Verschillen in geloofsvisie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Einde discussie
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9980
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:45
Messenger schreef: 26 nov 2020, 15:40
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 14:03
Als je het op de spit drijft en de moderators zouden het verbieden, dan kan hier het christelijke geloof niet meer verdedigd worden en stop ik er mee. Immers de term "dwaalleer" is een christelijke term.
Beste Gaitema, je kunt misschien verkondigen dat je een andere leer volgt en niet per se de betere leer.
Want uiteindelijk is geloofszekerheid niet te krijgen.
Niet doen Messenger.
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:49Einde discussie
Je trekt je terug uit de discussie en dat is prima.

Maar de discussie is daar niet mee klaar, omdat meerdere forumdeelnemers ook in de discussie betrokken zijn.

Als je stellig beweert dat jouw geloof de absolute waarheid is en ieder ander geloof een 'dwaalleer', terwijl je geen argumenten hebt en geen kritiek kunt verdragen, snap ik echt niet wat je hier komt doen behalve jezelf opvreten.

Zet die computer uit en ga de kerstboom optuigen. Lijkt mij beter.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Discuseren jullie dan maar verder en stop op mij te reageren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9980
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:59 Discuseren jullie dan maar verder en stop op mij te reageren.
Lees dan ook maar niet mee, kruisje rechtsboven is de uitgang.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Yours »

Dag Gaitema,

Ik denk dat je je moet realiseren dat hier niemand zich aan jou onderwerpt.
Dat eis je wel: dat de bijbel voor een ieder maatgevend is zoals die dat voor jou is.
Met die bijbel heb je je volledig geïdentificeerd evenals met de persoon van Jezus Christus.
Ik denk dat je jezelf hiermee schaadt. En niet alleen jezelf maar ook je gezin.

Zelf heb ik er voor gekozen om me te laten inspireren door Jezus, in plaats van me te identificeren met hem. Dat heeft mij uiteindelijk ècht vrij gemaakt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

:|
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Paulus citeren aangaande zijn "' dwaalleer uitspraken "" is wat anders als zelf dwaalleer uitspraken doen. In het open deel vindt nagenoeg iedereen van de ander dat hij/zij het totaal verkeerd ziet en er dus niets van begrijpt. Niets vreemds aan de hand, maar je moet over en weer niet op forse wijze openlijk gaan vertellen dat de ander een quasi malloot is met zijn/haar overtuigingen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:06 Ik heb de bijbel zelf laten spreken.
De bijbel spreekt zichzelf tegen, wat nu?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 26 nov 2020, 16:59 Hallo Gaitema,

