Man en vrouw

In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Man en vrouw

Bericht door Piebe Paulusma »

coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek.
Welke vloek? In Christus is niemand vervloekt, dus tijd om te emanciperen en die handen smerig te maken en dan koop ik wel een kind! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 16 apr 2021, 12:14 Er is in de bijbel duidelijk sprake van een vorm van voortschrijdend inzicht. Denk ook aan de omstreden "' bedelingen leer "' waar God in de loop van de tijd op andere wijze omgaat met zijn volk. Waarom die omgang in de tijdperioden anders was, daarover bestaat uitgebreide literatuur. Het zijn dus geloofskeuzes die je maakt aangaande het bepalen wat Onveranderlijk is inzake saillante bijbelse posities en wat niet. Gelukkig is er een grote verscheidenheid in gevolgde kleur. Elke kleur kan op basis van interpretatie van specifieke bijbel teksten een prima argumentatie opvoeren voor de juiste bijbelse ondersteuning voor de gevolgde kleur.
Dit onderwerp gaat over man en vrouw. Het beginnen van een andere discussie maakt het lezen van berichten lastig. Gelieve een eigen onderwerp te beginnen.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Dat krijg je er nou van wanneer vrouwen gaan doen wat de mannen behoren te doen. Het is natuurlijk heel mooi dat een vrouw zich bekommert om daklozen, maar in een kerk heb je mensen die zich bekeert hebben en bereidt zijn zich te laten verzorgen.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

Piebe Paulusma schreef: 21 apr 2021, 11:40
coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek.
Welke vloek? In Christus is niemand vervloekt, dus tijd om te emanciperen en die handen smerig te maken en dan koop ik wel een kind! :D
In Christus is niemand vervloekt, maar dan is het wel nodig om in Christus te blijven. Wie zondigt tegen de Heilige Geest wordt niet vergeven dat betekent dat de straf (het oordeel) op hem blijft, (of komt).
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

snappie schreef: 16 apr 2021, 14:53
Michelangelo schreef: 16 apr 2021, 14:14 Vrouwen werden volgens bijbelse regels niet onderdrukt.
Voorbeeld: als een vrouw in het oude testament de man die haar vader als echtgenoot voor haar had uitgekozen, niet wilde, dan hoefde ze hem niet te accepteren. Vind ik een mooie liefdevolle regeling.
Serieus? Omdat er ook wel eens iets aardigs staat? https://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm
Waarom is het trouwens zo'n liefdevolle regeling dat een vrouw een man die ze niet als echtgenoot wil mag weigeren?
Dat zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn vind ik.
Als je het nou niet met hem eens bent kun je dan ook aangeven hoe en waar de bijbel over onderdrukking spreekt?
Emancipatie zegt dat vrouwen gelijk zijn aan mannen en in staat zouden zijn hun mannetje te staan op een website. De bijbel zegt dat mannen de strijd voerden. In de strijd vielen er gewonden. Zelfs waren er bij die het leven erbij inschoten. Maar er staat ook dat de knieën van mannen knikken als die van vrouwen. Dat betekent dat het normaal is voor vrouwen om bang te zijn.
Ook staat er dat een vrouw zich rustig moet kunnen laten onderwijzen.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Barnabas schreef: 21 apr 2021, 12:26
Piebe Paulusma schreef: 21 apr 2021, 11:40
coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek.
Welke vloek? In Christus is niemand vervloekt, dus tijd om te emanciperen en die handen smerig te maken en dan koop ik wel een kind! :D
In Christus is niemand vervloekt, maar dan is het wel nodig om in Christus te blijven. Wie zondigt tegen de Heilige Geest wordt niet vergeven dat betekent dat de straf (het oordeel) op hem blijft, (of komt).
De vloek is weggedaan, maar alleen met een ruggenprik krijg je de pijn weg en met luxe landbouwmachines hoef je niet meer zo erg te zweten.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39
coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.

Dienares kan inderdaad van alles zijn.

Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.

Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

Michelangelo schreef: 20 apr 2021, 20:58
Barnabas schreef: 20 apr 2021, 16:36
Michelangelo schreef: 16 apr 2021, 11:30
coby2 schreef: 16 apr 2021, 10:57
Michelangelo schreef: 16 apr 2021, 10:17
Ik begrijp niet waarom de SGP jongeren en/of hun moederpartij mij overtuigen kunnen van een andere rol voor de vrouw in de kerk. De bijbel is een constante waarde. Een samenleving die voortdurend haar grenzen oprekt verwijderd zichzelf verder en verder van de Bron.
Ze geven ook les aan mannen als ze geen oudste of voorgangster mogen zijn. Maar wel kleine jonge. Daar heeft nooit iemand een probleem mee. Dat deden de vaders altijd, het hun zonen inprenten. In het N.T. is er een vrouw met een gemeente aan huis die Paulus aanschrijft. Oudere vrouwen moesten de jongere onderwijzen. Zijn die dan geen vrouw van de oudste? Wat is daar mis mee? Sommige dingen kan een man niet doen.
Vrouwen kunnen prima onderwijzen. Niks mis mee. Kijk naar Phoebe, Junia en Priscilla. Het gaat gewoon om de leidende rol in een gemeente. Die is voorbehouden aan een man. Vrouwen zijn daarom niet minderwaardig ofzo. Context is weer doorslaggevend. En een voorganger kan gerust raad vragen aan vrouwen zodat hij een goede beslissing kan nemen.
Ik denk dat deze man/vrouw issues in de gemeente teveel negatieve aandacht krijgen. Eigenlijk is er niets aan de hand.
Over Febe staat maar één regel geschreven (Rom 16:1-2): "En ik beveel u Febe, onze zuster, aan, die een dienares is van de gemeente die in Kenchreeën is, opdat u haar ontvangt in de Heere op een wijze die de heiligen waardig is, en haar bijstaat in elke zaak waarin zij u nodig heeft, want ook zij heeft zelf bijstand verleend aan velen, ook aan mijzelf." Er wordt niets gezegd over onderwijs dus is deze tekst niet geschikt om als onderbouwing te geven.
De naam Junia ken ik niet. Heb je daar ook een tekstverwijzing bij?
Priscilla is wel een goed voorbeeld van een vrouw die onderwijs geeft. Voor zover ik weet is zij het enige voorbeeld in het nieuwe testament. Het bijzondere is dat zij onderwijs geeft aan een man, namelijk Apollos.
Verder staat er (Titus 2;3-5): "Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede, opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben, bezonnen te zijn en kuis, te zorgen voor hun huishouden, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord van God niet gelasterd wordt." Deze tekst spreekt dus van leren door oudere vrouwen aan jongere vrouwen, leraressen van het goede.
Spreuken 31, over een vrouw die de Heere vreest: "Zij doet haar mond open met wijsheid, onderricht uit genegenheid ligt op haar tong."
Zo zij er dus verschillende teksten die bevestigen dat vrouwen onderwijs kunnen geven.
Junia, Romeinen 16:7.
Sommigen kunnen niks met deze tekst en maken er Junias van. Alsof het een man zou zijn geweest. Maar Junias is een niet bestaande naam.
Bedankt voor de moeite. Maar in de tekst wordt niet gezegd dat deze persoon les gaf. Daarnaast blijken oudere vertalingen als HSV en NBG de naam Junias te gebruiken. Het Grieks zegt "Jounian" met een "n", lijkt mij een man.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39 Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Stond jij even in je hemd, want er staat daar helemaal geen 'doulos'.
coby2 schreef: 22 apr 2021, 12:08 Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.
'Vermaard onder de apostelen' is in het Grieks alleen maar uit te leggen als 'vermaard als apostelen'. Dus Junia stond als vrouw bekend als apostel.
Dienares kan inderdaad van alles zijn.
Nee, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zie bijvoorbeeld https://debijbel.nl/wereld-van-de-bijbe ... behulpzaam
Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.
Waarom wil je alles wat vrouwen doen per se kleiner maken? Er staat gewoon dat in Nymfa's huis de gemeente samenkwam. En dat betekende echt wel iets meer dan dat ze de hapjes en drankjes mocht verzorgen.
Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Weer reduceer je de rol van vrouwen.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Balthasar schreef: 22 apr 2021, 13:31
Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39 Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Stond jij even in je hemd, want er staat daar helemaal geen 'doulos'.
coby2 schreef: 22 apr 2021, 12:08 Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.
'Vermaard onder de apostelen' is in het Grieks alleen maar uit te leggen als 'vermaard als apostelen'. Dus Junia stond als vrouw bekend als apostel.
Dienares kan inderdaad van alles zijn.
Nee, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zie bijvoorbeeld https://debijbel.nl/wereld-van-de-bijbe ... behulpzaam
Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.
Waarom wil je alles wat vrouwen doen per se kleiner maken? Er staat gewoon dat in Nymfa's huis de gemeente samenkwam. En dat betekende echt wel iets meer dan dat ze de hapjes en drankjes mocht verzorgen.
Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Weer reduceer je de rol van vrouwen.
Junia kan de vrouw van die andere zijn geweest. Ze hebben geen mindere rol.
Ik kan best geloven dat een vrouw voorganger was, maar ze kan, als ze getrouwd is, niet de leiding hebben over haar man. Dat gaat dan toch in tegen die andere tekst. De eerste 12 apostelen waren toch ook alleen maar mannen. Ja er waren ook vrouwen die Hem volgden en die waren niets minder, maar ze waren geen eerste apostel.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

coby2 schreef: 22 apr 2021, 12:08
Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39
coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.

Dienares kan inderdaad van alles zijn.

Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.

Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Junias wordt genoemd in de HSV en NBG. In het Grieks staat er "Ιουνιαν", Nederlandse uitspraak "Joenian". Joenian lijkt mij een mannelijke naam.

Priscilla geeft les aan Apollos, Dat is een man. Zij deed dat samen met haar man Aqiulla. Hand 18;26: “En hij begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En toen Aquila en Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.”. Maar er staat niet bij waar zij hem apart namen. Misschien in de synagoge, misschien thuis. In ieder geval gaat het er om dat zij hem op een aparte plaats spraken, dus waar ze anderen niet stoorden en niet gestoord werden door anderen.
Maar in het hele verhaal (Hand 18) staat niets over dat zij een gemeente leidden.

