Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:05Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Inderdaad en die volgelingen waren feilbare mensen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Atheist2 schreef: 26 dec 2020, 14:36
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:47Nee, de mensen kozen er voor om niet in de ark te gaan.
Noach en zijn gezin deden dat wel.
Dit hoor en lees ik wel vaker. Maar is helemaal de waarheid niet. God verkoos Noach en de zijnen, slechts acht zielen.
1 Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.
Genesis 7 en zes. statenvertaling.
Dus kan in jouw vertaling anders zijn.
Gen 6:
1 Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.
3 Toen zei Jehovah: ‘Mijn geest zal de mens niet voor altijd verdragen, want hij is alleen maar vlees. Daarom zal hij nog 120 jaar leven.’
4 In die tijd en ook daarna waren de Nefilim op aarde omdat de zonen van de ware God gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en zonen bij hen kregen. Dat waren de sterke mannen uit de oudheid, de beroemde mannen.
5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren.
6 Jehovah had er spijt van dat hij mensen op aarde had gemaakt, en het kwetste hem in zijn hart.
7 Daarom zei Jehovah: ‘Ik zal de mensen die ik heb geschapen van de aarde wegvagen, mensen en ook vee, kruipende dieren en vliegende dieren, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt.’
8 Maar Noach had Jehovah’s gunst.

 Dit is de geschiedenis van Noach.

9 Noach was een rechtvaardig man. Hij gedroeg zich onberispelijk onder de mensen van zijn tijd.
Noach wandelde met de ware God.
10 Na verloop van tijd werd Noach de vader van drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11 Maar de aarde was verdorven geworden in de ogen van de ware God en was vol geweld.
12 Ja, God keek naar de aarde en zag dat die verdorven was. Alle mensen op aarde leidden een verdorven leven.
13 Daarna zei God tegen Noach: ‘Ik heb besloten een eind te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol geweld. Daarom ga ik ze samen met de aarde vernietigen. NWV.

Je ziet dat de Nefilim geweld brachten, zij waren nakomelingen van opstandige engelen en vrouwen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:09
Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:05Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Inderdaad en die volgelingen waren feilbare mensen.
Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Waar heeft Jezus dat bewezen?
Dat hij Gods zoon is?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Tin »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:49
Petra schreef: 25 dec 2020, 00:45
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:45
Petra schreef: 23 dec 2020, 23:32
Alpha schreef: 23 dec 2020, 12:48 Wanneer je de Bijbel leest, zie je dat alleen wanneer engelen met mensen communiceren, zij een menselijk lichaam aandoen.
Nergens zijn er vrouwelijke engelen.
Wanneer er vrouwelijke engelen waren, hoefden de engelen geen aardse vrouwen te nemen.

Gen 6:. 2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw. NWV.
Hemeltjelief zeg.. "namen ze wie ze maar wilden" :shock: vind je dat wel inspirerend ?

Waren die zonen van God een stelletje verkrachters?
Het waren opstandige engelen.
Het gevolg was dat na de vloed engelen niet zondermeer een menselijk lichaam konden aannemen.
Ook werden die engelen gedwongen om hun menselijk lichaam af te staan, anders waren zij net als hun bastaardkinderen, de Nefilim verdronken.

Punt is dat geesten geslachtsloos zijn, dus daar zijn geen mannen of vrouwen.
Ik lees vooral het punt dat het bij de aanvang van de Schepping al niet helemaal lekker ging.
Misschien moest God nog een beetje oefenenen?
Iets beweren is erg makkelijk.
Onderbouwen is wat lastiger.
De schepping begrijpen is nog lastiger.
Het is dan ook mijn stellige overtuiging dat de bewering deze te begrijpen hoogmoedig zou zijn.
Maar ik weet dat jij daar héél anders over denkt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 14:18
Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:09
Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:05Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Inderdaad en die volgelingen waren feilbare mensen.
Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
De schrijvers van de bijbel hebben Jezus nooit persoonlijk gekend. Dus kunnen ze niet door Jezus zijn onderwezen.
Overleveringsverhalen, door elke verteller extra aangedikt, zijn uiteindelijk vele jaren later geschreven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Tin »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 14:18
Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:09
Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:05Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Inderdaad en die volgelingen waren feilbare mensen.
Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
Het ik dat één is met de bron (de vader), zal zijn ik (zijn afgescheidenheid) verliezen.
Kunnen we er iets mee dat er een Jezus is geweest of zou zijn geweest waarbij dat het geval was?
Misschien wel, misschien niet.
Lost feilbaarheid op door te kijken naar iets dat aangenomen wordt als zijnde onfeilbaar?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 31 okt 2018, 12:35 Hallo Piebe,

