Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door EdVaessen »

Gaitema schreef: 22 nov 2020, 20:21 God sprak tot mijn vrouw over haar en zei: "met goddelozen en mensen die dit soort dingen doen heb Ik geen omgang."
Je vrouw hoort stemmen van boven? Nou nou...
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door EdVaessen »

Gaitema schreef: 22 nov 2020, 20:59 Maar Hij zei ook dat heel mijn familie geredt wordt. Ondanks dat we redelijk wat atheïsten hebben.
Jij hoort ook al stemmen? Het moet niet veel gekker worden.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door EdVaessen »

Gaitema schreef: 22 nov 2020, 22:25 Jij zegt: God is trots op ieder mens. Wat maakt Hem dan trots? Waar is Hij dan trots op? Op wat de mensen doen? Je gaat die vraag uit de weg. Massa moordenaars, satanisten, Adolf Hitler, keizer Nero die christenen verbrande en voor de leeuwen gooide, Kain die Abel vermoorde, de zelfmoord van mijn opa, is Hij daar trots op?
Waarschijnlijk wel. Hij massamoordde nogal wat af in zijn Joodse tijd. Daarna schijnt hij een cursus woedebeheersing gevolgd te hebben en je begrijpt dat toen de Christelijke tijd was aangebroken.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Mart »

EdVaessen schreef: 23 nov 2020, 00:01
Gaitema schreef: 22 nov 2020, 20:21 God sprak tot mijn vrouw over haar en zei: "met goddelozen en mensen die dit soort dingen doen heb Ik geen omgang."
Je vrouw hoort stemmen van boven? Nou nou...
Laten we het intieme familiegebeuren er alsjeblieft buiten houden, het gewoon ontwijken. Ben me ervan bewust dat Gaitema ermee begon, maar het kan pijnlijk zijn deze reactie te lezen voor iemand die oprecht en hartstochtelijk overtuigd is. Ben zelf ooit in exact dezelfde fout gegaan, maar intermenselijke empathie is belangrijker dan de afloop van een discussie :flower1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Petra »

Mart schreef: 23 nov 2020, 01:08 Ben zelf ooit in exact dezelfde fout gegaan, maar intermenselijke empathie is belangrijker dan de afloop van een discussie :flower1:
🥳
Op pad naar het vieren van (bio) diversiteit in dit bloemenperkje :flower1: :flower1: :flower1: :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 22 nov 2020, 22:54
Gaitema schreef: 22 nov 2020, 22:25 Jij hebt inderdaad nog nooit respect voor christenen gehad. Het christendom bestaat uit duizenden stromingen. Hoe arrogant ben je te denken dat jij wel eens even zult zeggen wat hun geloof is. Jij kent mijn geloof niet. Ik heb het tot in de treure gezegd waar teksten in de bijbel op slaan, maar je hebt nooit openheid ervoor getoond. Je bent al vanaf het begin met de botte bijl erop ingegaan en je bent mijn kritische vragen keer op keer voor het niet jou bevallende deel uit de weg gegaan.
De pot verwijt de ketel want je doet zelf arrogant als het gaat om andere geloofsinhoud. Je kan wel jouw uitleg geven waar bijbelteksten op slaan, maar die uitleg is al even tegenstrijdig. Er zijn net zoveel stromingen in het christendom als dat er christenen zijn, en wat dat betreft lees ik liever de berichten van Storm dan van jou.
Je laat weer jouw disrespect voor mijn geloof zien en geeft mij geen ruimte mijn geloof te uiten. Je hebt ergens zo'n groot trauma opgelopen, dat je niet meer open staat voor christenen die zeker weten dat hun geloof waar is. Weerleggen doe je hiermee ook niet. Je reageert oppervlakkig met enkel "jouw geloof is zo tegenstrijdig als de pest." Nou, ik vind het van niet! Je accepteerd christenen alleen, als ze niet zeker weten of ze nu alles in de bijbel nu wel moeten geloven en als twijfelaars maar wat aan klip en plakwerk doen.
Gaitema schreef: Jij zegt: God is trots op ieder mens. Wat maakt Hem dan trots? Waar is Hij dan trots op? Op wat de mensen doen? Je gaat die vraag uit de weg. Massa moordenaars, satanisten, Adolf Hitler, keizer Nero die christenen verbrande en voor de leeuwen gooide, Kain die Abel vermoorde, de zelfmoord van mijn opa, is Hij daar trots op?
Niet dat wat mensen doen maakt God trots, het simpele feit dat wij er zijn en ons ervaren in onze rol in het leven. Als baby zijn we volmaakt en als peuter, kleuter, tiener, volwassene, bejaarde zijn we volmaakt. Ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken. Want uiteindelijk is er niet zoiets als de dood en leeft iedereen die stoffelijk sterft voort.
Ik geloof er geen barst van en dat is ook niet wat God ons openbaart, dat God trots is op de zondaars die nooit doen wat God wil. De God van de bijbel zegt dat waar Hij ook om zich heen kijkt, de mensen dagelijks klaar staan om elkaar de (geestelijke) dood in te werken. Hij zegt van volwassenen die kleine kinderen al verlijden om van de goede weg af te gaan, beter met een molensteen om de nek zich in een rivier kunnen werpen en kunnen verdrinken, dan verder te leven. Het ziet er slecht uit voor muziekanten onder andere die hun muziek vullen met satanische teksten over alles wat God verboden heeft en daarmee generatie op generatie verpesten al vanaf jonge leeftijd. Totdat zelfs luisteraars in de VS bijvoorbeeld in straatbendes anderen het leven benemen en anderen die zichzelf van hun leven beroven vanuit depressies.