Paulus citeren aangaande zijn "' dwaalleer uitspraken "" is wat anders als zelf dwaalleer uitspraken doen. In het open deel vindt nagenoeg iedereen van de ander dat hij/zij het totaal verkeerd ziet en er dus niets van begrijpt. Niets vreemds aan de hand, maar je moet over en weer niet op forse wijze openlijk gaan vertellen dat de ander een quasi malloot is met zijn/haar overtuigingen.
Heb ik ook niet gedaan. Ik heb Zolderworms geloof zelfs geprezen. Hoppers overtuiging niet bestreden en Bastiaan73 ook in zijn waarde gelaten in zijn persoonlijke worsteling met wat de bijbel zegt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 26 nov 2020, 17:11
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:06 Ik heb de bijbel zelf laten spreken.
De bijbel spreekt zichzelf tegen, wat nu?
Gewoon koffie pakken en de hond uit laten.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 26 nov 2020, 17:17
hopper schreef: 26 nov 2020, 17:11
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:06 Ik heb de bijbel zelf laten spreken.
De bijbel spreekt zichzelf tegen, wat nu?
Gewoon koffie pakken en de hond uit laten.
Verstandige praat. Na iedere discussie is het koffie drinken, eten koken en je gezin een kus geven.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef: 26 nov 2020, 14:03
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:46
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 12:34
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:27
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 10:25
Dat doe ik niet, omdat ik dan van mijn geloof zou vallen en atheïst zou worden. Ik vind jou hypocriet. Hopper heeft het zelfs persoonlijk aan jou gevraagd of hij dan niet alles wat geloof heet een dwaalleer mag noemen. Dat heb je genegeerd. EdVaessen heeft het aan mijn adres gericht en gezegd dat gelovigen als Paulus gestoord zijn en in een inrichting thuis horen. Maar daar zeg je niks van, omdat ze aan jouw kant staan naar jouw beleving.
Iedereen die het christendom aanvalt mag van alles zeggen, maar christenen van jou niet. Ik had mij vergist. Je bent niet extreem rechts, maar extreem communistisch en hypocriet en je discrimineert, omdat je christenen buiten sluit.
Ik reageer hier natuurlijk niet op alle berichten, omdat ik hier niet de hele dag op het forum zit. Niet omdat deze mensen aan mijn kant zouden staan. Dat is onzin. Met Hopper ben ik het lang niet altijd eens en met EdVaesen sowieso niet. Als EdVaesen beweert dat Paulus gestoord is, dan zou hij ook moeten kunnen zeggen welke stoornis precies. Want hij heeft het immers naar zijn idee geconstateerd. Dan ook graag een diagnose. Ik heb nooit gezegd dat Paulus gestoord was. Dus om dat nou mij in de schoenen te gaan schuiven, dat slaat echt nergens op.
Dat is wat je me in de mond legt. Ik bedoel dat ik niet de enige ben die deze termen gebruikt. En de gene waarmee ik daar over in gesprek was (Bastiaan73) heeft geen bezwaar aangetekend.
Bastiaan73 kwam zelfs met de bijbelteksten zelf als reactie op wat ik zei, waarin staat dat iedere geest die niet beleid dat Christus in het vrees gekomen is, niet uit God is.
De bijbel is nog veel radicaler dan ik. Ik breng het aldoor maar mild. Maar ik kan er onmogelijk altijd maar om de inhoud van de bijbel heen gaan dansen in gesprek met mensen. Dan zou ik niet open en transparant zijn, vind je niet?

Zullen we niet gewoon dit met rust laten en een ander onderwerp op pakken?
Nee.
Ik heb niet geconstateerd dat iemand anders de term "dwaalleer" heeft gebruikt. Maar ik zie niet alles. Indien wel, dan zou zo iemand een waarschuwing moeten krijgen van de moderatie. Alleen al vanwege de regels van dit forum.
:thumb1:

Als je het op de spit drijft en de moderators zouden het verbieden, dan kan hier het christelijke geloof niet meer verdedigd worden en stop ik er mee. Immers de term "dwaalleer" is een christelijke term.
Nou, ik houd er nu over op. Het is trouwens al verboden. Het staat in de regels.
Met het oog op het bovenstaande is het niet toegestaan om opvattingen van de eigen geloofsrichting naar voren te brengen als waarheid (of zelfs dé Waarheid), maar moet die worden gepresenteerd als hoe die richting het ziet en aanhangt. Ook (eigen) Bijbeluitleggingen verabsoluteren is niet toegestaan.

Het is ook niet toegestaan om over een bepaalde richting te gaan spreken in termen van valse leer of dwaalleer.
Men kan wel met argumenten onderbouwd redenerend uitleggen waarom men een bepaalde richting als onjuiste/valse leer beschouwt, maar zomaar stellen dat iets dwaalleer is alsof dat een door iedereen erkende zaak zou zijn mag niet.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 nov 2020, 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 26 nov 2020, 17:19
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 17:17
hopper schreef: 26 nov 2020, 17:11
Gaitema schreef: 26 nov 2020, 15:06 Ik heb de bijbel zelf laten spreken.
De bijbel spreekt zichzelf tegen, wat nu?
Gewoon koffie pakken en de hond uit laten.
Verstandige praat. Na iedere discussie is het koffie drinken, eten koken en je gezin een kus geven.
Ik ben nu aan een overheerlijke pizza! :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

