Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

Laura schreef: 09 apr 2021, 23:36
hopper schreef: 09 apr 2021, 23:30
Laura schreef: 09 apr 2021, 21:36
hopper schreef: 09 apr 2021, 21:13
Laura schreef: 09 apr 2021, 20:33
Aan ons lichaam kleven teveel zonde, ziekte en zwakheid. Daardoor kunnen we in dit lichaam niet in de Hemel verblijven. Het moet aangepast worden aan de Hemelse heiligheid en dat zal in een ondeelbaar ogenblik plaatsvinden zegt Paulus.
Ok. Maar hoe is dit dan te verenigen met een wederopstanding in het vlees (de verrijzenis van het lichaam) uit de Apostolische geloofsbelijdenis?

Of geloof jij in een geloof waarin de Apostolische geloofsbelijdenis ketterij is?
Ook dit is een schijntegenstelling die je maakt. We praten hier met opengeslagen bijbel staat er. Zie de genoemde teksten over het lichaam en de verandering die het moet ondergaan. De wederopstanding wordt voltooid in de transformatie, de Opname. Zegt Jezus bij monde van Paulus.
Ok. Dan geef je geen antwoord als ik moeilijke vragen stel.

Ik heb je antwoord gegeven. Je werpt schijntegenstellingen op. De Opname bevestigt het apostolicum en is er niet mee in strijd.

Eerst schrijf je dat ons lichaam niet in de hemel kan verblijven en vervolgens kan het op een of andere geheimzinnige manier toch weer wel.

Het is net als met het "Niet mijn wil geschiedde". Via een sluipweggetje introduceer je toch weer je eigen willen.

Mag van mij allemaal, maar erg consistent in je beweringen ben je niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door hopper »

Laura schreef: 09 apr 2021, 21:36 Zegt Jezus bij monde van Paulus.
Wat bedoel je hier eigenlijk? Sprak Jezus door de mond van Paulus?

https://bijbel.eo.nl/bijbelse-achtergro ... tel-paulus

Volgens deze bron was Paulus nog christenen aan het vervolgen toen Jezus nog leefde.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 19:39
Piebe Paulusma schreef: 09 apr 2021, 18:18
peda schreef: 09 apr 2021, 16:42 Hallo Piebe,

Inderdaad is Jesaja 26 vers 19 een interessante. Wordt hier een duidelijke link gelegd met de latere christelijke opstanding der doden?
Ik ken de joodse uitleg niet en ook niet de daar gehuldigde datering van het geschrift. Er waren m.i. meerdere "" Jesaja's "" verantwoordelijk voor het tot stand komen van het totale geschrift.
Uit het gegeven dat de Sadduceeërs niet in de opstanding geloofden en de Farizeeërs wel, kan je concluderen dat er geen consensus was over die tekst in de dagen van Christus als mens. Dat de eerstgenoemde sekte is verdwenen na de val van de tweede tempel en de orthodoxe jood die overbleef wél gelooft in de fysieke opstanding (daarom mogen joodse graven niet geruimd worden) is genoeg info om zelf te kunnen invullen hoe die tekst gelezen wordt door de 'moderne' orthodoxe jood.
De Sadduceeën beschouwden alleen de Torah als gezaghebbend. Voor hen geen opstanding. Daarom waren ze ook 'sad you see'.
I c now! :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 21:47
hopper schreef: 09 apr 2021, 21:13
Laura schreef: 09 apr 2021, 20:33
Aan ons lichaam kleven teveel zonde, ziekte en zwakheid. Daardoor kunnen we in dit lichaam niet in de Hemel verblijven. Het moet aangepast worden aan de Hemelse heiligheid en dat zal in een ondeelbaar ogenblik plaatsvinden zegt Paulus.
Ok. Maar hoe is dit dan te verenigen met een wederopstanding in het vlees (de verrijzenis van het lichaam) uit de Apostolische geloofsbelijdenis?

