Eindtijd of nieuw begin?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door chon »

Wim Nusselder schreef: 13 jun 2016, 09:17 Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat.
'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'.
Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.

Ik moest daar aan denken door deze uitwisseling elders:
Zolderworm schreef:We zien in de geschiedenis van de Aarde een aantal perioden of momenten van massale uitsterving, omdat er zich in het milieu ingrijpende veranderingen voordeden. Zo'n verandering zien we nu opnieuw aankomen, al is dat deels veroorzaakt door de mens zelf. We kunnen natuurlijk heel optimistisch milieubewust gaan leven, maar dit zal het grote uitsterven niet kunnen voorkomen, tenzij dit massaal gebeurt en we een nieuwe wereldorde scheppen, waarin iedereen zich aan de regels van natuurbehoud houdt. Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Gaitema schreef:Soms verbaast het me, welke kennis er uit de wereld komt, die ik juist bij de christenen meer zou verwachten. Dit noem ik de "eindtijd tekenen".
Misschien doe ik de betrokkenen onrecht door wat ze schreven in dit kader te plaatsen.
In dat geval laat ik me erg graag corrigeren...

Wat mij betreft hebben we dus oecumene nodig die voor een belangrijk deel bestaat uit het samen werken aan een betere wereld, aan het zichtbaar maken van God's Koninkrijk.
Vanuit een ander perspectief (in woorden die aan Maarten Luther worden toegeschreven): als ik hoor dat morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag nog een appelboom.
Laten we ons beginnen met het begin.
Als je zegt eindtijd ja...dan komt er sowieso een nieuw begin.
Als je zegt eindtijd nee...waar praten we dan over?
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi chon,

Een nieuwe deelnemer, sinds ik tijdelijk in slaapstand ging in dit forum, ongeveer een jaar geleden!
chon schreef: 07 mei 2021, 13:10Laten we ons beginnen met het begin.
Als je zegt eindtijd ja...dan komt er sowieso een nieuw begin.
Als je zegt eindtijd nee...waar praten we dan over?
Ik zeg: 'denken dat we in een eindtijd zitten, waarna God (buiten ons om) wel voor een nieuw begin kan zoeken: geen goed idee', want daar wordt de wereld niet beter van.
Een even slecht idee als denken dat God niet bestaat, dat we er zootje van maken als mensheid en dat daar niets meer aan te doen is.

Ik ga er van uit dat God bestaat, dat God degene of datgene is dat alles en iedereen verbindt, dat goddelijke leiding voor iedereen beschikbaar is (doordat iedereen in God verbonden is) en dat het dus altijd mogelijk is om een nieuw begin te maken, hoe groot de zooi ook is die we er als mensen van gemaakt hebben.
Maar... we moeten dan wel zelf aan de slag, samen, verantwoordelijk en creatief, want zo 'heeft God ons geschapen/bedoeld' en daarin maken we God zichtbaar, 'naar wiens beeld we geschapen zijn'.
Daar wilde ik graag over praten toen ik dit topic begon.
Doe je mee?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Snelheid »

Heee @Wim WELKOM terug :flower1:

Mooi dat je er weer bent,wij hadden nog een afspraak lopen,nou na de pandemie maar,en blijf gezond. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door chon »

Wim Nusselder schreef: 07 mei 2021, 23:24 Hoi chon,

Een nieuwe deelnemer, sinds ik tijdelijk in slaapstand ging in dit forum, ongeveer een jaar geleden!
chon schreef: 07 mei 2021, 13:10Laten we ons beginnen met het begin.
Als je zegt eindtijd ja...dan komt er sowieso een nieuw begin.
Als je zegt eindtijd nee...waar praten we dan over?
Ik zeg: 'denken dat we in een eindtijd zitten, waarna God (buiten ons om) wel voor een nieuw begin kan zoeken: geen goed idee', want daar wordt de wereld niet beter van.
Een even slecht idee als denken dat God niet bestaat, dat we er zootje van maken als mensheid en dat daar niets meer aan te doen is.

