De (on)gevoeligheid van (on)gevoelige christenen

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Man/Vrouw: V

Re: De (on)gevoeligheid van (on)gevoelige christenen

Bericht door Maria K »

Storm schreef:
13 jan 2021, 13:11
@Maria,
Ik wil graag weten waarom hier weken geroddeld mag worden door o.a Callista over Credible en zodra het woord Freethinker valt komt er verzet. Je hebt gelijk maar dit komt mij over als "meten met twee maten''.
Geen idee.
Ik ben niet degene, die erover begon.
Als God zwijgt, kan men Hem laten zeggen, wat men wil. - Jean-Paul Sartre.
Bonjour
Moderator
Man/Vrouw: M

Bericht door Bonjour »

Dit is geloofsgesprek en geen freethinker. Ik ben op beide moderator, maar wel met verschillende pet. Dingen die op FT kunnen, vallen hier buiten de regels.
Het is geloofsgesprek. De deelnemers hebben een veel grotere verscheidenheid dan op FT en ze horen hier allen thuis, mits ze zich aan normen houden. Het kan nooit de bedoeling zijn als de één opmerkingen maakt die bij een ander totaal verkeerd vallen, die in de kern van hun geloof raken, , als dat voor hetzelfde geld op een andere toon gezegd kan worden.
Er kan hier veel, dat zie je wel aan het topic De (on)historische Jezus. En juist om dat allemaal in goede banen te houden, dienen we extra op onze woorden te letten. Dat betekent dat je alles mag denken, maar nog niet hoeft te schrijven. Wanneer je dat niet ziet, kan je beter vertrekken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
13 jan 2021, 12:48
Ik zie veel verwijzingen naar Credible en Freethinker, maar het is wat Storm zegt: 'If you can't stand the heat, get out of the kitchen'.
I.m.o. zit GG juist tussen de uitersten van Credible en Freethinker in. Bij beiden kreeg ik een ban, ik ben niet in de wieg gelegd voor het volgen van dogma's. Dus ben ik hier op mijn plaats als God-ontkenner.
Inderdaad en de God-ja volger is hier ook op zijn plaats en hoeft m.i. de "' kitchen "' niet te verlaten, omdat andere overtuigingen de keuken "' reuk "' niet aan staat. Persoonlijk hoop ik krachtig dat G G tussen Credible en F T in, een eigen gezicht kan behouden. Dat mogelijkerwijze sommigen dat eigen G G gezicht in een andere persoonlijke voorkeursrichting zouden willen veranderen, is aan betrokkenen.
dingo

Bericht door dingo »