In Kol 4;15 staat: “Groet de broeders die in Laodicea zijn, en Nymfas en de gemeente in zijn huis.” Het Grieks zegt “Νυμφαν” oftewel “Numfan”, lijkt me ook een mannelijke naam. De HSV zegt “zijn” huis. De NBV zegt “haar” huis. Ook lees ik verschillende Griekse teksten, de ene zegt “zijn” en de andere “haar”. Dus het is niet helemaal duidelijk of het om een man of een vrouw gaat.

Dat vrouwen mogen bidden en profeteren is geen probleem.
Er staat 1 Kor 11;4,5; “Iedere man die bidt of profeteert en iets op zijn hoofd heeft, onteert zijn hoofd.
Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.”. Dus het is normaal voor een vrouw om te bidden en te profeteren.
En Anna was profetes (Lukas 2;36): “Ook Anna was er, een profetes, een dochter van Fanuel, uit de stam van Aser. Zij was op hoge leeftijd gekomen en had na haar meisjesjaren zeven jaar met haar man geleefd.
Ook Deborah was profetes (Richteren 4;4) : “En Debora, een vrouw die een profetes was, de vrouw van Lappidoth, die gaf in die tijd als richter leiding aan Israël.”

En Deborah was richter in Israël en zij gaf leiding aan het volk. Deborah was getrouwd met Lappidoth. Dus Lappidoth was het hoofd van Deborah. Maar Lappidoth was geen richter. Dus kennelijk oefende hij zijn hoofdschap niet of onvoldoende uit. Deborah was voor haar leiding en inspiratie dus afhankelijk van de Heere zelf. Zij was dus getrouwd maar gaf toch leiding.

Maar in Jesaja staat dat vrouwen en kinderen het volk overheersen. Dat is de situatie in het land in de tijd van Jesaja. En dat is een uitspraak die ook in onze tijd van toepassing is. Op allerlei wijzen trachten vrouwen de leiding en positie van mannen in te nemen en dat is niet bijbels.
Dus in onze tijd geld dat vrouwen wel veel en allerlei talent hebben, maar je moet je niet laten verleiden door de emancipatie. Want die roept dat vrouwen van alles kunnen maar zonder de Heere te dienen. En dan wordt je over het paard getild en komt men tot gedrag dat niet behoorlijk is. Jesaja spreekt dan ook ook over de leiders van Sodom en Gomorra. Dus de Heere dienen ok, maar wel opletten dat het dat blijft.

Nb. Van Febe staat in het Grieks "diakonos", ik schreef per ongeluk "doelos". En "diakonos betekent "dienares", zoals ik gezegd had.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

Balthasar schreef: 22 apr 2021, 13:31
Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39 Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Stond jij even in je hemd, want er staat daar helemaal geen 'doulos'.
coby2 schreef: 22 apr 2021, 12:08 Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.
'Vermaard onder de apostelen' is in het Grieks alleen maar uit te leggen als 'vermaard als apostelen'. Dus Junia stond als vrouw bekend als apostel.
Dienares kan inderdaad van alles zijn.
Nee, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zie bijvoorbeeld https://debijbel.nl/wereld-van-de-bijbe ... behulpzaam
Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.
Waarom wil je alles wat vrouwen doen per se kleiner maken? Er staat gewoon dat in Nymfa's huis de gemeente samenkwam. En dat betekende echt wel iets meer dan dat ze de hapjes en drankjes mocht verzorgen.
Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Weer reduceer je de rol van vrouwen.
Je hebt gelijk. Er staat dat febe "diakonos" was, di "dienares". Maar de manier waarop je spreekt doet me vermoeden dat het niet echt mogelijk is om een redelijke discussie met je te voeren.
Laatst gewijzigd door Barnabas op 22 apr 2021, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Barnabas schreef: 22 apr 2021, 15:26
coby2 schreef: 22 apr 2021, 12:08
Barnabas schreef: 22 apr 2021, 11:39
coby2 schreef: 21 apr 2021, 11:25
Barnabas schreef: 21 apr 2021, 11:14 In het oude testament gold een dienstplicht voor mannen van 20 jaar tot 50 jaar. De dienstplicht gold niet voor vrouwen. in het nieuwe testament werden de discipelen (de mannen) er op uitgestuurd om het evangelie te verkondigen. Dit is een vergelijking. Bij de strijd om het land van Israël zoals David die voerde ging het er om rechtvaardigheid te brengen in het land. Het brengen van het evangelie is ook het brengen van rechtvaardigheid want er staat dat de mens gerechtvaardigd is door de genade en dat is de vergeving van Christus. De mannen waren degenen die die rechtvaardigheid bevochten. Daarbij werden mannen ook gewond. Mannen die op een veilige plek verzorgd dienden te worden. Dat is iets waar vrouwen goed in zijn.
Tsja. Vrouwen willen ook dominee zijn of voorgangster, leuk preken, maar het vuile werk is toch meer voor mannen. Da's hun vloek. Wij baren al kinderen. Of zou Junia ook in elkaar geslagen zijn als apostel, zoals Paulus? Heidi Baker heeft zich weleens met haar gezicht tegen een muur laten rammen, toen ze evangeliseerde bij daklozen. Een dakloze vrouw werd er nogal kwaad om. Die andere dakloze man heeft haar toen gered en later kwam die vrouw een bloemetje brengen en zei sorry.
Er wordt nogal wat getoverd met woorden. Voor zover ik weet is er geen sprake van een Junia die apostel is. Alleen mannen zijn apostel. In een discussie met iemand heb ik gemerkt dat er bijvoorbeeld met het woord "doulos" gesjoemeld wordt. Dat gaat over de tekst van Febe (Rom 16:1-2). daar staat "dienares" (doulos) maar daar wordt dan mee gegoocheld op allerlei wijze en dan wordt er gezegd dat er staat dat zij leider was.
Oh wat raar. Er staat alleen maar dat Junia of Junias in aanzien was bij de apostelen.

Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

7 Groet Andronikus en Junias, mijn magen, en mijn medegevangenen, welke vermaard zijn onder de apostelen, die ook voor mij in Christus geweest zijn.

Dienares kan inderdaad van alles zijn.

Dan hebben we Nymfa nog in Kol. 4. Die had een gemeente aan huis. Maar toen hadden ze huisgroepen, dus ze kan een huisgroep gehad hebben (met alleen vrouwen?) of ze had wel gewoon een kerk aan huis en was voorgangster. Paulus stond er toch weer boven. Zou kunnen. Maar dat was dan een weduwe of zo lijkt me. Anna diende ook in de tempel en dat mocht gewoon.

Priscilla en Aquila waren voorgangers en hadden een kerk aan huis en zij leerde een man, maar dat was samen.
Junias wordt genoemd in de HSV en NBG. In het Grieks staat er "Ιουνιαν", Nederlandse uitspraak "Joenian". Joenian lijkt mij een mannelijke naam.

Priscilla geeft les aan Apollos, Dat is een man. Zij deed dat samen met haar man Aqiulla. Hand 18;26: “En hij begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En toen Aquila en Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.”. Maar er staat niet bij waar zij hem apart namen. Misschien in de synagoge, misschien thuis. In ieder geval gaat het er om dat zij hem op een aparte plaats spraken, dus waar ze anderen niet stoorden en niet gestoord werden door anderen.
Maar in het hele verhaal (Hand 18) staat niets over dat zij een gemeente leidden.

In Kol 4;15 staat: “Groet de broeders die in Laodicea zijn, en Nymfas en de gemeente in zijn huis.” Het Grieks zegt “Νυμφαν” oftewel “Numfan”, lijkt me ook een mannelijke naam. De HSV zegt “zijn” huis. De NBV zegt “haar” huis. Ook lees ik verschillende Griekse teksten, de ene zegt “zijn” en de andere “haar”. Dus het is niet helemaal duidelijk of het om een man of een vrouw gaat.

Dat vrouwen mogen bidden en profeteren is geen probleem.
Er staat 1 Kor 11;4,5; “Iedere man die bidt of profeteert en iets op zijn hoofd heeft, onteert zijn hoofd.
Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.”. Dus het is normaal voor een vrouw om te bidden en te profeteren.
En Anna was profetes (Lukas 2;36): “Ook Anna was er, een profetes, een dochter van Fanuel, uit de stam van Aser. Zij was op hoge leeftijd gekomen en had na haar meisjesjaren zeven jaar met haar man geleefd.
Ook Deborah was profetes (Richteren 4;4) : “En Debora, een vrouw die een profetes was, de vrouw van Lappidoth, die gaf in die tijd als richter leiding aan Israël.”

En Deborah was richter in Israël en zij gaf leiding aan het volk. Deborah was getrouwd met Lappidoth. Dus Lappidoth was het hoofd van Deborah. Maar Lappidoth was geen richter. Dus kennelijk oefende hij zijn hoofdschap niet of onvoldoende uit. Deborah was voor haar leiding en inspiratie dus afhankelijk van de Heere zelf. Zij was dus getrouwd maar gaf toch leiding.