Of geloof jij in een geloof waarin de Apostolische geloofsbelijdenis ketterij is?
Johannes 3:13 geeft aan dat mensen niet naar de hemel gaan. Genesis laat duidelijk zien wat God's voornemen is. Een aards paradijs. Dat wordt hersteld. Mensen krijgen een nieuw verbeterd lichaam. Zoals Christus liet zien na de opstanding.
Kun je dit rijmen met Johannes 14:

2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.


en zo ja; hoe?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Michelangelo »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 00:01
Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 21:47
hopper schreef: 09 apr 2021, 21:13
Laura schreef: 09 apr 2021, 20:33
Aan ons lichaam kleven teveel zonde, ziekte en zwakheid. Daardoor kunnen we in dit lichaam niet in de Hemel verblijven. Het moet aangepast worden aan de Hemelse heiligheid en dat zal in een ondeelbaar ogenblik plaatsvinden zegt Paulus.
Ok. Maar hoe is dit dan te verenigen met een wederopstanding in het vlees (de verrijzenis van het lichaam) uit de Apostolische geloofsbelijdenis?

Of geloof jij in een geloof waarin de Apostolische geloofsbelijdenis ketterij is?
Johannes 3:13 geeft aan dat mensen niet naar de hemel gaan. Genesis laat duidelijk zien wat God's voornemen is. Een aards paradijs. Dat wordt hersteld. Mensen krijgen een nieuw verbeterd lichaam. Zoals Christus liet zien na de opstanding.
Kun je dit rijmen met Johannes 14:

2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.


en zo ja; hoe?
https://www.seedbed.com/fathers-house-many-mansions/
Hier wordt het uitgelegd.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Michelangelo schreef: 10 apr 2021, 00:09
Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 00:01
Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 21:47
hopper schreef: 09 apr 2021, 21:13
Laura schreef: 09 apr 2021, 20:33
Aan ons lichaam kleven teveel zonde, ziekte en zwakheid. Daardoor kunnen we in dit lichaam niet in de Hemel verblijven. Het moet aangepast worden aan de Hemelse heiligheid en dat zal in een ondeelbaar ogenblik plaatsvinden zegt Paulus.
Ok. Maar hoe is dit dan te verenigen met een wederopstanding in het vlees (de verrijzenis van het lichaam) uit de Apostolische geloofsbelijdenis?

Of geloof jij in een geloof waarin de Apostolische geloofsbelijdenis ketterij is?
Johannes 3:13 geeft aan dat mensen niet naar de hemel gaan. Genesis laat duidelijk zien wat God's voornemen is. Een aards paradijs. Dat wordt hersteld. Mensen krijgen een nieuw verbeterd lichaam. Zoals Christus liet zien na de opstanding.
Kun je dit rijmen met Johannes 14:

2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.


en zo ja; hoe?
https://www.seedbed.com/fathers-house-many-mansions/
Hier wordt het uitgelegd.
Dus jij onderschrijft de mening van Howard Snyder? Ik kan me zo voorstellen dat hier verschillende opvattingen over zijn.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7604
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

peda schreef: 09 apr 2021, 09:29
Nic schreef: 08 apr 2021, 22:49

Openbaring gaat m.i. ook over het heden (en daar hebben we het meeste aan).
Dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere bijbelverhalen.

Het is m.i. inderdaad geen toekomstvoorspelling waar je de krant steeds naast legt, maar mag je het profetisch noemen?
De Openbaring gaat inderdaad ook over het heden, maar dan wel met een wenkend perspectief dat het uiteindelijk goed komt voor de ware gelovigen ( de profetie ). Is die profetie een keiharde belofte of is de goede afloop niet meer als een vertroosting zonder enige harde realiteit. De bijbel lezen als een beschrijving van voortdurende ellende op de aarde, is zeker waar, maar de bijbel geeft m.i. juist voor gelovigen de garantie dat de ellende niet eeuwig voortduurt. Omdat die garantie mij persoonlijk niet aanspreekt, reken ik mij niet tot de gelovigen. Ik kijk eerlijk gezegd meer naar de mens die verbetering moet aanbrengen, als naar God die het met Zijn Toverstokje in orde gaat brengen. Openbaring zie ik wat dat Toverstokje betreft als het verhaal van een sprookje waar het eind goed, al goed hoogtij viert. Kortom realiteit aangaande de beschrijving van ellende, een sprookje aangaande de beschreven oplossing. De preterist heeft m.i. theologisch gelijk.
Wat is dan het theologische standpunt van de preterist ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7604
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 09 apr 2021, 15:25
callista schreef: 09 apr 2021, 14:32
Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 14:12

