Moeten we met respect over geloof praten?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 21 nov 2020, 14:33Eerlijk gezegd vind ik het vreemd om met respect over andermans geloof te praten.
Moet ik ieder denkbeeld dan maar goed keuren en instemmend knikken?
Ik vind het arrogant om je eigen geloof/gedachten op een voetstuk te zetten.
Moet ik homohatend gedachtengoed dan ook respecteren?
En wat nou als ik precies tegenovergesteld denk?

Wat vinden jullie er van?
Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je een interessante dialoog of discussie wil, waarin je op (felle doch) inhoudelijke wijze ideeën en visies kunt uitwisselen en uitdagen en waarin je elkaar wellicht zelfs beter leert begrijpen, dan is het goed om respectvol jegens elkaar te zijn en uit te blijven gaan van elkaars goede wil.
Als je echter wil dat de ander niet naar je luistert, niet openstaat voor jouw ideeën en alleen maar extra gesterkt tot geradicaliseert wordt in de eigen overtuigingen, dan zijn spot, minachting en de persoonlijke aanval nog altijd het beste middelen daartoe.

Je hebt dus zelf de keuze, niemand verplicht je hierin tot wat dan ook.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door EdVaessen »

Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:27
EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 19:19
Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:17
EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 19:14 Heb jij ooit nagedacht over de leerstellingen van jouw geloof?
Maak ik zo'n onbevangen indruk? :shock:
Als jij jezelf christen noemt, is mijn vraag een goede.
Ik kan hem ook een mezelf stellen: waarom ben ik nou een atheïst, waar ik ooit een christen was?
Uiteindelijk is het een keuze. Het christendom past bij de basisovertuiging die ik al had. Echter hebben mijn ouders hier geen invloed op of deel aan gehad. Voorts noem ik me zelden christen, maar op een forum is het wel handig te weten waar iemand ongeveer staat.
De islam of het boeddhisme hadden ook goed kunnen passen?
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:11 Overigens is impliceren dat gelovigen niet zelf kunnen nadenken ook schelden.
Ik impliceer dat dan ook niet. Beter lezen aub, voordat je mij weer dingen voor de voeten gooit. Iets wat je niet kan hoef je niet te laten.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door EdVaessen »

Robert Frans schreef: 21 nov 2020, 20:29
hopper schreef: 21 nov 2020, 14:33Eerlijk gezegd vind ik het vreemd om met respect over andermans geloof te praten.
Moet ik ieder denkbeeld dan maar goed keuren en instemmend knikken?
Ik vind het arrogant om je eigen geloof/gedachten op een voetstuk te zetten.
Moet ik homohatend gedachtengoed dan ook respecteren?
En wat nou als ik precies tegenovergesteld denk?

Wat vinden jullie er van?
Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je een interessante dialoog of discussie wil, waarin je op (felle doch) inhoudelijke wijze ideeën en visies kunt uitwisselen en uitdagen en waarin je elkaar wellicht zelfs beter leert begrijpen, dan is het goed om respectvol jegens elkaar te zijn en uit te blijven gaan van elkaars goede wil.
Dits ia lastig als iemand een bord voor de kop heeft.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 15:21
Gaitema schreef: 21 nov 2020, 15:11 Ze willen het forum opblazen. Ik wacht wel op de ingreep van moderators. Het is hun forum.
Dat valt wel wat mee, want dan hebben ze zelf ook geen plek meer.

Maar zoals ik al zei leidt dit topic tot geruzie. Ben ik nou een profeet of gewoon een realist? ;)
Met zulke ontspoorde types wel ja.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Gaitema »

EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 20:37
Robert Frans schreef: 21 nov 2020, 20:29
hopper schreef: 21 nov 2020, 14:33Eerlijk gezegd vind ik het vreemd om met respect over andermans geloof te praten.
Moet ik ieder denkbeeld dan maar goed keuren en instemmend knikken?
Ik vind het arrogant om je eigen geloof/gedachten op een voetstuk te zetten.
Moet ik homohatend gedachtengoed dan ook respecteren?
En wat nou als ik precies tegenovergesteld denk?

