Pak dan ook Johannes' 1e hoofdstuk mee voor context.

Verder weet ik uit mijn hoofd niet de teksten en hun lokaties m.b.t. waarom men geloofde dat Jezus God is.
Het staat voor mij al lang niet meer ter discussie.
Hoe het technisch precies in elkaar zit met de triniteit en de hierarchie binnen God als Wezen, daar kom ik toch niet uit.
Ook Jezus als half mens en half God en tegelijk allebei volledig maar als God toch ingeperkt, doorzie ik niet.
En wie of wat was Melchizedek precies?
Fascinerende mysteries, die we ooit wel zullen begrijpen, maar nu nog niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

hopper schreef: 07 nov 2020, 23:53
chon schreef: 07 nov 2020, 23:43

Nogmaals JEZUS is GOD NIET!
Waarom is dat nu toch zo moeilijk om te begrijpen?
Dat mag iemand toch gewoon geloven? In geloof is alles mogelijk.
Ge moogt gij geloven dat het gras blauw is, maar er zullen er velen zijn die vinden dat het groen is.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door chon »

Jerommel schreef: 08 nov 2020, 21:35
chon schreef: 07 nov 2020, 23:43
Piebe Paulusma schreef: 06 nov 2020, 00:01
chon schreef: 05 nov 2020, 23:16
Jerommel schreef: 03 nov 2020, 20:20
Omdat Jezus impliceerde God te zijn.
"Eer Abraham was, ik ben." bijvoorbeeld.
Zij geloofden Hem niet en dus was het voor hen ernstige Godslastering en dat verdient de doodstraf.
Als je bedoeld dat jezus er was voor Abraham, dan heb je zeker gelijk.
Jezus impliceerde God te zijn, zeg je.
Jezus heeft toch dikwijls genoeg gezegt dat zijn vader groter is dan hij.(lees Johannes)
Klopt maar Christus zei dat toen nog mens/in het vlees was. De uitspraak moet je in de juiste tijd en context zien, zie Joh. 6:63.

'De Geest is het Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.'

En wie is die levendmakende Geest? Zie 1 Kor. 15:45.
57 Net zoals de levende Vader mij heeft gestuurd en ik leef dankzij de Vader, zo zal hij die zich met mij voedt, leven dankzij mij.+ 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is anders dan wat jullie voorouders aten. Zij aten en zijn toch gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal eeuwig leven.’+ 59 Hij zei die dingen toen hij in een synagoge in Kape̱rnaüm onderwees.

60 Veel van zijn discipelen zeiden toen ze het hoorden: ‘Dit gaat echt te ver! Wie kan hiernaar luisteren?’ 61 Jezus wist dat zijn discipelen daarover mopperden en zei tegen ze: ‘Nemen jullie hier aanstoot aan? 62 Wat zullen jullie dan zeggen als jullie de Mensenzoon zien opstijgen naar waar hij eerst was?+ 63 Het is de geest die leven geeft,+ het vlees is van geen enkel nut. Wat ik tegen jullie heb gezegd, is geest en leven
Je moet wel alles in zijn context lezen he.

Nogmaals JEZUS is GOD NIET!
Waarom is dat nu toch zo moeilijk om te begrijpen?
Pak dan ook Johannes' 1e hoofdstuk mee voor context.

Verder weet ik uit mijn hoofd niet de teksten en hun lokaties m.b.t. waarom men geloofde dat Jezus God is.
Het staat voor mij al lang niet meer ter discussie.
Hoe het technisch precies in elkaar zit met de triniteit en de hierarchie binnen God als Wezen, daar kom ik toch niet uit.
Ook Jezus als half mens en half God en tegelijk allebei volledig maar als God toch ingeperkt, doorzie ik niet.
En wie of wat was Melchizedek precies?
Fascinerende mysteries, die we ooit wel zullen begrijpen, maar nu nog niet.
Dit is wat ik o.a. over hem gevonden heb.

MELCHIZEDEK

(Melchize̱dek) [Koning van rechtvaardigheid].