De bijbel boeken werden geschreven voor het jaar 70. Was het later dan zou er zeker melding zijn gemaakt van de vernietiging van tempel en stad.
Bovendien krijgt Johannes in het boek Openbaring de opdracht om de tempel te gaan meten. Dit is weliswaar een visioen. Maar ik concludeer er wel uit dat de tempel dus nog bestond.
De meeste Bijbelboeken zijn geschreven NA 70....dus na de joodse oorlog...
Dat sommigen ze Voor 70 plaatsen is om de zg. profetieën te laten uitkomen.......de JG doen dat o.a. ook.
Behalve de brieven van Paulus..die zijn rond 50, dus ver voor de evangeliën...
De dateringen gebeuren onafhankelijk en dat er in Openbaring met geen woord gerept wordt over de verwoesting van de tweede tempel maakt een late datering zeer onwaarschijnlijk. En wat miep je nou over zogenaamde profetieën, niet zo lang geleden hield je nog een pleidooi voor de vervulling van het OT.
De kwestie van de de 2e tempel(als hij er ooit komt) heeft inderdaad niets met de Apocalyps te maken zou die er zijn die tweede tempel zal hij ook vergaan zoals deze wereld zal vergaan met al het kwaad en goddeloosheid;zo dat de geestelijke tempel als het volmaakte waarheid zal worden en daar in de Kerk als de Bruid;ken uw Theologie van de tijd na deze tijd die zal vergaan.Het Schone Het Goede Het Ware alleen zal heersen in Zijn Eeuwig Licht.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 00:38 ...
Beste Snelheid sorry voor dit off topic-vraagje maar weet je zeker dat 'VERITAS VOS LIBERRABIT' goed gespeld is? Ik heb het idee dat het 'VERITAS VOS LIBERABIT' moet zijn; dus één R minder.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 00:38
Piebe Paulusma schreef: 09 apr 2021, 15:25
callista schreef: 09 apr 2021, 14:32
Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 14:12

De bijbel boeken werden geschreven voor het jaar 70. Was het later dan zou er zeker melding zijn gemaakt van de vernietiging van tempel en stad.
Bovendien krijgt Johannes in het boek Openbaring de opdracht om de tempel te gaan meten. Dit is weliswaar een visioen. Maar ik concludeer er wel uit dat de tempel dus nog bestond.
De meeste Bijbelboeken zijn geschreven NA 70....dus na de joodse oorlog...
Dat sommigen ze Voor 70 plaatsen is om de zg. profetieën te laten uitkomen.......de JG doen dat o.a. ook.
Behalve de brieven van Paulus..die zijn rond 50, dus ver voor de evangeliën...
De dateringen gebeuren onafhankelijk en dat er in Openbaring met geen woord gerept wordt over de verwoesting van de tweede tempel maakt een late datering zeer onwaarschijnlijk. En wat miep je nou over zogenaamde profetieën, niet zo lang geleden hield je nog een pleidooi voor de vervulling van het OT.
De kwestie van de de 2e tempel(als hij er ooit komt) heeft inderdaad niets met de Apocalyps te maken zou die er zijn die tweede tempel zal hij ook vergaan zoals deze wereld zal vergaan met al het kwaad en goddeloosheid;zo dat de geestelijke tempel als het volmaakte waarheid zal worden en daar in de Kerk als de Bruid;ken uw Theologie van de tijd na deze tijd die zal vergaan.Het Schone Het Goede Het Ware alleen zal heersen in Zijn Eeuwig Licht.
Maat, ik denk dat je de derde tempel bedoelt want de tweede stond immers nog in de dagen dat Johannes zijn Openbaring kreeg. In mijn optiek is het lichaam van Christus de derde tempel, zie Johannes 2:

19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.
20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is over dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?
21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 00:46
Snelheid schreef: 10 apr 2021, 00:38 ...
Beste Snelheid sorry voor dit off topic-vraagje maar weet je zeker dat 'VERITAS VOS LIBERRABIT' goed gespeld is? Ik heb het idee dat het 'VERITAS VOS LIBERABIT' moet zijn; dus één R minder.
Waarde@Bastiaan73 Latijn is niet onze moedertaal maar wij hebben het wel gehad en inderdaad het moet met een R,je hebt gelijk,hoe die 2e R er bij komt nou ja geen flauw idee of wij hebben niet op gelet, dank wij gaan het veranderen. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7604
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
Welles.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
En er wordt niets miszegd. Discussie is discussie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 10 apr 2021, 00:57
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
Welles.
Maar toen je christenen betichte van huiselijk geweld mocht ik me niet aangesproken voelen? Bijzondere logica, daar mag je gerust wat meer over vertellen! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 01:02
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
En er wordt niets miszegd. Discussie is discussie.
Klopt en zeker van iemand die op een christelijk forum regelmatig onrecht binnen de christelijke gemeenschap aan de kaak stelt vind ik het bijzonder!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7604
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 01:10
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:57
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
Welles.
Maar toen je christenen betichte van huiselijk geweld mocht ik me niet aangesproken voelen? Bijzondere logica, daar mag je gerust wat meer over vertellen! :D
Dahaaaaaag Piebe!
Je beschuldigd me nu weer van iets wat ik niet gedaan heb.
Bij de les blijven hè, ook op dit tijdstip, anders moet ik FOEI :naughty: zeggen.
viewtopic.php?p=329821#p329821
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
Je wordt door de antichrist gedwongen. Je mag niet kopen of verkopen als je niet zijn merkteken neemt, dus dan heb je niets te eten en als je in God gelooft, word je onthoofd met een zwaard van de Shriners, droomde Ken Peters. Niet het zwaard van de humanisten.
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 01:11
Snelheid schreef: 10 apr 2021, 01:02
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 00:41
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
O maar jij voelt je toch niet aangesproken als er iets over een collectief gezegd wordt? ;)
En er wordt niets miszegd. Discussie is discussie.
Klopt en zeker van iemand die op een christelijk forum regelmatig onrecht binnen de christelijke gemeenschap aan de kaak stelt vind ik het bijzonder!
Zij zal wel even bepalen wat er hier gezegd mag worden niet dus,dat bepalen de forumleden helemaal zelf voorts is er niet miszegd, en een discussie is discussie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 08:27
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 09 apr 2021, 17:36 Jezus dwingt helemaal niemand om de levende God te aanbidden, maar men zal wel gedwongen worden om het beest te aanbidden.
Wordt men dan door Jezus of door God gedwongen om het beest te aanbidden?
Maar waarom dan?

P.S.
viewtopic.php?p=339138#p339138
Ik lees hier net dat het volgens jou door humanisten is. Ik vind dat wel een hele nare aanklacht naar humanisten toe. Daar reken ik mezelf namelijk ook toe.
Je wordt door de antichrist gedwongen. Je mag niet kopen of verkopen als je niet zijn merkteken neemt, dus dan heb je niets te eten en als je in God gelooft, word je onthoofd met een zwaard van de Shriners, droomde Ken Peters. Niet het zwaard van de humanisten.
De antichrist is heel humanistisch. Hij zal alles voor de mensen oplossen. Hij geeft heel veel om de volksgezondheid, klimaat en milieu, de financiële problemen van de mensen in de hele wereld. Als een groot humanistisch wonder heeft hij schijnbaar de oplossingen. Maar hij is goddeloos. De Bijbel zegt dat we de tijd kunnen zien naderen (Hebreeën 10: 25). Die tijd is zeer nabij.
Veel christenen kunnen nu al niet meer kopen en verkopen door de financiële discriminatie door de banken en de Big-Tech. Mollie, de betaalpartner voor veel online bestellingen en donaties heeft het contract met sommige christenen die kritisch zijn op het vaccin opgezegd. De reden is dat die christenen geen voorstander zijn van het vaccin. Puur getreiter en discriminatie van iemand die anders denkt. Ook andere kritische platvormen hebben dit soort censuur ondervonden. Het is duidelijk dat we in een geestelijke strijd verwikkeld zijn, maar we laten ons niet uit het veld slaan. Er worden nieuwe betaal en donatie modules ontwikkeld. Het is goed om te bidden voor al onze christenvrienden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Lijkt mij meer op complotdenken......al dat gepraat over het Beest en de antichrist en nog meer vreemde zaken; zevenkoppige dieren etc.........het komt alleen maar in Openbaring voor....
Verder nergens volgens mij.....
peda
Berichten: 20569
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Petra schreef: 10 apr 2021, 00:22
peda schreef: 09 apr 2021, 09:29
Nic schreef: 08 apr 2021, 22:49

Openbaring gaat m.i. ook over het heden (en daar hebben we het meeste aan).
Dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere bijbelverhalen.