Wat ik wel geloof is dat God de Gehenna en het poel van vuur gebruikt om deze zondaars uiteindelijk te redden, want staat er in de bijbel: "Jezus is de redder van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven." En in het Deuterocanonieke boek "Wijsheid" dat God een beperkte straf oplegt, omdat hij alles spaart, omdat iedereen van Hem is en geen mens geschapen zou hebben om er een afkeer van te hebben.
Overigens als je massamoordenaars gaat benoemen, vergeet dan de christenen niet die in naam van God miljoenen ongelovigen over de kling hebben gejaagd.
Gaitema schreef: En waarom spreekt God dan tot jou en niet tegen anderen?
Hieronder schrijf je dat God met jouw vrouw en jouzelf een lijntje heeft, of is dat dan toch een akoestische waan?
Nee, dat is van God, maar duidelijk met een andere inhoud. En hij is niet de god die valse christenen ertoe zet te vermoorden. Satan doet zich ook voor als een christelijke god.
God communiceert met iedereen. Het is niet de vraag tot wie, maar wie er naar God luistert.
Gaitema schreef: Waarom omschrijf je Hem als een God die zich met geen mens bemoeid, maar jou wel dingen openbaarde? Is jouw God water dicht? In mijn ogen is Hij zo lek als een mandje.
Vertel me alsjeblieft waar de God die ik voor ogen heb lek is? Wat klopt er niet? Ik leer graag bij. Wie weet kun je me laten ontwaken...
Dat Hij volgens jou zich met geen mens bemoeid, maar toch tot jou spreekt. Dat is tegenstrijdig. Dat Hij zowel goed als slecht is, dat is tegenstrijdig. Dat Hij de gene is die de zegen geeft aan de geen die goed doet en de zegen geeft over de geen die slecht doet en dat alles goed noemt. Dat Hij dus zowel haat als liefde geeft. Dat Hij zelfs mijn opa het idee geeft om zichzelf op te hangen in een schuur en een familie ermee verscheurd. Die god, is mijn vijand.
Gaitema schreef: En hoe kan dat toen wij samen ook God baden over Zijn visie op homoseksuelen dat God toen antwoorde met dat Hij niets tegen homoseksuelen heeft, omdat het gaat om de onderlinge liefde tussen mensen? Hoe kan dat, dat vele dominees in de PKN voor het homo huwelijk zijn en aan de hand van de bijbel uitleggen dat het hier niet ging om homo seksueel geaarde, maar om bijvoorbeeld tempelprostitutie tussen onder andere oude mannen met jongetjes?
De bijbel is negatief over homoseksuelen, hoe dominees dat proberen te verbloemen is aandoenlijk. Alleen correctie van homofobische teksten in de bijbel zou helpen, maar dan blijf je ook andere verzen schrappen.
Jaren heb ik ze ook met ongeloof aangekeken, omdat ik wel geloofde wat ze zeiden, maar nergens een tekst vond waarin God hun seksuele praktijken goed keurde. Ik heb al die teksten gelezen. Tot God tegen mijn vrouw dus zei wat Hij me ook al via dominees zei. Namelijk dat God niets heeft tegen homoseksuelen, maar dat het gaat om de onderlinge naastenliefde. Iets wat ik trouwens ook steeds wel geloofd heb. God zwijgt trouwens nog steeds over het stukje seksualiteit en daarom weet ik nog steeds niet of dat nu wel kan. Echter Hij vervloekt ze niet, als ze uit liefde bij elkaar zijn.
Gaitema schreef: Maar jij bent zo hoogmoedig dat jij met jouw oordelende vingertje ons loopt te wijzen op dat wij de bijbel niet zouden kennen en dat wij geen echte christenen zijn.
Man man man, je loopt ver naast jouw schoenen met jouw wijzende vingertje en jouw betweterigheid.
Hoor wie het zegt. Als jij het niet meer weet en in het nauw komt ga je schreeuwen, tieren, stampvoeten en schelden.
En je EIST respect. Je EIST maar een eind weg.
Ik heb hier de gene die mij in de gevangenis wil gooien en mij beschuldigd van kindermishandeling extreem rechts genoemd en als jou dat niet aanstaat, roep je de moderator er maar bij. Ik doe alles uit een goed hart, en ik laat me niet kleineren hier. Knoop dat goed in jouw oren!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 22 nov 2020, 23:00.
Ik moet aan het werk vandaag. Ik kan ff niet de draad bijhouden. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door hopper »