Wat mij opvalt is dat het verhaal van de steniging van Jezus, nergens vermeld wordt in de synoptische geschriften, maar wel in het latere Johannes evangelie. Juist dit evangelie is het verst gevorderd, althans in mijn optiek, met de Godgelijkheid van Jezus.
Hallo Peda. In het Johannesevangelie wordt in het geheel niet gesproken over een steniging van Jezus. Het verhaal kan nagelezen worden in de bijbel en daar wordt verteld hoe Jezus gekruisigd werd met de hele voorgeschiedenis er bij.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:24
Alpha schreef: 29 dec 2020, 14:18
Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:09
Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:05Jezus inderdaad niet, maar zijn volgelingen wèl.
Inderdaad en die volgelingen waren feilbare mensen.
Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
De schrijvers van de bijbel hebben Jezus nooit persoonlijk gekend. Dus kunnen ze niet door Jezus zijn onderwezen.
Overleveringsverhalen, door elke verteller extra aangedikt, zijn uiteindelijk vele jaren later geschreven.
In de evangeliën kun je lezen hoe Jezus met allerlei mensen sprak. Dat is normaal voor mensen. In de tijd van Jezus waren en vele mensen op aarde en deze mensen spraken met Jezus. Sommigen bespraken dit met hem en anderen bespraken dat met hem. Zo waren er vele mensen die met hem spraken. Sommigen kenden hem slechts oppervlakkig en anderen waren zeer geraakt door hem. Sommigen wilden niets met hem te maken hebben en anderen gaven hun leven aan hem. Zo was Jezus dus een man die contact had met mensen.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:55
Maria K schreef: 26 dec 2020, 08:40
Alpha schreef: 14 dec 2020, 15:10
Kerst is een verbastering van Christus..... Dus je viert Christus' geboorte niet? Bijzonder!
Nee, Het is gebaseerd op de zonneaanbidding.
Constantijn was een zonaanbidder.
Kerstmis werd in 354 ingesteld en verving saturnaliën.
Juist
Verving.
Zonnewendefeest
Veel van de gebruiken van het zonnewendefeest zijn later in ons christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm. Het Zonnewendefeest werd gevierd ter ere van de godin Frey, en onder luid gejoel, het blazen van de midwinterhoorn en klokluiden werden boze geesten verjaagd en werden overleden voorvaderen en doden herdacht.
Een brandend zonnerad werd rondgedraaid om de terugkerende zon te verwelkomen.

Kerstmis
De oorsprong van kerstmis ligt bij de heidense feesten en vieringen rond midwinter, de periode rond de donkerste dagen van het jaar.
Naarmate het christelijk geloof zich uitbreidde en werd opgenomen door heidense volkeren, werden ook meer en meer lokale en oorspronkelijk heidense gebruiken en vieringen door de christelijke kerk overgenomen en ingepast in het christelijke geloof.
Dit proces duurde meerdere eeuwen, en de eerste 200 jaar werd de geboorte van Jezus in het geheel niet gevierd door christenen.
Hier komt iedereen mee aan die dat van elkaar heeft gehoord al naar gelang hun eigen geloof.
Je hebt het dan over een paar gewoonten, waarmee mensen iets vieren, die cultuur en volksbepaald zijn.
Niet over de reden van de viering zelf.

