Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

In Openbaring 19 wordt in het visioen beschreven dat de Hemel geweld toepast op aarde (de witte ruiter met zijn gevolg aan strijders).

Ja, maar dat is aan het einde van de eindtijd.
Dan komt Jezus met de Zijnen terug en dan worden alle mensen die de mensen het kwaad onder dwang hebben aangedaan,
dus de top van de piramide van het menselijk bestuur, vernietigd.
Ze zullen dan onder de grond kruipen, in hun ondergrondse paleizen, maar ze zullen vernietigd worden.

Er zijn drie opnames, drie wegrukkingen.
De eerste gebeurt zeer spoedig en betreft de eerstelingen, de gemeente van Christus.

De tweede betreft de left behind kerk.
Dat zijn christenen die nu nog verkeerde ideeen blijven houden over bijvoorbeeld geweld en zij worden beproefd in de grote verdrukking.
De mensen die stand houden net zoals die priesters die vermoord werden door jihadisten standhielden,
en die het toch weten te overleven, die worden als tweede weggenomen.
Dus op een later tijdstip.

En helemaal aan het einde worden de joden die tot geloof kwamen en de mensen die door hen tot geloof zijn gekomen, weggenomen. En daarna worden de kwaden vernietigd. Bij de wederkomst van Jezus.
=====================================================================
Hierboven wat teksten uit een ander topic.
Openbaringen is blijkbaar een boek waarin je kunt lezen, wat er in de (nabije) toekomst gaat gebeuren.
Het is dus een profetisch boek op de manier van een toekomst voorspellen.
Daarnaast gaat het gepaard met het nodige geweld vanuit de hemel.

Dit vraagt om een nadere toelichting en het benoemen van de teksten waar dat staat.
Wie kan dit met teksten uit Openbaringen onderbouwen?
Laatst gewijzigd door Nic op 02 apr 2021, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaringen?

Bericht door peda »

ik laat de openingszet aan diegenen die dit in mijn optiek cryptische boekwerk weet te duiden.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaringen?

Bericht door Nic »

peda schreef: 02 apr 2021, 13:55 ik laat de openingszet aan diegenen die dit in mijn optiek cryptische boekwerk weet te duiden.
Hal Lindsey?:
https://www.tweedehandschristelijkeboek ... de-heette/
https://www.bol.com/nl/p/satan-leeft-on ... 005092036/
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Inktvlam »

Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Nu hoop ik natuurlijk wel dat Laura haar 3 opnames hier wil toelichten met verwijzingen naar hoofdstukken uit Openbaring...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

Ik lees het als onwaarachtig sprookje.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Voor een snelle introductie is thebibleproject wel wat (ik zeg niet dat ik het er helemaal mee eens ben).
Het is goed om zo eerst een overzicht van de structuur te krijgen.

Openbaring 1-11:
https://youtu.be/5nvVVcYD-0w

Openbaring 12-22:
https://youtu.be/QpnIrbq2bKo
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:43 Ik lees het als onwaarachtig sprookje.
Dit topic vraagt juist om meer toelichting, dus ga je gang, welke tekst(en) vind je een sprookje.
Ik ga ook mijn best doen...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Nic schreef: 02 apr 2021, 15:45 Voor een snelle introductie is thebibleproject wel wat (ik zeg niet dat ik het er helemaal mee eens ben).
Het is goed om zo eerst een overzicht van de structuur te krijgen.

Openbaring 1-11:
https://youtu.be/5nvVVcYD-0w

Openbaring 12-22:
https://youtu.be/QpnIrbq2bKo
Maar je kunt ook starten met deze video over apocalyptische literatuur:
https://youtu.be/UNDX4tUdj1Y
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

Nic schreef: 02 apr 2021, 15:46
Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:43 Ik lees het als onwaarachtig sprookje.
Dit topic vraagt juist om meer toelichting, dus ga je gang, welke tekst(en) vind je een sprookje.
Ik ga ook mijn best doen...
Je kan beter vragen welke teksten niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:58
Nic schreef: 02 apr 2021, 15:46
Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:43 Ik lees het als onwaarachtig sprookje.
Dit topic vraagt juist om meer toelichting, dus ga je gang, welke tekst(en) vind je een sprookje.
Ik ga ook mijn best doen...
Je kan beter vragen welke teksten niet.
Welke teksten niet?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

