Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 11:20
Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:16 God's regeling is heel duidelijk.
Voorbeeld: een opziener is de man van één vrouw. (hsv)
Ja, en verderop staat: "De vrouwen evenzo (er staat niet dat dat de echtgenotes van die mannen waren hé) ..." Die moeten dus aan dezelfde eisen voldoen als ze opziener willen worden als de mannen.
Hun staat tussen haakjes.
Ik ben bang dat het toch ietsje anders was dan wat wij er tegenwoordig van maken. Hoe kon een vrouw opziener zijn? Dan moest ze sowieso oud zijn of alleen, want ze hadden altijd hordes kinderen. Er was er wel eentje met een gemeente aan huis.
Titus 2
2Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

Bastiaan73 schreef: 17 apr 2021, 11:29
Junia was volgens Romeinen 16:7 een christelijke vrouw van Joodse afkomst, woonachtig in Rome. Zij krijgt samen met een zekere Andronikus de groeten van Paulus. Beiden behoorden tot de allereerste christenen en waren "aanzienlijken onder de apostelen". Deze laatste zinsnede heeft tot veel discussie geleid, want laat de suggestie open dat er een vrouwelijke apostel zou hebben bestaan. Volgens de regels van het Grieks kan deze bijzin "aanzienlijken onder de apostelen" zowel betekenen dat Junia en Andronikus "aanzienlijke apostelen" waren als dat zij "in aanzien waren" bij de apostelen.

Junia of Junias
De conclusie dat een vrouw "apostel" zou kunnen zijn geweest, ging vroeger veel Bijbelvertalers te ver. Door de Griekse naam van een ander accent te voorzien, lazen zij "Junias", wat een mannennaam kan zijn.[1] Deze naam komt echter niet voor in Griekse en Latijnse teksten uit die tijd, terwijl de naam Junia zeer gangbaar was, zeker in Rome, waar de familie der Junii reeds vele generaties aanwezig was. De voor de NBG 1951 verantwoordelijke mannen kozen niet alleen voor "Junias" maar voegden ook nog voor de zekerheid het woordje "mannen" toe bij de vertaling (wat er in het Grieks niet staat). Paulus groet hier "Andronicus en Junias [...], mannen, onder de apostelen in aanzien" . De Nieuwe Bijbelvertaling kiest niet alleen voor de vrouwennaam, maar heft ook de dubbelzinnigheid van de Griekse bijzin op door "aanzienlijken onder de apostelen" te vertalen met "die als apostelen veel aanzien genieten". Hoewel deze inclusieve vertaling sterke papieren heeft, zijn de geleerden het op dit punt niet allen eens.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Junia
Ter illustratie Romeinen 16:7 in verschillende Bijbelvertalingen.

NBG51:

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds voor mij in Christus geweest zijn.

SV:

Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.

HSV:

Groet Andronicus en Junias, mijn familieleden en mijn medegevangenen, die in aanzien zijn bij de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.

NBV:

Groet Andronikus en ​Junia, mijn volksgenoten die met mij in de ​gevangenis​ hebben gezeten, die als ​apostelen​ veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met ​Christus​ zijn geworden.

Het Boek:

Doe ook de groeten aan Andronikus en Junia, mijn landgenoten, die samen met mij gevangen hebben gezeten. Zij zijn uitstekende apostelen en geloofden al eerder in Christus dan ik.

GNB:

De groeten aan Andronikus en Junia, die net als ik Joden zijn en in de gevangenis hebben gezeten. Zij behoren tot de bekendste apostelen en waren al eerder christen dan ik.

BGT:

Groet ook Andronikus en ​Junia​ van mij. Zij zijn net als ik ​Joden, en ze hebben samen met mij in de ​gevangenis​ gezeten. Zij horen bij de belangrijkste ​apostelen. Ze waren al eerder christen dan ik.

WV75:

Groet Androníkus en Júnias, mijn landgenoten en medegevangenen, mannen van aanzien onder de apostelen, die al eerder christen waren dan ik.