callista schreef:
13 jan 2021, 11:52
Feedback leek mij ook al beter.
Maar laten we ons ook richten op de positieve bijdragen van EdVaessen is mijn advies i.p.v. met z'n allen als aasgieren er bovenop te gaan zitten.
Positieve of negatieve bijdragen is in de ogen van de lezer. Het valt wel op dat als het over een atheïst gaat jij gelijk bang bent dat we er met z'n allen als aasgieren bovenop zitten. In dit geval opent iemand een (feedback)topic en krijgt daar een aantal negatieve reacties op. Terwijl hij ook gewoon de moderatie kan benaderen via PB of e-mail zonder dat hij reacties van andere deelnemers hoeft te verduren.
Er is niets nieuws onder de zon.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Bonjour schreef:
13 jan 2021, 13:24
En juist om dat allemaal in goede banen te houden, dienen we extra op onze woorden te letten.
Dat moet je tegen Gaitema vertellen.
Ik let op de inhoud en de strekking van de tekst, of die nou in sierschrift wordt geschreven of niet.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Michelangelo schreef:
12 jan 2021, 22:12
Ik ben het niet eens met leerstellingen van de islam, maar ik ga hun god niet beledigen.
Jouw ontkenning van hun leerstellingen, aldus hun geliefde Mohammed kwalificerend als iemand die destijds onwaarheden verkondigde, kan per definitie een belediging zijn voor moslims die op dit punt zo gevoelig zijn als ze zelf verkiezen.
Dat men in sommige moslimlanden niet vrijelijk van geloof mag veranderen komt mede voort uit deze mentaliteit.
Deze gevoeligheden zorgen ervoor dat het hebben van een andere mening tot misdaad wordt verklaard.
In sommige staten van de USA staat in de wet dat je als atheïst geen publieke functie mag bekleden. Hoewel een dode letter van de wet laat het zien wat de Gaitema's van deze wereld met de rechtsorde doen als ze de kans krijgen.
hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
13 jan 2021, 13:12
hopper schreef:
Ik zie veel verwijzingen naar Credible en Freethinker, maar het is wat Storm zegt: 'If you can't stand the heat, get out of the kitchen'.
I.m.o. zit GG juist tussen de uitersten van Credible en Freethinker in. Bij beiden kreeg ik een ban, ik ben niet in de wieg gelegd voor het volgen van dogma's. Dus ben ik hier op mijn plaats als God-ontkenner.
Dit is niet wat Storm schreef, maar hetgeen ze op FT las.
Terechte opmerking trouwens rekening houdend met de doeleinden van een keuken of een forum of subforum, ook hier op GG

Verder nogmaals de correctie van de reden van de ban:
viewtopic.php?p=293599#p293599
Blijvend en niet aflatend de moderatie provoceren.

Op Credible provoceerde ik de moderatie door God te ontkennen......
Wat is het altijd-zijnde, dat geen wording bezit, en wat is het altijd-wordende, dat nooit is?
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
13 jan 2021, 13:39
hopper schreef:
Inderdaad en de God-ja volger is hier ook op zijn plaats en hoeft m.i. de "' kitchen "' niet te verlaten, omdat andere overtuigingen de keuken "' reuk "' niet aan staat. Persoonlijk hoop ik krachtig dat G G tussen Credible en F T in, een eigen gezicht kan behouden. Dat mogelijkerwijze sommigen dat eigen G G gezicht in een andere persoonlijke voorkeursrichting zouden willen veranderen, is aan betrokkenen.

Maar het geeft geen pas om de God-ja volger te stigmatiseren of uit te schelden. Net zo min als de God-nee volger.
Dergelijke forumdeelnemers kunnen beter voorgoed verwijderd worden. Want zoals we zien worden er nu weer oude koeien opgewarmd.
Wat is het altijd-zijnde, dat geen wording bezit, en wat is het altijd-wordende, dat nooit is?
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Christiaan schreef:
13 jan 2021, 09:45
Je begeeft je op een christelijk geloofsforum en jij verbaast je dat een aantal christenen geloven dat jij als ongelovige door God wordt gestraft? Dat zij God als de ultieme rechtvaardigheid achten en jij voor de grootste zonde in de hel beland? :lol:
Wat had je nu anders verwacht?
Dat ze tot de orde worden geroepen wegens belediging van andere mensen en dat hun geloofswaanzin niet als excuus wordt gebruikt.
peda

Bericht door peda »

EdVaessen schreef:
13 jan 2021, 14:22

In sommige staten van de USA staat in de wet dat je als atheïst geen publieke functie mag bekleden. Hoewel een dode letter van de wet laat het zien wat de Gaitema's van deze wereld met de rechtsorde doen als ze de kans krijgen.
Hallo Ed,