Ik ga er van uit dat God bestaat, dat God degene of datgene is dat alles en iedereen verbindt, dat goddelijke leiding voor iedereen beschikbaar is (doordat iedereen in God verbonden is) en dat het dus altijd mogelijk is om een nieuw begin te maken, hoe groot de zooi ook is die we er als mensen van gemaakt hebben.
Maar... we moeten dan wel zelf aan de slag, samen, verantwoordelijk en creatief, want zo 'heeft God ons geschapen/bedoeld' en daarin maken we God zichtbaar, 'naar wiens beeld we geschapen zijn'.
Daar wilde ik graag over praten toen ik dit topic begon.
Doe je mee?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wat ik daar in de bijbel over lees in 2Pet 3:13 is het volgende. Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.
Blijkbaar heeft God zich voorgenomen om de hemel en de aarde te vernieuwen dan.
mvg,
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door ben db bd »

Wat ik daar in de bijbel over lees in 2Pet 3:13 is het volgende. Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.
Blijkbaar heeft God zich voorgenomen om de hemel en de aarde te vernieuwen dan.
Ja, zo simpel is het voor Bijbelgetrouwen!
Zelf heb ik deze tekst reeds op mijn grafkruisje laten graveren, naast mijn naam waar de einddatum nog even bij geschreven moet worden. Dat zou in mijn geval gisteren al hebben kunnen zijn.

Het rijke is dat deze belofte mij iedere dag die ik nog weer heb, - (ik ben al een paar dagen gestreken geweest) - blij met de eeuwige toekomst maakt. Het zou ook een groot fiasco zijn voor onze Almachtige Schepper van hemel en aarde als dit prachtige kunstwerk werkelijk zou verloren gaan. En al die mooie mensen daarbij ook.
Wij weten dat de Allerhoogste met deze huidige aarde een paradijssituatie aan het voorbereiden is.
Voor mij eindigt deze bedeling met de opname van de bruid van Christus, welke dan heerlijk in de hemel wordt opgenomen Joh.14
Die bruid is m.i. voorbereid op een hemelse toekomst en ontvangt bij de opname een nieuw hemels opstandings-lichaam, - zie 1Tess.4, 1Kor.15 - benodigd om zich vrij van tijd en plaats in die schier oneindige hemel te kunnen bewegen, net als de engelen en de Eersteling zelf.
(de nieuwe hemel, nederdalende als het Nieuwe Jeruzalem, is >10miljard km3 groot, weten we. Op.21.)
Wie nou de opname mist, krijgt m.i. ook geen verheerlijkt lichaam meer. Dat lees ik tenminste nergens in m'n Bijbeltje. (weet iemand mij daarin echter te corrigeren op grond van Gods Woord?)

Die opname luidt m.i. het einde van deze aioon van zaligheid door het Geloof in. Want als er zoveel miljoenen mensen opeens zijn verdwenen, (in een 'punt des tijds') is Gods Woord daarmee aangetoond als waar.
Wie niet gereed was voor de opname of daar niet in geloofde, kan de Heere Jezus alsnog wel aannemen, maar in die beroerdste tijd uit heel de wereldgeschiedenis, welke dan aanbreekt, (logischerwijze) kost dat hem/haar/x wel letterlijk de kop. (Op.6 en 7) Letten wij er wel op dat het hier gaat om een schare die niemand tellen kan?
Daarna worden zij waargenomen, als zielen, in de hemel onder het altaar en verder.
In het wat we noemen 1000 jarig Vrederijk worden zij weer levend en krijgen daar een regeerambt, samen met Koning Jezus. Dat heet de eerste opstanding. Op.20. Dat is wel een aardse bestemming, toch?

Maar Openbaring 20 geeft mij zo ontzettend veel méér troost en blijde verwachting. Immers in dat hoofdstuk heeft ook het grote eindoordeel over alle mensen plaats. Een gigantische schifting tussen goed en kwaad.
Let er op dat het hier niet meer gaat over gelovig of ongelovig, doch over goed en kwaad volgens de aantekeningen welke de Grote Schepper aller dingen op heeft laten tekenen in Zijn boeken.
De kwaden blijken niet in het Boek der levenden te staan en worden derhalve in het vuur geworpen.
De goeden (die mogen naar mijn mening best ooit een koekje uit het trommeltje hebben gepikt ... en zo,) die komen we een hoofdstuk later, Op.21, op de nieuwe aarde als de heidenvolken die zalig worden tegen. vs 24
Als ik dat uitreken naar een niet te hoge bevolkingsdichtheid, dan zouden dat er gemakkelijk toch nog zo'n 100miljard kunnen zijn. En dat in een paradijssituatie, is dat niet een blijde boodschap vind u?
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Snelheid »

