Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Nic »

Op Twitter:
NIEUWS - Jongerenorganisatie @SGPJ wil "geschikte vrouwen" op kieslijsten, te beginnen bij komende #GR2022 en dringt hier bij "moederpartij" @SGPnieuws op aan. Motie @JurianvanderRee @Lianne_tweets ea. komt zaterdag in stemming tijdens (digitale) Voorjaarscongres SGP jongeren.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Balthasar »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Nic »

Gewoon vrouwen in de verkondiging en leiding:

https://www.mozaiek0318.nl/go/kerk/over ... idersteam/

Livestream zondag 18 april | Nanda Ravesloot
Aanstaande zondag spreekt Nanda Ravesloot tijdens onze livestream. De livestream start om 11.00 uur.
Voorafgaande is er om 10.00 uur een online kidsdienst met Ollie & Sophie.

Bij de livestream is een gebarentolk aanwezig.
Ook is er Engelse vertaling van de dienst beschikbaar. Klik hier voor de livestreams.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Een herder moet zijn kerk beschermen tegen wolven en valse leer. Maar de man is de priester van het gezin en de vrouw moet gehoorzamen, staat er. Wordt die vrouw voorgangster, dan draai je het om, want dan is zij de herder en hij het schaap dat zij beschermen moet tegen valse leer o.a.
Los van het feit dat ik helemaal niet geloof dat een vrouw haar man moet gehoorzamen kan een vrouw alsnog best herder van de gemeente zijn en thuis braaf naar manlief luisteren.
In de kerk is iedereen schaap op de herder na, en thuis kun je gewoon herder/herderin zijn.
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Nou neem zo'n wolf. Ik kwam er 1 tegen in een kerk zonder voorganger, alleen oudsten. Niemand deed daar wat. Die vent kon z'n gang gaan. Toen trapte de oudste, een man, hem eruit. Dat kan een vrouw toch niet doen.
Karate leren ofzo ... :mrgreen: Je kunt hem netjes een brief schrijven dat hij niet meer welkom is tenzij hij zich bekeerd.
En ik neem aan dat een gemeente niet door 1 man of vrouw geleidt wordt, dus als hij toch op komt dagen zorg je er gewoon voor dat er iemand is die hem daadwerkelijk de toegang blokkeerd.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door peda »

Een kwal blijft een kwal ook al produceert hij/zij reeksen aan bijbel verzen. Als de gemeenschap kwallen niet uitstoot, zelf snel wegwezen. Kwallen qua instelling proberen te veranderen, mislukt. Ware het anders dan bestonden er geen kwallen. Het probleem ligt bij de zelfredzaamheid van de individuele mens. De ene zoekt het ongeluk quasi zelve op, de ander ruikt de potentiele ellende reeds van verre en is in staat zelf tijdig weg-wees-consequenties te trekken. Niet ieder is gelijk. Zelf zoek ik de club van de zelfredzamen op en beweeg anderen niet tot zwaan- kleef-aan.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door snappie »

peda schreef: 17 apr 2021, 15:31 Een kwal blijft een kwal ook al produceert hij/zij reeksen aan bijbel verzen. Als de gemeenschap kwallen niet uitstoot, zelf snel wegwezen. Kwallen qua instelling proberen te veranderen, mislukt. Ware het anders dan bestonden er geen kwallen. Het probleem ligt bij de zelfredzaamheid van de individuele mens. De ene zoekt het ongeluk quasi zelve op, de ander ruikt de potentiele ellende reeds van verre en is in staat zelf tijdig weg-wees-consequenties te trekken. Niet ieder is gelijk. Zelf zoek ik de club van de zelfredzamen op en beweeg anderen niet tot zwaan- kleef-aan.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in, maar als je als kerk elke week vergeving preekt ben je wat ongeloofwaardig als je dan zelf definitief de deur dichtgooit als iemand een fout/fouten maakt.
Overigens betekent bekering niet een reeks bijbelteksten opzeggen. Laat het eerst maar eens zien door je daden zou ik zeggen.
Biker2
Berichten: 116
Lid geworden op: 10 dec 2017, 12:27
Man/Vrouw: M
Locatie: Klein Karoo, ZA

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Biker2 »

Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:44
Nic schreef: 17 apr 2021, 09:37
Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:16 God's regeling is heel duidelijk.
Voorbeeld: een opziener is de man van één vrouw. (hsv)
Typisch dat sommigen wel God willen en de bijbel maar niet ernaar willen leven. Géén regeltjes!