Wat vinden jullie er van?
Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je een interessante dialoog of discussie wil, waarin je op (felle doch) inhoudelijke wijze ideeën en visies kunt uitwisselen en uitdagen en waarin je elkaar wellicht zelfs beter leert begrijpen, dan is het goed om respectvol jegens elkaar te zijn en uit te blijven gaan van elkaars goede wil.
Dits ia lastig als iemand een bord voor de kop heeft.
En natuurlijk zijn jullie atheïsten de wijzen waaraan iedereen zich moeten aanpassen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 21 nov 2020, 20:29
hopper schreef: 21 nov 2020, 14:33Eerlijk gezegd vind ik het vreemd om met respect over andermans geloof te praten.
Moet ik ieder denkbeeld dan maar goed keuren en instemmend knikken?
Ik vind het arrogant om je eigen geloof/gedachten op een voetstuk te zetten.
Moet ik homohatend gedachtengoed dan ook respecteren?
En wat nou als ik precies tegenovergesteld denk?

Wat vinden jullie er van?
Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je een interessante dialoog of discussie wil, waarin je op (felle doch) inhoudelijke wijze ideeën en visies kunt uitwisselen en uitdagen en waarin je elkaar wellicht zelfs beter leert begrijpen, dan is het goed om respectvol jegens elkaar te zijn en uit te blijven gaan van elkaars goede wil.
Als je echter wil dat de ander niet naar je luistert, niet openstaat voor jouw ideeën en alleen maar extra gesterkt tot geradicaliseert wordt in de eigen overtuigingen, dan zijn spot, minachting en de persoonlijke aanval nog altijd het beste middelen daartoe.

Je hebt dus zelf de keuze, niemand verplicht je hierin tot wat dan ook.
Het gaat me in dit geval meer om het 'respect' hebben voor andermans geloof op zich, Robert Frans.
Respect betekent zoiets als 'waardering hebben voor'. Ik vind het merkwaardig om respect te eisen voor je eigen gedachtengoed.

In het intellectuele domein vind ik geloven, mening-hebben, overtuigingen, van een lagere orde dan mathematisch-logisch denken en nog verder in het intellectuele domein: het schouwen, het 'zien'. Met lagere of hogere orde moet je niet denken in beter of slechter, maar in een trap van ontwikkeling.

In mijn beleving is het heel erg 'not done' om respect op te eisen voor je eigen geloof. Respectabel is degene die zich spiritueel-intellectueel wenst te ontwikkelen (zelfkennis ontwikkelen) Zelfkennis is Godskennis immers. En geloof is nu eenmaal geen zelfkennis. Gelovigen hebben vage praat over een 'ziel', maar als je niet weet 'wat' dat is, waar hebben we het dan over?

Het staat een ieder vrij om zijn kenvermogen te gebruiken om kennis op te doen. Kennis staat bij mij op een 'respectabelere' plaats dan geloof. Geloof is eenvoudig, niet-geloven is veel moeilijker. Ware kennis opdoen is nog veel moeilijker. Ware kennis leer je niet van mij of een ander, maar van je zelf. Leraren zoals Jezus zijn uiteindelijk niet meer dan de bekende vinger naar de maan.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Mart »

hopper schreef: 21 nov 2020, 14:33 Eerlijk gezegd vind ik het vreemd om met respect over andermans geloof te praten.
Moet ik ieder denkbeeld dan maar goed keuren en instemmend knikken?
Ik vind het arrogant om je eigen geloof/gedachten op een voetstuk te zetten.
Moet ik homohatend gedachtengoed dan ook respecteren?
En wat nou als ik precies tegenovergesteld denk?

Wat vinden jullie er van?
Ben het hier volledig mee eens. Hoewel respect voor de persoon zélf te allen tijde essentieel is, impliceert oprecht respect voor de gelovige nergens eerbied voor het onderliggende geloof. Sterker: geloofsleer en bijbehorende theorema's moeten kritisch mogen worden bekeken. Indien dat niet meer het geval is, krijg je enge toestanden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Piebe Paulusma »

EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 20:34
Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:27
EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 19:19
Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:17
EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 19:14 Heb jij ooit nagedacht over de leerstellingen van jouw geloof?
Maak ik zo'n onbevangen indruk? :shock:
Als jij jezelf christen noemt, is mijn vraag een goede.
Ik kan hem ook een mezelf stellen: waarom ben ik nou een atheïst, waar ik ooit een christen was?
Uiteindelijk is het een keuze. Het christendom past bij de basisovertuiging die ik al had. Echter hebben mijn ouders hier geen invloed op of deel aan gehad. Voorts noem ik me zelden christen, maar op een forum is het wel handig te weten waar iemand ongeveer staat.
De islam of het boeddhisme hadden ook goed kunnen passen?
Indien ik zoals velen overtuigd was van loon naar werken wel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 21 nov 2020, 20:36
Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 19:11 Overigens is impliceren dat gelovigen niet zelf kunnen nadenken ook schelden.
Ik impliceer dat dan ook niet. Beter lezen aub, voordat je mij weer dingen voor de voeten gooit. Iets wat je niet kan hoef je niet te laten.
Tja, ik kan de betreffende opmerking van jou van vandaag er wel bij zoeken en zeggen 'kijk, je zegt het letterlijk' maar blijkbaar neem je het niet zo nauw met je eigen uitspraken. Beter formuleren, lezen gaat prima.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 21 nov 2020, 21:35 Tja, ik kan de betreffende opmerking van jou van vandaag er wel bij zoeken en zeggen 'kijk, je zegt het letterlijk' maar blijkbaar neem je het niet zo nauw met je eigen uitspraken. Beter formuleren, lezen gaat prima.
Die opmerking moet je niet opzoeken, zal ik wel doen:
Men heeft er, met andere woorden niks voor hoeven te doen. Wel iets voor te laten, namelijk zelf nadenken of het geloof wel iets voor ze is. Daarom hoef je, mijn inziens, ook geen respect voor te hebben.'

Dus ik zeg alleen dat ze iets nalaten, niet dat ze het niet kunnen. Zou ook wel vreemd zijn. Ik ben zelf iemand die uit gelovige ouders is voortgekomen. En als je inderdaad niet kan nadenken dan zou je geen afvalligen of andersdenkenden krijgen. Je hebt zelf mensen erbij die nadenken EN gelovig blijven. Dus van alle smaken heb je wat.

Maar voor de meeste gelovigen geld dat ze pas gaan twijfelen aan hun geloof na een crisis. Of als ze niet goed in het pulletje vallen sociaal gezien. als je in de kerk of moskee of tempel alles hebt, waarom zou je dan nadenken over de waarheid waarin je gelooft?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door dingo »

Aangezien we deelnemers van Geloofsgesprek zijn is het goed om even te kijken naar wat onze forumbaas als regel voor het forum heeft ingesteld.
Van iedereen wordt verwacht dat hij/zij met respect met ieder ander, ongeacht afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid, om zal gaan.
Dus ja we moeten met respect over geloof, ongeloof, atheïsme, etc. praten.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door dingo »

Atheist2 schreef: 21 nov 2020, 22:27 (..)
als je in de kerk of moskee of tempel alles hebt, waarom zou je dan nadenken over de waarheid waarin je gelooft?
Omdat, het zal een schok voor je zijn, er ook gelovigen zijn die zelfstandig nadenken en belangrijk vinden om de waarheid van/in hun geloof te vinden. Daar heb je echt geen crisis voor nodig, bijvoorbeeld de meeste twintigers en dertigers stellen zichzelf vragen over (de waarheid van) hun geloof.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Mart »

dingo schreef: 21 nov 2020, 23:21
Atheist2 schreef: 21 nov 2020, 22:27 (..)
als je in de kerk of moskee of tempel alles hebt, waarom zou je dan nadenken over de waarheid waarin je gelooft?
Omdat, het zal een schok voor je zijn, er ook gelovigen zijn die zelfstandig nadenken en belangrijk vinden om de waarheid van/in hun geloof te vinden.
Dat heeft Atheist2 volgens mij ook niet ontkend. Integendeel: er werd letterlijk beaamd dat er mensen zijn die nadenken en gelovig blijven.
Laatst gewijzigd door Mart op 21 nov 2020, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door hopper »

dingo schreef: 21 nov 2020, 23:16 Aangezien we deelnemers van Geloofsgesprek zijn is het goed om even te kijken naar wat onze forumbaas als regel voor het forum heeft ingesteld.
Van iedereen wordt verwacht dat hij/zij met respect met ieder ander, ongeacht afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid, om zal gaan.
Dus ja we moeten met respect over geloof, ongeloof, atheïsme, etc. praten.
Opmerkelijk dat je er iets leest wat er helemaal niet staat. Afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid is geen van vier geloof. (Of ongeloof.) Dát staat er nou net niet bij.