De koning van het oude Salem en „priester van de Allerhoogste God”, Jehovah (Ge 14:18, 22). Hij is de eerste in de Schrift vermelde priester en diende reeds enige tijd voor 1933 v.G.T. in die hoedanigheid. Aangezien Melchizedek de koning was van Salem, wat „Vrede” betekent, wordt hij door de apostel Paulus als „Koning van Vrede” aangeduid en op grond van de betekenis van zijn naam als „Koning van Rechtvaardigheid” (Heb 7:1, 2). Men neemt aan dat het oude Salem de kern van de latere stad Jeruzalem vormde, en de naam ervan werd in de naam Jeruzalem opgenomen, dat soms als „Salem” wordt aangeduid. — Ps 76:2.

Nadat de patriarch Abram (Abraham) Kedorlaomer en zijn bondgenoten had verslagen, kwam hij naar de Laagvlakte van Schave of „de Laagvlakte van de koning”. Daar bracht Melchizedek „brood en wijn” en zegende Abraham met de woorden: „Gezegend zij Abram van de Allerhoogste God, Voortbrenger van hemel en aarde; en gezegend zij de Allerhoogste God, die uw onderdrukkers in uw hand heeft geleverd!” Daarop gaf Abraham de koning-priester „een tiende van alles”, dat wil zeggen, van „de voornaamste buit” die hem bij zijn succesvolle oorlogvoering tegen de geallieerde koningen in handen was gevallen. — Ge 14:17-20; Heb 7:4.

Een afbeelding van Christus’ priesterschap. Volgens een opmerkelijke Messiaanse profetie legde Jehovah tegenover Davids „Heer” de volgende gezworen eed af: „Gij zijt priester tot onbepaalde tijd naar de wijze van Melchizedek!” (Ps 110:1, 4) Op grond van deze geïnspireerde psalm hadden de Hebreeën alle reden om de beloofde Messias te beschouwen als degene die het ambt van priester en koning in zich zou verenigen. De apostel Paulus nam in de brief aan de Hebreeën alle twijfel met betrekking tot de identiteit van degene die voorzegd was weg door te spreken over „Jezus, die voor eeuwig een hogepriester naar de wijze van Melchizedek is geworden”. — Heb 6:20; 5:10; zie VERBOND.

Rechtstreekse aanstelling. Jehovah stelde Melchizedek kennelijk tot priester aan. In zijn bespreking omtrent Jezus’ positie als de grote Hogepriester, liet Paulus uitkomen dat niemand deze eer „uit zichzelf [neemt], doch slechts wanneer hij door God wordt geroepen, zoals ook Aäron”. Verder zette hij uiteen: „Zo heeft ook de Christus zichzelf niet verheerlijkt door hogepriester te worden, maar hij werd verheerlijkt door hem die met betrekking tot hem sprak: ’Gij zijt mijn zoon; heden ben ík uw vader geworden.’” Vervolgens past de apostel de profetische woorden uit Psalm 110:4 op Jezus Christus toe. — Heb 5:1, 4-6.

’Ontving tienden van Levi’. Het priesterschap van Melchizedek hing niet samen met het priesterschap van Israël en was, zoals de Schrift laat zien, hoger dan het Aäronitische priesterschap. Eén bewijs daarvoor is de eerbied die Melchizedek werd betoond door Abraham, de voorvader van de hele natie Israël, met inbegrip van de priesterstam Levi. Abraham, „Jehovah’s vriend”, die ’de vader werd van allen die geloof hebben’ (Jak 2:23; Ro 4:11), gaf een tiende aan deze priester van de Allerhoogste God. Paulus laat zien dat de levieten tienden hieven van hun broeders, die ook uit de lendenen van Abraham waren voortgekomen. Hij wijst er echter op dat Melchizedek, „wiens geslacht niet van hen wordt afgeleid, . . . van Abraham tienden [nam]”, en voegt er dan nog aan toe: „Door bemiddeling van Abraham heeft zelfs Levi, die tienden ontvangt, tienden betaald, want hij bevond zich nog in de lendenen van zijn voorvader toen Melchizedek hem tegemoet kwam.” Dus hoewel de levitische priesters tienden van het volk Israël ontvingen, betaalden zij, vertegenwoordigd in hun voorvader Abraham, tienden aan Melchizedek. Dat het priesterschap van Melchizedek superieur was, blijkt ook uit het feit dat hij Abraham zegende, want Paulus maakt duidelijk dat „het mindere [wordt] gezegend door het meerdere”. Op deze en andere gronden was Melchizedek een passende afbeelding van de grote Hogepriester Jezus Christus. — Heb 7:4-10.