Het is m.i. inderdaad geen toekomstvoorspelling waar je de krant steeds naast legt, maar mag je het profetisch noemen?
De Openbaring gaat inderdaad ook over het heden, maar dan wel met een wenkend perspectief dat het uiteindelijk goed komt voor de ware gelovigen ( de profetie ). Is die profetie een keiharde belofte of is de goede afloop niet meer als een vertroosting zonder enige harde realiteit. De bijbel lezen als een beschrijving van voortdurende ellende op de aarde, is zeker waar, maar de bijbel geeft m.i. juist voor gelovigen de garantie dat de ellende niet eeuwig voortduurt. Omdat die garantie mij persoonlijk niet aanspreekt, reken ik mij niet tot de gelovigen. Ik kijk eerlijk gezegd meer naar de mens die verbetering moet aanbrengen, als naar God die het met Zijn Toverstokje in orde gaat brengen. Openbaring zie ik wat dat Toverstokje betreft als het verhaal van een sprookje waar het eind goed, al goed hoogtij viert. Kortom realiteit aangaande de beschrijving van ellende, een sprookje aangaande de beschreven oplossing. De preterist heeft m.i. theologisch gelijk.
Wat is dan het theologische standpunt van de preterist ?
Voor het vakgebied "' preterisme "" is eigenlijk Piebe, de uitlegger. Bijna het gehele Johannesverhaal speelt zich in feitelijke zin af ten tijde van de vernietiging van de tempel ( ca 70 n C ) alsmede Jeruzalem en beschrijft voorts de verdere toekomst van Israel en wereld in geestelijke zin. Dus niet wachten op een feitelijk sint Juttemis, zoals de meeste christenen doen, dat is inmiddels reeds achter de rug, maar begrijpen dat geestelijk bezien het gehele scenario zo'n 1900 jaren geleden van start is gegaan en nu op weg is naar afronding. Jezus is dus 1900 jaren geleden reeds met zijn hemelheerscharen uit de Hemel teruggekomen, zoals er voorspeld staat. De geestelijke weg naar eind goed, al goed wordt sedertdien doorlopen.
Piebe, beschrijf de essentie van "' preterisme "" svp in jouw eigen woorden, omdat het ook mijn favoriete theologische uitleg is van het Johannesvisioen, leer ik graag bij.
Laatst gewijzigd door peda op 10 apr 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

De antichrist is heel humanistisch. Hij zal alles voor de mensen oplossen. Hij geeft heel veel om de volksgezondheid, klimaat en milieu, de financiële problemen van de mensen in de hele wereld. Als een groot humanistisch wonder heeft hij schijnbaar de oplossingen. Maar hij is goddeloos. De Bijbel zegt dat we de tijd kunnen zien naderen (Hebreeën 10: 25). Die tijd is zeer nabij. CITAAT.

Humanisme zonder God is een dodelijke het heeft al miljoenen het leven gekost,want Stalin,Mao,Pol-Pot Oom -Ho ,Castro ,Ceaușescu de kleine dikken man uit Noord- Korea en nog wat van die fijne humanistische jongens.Zij vinden en zeggen ook van zich zelf dat ze humanisten zijn.
De eerste tekenen van de Wereldregering zijn er al en dat oplossen van de antichrist de prijs de dood en het leven van de mensen en geen kant meer uit kunnen ;George Orwell schreef er al over. Tel uit je winst.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10082
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 10 apr 2021, 11:11 Lijkt mij meer op complotdenken......al dat gepraat over het Beest en de antichrist en nog meer vreemde zaken; zevenkoppige dieren etc.........het komt alleen maar in Openbaring voor....
Verder nergens volgens mij.....
Ik vind het meer waanideeën.

Het idee dat een almachtige God een strijd moet voeren tegen het beest/de antichrist is al rrrrraaaarrrrr op zijn zachtst gezegd.
Dat die strijd ook een probleem vormt is ook vreemd, als je gelooft in een volmaakte God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.