En in de context van je quote: er wordt gedoeld op gelijkwaardigheid van afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid .
Mocht ik me daar in vergissen dan hoor ik dat graag van de forumbaas. Dan heb ik een fundamenteel probleem met de forumbaas.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door dingo »

hopper schreef: 21 nov 2020, 23:44
dingo schreef: 21 nov 2020, 23:16 Aangezien we deelnemers van Geloofsgesprek zijn is het goed om even te kijken naar wat onze forumbaas als regel voor het forum heeft ingesteld.
Van iedereen wordt verwacht dat hij/zij met respect met ieder ander, ongeacht afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid, om zal gaan.
Dus ja we moeten met respect over geloof, ongeloof, atheïsme, etc. praten.
Opmerkelijk dat je er iets leest wat er helemaal niet staat. Afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid is geen van vier geloof. (Of ongeloof.) Dát staat er nou net niet bij.

En in de context van je quote: er wordt gedoeld op gelijkwaardigheid van afkomst, geslacht, etniciteit of geaardheid .
Mocht ik me daar in vergissen dan hoor ik dat graag van de forumbaas. Dan heb ik een fundamenteel probleem met de forumbaas.
Zelfs jij moet met respect omgaan met anderen dus ook met gelovigen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door dingo »

Mart schreef: 21 nov 2020, 23:44
dingo schreef: 21 nov 2020, 23:21
Atheist2 schreef: 21 nov 2020, 22:27 (..)
als je in de kerk of moskee of tempel alles hebt, waarom zou je dan nadenken over de waarheid waarin je gelooft?
Omdat, het zal een schok voor je zijn, er ook gelovigen zijn die zelfstandig nadenken en belangrijk vinden om de waarheid van/in hun geloof te vinden.
Dat heeft Atheist2 volgens mij ook niet ontkend. Integendeel: er werd letterlijk beaamd dat er mensen zijn die nadenken en gelovig blijven.
Voor de volledige quote:
Maar voor de meeste gelovigen geld dat ze pas gaan twijfelen aan hun geloof na een crisis. Of als ze niet goed in het pulletje vallen sociaal gezien.
Hij zegt dus dat dat uitzonderingen zijn terwijl het gewoon levensvragen zijn die vrijwel iedereen zichzelf stelt.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door hopper »

dingo schreef: 21 nov 2020, 23:56
Zelfs jij moet met respect omgaan met anderen dus ook met gelovigen.
Lees de opening en de titel nu eens een keer. Het gaat om wel/niet respect voor geloof.
Jij begint nu opeens over gelovigen te praten, dat zijn mensen. Geloof is slechts een gedachte in iemands hoofd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Mart »

dingo schreef: 21 nov 2020, 23:59
Mart schreef: 21 nov 2020, 23:44
dingo schreef: 21 nov 2020, 23:21 Omdat, het zal een schok voor je zijn, er ook gelovigen zijn die zelfstandig nadenken en belangrijk vinden om de waarheid van/in hun geloof te vinden.
Dat heeft Atheist2 volgens mij ook niet ontkend. Integendeel: er werd letterlijk beaamd dat er mensen zijn die nadenken en gelovig blijven.
Voor de volledige quote:
Maar voor de meeste gelovigen geld dat ze pas gaan twijfelen aan hun geloof na een crisis. Of als ze niet goed in het pulletje vallen sociaal gezien.
Hij zegt dus dat dat uitzonderingen zijn terwijl het gewoon levensvragen zijn die vrijwel iedereen zichzelf stelt.
Of het al dan niet uitzonderingen zijn, was niet het punt. Het punt was dat er ook volgens Atheist2 gelovigen zijn die nadenken en gelovig blijven en het dus aannemelijkerwijs geen schok voor Atheist2 zal zijn dat er ook gelovigen zijn die zelfstandig nadenken en belangrijk vinden om de waarheid van/in hun geloof te vinden.
Laatst gewijzigd door Mart op 22 nov 2020, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Messenger »

Geloof is een verzameling gedachten, ideeën, aannames en daarom eigenlijk hetzelfde als meningen.

Meningen en geloof hoef je niet per se te respecteren. Sterker nog, als je homoseksueel geaard bent, word je niet door de meeste geloven gerespecteerd. Dus waarom andersom dan wel?

Gelovigen zijn mensen met een geloof, en als mensen dienen zij gerespecteerd te worden. Maar hun geloof niet zozeer, omdat daar onfrisse onderdelen in kunnen zitten.

Gelovigen die zich persoonlijk identificeren met hun geloof hebben het zwaar als het geloof bekritiseerd of bespot wordt. Sommigen kiezen dan voor een gewelddadige respons. Gaitema kiest voor een verbaal agressieve toon.