ben db bd schreef: 18 mei 2021, 15:03
Wat ik daar in de bijbel over lees in 2Pet 3:13 is het volgende. Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.
Blijkbaar heeft God zich voorgenomen om de hemel en de aarde te vernieuwen dan.
Ja, zo simpel is het voor Bijbelgetrouwen!
Zelf heb ik deze tekst reeds op mijn grafkruisje laten graveren, naast mijn naam waar de einddatum nog even bij geschreven moet worden. Dat zou in mijn geval gisteren al hebben kunnen zijn.

Het rijke is dat deze belofte mij iedere dag die ik nog weer heb, - (ik ben al een paar dagen gestreken geweest) - blij met de eeuwige toekomst maakt. Het zou ook een groot fiasco zijn voor onze Almachtige Schepper van hemel en aarde als dit prachtige kunstwerk werkelijk zou verloren gaan. En al die mooie mensen daarbij ook.
Wij weten dat de Allerhoogste met deze huidige aarde een paradijssituatie aan het voorbereiden is.
Voor mij eindigt deze bedeling met de opname van de bruid van Christus, welke dan heerlijk in de hemel wordt opgenomen Joh.14
Die bruid is m.i. voorbereid op een hemelse toekomst en ontvangt bij de opname een nieuw hemels opstandings-lichaam, - zie 1Tess.4, 1Kor.15 - benodigd om zich vrij van tijd en plaats in die schier oneindige hemel te kunnen bewegen, net als de engelen en de Eersteling zelf.
(de nieuwe hemel, nederdalende als het Nieuwe Jeruzalem, is >10miljard km3 groot, weten we. Op.21.)
Wie nou de opname mist, krijgt m.i. ook geen verheerlijkt lichaam meer. Dat lees ik tenminste nergens in m'n Bijbeltje. (weet iemand mij daarin echter te corrigeren op grond van Gods Woord?)

Die opname luidt m.i. het einde van deze aioon van zaligheid door het Geloof in. Want als er zoveel miljoenen mensen opeens zijn verdwenen, (in een 'punt des tijds') is Gods Woord daarmee aangetoond als waar.
Wie niet gereed was voor de opname of daar niet in geloofde, kan de Heere Jezus alsnog wel aannemen, maar in die beroerdste tijd uit heel de wereldgeschiedenis, welke dan aanbreekt, (logischerwijze) kost dat hem/haar/x wel letterlijk de kop. (Op.6 en 7) Letten wij er wel op dat het hier gaat om een schare die niemand tellen kan?
Daarna worden zij waargenomen, als zielen, in de hemel onder het altaar en verder.
In het wat we noemen 1000 jarig Vrederijk worden zij weer levend en krijgen daar een regeerambt, samen met Koning Jezus. Dat heet de eerste opstanding. Op.20. Dat is wel een aardse bestemming, toch?

Maar Openbaring 20 geeft mij zo ontzettend veel méér troost en blijde verwachting. Immers in dat hoofdstuk heeft ook het grote eindoordeel over alle mensen plaats. Een gigantische schifting tussen goed en kwaad.
Let er op dat het hier niet meer gaat over gelovig of ongelovig, doch over goed en kwaad volgens de aantekeningen welke de Grote Schepper aller dingen op heeft laten tekenen in Zijn boeken.
De kwaden blijken niet in het Boek der levenden te staan en worden derhalve in het vuur geworpen.
De goeden (die mogen naar mijn mening best ooit een koekje uit het trommeltje hebben gepikt ... en zo,) die komen we een hoofdstuk later, Op.21, op de nieuwe aarde als de heidenvolken die zalig worden tegen. vs 24
Als ik dat uitreken naar een niet te hoge bevolkingsdichtheid, dan zouden dat er gemakkelijk toch nog zo'n 100miljard kunnen zijn. En dat in een paradijssituatie, is dat niet een blijde boodschap vind u?
Zo zal het inderdaad gaan,maar ja het is voor velen een sprookje,dat is het niet maar een toekomende realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi 'chon',
chon schreef: 10 mei 2021, 06:37Blijkbaar heeft God zich voorgenomen om de hemel en de aarde te vernieuwen dan.
Sorry, deze post had ik even over het hoofd gezien.
Precies, en omdat God hij/haar/het is die/dat iedereen verbindt, doet hij/zij/het dat met onze handen en onze woorden.
Oecumenisch, dus.