WV95:

Groet Andronikus en Junia, mijn landgenoten en medegevangenen, mensen van aanzien onder de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.

V.w.b. de laatste twee: WV staat voor WillibrordVertaling; de katholieke Bijbel. Opmerkelijk (en positief) dat de katholieke kerk verouderde denkbeelden los heeft durven laten.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

Nic schreef: 17 apr 2021, 10:02
Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:50 Vreemd dat vrouwen nooit op de barricaden gaan omdat ze persé achter de vuilniswagen willen lopen of metselaar willen worden. Hongerig naar macht?
Omdat dit ook gewoon kan.

https://baasindebouw.nl/2019/05/02/als- ... n-de-bouw/
https://www.bndestem.nl/breda/bredase-v ... ~adbabc66/

Je moet ook niet doen of mannen en vrouwen precies hetzelfde zijn.
Maar je hebt ook mannen die echt niet in de bouw passen.
☝🏼

En die bijvoorbeeld de spelregels van voetbal prima snappen maar het verder een worst zal wezen wat er in de eredivisie of andere divisies gebeurt. Immuun voor het voetbalvirus 😄
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 11:39 Hun staat tussen haakjes.
Ik ben bang dat het toch ietsje anders was dan wat wij er tegenwoordig van maken. Hoe kon een vrouw opziener zijn? Dan moest ze sowieso oud zijn of alleen, want ze hadden altijd hordes kinderen. Er was er wel eentje met een gemeente aan huis.
Titus 2
2Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
Timotheüs: Dit geldt ook voor de vrouwen (niet hun echtgenotes), ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaad spreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
Ik zou niet weten waarom een vrouw geen opziener, diaken of lerares zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Nic »

snappie schreef: 17 apr 2021, 12:20
coby2 schreef: 17 apr 2021, 11:39 Hun staat tussen haakjes.
Ik ben bang dat het toch ietsje anders was dan wat wij er tegenwoordig van maken. Hoe kon een vrouw opziener zijn? Dan moest ze sowieso oud zijn of alleen, want ze hadden altijd hordes kinderen. Er was er wel eentje met een gemeente aan huis.
Titus 2
2Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
Timotheüs: Dit geldt ook voor de vrouwen (niet hun echtgenotes), ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaad spreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
Ik zou niet weten waarom een vrouw geen opziener, diaken of lerares zou kunnen zijn.
Vrouwen hadden in de 1ste eeuw een andere positie in de maatschappij en het gezin dan nu.
Wellicht waren er uitzonderingen zoals Junia.

Om de huidige maatschappelijke verhoudingen terug te willen lezen in de bijbel, dat is niet mijn aanpak.
Het gaat om de richting die ingezet is om de maatschappij te veranderen.
Het gaat in de bijbel ook niet zo zeer over de kerk, maar juist over de maatschappij.

En dat die verandering een beetje lang duurt, mag duidelijk zijn.

Het is overigens wel grappig dat ik Michelangelo vraag te zwijgen...helemaal in de lijn van Paulus.
Maar hij noemde me dan ook grapjas.
Lijkt me ook best leuk een keer een discussie bij te wonen in orthodoxe kerken waar alleen vrouwen mogen praten over dit onderwerp.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 12:20
coby2 schreef: 17 apr 2021, 11:39 Hun staat tussen haakjes.
Ik ben bang dat het toch ietsje anders was dan wat wij er tegenwoordig van maken. Hoe kon een vrouw opziener zijn? Dan moest ze sowieso oud zijn of alleen, want ze hadden altijd hordes kinderen. Er was er wel eentje met een gemeente aan huis.
Titus 2
2Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. 3Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, 4zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, 5bezadigd, kuis, huishoudelijk, goed en aan haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde.
Timotheüs: Dit geldt ook voor de vrouwen (niet hun echtgenotes), ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaad spreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
Ik zou niet weten waarom een vrouw geen opziener, diaken of lerares zou kunnen zijn.
Opziener weet ik niet zeker. Alleen als ze geen man heeft, lijkt mij, want anders zou hij de huisman moeten zijn, als het full time is en dan maakt de vrouw de beslissingen in de kerk en is de man, de priester van het gezin, de prins Claus die linten doorknipt.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

