Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Maria K »

Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 10:57 Het volgende schrijft Paulus over de Essenen die het huwelijk wél verboden, een joodse sekte die geloofde dat vrouwen niet tot trouw in staat zijn en daarom de ingezetenen verbood te huwen, charmant hé?

'Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen consciëntie als met een brandijzer toegeschroeid; Verbiedende te huwen, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen en die de waarheid hebben bekend. (1 Tim 2,2-3)
Klopt.
Dat is één van de aanleidingen van de vele verschillende meningen en tot het uitspreken van zijn visie.
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 10:57
Maria K schreef: 26 dec 2020, 19:03Is dit het woord van God of is dit het woord van Paulus?
Paulus geeft zelf aan wanneer hij namens God spreekt (1 Kor 7,12) en waar het een persoonlijk advies betreft (1 Kor 7,6) want het zijn adviezen en geen bevelen! Wat een vrijheid!
Klopt.
En dat is ook wat ik eerder aangaf.
Hoe komt het dan dat orthodox gelovigen tot hun conclusies komen?
Mijn vraag aan hen was dan ook:
Is de Bijbel in zijn geheel het woord van God, of zijn er heel veel teksten, die slechts persoonlijke meningen zijn van de schrijvers?
Dat is de hamvraag van veel Bijbel gelovigen.
En tevens van hen, die de Bijbel in zijn geheel op conto zetten van alleen de schrijvers.
viewtopic.php?p=321561#p321561
Maria K schreef: 26 dec 2020, 19:05 Ik heb meer moeite met het feit, dat dit een Bijbeltekst zou moeten zijn, die zg. door God geïnspireerd zou zijn en vlg. christenen het woord van God zou zijn.
En de Bijbelgelovige daardoor en daarom vlg. mij een volkomen verwrongen beeld zou kunnen krijgen van de door de schepper ingeschapen behoefte aan een seksualiteit.
Toch schrijft hij ook op het einde:
https://www.bible.com/nl/bible/328/1CO.7.NBG51
40Toch is zij naar mijn mening gelukkiger, indien zij blijft, zoals zij is; en ik meen ook de Geest Gods te hebben.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Maria K schreef: 27 dec 2020, 13:24
Mijn vraag aan hen was dan ook:
Is de Bijbel in zijn geheel het woord van God, of zijn er heel veel teksten, die slechts persoonlijke meningen zijn van de schrijvers?
Dat is de hamvraag van veel Bijbel gelovigen.
Hallo Maria,

Ik refereerde aan deze vraag van jou over hoe de Bijbel door gelovigen geinterpreteerd zou moeten worden.
Of je je daar nu bezig houdt met homo teksten, met gruwel teksten, met Paulus teksten, met Jezus terugkeer teksten, of met welk onderwerp ook, de grote vraag blijft of de schrijver persoonlijk spreekt of dat God Spreekt ( de Ham vraag ). Daar reageerde ik op. Waarom concentreren de niet god-volgers zich op negatieve teksten in de Bijbel en krijgen de mooie teksten in de bijbel nauwelijks aandacht? Spreekt God uitsluitend in de negatieve teksten Zelve en mensen in de mooie teksten ?
Laatst gewijzigd door peda op 27 dec 2020, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Maria K »

Balthasar schreef: 27 dec 2020, 11:00
Maria K schreef: 27 dec 2020, 10:15 Daar heb ik net uitgebreid over geschreven.
En zelfs speciaal delen tekst geciteerd.
Dus nogmaals; Ik lees dat daar niet uit.
viewtopic.php?p=321560#p321560
Vers 28 en 29 gaan duidelijk over de verdrukking die op het punt staat aan te breken. Dat is zo klaar als een klontje.