Nee dus.
Een datum instellen en meer belang geven aan de nieuwe reden van viering is niet hetzelfde als de oude reden.
Als je nu spreekt over waar iets op is gebaseerd, dan heb je het niet over de huidige viering.
Bovendien moet je dan toch echt de allereerste keer en reden noemen, dat iets officieel werd gevierd en dat was ....
En niet hoe het een paar honderd jaar later gevierd wordt.
https://historianet.nl/kerst/vierden-de-romeinen-kerst
Romeinse feesten
In 217 v.Chr. leden de Romeinen een aantal vernederende nederlagen tegen Hannibal, de beroemde generaal uit Carthago. Om de stemming in Rome te verbeteren, besloot men op 17 december een feest te houden. Dit werd een groot succes, en het jaar daarop werd het herhaald. Zo ontstond de traditie van de saturnaliën.
Rond de donkerste nacht worden op de hele wereld en in alle culturen tradities gezien.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze dan ook hetzelfde betekenen ook al is er bijna uniform een hoop op een nieuw licht en een nieuwe wereld.

Hoe mensen die viering invullen is heel persoonlijk of groepsgebonden.
Ik heb me nooit bezig gehouden met geestenverdrijvingsrituelen.
Een brandend zonnerad lijkt me wel leuk, maar heb ik nooit gezien.
Wij hebben het vuurwerk met de jaarwisseling.
Waar vierde in de bijbel Jezus kerstmis of zijn geboorte?
Eén ding is zeker:
Met Kerst wordt gevierd dat Jezus was geboren, die het licht der wereld was en het licht kwam brengen.
En dat overal op de wereld waar men geloofd in Christus, jouw zaligmaker.
Niet vreemd, dat dat op een donkere nacht wordt gevierd en met lichtjes.
Heel christelijk dus.

Met het vieren van een verjaardag, waarin je dankbaar bent dat je weer een jaar hebt geleefd en je naaste je daarmee gelukwenst, heeft dat niets te maken.
Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.
De saturnaliën (Latijn: Saturnalia) werd in Rome als een feest ingericht ter ere van de god Saturnus.

Punt is dat Jezus NIET op of omstreeks 25 december werd geboren!
De Joden vierden nooit een geboortefeest, het was een heidense rite.
Je reageert en antwoordt niet op wat ik schrijf.
Lees nog eens goed.

Verwar geboortefeest, in dit geval de geboorte van het "Jezus, het licht de wereld" niet met een jaarfeest/verjaardag.
Nergens werd er van de week gevierd dat Jezus 2020 jaar geworden is.

Daarbij kan ik heel goed een dag kiezen, die gunstig is om een feest van een gebeurtenis met een bijzondere betekenis te vieren.

De Joden hebben een aantal feesten, die elk jaar herdacht worden.
https://www.beleven.org/feesten/joden/
Ieder jaar worden de speciale dagen vastgesteld, die overeenkomen met de betekenis van het feest.
Joodse feesten en vieringen
Veel joodse feestdagen zijn seizoensgebonden. Ze waren vroeger gebonden aan het leven op het land. Op sommige feesten moesten offergaven van de oogst aan de Here gebracht worden. Het joodse paasfeest, Pesach, moest daarom altijd in het voorjaar gevierd worden, het Wekenfeest, Sjavoeot, vond plaats in de zomer en het Loofhuttenfeest, Soekkot, vierde men in de herfst.
Laatst gewijzigd door Maria K op 29 dec 2020, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:55 Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.
De saturnaliën (Latijn: Saturnalia) werd in Rome als een feest ingericht ter ere van de god Saturnus.

Punt is dat Jezus NIET op of omstreeks 25 december werd geboren!
De Joden vierden nooit een geboortefeest, het was een heidense rite.
Een oud verhaal, het christendom is gevestigd in heidense riten.
Dat kun je in de Latijnse Amerika's ook zien.