Nic schreef: 02 apr 2021, 17:10
Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:58
Nic schreef: 02 apr 2021, 15:46
Messenger schreef: 02 apr 2021, 15:43 Ik lees het als onwaarachtig sprookje.
Dit topic vraagt juist om meer toelichting, dus ga je gang, welke tekst(en) vind je een sprookje.
Ik ga ook mijn best doen...
Je kan beter vragen welke teksten niet.
Welke teksten niet?
Als ik bijbelteksten moet nakijken als corrector is dat teveel werk.

Openbaring van Johannes gaat over de strijd tussen goed en kwaad, het einde der tijden, Satan, het laatste oordeel, de wederkomst van Jezus.
Al die thema's zijn niet aan de orde.

Goed en kwaad zijn waardeoordelen, door mensen bepaald. Een God van de meest zuivere onvoorwaardelijke liefde, die de mens de eveneens onvoorwaardelijke vrije wil laat, oordeelt niet omdat die God niets gebiedt en daardoor de zonde in Gods ogen niet bestaat.

De strijd tussen goed en kwaad en het laatste oordeel, en alles dat daarmee te maken heeft kunnen we wegstrepen.

Satan is een menselijk verzinsel, waaraan het kwaad wordt toegeschreven alsof dit van buiten God komt.
Echter God is alomtegenwoordig, de Alfa en de Omega, alles van begin tot eind, alles-dat-is.

Een correcte bijbeltekst, waar ik niets tegenin kan brengen, vinden we in Jesaja 45 vers 5, 6 en 7:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.

6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Het einde der tijden vindt plaats indien alle delen van God weer opgaan in de oorspronkelijke vorm. Wanneer alles-dat-is verandert in alles-dat-niet-is. Als alle gedesintegreerde individuaties van God weer integreren in de Ene.

De wederkomst van Jezus als Verlosser kan ook worden weggestreept, want waarvan moet God verlost worden, van Zichzelf?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Ik heb de eerste video bekeken over Openbaring 1-11:
https://youtu.be/5nvVVcYD-0w

Het begint met 7 brieven voor de 7 gemeentes, die allerlei beproevingen moesten doorstaan.
Vervolgingen onder een van de keizerlijke opvolgers na Nero genaamd Domitianus waren gaande en wie kon het geloof behouden.

Het verhaal gaat verder met een boekrol verzegeld met zeven zegels.
Wie kan deze openen, wie is er waardig?
Johannes hoort over de leeuw van Juda en de wortel van David, de messiaanse koning.
Maar wat voor koning zal dat zijn, een heerser zoals wij dat gewend zijn?
Dan ziet Johannes dat Jezus wordt voorgesteld als het lam dat geslacht is.

Je ziet dat de NT verhalen over Jezus in Openbaring doorlopen.
Jezus is niet de machtige heerser geworden, die hij in zijn leven ook niet was,
nee het beeld blijft van een nederige en gekruisigde Messias (geen discontinuïteit).

De zegels, trompetten en schalen die dan volgen zijn niet volgens een lineaire tijdschaal, maar vertellen
het verhaal steeds opnieuw als een Russisch matroesjka (poppetjes die in elkaar passen).

Openbaring is een en al verbinding met het OT.
Lees je het OT niet, ja dan snap je weinig van de beelden.

7 zegels verbonden met de vloed
7 trompetten verbonden met (de plagen van) Egypte
7 schalen verbonden met de ballingschap

Het zijn de momenten dat de wereld vol geweld is en dat de volgelingen het moeilijk hebben.
Het loopt nu ook uit op de verbondenheid van de vervolgde volgelingen met Jezus het geslachte lam.
De volgelingen waarvan gezegd wordt dat ze moeten volhouden en zo zelf het beeld zijn van Jezus.

Hoe anders deze uitleg, dan een gemeente die veilig in de hemel wordt opgenomen,
zodat Jezus eens flink wraak kan gaan nemen.

Op naar video 2...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Messenger schreef: 02 apr 2021, 19:58 Als ik bijbelteksten moet nakijken als corrector is dat teveel werk.