Lees nog eens.
Maria K schreef: 26 dec 2020, 19:05 Vlg. mij heeft hij het in de bewuste tekst over meer problemen die je zou kunnen hebben als je getrouwd bent in vergelijking met mensen die niet zijn getrouwd.
En zo aandachtverlegging van wat hij het belangrijkste vindt.
Bedenk dat Paulus in dit hele hoofdstuk het heeft over het huwelijk en de problemen wat het met zich mee kan brengen.
De redenen van onmin.
En echtscheiding, de redenen daartoe.
Enz.........
30die wenen, als weenden zij niet; die blijde zijn, als waren zij niet blijde; die kopen, als zouden zij er niets van behouden; 31die van de wereld gebruik maken, als zouden zij haar niet ten einde toe gebruiken. Want het uiterlijk van deze wereld is bezig te verdwijnen.
32En ik wilde wel, dat gij zonder zorgen waart. Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen. 33Maar hij, die getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan aardse zaken, hoe hij zijn vrouw zal behagen, en hij is verdeeld.
Beslissingen en meningen, die fysiek en aards gericht zijn, wat ik duidelijk zie aan het vernoemen van dingen kopen en van de wereldse dingen gebruik maken.
Met het wijzen op de vergankelijkheid daarvan bij ieder van hen en ons.
Balthasar schreef: 27 dec 2020, 11:00
Paulus schreef veel over de onmin onderling, die hij tegenkwam in het dagelijkse leven van mensen die hij bezocht.
Dit hoofdstuk gaat vnl. over het huwelijksleven.
Nou, Paulus reageert op bepaalde Korintiërs die meenden dat je je geheel afzijdig zou moeten houden van seksuele betrekkingen. Paulus fluit ze terug: een beetje terughoudendheid is prima, maar je moet niet overdrijven.
Ook dat.
Dat is de aanleiding.
Hij geeft daar dan ook een duidelijke mening over.

Maar het is me duidelijk, dat begrip van deze teksten heel erg afhankelijk is van de uitleggingen en exegesen, die mensen hebben aangehoord, gelezen en aangenomen hebben.
Steeds weer zie ik dat teksten niet in hun contexten gelezen worden van het hele hoofdstuk.

Ik herken dit uit de tijd dat ikzelf geloofde.
En anders ben gaan zien, sinds ik de teksten zelf ben gaan lezen.
Toch blijven er vaak nog resten van indrukken die stammen vanuit de eerste helft van mijn leven, toen ik nog voortdurend preken aanhoorde van mensen, die dachten dat hun uitleg de enige waarheid was.

Maar natuurlijk kan dat ook gelden voor mijn mening,die ook het gevolg zijn van de aversie, die ik daaruit heb overgehouden en daarom hier niet meer achter kan staan. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Maria K »

peda schreef: 27 dec 2020, 13:39 De grotere denominaties kennen het "' kanaal "' waardoor God Inspiratie aanreikt.
Wie buiten de grotere denominaties zoekt naar antwoorden, moet het doen met eigen wegen en paden.
Dat ligt aan de vragen, die je hebt en aan de antwoorden, die je al ooit eerder kreeg.
Maar ik denk dat je nu uitgaat van vragen die ontstaan vanuit een geloof in de Bijbels God?
En wat daar allemaal bij hoort?

Ik denk dan toch, dat als je tot begrip van elkaar wil komen over een bepaald onderwerp, je vlg. dezelfde wegen en paden moet gaan.
Alleen de uitkomsten en horizon zouden weleens heel anders kunnen zijn aan het einde van dat pad.
Maar begrip van het hoe en waarom doet al heel veel aan verbinding, ipv. aan afgescheidenheid van elkaar. :)

Gescheiden paden zijn voorbehouden aan nieuwsgierigen naar elkaar en naar andere meningen en inzichten.
Als het begrip en respect voor verscheidenheid er al is. :flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Maria K schreef: 27 dec 2020, 13:24
Mijn vraag aan hen was dan ook:
Is de Bijbel in zijn geheel het woord van God, of zijn er heel veel teksten, die slechts persoonlijke meningen zijn van de schrijvers?
Dat is de hamvraag van veel Bijbel gelovigen.
Hallo Maria,

Ik refereerde aan deze vraag van jou over hoe de Bijbel door gelovigen geinterpreteerd zou moeten worden.
Of je je daar nu bezig houdt met homo teksten, met gruwel teksten, met Paulus teksten, met Jezus terugkeer teksten, of met welk onderwerp ook, de grote vraag blijft of de schrijver persoonlijk spreekt of dat God Spreekt ( de Ham vraag ). Daar reageerde ik op. Waarom concentreren de niet god-volgers zich op negatieve teksten in de Bijbel en krijgen de mooie teksten in de bijbel nauwelijks aandacht? Spreekt God uitsluitend in de negatieve teksten Zelve en mensen in de mooie tekst.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 27 dec 2020, 13:24
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 10:57 Het volgende schrijft Paulus over de Essenen die het huwelijk wél verboden, een joodse sekte die geloofde dat vrouwen niet tot trouw in staat zijn en daarom de ingezetenen verbood te huwen, charmant hé?

'Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen consciëntie als met een brandijzer toegeschroeid; Verbiedende te huwen, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen en die de waarheid hebben bekend. (1 Tim 2,2-3)
Klopt.
Dat is één van de aanleidingen van de vele verschillende meningen en tot het uitspreken van zijn visie.
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 10:57
Maria K schreef: 26 dec 2020, 19:03Is dit het woord van God of is dit het woord van Paulus?
Paulus geeft zelf aan wanneer hij namens God spreekt (1 Kor 7,12) en waar het een persoonlijk advies betreft (1 Kor 7,6) want het zijn adviezen en geen bevelen! Wat een vrijheid!
Klopt.
En dat is ook wat ik eerder aangaf.
Hoe komt het dan dat orthodox gelovigen tot hun conclusies komen?
Mijn vraag aan hen was dan ook:
Is de Bijbel in zijn geheel het woord van God, of zijn er heel veel teksten, die slechts persoonlijke meningen zijn van de schrijvers?
Dat is de hamvraag van veel Bijbel gelovigen.
En tevens van hen, die de Bijbel in zijn geheel op conto zetten van alleen de schrijvers.
viewtopic.php?p=321561#p321561
Maria K schreef: 26 dec 2020, 19:05 Ik heb meer moeite met het feit, dat dit een Bijbeltekst zou moeten zijn, die zg. door God geïnspireerd zou zijn en vlg. christenen het woord van God zou zijn.
En de Bijbelgelovige daardoor en daarom vlg. mij een volkomen verwrongen beeld zou kunnen krijgen van de door de schepper ingeschapen behoefte aan een seksualiteit.
Toch schrijft hij ook op het einde:
https://www.bible.com/nl/bible/328/1CO.7.NBG51
40Toch is zij naar mijn mening gelukkiger, indien zij blijft, zoals zij is; en ik meen ook de Geest Gods te hebben.
Paulus wil daarmee volgens mij alleen maar zeggen dat het geen zonde is zijn advies ter harte te nemen ook al is het geen bevel van God. En gezien het hoge aantal scheidingen kan ik me heel goed in dat vrijblijvende advies vinden. Maar wie trouwen wil moet dat zeker doen, dat is de vrijheid die Christus ons aanbiedt. Hij is een God van de gehuwden maar ook van de alleenstaanden. Mooi toch?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

Maria K schreef: 27 dec 2020, 13:45
Lees nog eens.
7:28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen. 29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder.

Dus: Paulus zegt dat het beter is niet te trouwen, want door te trouwen haal je je extra zorgen op de hals in het laatste der dagen. Het einde van de wereld staat voor de deur. Paulus zegt niets over het huwelijk t.o.v. leven zonder seksuele relatie in het algemeen.
Bedenk dat Paulus in dit hele hoofdstuk het heeft over het huwelijk en de problemen wat het met zich mee kan brengen.
De redenen van onmin.
En echtscheiding, de redenen daartoe.
Enz.........
Dan heb je het hoofdstuk denk ik niet goed begrepen. Het gaat veeleer over hoe je moet staan tegenover seksuele relaties (met andere woorden, het huwelijk) in de eindtijd.
Beslissingen en meningen, die fysiek en aards gericht zijn, wat ik duidelijk zie aan het vernoemen van dingen kopen en van de wereldse dingen gebruik maken.
Met het wijzen op de vergankelijkheid daarvan bij ieder van hen en ons.
Dit zijn onduidelijke zinnen.
Maar het is me duidelijk, dat begrip van deze teksten heel erg afhankelijk is van de uitleggingen en exegesen, die mensen hebben aangehoord, gelezen en aangenomen hebben.
Steeds weer zie ik dat teksten niet in hun contexten gelezen worden van het hele hoofdstuk.

Ik herken dit uit de tijd dat ikzelf geloofde.
En anders ben gaan zien, sinds ik de teksten zelf ben gaan lezen.
Toch blijven er vaak nog resten van indrukken die stammen vanuit de eerste helft van mijn leven, toen ik nog voortdurend preken aanhoorde van mensen, die dachten dat hun uitleg de enige waarheid was.