Maar in Jesaja staat dat vrouwen en kinderen het volk overheersen. Dat is de situatie in het land in de tijd van Jesaja. En dat is een uitspraak die ook in onze tijd van toepassing is. Op allerlei wijzen trachten vrouwen de leiding en positie van mannen in te nemen en dat is niet bijbels.
Dus in onze tijd geld dat vrouwen wel veel en allerlei talent hebben, maar je moet je niet laten verleiden door de emancipatie. Want die roept dat vrouwen van alles kunnen maar zonder de Heere te dienen. En dan wordt je over het paard getild en komt men tot gedrag dat niet behoorlijk is. Jesaja spreekt dan ook ook over de leiders van Sodom en Gomorra. Dus de Heere dienen ok, maar wel opletten dat het dat blijft.
Ik las ooit een boek van de vrouw van een baptistenpredikant. Het heette 'Me? Obey him?' Heel ouderwets en heel Bijbels. Een vrouw moet altijd gehoorzamen. Wel ook gevaarlijk. Er stond geen kanttekening bij van: doe dit natuurlijk niet als de man een narcist is. Trouw daar niet mee. Mannen kunnen er misbruik van maken als een vrouw gehoorzaamt. Maar als allebei naar God luisteren is het gewoon goed. Hij is niet arrogant dominant en zij is geen dominante pin. Ook werkt het soms geweldig als een man niet gelooft. Dat heb ik bij m'n ouders gezien. Mijn moeder heeft me dit geleerd. Mijn pa is er ook door veranderd.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef: 22 apr 2021, 15:42 Je hebt gelijk. Er staat dat febe "diakonos" was, di "dienares". Maar de manier waarop je spreekt doet me vermoeden dat het niet echt mogelijk is om een redelijke discussie met je te voeren.
Je hebt al duidelijk laten blijken dat je een geestelijk probleem hebt, en ook alle teksten in de Bijbel zo vrouwvijandig mogelijk uitlegt. Wie is hier nou onredelijk dan.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Barnabas schreef: 22 apr 2021, 15:26
Priscilla geeft les aan Apollos, Dat is een man. Zij deed dat samen met haar man Aqiulla. Hand 18;26: “En hij begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En toen Aquila en Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.”. Maar er staat niet bij waar zij hem apart namen. Misschien in de synagoge, misschien thuis. In ieder geval gaat het er om dat zij hem op een aparte plaats spraken, dus waar ze anderen niet stoorden en niet gestoord werden door anderen.
Maar in het hele verhaal (Hand 18) staat niets over dat zij een gemeente leidden.
Dat staat in 1 Kor. 16:19
Vele groeten in de Here van Aquila en Prisca en van de gemeente bij hen aan huis.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Balthasar »

coby2 schreef: 22 apr 2021, 20:16 Dat staat in 1 Kor. 16:19
Vele groeten in de Here van Aquila en Prisca en van de gemeente bij hen aan huis.
Inderdaad. Dit was een ondernemend koppel, want ze reisden uit Rome naar Korinte, toen naar Efeze en daarna weer naar Rome. Dat ze als migranten in Efeze een gemeente aan huis hadden zegt veel over hun rijkdom en hun ondernemingszin.
Bovendien zegt het heel veel over Prisca. Als een echtpaar in die tijd iets ondernam was er geen enkele reden de vrouw te noemen. Maar hier wordt zij er elke keer bij genoemd. Dat wijst erop dat ze veel meer was dan 'de vrouw van'.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Balthasar schreef: 22 apr 2021, 20:08
Barnabas schreef: 22 apr 2021, 15:42 Je hebt gelijk. Er staat dat febe "diakonos" was, di "dienares". Maar de manier waarop je spreekt doet me vermoeden dat het niet echt mogelijk is om een redelijke discussie met je te voeren.
Je hebt al duidelijk laten blijken dat je een geestelijk probleem hebt, en ook alle teksten in de Bijbel zo vrouwvijandig mogelijk uitlegt. Wie is hier nou onredelijk dan.
Jij snauwt en oordeelt. Ik denk ook: laat maar zitten verder deze discussie. Zal het mij een worst wezen. Ik wil toch geen voorgangster worden.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Balthasar »

coby2 schreef: 23 apr 2021, 00:30 Zal het mij een worst wezen. Ik wil toch geen voorgangster worden.
Vrouwen hebben nogal eens de vreemde eigenschap dat ze elkaar liever klein houden.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Man en vrouw

Bericht door coby2 »

Balthasar schreef: 23 apr 2021, 00:45
coby2 schreef: 23 apr 2021, 00:30 Zal het mij een worst wezen. Ik wil toch geen voorgangster worden.
Vrouwen hebben nogal eens de vreemde eigenschap dat ze elkaar liever klein houden.
Je moet gewoon lezen wat ik schrijf. Het mag niet tegen de bescherming van Gods Woord ingaan. Ik weet niet of een vrouw alleen wel voorganger mag zijn. Misschien een weduwe. Met een man mag ze medevoorgangster zijn en is ze niet een aanhangsel, maar hij is Bijbels gezien de leider en haar beschermer. In Timotheus staat er eerst de vrouw mag geen autoriteit hebben over haar eigen man en dan de vereisten voor een mannelijke voorganger. Op basis van die teksten zou ik niet zeggen: het mag best. Dan moet je met goeie teksten komen. Je krijgt te maken met aanvallen van satan als opziener. Dan kun je maar beter zeker weten dat je je aan de Bijbel houdt.
1 Tim. 2
11Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, 12maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. 13Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. 14En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen; 15doch zij zal behouden worden, kinderen ter wereld brengende, indien zij blijft in geloof, liefde en heiliging, met ingetogenheid.

De man betekent dacht ik haar man.
Vervolgens komt er direct achterna:

1Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, 4een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt; 5indien echter iemand zijn eigen huis niet weet te bestieren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorgen?