Openbaring van Johannes gaat over de strijd tussen goed en kwaad, het einde der tijden, Satan, het laatste oordeel, de wederkomst van Jezus.
Al die thema's zijn niet aan de orde.

Goed en kwaad zijn waardeoordelen, door mensen bepaald. Een God van de meest zuivere onvoorwaardelijke liefde, die de mens de eveneens onvoorwaardelijke vrije wil laat, oordeelt niet omdat die God niets gebiedt en daardoor de zonde in Gods ogen niet bestaat.

De strijd tussen goed en kwaad en het laatste oordeel, en alles dat daarmee te maken heeft kunnen we wegstrepen.

Satan is een menselijk verzinsel, waaraan het kwaad wordt toegeschreven alsof dit van buiten God komt.
Echter God is alomtegenwoordig, de Alfa en de Omega, alles van begin tot eind, alles-dat-is.

Een correcte bijbeltekst, waar ik niets tegenin kan brengen, vinden we in Jesaja 45 vers 5, 6 en 7:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.

6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Het einde der tijden vindt plaats indien alle delen van God weer opgaan in de oorspronkelijke vorm. Wanneer alles-dat-is verandert in alles-dat-niet-is. Als alle gedesintegreerde individuaties van God weer integreren in de Ene.

De wederkomst van Jezus als Verlosser kan ook worden weggestreept, want waarvan moet God verlost worden, van Zichzelf?
Ja als je niet echt grondig de teksten wil bestuderen, dan blijf je steken in ideeën over de strijd tussen goed en kwaad.
Openbaring gaat over het leven destijds onder de Romeinse heerschappij, waar we veel van kunnen leren (vermoed ik).
Maar het is hard werken om de teksten te begrijpen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

Nic schreef: 02 apr 2021, 20:56 Ja als je niet echt grondig de teksten wil bestuderen, dan blijf je steken in ideeën over de strijd tussen goed en kwaad.
Openbaring gaat over het leven destijds onder de Romeinse heerschappij, waar we veel van kunnen leren (vermoed ik).
Maar het is hard werken om de teksten te begrijpen.
Ik heb al uitgelegd dat goed en kwaad menselijke begrippen zijn. Ze komen niet van God, omdat God niet oordeelt als onvoorwaardelijke liefde.

Openbaring geeft een kijkje in de Romeinse heerschappij, maar die was ook mensenwerk met een vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door ben db bd »

Maar het is hard werken om de teksten te begrijpen.
als we nou eens leren gewoon te lezen wat er staat, te geloven (voor waar aan te nemen dus) wat er staat en er van uit te gaan dat de (vele) beeldspraak zichzelf bewijst als beeldspraak, is het dan echt nog zo moeilijk?

De opname wordt in mijn gereformeerde kerk niet geleerd en ja, in Openbaring 3:10 zou een bewijs gevonden worden volgens mijn evangelische leraren voor de opname vóór de grote verdrukking (pretrib.)
Voor de opname zelf moeten we voor mij gaan naar 1 Tess.4 en 1Kor.15

Zelf vrees ik dat het begin van de oordeelruiters van Op.6 al waarneembaar beginnen te worden. (zie om u heen!) Dat bewijst lang niet dat de grote verdrukking reeds begonnen is. (die duurt immers maar 7 jaar)

De schare die niemand tellen kan in Op.7 met als aanloop Op.6 zijn martelaren, welke de kop afgehakt zijn om hun christelijke getuigenis. Die komen gewoon als zielen in de hemel (onder het altaar) aan. Dat vind ik geen opname als de wegrukking. In Op. 20 zien we hen als weer levende mensen (1e opstanding) in het Vrederijk terugkomen, en ze mogen dan met Christus 1000 jaar mee regeren..
Bij de wat wij opname noemen, behoort de metamorfose van een nieuw hemels opstandingslichaam, net als van de Heere Jezus Zelf (en de engelen). Trouwens benodigd om in de immense ruimte van de 2200 km. hoge nieuwe hemel vrij van tijd en plaats te kunnen functioneren. (de Bijbel zit vol logica)

Verder neem ik nergens nog een opname waar, behoudens Hemelvaartsdag. (ook wel in het OT)
De wederkomst van de Heere Jezus, zoals Op.19 ons die schetst, gaat niet gepaard met een opname, toch?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

ben db bd schreef: 04 apr 2021, 19:54
Maar het is hard werken om de teksten te begrijpen.
als we nou eens leren gewoon te lezen wat er staat, te geloven (voor waar aan te nemen dus) wat er staat en er van uit te gaan dat de (vele) beeldspraak zichzelf bewijst als beeldspraak, is het dan echt nog zo moeilijk?