Maar natuurlijk kan dat ook gelden voor mijn mening,die ook het gevolg zijn van de aversie, die ik daaruit heb overgehouden en daarom hier niet meer achter kan staan. ;)
Dat laatste lijkt wel een beetje het geval. :)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Goed punt Balthasar, het had betrekking op de eindtijd!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:38 Goed punt Balthasar, het had betrekking op de eindtijd!
Ik heb Paulus nooit anders begrepen als een eindtijd-volger.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 27 dec 2020, 14:54
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:38 Goed punt Balthasar, het had betrekking op de eindtijd!
Ik heb Paulus nooit anders begrepen als een eindtijd-volger.
Ik ook niet maar mensen trouwen tot op de huidige dag. En laten we wel wezen, getuige het aantal scheidingen is het huwelijk soms een zware last. Dus vandaar dat ik denk dat Paulus' advies ook na de eindtijd nog actueel is! Maar dat zeg ik en niet God. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Maria K »

Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:57
peda schreef: 27 dec 2020, 14:54
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:38 Goed punt Balthasar, het had betrekking op de eindtijd!
Ik heb Paulus nooit anders begrepen als een eindtijd-volger.
Ik ook niet maar mensen trouwen tot op de huidige dag. En laten we wel wezen, getuige het aantal scheidingen is het huwelijk soms een zware last. Dus vandaar dat ik denk dat Paulus' advies ook na de eindtijd nog actueel is! Maar dat zeg ik en niet God. :clown:
Paulus heeft veel geschreven.
En zeker is het christendom, mede door wat hij schreef, een eindtijd-religie.
Zijn woorden zijn hier vaak van doordrenkt, maar veel brieven hebben weer een andere aspecten, die worden benadrukt.
In deze brief is het de man-vrouw relatie.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 27 dec 2020, 15:09
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:57
peda schreef: 27 dec 2020, 14:54
Piebe Paulusma schreef: 27 dec 2020, 14:38 Goed punt Balthasar, het had betrekking op de eindtijd!
Ik heb Paulus nooit anders begrepen als een eindtijd-volger.
Ik ook niet maar mensen trouwen tot op de huidige dag. En laten we wel wezen, getuige het aantal scheidingen is het huwelijk soms een zware last. Dus vandaar dat ik denk dat Paulus' advies ook na de eindtijd nog actueel is! Maar dat zeg ik en niet God. :clown:
Paulus heeft veel geschreven.
En zeker is het christendom, mede door wat hij schreef, een eindtijd-religie.
Zijn woorden zijn hier vaak van doordrenkt, maar veel brieven hebben weer een andere aspecten, die worden benadrukt.
In deze brief is het de man-vrouw relatie.
Ja maar zoals in het vers dat Balthasar citeerde betrok Paulus de zaken op het huwelijk in de eindtijd. De vraag is voor mij dus wel of Paulus dit ook gezegd zou hebben over de huidige tijd. Voor mij staat dat absoluut niet vast ondanks de vele scheidingen en dat het vaak een ellende is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Hij bedoelt dat wij één zijn zoals de Vader en de Zoon en de Heilige Geest één zijn. Als een perfecte harmonie. Zo heeft Hij ook het huwelijk bedoelt. Als een volmaakte harmonie tussen man en vrouw. Zij zijn één zoals God één is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 23 dec 2020, 12:49 Jij hebt vandaag weer gescoord voor je organisatie @Alpha. :thumb1:
Een trappetje hoger op de Ladder?

Kijk, dit alles lezende ben ik zoooooo blij dat ik het geloof achter me heb gelaten......
Na grondig onderzoek welteverstaan. :geek:

Ik ga maar eens even de ballen en slingers ophangen in de kerstboom.
Op weg naar het licht.....de dagen worden weer langer
Mt 23:12  Al wie zich verhoogt, zal vernederd worden, en al wie zich vernedert, zal verhoogd worden.

„Want één is uw leraar, terwijl gij allen broeders zijt.” — Matth. 23:8 NWV.

Je maakt weer gebruik van fake nieuws.

Wanneer je echt geloof had gehad, had je dat beslist niet achter gelaten.
Vandaar dat ik zie, dat je nooit "grondig onderzoek" kan hebben gedaan.

Je volgt kennelijk liever een heidense traditie, die niets te maken heeft met het licht, maar met de duisternis.