Als het christendom ooit zich op Mars verspreid komen er weer nieuwe riten.
Want de Marsmannetjes hebben een jaar van maar liefst 668,5991 sols, dus die vieren minder vaak de zonnewende dan wij.
Maar het christendom is inventief genoeg om zich aan te passen aan de Marsmannetjes.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Door de kerstening....de Zonnewende en de terugkeer van het licht na de duisternis.....letterlijk dus....is daar het Kerstverhaal voor in de plaats gekomen en ingevuld met de geboorte van Jezus als HET Licht.
Ik gedenk het eerste...het blijft niet donker maar we kunnen weer hoop krijgen dat het licht wordt.......
Dus hoop is the answer...

Maar ik vind beide visies dus prima heur
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

callista schreef: 29 dec 2020, 14:19 Waar heeft Jezus dat bewezen?
Dat hij Gods zoon is?
Goede vraag.
In de bijbel zijn er mensen die aan het handelen van Christus zien dat Hij de Zoon van God is. Bijvoorbeeld in het verhaal dat Jezus over het water loopt. De discipelen zitten dan in een boot. Er staat (Mattheüs 14: 25-33):
25Maar in de vierde nachtwake kwam Jezus naar hen toe, lopend over de zee.
26En toen de discipelen Hem over de zee zagen lopen, raakten zij in verwarring en zeiden: Het is een spook! En zij schreeuwden van angst.
27Maar meteen sprak Jezus hen aan en zei: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.
28Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.
29Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.
30Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij!
31Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?
32En toen zij in het schip geklommen waren, ging de wind liggen.
33Zij die in het schip waren, kwamen Hem aanbidden en zeiden: Werkelijk, U bent de Zoon van God!
Zo werd dus wat Hij deed als bewijs gezien. Want dat overtuigde hen.
Groet, Barnabas
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

hopper schreef: 29 dec 2020, 14:45
Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:55 Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.
De saturnaliën (Latijn: Saturnalia) werd in Rome als een feest ingericht ter ere van de god Saturnus.

Punt is dat Jezus NIET op of omstreeks 25 december werd geboren!
De Joden vierden nooit een geboortefeest, het was een heidense rite.
Een oud verhaal, het christendom is gevestigd in heidense riten.
Dat kun je in de Latijnse Amerika's ook zien.

Als het christendom ooit zich op Mars verspreid komen er weer nieuwe riten.
Want de Marsmannetjes hebben een jaar van maar liefst 668,5991 sols, dus die vieren minder vaak de zonnewende dan wij.
Maar het christendom is inventief genoeg om zich aan te passen aan de Marsmannetjes.
Waarom zou het christendom op heidense riten gefundeerd zijn? De bijbel is een verzameling geschriften die vanaf het begin van de schepping zelfstandig geschreven zijn. Vanaf Genesis vertelt de bijbel zijn eigen verhaal zonder op andere verhalen te parasiteren of te gebruiken en te wijzigen.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

hopper schreef: 29 dec 2020, 14:45 Een oud verhaal, het christendom is gevestigd in heidense riten.
Onzin, dat is al lang gedebunked. Maar dat zal jou natuurlijk niet tegenhouden.
Laatst gewijzigd door Balthasar op 29 dec 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef: 29 dec 2020, 15:02
Waarom zou het christendom op heidense riten gefundeerd zijn? De bijbel is een verzameling geschriften die vanaf het begin van de schepping zelfstandig geschreven zijn. Vanaf Genesis vertelt de bijbel zijn eigen verhaal zonder op andere verhalen te parasiteren of te gebruiken en te wijzigen.
Dat is natuurlijk niet waar. De Bijbel is geschreven tussen ca. -1000 en 125. Er zijn heel veel plaatsen in de Bijbel waar verwantschap met andere verhalen uit de omgeving is te zien. Daar is niet één verklaring voor, maar hangt van de omstandigheden af of iets 'geleend' is of dat het gewoon een variant is of dat die andere verhalen juist van de bijbelse geschriften beïnvloed zijn.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