Dit wordt in de 1ste eeuw gezegd, hoe weet jij dat dit in de 21ste eeuw nog precies hetzelfde is.
Waarom veronderstel jij dat dit niet meer zo is?
De zaterdag werd ook de zondag ;-)
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

snappie schreef: 17 apr 2021, 15:57
peda schreef: 17 apr 2021, 15:31 Een kwal blijft een kwal ook al produceert hij/zij reeksen aan bijbel verzen. Als de gemeenschap kwallen niet uitstoot, zelf snel wegwezen. Kwallen qua instelling proberen te veranderen, mislukt. Ware het anders dan bestonden er geen kwallen. Het probleem ligt bij de zelfredzaamheid van de individuele mens. De ene zoekt het ongeluk quasi zelve op, de ander ruikt de potentiele ellende reeds van verre en is in staat zelf tijdig weg-wees-consequenties te trekken. Niet ieder is gelijk. Zelf zoek ik de club van de zelfredzamen op en beweeg anderen niet tot zwaan- kleef-aan.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in, maar als je als kerk elke week vergeving preekt ben je wat ongeloofwaardig als je dan zelf definitief de deur dichtgooit als iemand een fout/fouten maakt.
Overigens betekent bekering niet een reeks bijbelteksten opzeggen. Laat het eerst maar eens zien door je daden zou ik zeggen.
Iemand die fouten maakt gooi je er niet uit, want dan kun je de kerk wel opdoeken, maar ze moeten wel leden beschermen tegen Farizeische predators of niet, mij best, maar dan kom ik er niet meer in.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Michelangelo »

Biker2 schreef: 17 apr 2021, 19:43
Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:44
Nic schreef: 17 apr 2021, 09:37
Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 09:16 God's regeling is heel duidelijk.
Voorbeeld: een opziener is de man van één vrouw. (hsv)
Typisch dat sommigen wel God willen en de bijbel maar niet ernaar willen leven. Géén regeltjes!

Dit wordt in de 1ste eeuw gezegd, hoe weet jij dat dit in de 21ste eeuw nog precies hetzelfde is.
Waarom veronderstel jij dat dit niet meer zo is?
De zaterdag werd ook de zondag ;-)
Ja, en de zondag wordt vanzelf een maandag, enz
Biker2
Berichten: 116
Lid geworden op: 10 dec 2017, 12:27
Man/Vrouw: M
Locatie: Klein Karoo, ZA

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Biker2 »

coby2 schreef: 17 apr 2021, 19:49
snappie schreef: 17 apr 2021, 15:57
peda schreef: 17 apr 2021, 15:31 Een kwal blijft een kwal ook al produceert hij/zij reeksen aan bijbel verzen. Als de gemeenschap kwallen niet uitstoot, zelf snel wegwezen. Kwallen qua instelling proberen te veranderen, mislukt. Ware het anders dan bestonden er geen kwallen. Het probleem ligt bij de zelfredzaamheid van de individuele mens. De ene zoekt het ongeluk quasi zelve op, de ander ruikt de potentiele ellende reeds van verre en is in staat zelf tijdig weg-wees-consequenties te trekken. Niet ieder is gelijk. Zelf zoek ik de club van de zelfredzamen op en beweeg anderen niet tot zwaan- kleef-aan.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in, maar als je als kerk elke week vergeving preekt ben je wat ongeloofwaardig als je dan zelf definitief de deur dichtgooit als iemand een fout/fouten maakt.
Overigens betekent bekering niet een reeks bijbelteksten opzeggen. Laat het eerst maar eens zien door je daden zou ik zeggen.
Iemand die fouten maakt gooi je er niet uit, want dan kun je de kerk wel opdoeken, maar ze moeten wel leden beschermen tegen Farizeische predators of niet, mij best, maar dan kom ik er niet meer in.
Doe wie niet deugt, weg uit uw midden, zei Paulus
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 17 apr 2021, 11:29
'Vrouwelijke voorgangster' is dubbelop :D. Het is 'vrouwelijke voorganger' of gewoon 'voorgangster'. Als je 'voorgangster' anders uitspreekt krijg je een associatie met Al Capone. Die had waarschijnlijk zowel voorgangsters als achtergangsters. En zijgangsters.
Verhip.. een pleonasme :oops:
Wat goed opgemerkt, thanks!