Jouw keuze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

EdVaessen schreef: 24 dec 2020, 16:31
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:47
EdVaessen schreef: 23 dec 2020, 19:34
Alpha schreef: 23 dec 2020, 12:36
EdVaessen schreef: 14 dec 2020, 17:50
De kinderen en baby's ook? Het was hun eigen schuld dat ze op wrede wijze verdronken door toedoen van God?
Dat jij dat normaal vindt zegt veel over jouw gebrek aan elementaire moraal. Je lijkt me een typisch geval van godsdienstwaanzin welke, zoals we weten, altijd heeft geleid tot verlies van menselijkheid.
Zoals het ooit treffend werd omschreven: de fanaat is overgevoelig voor het object van zijn verering en tegelijk ongevoelig voor het menselijke.
Lees eens de Bijbel.
Wat gebeurde er?
De ark werd midden op droog land gebouwd.
Dat duurde ca. 40 jaar. Dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt.
Noach vertelde wat Gods bedoeling was, de ontstane ellende geweld en niet te vergeten Nefilim, mannen van geweld, stoppen.
Vervolgens zagen zij de dieren in de ark gaan.
Zolang de deur open was konden zij naar binnen, maar deden dat niet.
Zodra de deur gesloten was, gin het bakken regenen en steeg het water snel.
Je wilden niet luisteren.

Veel mensen luisteren niet naar de corona waarschuwingen, met als gevolg dat veel mensen sterven.
Er zijn intussen varianten opgedoken.
Daardoor duren de problemen nog langer.
Sommige deskundigen verwachten dat het probleem nog vele maanden of zelfs jaren zal aanhouden.
Luisteren helpt mensen levens redden.
Dus God verzoop kinderen en baby's waar hij zeg gemakkelijk had kunnen redden.
Nee, de mensen kozen er voor om niet in de ark te gaan.
Noach en zijn gezin deden dat wel.
De almachtige God wenste de kinderen niet te redden, wat hij toch gemakkelijk had gekund?
Lees eens de Bijbel?

2 Petrus 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt.

1 Timotheüs 2:4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.

M.i. is de Bijbel gewoon duidelijk.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 24 dec 2020, 16:34
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:50
Zolderworm schreef: 23 dec 2020, 12:58
Alpha schreef: 23 dec 2020, 12:43
Zolderworm schreef: 14 dec 2020, 22:47
Ik begrijp wel dat je intellectuele mogelijkheden nog niet zover reiken dat je kunt inzien dat jouw waarheid alleen maar jouw persoonlijke waarheid is en meer niet. En dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat jij geen gelijk hebt en de ander wel. Dat inzicht is je helaas nog niet gegeven. Maar wie weet wat in de toekomst nog mogelijk is, zeker nadat je het vaccin hebt gekregen. En het is natuurlijk ook een beetje sneu, want je doet je best. En je bent ook niet meer de jongste.
Maar het lukt natuurlijk niet om echt met een ander in gesprek te komen als je de houding hebt dat je alles beter weet en dat je vindt dat je die ander de les moet lezen.
Jouw intellectuele mogelijkheden zijn kennelijk erg beperkt. Ik suggereer niet dat ik een intellectuele beterweter ben, in tegendeel.
Ik toon slechts wat de Bijbel leert, maar voor jou is dat kennelijk een brug te ver.
Zou je niet beter jezelf de les kunnen lezen, dan heb je beter werk te doen.
Jouw negatieve monologen zijn niet erg aanmoedigend.
De Bijbel toont de belofte van een wereld zonder honger of misdaad.
Je mag zelf kiezen.

In de wereld van Noach koos de meerderheid om niet te luisteren.
Sommige mensen zijn hardnekkig en wachten tot het te laat is.
Hoe groot moet de hedendaagse ellende zijn, voordat je door hebt dat het serieus is?
En maar dreigen. En maar andere mensen beledigen. Je toont helemaal niet alleen maar wat de bijbel leert. Je beledigt en dreigt mensen met de ondergang.
Nee, ik dreig niet, ik vertel alleen wat er mis gaat, als je waarschuwingen negeert.
Ik beledig niemand, moet je ook eens doen.

Jij blijft natuurlijk gewoon in je huis zitten als die brand.
Je blijft tv kijken en verwacht dat de brandweer je wel komt redden.
Tenslotte worden zij daarvoor betaald.
Je weet helemaal niet dat het mis gaat. Je denkt te weten dat het mis gaat. Maar dat is alleen maar je persoonlijke overtuiging. Maar dat is iets wat maar niet tot je wil doordringen. Wij gaan nooit verloren, omdat wij deel zijn van God.
Ik geloof dat Jehova Getuigen in een hiernamaals terecht komen dat geheel gevormd is naar hun overtuiging. Daarin zitten ze gevangen, totdat ze doorzien dat het alleen maar hun eigen persoonlijke overtuiging is. Gijsbert van der Zeeuw heeft daar mooie beschrijvingen van gegeven. Ik zou jou dus ook kunnen gaan waarschuwen. Maar dat doe ik niet. Ik wil niet zo aanmatigend zijn als jij.
Jij denkt dat het niet mis gaat, maar dat had je kunnen weten.
Je sluit liever je ogen, zoals de mensen in Noachs tijd.