Ja, ik ben ook de draad kwijt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 05:27
Messenger schreef: 22 nov 2020, 22:54 Niet dat wat mensen doen maakt God trots, het simpele feit dat wij er zijn en ons ervaren in onze rol in het leven. Als baby zijn we volmaakt en als peuter, kleuter, tiener, volwassene, bejaarde zijn we volmaakt. Ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken. Want uiteindelijk is er niet zoiets als de dood en leeft iedereen die stoffelijk sterft voort.
Ik geloof er geen barst van en dat is ook niet wat God ons openbaart, dat God trots is op de zondaars die nooit doen wat God wil.
Je hoeft me niet te geloven, zie mijn onderschrift.
De God waar ik in geloof geeft de mens de vrije wil en stelt geen voorwaarden. Daardoor bestaat er geen zonde en daardoor geen zondaar. Die God is almachtig en weet, ook al hebben we vrije wil, dat alles uiteindelijk perfect is.
Die God zit zich niet op te winden en nagel te bijten over wat die mensen allemaal uitspoken.
De dood wordt door mensen gezien als het allerergste maar bestaat niet, omdat alle wezens onkwetsbaar zijn als God doordat zij Godsdelen zijn en geen geschapen schepsels.
Gaitema schreef: De God van de bijbel zegt dat waar Hij ook om zich heen kijkt, de mensen dagelijks klaar staan om elkaar de (geestelijke) dood in te werken. Hij zegt van volwassenen die kleine kinderen al verlijden om van de goede weg af te gaan, beter met een molensteen om de nek zich in een rivier kunnen werpen en kunnen verdrinken, dan verder te leven. Het ziet er slecht uit voor muziekanten onder andere die hun muziek vullen met satanische teksten over alles wat God verboden heeft en daarmee generatie op generatie verpesten al vanaf jonge leeftijd. Totdat zelfs luisteraars in de VS bijvoorbeeld in straatbendes anderen het leven benemen en anderen die zichzelf van hun leven beroven vanuit depressies.
Je schetst het beeld van een God die de boel niet in de hand heeft en dus niet almachtig is maar onmachtig en teleurgesteld.
Gaitema schreef: Wat ik wel geloof is dat God de Gehenna en het poel van vuur gebruikt om deze zondaars uiteindelijk te redden, want staat er in de bijbel: "Jezus is de redder van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven." En in het Deuterocanonieke boek "Wijsheid" dat God een beperkte straf oplegt, omdat hij alles spaart, omdat iedereen van Hem is en geen mens geschapen zou hebben om er een afkeer van te hebben.
Dit toont voor mij weer aan dat de God van de bijbel een menselijk verzinsel is en dat de bijbel zelf ook weer door mensen geschreven is.

Zoals ik stelde zijn er geen zondaars vanwege de vrije wil en de onvoorwaardelijke liefde die God is.
Het doet er niet toe of iemand gelooft en op welke wijze. Het is volstrekt irrelevant. Niemand hoeft gered te worden, er gaat niemand dood behalve dan in stoffelijke zin. Die almachtige God geneest en heelt alle leed, pijn en verdriet. Gewoon omdat dat kan. Die God gaat niemand straffen want die God zou dan delen van zichzelf straffen. We zijn Godsdelen, geen schepsels.
Messenger schreef: Hieronder schrijf je dat God met jouw vrouw en jouzelf een lijntje heeft, of is dat dan toch een akoestische waan?
Gaitema schreef:Nee, dat is van God, maar duidelijk met een andere inhoud. En hij is niet de god die valse christenen ertoe zet te vermoorden. Satan doet zich ook voor als een christelijke god.
Hoe weet je dat het van God komt? En waarom haal je de menselijk verzonnen Satan er weer bij? Lees nog eens Jesaja 45 vers 7, want dat is mogelijk het belangrijkste in die hele Bijbel. Let op:
Als God alomtegenwoordig is en er niets anders is dan God, is het God die licht en duisternis schept. Dan is het God die den vrede schept én het kwaad.