De opname wordt in mijn gereformeerde kerk niet geleerd en ja, in Openbaring 3:10 zou een bewijs gevonden worden volgens mijn evangelische leraren voor de opname vóór de grote verdrukking (pretrib.)
Voor de opname zelf moeten we voor mij gaan naar 1 Tess.4 en 1Kor.15

Zelf vrees ik dat het begin van de oordeelruiters van Op.6 al waarneembaar beginnen te worden. (zie om u heen!) Dat bewijst lang niet dat de grote verdrukking reeds begonnen is. (die duurt immers maar 7 jaar)

De schare die niemand tellen kan in Op.7 met als aanloop Op.6 zijn martelaren, welke de kop afgehakt zijn om hun christelijke getuigenis. Die komen gewoon als zielen in de hemel (onder het altaar) aan. Dat vind ik geen opname als de wegrukking. In Op. 20 zien we hen als weer levende mensen (1e opstanding) in het Vrederijk terugkomen, en ze mogen dan met Christus 1000 jaar mee regeren..
Bij de wat wij opname noemen, behoort de metamorfose van een nieuw hemels opstandingslichaam, net als van de Heere Jezus Zelf (en de engelen). Trouwens benodigd om in de immense ruimte van de 2200 km. hoge nieuwe hemel vrij van tijd en plaats te kunnen functioneren. (de Bijbel zit vol logica)

Verder neem ik nergens nog een opname waar, behoudens Hemelvaartsdag. (ook wel in het OT)
De wederkomst van de Heere Jezus, zoals Op.19 ons die schetst, gaat niet gepaard met een opname, toch?
Hallo Ben, interessant dat je wat teksten noemt, maar jij bent blijkbaar ook niet onder de indruk van die teksten...

HSV
Openbaring 3:10 Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
Naardense:
omdat je het woord van mijn volharding hebt bewaard, zal ook ik je bewaren in het uur van de beproeving
dat gaat komen over heel de bewoonde (wereld), om de bewoners van de aarde op de proef te stellen;

Naardense lijkt me logischer....

Laura had ook wat ideeën bij de opnames, maar heeft tot nu toe geen onderbouwing gegeven, wellicht dit topic
nog niet gelezen en gaat het nog komen.
Maar 1 Tess 4 en 1 Kor 15 kun je daar wat meer toelichting bij geven?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Nic, de drie bruiden van Christus zijn niet zozeer alleen gebaseerd op Openbaring maar vooral op de evangeliën. De hele bijbel bevat schaduwbeelden die vooruitwijzingen zijn. De reden voor sommige verschillen tussen de evangeliën wordt dan ook duidelijk. Omdat er schijnbaar hier een grote groep mensen is met allergie voor bijbelteksten heb ik je vraag nog maar niet beantwoord. Deze rubriek staat niet bij het besloten gedeelte. Maar ik heb net de beschrijving gelezen en hier moet het wel kunnen. Ik kom er morgen of overmorgen op terug.
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Kessel »

Nic schreef: 02 apr 2021, 20:13 De zegels, trompetten en schalen die dan volgen zijn niet volgens een lineaire tijdschaal, maar vertellen
het verhaal steeds opnieuw als een Russisch matroesjka (poppetjes die in elkaar passen).
Hoi Nic,

Die indruk krijg ik in ieder geval wel ja als ik Openbaring lees. Namelijk dat hetzelfde verhaal 4 keer op een andere manier wordt uitgelegd. Alsof het boek in 4 stukken kan worden ingedeeld. Bedachtzaam noem jij elk stuk een Russisch matroesjka poppetje. Mooie vergelijking :thumb1:

Het doet me ook denken aan de film Pulp Fiction waar je ziet dat er 3 verschillende verhaallijnen door elkaar heen lopen en naar verloop blijkt hoe ze met elkaar in verband staan. Een film van een eigenaardig karakter. Wat hem overigens extra komisch maakt. Alleen in deze film wordt niet 3 keer hetzelfde verhaal anders verteld, maar zijn het wel verhalen die aan elkaar gelinkt worden.