Zij zagen Noach 10 tallen jaren een boot op het droge land bouwen en vervolgens vele dieren naar binnen gaan.
Toon de deur sloot, begon het te regenen.
Toen geloofden ze, te laat.

Ze hadden een keuze.

Het "hiernamaals" komt niet in de Bijbel voor, het aardse paradijs wèl.
Ik ben niet aanmatigend, zoals jij.
Ik gun iedereen een beter leven, vandaar dat ik de Bijbelse belofte aanhaal.
Ieder heeft een vrije wil.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

EdVaessen schreef: 24 dec 2020, 16:37
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:50 Nee, ik dreig niet, ik vertel alleen wat er mis gaat, als je waarschuwingen negeert.
Interesanter is jouw beeld van je God die als massamoordenaar tekeer gaat in combinatie met jouw excuus dat 'blame the victim' luidt.
Doet me denken aan twee mensen uit het communistische Cambodja van weleer die op de vraag wat zijn dachten van al die honderdduizenden mensen die het regime van Pol Pot had vermoord. Ze antwoorden simpel: "Wat maakt u zich druk over al die misdadigers?"
Ik kan me jou precies in zo'n rol denken waarbij je het vermoorden van mensen heel normaal vindt als jouw ideaal (God, Pol Pot) het doet.
Je gebruikt fakenieuws en leest kennelijk niet wat ik schrijf en waarom ik dat doe.

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 dec 2020, 17:03
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:37
Messenger schreef: 16 dec 2020, 14:23 Seks, de mooiste gave Gods, in de taboesfeer.

Want er staat geschreven en gedrukt: "Gaat heen en vermenigvuldig u."
Er staat niet : "Heb zoveel mogelijk plezier daarbij."

Tja, het waren celibataire monniken die de bijbels schreven. Nog een wonder dat het Hooglied erin gekomen is. :lol:
Nog Jezus, noch zijn discipelen waren monniken.
Deze "eenzamen" ontstonden pas in de loop van de 2e en 3e eeuw.
Jezus, noch zijn discipelen schreven de bijbel.
Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:59 Betreffende het thema:

Joh 10:
29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan al het andere, en niemand kan ze uit de handen van de Vader roven. 30 Ik en de Vader zijn één.’

Joh 17:
20 Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.
22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.
23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. NWV.

Jezus is één met zijn vader en met zijn discipelen.
Een samenwerkingsverband.
De Staten Vertaling geeft m.i. een meer duidelijk beeld van de 'samen-stelling' van de Zoon, Die in elk mens tot ontwikkeling kan komen, als de relatie met de Vader.

Joh. 10

29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn een.

Joh. 17
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.


En dan lees ik ook het verband met; Joh.1; het Leven was het Licht der mensen met; en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Hierdoor, door de 'strakke' tekst van de SV, komen voor mij de 'harde lijnen' naar voren, van de positie van 'ons' in Hem, of Hij in 'ons'; wij waren van de Vader, en zijn nu weer van de Vader, door de bewustwording van de Zoon in ons.
Laatst gewijzigd door Vertrokken_user_6 op 29 dec 2020, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Balthasar schreef: 24 dec 2020, 17:14 Monniken of celibatairen hebben natuurlijk niets te maken met de schrijvers van de Bijbel.
Het OT is door Joden geschreven, en de canon stond daar rond het begin van de jaartelling al min of meer vast.
Het NT is geschreven door verschillende auteurs tussen 50 en het begin van de tweede eeuw, en van de meeste auteurs weten we niet goed wie ze waren, maar geen enkele identificeert zich als monnik of zegt dat seks per definitie verkeerd is.
Het OT (de Hebreeuwse geschriften) stond al aan het einde van de vijfde eeuw v.C. vast.
De joodse geschiedschrijver Josephus, die zich omstreeks 100 n.C. in zijn werk Tegen Apion (I, 8) voor tegenstanders verdedigde, bevestigde dat destijds de canon van de Hebreeuwse Geschriften reeds lang vastgesteld was.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

thom schreef: 29 dec 2020, 13:09
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:59 Betreffende het thema:

Joh 10:
29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan al het andere, en niemand kan ze uit de handen van de Vader roven. 30 Ik en de Vader zijn één.’