Waarom vraag je niet eerst aan de gelovigen op dit forum of zij ook zulke rigide standpunten innemen. Nu poneer je uitersten aan geloofsopvattingen, maak je die persoonlijk en ga je er totaal aan voorbij dat de Nederlandse wet zulke vormen van discriminatie verbiedt. Bij atheisten is het ook voluit belachelijk om te stellen dat zij Lenin, Stalin, Pol Pot c.s. bewonderen en deze afschuwelijke schrikfiguren gaarne in het zadel zouden zien zitten, zodra zij de kans schoon zien. De meeste personen atheist of gelovige nemen een redelijke middenpositie in en diegenen die uiterste posities innemen op de liniaal en daar geen goede argumentatie voor kunnen leveren, zorgen in eerste aanleg voor krachtig vuurwerk, maar dan volgt forumverwijdering vanwege de onophoudelijke forum onrust verbonden aan hun aanwezigheid. Kijk in dit verband maar eens in rust naar de forum historie.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

EdVaessen schreef:
13 jan 2021, 14:33
Christiaan schreef:
13 jan 2021, 09:45
Je begeeft je op een christelijk geloofsforum en jij verbaast je dat een aantal christenen geloven dat jij als ongelovige door God wordt gestraft? Dat zij God als de ultieme rechtvaardigheid achten en jij voor de grootste zonde in de hel beland? :lol:
Wat had je nu anders verwacht?
Dat ze tot de orde worden geroepen wegens belediging van andere mensen
Ten eerste, jij voelt je beledigd. In feite is het geen belediging, maar een geloofsovertuiging waarbij zij geloven dat God jou zal straffen.
Ten tweede, je begeeft je op een christelijk forum waar dit gedachtengoed (straf voor ongeloof) geen ongewone overtuiging is. En dat wist je van tevoren al. Je zoekt het in feite op. Om dan daar verontwaardigd over te doen ...
Je bent vrij dit forum te verlaten.
callista

Bericht door callista »

:roll: :shock:
Zo'n opmerking had ik van jou niet verwacht.
Zo zie je maar weer...
Storm

Bericht door Storm »

.
Laatst gewijzigd door Storm op 13 jan 2021, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Storm

Bericht door Storm »

Maria K schreef:
13 jan 2021, 13:17
Storm schreef:
@Maria,
Ik wil graag weten waarom hier weken geroddeld mag worden door o.a Callista over Credible en zodra het woord Freethinker valt komt er verzet. Je hebt gelijk maar dit komt mij over als "meten met twee maten''.
Geen idee.
@Maria inderdaad, jij niet, callista wel. Als ik hier alles neer ga plempen wat er over geschreven is en als er nu verontwaardiging is wanneer een ander forum bij naam genoemd wordt dan vind ik dat behoorlijk hypocriet .Zelfs het woord aasgieren, vind ik buiten proporties. Maar goed ander topic.

PS Ik haalde niet FTO aan maar gewoon een topic die iedereen kan lezen.
peda

Bericht door peda »

Storm schreef:
13 jan 2021, 16:36
Maria K schreef:
13 jan 2021, 13:17
Storm schreef:
@Maria,
Geen idee.
@Maria inderdaad, jij niet, callista wel. Als ik hier alles neer ga plempen wat er over geschreven is en als er nu verontwaardiging is wanneer een ander forum bij naam genoemd wordt dan vind ik dat behoorlijk hypocriet .Zelfs het woord aasgieren, vind ik buiten proporties.
Hallo Storm,

Dat op dit forum eigen richting visies worden ingebracht, vind ik niet vreemd. Wie zijn ogen op dit forum gewoon open houdt, weet hoe de verschillende "' hazen "' in welke richting lopen. Mijn gedachten zijn ook bekend en daar ga ik ook nadrukkelijk voor. Dat anderen andere gedachten hebben en daar weer voor gaan, is voor mij zo duidelijk als een klontje. Wie op dit forum welke gedachten koestert, lijkt mij helder en duidelijk. Eenrichtingsverkeer is er gewoon niet. Trajecto en Bonjour bepalen hun richting met het forum en dat beleid onderschrijf ik.
Storm

Bericht door Storm »