Dus een weduwe misschien, ben niet overtuigd. Een vrouw met een man die ook in die kerk zit, maar de totale leiding van de kerk aan haar overlaat, kan nooit mogen van de Bijbel m.i. Dan laat ie haar zeker ook het huis bestieren.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

Maria K schreef: 16 apr 2021, 19:11
Maria K schreef: 16 apr 2021, 18:29
Barnabas schreef: 16 apr 2021, 17:28 De bijbel is een boek dat boven cultuur en tijd staat.
In vroegere culturen, die wel degelijk geëvolueerd zijn in de duizenden jaren voor Christus.
Mijn bericht was niet om strijd aan te gaan.
En een winnaar is er niet.

Maar om duidelijk te maken dat gedurende alle Bijbelse tijden er een menselijke en culturele groei is geweest.
Met een paar hoogte punten die vlg. de teksten zijn ingezet en bepaald door God.
Van het dicht bij het dierlijke bestaan van de mens naar een steeds hogere ontwikkeling in het zorgdragen voor elkaar en een gemeenschap.
Van het recht van de sterkste, de man, naar de rechtvaardiging van gelijke rechten en gelijke behandeling van man en vrouw.
En natuurlijk zijn ze verschillend.
Ze vullen elkaar aan en zonder elkaar kan er geen nageslacht komen.

Maar de menselijke en culturele ontwikkeling stopt niet bij seks en het kinderen baren en de sterke vent, die zorgt voor zijn vrouwtje en kinderen, als ze hem maar als grote baas zullen zien.

Wezenlijk verschil is er in de tijden voor Christus en daarna.
Het NT is er een voorbode van.
Een voorbode van grote veranderingen.
De daadwerkelijke veranderingen zijn niet beschreven.
Alleen, dat die er zullen komen.
Jezus is al begonnen vrouwen te benaderen, alle vrouwen, en niet weg te duwen, zoals toen nog de cultuur was.
Dat is uitgebreid meerdere malen beschreven.

Als volwassen mensen zijn man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar.
En als het om gemeenschapszin gaat, heeft ieder zijn steentje bij te dragen.
Paulus geeft hier en daar raad in heel specifieke situaties.
Hij zelf geeft vaak aan dat dat geen wetten zijn.
Situatie verschillen en veranderen.
Wijsheid verandert mee.
Wettisch denken niet.
Een intelligente wijze man kan veel betekenen binnen een gemeenschap.
En een intelligente wijze vrouw ook.

Die gemeenschappen zien er nu heel anders uit dan in het jaar 0.
Dus gelden er ook aangepaste waarden.

En zeker is ruzie maken en door elkaar heen praten en stechelen van alle tijden.
Zie hier op GG.
Er wordt veel gepraat over gelijke rechten van de man en de vrouw. Maar de bijbel spreekt heel verschillend over man en vrouw. Gelijkheid is niet dezelfde behandeling krijgen maar behandeld worden naar wie je bent. Een kind wordt niet behandelt als volwassene.
Wat bij een man kracht is is bij een vrouw schoonheid. Er wordt wel gezegd dat er sterke vrouwen zijn in de bijbel en het is ook goed voor een vrouw sterk te zijn. Er staat van de vrouw in Spreuken 31 ook dat zij haar lendenen omgordt met kracht. Maar dat is niet de maat. Van David staat ook geschreven dat hij mooi was, maar vooral was hij sterk. Hij versloeg leeuw en beer met zijn blote handen. Hij heeft heel veel strijd geleverd. Gevochten met het zwaard in zijn hand en dat lukt niet wanneer je niet sterk bent. Dus David was in de eerste plaats sterk en daarbij was hij ook een mooie man. Zo geld ook voor een vrouw dat ze in de eerste plaats mooi is en daarnaar dient zij behandelt te worden. Van mannen staat geschreven “jullie zijn sterk” en van vrouwen dat zij zwak zijn. Gelijke behandeling is dus niet om man en vrouw dienstplicht te geven maar om mannen dienstplicht te geven en vrouwen niet.

Culturele groei is er niet altijd. Er zijn tijden waarin een cultuur opbloeit en er zijn tijden waarin een cultuur vergaat. In het begin heeft God de aarde gemaakt en Adam en Eva werden in de tuin geplaatst en de cultuur was daar volmaakt. Het begin is dus met een volmaakte en harmonieuze cultuur. Toen Adam en Eva de tuin verlieten kwam er moreel verval en dat leidde tot verval van de cultuur. Dus het begin is een rijke cultuur en wanneer de zonde intrede doet wordt de cultuur immoreel.

Zo is ook in de geschiedenis. Waar rijken opbloeiden was dat omdat de kennis van God in die volkeren aanwezig was. Bij het volk Israël zie je dat heel duidelijk. Iedere keer wanneer zij deden wat God zei dan ging het goed met het land maar wanneer zij zijn waarden loslieten en de wet verachtten dat kwamen er problemen.

Ook in de gouden eeuw in Nederland was er een cultuur van liefde en respect. Daarom was het mogelijk om een bloeiend rijk op te bouwen. Het gaat er daarbij niet om dat er fouten werden gemaakt, want de mens blijft altijd zondigen. Maar het gaat er om dat de kennis van God meer aanwezig was dan daar voor. Vrouwen werden dus ook beter behandeld dan nu.

