Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:31
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
Het is maar net wat je in de kerk geleerd is. Er zijn er zat die geloven dat we de hele grote verdrukking doorgaan. Zegt niks over of ze wedergeboren zijn. Michael Brown gelooft in een opname op de helft van de verdrukking, want hij vindt het aso om de Joden in de steek te laten. Ik ben het niet met hem eens, maar hij is zeker wel wedergeboren.

Coby, Nic schreef heel specifiek dit:

“ Het kan best zijn dat we meer in dit rijtje staan:

Openbaring 6:
15. En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en
vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16. En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit,
en voor de toorn van het Lam.
17. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?”

De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Wie dat wel zegt die smaakt niet de persoonlijke relatie met God, anders kun je dat echt niet beweren. De bruid wil zich helemaal niet verbergen voor de Bruidegom. Integendeel.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:31
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
Het is maar net wat je in de kerk geleerd is. Er zijn er zat die geloven dat we de hele grote verdrukking doorgaan. Zegt niks over of ze wedergeboren zijn. Michael Brown gelooft in een opname op de helft van de verdrukking, want hij vindt het aso om de Joden in de steek te laten. Ik ben het niet met hem eens, maar hij is zeker wel wedergeboren.
Ik ben het helemaal niet eens met het dispensationalisme maar vind het wel sympathiek dat Brown de joden niet in de steek wil laten. Want het is toch raar dat vele bondgenoten van joden dispensationalist zijn en alleen aan hun eigen hachie denken? Een atheïstische maat van me zegt wel eens dat uit mijn uitblijven van evangelisatie blijkt dat ik hem in de hel wil. Een echte grappenmaker dus maar wel een goeie pizzabakker. Nog steeds geen woord over het evangelie van mijn kant, hij weet alleen dat ik christen ben maar meer ook niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Nic schreef: 10 apr 2021, 21:48 Paulus heeft nog meer brieven geschreven:

Romeinen 2:1 Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt,
want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2. En wij weten dat het oordeel van God in overeenstemming met de waarheid is over hen die zulke dingen doen.
3. En u, o mens, die hen oordeelt die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet, denkt u dat u aan het oordeel van God zult ontkomen?
4. Of veracht u de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en geduld, zonder te weten dat de goedertierenheid van God u tot bekering leidt?
5. Maar in overeenstemming met uw hardheid en uw onbekeerlijke hart hoopt u voor uzelf toorn op tegen de dag van de toorn
en van de openbaring van het rechtvaardig oordeel van God,
6. Die ieder vergelden zal naar zijn werken,
7. namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.
8. Hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden.
9. Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de Jood, en ook over de Griek,
10. maar heerlijkheid en eer en vrede over ieder die het goede werkt, eerst over de Jood, en ook over de Griek.
11. Want er is geen aanzien des persoons bij God.

Ik schrijf dit niet persoonlijk tegen jou, Laura, maar een Christen die roept dat hij of zij wedergeboren is, die moet deze tekst maar eens goed doorlezen.
Ik voel me ook niet aangesproken hoor Nic. De teksten die je nu aanhaalt moet je in de context van de hele Romeinenbrief lezen. De kern van zijn betoog is dat alleen door het geloof in Jezus Christus de zonden worden kwijtgescholden en de mens wordt gered. Het centrale punt is juist het geloof in Jezus Christus waardoor (het geestelijk) Israël ook open is komen te staan voor niet-Joden.
Laatst gewijzigd door Laura op 10 apr 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Laura schreef: 10 apr 2021, 22:42
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:31
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
Het is maar net wat je in de kerk geleerd is. Er zijn er zat die geloven dat we de hele grote verdrukking doorgaan. Zegt niks over of ze wedergeboren zijn. Michael Brown gelooft in een opname op de helft van de verdrukking, want hij vindt het aso om de Joden in de steek te laten. Ik ben het niet met hem eens, maar hij is zeker wel wedergeboren.

Coby, Nic schreef heel specifiek dit:

“ Het kan best zijn dat we meer in dit rijtje staan:

Openbaring 6:
15. En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en
vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16. En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit,
en voor de toorn van het Lam.
17. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?”