Die hele Satansfiguur is daardoor irrelevant want boventallig. Omdat God alles doet is het bestaan Satan volstrekt onzinnig. Of zie je dat anders, dat Satan een soort van bedrijfsleider is?
Messenger schreef: Vertel me alsjeblieft waar de God die ik voor ogen heb lek is? Wat klopt er niet? Ik leer graag bij. Wie weet kun je me laten ontwaken...
Gaitema schreef: Dat Hij volgens jou zich met geen mens bemoeid, maar toch tot jou spreekt. Dat is tegenstrijdig. Dat Hij zowel goed als slecht is, dat is tegenstrijdig.
Nee dat God mij te hulp komt in een tijd van persoonlijke crisis betekent dat God zich wel om mij bekommert, maar niet maalt om het resultaat. Want de uiteindelijke uitkomst is perfect.
God is alles-dat-is en is zowel 'goed' als 'slecht'. Dat zijn menselijke kwalificaties, want God als onvoorwaardelijke liefde en onze vrije wil zal niet oordelen en niet interveniëren in onze vrije wil. God biedt wel, waar nodig, een helpende hand. Zo hielp God mij door mij te verzekeren dat God niet oordeelt over homo's, heeft me zelfs gezegd dat Hij/Zij van de partij is in mijn seksleven, en hoe ik kan afchecken of ik mensen of teksten over de enige echte God hoor spreken.
Gaitema schreef: Dat Hij de gene is die de zegen geeft aan de geen die goed doet en de zegen geeft over de geen die slecht doet en dat alles goed noemt. Dat Hij dus zowel haat als liefde geeft. Dat Hij zelfs mijn opa het idee geeft om zichzelf op te hangen in een schuur en een familie ermee verscheurd. Die god, is mijn vijand.
Jouw opa is niet dood, je ziet hem alleen niet meer. En ook dat is niet helemaal waar volgens mijn geloof, omdat toen jouw opa stoffelijk stierf een deel van jou (waar je geen idee van hebt), jouw ziel jouw opa verwelkomde in de hemel.

Jouw opa was nooit depressief, kondigde steeds aan dat hij "een touwtje had om zich in de schuur te verhangen" en hij op een dag gewoon besloot : het is goed zo. Mooi geweest. Zijn vrije keuze.
De familie had dikke pret als opa dat aankondigde, wat was die man grappig. Niet alleen de familie had die aankondiging van opa telkens gehoord, maar ook de mensen in het dorp. Van de bakker tot de groenteboer.

Klopt dat? Want in dat geval heb ik daar ooit een documentaire van gezien.
Gaitema schreef: En hoe kan dat toen wij samen ook God baden over Zijn visie op homoseksuelen dat God toen antwoorde met dat Hij niets tegen homoseksuelen heeft, omdat het gaat om de onderlinge liefde tussen mensen?
Dat kan omdat, als je oost-indisch doof bent voor de boodschap je op sommige momenten toch iets belangrijks opvangt. ;)
Gaitema schreef: Hoe kan dat, dat vele dominees in de PKN voor het homo huwelijk zijn en aan de hand van de bijbel uitleggen dat het hier niet ging om homo seksueel geaarde, maar om bijvoorbeeld tempelprostitutie tussen onder andere oude mannen met jongetjes?
Ze gebruiken hun verstand dat ze niet voor niets hebben en komen van ver, vanuit de tijd van de donderpreken. Waar ooit gepropageerd werd dat je God kon vinden buiten je verstand, weten ze nu beter en houden ze het koppie er steeds meer bij.
Gaitema schreef:Ik doe alles uit een goed hart
Daar ben ik van overtuigd. Ik doe dat overigens ook! :flower1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Petra schreef: 23 nov 2020, 02:06
Mart schreef: 23 nov 2020, 01:08 Ben zelf ooit in exact dezelfde fout gegaan, maar intermenselijke empathie is belangrijker dan de afloop van een discussie :flower1:
🥳
Op pad naar het vieren van (bio) diversiteit in dit bloemenperkje :flower1: :flower1: :flower1: :flower1:
Om het op een bloeiend veld verder te bouwen, in een groot deel van de christenenheid is het normaal te geloven dat God tot je spreekt. Bij de katholieken vooral door de geestelijken van de kerk, de sacramenten, de mystiek en de bijbel, bij protestanten vooral door de bijbel en bij de evangelischen door "het luisteren naar Gods stem" die dikwijls in het verborgene spreekt, maar soms oog glashelder.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