En Junia! Nog een thanks!

P.S.
Ik had je nieuwe topic gezien. Leuk!
Kan er helaas nog niet op reageren.
Mijn tip.. gewoon alles in christelijk open forum zetten. Is het meteen toegankelijk voor iedereen en het wordt door de mods wel verplaatst als het geen goeie plek is. Dat is net zoveel werk als iets uit "nieuwe topics" verplaatsen. (En omdat je meestal in open forum wel goed zit is het statistisch gezien minder werk voor de mods, en is het dus nog een goeie daad ook nog ). 👼
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Petra »

dingo schreef: 17 apr 2021, 13:28
snappie schreef: 17 apr 2021, 13:18 @Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Ik ben inmiddels zover dat ik er ook niet meer op in ga. Als ik met bijbel in de hand aantoon dat vrouwen in de bijbel wel degelijk onderdrukt werden stopt het topic en wordt er een nieuw topic gestart. Voor mij reden om aan te nemen dat een discussie niet echt gewenst is en alleen het eigen standpunt tot in het oneindige herhaald wordt.
Jullie ook al! Ik vind het schokkend hoe hij de ruimte krijgt om uitgebreid over zijn obsessieve persoonlijke fantasieën te blijven schrijven, en dan nog beschermd wordt tegen gezonde reacties ook nog. Brrrrrrrrr.

Ik heb erg veel moeite zo respectloos als er in het besloten deel met mensen wordt omgegaan.
Nou heb ik inmiddels wel begrepen dat gelovigen wettelijk meer ruimte hebben om mensen te stigmatiseren, kleineren, discrimineren, denigreren, 'beschaafd' uit te schelden, ziek te noemen, en roep maar. En dat dat 'mag' vanwege geloofsverschillen, ras, sekse of seksuele oriëntatie e.d.
Maar sja. ZUCHT. Aangezien ik altijd geleerd heb om alle mensen met respect te behandelen kan ik er maar moeilijk aan wennen.
Eerlijk gezegd... ik heb nog nooit in mijn leven zoveel onbeschoftheid meegemaakt als waar ik op fora mee geconfronteerd wordt.
Om in -De omgekeerde wereld- (besloten deel) mee te mogen praten moet ik een lijst maken om bij te houden wie er respectloos behandeld mogen worden. Als mijn lijst compleet is en ik mijn normen en waarden kan parkeren om die ontiegelijke onbeschoftheid te verdragen kan ik misschien weer meeschrijven daar. Het past wel in mijn missie namelijk om met gelovigen in gesprek te kunnen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Petra »

Nic schreef: 17 apr 2021, 14:58 Op Twitter:
NIEUWS - Jongerenorganisatie @SGPJ wil "geschikte vrouwen" op kieslijsten, te beginnen bij komende #GR2022 en dringt hier bij "moederpartij" @SGPnieuws op aan. Motie @JurianvanderRee @Lianne_tweets ea. komt zaterdag in stemming tijdens (digitale) Voorjaarscongres SGP jongeren.
Nice! :flower1:

Die livestreams van vrouwen in de verkondiging en leiding ook trouwens.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Barnabas maakte ooit op Credible een topic aan genaamd 'De zwarte weduwe':

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Iemand anders noemde in dat topic de man het hoofd en de vrouw de nek. Wat vinden jullie van die vergelijking?