Met v&Vriendengroet,

Wim
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd of nieuw begin?

Bericht door chon »

ben db bd schreef: 18 mei 2021, 15:03
Wat ik daar in de bijbel over lees in 2Pet 3:13 is het volgende. Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.
Blijkbaar heeft God zich voorgenomen om de hemel en de aarde te vernieuwen dan.
Ja, zo simpel is het voor Bijbelgetrouwen!
Zelf heb ik deze tekst reeds op mijn grafkruisje laten graveren, naast mijn naam waar de einddatum nog even bij geschreven moet worden. Dat zou in mijn geval gisteren al hebben kunnen zijn.

Het rijke is dat deze belofte mij iedere dag die ik nog weer heb, - (ik ben al een paar dagen gestreken geweest) - blij met de eeuwige toekomst maakt. Het zou ook een groot fiasco zijn voor onze Almachtige Schepper van hemel en aarde als dit prachtige kunstwerk werkelijk zou verloren gaan. En al die mooie mensen daarbij ook.
Wij weten dat de Allerhoogste met deze huidige aarde een paradijssituatie aan het voorbereiden is.
Voor mij eindigt deze bedeling met de opname van de bruid van Christus, welke dan heerlijk in de hemel wordt opgenomen Joh.14
Die bruid is m.i. voorbereid op een hemelse toekomst en ontvangt bij de opname een nieuw hemels opstandings-lichaam, - zie 1Tess.4, 1Kor.15 - benodigd om zich vrij van tijd en plaats in die schier oneindige hemel te kunnen bewegen, net als de engelen en de Eersteling zelf.
(de nieuwe hemel, nederdalende als het Nieuwe Jeruzalem, is >10miljard km3 groot, weten we. Op.21.)
Wie nou de opname mist, krijgt m.i. ook geen verheerlijkt lichaam meer. Dat lees ik tenminste nergens in m'n Bijbeltje. (weet iemand mij daarin echter te corrigeren op grond van Gods Woord?)

Die opname luidt m.i. het einde van deze aioon van zaligheid door het Geloof in. Want als er zoveel miljoenen mensen opeens zijn verdwenen, (in een 'punt des tijds') is Gods Woord daarmee aangetoond als waar.
Wie niet gereed was voor de opname of daar niet in geloofde, kan de Heere Jezus alsnog wel aannemen, maar in die beroerdste tijd uit heel de wereldgeschiedenis, welke dan aanbreekt, (logischerwijze) kost dat hem/haar/x wel letterlijk de kop. (Op.6 en 7) Letten wij er wel op dat het hier gaat om een schare die niemand tellen kan?
Daarna worden zij waargenomen, als zielen, in de hemel onder het altaar en verder.
In het wat we noemen 1000 jarig Vrederijk worden zij weer levend en krijgen daar een regeerambt, samen met Koning Jezus. Dat heet de eerste opstanding. Op.20. Dat is wel een aardse bestemming, toch?

Maar Openbaring 20 geeft mij zo ontzettend veel méér troost en blijde verwachting. Immers in dat hoofdstuk heeft ook het grote eindoordeel over alle mensen plaats. Een gigantische schifting tussen goed en kwaad.
Let er op dat het hier niet meer gaat over gelovig of ongelovig, doch over goed en kwaad volgens de aantekeningen welke de Grote Schepper aller dingen op heeft laten tekenen in Zijn boeken.
De kwaden blijken niet in het Boek der levenden te staan en worden derhalve in het vuur geworpen.
De goeden (die mogen naar mijn mening best ooit een koekje uit het trommeltje hebben gepikt ... en zo,) die komen we een hoofdstuk later, Op.21, op de nieuwe aarde als de heidenvolken die zalig worden tegen. vs 24
Als ik dat uitreken naar een niet te hoge bevolkingsdichtheid, dan zouden dat er gemakkelijk toch nog zo'n 100miljard kunnen zijn. En dat in een paradijssituatie, is dat niet een blijde boodschap vind u?
Wel ja, je zegt het goed er is namelijk een hemelse opstanding (voor hen met een hemelse roeping) en een aardse voor de overige.