EdVaessen schreef: 22 nov 2020, 23:53
Gaitema schreef: 22 nov 2020, 19:53
Zolderworm schreef: 22 nov 2020, 18:33
Gaitema schreef: 22 nov 2020, 14:16
Zolderworm schreef: 22 nov 2020, 14:09
Wij hebben erover nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat de foetus nog geen echt bewustzijn ontwkkeld heeft, zodanig dat je kunt spreken van moord.
Ik betwijfel dat. Je hebt het denk ik klakkeloos in geloof aangenomen. Het is het gevolg van westerse propaganda waarin het denken van de westerse mens wordt voor gekauwd.
Onzin. Ik ga ervan uit dat een foetus nog niet bewustzijn ontwikkeld heeft om dit bewust te ervaren, en dat was het.
En daarom hebben jullie bedacht dat hij nog minder dan een mens is en geen recht heeft op een menswaardig bestaan, uit liefde opgevoed door zijn ouders. Ik heb in mijn familie wel iemand die abortus heeft laten doen, omdat de baby mogelijk een aandoening zou krijgen waar ze al een kind van hebben. Ze waren boos op de artsen omdat ze geen helderheid hebben gegeven over de kans dat dit bij een zwangerschap zou komen. Dan hadden ze niet voor zwangerschap gekozen. Ze begraafden hun kindje. Gaven het een graf en rauwen om hun verlies.
Dit wordt niet bedacht, het is een logische consequentie. Je trekt terug in de tijd nu eenmaal ergens de streep voorbij welke je niet meer van een mens spreekt.
Hoe zou jij die streep trekken?
Stel miljoenen zaadcellen belanden in een condoom. Dat is dagelijkse kost. Mij lijkt het niet dat dit gaat over miljoenen mensen wier recht op een menselijk bestaan of vreselijke wijze beknot wordt.
Dat miljoenen zaadcellen de boot missen houdt jou volgens mij niet uit je slaap.

Dan heb je een zaadcel die er wel in slaagt om een eicel te bevruchten.
Ongeveer in 50% van de gevallen haalt die bevruchte eicel het niet want de natuur is bepaald niet zo ingesteld dat het in een keer goed gaat.
Ook daar zie ik jou niet van wakker liggen.
Maak je nu wel een probleem ervan als een mens die bevruchte eicel doodt?
De natuur gaat zijn gang. Dat laten we aan God over. Voorbehoedsmiddelen voorkomen bevruchtingen. De geesten blijven dan gewoon bij God. Maar waar een bevruchting plaats vindt, heeft God de geest en ziel gevormd en laten we het aan Hem over of hij of zij ee toekomst heeft of niet. Wij zorgen natuurlijk wel als goede ouders voor onze kinderen. Mocht het leven van de moeder in gevaar komen, dan kan eens tot abortus overgegaan worden. Bij onnoemelijk zwaar lijden van het kind zonder uitzicht op een toekomst (bijvoorbeeld compleet misvormd door een kernbom) snap ik een abortus ook en is het ethisch te verdedigen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 23 nov 2020, 09:57
Gaitema schreef: 23 nov 2020, 05:27
Messenger schreef: 22 nov 2020, 22:54 Niet dat wat mensen doen maakt God trots, het simpele feit dat wij er zijn en ons ervaren in onze rol in het leven. Als baby zijn we volmaakt en als peuter, kleuter, tiener, volwassene, bejaarde zijn we volmaakt. Ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken. Want uiteindelijk is er niet zoiets als de dood en leeft iedereen die stoffelijk sterft voort.
Ik geloof er geen barst van en dat is ook niet wat God ons openbaart, dat God trots is op de zondaars die nooit doen wat God wil.
Je hoeft me niet te geloven, zie mijn onderschrift.
De God waar ik in geloof geeft de mens de vrije wil en stelt geen voorwaarden. Daardoor bestaat er geen zonde en daardoor geen zondaar. Die God is almachtig en weet, ook al hebben we vrije wil, dat alles uiteindelijk perfect is.
Die God zit zich niet op te winden en nagel te bijten over wat die mensen allemaal uitspoken.
De dood wordt door mensen gezien als het allerergste maar bestaat niet, omdat alle wezens onkwetsbaar zijn als God doordat zij Godsdelen zijn en geen geschapen schepsels.
Gaitema schreef: De God van de bijbel zegt dat waar Hij ook om zich heen kijkt, de mensen dagelijks klaar staan om elkaar de (geestelijke) dood in te werken. Hij zegt van volwassenen die kleine kinderen al verlijden om van de goede weg af te gaan, beter met een molensteen om de nek zich in een rivier kunnen werpen en kunnen verdrinken, dan verder te leven. Het ziet er slecht uit voor muziekanten onder andere die hun muziek vullen met satanische teksten over alles wat God verboden heeft en daarmee generatie op generatie verpesten al vanaf jonge leeftijd. Totdat zelfs luisteraars in de VS bijvoorbeeld in straatbendes anderen het leven benemen en anderen die zichzelf van hun leven beroven vanuit depressies.
Je schetst het beeld van een God die de boel niet in de hand heeft en dus niet almachtig is maar onmachtig en teleurgesteld.
Gaitema schreef: Wat ik wel geloof is dat God de Gehenna en het poel van vuur gebruikt om deze zondaars uiteindelijk te redden, want staat er in de bijbel: "Jezus is de redder van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven." En in het Deuterocanonieke boek "Wijsheid" dat God een beperkte straf oplegt, omdat hij alles spaart, omdat iedereen van Hem is en geen mens geschapen zou hebben om er een afkeer van te hebben.
Dit toont voor mij weer aan dat de God van de bijbel een menselijk verzinsel is en dat de bijbel zelf ook weer door mensen geschreven is.