@Peda,
Het gaat mij niet om eenrichtingsverkeer, dat hoeft voor mij helemaal niet, integendeel.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

callista schreef:
13 jan 2021, 14:59
:roll: :shock:
Zo'n opmerking had ik van jou niet verwacht.
Zo zie je maar weer...
Van mij niet? Waarom niet? Zeg ik iets verkeerd?
peda

Bericht door peda »

Storm schreef:
13 jan 2021, 17:09
@Peda,
Het gaat mij niet om eenrichtingsverkeer, dat hoeft voor mij helemaal niet, integendeel.
Bij de visie over de toekomst voor het G G forum gaat het mij wel degelijk om de richting. Ik sta nadrukkelijk voor een positionering tussen Credible en F T. Geen dominantie van de klassiek denkende christenen ( Credible ) en geen dominantie van de vrijdenkers ( F T ) . Een eigen gezicht in het midden, dat is mijn persoonlijke voorkeur en dat herken ik bij Trajecto en Bonjour en daar ga ik voor. Mijn favoriete richting, zonder mitsen en maren.
hopper

Bericht door hopper »

EdVaessen schreef:
13 jan 2021, 14:22

Breek me de bek niet open over de USA. Daar mag je ook een putsch plegen zonder dat dat gevolgen heeft, ook al heb je trouw gezworen aan de grondwet.

Er zijn meer dode letters dan levende letters.
Maria K

Bericht door Maria K »

Storm schreef:
13 jan 2021, 16:36
PS Ik haalde niet FTO aan maar gewoon een topic die iedereen kan lezen.
Neem me niet kwalijk, dat ik het daarmee associeerde. :oops:
Ik had niet zo gauw een idee, wat je dan bedoelde.
Hoeft voor mij ook niet verder. :flower1:
Als God zwijgt, kan men Hem laten zeggen, wat men wil. - Jean-Paul Sartre.
Christosoof

Bericht door Christosoof »

Michelangelo schreef:
12 jan 2021, 22:12
EdVaessen schreef:
12 jan 2021, 20:48
Ik maak meteen gebruik van de gelegenheid om dit forum mijn mening te geven over het beheer, een mening die negatief uitvalt. Dat behoeft geen verbazing.

Enige weken geleden mocht lid Gaitema mij en andere ongelovigen vertellen dat we, slechts door het hebben van een andere mening (dan de zijne) over het bovennatuurlijke, door zijn God zullen worden gestraft. Omdat hij zijn God de ultieme rechtvaardigheid acht, worden we daarmee door hem per definitie tot misdadigers bestempeld.
Dat hij zich ‘zorgen’ maakt doet aan de ernst van deze beschuldiging niets af.

Het beheer accepteert dat zulke beschuldigingen hier worden geuit.
Mogelijk komt dat omdat men is opgegroeid in en misvormd door een cultuur waarin het nog steeds normaal wordt gevonden om plaats te nemen op de stoel van de rechter en van daar te oordelen over anderen die buiten het uitverkoren groepje vallen, zuiver en alleen vanwege het hebben van een andere mening over het object van hun verering.
In dat geval zijn de gevoelens van niet-christenen weinig van belang. Men moet toch wat kunnen hebben, nietwaar, in ons land waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel wordt gevoerd?

Als ik echter spreek over een kinderen vermoordende woestijngod, dan opeens is het huis te klein.
Dan promoveert men de gevoelens van christenen tot hoofdzaak en zijn er grenzen aan de vrijheid van meningsuiting.

Het beledigen van mensen met gevoelens zoals ik mag hier wel, zolang men maar netjes en zalvend met twee woordjes spreekt.
Het beledigen van denkbeelden mag niet en het feit dat ik daar regelmatig grof geschut voor gebruik wordt als smoes aangevoerd.