Ik kan het niet laten om één van mijn eigen reacties hier te herhalen, vanwege het woord 'overgeven' van Coby en het woord 'nek' van die andere Credible deelnemer:

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 18 apr 2021, 04:46
Bastiaan73 schreef: 17 apr 2021, 11:29
'Vrouwelijke voorgangster' is dubbelop :D. Het is 'vrouwelijke voorganger' of gewoon 'voorgangster'. Als je 'voorgangster' anders uitspreekt krijg je een associatie met Al Capone. Die had waarschijnlijk zowel voorgangsters als achtergangsters. En zijgangsters.
Verhip.. een pleonasme :oops:
Wat goed opgemerkt, thanks!

En Junia! Nog een thanks!

P.S.
Ik had je nieuwe topic gezien. Leuk!
Kan er helaas nog niet op reageren.
Mijn tip.. gewoon alles in christelijk open forum zetten. Is het meteen toegankelijk voor iedereen en het wordt door de mods wel verplaatst als het geen goeie plek is. Dat is net zoveel werk als iets uit "nieuwe topics" verplaatsen. (En omdat je meestal in open forum wel goed zit is het statistisch gezien minder werk voor de mods, en is het dus nog een goeie daad ook nog ). 👼
Goeie tip, thanks!
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

Bastiaan73 schreef: 18 apr 2021, 11:18
coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Barnabas maakte ooit op Credible een topic aan genaamd 'De zwarte weduwe':

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Iemand anders noemde in dat topic de man het hoofd en de vrouw de nek. Wat vinden jullie van die vergelijking?

Ik kan het niet laten om één van mijn eigen reacties hier te herhalen, vanwege het woord 'overgeven' van Coby en het woord 'nek' van die andere Credible deelnemer:

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan.
:lol:
He bah, wat een topic. Ja goed, jij bent het hoofd, maar dat vreet ik nu op, zei de geemancipeerde spin.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

coby2 schreef: 18 apr 2021, 11:31
Bastiaan73 schreef: 18 apr 2021, 11:18
coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Barnabas maakte ooit op Credible een topic aan genaamd 'De zwarte weduwe':

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Iemand anders noemde in dat topic de man het hoofd en de vrouw de nek. Wat vinden jullie van die vergelijking?

Ik kan het niet laten om één van mijn eigen reacties hier te herhalen, vanwege het woord 'overgeven' van Coby en het woord 'nek' van die andere Credible deelnemer:

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan.
:lol:
He bah, wat een topic. Ja goed, jij bent het hoofd, maar dat vreet ik nu op, zei de geemancipeerde spin.
:D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 18 apr 2021, 05:26
dingo schreef: 17 apr 2021, 13:28
snappie schreef: 17 apr 2021, 13:18 @Barnabas heeft, denk ik, een obsessie voor een man-vrouw rolpatroon want in vrijwel elk topic wat hij opent begint hij erover.
Kijk o.a. hier maar eens: viewtopic.php?f=120&t=4387&start=150
Ik ben gestopt om hem te lezen, dus wat hij daarna allemaal 'gepredikt' heeft weet ik niet. Geen behoefte aan, ik weet genoeg.
Ik ben inmiddels zover dat ik er ook niet meer op in ga. Als ik met bijbel in de hand aantoon dat vrouwen in de bijbel wel degelijk onderdrukt werden stopt het topic en wordt er een nieuw topic gestart. Voor mij reden om aan te nemen dat een discussie niet echt gewenst is en alleen het eigen standpunt tot in het oneindige herhaald wordt.
Jullie ook al! Ik vind het schokkend hoe hij de ruimte krijgt om uitgebreid over zijn obsessieve persoonlijke fantasieën te blijven schrijven, en dan nog beschermd wordt tegen gezonde reacties ook nog. Brrrrrrrrr.