Er staat dat een geestelijk leider allerlei deugdzame kwaliteiten dient te hebben. Hij moet een goed bestuurder van zijn eigen gezin zijn. Om een gemeente te besturen moet je je gezin kunnen besturen. Om met volwassenen mensen om te gaan moet je met jongeren om kunnen gaan. Spreuken 31 spreekt over de zonen van een vrouw die haar kinderen opvoedt in de vreze des Heeren. Zij worden bestuurders van het land. Het begint dus allemaal klein en daarna moet je doorgroeien en in de liefde blijven om tot bloei te komen.

Ook David was een man naar Gods hart. Maar hij werd gevormd door de Heer in moeilijk tijden. In de Psalmen die hij geschreven heeft blijkt hoe moeilijk hij het soms had, maar hij bleef de heer zoeken. Daardoor groeide hij door. Hij bad tot God en God openbaarde zich aan hem. God liet zich kennen in het oude testament net zo goed als in het nieuwe. Alleen in het nieuwe is het allemaal opgeschreven en in detail uitgelegd. Maar deze kennis was er in het begin ook. Adam en Eva wisten het allemaal al.
Dat blijkt ook uit de verhalen die geschreven worden. Er wordt niet voortdurend uitgelegd hoe je moet leven. Het wordt ook gedaan. Jezus leerde uit het oude testament. Ook wordt daar veel over hem geprofeteerd. Jezus was in het oude testament net zo goed bij de mensen als nu.

Man en vrouw zijn inderdaad gelijkwaardig aan elkaar. En vrouwen kunnen ook heel veel. Maar het opvoeden van kinderen moet niet ondergewaardeerd worden.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef: 23 apr 2021, 08:47
Er wordt veel gepraat over gelijke rechten van de man en de vrouw. Maar de bijbel spreekt heel verschillend over man en vrouw. Gelijkheid is niet dezelfde behandeling krijgen maar behandeld worden naar wie je bent. Een kind wordt niet behandelt als volwassene.
Wat bij een man kracht is is bij een vrouw schoonheid. Er wordt wel gezegd dat er sterke vrouwen zijn in de bijbel en het is ook goed voor een vrouw sterk te zijn. Er staat van de vrouw in Spreuken 31 ook dat zij haar lendenen omgordt met kracht. Maar dat is niet de maat. Van David staat ook geschreven dat hij mooi was, maar vooral was hij sterk. Hij versloeg leeuw en beer met zijn blote handen. Hij heeft heel veel strijd geleverd. Gevochten met het zwaard in zijn hand en dat lukt niet wanneer je niet sterk bent. Dus David was in de eerste plaats sterk en daarbij was hij ook een mooie man. Zo geld ook voor een vrouw dat ze in de eerste plaats mooi is en daarnaar dient zij behandelt te worden. Van mannen staat geschreven “jullie zijn sterk” en van vrouwen dat zij zwak zijn. Gelijke behandeling is dus niet om man en vrouw dienstplicht te geven maar om mannen dienstplicht te geven en vrouwen niet.
Met krachtige en sterke mannen in de Bijbel loopt het meestal niet zo goed af. En met vrouwen die prat gaan op schoonheid trouwens meestal ook niet.
De Bijbel laat juist zien dat kracht en geweld niet de weg zijn; het machtsverschil tussen man en vrouw hoort bij de gevallen werkelijkheid.
Culturele groei is er niet altijd. Er zijn tijden waarin een cultuur opbloeit en er zijn tijden waarin een cultuur vergaat. In het begin heeft God de aarde gemaakt en Adam en Eva werden in de tuin geplaatst en de cultuur was daar volmaakt. Het begin is dus met een volmaakte en harmonieuze cultuur. Toen Adam en Eva de tuin verlieten kwam er moreel verval en dat leidde tot verval van de cultuur. Dus het begin is een rijke cultuur en wanneer de zonde intrede doet wordt de cultuur immoreel.

Zo is ook in de geschiedenis. Waar rijken opbloeiden was dat omdat de kennis van God in die volkeren aanwezig was. Bij het volk Israël zie je dat heel duidelijk. Iedere keer wanneer zij deden wat God zei dan ging het goed met het land maar wanneer zij zijn waarden loslieten en de wet verachtten dat kwamen er problemen.

Ook in de gouden eeuw in Nederland was er een cultuur van liefde en respect. Daarom was het mogelijk om een bloeiend rijk op te bouwen. Het gaat er daarbij niet om dat er fouten werden gemaakt, want de mens blijft altijd zondigen. Maar het gaat er om dat de kennis van God meer aanwezig was dan daar voor. Vrouwen werden dus ook beter behandeld dan nu.
Hoe verzin je het!?!!
In de gouden eeuw was het leven kort en hard. De pest woedde rondt. De rijkdom werd vergaard ten koste van duizenden levens, uitbuiting en onderdrukking.
Man en vrouw zijn inderdaad gelijkwaardig aan elkaar. En vrouwen kunnen ook heel veel. Maar het opvoeden van kinderen moet niet ondergewaardeerd worden.
Als je bepaalde macht aan vrouwen ontzegt, zijn vrouwen dus niet gelijkwaardig. Dat blijkt uit jouw toon, echt vreselijk: Ja HoOr VrOuWeN KuNnEn OoK HeEl VeEl.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Barnabas »