Zoals ik stelde zijn er geen zondaars vanwege de vrije wil en de onvoorwaardelijke liefde die God is.
Het doet er niet toe of iemand gelooft en op welke wijze. Het is volstrekt irrelevant. Niemand hoeft gered te worden, er gaat niemand dood behalve dan in stoffelijke zin. Die almachtige God geneest en heelt alle leed, pijn en verdriet. Gewoon omdat dat kan. Die God gaat niemand straffen want die God zou dan delen van zichzelf straffen. We zijn Godsdelen, geen schepsels.
Messenger schreef: Hieronder schrijf je dat God met jouw vrouw en jouzelf een lijntje heeft, of is dat dan toch een akoestische waan?
Gaitema schreef:Nee, dat is van God, maar duidelijk met een andere inhoud. En hij is niet de god die valse christenen ertoe zet te vermoorden. Satan doet zich ook voor als een christelijke god.
Hoe weet je dat het van God komt? En waarom haal je de menselijk verzonnen Satan er weer bij? Lees nog eens Jesaja 45 vers 7, want dat is mogelijk het belangrijkste in die hele Bijbel. Let op:
Als God alomtegenwoordig is en er niets anders is dan God, is het God die licht en duisternis schept. Dan is het God die den vrede schept én het kwaad.

Die hele Satansfiguur is daardoor irrelevant want boventallig. Omdat God alles doet is het bestaan Satan volstrekt onzinnig. Of zie je dat anders, dat Satan een soort van bedrijfsleider is?
Messenger schreef: Vertel me alsjeblieft waar de God die ik voor ogen heb lek is? Wat klopt er niet? Ik leer graag bij. Wie weet kun je me laten ontwaken...
Gaitema schreef: Dat Hij volgens jou zich met geen mens bemoeid, maar toch tot jou spreekt. Dat is tegenstrijdig. Dat Hij zowel goed als slecht is, dat is tegenstrijdig.
Nee dat God mij te hulp komt in een tijd van persoonlijke crisis betekent dat God zich wel om mij bekommert, maar niet maalt om het resultaat. Want de uiteindelijke uitkomst is perfect.
God is alles-dat-is en is zowel 'goed' als 'slecht'. Dat zijn menselijke kwalificaties, want God als onvoorwaardelijke liefde en onze vrije wil zal niet oordelen en niet interveniëren in onze vrije wil. God biedt wel, waar nodig, een helpende hand. Zo hielp God mij door mij te verzekeren dat God niet oordeelt over homo's, heeft me zelfs gezegd dat Hij/Zij van de partij is in mijn seksleven, en hoe ik kan afchecken of ik mensen of teksten over de enige echte God hoor spreken.
Gaitema schreef: Dat Hij de gene is die de zegen geeft aan de geen die goed doet en de zegen geeft over de geen die slecht doet en dat alles goed noemt. Dat Hij dus zowel haat als liefde geeft. Dat Hij zelfs mijn opa het idee geeft om zichzelf op te hangen in een schuur en een familie ermee verscheurd. Die god, is mijn vijand.
Jouw opa is niet dood, je ziet hem alleen niet meer. En ook dat is niet helemaal waar volgens mijn geloof, omdat toen jouw opa stoffelijk stierf een deel van jou (waar je geen idee van hebt), jouw ziel jouw opa verwelkomde in de hemel.

Jouw opa was nooit depressief, kondigde steeds aan dat hij "een touwtje had om zich in de schuur te verhangen" en hij op een dag gewoon besloot : het is goed zo. Mooi geweest. Zijn vrije keuze.
De familie had dikke pret als opa dat aankondigde, wat was die man grappig. Niet alleen de familie had die aankondiging van opa telkens gehoord, maar ook de mensen in het dorp. Van de bakker tot de groenteboer.