Nic schreef: 17 apr 2021, 12:31 Vrouwen hadden in de 1ste eeuw een andere positie in de maatschappij en het gezin dan nu.
Wellicht waren er uitzonderingen zoals Junia.
Ik heb het niet nageteld, maar volgens David Hamilton is meer dan een kwart van zijn medewerkers die in de Bijbel genoemd worden vrouw.
Dat ze een andere positie hadden lijkt me duidelijk, maar het was nou juist de bedoeling dat daar verandering in kwam.
Wat Paulus leerde was eerder revolutionair dan conservatief.
David Hamilton, bekend met de grondtaal en de oude culturen, legt dat prima uit in zijn boek 'waarom geen vrouwen.'
Alleen jammer dat hij er vanuit gaat dat Thimotheüs en Titus ook door Paulus geschreven zijn, maar dat neem ik hem niet al te kwalijk omdat dat zijn vakgebied niet is.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 12:33 Opziener weet ik niet zeker. Alleen als ze geen man heeft, lijkt mij, want anders zou hij de huisman moeten zijn, als het full time is en dan maakt de vrouw de beslissingen in de kerk en is de man, de priester van het gezin, de prins Claus die linten doorknipt.
Volgens Petrus zijn alle gelovigen een koninklijk priesterdom. 1 Petrus 2: 9.
Gelukkig kunnen mannen in onze cultuur prima huisman zijn, of allebei partime.
Je kunt ook gewoon oppas regelen als je kids hebt en allebei full time wilt werken.
Waarom zou het trouwens iets aan de thuissituatie veranderen als een vrouw in de kerk beslissingen neemt? Of bedoel je dat niet?

@Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door dingo »

snappie schreef: 17 apr 2021, 13:18
coby2 schreef: 17 apr 2021, 12:33 Opziener weet ik niet zeker. Alleen als ze geen man heeft, lijkt mij, want anders zou hij de huisman moeten zijn, als het full time is en dan maakt de vrouw de beslissingen in de kerk en is de man, de priester van het gezin, de prins Claus die linten doorknipt.
Volgens Petrus zijn alle gelovigen een koninklijk priesterdom. 1 Petrus 2: 9.
Gelukkig kunnen mannen in onze cultuur prima huisman zijn, of allebei partime.
Je kunt ook gewoon oppas regelen als je kids hebt en allebei full time wilt werken.
Waarom zou het trouwens iets aan de thuissituatie veranderen als een vrouw in de kerk beslissingen neemt? Of bedoel je dat niet?

@Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Ik ben inmiddels zover dat ik er ook niet meer op in ga. Als ik met bijbel in de hand aantoon dat vrouwen in de bijbel wel degelijk onderdrukt werden stopt het topic en wordt er een nieuw topic gestart. Voor mij reden om aan te nemen dat een discussie niet echt gewenst is en alleen het eigen standpunt tot in het oneindige herhaald wordt.
Spreuken 26:4
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 13:18
coby2 schreef: 17 apr 2021, 12:33 Opziener weet ik niet zeker. Alleen als ze geen man heeft, lijkt mij, want anders zou hij de huisman moeten zijn, als het full time is en dan maakt de vrouw de beslissingen in de kerk en is de man, de priester van het gezin, de prins Claus die linten doorknipt.
Volgens Petrus zijn alle gelovigen een koninklijk priesterdom. 1 Petrus 2: 9.
Gelukkig kunnen mannen in onze cultuur prima huisman zijn, of allebei partime.
Je kunt ook gewoon oppas regelen als je kids hebt en allebei full time wilt werken.
Waarom zou het trouwens iets aan de thuissituatie veranderen als een vrouw in de kerk beslissingen neemt? Of bedoel je dat niet?

@Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Michelangelo »

dingo schreef: 17 apr 2021, 13:28
snappie schreef: 17 apr 2021, 13:18
coby2 schreef: 17 apr 2021, 12:33 Opziener weet ik niet zeker. Alleen als ze geen man heeft, lijkt mij, want anders zou hij de huisman moeten zijn, als het full time is en dan maakt de vrouw de beslissingen in de kerk en is de man, de priester van het gezin, de prins Claus die linten doorknipt.
Volgens Petrus zijn alle gelovigen een koninklijk priesterdom. 1 Petrus 2: 9.
Gelukkig kunnen mannen in onze cultuur prima huisman zijn, of allebei partime.
Je kunt ook gewoon oppas regelen als je kids hebt en allebei full time wilt werken.
Waarom zou het trouwens iets aan de thuissituatie veranderen als een vrouw in de kerk beslissingen neemt? Of bedoel je dat niet?

@Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Ik ben inmiddels zover dat ik er ook niet meer op in ga. Als ik met bijbel in de hand aantoon dat vrouwen in de bijbel wel degelijk onderdrukt werden stopt het topic en wordt er een nieuw topic gestart. Voor mij reden om aan te nemen dat een discussie niet echt gewenst is en alleen het eigen standpunt tot in het oneindige herhaald wordt.
Hierop stranden vrijwel alle bijbelse topics. Iedereen legt de tekst op zijn eigen manier uit. En claimt gelijk te hebben. We stellen wellicht de verkeerde vragen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door callista »

Ik las eerst ook in de gesloten afdeling----waar ik gelukkig niet als forumlid ben----maar ben ermee gestopt.
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door peda »

Geen verkeerde vragen, maar volledige dominantie van de eigen overtuiging. Mijns inziens ook veelal onvermijdbaar. Men neemt geen deel aan discussie om de eigen overtuiging te scherpen of bij te stellen, die staat als in beton gegoten sowieso bij voorbaat vast, maar om de eigen onwrikbare positie eindeloos in de schijnwerper te plaatsen. Er is in de buurt van de schijnwerper veel over en weer duwen en trekken te zien. Praten tussen volledig doven, is ook een passende uitdrukking. :lol: :lol:
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

Ik moest ooit 1 keer een les houden voor een handjevol vrouwen. Les was al geschreven. Ik moest het gewoon oplezen, omdat het gek was als een man dat deed. Het was van een vrouw uit Amerika waar ik weer les van had gehad. Nou leuk. Geen hond luistert er natuurlijk. Who are you? Dat maken we zelf wel uit. Vreselijk, wat een hondenbaan. Gelukkig was er nog 1 vrouw die er wat aan had en die zei: ja inderdaad, dat staat in de Bijbel.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Michelangelo »

peda schreef: 17 apr 2021, 13:44 Geen verkeerde vragen, maar volledige dominantie van de eigen overtuiging. Mijns inziens ook veelal onvermijdbaar. Men neemt geen deel aan discussie om de eigen overtuiging te scherpen of bij te stellen, die staat als in beton gegoten sowieso bij voorbaat vast, maar om de eigen onwrikbare positie eindeloos in de schijnwerper te plaatsen. Er is in de buurt van de schijnwerper veel over en weer duwen en trekken te zien. Praten tussen volledig doven, is ook een passende uitdrukking. :lol: :lol:
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik neem als voorbeeld de Drie-eenheid waar ik veel op studeer. Maar niet uit kom. Meningen en uitleg op forums hebben me daar al stukken verder mee geholpen. Ik ben leergierig en heb door de jaren heen mijn mening vaker moeten bijstellen.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 13:33 Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Wat moet een man thuis als priester doen dan?
En waarom is het gek als een man koffie zet? Ze kan het trouwens ook gewoon zelf doen, toch?