De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Wie dat wel zegt die smaakt niet de persoonlijke relatie met God, anders kun je dat echt niet beweren. De bruid wil zich helemaal niet verbergen voor de Bruidegom. Integendeel.
Oh ja. Ik snap niet hoe sommige christenen kunnen geloven dat we de hele verdrukking door moeten, juist door die tekst.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 22:45
callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Over de volken. Het is wel een dag der benauwdheid voor Jakob, maar daar wordt hij uit gered.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Ik denk wanneer de joden dit lezen ze zich een aap lachen en zich gauw uit de voeten zouden maken...... ........wat een dramatiek.. :roll:
Ze hebben hier namelijk niets mee van doen.....met die hallucinerende dromerijen...
Daar staan ze boven......dat weet ik wel zeker...
En dat geldt ook voor anderen die weggedrukt worden volgens die verhalen.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:51
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 22:45
callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Over de volken. Het is wel een dag der benauwdheid voor Jakob, maar daar wordt hij uit gered.
Alleen het gelovig overblijfsel dat in de eindtijd tot geloof in Jezus Christus is gekomen. En de mensen die door hen alsnog tot geloof komen.

Romeinen 11

Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin. God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in (de geschiedenis van) Elia, als hij Israël bij God aanklaagt: Here, uw profeten hebben zij gedood, uw altaren hebben zij omvergehaald; ik ben alleen overgebleven en mij staan zij naar het leven. Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen. Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade. Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, gelijk geschreven staat: God gaf hun een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot de dag van heden. En David zegt: Hun tafel worde tot een strik en een net, en tot een aanstoot en vergelding voor hen. Laten hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien, en doe hun rug voorgoed zich krommen. Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid! Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.
Laatst gewijzigd door Laura op 10 apr 2021, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:51
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 22:45
callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Over de volken. Het is wel een dag der benauwdheid voor Jakob, maar daar wordt hij uit gered.
Alle twaalf stammen worden opgesomd in Openbaring en de andere volken hoefden zich immers nergens aan te houden, dus werden ze ook niet geoordeeld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:49
Laura schreef: 10 apr 2021, 22:42
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:31
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
Het is maar net wat je in de kerk geleerd is. Er zijn er zat die geloven dat we de hele grote verdrukking doorgaan. Zegt niks over of ze wedergeboren zijn. Michael Brown gelooft in een opname op de helft van de verdrukking, want hij vindt het aso om de Joden in de steek te laten. Ik ben het niet met hem eens, maar hij is zeker wel wedergeboren.

Coby, Nic schreef heel specifiek dit:

“ Het kan best zijn dat we meer in dit rijtje staan:

Openbaring 6:
15. En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en
vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16. En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit,
en voor de toorn van het Lam.
17. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?”

De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Wie dat wel zegt die smaakt niet de persoonlijke relatie met God, anders kun je dat echt niet beweren. De bruid wil zich helemaal niet verbergen voor de Bruidegom. Integendeel.
Oh ja. Ik snap niet hoe sommige christenen kunnen geloven dat we de hele verdrukking door moeten, juist door die tekst.
Hier wordt dat op een manier uitgelegd waarvan ik denk dat daar een goede denkrichting kan zijn
https://www.youtube.com/watch?v=5nvVVcYD-0w&t=1s

En dat is het gedeelte zo rond minuut 7, dat het de volgelingen van Jezus zijn, die (volgens Paulus de wet in hun hart hebben geschreven). Zij zijn de getuigen van Jezus omdat ze dezelfde weg gaan als Jezus.
Deze mensen krijgen de boodschap dat ze bewaard worden (hun weg gaat niet ten onder) ondanks hun lijden of vermoord worden.
Tuurlijk zitten hier Christenen bij maar ook niet Christenen, die de wil van God doen.

Dit is weer zo’n ‘niet religieuze’ gedachte van de bijbel, dat zijn de echte volgelingen van Jezus en niet die zich zelf uitroepen tot wedergeboren Christenen.
Ik lijk Johannes de doper wel, gelukkig kwam bij de echte Johannes nog iemand die zich ook liet dopen...
Laatst gewijzigd door Nic op 10 apr 2021, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 10 apr 2021, 22:54 Ik denk wanneer de joden dit lezen ze zich een aap lachen en zich gauw uit de voeten zouden maken...... ........wat een dramatiek.. :roll:
Ze hebben hier namelijk niets mee van doen.....met die hallucinerende dromerijen...
Daar staan ze boven......dat weet ik wel zeker...
En dat geldt ook voor anderen die weggedrukt worden volgens die verhalen.
De joden waar het in Openbaring over gaat zijn al eeuwenlang dood. Wou je ze soms eerst opwekken? :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:07
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:51
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 22:45
callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Over de volken. Het is wel een dag der benauwdheid voor Jakob, maar daar wordt hij uit gered.
Alle twaalf stammen worden opgesomd in Openbaring en de andere volken hoefden zich immers nergens aan te houden, dus werden ze ook niet geoordeeld.
Het staat in Jeremia 30 en 31.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