Als een geloof of heilig huisje solide in elkaar zit, is er niks aan de hand. Maar als het kritiek of spot niet verdragen kan, is de erosie ervan al begonnen. Ook in het hoofd van de gelovige die zich ertegen moedeloos verzet.
Laatst gewijzigd door Messenger op 22 nov 2020, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 22 nov 2020, 00:17 Geloof is een verzameling gedachten, ideeën, aannames en daarom eigenlijk hetzelfde als meningen.

Meningen en geloof hoef je niet per se te respecteren. Sterker nog, als je homoseksueel geaard bent, word je niet door de meeste geloven gerespecteerd. Dus waarom andersom dan wel?

Gelovigen zijn mensen met een geloof, en als mensen dienen zij gerespecteerd te worden. Maar hun geloof niet zozeer, omdat daar onfrisse onderdelen in kunnen zitten.

Gelovigen die zich persoonlijk identificeren met hun geloof hebben het zwaar als het geloof bekritiseerd of bespot wordt. Sommigen kiezen dan voor een gewelddadige respons. Gaitema kiest voor een verbaal agressieve toon.

Als een geloof of heilig huisje solide in elkaar zit, is er niks aan de hand. Maar als het kritiek of spot niet verdragen kan, is de erosie ervan al begonnen.
:thumb1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Robert Frans »

hopper schreef: 21 nov 2020, 21:07 Het gaat me in dit geval meer om het 'respect' hebben voor andermans geloof op zich, Robert Frans.
Respect betekent zoiets als 'waardering hebben voor'. Ik vind het merkwaardig om respect te eisen voor je eigen gedachtengoed.

In het intellectuele domein vind ik geloven, mening-hebben, overtuigingen, van een lagere orde dan mathematisch-logisch denken en nog verder in het intellectuele domein: het schouwen, het 'zien'. Met lagere of hogere orde moet je niet denken in beter of slechter, maar in een trap van ontwikkeling.

In mijn beleving is het heel erg 'not done' om respect op te eisen voor je eigen geloof. Respectabel is degene die zich spiritueel-intellectueel wenst te ontwikkelen (zelfkennis ontwikkelen) Zelfkennis is Godskennis immers. En geloof is nu eenmaal geen zelfkennis. Gelovigen hebben vage praat over een 'ziel', maar als je niet weet 'wat' dat is, waar hebben we het dan over?

Het staat een ieder vrij om zijn kenvermogen te gebruiken om kennis op te doen. Kennis staat bij mij op een 'respectabelere' plaats dan geloof. Geloof is eenvoudig, niet-geloven is veel moeilijker. Ware kennis opdoen is nog veel moeilijker. Ware kennis leer je niet van mij of een ander, maar van je zelf. Leraren zoals Jezus zijn uiteindelijk niet meer dan de bekende vinger naar de maan.
Respect moet je inderdaad nooit eisen, maar altijd geven. Wat je wil hebben is immers hetgeen je moet geven. En als je bereid bent je in de denkwijzen van de ander te verdiepen, hoe van 'lagere orde' je deze misschien ook vindt, dan kan het zomaar gebeuren dat je er toch wel mooie, ware dingen in ontdekt. Dat gelovigen bijvoorbeeld wel degelijk heel veel zelfkennis blijken te kunnen hebben en ook veel kennis van de menselijke geest in het algemeen, maar het alleen anders verwoorden en daarvoor misschien heel andere verhalen gebruiken dan jij.
Als je dan probeert de taal van de ander zo goed mogelijk te verstaan, daar elke levensbeschouwing eigenlijk een taal is dat verder gaat dan woorden alleen, dan is het heel mogelijk dat je werkelijk inziet wat de ander beweegt en dat je daar misschien meer op kunt aansluiten dan je van tevoren dacht. Natuurlijk zal dat niet altijd zo gebeuren, maar die openheid van geest is denk ik wel goed om te hebben.