Ik geloof trouwens helemaal niet in een hiërarchisch huwelijk.
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door peda »

Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 13:48
peda schreef: 17 apr 2021, 13:44 Geen verkeerde vragen, maar volledige dominantie van de eigen overtuiging. Mijns inziens ook veelal onvermijdbaar. Men neemt geen deel aan discussie om de eigen overtuiging te scherpen of bij te stellen, die staat als in beton gegoten sowieso bij voorbaat vast, maar om de eigen onwrikbare positie eindeloos in de schijnwerper te plaatsen. Er is in de buurt van de schijnwerper veel over en weer duwen en trekken te zien. Praten tussen volledig doven, is ook een passende uitdrukking. :lol: :lol:
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik neem als voorbeeld de Drie-eenheid waar ik veel op studeer. Maar niet uit kom. Meningen en uitleg op forums hebben me daar al stukken verder mee geholpen. Ik ben leergierig en heb door de jaren heen mijn mening vaker moeten bijstellen.
Dat bedoel ik niet. De Triniteit is een geloofsmysterie, wie beweert de triniteit in de zak te hebben en het mysterie te hebben opgelost, spreekt onzin. Wat ik bedoel, is de niet mysterie wereld. Zowel gelovigen als ongelovigen lopen rond in een wereld die voor hen feitelijk bestaat en ook de juiste is. In een andere wereld stappen, is voor de onwrikbaren onmogelijk. Het vreemde is wel dat de zelf-onwrikbare van de andere onwrikbaren een beweging in hun overtuiging verwacht. Zeer, zeer merkwaardig in mijn optiek. :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 13:51
coby2 schreef: 17 apr 2021, 13:33 Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Wat moet een man thuis als priester doen dan?
En waarom is het gek als een man koffie zet? Ze kan het trouwens ook gewoon zelf doen, toch?

Ik geloof trouwens helemaal niet in een hiërarchisch huwelijk.
Ik ook niet. Wel in een daärarchisch huwelijk.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 13:51
coby2 schreef: 17 apr 2021, 13:33 Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Wat moet een man thuis als priester doen dan?
En waarom is het gek als een man koffie zet? Ze kan het trouwens ook gewoon zelf doen, toch?

Ik geloof trouwens helemaal niet in een hiërarchisch huwelijk.
Zijn gezin beschermen. Koffie zetten in de kerk voor de mensen bedoelde ik. Dan komt er een 'ik ben het hier niet mee eens en eis opheldering' drammer bij haar en hij schenkt koffie.
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door peda »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13
snappie schreef: 17 apr 2021, 13:51
coby2 schreef: 17 apr 2021, 13:33 Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Wat moet een man thuis als priester doen dan?
En waarom is het gek als een man koffie zet? Ze kan het trouwens ook gewoon zelf doen, toch?

Ik geloof trouwens helemaal niet in een hiërarchisch huwelijk.
Zijn gezin beschermen. Koffie zetten in de kerk voor de mensen bedoelde ik. Dan komt er een 'ik ben het hier niet mee eens en eis opheldering' drammer bij haar en hij schenkt koffie.
Ook in de kerk geldt het credo, het bezoek brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan. Amen. Vreselijke mensen kom je overal tegen, dan snel wegwezen en het "" heil "' elders zoeken. Helaas voor de niet-zelfredzamen, hen wacht een droevig lot in een niet bij hen passende omgeving ( William James ).
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13 Zijn gezin beschermen.
Uhhm, thuis moet hij zijn gezin beschermen ... Tegen wie dan?
Als er gevaar dreigt doe je allebei wat je kunt om het gevaar te bezweren. Ik zou ook niet weten waarom je daarvoor priester moet zijn.
Als ik probeer om dat Bijbels te vertalen zou ik zeggen dat je offers (natuurlijk geen dierenoffers) moet brengen voor je gezin (priesters offerden toch?). Maar dat doen pa en moe allebei, en man en vrouw offeren ook wel eens een en ander voor elkaar op.
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13 Koffie zetten in de kerk voor de mensen bedoelde ik. Dan komt er een 'ik ben het hier niet mee eens en eis opheldering' drammer bij haar en hij schenkt koffie.
Gezellig een bakkie pleur erbij, goed voor de sfeer! :D Wat boeit dat nou wie de koffie zet.
Toen ik nog naar de kerk ging deden we het om de beurt. Gewoon mannen en vrouwen door elkaar.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