Ik geef het woord aan moderator Bonjour.
Het is één ding om over Trump te mopperen maar om JHWH een kinderen vermoordende woestijngod te noemen...
Ik ben het niet eens met leerstellingen van de islam, maar ik ga hun god niet beledigen.
Echt fout. Kwetsend.
Als je het benoemen van de kindermoord van het godsbeeld dat Jehovah/Jahweh is genoemd wilt verbieden, moet je om een verbod op de bijbel vragen. Zelf ben ik het niet eens met de aanval van EdVaessen op het beheer, en ook niet met zijn bewoordingen. Welwillendheid t.o.v. het christelijk geloof dient wel aanwezig te zijn las ik en dat vind ik terecht. Maar ik ben het wel met hem eens dat het bijzonder vreemd is dat de wraakzuchtigheid, de rancune van het godsbeeld Jehovah/Jahweh niet benoemd mag worden terwijl de veroordeling van andersdenkenden wel als acceptabel wordt aanvaard. Als je niet met elkaar over de verschillende godsbeelden in de bijbel mag spreken, zit er geen beweging meer in het gesprek.

Het is hier lang niet zo erg als op Credible. Daar mag je zelfs de bijbelpassages waarin de kindermoord en de vreselijke wraakteksten van het godsbeeld Jehovah/Jahweh staan, niet noemen en er kort bij zetten dat die teksten voor zich spreken omdat je de wraakzucht van het godsbeeld niet mag noemen. Dus je mag zelfs de bijbelteksten niet aanhalen. Dan krijg je een waarschuwing. Het godsbeeld mag niet besproken worden. Ik ervaar hier op geloofsgesprek juist een welwillend gespreksklimaat vanuit het beheer. Hoewel ik het heel vreemd vind dat sommige niet-christenen niet mogen posten op sommige fora en andere niet-christenen wel. Nou zit ik daar niet mee want ik zou er niet willen posten.
More dearly than the spoken word can tell
Christosoof

hopper schreef:
13 jan 2021, 14:25
Maria K schreef:
13 jan 2021, 13:12
hopper schreef:
Dit is niet wat Storm schreef, maar hetgeen ze op FT las.
Terechte opmerking trouwens rekening houdend met de doeleinden van een keuken of een forum of subforum, ook hier op GG

Verder nogmaals de correctie van de reden van de ban:
viewtopic.php?p=293599#p293599
Blijvend en niet aflatend de moderatie provoceren.

Op Credible provoceerde ik de moderatie door God te ontkennen......
Op credible zit een geradicaliseerde Jehova getuige aan de knoppen. Een soort Trump. Gelukkig is de knop niet nucleair.
Laatst gewijzigd door Christosoof op 14 jan 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Hallo Christosoof,

Zelf benoem ik regelmatig de Gruwel- God op dit forum en heb daarvoor nog niet 1* een reprimande gekregen. Dat op dit forum de Demiurg achtige activiteiten niet mogen worden aangesproken, zie ik dus persoonlijk niet van toepassing. Integendeel en hoera.
Christosoof

peda schreef:
14 jan 2021, 13:57
Hallo Christosoof,

Zelf benoem ik regelmatig de Gruwel- God op dit forum en heb daarvoor nog niet 1* een reprimande gekregen. Dat op dit forum de Demiurg achtige activiteiten niet mogen worden aangesproken, zie ik dus persoonlijk niet van toepassing. Integendeel.
Mee eens peda. Daarom schreef ik ook dat ik het niet met Ed eens ben wat betreft het beheer. Maar ik begreep Eds kleine uitbarsting wel. En ik kan me wel voorstellen dat veroordelingen van christenen ook kunnen gaan irriteren. We blijven wel mens.
Laatst gewijzigd door Christosoof op 14 jan 2021, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

peda schreef:
14 jan 2021, 13:57
Zelf benoem ik regelmatig de Gruwel- God op dit forum en heb daarvoor nog niet 1* een reprimande gekregen.
Als je dat een gemis vindt, moet je even een bericht melden waarin je dit doet. Zal ik je een reprimande geven. :D
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gesloten