Joh 17:
20 Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.
22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.
23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. NWV.

Jezus is één met zijn vader en met zijn discipelen.
Een samenwerkingsverband.
De Staten Vertaling geeft m.i. een meer duidelijk beeld van de 'samen-stelling' van de Zoon, Die in elk mens tot ontwikkeling kan komen, als de relatie met de Vader.

Joh. 10 29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.

Joh. 17:
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.


En dan lees ik ook het verband van Joh. 1; het Leven was het Licht der mensen met; en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Hierdoor, door de 'strakke' tekst van de SV, komen voor mij de 'harde lijnen' naar voren, van de positie van 'ons' in Hem, of Hij in 'ons'; wij waren van de Vader, en zijn nu weer van de Vader, door de bewustwording van de Zoon in ons.
Bedankt voor je reactie.

De SV is niet "strak". De HSV gebruikt overigens normaler Nederlands.

Ter vergelijking: Gen 3:15.

SV:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

HSV:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

NWV:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’

NBG: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen

Dezelfde teksten in de NWV, waardoor beter begrepen wordt wat er bedoeld wordt.

Johannes 10:29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan al het andere, en niemand kan ze uit de handen van de Vader roven.

Johannes 17:
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.
22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.
23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. Daardoor zal de wereld weten dat u mij hebt gestuurd en dat u van hen houdt net zoals u van mij houdt.
24 Vader, ik wil dat degenen die u mij hebt gegeven, bij mij zijn waar ik ben, zodat ze mijn glorie mogen zien die u me hebt gegeven, omdat u al vóór de grondlegging van de wereld van mij hield.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft u niet leren kennen, maar ik ken u, en zij weten nu dat u me hebt gestuurd. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, zodat de liefde die u voor mij hebt in hen zal zijn en ik in eendracht zal zijn met hen.’ NWV.

Jezus zegt hier dat hij één is met zijn vader èn met zijn discipelen.
De triade leer komt niet in de Bijbel voor, maar in buiten Bijbelse religies.

God naam is uit de SV verwijderd.
Die is op de KJV gebaseerd, maar daar staat de naam van God 7 keer.
De KJV is weer op Erasmus "textus receptus" gebaseerd.
Door de ontdekking van oudere teksten is die achterhaald.

In de 16de eeuw beschikte Erasmus slechts over enkele jonge Griekse handschriften waarmee hij kon werken. In de 19de en 20ste eeuw was er echter een geheel andere situatie ontstaan. Gedurende deze periode heeft men duizenden oude Griekse handschriften en fragmenten ontdekt. Het oudste fragment is uit 125 n.C.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Petra schreef: 25 dec 2020, 00:45
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:45
Petra schreef: 23 dec 2020, 23:32
Alpha schreef: 23 dec 2020, 12:48 Wanneer je de Bijbel leest, zie je dat alleen wanneer engelen met mensen communiceren, zij een menselijk lichaam aandoen.
Nergens zijn er vrouwelijke engelen.
Wanneer er vrouwelijke engelen waren, hoefden de engelen geen aardse vrouwen te nemen.

Gen 6:. 2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw. NWV.
Hemeltjelief zeg.. "namen ze wie ze maar wilden" :shock: vind je dat wel inspirerend ?

Waren die zonen van God een stelletje verkrachters?
Het waren opstandige engelen.
Het gevolg was dat na de vloed engelen niet zondermeer een menselijk lichaam konden aannemen.
Ook werden die engelen gedwongen om hun menselijk lichaam af te staan, anders waren zij net als hun bastaardkinderen, de Nefilim verdronken.

Punt is dat geesten geslachtsloos zijn, dus daar zijn geen mannen of vrouwen.
Ik lees vooral het punt dat het bij de aanvang van de Schepping al niet helemaal lekker ging.
Misschien moest God nog een beetje oefenenen?
Iets beweren is erg makkelijk.
Onderbouwen is wat lastiger.
De schepping begrijpen is nog lastiger.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 26 dec 2020, 08:40
Alpha schreef: 14 dec 2020, 15:10
Kerst is een verbastering van Christus..... Dus je viert Christus' geboorte niet? Bijzonder!
Nee, Het is gebaseerd op de zonneaanbidding.
Constantijn was een zonaanbidder.
Kerstmis werd in 354 ingesteld en verving saturnaliën.
Juist
Verving.
Zonnewendefeest
Veel van de gebruiken van het zonnewendefeest zijn later in ons christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm. Het Zonnewendefeest werd gevierd ter ere van de godin Frey, en onder luid gejoel, het blazen van de midwinterhoorn en klokluiden werden boze geesten verjaagd en werden overleden voorvaderen en doden herdacht.
Een brandend zonnerad werd rondgedraaid om de terugkerende zon te verwelkomen.