Uiteindelijk vertellen we elkaar voortdurend verhalen. Ook de meest geharde atheïst houdt vast aan de eigen verhalen en entiteiten die enkel in verhalen bestaan. Van de universele mensenrechten, die je in geen enkel gen of DNA-profiel zult tegenkomen maar die we toch als natuurlijk en vanzelfsprekend beschouwen, tot een bedrijf als Microsoft, dat feitelijk enkel op papier bestaat maar toch als een persoon handelt en aangesproken wordt.
Volgens sommige toekomstdenkers, met name transhumanisten, zijn wij mensen zélf bestemd om als goden te worden, om eeuwig te leven en onze biologische natuur deels of uiteindelijk geheel achter te laten. Zij geloven dus ook in goden, maar wijzen daarbij simpelweg naar zichzelf.
En zelfs in de wiskunde, die jij terecht hoog aanslaat, wordt er gebruik gemaakt van figuren zoals de cirkel, die als tweedimensionale constructie ook nergens in de natuur terug te vinden is, maar waar wel gewoon mee gerekend wordt. Is de cirkel dan verzonnen, of simpelweg ontdekt door bestudering en berekening van de schepping?

Als dus al duizenden jaren lang het verhaal rondgaat over een God die de mensen liefheeft en hen zich laat ontwikkelen in de strijd tegen het kwaad door nederigheid, zachtmoedigheid en liefde, in allerlei culturen en tijden, is dat dan een verhaal dat we zomaar verzonnen hebben, of een blijkbaar heel volledige verwoording van een waarheid die we altijd al in ons hart droegen?
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Robert Frans »

EdVaessen schreef: 21 nov 2020, 20:37Dit is lastig als iemand een bord voor de kop heeft.
Dat geloof ik meteen. En het kan best zijn dat iemand zo koppig en onredelijk is, dat je niet anders kan dan het gesprek of de discussie te beëindigen. Maar dat hoeft echter niet altijd zo te zijn.
Soms kan iemand heel onredelijk lijken te schreeuwen, maar blijkt zo iemand als hij (of zij) echt serieus en respectvol kritisch bevraagd wordt, toch ook wel de nuances te zien en (een beetje) van gedachte te kunnen veranderen.
Ga je hard tegen zo iemand in, dan zal zijn 'bord voor de kop' alleen maar dikker en agressiever worden, want niemand wil in het gezicht geslagen worden. Maar doe je dat niet, probeer je zo iemand op rustige, respectvolle wijze te benaderen, echt luisterend naar zijn zorgen en angsten, dan kan het best zijn dat hij het bord even laat zakken om je in de ogen te kunnen kijken.
En zo niet, nou ja, dan heb je het in elk geval geprobeerd.

Ja, dat kan lastig zijn, zeker als iemand zulke harde en of dwaze dingen zegt, dat het erg moeilijk schijnt om zo iemand serieus te nemen. Je hoeft ook niet met jan en alleman in gesprek te gaan; enige connectie met elkaar is wel belangrijk daarin.
Maar we zijn niet op aarde om enkel de gemakkelijke wegen te gaan. Het goede, het juiste doen kan soms lastig, vervelend en een zaak van de lange adem zijn. En ook een weg van vallen en weer opstaan of opgericht worden.
Maar uiteindelijk wordt je, zo geloof ik, daar wel een beter en gelukkiger mens van en kan je daarmee wel meer bereiken.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Bastiaan73 »

IK EIS RESPECT!!!
roept weerstand op; het tegenovergestelde van wat de respecteiser meent te mogen eisen.

Re-spect betekent letterlijk terug-zien, om-zien. Intro-spectie betekent 'naar binnen kijken'. Spec-savers is een opticien die een geldbesparing suggereert.

Wat men m.i. eigenlijk bedoelt met respect is aan-zien. Voor vol worden aangezien. Daar is verstandelijk begrip voor nodig maar ook sym- en empathie. Degene die het meent te mogen eisen moet het zelf ook geven, het is geen eenrichtingsverkeer.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Moeten we met respect over geloof praten?

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 09:49
IK EIS RESPECT!!!
roept weerstand op; het tegenovergestelde van wat de respecteiser meent te mogen eisen.

Re-spect betekent letterlijk terug-zien, om-zien. Intro-spectie betekent 'naar binnen kijken'. Spec-savers is een opticien die een geldbesparing suggereert.
Klopt. De Latijnse stam spect en de variant spic betekenen beide ''zien''. Respect komt van het latijnse respectus, afgeleid van het werkwoord respicere ''terugkijken naar'', ''beschouwen'': re (= terug) + specere (= kijken naar). Zoiets doe je inderdaad meestal niet naar mensen met een bord voor hun hoofd. Die negeer je veelal juist liever. Maar waarom heb je je onderschrift (''Wat uit het vlees is geboren, is vlees; wat uit de geest is geboren, is geest'') in het Grieks in plaats van in het Nederlands neergezet?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Plaats reactie