callista schreef: 10 apr 2021, 22:54 Ik denk wanneer de joden dit lezen ze zich een aap lachen en zich gauw uit de voeten zouden maken...... ........wat een dramatiek.. :roll:
Ze hebben hier namelijk niets mee van doen.....met die hallucinerende dromerijen...
Daar staan ze boven......dat weet ik wel zeker...
En dat geldt ook voor anderen die weggedrukt worden volgens die verhalen.
Openbaring maakt nogal gebruik van OT beelden...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 23:10
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:07
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:51
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 22:45
callista schreef: 10 apr 2021, 22:41 Nou, het zou wel erg zijn wanneer de joden er weer aan zouden moeten geloven.
Voor de zoveelste keer...
Maar het zal wel loslopen... :geek:
Als je Openbaring in de toekomst plaatst dan moeten de joden er inderdaad nog eens aan geloven. Want het is duidelijk een oordeel over Israël waar het in Openbaring over gaat. Dat je dat niet weet. Heb je het überhaupt gelezen?
Over de volken. Het is wel een dag der benauwdheid voor Jakob, maar daar wordt hij uit gered.
Alle twaalf stammen worden opgesomd in Openbaring en de andere volken hoefden zich immers nergens aan te houden, dus werden ze ook niet geoordeeld.
Het staat in Jeremia 30 en 31.
Met die andere volken werden de Israëlieten in de verstrooiing bedoeld zoals de Samaritanen die ook hun eigen OT hebben. De andere volken hadden er helemaal niks mee te maken, zo globaal werd er helemaal niet gedacht in die tijd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Jezus bleef trouw aan zijn roeping, de kerk kan en mag niet verkondigen dat wij als lieveling van God veilig opgeborgen worden.
Bijbels gezien onmogelijk en ook niet goed onderbouwd. Velen willen het lezen maar het staat m.i. niet.

De eerste lievelingen (Israël) zijn door de tweede soort lievelingen vervolgd en in gaskamers omgekomen.
Maar een verwijzing naar de tweede Wereldoorlog, mag in een discussie volgens de wet van Godwin niet.
Tenminste ik ben nu af...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Nic schreef: 10 apr 2021, 23:25 Jezus bleef trouw aan zijn roeping, de kerk kan en mag niet verkondigen dat wij als lieveling van God veilig opgeborgen worden.
Bijbels gezien onmogelijk en ook niet goed onderbouwd. Velen willen het lezen maar het staat m.i. niet.

De eerste lievelingen (Israël) zijn door de tweede soort lievelingen vervolgd en in gaskamers omgekomen.
Maar een verwijzing naar de tweede Wereldoorlog, mag in een discussie volgens de wet van Godwin niet.
Tenminste ik ben nu af...
Voor de opname zijn er eerstelingen uit de Joden en heidenen gered en daarna komt de rest binnen m.i. Heeft niets met lievelingen te maken. Voor de vrouw is een plaats in de woestijn. Israel wordt ook beschermd.


De draak vervolgt de vrouw
13En toen de draak zag, dat hij op de aarde was geworpen, vervolgde hij de vrouw, die het mannelijke kind gebaard had. 14En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd. 15En de slang wierp uit haar bek water achter de vrouw als een stroom, om haar door de stroom te laten medesleuren. 16En de aarde kwam de vrouw te hulp en de aarde opende haar mond en verzwolg de stroom, die de draak uit zijn bek had geworpen. 17En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben; 18en hij bleef staan op het zand der zee.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby2 schreef: 10 apr 2021, 23:31
Nic schreef: 10 apr 2021, 23:25 Jezus bleef trouw aan zijn roeping, de kerk kan en mag niet verkondigen dat wij als lieveling van God veilig opgeborgen worden.
Bijbels gezien onmogelijk en ook niet goed onderbouwd. Velen willen het lezen maar het staat m.i. niet.

De eerste lievelingen (Israël) zijn door de tweede soort lievelingen vervolgd en in gaskamers omgekomen.
Maar een verwijzing naar de tweede Wereldoorlog, mag in een discussie volgens de wet van Godwin niet.
Tenminste ik ben nu af...
Voor de opname zijn er eerstelingen uit de Joden en heidenen gered en daarna komt de rest binnen m.i. Heeft niets met lievelingen te maken. Voor de vrouw is een plaats in de woestijn. Israel wordt ook beschermd.