EdVaessen schreef: 25 nov 2020, 19:09
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 22:33 Ach Messenger weet het weer beter dan Paulus.
Paulus was compleet gek, zoals alle godsdienstfanaten dat zijn.
Helaas was de normale, onopgeleide en spiritueel ingestelde mens van destijds niet snel in staat om die waanzin in die man te herkennen, zoals we dat nu wel doen; die mens geloofde immers zelf in sprookjes en waar vraag is, daar is aanbod. Waar wij de nutcase Paulus hadden opgeborgen in het gekkenhuis waar hij thuishoorde, kon zijn waanzin daar en destijds welig tieren. Want waanzinnigen als Paulus hebben altijd nog hersenen en als die van een manipulerende jongen zijn, zoals Paulus waarschijnlijk was, dan had hij weinig moeite om die spiritueel zoekenden in te palmen.

Ik zie maar een oplossing: kinderen zo snel als mogelijk met verstand opleiden zodat ze die gekken al grote op afstand herkennen. De kinderen die een dusdanige deuk in de hersenen hebben dat ze so wie so al niet te redden van waanzin heb je daar niet mee. Die hobbelen voor eeuwig achter zo'n bedrieger aan.
Maar de normale kinderen vaccineer je zo wel tegen religieuze waanzin en een leven in angst.

[modbreak Bonjour] Dit gaat wel erg ver voor een gelovig forum. Let meer op de manier waarop je dingen opschrijft.
Ik krijg een heeeeeeel klein beetje de indruk dat EdVaessen het niet helemaal eens is met Paulus maar ik kan er naast zitten :clown:

Ik hou er rekening mee dat het misschien gewoon wél waar is, wat Paulus allemaal heeft opgeschreven. In reactie op dat zogenaamde 'leven in angst' een vers uit Romeinen 8:

15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als ​slaven​ in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods ​kinderen​ te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef: 26 nov 2020, 19:11 Ik krijg een heeeeeeel klein beetje de indruk dat EdVaessen het niet helemaal eens is met Paulus maar ik kan er naast zitten :clown:

Ik hou er rekening mee dat het misschien gewoon wél waar is, wat Paulus allemaal heeft opgeschreven. In reactie op dat zogenaamde 'leven in angst' een vers uit Romeinen 8:

15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als ​slaven​ in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods ​kinderen​ te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Er zijn zeer veel religies in de wereld, dus om direct te zeggen dat Paulus het bij het juiste eind had is erg voorbarig. Ene Mohammed, om maar iemand te noemen, sprak hem ernstig tegen over de natuur van Christus. Een hindoe zou zich weer afvragen waarom die twee dwaallichten nou niet snapten dat het leven een cyclus is van dood en wedergeboorte, wat ieder verstandig mens toch meteen ziet
Het is aan de gelovigen om aan te tonen dat er zoiets is als het bovennatuurlijke.
Ik heb het ze nog niet zien doen.
Dus iedereen die beweert dat hij iets weet over God en contact heeft met het bovennatuurlijke wordt door mij vooralsnog niet erg serieus genomen.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 20:52
Bastiaan73 schreef: 26 nov 2020, 19:11 Ik krijg een heeeeeeel klein beetje de indruk dat EdVaessen het niet helemaal eens is met Paulus maar ik kan er naast zitten :clown:

Ik hou er rekening mee dat het misschien gewoon wél waar is, wat Paulus allemaal heeft opgeschreven. In reactie op dat zogenaamde 'leven in angst' een vers uit Romeinen 8:

15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als ​slaven​ in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods ​kinderen​ te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Er zijn zeer veel religies in de wereld, dus om direct te zeggen dat Paulus het bij het juiste eind had is erg voorbarig. Ene Mohammed, om maar iemand te noemen, sprak hem ernstig tegen over de natuur van Christus. Een hindoe zou zich weer afvragen waarom die twee dwaallichten nou niet snapten dat het leven een cyclus is van dood en wedergeboorte, wat ieder verstandig mens toch meteen ziet
Het is aan de gelovigen om aan te tonen dat er zoiets is als het bovennatuurlijke.
Ik heb het ze nog niet zien doen.
Dus iedereen die beweert dat hij iets weet over God en contact heeft met het bovennatuurlijke wordt door mij vooralsnog niet erg serieus genomen.
Die ene Mohammed verscheen pas plusminus vijfhonderd jaar later ten tonele, in een heel ander gebied dan waar het optreden van Jezus volgens de Bijbel plaats vond. In tegenstelling tot wat over Paulus wordt verhaald en wat hij zelf verhaalt had Mohammed geen ontmoeting in de Geest met Christus Jezus.

Als je van mening bent dat 'het aan de gelovigen is om aan te tonen dat er zoiets is als het bovennatuurlijke' dan heb je m.i. het begrip 'geloof' niet begrepen. Geloven is iets aannemen op basis van vertrouwen. Als je eenmaal (zichtbaar) bewijs hebt hoef je niet meer te geloven. Als jij e.e.a. niet geloofwaardig vindt, het zij zo.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 26 nov 2020, 21:04

Die ene Mohammed verscheen pas plusminus vijfhonderd jaar later ten tonele, in een heel ander gebied dan waar het optreden van Jezus volgens de Bijbel plaats vond. In tegenstelling tot wat over Paulus wordt verhaald en wat hij zelf verhaalt had Mohammed geen ontmoeting in de Geest met Christus Jezus.

Als je van mening bent dat 'het aan de gelovigen is om aan te tonen dat er zoiets is als het bovennatuurlijke' dan heb je m.i. het begrip 'geloof' niet begrepen. Geloven is iets aannemen op basis van vertrouwen. Als je eenmaal (zichtbaar) bewijs hebt hoef je niet meer te geloven. Als jij e.e.a. niet geloofwaardig vindt, het zij zo.
Zowel Mohammed als Paulus is tweedehands kennis. Jij neemt gemakshalve maar aan dat een "ontmoeting in de Geest met Christus Jezus" daadwerkelijk bestaat. Natuurlijk heb je heden ter dage ook mensen die met overledenen communiceren, maar over het algemeen denkt men dat dat onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 26 nov 2020, 21:13
Bastiaan73 schreef: 26 nov 2020, 21:04

Die ene Mohammed verscheen pas plusminus vijfhonderd jaar later ten tonele, in een heel ander gebied dan waar het optreden van Jezus volgens de Bijbel plaats vond. In tegenstelling tot wat over Paulus wordt verhaald en wat hij zelf verhaalt had Mohammed geen ontmoeting in de Geest met Christus Jezus.

Als je van mening bent dat 'het aan de gelovigen is om aan te tonen dat er zoiets is als het bovennatuurlijke' dan heb je m.i. het begrip 'geloof' niet begrepen. Geloven is iets aannemen op basis van vertrouwen. Als je eenmaal (zichtbaar) bewijs hebt hoef je niet meer te geloven. Als jij e.e.a. niet geloofwaardig vindt, het zij zo.
Zowel Mohammed als Paulus is tweedehands kennis. Jij neemt gemakshalve maar aan dat een "ontmoeting in de Geest met Christus Jezus" daadwerkelijk bestaat. Natuurlijk heb je heden ter dage ook mensen die met overledenen communiceren, maar over het algemeen denkt men dat dat onmogelijk is.
Er bestaat een verzameling geschriften die we de Bijbel noemen. Dat is in elk geval een feit. Eén van de geschriften in die Bijbel is het boek Handelingen, waarin o.a. de bekering van Paulus staat beschreven. In twee van de geschriften van Paulus (1 Korintiërs en Galaten) vermeldt hij dit zelf. Ik kan niet bewijzen dat dat echt gebeurd is. Voor mezelf geloof ik van wel. Als een ander dat niet gelooft: prima. Ik voel me niet geroepen om een ander daarvan te overtuigen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef: 26 nov 2020, 21:04 Die ene Mohammed verscheen pas plusminus vijfhonderd jaar later ten tonele, in een heel ander gebied dan waar het optreden van Jezus volgens de Bijbel plaats vond. In tegenstelling tot wat over Paulus wordt verhaald en wat hij zelf verhaalt had Mohammed geen ontmoeting in de Geest met Christus Jezus.
Je moet het maar geloven.
Jij geloof in reincarnatie en dat je reeds vele malen bent geboren en gestorven, wat een hindoe doet?
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 21:48 Je moet het maar geloven.
Niks moet.
EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 21:48 Jij geloof in reincarnatie en dat je reeds vele malen bent geboren en gestorven, wat een hindoe doet?
Bedoel je