Kerstmis
De oorsprong van kerstmis ligt bij de heidense feesten en vieringen rond midwinter, de periode rond de donkerste dagen van het jaar.
Naarmate het christelijk geloof zich uitbreidde en werd opgenomen door heidense volkeren, werden ook meer en meer lokale en oorspronkelijk heidense gebruiken en vieringen door de christelijke kerk overgenomen en ingepast in het christelijke geloof.
Dit proces duurde meerdere eeuwen, en de eerste 200 jaar werd de geboorte van Jezus in het geheel niet gevierd door christenen.
Hier komt iedereen mee aan die dat van elkaar heeft gehoord al naar gelang hun eigen geloof.
Je hebt het dan over een paar gewoonten, waarmee mensen iets vieren, die cultuur en volksbepaald zijn.
Niet over de reden van de viering zelf.

Nee dus.
Een datum instellen en meer belang geven aan de nieuwe reden van viering is niet hetzelfde als de oude reden.
Als je nu spreekt over waar iets op is gebaseerd, dan heb je het niet over de huidige viering.
Bovendien moet je dan toch echt de allereerste keer en reden noemen, dat iets officieel werd gevierd en dat was ....
En niet hoe het een paar honderd jaar later gevierd wordt.
https://historianet.nl/kerst/vierden-de-romeinen-kerst
Romeinse feesten
In 217 v.Chr. leden de Romeinen een aantal vernederende nederlagen tegen Hannibal, de beroemde generaal uit Carthago. Om de stemming in Rome te verbeteren, besloot men op 17 december een feest te houden. Dit werd een groot succes, en het jaar daarop werd het herhaald. Zo ontstond de traditie van de saturnaliën.
Rond de donkerste nacht worden op de hele wereld en in alle culturen tradities gezien.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze dan ook hetzelfde betekenen ook al is er bijna uniform een hoop op een nieuw licht en een nieuwe wereld.

Hoe mensen die viering invullen is heel persoonlijk of groepsgebonden.
Ik heb me nooit bezig gehouden met geestenverdrijvingsrituelen.
Een brandend zonnerad lijkt me wel leuk, maar heb ik nooit gezien.
Wij hebben het vuurwerk met de jaarwisseling.
Waar vierde in de bijbel Jezus kerstmis of zijn geboorte?
Eén ding is zeker:
Met Kerst wordt gevierd dat Jezus was geboren, die het licht der wereld was en het licht kwam brengen.
En dat overal op de wereld waar men geloofd in Christus, jouw zaligmaker.
Niet vreemd, dat dat op een donkere nacht wordt gevierd en met lichtjes.
Heel christelijk dus.

Met het vieren van een verjaardag, waarin je dankbaar bent dat je weer een jaar hebt geleefd en je naaste je daarmee gelukwenst, heeft dat niets te maken.
Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.
De saturnaliën (Latijn: Saturnalia) werd in Rome als een feest ingericht ter ere van de god Saturnus.

Punt is dat Jezus NIET op of omstreeks 25 december werd geboren!
De Joden vierden nooit een geboortefeest, het was een heidense rite.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:18 Het OT (de Hebreeuwse geschriften) stond al aan het einde van de vijfde eeuw v.C. vast.
De joodse geschiedschrijver Josephus, die zich omstreeks 100 n.C. in zijn werk Tegen Apion (I, 8) voor tegenstanders verdedigde, bevestigde dat destijds de canon van de Hebreeuwse Geschriften reeds lang vastgesteld was.
Dat is geen feit, dat is jouw extremistische mening. Volgens de wetenschap is de Hebreeuwse Bijbel voor een groot deel pas in de vierde t/m de tweede eeuw v.C. in de huidige vorm ontstaan. De Hebreeuwse canon kwam ongeveer rond het begin van de jaartelling tot stand.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:55 Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.
Nee hoor, dat is nooit gebeurd.