Geen voorgangers noch opvolgers. Paulus geeft duidelijk te kennen dat volmaaktheid niet door middel van het levitische priesterschap kon komen, waardoor het nodig werd dat er een priester „naar de wijze van Melchizedek” kwam. Hij vestigt er de aandacht op dat Christus voortsproot uit Juda, een niet-priesterlijke stam, maar vermeldt dan Jezus’ overeenkomst met Melchizedek en toont dat hij geen priester is geworden „volgens de wet van een gebod dat van het vlees afhangt, maar volgens de kracht van een onvernietigbaar leven”. Aäron en zijn zonen werden zonder een gezworen eed priester, maar het aan Christus toevertrouwde priesterschap werd verleend op grond van een gezworen eed van Jehovah. Ook hadden de levitische priesters opvolgers nodig, omdat zij stierven, terwijl de uit de dood opgewekte Jezus Christus, „omdat hij tot in eeuwigheid blijft leven, . . . zijn priesterschap zonder enige opvolgers [bezit]” en dientengevolge in staat is „om degenen die door bemiddeling van hem tot God naderen, volledig te redden, daar hij altijd leeft om voor hen te pleiten”. — Heb 7:11-25.

Waarom kan er gezegd worden dat Melchizedek „noch een begin van dagen noch een einde des levens” had?

Paulus doet met betrekking tot Melchizedek een heel bijzonder feit uitkomen doordat hij over hem zegt: „Daar hij zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsregister is, en noch een begin van dagen noch een einde des levens heeft, maar de Zoon van God gelijk is gemaakt, blijft hij priester voor altijd” (Heb 7:3). Evenals andere mensen werd Melchizedek geboren en stierf hij ook. Maar de naam van zijn vader en zijn moeder worden niet vermeld, zijn afstamming en zijn nageslacht worden niet onthuld en de Schrift bevat geen inlichtingen omtrent het begin van zijn dagen of het einde van zijn leven. Derhalve kon Melchizedek een passende voorafschaduwing zijn van Jezus Christus, die een nimmer eindigend priesterschap bezit. Zoals Melchizedek als priester geen aanwijsbare voorganger noch opvolger had, zo had ook Christus geen voorganger die een aan hem gelijke hogepriester was, terwijl de bijbel ook laat zien dat niemand hem ooit zal opvolgen. En hoewel Jezus van geboorte uit de stam Juda en uit de koninklijke geslachtslijn van David was, had zijn vleselijke afstamming geen invloed op zijn priesterschap en was ze evenmin de doorslaggevende factor voor het feit dat zowel het ambt van priester als van koning in hem verenigd werden. Dit alles was terug te voeren op de eed die Jehovah hem gezworen had.

Volgens een in de Jeruzalemse targoems gehuldigde zienswijze die zowel in joodse als in niet-joodse kringen grote bijval heeft gevonden, was Melchizedek Noachs zoon Sem. Sem leefde toen nog en overleefde zelfs Abrahams vrouw Sara. Ook werd Sem door Noach speciaal gezegend (Ge 9:26, 27). Maar deze identificatie is niet bevestigd. Het feit blijft bestaan dat in de Schrift niets over Melchizedeks nationaliteit, afstamming en nageslacht wordt onthuld, en dat met goede reden, want daardoor kon hij een afbeelding zijn van Jezus Christus, die op grond van Jehovah’s gezworen eed „voor eeuwig een hogepriester naar de wijze van Melchizedek is geworden”. — Heb 6:20.