"Geloof jij in reïncarnatie en dat je reeds vele malen bent geboren en gestorven, wat een hindoe doet?"
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door EdVaessen »

Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:27 Ik reageer hier natuurlijk niet op alle berichten, omdat ik hier niet de hele dag op het forum zit. Niet omdat deze mensen aan mijn kant zouden staan. Dat is onzin. Met Hopper ben ik het lang niet altijd eens en met EdVaesen sowieso niet. Als EdVaesen beweert dat Paulus gestoord is, dan zou hij ook moeten kunnen zeggen welke stoornis precies. Want hij heeft het immers naar zijn idee geconstateerd. Dan ook graag een diagnose. Ik heb nooit gezegd dat Paulus gestoord was. Dus om dat nou mij in de schoenen te gaan schuiven, dat slaat echt nergens op.
Omdat Ik zijn fantastische verhaal niet geloof. Omdat hij de zoveelste was met een fantastisch verhaal.
Geloof jij iemand die zegt dat de God Ganesha ooit werd onthoofd en daarop een nieuw hoofd kreeg en wel dat van een olifant?
Als je dat geen fantasie vindt maar realiteit, zou ik willen weten hoe je dat beoordeelt.
Feit is dat dit soort verhalen niet als fantastisch werden beschouwd in de cultuur waarin de verkondiger leefde, zodat een groot deel van de mensen het niet eens in het hoofd haalde om ze te betwijfelen en veelbetekenend naar het voorhoofd te wijzen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Zolderworm »

EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 22:00
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:27 Ik reageer hier natuurlijk niet op alle berichten, omdat ik hier niet de hele dag op het forum zit. Niet omdat deze mensen aan mijn kant zouden staan. Dat is onzin. Met Hopper ben ik het lang niet altijd eens en met EdVaesen sowieso niet. Als EdVaesen beweert dat Paulus gestoord is, dan zou hij ook moeten kunnen zeggen welke stoornis precies. Want hij heeft het immers naar zijn idee geconstateerd. Dan ook graag een diagnose. Ik heb nooit gezegd dat Paulus gestoord was. Dus om dat nou mij in de schoenen te gaan schuiven, dat slaat echt nergens op.
Omdat Ik zijn fantastische verhaal niet geloof. Omdat hij de zoveelste was met een fantastisch verhaal.
Geloof jij iemand die zegt dat de God Ganesha ooit werd onthoofd en daarop een nieuw hoofd kreeg en wel dat van een olifant?
Als je dat geen fantasie vindt maar realiteit, zou ik willen weten hoe je dat beoordeelt.
Feit is dat dit soort verhalen niet als fantastisch werden beschouwd in de cultuur waarin de verkondiger leefde, zodat een groot deel van de mensen het niet eens in het hoofd haalde om ze te betwijfelen en veelbetekenend naar het voorhoofd te wijzen.
Er is nog nooit iemand gediagnosticeerd op een stoornis louter en alleen omdat hij fantastische verhalen vertelde. Ik zou zeggen: pak de DSM V er eens bij en geef mee eens een DSM-diagnose-classificatie.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 nov 2020, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door EdVaessen »

Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 22:47
EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 22:00
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:27 Ik reageer hier natuurlijk niet op alle berichten, omdat ik hier niet de hele dag op het forum zit. Niet omdat deze mensen aan mijn kant zouden staan. Dat is onzin. Met Hopper ben ik het lang niet altijd eens en met EdVaesen sowieso niet. Als EdVaesen beweert dat Paulus gestoord is, dan zou hij ook moeten kunnen zeggen welke stoornis precies. Want hij heeft het immers naar zijn idee geconstateerd. Dan ook graag een diagnose. Ik heb nooit gezegd dat Paulus gestoord was. Dus om dat nou mij in de schoenen te gaan schuiven, dat slaat echt nergens op.
Omdat Ik zijn fantastische verhaal niet geloof. Omdat hij de zoveelste was met een fantastisch verhaal.
Geloof jij iemand die zegt dat de God Ganesha ooit werd onthoofd en daarop een nieuw hoofd kreeg en wel dat van een olifant?
Als je dat geen fantasie vindt maar realiteit, zou ik willen weten hoe je dat beoordeelt.
Feit is dat dit soort verhalen niet als fantastisch werden beschouwd in de cultuur waarin de verkondiger leefde, zodat een groot deel van de mensen het niet eens in het hoofd haalde om ze te betwijfelen en veelbetekenend naar het voorhoofd te wijzen.
Er is nog nooit iemand gediagnosticeerd op een stoornis louter en alleen omdat hij fantastische verhalen vertelde. Ik zou zeggen: pak de DSM V er eens bij en geef mee eens een DSM-diagnose-nummer.
OK. Hij herhaalde, met wat eigen inbreng, gewoon het soort onzin waarmee hij was opgevoed. Daar hoef je niet gestoord voor te zijn maar onzin blijft het.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Van zichzelf zei
Paulus dat hij een doorn in zijn vlees had en dat kun je natuurlijk op allerlei manieren uitleggen.
Bovendien komt er nog bij dat lang niet alles wat aan hem toegeschreven werd hij zelf heeft geschreven.\
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Zolderworm »

EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 22:49
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 22:47
EdVaessen schreef: 26 nov 2020, 22:00
Zolderworm schreef: 26 nov 2020, 12:27 Ik reageer hier natuurlijk niet op alle berichten, omdat ik hier niet de hele dag op het forum zit. Niet omdat deze mensen aan mijn kant zouden staan. Dat is onzin. Met Hopper ben ik het lang niet altijd eens en met EdVaesen sowieso niet. Als EdVaesen beweert dat Paulus gestoord is, dan zou hij ook moeten kunnen zeggen welke stoornis precies. Want hij heeft het immers naar zijn idee geconstateerd. Dan ook graag een diagnose. Ik heb nooit gezegd dat Paulus gestoord was. Dus om dat nou mij in de schoenen te gaan schuiven, dat slaat echt nergens op.
Omdat Ik zijn fantastische verhaal niet geloof. Omdat hij de zoveelste was met een fantastisch verhaal.
Geloof jij iemand die zegt dat de God Ganesha ooit werd onthoofd en daarop een nieuw hoofd kreeg en wel dat van een olifant?
Als je dat geen fantasie vindt maar realiteit, zou ik willen weten hoe je dat beoordeelt.
Feit is dat dit soort verhalen niet als fantastisch werden beschouwd in de cultuur waarin de verkondiger leefde, zodat een groot deel van de mensen het niet eens in het hoofd haalde om ze te betwijfelen en veelbetekenend naar het voorhoofd te wijzen.
Er is nog nooit iemand gediagnosticeerd op een stoornis louter en alleen omdat hij fantastische verhalen vertelde. Ik zou zeggen: pak de DSM V er eens bij en geef mee eens een DSM-diagnose-nummer.
OK. Hij herhaalde, met wat eigen inbreng, gewoon het soort onzin waarmee hij was opgevoed. Daar hoef je niet gestoord voor te zijn maar onzin blijft het.
Oke, voortaan niet meer iemand zomaar ervan beschuldigen dat hij gestoord is en nu eerst alsnog je mond spoelen.
Only dead fish go with the flow