Balthasar schreef: 23 apr 2021, 13:47
Barnabas schreef: 23 apr 2021, 08:47
Er wordt veel gepraat over gelijke rechten van de man en de vrouw. Maar de bijbel spreekt heel verschillend over man en vrouw. Gelijkheid is niet dezelfde behandeling krijgen maar behandeld worden naar wie je bent. Een kind wordt niet behandelt als volwassene.
Wat bij een man kracht is is bij een vrouw schoonheid. Er wordt wel gezegd dat er sterke vrouwen zijn in de bijbel en het is ook goed voor een vrouw sterk te zijn. Er staat van de vrouw in Spreuken 31 ook dat zij haar lendenen omgordt met kracht. Maar dat is niet de maat. Van David staat ook geschreven dat hij mooi was, maar vooral was hij sterk. Hij versloeg leeuw en beer met zijn blote handen. Hij heeft heel veel strijd geleverd. Gevochten met het zwaard in zijn hand en dat lukt niet wanneer je niet sterk bent. Dus David was in de eerste plaats sterk en daarbij was hij ook een mooie man. Zo geld ook voor een vrouw dat ze in de eerste plaats mooi is en daarnaar dient zij behandelt te worden. Van mannen staat geschreven “jullie zijn sterk” en van vrouwen dat zij zwak zijn. Gelijke behandeling is dus niet om man en vrouw dienstplicht te geven maar om mannen dienstplicht te geven en vrouwen niet.
Met krachtige en sterke mannen in de Bijbel loopt het meestal niet zo goed af. En met vrouwen die prat gaan op schoonheid trouwens meestal ook niet.
De Bijbel laat juist zien dat kracht en geweld niet de weg zijn; het machtsverschil tussen man en vrouw hoort bij de gevallen werkelijkheid.
Culturele groei is er niet altijd. Er zijn tijden waarin een cultuur opbloeit en er zijn tijden waarin een cultuur vergaat. In het begin heeft God de aarde gemaakt en Adam en Eva werden in de tuin geplaatst en de cultuur was daar volmaakt. Het begin is dus met een volmaakte en harmonieuze cultuur. Toen Adam en Eva de tuin verlieten kwam er moreel verval en dat leidde tot verval van de cultuur. Dus het begin is een rijke cultuur en wanneer de zonde intrede doet wordt de cultuur immoreel.

Zo is ook in de geschiedenis. Waar rijken opbloeiden was dat omdat de kennis van God in die volkeren aanwezig was. Bij het volk Israël zie je dat heel duidelijk. Iedere keer wanneer zij deden wat God zei dan ging het goed met het land maar wanneer zij zijn waarden loslieten en de wet verachtten dat kwamen er problemen.

Ook in de gouden eeuw in Nederland was er een cultuur van liefde en respect. Daarom was het mogelijk om een bloeiend rijk op te bouwen. Het gaat er daarbij niet om dat er fouten werden gemaakt, want de mens blijft altijd zondigen. Maar het gaat er om dat de kennis van God meer aanwezig was dan daar voor. Vrouwen werden dus ook beter behandeld dan nu.
Hoe verzin je het!?!!
In de gouden eeuw was het leven kort en hard. De pest woedde rondt. De rijkdom werd vergaard ten koste van duizenden levens, uitbuiting en onderdrukking.
Man en vrouw zijn inderdaad gelijkwaardig aan elkaar. En vrouwen kunnen ook heel veel. Maar het opvoeden van kinderen moet niet ondergewaardeerd worden.
Als je bepaalde macht aan vrouwen ontzegt, zijn vrouwen dus niet gelijkwaardig. Dat blijkt uit jouw toon, echt vreselijk: Ja HoOr VrOuWeN KuNnEn OoK HeEl VeEl.
Hoe versloeg David die leeuw en die beer dan?
In de gouden eeuw was de kennis van God veel algemener. Maar nu moeten vrouwen betaald worden voor hetzelfde werk. Vroeger werden de ouders door hun kinderen verzorgd in hun ouderdom, nu zijn er verzorgingstehuizen waarbij er betaald moet worden. Bij Jezus gaat het niet om betaling. Hij werd niet betaald. Verzorging hoeft niet betaald te worden. Wel is nodig dat er voor je gezorgd wordt. Door de kennis van God was er meer onbetaalde zorg in het land. Maar nu worden ouderen in tehuizen gestopt en ontvangen geen zorg tenzij er voor betaald wordt. Er zijn meer vrouwen in de regering, maar er worden ook wetten gemaakt die zeggen dat hoeren een zelfstandig bedrijf mogen beginnen. Huwelijken gaan kapot. Abortussen worden uitgevoerd. Geen betaling geen zorg.
Toen er meer kennis van God was was betaling helemaal geen probleem. Ouderen werden met liefde thuis verzorgd door hun kinderen. En dat werkte veel beter.
Gesloten