Ik heb erg veel moeite zo respectloos als er in het besloten deel met mensen wordt omgegaan.
Nou heb ik inmiddels wel begrepen dat gelovigen wettelijk meer ruimte hebben om mensen te stigmatiseren, kleineren, discrimineren, denigreren, 'beschaafd' uit te schelden, ziek te noemen, en roep maar. En dat dat 'mag' vanwege geloofsverschillen, ras, sekse of seksuele oriëntatie e.d.
Maar sja. ZUCHT. Aangezien ik altijd geleerd heb om alle mensen met respect te behandelen kan ik er maar moeilijk aan wennen.
Eerlijk gezegd... ik heb nog nooit in mijn leven zoveel onbeschoftheid meegemaakt als waar ik op fora mee geconfronteerd wordt.
Om in -De omgekeerde wereld- (besloten deel) mee te mogen praten moet ik een lijst maken om bij te houden wie er respectloos behandeld mogen worden. Als mijn lijst compleet is en ik mijn normen en waarden kan parkeren om die ontiegelijke onbeschoftheid te verdragen kan ik misschien weer meeschrijven daar. Het past wel in mijn missie namelijk om met gelovigen in gesprek te kunnen.
Het komt op mij over dat Barnabas/Chiel eigenlijk heel onzeker is over zijn mannelijkheid. Dat hij het in elk topic dat hij aanmaakt weer ter sprake brengt lijkt me een soort compensatie. Hij kan hier natuurlijk op reageren maar houdt zich schuil in het besloten gedeelte. Dat is geen verwijt maar een constatering.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef: 18 apr 2021, 11:18 Barnabas maakte ooit op Credible een topic aan genaamd 'De zwarte weduwe':

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Iemand anders noemde in dat topic de man het hoofd en de vrouw de nek. Wat vinden jullie van die vergelijking?

Ik kan het niet laten om één van mijn eigen reacties hier te herhalen, vanwege het woord 'overgeven' van Coby en het woord 'nek' van die andere Credible deelnemer:

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan.
Allemaal verkeerde uitleg. 8-)
Mijn vader was een echte autocraat, maar soms zei hij halflachend, dit gezegde.
De man is het hoofd, maar de vrouw is de nek.
Maar bedoelde dan:
Zoals de nek (de vrouw) draait, heeft het hoofd (de man) maar te gaan.
Ik heb de uitdrukking ook nooit aders gehoord en begrepen.

Maar vroeger werd een meisje/vrouw vaak geleerd haar wensen zo aan te geven en in te kleden, dat de man dacht dat het idee van hemzelf kwam.
Later hoorde ik wel eens dat ook de reden was dat vrouwen soms veel diplomatieker en wijzer zijn.
Met weer als reactie van de vrouw:
"Ohhh, wat zie jij dat goed en wat knap.
Dank je wel." :kiss1:

Beide is natuurlijk seksistisch. :clown:
Laatst gewijzigd door Maria K op 18 apr 2021, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Bastiaan73 »

Maria K schreef: 18 apr 2021, 13:43
Bastiaan73 schreef: 18 apr 2021, 11:18 Barnabas maakte ooit op Credible een topic aan genaamd 'De zwarte weduwe':

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Iemand anders noemde in dat topic de man het hoofd en de vrouw de nek. Wat vinden jullie van die vergelijking?

Ik kan het niet laten om één van mijn eigen reacties hier te herhalen, vanwege het woord 'overgeven' van Coby en het woord 'nek' van die andere Credible deelnemer:

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan.
Allemaal verkeerde uitleg. 8-)
Mijn vader was een echte autocraat, maar soms zei hij halflachend, dit gezegde.
Maar bedoelde dan:
Zoals de nek (de vrouw) draait, heeft het hoofd (de man) maar te gaan.
:D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