Ook lijken bij Openbaring het beest uit de zee en het beest uit de aarde tegelijkertijd op verschillende plaatsen te regeren. Het ene beest die erop afgestemd is om mensen uit het heidendom te misleiden en dit lijkt het belangrijkste beest. Het andere beest die op een joodse manier in Israël te werk gaat. Later komen beide beesten bij elkaar. Beiden zijn dezelfde geest. De duivel. Zodat het lijkt dat de duivel op 2 plaatsen tegelijk kan zijn. Eenmaal bij elkaar gekomen maken ze er nog een derde bij, dat beeld, die vervolgens ook weer zijn eigen weg kan gaan. Ook hierbij zie je dingen uit het oude- en nieuwe testament terug. De duivel zal zich als God voordoen. Met het scheppen van dat beeld herhaalt hij in feite God's schepping van Adam nog een keer zodat het de Joden betrouwbaar over zal komen. Alsof de duivel wil bewijzen dat hij God is door dat beeld een geest van leven te schenken. Echter wie de Schrift goed kent zal daarop voorbereid zijn, omdat we ervoor gewaarschuwd worden, maar ik zou zeggen dat degenen die de Schrift in een verre achterhoek van hun herinnering bewaren heel goed wel eens verleid zouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Kessel schreef: 05 apr 2021, 02:15
Nic schreef: 02 apr 2021, 20:13 De zegels, trompetten en schalen die dan volgen zijn niet volgens een lineaire tijdschaal, maar vertellen
het verhaal steeds opnieuw als een Russisch matroesjka (poppetjes die in elkaar passen).
Hoi Nic,

Die indruk krijg ik in ieder geval wel ja als ik Openbaring lees. Namelijk dat hetzelfde verhaal 4 keer op een andere manier wordt uitgelegd. Alsof het boek in 4 stukken kan worden ingedeeld. Bedachtzaam noem jij elk stuk een Russisch matroesjka poppetje. Mooie vergelijking :thumb1:

Het doet me ook denken aan de film Pulp Fiction waar je ziet dat er 3 verschillende verhaallijnen door elkaar heen lopen en naar verloop blijkt hoe ze met elkaar in verband staan. Een film van een eigenaardig karakter. Wat hem overigens extra komisch maakt. Alleen in deze film wordt niet 3 keer hetzelfde verhaal anders verteld, maar zijn het wel verhalen die aan elkaar gelinkt worden.

Ook lijken bij Openbaring het beest uit de zee en het beest uit de aarde tegelijkertijd op verschillende plaatsen te regeren. Het ene beest die erop afgestemd is om mensen uit het heidendom te misleiden en dit lijkt het belangrijkste beest. Het andere beest die op een joodse manier in Israël te werk gaat. Later komen beide beesten bij elkaar. Beiden zijn dezelfde geest. De duivel. Zodat het lijkt dat de duivel op 2 plaatsen tegelijk kan zijn. Eenmaal bij elkaar gekomen maken ze er nog een derde bij, dat beeld, die vervolgens ook weer zijn eigen weg kan gaan. Ook hierbij zie je dingen uit het oude- en nieuwe testament terug. De duivel zal zich als God voordoen. Met het scheppen van dat beeld herhaalt hij in feite God's schepping van Adam nog een keer zodat het de Joden betrouwbaar over zal komen. Alsof de duivel wil bewijzen dat hij God is door dat beeld een geest van leven te schenken. Echter wie de Schrift goed kent zal daarop voorbereid zijn, omdat we ervoor gewaarschuwd worden, maar ik zou zeggen dat degenen die de Schrift in een verre achterhoek van hun herinnering bewaren heel goed wel eens verleid zouden kunnen worden.
Mooie reactie.
Het idee van de Russische poppetjes had ik niet zelf verzonnen, maar uit de 1ste video van thebibleproject.
Zie viewtopic.php?p=337710#p337710