De draak vervolgt de vrouw
13En toen de draak zag, dat hij op de aarde was geworpen, vervolgde hij de vrouw, die het mannelijke kind gebaard had. 14En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd. 15En de slang wierp uit haar bek water achter de vrouw als een stroom, om haar door de stroom te laten medesleuren. 16En de aarde kwam de vrouw te hulp en de aarde opende haar mond en verzwolg de stroom, die de draak uit zijn bek had geworpen. 17En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben; 18en hij bleef staan op het zand der zee.
De vrouw is de gemeente, zie Romeinen 7.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

De vrouw is in dit geval Israël. De Gemeente is het Lichaam van Christus, het kind dat ze gebaard heeft en is opgenomen.

Opb 12:5 En zij baarde een zoon, een mannelijk [kind], die alle naties zal hoeden met een ijzeren staf; en haar kind werd weggerukt naar God en naar zijn troon.

Er is in de bijbel vaker sprake van “de vrouw” en dat is niet altijd dezelfde groep. Zal het morgen even opzoeken.

Zie ook Lucas 21:36Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden AL deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 13:35
peda schreef: 10 apr 2021, 11:11
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:22
peda schreef: 09 apr 2021, 09:29
Nic schreef: 08 apr 2021, 22:49

Openbaring gaat m.i. ook over het heden (en daar hebben we het meeste aan).
Dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere bijbelverhalen.

Het is m.i. inderdaad geen toekomstvoorspelling waar je de krant steeds naast legt, maar mag je het profetisch noemen?
De Openbaring gaat inderdaad ook over het heden, maar dan wel met een wenkend perspectief dat het uiteindelijk goed komt voor de ware gelovigen ( de profetie ). Is die profetie een keiharde belofte of is de goede afloop niet meer als een vertroosting zonder enige harde realiteit. De bijbel lezen als een beschrijving van voortdurende ellende op de aarde, is zeker waar, maar de bijbel geeft m.i. juist voor gelovigen de garantie dat de ellende niet eeuwig voortduurt. Omdat die garantie mij persoonlijk niet aanspreekt, reken ik mij niet tot de gelovigen. Ik kijk eerlijk gezegd meer naar de mens die verbetering moet aanbrengen, als naar God die het met Zijn Toverstokje in orde gaat brengen. Openbaring zie ik wat dat Toverstokje betreft als het verhaal van een sprookje waar het eind goed, al goed hoogtij viert. Kortom realiteit aangaande de beschrijving van ellende, een sprookje aangaande de beschreven oplossing. De preterist heeft m.i. theologisch gelijk.
Wat is dan het theologische standpunt van de preterist ?
Voor het vakgebied "' preterisme "" is eigenlijk Piebe, de uitlegger. Bijna het gehele Johannesverhaal speelt zich in feitelijke zin af ten tijde van de vernietiging van de tempel ( ca 70 n C ) alsmede Jeruzalem en beschrijft voorts de verdere toekomst van Israel en wereld in geestelijke zin. Dus niet wachten op een feitelijk sint Juttemis, zoals de meeste christenen doen, dat is inmiddels reeds achter de rug, maar begrijpen dat geestelijk bezien het gehele scenario zo'n 1900 jaren geleden van start is gegaan en nu op weg is naar afronding. Jezus is dus 1900 jaren geleden reeds met zijn hemelheerscharen uit de Hemel teruggekomen, zoals er voorspeld staat. De geestelijke weg naar eind goed, al goed wordt sedertdien doorlopen.
Piebe, beschrijf de essentie van "' preterisme "" svp in jouw eigen woorden, omdat het ook mijn favoriete theologische uitleg is van het Johannesvisioen, leer ik graag bij.
Het preterisme betekent vervulde profetieën. Ruwweg zijn er twee groepen, full preterists en partial preterists. De eerstgenoemde groep gelooft dat alles vervuld is en de tweede groep gelooft dat het meeste vervuld is maar dat er nog een aantal profetieën openstaan. Onderlingen noemen ze elkaar denigrerend hyper preteristen en inconsequente preteristen.

Een ieder die zich wil verdiepen in het preterisme raad ik het boek 'The Pasousia' van James Stuart Russell aan. Hierin wordt de leer uiteengezet van de hoed tot de rand.
Maar is het idee dat alles of het meeste vervuld is dan het grote verschil met andere stromingen?
Bij hen is het dan niet vervuld en moet nog vervuld worden.. zoiets?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Laura schreef: 10 apr 2021, 23:52 De vrouw is in dit geval Israël. De Gemeente is het Lichaam van Christus, het kind dat ze gebaard heeft en is opgenomen.

Opb 12:5 En zij baarde een zoon, een mannelijk [kind], die alle naties zal hoeden met een ijzeren staf; en haar kind werd weggerukt naar God en naar zijn troon.

Er is in de bijbel vaker sprake van “de vrouw” en dat is niet altijd dezelfde groep. Zal het morgen even opzoeken.