Petra schreef: 17 apr 2021, 03:48
Nee hoor. Een vrouwelijke voorgangster kan prima getrouwd zijn. Almatine Leene is bv. onze huidige Theoloog des vaderlands, leidinggevende/predikante in de kerk, en getrouwd en heeft kindjes. Ik heb haar al vaak genoemd hier, maar vind het niet erg om te herhalen. :) Het topic Vastgeroeste Theologie bv. was ik gestart met een interview met haar.
Dat jij dat raar vindt komt doordat het jou zo is aangeleerd.
Hier zie ik niets verkeerds in. Ik heb dat idee van voorganger die alles zelf doet en zelf moet regelen en te maken krijgt met lastige mensen en als iemand bevrijding nodig heeft, moet hij dat doen en alle beslissingen moet hij nemen. Zoiets als Jan Zijlstra, maar dan in een kleinere kerk. Zij preekt gewoon, lijkt me. Geen idee wat een dominee verder nog doet. Ze hebben daar toch ook ouderlingen als mensen problemen hebben.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Balthasar »

coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Het is dus gewoon een leerstuk van mannen die graag de baas spelen. Dat de man priester in het gezin is, is flauwekul. In het NT (1 Petrus geloof ik) staat wel dat heel het volk van God priester is.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door coby2 »

Balthasar schreef: 18 apr 2021, 17:47
coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Het is dus gewoon een leerstuk van mannen die graag de baas spelen. Dat de man priester in het gezin is, is flauwekul. In het NT (1 Petrus geloof ik) staat wel dat heel het volk van God priester is.
Eerst waren ze ook nog koning. Toch is de man het hoofd. Een dominante man zal er misbruik van maken, maar die vader van Corrie ten Boom en dat gezin, dat is Bijbels. Er was geen twijfel over dat hij de baas was. Hij was totaal niet controlerend. Kinderen luisterden braaf en moeder hoefde al die moeite niet te doen. Die vader van Corrie ten Boom hoefde maar zijn hand op de schouder van zijn 18 jarige zoon te leggen en te zeggen nee en het was nee.

2Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen?
Dat is dus een man.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Petra »

coby2 schreef: 18 apr 2021, 21:33
Balthasar schreef: 18 apr 2021, 17:47
coby2 schreef: 18 apr 2021, 08:12
Balthasar schreef: 17 apr 2021, 15:03
coby2 schreef: 17 apr 2021, 14:53 Maar de man is de priester van het gezin
Hoe kom je daar bij?
Ik dacht dat het een Bijbeltekst was. Zocht 'm op. Dus niet.
https://www.google.com/amp/s/mjschuurma ... gezin/amp/
Er staat wel dat hij het hoofd is van de vrouw.
Het komt ook door die tekst dat de man zich overgeeft voor zijn vrouw.
Het is dus gewoon een leerstuk van mannen die graag de baas spelen. Dat de man priester in het gezin is, is flauwekul. In het NT (1 Petrus geloof ik) staat wel dat heel het volk van God priester is.
Eerst waren ze ook nog koning. Toch is de man het hoofd. Een dominante man zal er misbruik van maken, maar die vader van Corrie ten Boom en dat gezin, dat is Bijbels. Er was geen twijfel over dat hij de baas was. Hij was totaal niet controlerend. Kinderen luisterden braaf en moeder hoefde al die moeite niet te doen. Die vader van Corrie ten Boom hoefde maar zijn hand op de schouder van zijn 18 jarige zoon te leggen en te zeggen nee en het was nee.

2Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen?
Dat is dus een man.
Ik heb geen probleem met mannen of vrouwen die baas willen zijn en mannen of vrouwen die graag een baas hebben.
Waar ik wel een probleem mee heb is als dat op onwilligen toegepast wordt. Helemaal als er sprake is van onderdrukking en iemand de roede predikt bij het onderdrukken en tuchtigen.
Zoek dan gelijkgestemden; doe je dat niet dan maak je je immers schuldig aan mishandeling.
Over mishandeling drammen (al dan niet m.b.v. bijbelteksten) klinkt in mijn gezonde oortjes niet gezond.
Ik wil liever niet zwijgend moeten toekijken hoe potloodventers, mishandelaars, (mentale) aanranders en roep maar.. hun goddelijke gangetje mogen gaan.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Plaats reactie