Het beeld van de mens die God wil zijn tegenover het beeld van God, dat God voor de mens heeft bestemd (Gen. 1).
Mooie verbinding.
Natuurlijk ook het 2de gebod van de 10 geboden.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Kessel »

Om nog eens terug te komen op de matroesjka poppetjes... een oude bijbel-vertaling geeft hierbij de volgende aantekening:
In eerste instantie wordt Openbaring opgedeeld in een proloog (1:1 - 8) en 3 afdelingen.
De eerste afdeling gaat over de geschiedenis van de kerk (1:9 tot 3:22).
Tweede afdeling noemen ze Geschiedenis der kerk in Gods raadsbesluiten (4:1 tot 8:1).
Derde afdeling noemen ze de geschiedenis der kerk in de toekomst (8:2 tot 22:5).

Deze derde afdeling kan weer onderscheiden worden in 3 grote delen waarin het volgende wordt omschreven:
1. De toekomstige strijd en zegepraal der kerk (hoofdstuk 8 tot 14).
2. Het wraakgericht over haar vijanden met haar toekomstige rust in de tijd (15:1 tot 20:6).
3. Tenslotte haar voleindiging bij het laatste oordeel (20:7 tot 22:5).

In hun aantekening schrijven ze dat de eerste twee delen van de derde afdeling beide een groot visioen bevatten, waarin telkens onder een ander beeld (engelen-tafereel, steden-tafereel, beesten-tafereel) ongeveer hetzelfde wordt aangekondigd over de hevige strijd met de zegepraal, en het wraakgericht met de vergelding.

Nu vind ik Openbaring zelf ook moeilijk om te begrijpen en of het echt waar is, weet ik niet, maar ik krijg sterk de indruk dat hetzelfde verhaal een paar keer achter elkaar op een andere manier verteld wordt.
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Kessel »

Nic schreef: 05 apr 2021, 10:34Het beeld van de mens die God wil zijn tegenover het beeld van God, dat God voor de mens heeft bestemd (Gen. 1).
Mooie verbinding.
Natuurlijk ook het 2de gebod van de 10 geboden.
Ja het zijn allemaal verbindingen die je kunt maken. Ben db bd schrijft over 7 jaar van grote verdrukking, ook jaarweek genoemd. Deze wordt weer opgedeeld in 2 keer 3,5 jaar. De laatste 3,5 jaar wordt de heilige stad ingenomen.
Een andere verbinding die ik maak is de volgende:
We zien dat God zijn intrede doet met een scheppingswonder en via het joodse volk met het oude verbond zich met de wereld gaat verenigen. De vader die geest is.
Dan komt de zoon. Het lichaam. De vader komt dus weer (of is er voor hun nog steeds), maar nu in een lichaam. Dit keer wordt het nieuwe verbond gemaakt en die gaat via Israël door naar de heidenen.
Echter die twee beesten lijken precies omgekeerd te komen, want eerst komt het beest uit de zee, het beest voor het heidendom. Pas na 3,5 jaar weten de twee beesten de heilige stad in te nemen en daar gaat het de laatste 3,5 jaar verder, waar hij dan nog dat scheppingswonder met dat beeld gaat verrichten.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Kessel schreef: 05 apr 2021, 10:52
Nic schreef: 05 apr 2021, 10:34Het beeld van de mens die God wil zijn tegenover het beeld van God, dat God voor de mens heeft bestemd (Gen. 1).
Mooie verbinding.
Natuurlijk ook het 2de gebod van de 10 geboden.
Ja het zijn allemaal verbindingen die je kunt maken. Ben db bd schrijft over 7 jaar van grote verdrukking, ook jaarweek genoemd. Deze wordt weer opgedeeld in 2 keer 3,5 jaar. De laatste 3,5 jaar wordt de heilige stad ingenomen.
Een andere verbinding die ik maak is de volgende:
We zien dat God zijn intrede doet met een scheppingswonder en via het joodse volk met het oude verbond zich met de wereld gaat verenigen. De vader die geest is.
Dan komt de zoon. Het lichaam. De vader komt dus weer (of is er voor hun nog steeds), maar nu in een lichaam. Dit keer wordt het nieuwe verbond gemaakt en die gaat via Israël door naar de heidenen.
Echter die twee beesten lijken precies omgekeerd te komen, want eerst komt het beest uit de zee, het beest voor het heidendom. Pas na 3,5 jaar weten de twee beesten de heilige stad in te nemen en daar gaat het de laatste 3,5 jaar verder, waar hij dan nog dat scheppingswonder met dat beeld gaat verrichten.
Het zou mij niet verbazen dat heel Openbaring een ‘andere’ manier van vertellen is, van het paasevangelie.
Jezus het lam dat wordt verlaagd (vertrapt), maar God, die deze knecht verhoogt.
Hierin klinkt een oordeel (een keihard nee) tegen het geweld en de boze machten van deze wereld,
maar bovenal (boven het nee uit) klink het ja, voor de mensheid.