Balthasar schreef: 29 dec 2020, 15:07
Barnabas schreef: 29 dec 2020, 15:02
Waarom zou het christendom op heidense riten gefundeerd zijn? De bijbel is een verzameling geschriften die vanaf het begin van de schepping zelfstandig geschreven zijn. Vanaf Genesis vertelt de bijbel zijn eigen verhaal zonder op andere verhalen te parasiteren of te gebruiken en te wijzigen.
Dat is natuurlijk niet waar. De Bijbel is geschreven tussen ca. -1000 en 125. Er zijn heel veel plaatsen in de Bijbel waar verwantschap met andere verhalen uit de omgeving is te zien. Daar is niet één verklaring voor, maar hangt van de omstandigheden af of iets 'geleend' is of dat het gewoon een variant is of dat die andere verhalen juist van de bijbelse geschriften beïnvloed zijn.
Dat is wel waar. De bijbel bevat geschiedenissen die door de personen zelf beleefd zijn. Daarnaast bewijst de archeologie de juistheid van de verhalen.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef: 29 dec 2020, 15:14 Dat is wel waar. De bijbel bevat geschiedenissen die door de personen zelf beleefd zijn. Daarnaast bewijst de archeologie de juistheid van de verhalen.
Oef, nee.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door hopper »

callista schreef: 29 dec 2020, 14:50 Door de kerstening....de Zonnewende en de terugkeer van het licht na de duisternis.....letterlijk dus....is daar het Kerstverhaal voor in de plaats gekomen en ingevuld met de geboorte van Jezus als HET Licht.
Ik gedenk het eerste...het blijft niet donker maar we kunnen weer hoop krijgen dat het licht wordt.......
Dus hoop is the answer...

Maar ik vind beide visies dus prima heur
Dat is het mooie van de samenvoeging van heidense en christelijke riten, zowel heidenen als christenen kunnen kerstmis, pasen e.d. vieren.
Samen ieder apart;-) Bij ons vroeger in de RKK stond altijd een kerstboom. Stiekem moest ik er altijd wat om grinniken.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

hopper schreef: 29 dec 2020, 15:19
callista schreef: 29 dec 2020, 14:50 Door de kerstening....de Zonnewende en de terugkeer van het licht na de duisternis.....letterlijk dus....is daar het Kerstverhaal voor in de plaats gekomen en ingevuld met de geboorte van Jezus als HET Licht.
Ik gedenk het eerste...het blijft niet donker maar we kunnen weer hoop krijgen dat het licht wordt.......
Dus hoop is the answer...

Maar ik vind beide visies dus prima heur
Dat is het mooie van de samenvoeging van heidense en christelijke riten, zowel heidenen als christenen kunnen kerstmis, pasen e.d. vieren.
Samen ieder apart;-) Bij ons vroeger in de RKK stond altijd een kerstboom. Stiekem moest ik er altijd wat om grinniken.
De kerstboom is gewoon christelijk hoor, je gegrinnik komt dus voort uit onwetendheid.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Misschien even hier kijken Balthasar..

Germaanse herkomst
De kerstboom is vermoedelijk ontstaan uit Germaanse tradities. Maar ook van de Romeinen is bekend dat ze hun huis versierden met groene takken en verlichting. Bij de Romeinen en Germanen stonden groene bomen en takken symbool voor vruchtbaarheid en goddelijkheid. Hierbij viel het hen op dat er één boomsoort was die altijd groen bleef: de dennenboom. Andere bomen verloren hun bladeren of werden bruinig, maar de dennenboom niet. Uit de keuze voor de versierselen, zoals sterren en manen, blijkt wel dat men de boom enige goddelijkheid toedichtte.
Met name het Vaticaan heeft zich in de negentiende en twintigste eeuw lange tijd flink verzet tegen het opzetten van kerstbomen.
Deze bomen hadden immers een heidense oorsprong en weinig van doen met het christelijke kerstfeest.

https://historiek.net/kerstboom-geschie ... ong/87878/
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

callista schreef: 29 dec 2020, 16:18 Misschien even hier kijken Balthasar..