Zie ook Lucas 21:36Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden AL deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.
Het waren allemaal Israëlieten maar de vrouw die bewaard wordt staat voor het christelijke Israël.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
HUH...ik dacht dat alle christenen zich wedergeboren noemden.. omdat men na de doop wedergeboren is.
Hoe word je een wedergeborenen christen?
Wat is het verschil tussen wel en niet wedergeboren christenen?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 11 apr 2021, 00:17
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 13:35
peda schreef: 10 apr 2021, 11:11
Petra schreef: 10 apr 2021, 00:22
peda schreef: 09 apr 2021, 09:29

De Openbaring gaat inderdaad ook over het heden, maar dan wel met een wenkend perspectief dat het uiteindelijk goed komt voor de ware gelovigen ( de profetie ). Is die profetie een keiharde belofte of is de goede afloop niet meer als een vertroosting zonder enige harde realiteit. De bijbel lezen als een beschrijving van voortdurende ellende op de aarde, is zeker waar, maar de bijbel geeft m.i. juist voor gelovigen de garantie dat de ellende niet eeuwig voortduurt. Omdat die garantie mij persoonlijk niet aanspreekt, reken ik mij niet tot de gelovigen. Ik kijk eerlijk gezegd meer naar de mens die verbetering moet aanbrengen, als naar God die het met Zijn Toverstokje in orde gaat brengen. Openbaring zie ik wat dat Toverstokje betreft als het verhaal van een sprookje waar het eind goed, al goed hoogtij viert. Kortom realiteit aangaande de beschrijving van ellende, een sprookje aangaande de beschreven oplossing. De preterist heeft m.i. theologisch gelijk.
Wat is dan het theologische standpunt van de preterist ?
Voor het vakgebied "' preterisme "" is eigenlijk Piebe, de uitlegger. Bijna het gehele Johannesverhaal speelt zich in feitelijke zin af ten tijde van de vernietiging van de tempel ( ca 70 n C ) alsmede Jeruzalem en beschrijft voorts de verdere toekomst van Israel en wereld in geestelijke zin. Dus niet wachten op een feitelijk sint Juttemis, zoals de meeste christenen doen, dat is inmiddels reeds achter de rug, maar begrijpen dat geestelijk bezien het gehele scenario zo'n 1900 jaren geleden van start is gegaan en nu op weg is naar afronding. Jezus is dus 1900 jaren geleden reeds met zijn hemelheerscharen uit de Hemel teruggekomen, zoals er voorspeld staat. De geestelijke weg naar eind goed, al goed wordt sedertdien doorlopen.
Piebe, beschrijf de essentie van "' preterisme "" svp in jouw eigen woorden, omdat het ook mijn favoriete theologische uitleg is van het Johannesvisioen, leer ik graag bij.
Het preterisme betekent vervulde profetieën. Ruwweg zijn er twee groepen, full preterists en partial preterists. De eerstgenoemde groep gelooft dat alles vervuld is en de tweede groep gelooft dat het meeste vervuld is maar dat er nog een aantal profetieën openstaan. Onderlingen noemen ze elkaar denigrerend hyper preteristen en inconsequente preteristen.

Een ieder die zich wil verdiepen in het preterisme raad ik het boek 'The Pasousia' van James Stuart Russell aan. Hierin wordt de leer uiteengezet van de hoed tot de rand.
Maar is het idee dat alles of het meeste vervuld is dan het grote verschil met andere stromingen?
Bij hen is het dan niet vervuld en moet nog vervuld worden.. zoiets?
Klopt. Voor de preterist is de Bijbel andermans post. Voltooid verleden tijd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Lees Openbaring 3 er maar op na.

De Gemeente van eerstelingen, die als eerste opgenomen wordt, wordt gesymboliseerd door de gemeente van Philadelphia

7 En schrijf aan den engel der Gemeente, die in Filadelfia is: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die den sleutel Davids heeft; Die opent, en niemand sluit, en Hij sluit, en niemand opent:
8 Ik weet uw werken; zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven, en niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht, en gij hebt Mijn woord bewaard, en hebt Mijn Naam niet verloochend.
9 Zie, Ik geef u enigen uit de synagoge des satans, dergenen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen, en aanbidden voor uw voeten, en bekennen, dat Ik u liefheb.
10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren UIT de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.
11 Zie, Ik kom haastelijk; houd dat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.
12 Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam.
13 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Philippus uit Handelingen 8,39 is ook een typebeeld van de Gemeente: En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Laatst gewijzigd door Laura op 11 apr 2021, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.