peda schreef: 17 apr 2021, 14:37 Ook in de kerk geldt het credo, het bezoek brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan. Amen. Vreselijke mensen kom je overal tegen, dan snel wegwezen en het "" heil "' elders zoeken. Helaas voor de niet-zelfredzamen, hen wacht een droevig lot in een niet bij hen passende omgeving ( William James ).
Re: Vrouw en manCiteer coby2
door coby2 » 31 minuten geleden
:thumb1:
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

peda schreef: 17 apr 2021, 14:37
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13
snappie schreef: 17 apr 2021, 13:51
coby2 schreef: 17 apr 2021, 13:33 Dat verandert niets in de thuissituatie, maar die man zit toch ook in dezelfde kerk en thuis moet hij de priester zijn, maar altijd eigenlijk en dan is zij het in de kerk. Dat lijkt mij raar. Dan komt er een lompe man zeuren en dan moet zij dat oplossen, terwijl haar man koffie schenkt.
Wat moet een man thuis als priester doen dan?
En waarom is het gek als een man koffie zet? Ze kan het trouwens ook gewoon zelf doen, toch?

Ik geloof trouwens helemaal niet in een hiërarchisch huwelijk.
Zijn gezin beschermen. Koffie zetten in de kerk voor de mensen bedoelde ik. Dan komt er een 'ik ben het hier niet mee eens en eis opheldering' drammer bij haar en hij schenkt koffie.
Ook in de kerk geldt het credo, het bezoek brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan. Amen. Vreselijke mensen kom je overal tegen, dan snel wegwezen en het "" heil "' elders zoeken. Helaas voor de niet-zelfredzamen, hen wacht een droevig lot in een niet bij hen passende omgeving ( William James ).
:lol:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door callista »

het bezoek brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan
Dat tegeltje had ik jaren geleden in mijn huis hangen.
Als mijn ouders dan kwamen, zei mijn vader constant met een blik op het tegeltje:
"Zo het wordt weer tijd om te gaan" :clown:
Maar hij vond het wel leuk.... :D
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 14:42
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13 Zijn gezin beschermen.
Uhhm, thuis moet hij zijn gezin beschermen ... Tegen wie dan?
Als er gevaar dreigt doe je allebei wat je kunt om het gevaar te bezweren. Ik zou ook niet weten waarom je daarvoor priester moet zijn.
Als ik probeer om dat Bijbels te vertalen zou ik zeggen dat je offers (natuurlijk geen dierenoffers) moet brengen voor je gezin (priesters offerden toch?). Maar dat doen pa en moe allebei, en man en vrouw offeren ook wel eens een en ander voor elkaar op.
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:13 Koffie zetten in de kerk voor de mensen bedoelde ik. Dan komt er een 'ik ben het hier niet mee eens en eis opheldering' drammer bij haar en hij schenkt koffie.
Gezellig een bakkie pleur erbij, goed voor de sfeer! :D Wat boeit dat nou wie de koffie zet.
Toen ik nog naar de kerk ging deden we het om de beurt. Gewoon mannen en vrouwen door elkaar.
Een herder moet zijn kerk beschermen tegen wolven en valse leer. Maar de man is de priester van het gezin en de vrouw moet gehoorzamen, staat er. Wordt die vrouw voorgangster, dan draai je het om, want dan is zij de herder en hij het schaap dat zij beschermen moet tegen valse leer o.a. Nou neem zo'n wolf. Ik kwam er 1 tegen in een kerk zonder voorganger, alleen oudsten. Niemand deed daar wat. Die vent kon z'n gang gaan. Toen trapte de oudste, een man, hem eruit. Dat kan een vrouw toch niet doen.
Plaats reactie