Germaanse herkomst
De kerstboom is vermoedelijk ontstaan uit Germaanse tradities. Maar ook van de Romeinen is bekend dat ze hun huis versierden met groene takken en verlichting. Bij de Romeinen en Germanen stonden groene bomen en takken symbool voor vruchtbaarheid en goddelijkheid. Hierbij viel het hen op dat er één boomsoort was die altijd groen bleef: de dennenboom. Andere bomen verloren hun bladeren of werden bruinig, maar de dennenboom niet. Uit de keuze voor de versierselen, zoals sterren en manen, blijkt wel dat men de boom enige goddelijkheid toedichtte.
Met name het Vaticaan heeft zich in de negentiende en twintigste eeuw lange tijd flink verzet tegen het opzetten van kerstbomen.
Deze bomen hadden immers een heidense oorsprong en weinig van doen met het christelijke kerstfeest.

https://historiek.net/kerstboom-geschie ... ong/87878/
Wat daar staat is flauwekul. We weten niets over die Germaanse tradities, en het verzet van het Vaticaan, als dat er inderdaad was want het klinkt als een complottheorie, kan er heel goed mee te maken hebben dat de kerstboom vooral bij Luthersen erg populair was.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Barnabas »

Balthasar schreef: 29 dec 2020, 15:18
Barnabas schreef: 29 dec 2020, 15:14 Dat is wel waar. De bijbel bevat geschiedenissen die door de personen zelf beleefd zijn. Daarnaast bewijst de archeologie de juistheid van de verhalen.
Oef, nee.
Als je wilt dat ik je geloof dan kan dat niet door alleen maar "nee" te zeggen, bovendien heb ik zelf ook zo mijn ideeën die ik niet zomaar prijs geef. Een discussie werkt nou eenmaal door heen en weer te praten en de uitkomst is niet altijd dat men aanneemt wat je zegt. Dus als je moe wordt vind ik het prima als je geen antwoord meer geeft, dan komt er wel weer een andere discussie. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Balthasar schreef: 29 dec 2020, 16:27
callista schreef: 29 dec 2020, 16:18 Misschien even hier kijken Balthasar..

Germaanse herkomst
De kerstboom is vermoedelijk ontstaan uit Germaanse tradities. Maar ook van de Romeinen is bekend dat ze hun huis versierden met groene takken en verlichting. Bij de Romeinen en Germanen stonden groene bomen en takken symbool voor vruchtbaarheid en goddelijkheid. Hierbij viel het hen op dat er één boomsoort was die altijd groen bleef: de dennenboom. Andere bomen verloren hun bladeren of werden bruinig, maar de dennenboom niet. Uit de keuze voor de versierselen, zoals sterren en manen, blijkt wel dat men de boom enige goddelijkheid toedichtte.
Met name het Vaticaan heeft zich in de negentiende en twintigste eeuw lange tijd flink verzet tegen het opzetten van kerstbomen.
Deze bomen hadden immers een heidense oorsprong en weinig van doen met het christelijke kerstfeest.

https://historiek.net/kerstboom-geschie ... ong/87878/
Wat daar staat is flauwekul. We weten niets over die Germaanse tradities, en het verzet van het Vaticaan, als dat er inderdaad was want het klinkt als een complottheorie, kan er heel goed mee te maken hebben dat de kerstboom vooral bij Luthersen erg populair was.
Het gaat om de oorsprong, maar
Volgens mij zie jij alles wat tegen jouw visie ingaat als een complottheorie.
Viel me al eerder op.
Prima. :thumb1:
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Balthasar »

callista schreef: 29 dec 2020, 16:30
Het gaat om de oorsprong,
Mij ook, dus vandaar dat ik reageerde op het sprookje dat je hielp verspreiden.