Klopt dat? Want in dat geval heb ik daar ooit een documentaire van gezien.
Gaitema schreef: En hoe kan dat toen wij samen ook God baden over Zijn visie op homoseksuelen dat God toen antwoorde met dat Hij niets tegen homoseksuelen heeft, omdat het gaat om de onderlinge liefde tussen mensen?
Dat kan omdat, als je oost-indisch doof bent voor de boodschap je op sommige momenten toch iets belangrijks opvangt. ;)
Gaitema schreef: Hoe kan dat, dat vele dominees in de PKN voor het homo huwelijk zijn en aan de hand van de bijbel uitleggen dat het hier niet ging om homo seksueel geaarde, maar om bijvoorbeeld tempelprostitutie tussen onder andere oude mannen met jongetjes?
Ze gebruiken hun verstand dat ze niet voor niets hebben en komen van ver, vanuit de tijd van de donderpreken. Waar ooit gepropageerd werd dat je God kon vinden buiten je verstand, weten ze nu beter en houden ze het koppie er steeds meer bij.
Gaitema schreef:Ik doe alles uit een goed hart
Daar ben ik van overtuigd. Ik doe dat overigens ook! :flower1:
Ik kom hier op terug.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Er is hier ook nog een abortustopic...
Het punt was hier toch of er resten van embryo's in de vaccins zouden zitten?


viewtopic.php?f=55&t=4010&hilit=abortus+topic
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 10:25
Petra schreef: 23 nov 2020, 02:06
Mart schreef: 23 nov 2020, 01:08 Ben zelf ooit in exact dezelfde fout gegaan, maar intermenselijke empathie is belangrijker dan de afloop van een discussie :flower1:
🥳
Op pad naar het vieren van (bio) diversiteit in dit bloemenperkje :flower1: :flower1: :flower1: :flower1:
Om het op een bloeiend veld verder te bouwen, in een groot deel van de christenenheid is het normaal te geloven dat God tot je spreekt. Bij de katholieken vooral door de geestelijken van de kerk, de sacramenten, de mystiek en de bijbel, bij protestanten vooral door de bijbel en bij de evangelischen door "het luisteren naar Gods stem" die dikwijls in het verborgene spreekt, maar soms oog glashelder.
Als je gelooft in een Relationele God is het niet zo vreemd dat je ook gelooft dat God regelmatig wat van zich laat horen. Geen ver-weg God, maar een dichtbij-God. Voor mij geldt de ver-weg God, maar ik heb dan ook een totaal ander Godsbeeld. Eigenlijk zijn er op dit forum geen twee Godsbeelden aan elkaar gelijk, het duizend bloemen landschap. Discussie om te proberen de Godsbeelden op elkaar te laten lijken, lopen m.i. op niets uit. Gewoon het feit van de grote onderlinge verschillen accepteren en je daarover zeker niet emotioneel opwinden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Godsbeelden laten nooit iets van zich horen...dan vul je dat allemaal zelf in .
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Mart »

peda schreef: 23 nov 2020, 10:35Eigenlijk zijn er op dit forum geen twee Godsbeelden aan elkaar gelijk, het duizend bloemen landschap.
Hoe menselijk! De mens schept God naar zijn beeld.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Messenger »

peda schreef: 23 nov 2020, 10:35Discussie om te proberen de Godsbeelden op elkaar te laten lijken, lopen m.i. op niets uit. Gewoon het feit van de grote onderlinge verschillen accepteren en je daarover zeker niet emotioneel opwinden.
En overeenkomsten vinden. Want de grootste gemene deler is hetzelfde.

In een vurig debat clashen we tegen elkaar als de elementaire deeltjes in de Large Hadron Collider van de spiritualiteit.

Door die botsingen worden nieuwe deeltjes (her-)ontdekt. :ugeek: :geek:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 23 nov 2020, 10:54 Godsbeelden laten nooit iets van zich horen...dan vul je dat allemaal zelf in .
Niet in de war raken, door al die beelden in de kerken. Ik heb daaruit ook nooit wat gehoord. Wel gegrom van een steenvis laatst, maar die is niet echt van steen :clown:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 23 nov 2020, 11:04
peda schreef: 23 nov 2020, 10:35Discussie om te proberen de Godsbeelden op elkaar te laten lijken, lopen m.i. op niets uit. Gewoon het feit van de grote onderlinge verschillen accepteren en je daarover zeker niet emotioneel opwinden.
En overeenkomsten vinden. Want de grootste gemene deler is hetzelfde.

In een vurig debat clashen we tegen elkaar als de elementaire deeltjes in de Large Hadron Collider van de spiritualiteit.