Je kunt je wel afvragen hoe dat visioen van een nieuwe hemel en aarde dat er gaat komen, moet lezen.
Het is al eerder op het forum voorbijgekomen.
De parabel van de talenten en de ponden zegt dat de koning/heer (Jezus) weggaat en zijn dienaren mee moeten werken.
Toch lijkt er toch nog een ‘hemelse’ interventie nodig, wat dan de wederkomst van de koning/heer (Jezus) heet.
Maar dat lijkt meer een ‘balans’ opmaken.

Een andere zienswijze is om het totaal niet meer in de komende tijd te plaatsen, maar volkomen in het moment nu.
Het is hierbij geen ‘echte’ toekomstvoorspelling
Het gaat erom wat je nu doet, met deze wetenschap. Welke kant kies je?
Je kiest nu , met de wetenschap dat dit in de komende tijd de goede kant blijkt te zijn.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Nic schreef: 05 apr 2021, 11:59

Je kunt je wel afvragen hoe dat visioen van een nieuwe hemel en aarde dat er gaat komen, moet lezen.
Het is al eerder op het forum voorbijgekomen.
De parabel van de talenten en de ponden zegt dat de koning/heer (Jezus) weggaat en zijn dienaren mee moeten werken.
Toch lijkt er toch nog een ‘hemelse’ interventie nodig, wat dan de wederkomst van de koning/heer (Jezus) heet.
Maar dat lijkt meer een ‘balans’ opmaken.

Als rode draad lees ik dat de mensheid nooit in staat zal zijn om hier op aarde voor alle bewoners een "' paradijs "" te maken.
De mens zal in de rode draad nooit de biologische dood kunnen uitschakelen, noch het visioen van de harmonische samenleving op eigen kracht kunnen realiseren.
Omdat de voorstaande zin, nu precies de bedoeling van God met de mens in onderlinge verbondenheid, definieert, maakt God het uiteindelijk Zelve in orde.
Humanisme lukt niet en faalt. God Regelt Zijn Bedoeling en wie zich daarin niet wenst te schikken, wordt met geweld uitgeschakeld. Je mag zulks eufemistisch "" balans opmaken "" noemen.

Hoe dit gaat lukken onder gelijktijdig behoud van de "" vrije wil "' van de mens ( onder de nieuwe paradijs achtige omstandigheden) is een raadsel dat op een ander topic aan de orde komt.
Laatst gewijzigd door peda op 05 apr 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

peda schreef: 05 apr 2021, 13:15
Omdat de voorstaande zin, nu precies de bedoeling van God met de mens in onderlinge verbondenheid, definieert, maakt God het uiteindelijk Zelve in orde.
Volgens mij een wachten op Godot.
Humanisme lukt niet en faalt. God Regelt Zijn Bedoeling en wie zich daarin niet wenst te schikken, wordt met geweld uitgeschakeld. Je mag zulks eufemistisch "" balans opmaken "" noemen.
Klinkt aantrekkelijk. :roll: ..slikken of stikken.... :shock:
Nou, ik geef het Humanisme meer punten voor een leefbare samenleving...

Openbaring plaats ik die desbetreffende tijd...en zie ik niet als een of andere toekomstvisie of zo.
Nero etc.