Door die botsingen worden nieuwe deeltjes (her-)ontdekt. :ugeek: :geek:
Om de overeenkomst eerst te noemen dan. Jouw God oordeelt niet, mijn God ook niet over heiligen. Jouw God noemt geen mens zondaren. Mijn God noemt de heiligen ook geen zondaren. De bijbel spreekt over een tijd dat we nog zondaren waren, maar nu niet meer zijn door de genade en de werking van de Heilige Geest.
Jouw en mijn God noemen zichzelf onvoorwaardelijke liefde. Jouw en mijn God gebruiken het kwaad in de schepping die ze beiden schiepen als levenslessen. Door ervaringen wordt je gevormd. Jouw en mijn God zien elk geschapen wezen in wezen als volmaakt geschapen en beschouwd ze als Zijn zonen en dochters, ja zelfs goden (psalm 82). En jouw en mijn spreken met ons mensen.

Ze moeten eens bij elkaar op de koffie gaan. :roll: :praying1: :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door EdVaessen »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 10:30 De natuur gaat zijn gang. Dat laten we aan God over. Voorbehoedsmiddelen voorkomen bevruchtingen. De geesten blijven dan gewoon bij God. Maar waar een bevruchting plaats vindt, heeft God de geest en ziel gevormd en laten we het aan Hem over of hij of zij ee toekomst heeft of niet. Wij zorgen natuurlijk wel als goede ouders voor onze kinderen. Mocht het leven van de moeder in gevaar komen, dan kan eens tot abortus overgegaan worden. Bij onnoemelijk zwaar lijden van het kind zonder uitzicht op een toekomst (bijvoorbeeld compleet misvormd door een kernbom) snap ik een abortus ook en is het ethisch te verdedigen.
Als God doodt is het goed, als de mens het doet niet?
Dat is geen basis voor moraal.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 12:37
callista schreef: 23 nov 2020, 10:54 Godsbeelden laten nooit iets van zich horen...dan vul je dat allemaal zelf in .
Niet in de war raken, door al die beelden in de kerken. Ik heb daaruit ook nooit wat gehoord. Wel gegrom van een steenvis laatst, maar die is niet echt van steen :clown:
Wat ik met godsbeelden bedoel zijn geen letterlijke beelden uit steen gehouwen, maar beelden in de hoofden van de mensen die hun eigen God scheppen... ;)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Bastiaan73 »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 05:27 ...

... want staat er in de bijbel: "Jezus is de redder van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven."

...
Waar staat dit precies Gaitema? En in welke Bijbelvertaling staat het zo geformuleerd?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 23 nov 2020, 14:35
Gaitema schreef: 23 nov 2020, 05:27 ...

... want staat er in de bijbel: "Jezus is de redder van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven."

...
Waar staat dit precies Gaitema? En in welke Bijbelvertaling staat het zo geformuleerd?
1 Timoteüs 4:10 NBV. Er staat echter niet dat Jezus, maar God de redder is van alle mensen, boven al van de geloven.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 23 nov 2020, 15:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 23 nov 2020, 14:16
Gaitema schreef: 23 nov 2020, 12:37
callista schreef: 23 nov 2020, 10:54 Godsbeelden laten nooit iets van zich horen...dan vul je dat allemaal zelf in .
Niet in de war raken, door al die beelden in de kerken. Ik heb daaruit ook nooit wat gehoord. Wel gegrom van een steenvis laatst, maar die is niet echt van steen :clown:
Wat ik met godsbeelden bedoel zijn geen letterlijke beelden uit steen gehouwen, maar beelden in de hoofden van de mensen die hun eigen God scheppen... ;)
Er zijn bepaalde aandoeningen waarbij die beelden gaan spreken. :clown:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Gaitema »

EdVaessen schreef: 23 nov 2020, 13:25
Gaitema schreef: 23 nov 2020, 10:30 De natuur gaat zijn gang. Dat laten we aan God over. Voorbehoedsmiddelen voorkomen bevruchtingen. De geesten blijven dan gewoon bij God. Maar waar een bevruchting plaats vindt, heeft God de geest en ziel gevormd en laten we het aan Hem over of hij of zij ee toekomst heeft of niet. Wij zorgen natuurlijk wel als goede ouders voor onze kinderen. Mocht het leven van de moeder in gevaar komen, dan kan eens tot abortus overgegaan worden. Bij onnoemelijk zwaar lijden van het kind zonder uitzicht op een toekomst (bijvoorbeeld compleet misvormd door een kernbom) snap ik een abortus ook en is het ethisch te verdedigen.
Als God doodt is het goed, als de mens het doet niet?
Dat is geen basis voor moraal.
Waarom zouden we het erger maken, dan het al is? Ik heb een zus die een drieling kreeg. Haar werd in het ziekenhuis gevraagd of ze er één wilde weg laten halen, toen ze het bericht kreeg dat het er drie zouden worden. Ze besloot ze alle drie te houden. En daar heeft ze nooit spijt van gehad.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.