Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Tielenaar »

https://nos.nl/artikel/2397199-evangeli ... besmetting

Sommigen vonden hem een held, anderen een charlatan. Vul zelf maar in.
Spraakmakend waren hij en Maasbach in die tijd in ieder geval wel.
Evangelist Jan Zijlstra (82) overleden na coronabesmetting
De bekende evangelist Jan Zijlstra is op 82-jarige leeftijd overleden. De gebedsgenezer werd enkele dagen geleden met een coronabesmetting opgenomen in het ziekenhuis.

Zijn stichting Wings of Healing schrijft op de website dat Zijlstra "een duidelijke roeping had om het getuigenis van Jezus Christus bekend te maken". 64 jaar lang predikte hij het evangelie, samen met zijn vrouw Herma. Volgens de stichting hebben honderdduizenden mensen diensten van Zijlstra bezocht, in zowel binnen- als buitenland.

De Noord-Hollandse Zijlstra sloot zich in de jaren 50 aan bij de pinkstergemeente van Johan Maasbach, met wie hij jarenlang samenwerkte. In de jaren 90 ontstond er een breuk in de beweging van Maasbach, waarna Zijlstra met zijn vrouw een eigen gemeente begon. Ook daar vertrok hij, waarna hij in 2013 de stichting Wings of Healing opzette.

Zijlstra publiceerde meerdere boeken, waaronder zijn autobiografie Gods plan met mijn leven.

Zijlstra's bijeenkomsten werden door veel mensen bezocht:


Jan Zijlstra aan het werk op een festival in 2011 ANP
Nadat bekend werd dat Zijlstra was opgenomen met een coronabesmetting, liet zijn zoon Richard aan het Nederlands Dagblad weten dat "evangelisch Nederland om hem heen staat in gebed". Tegen de krant zei hij dat zijn vader een "rotsvast geloof in God heeft en strijdt voor het wonder". Of Zijlstra gevaccineerd was is niet bekend, meldt het Nederlands Dagblad.
https://youtu.be/eHuST5v2anI
Laatst gewijzigd door Tielenaar op 10 sep 2021, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Snelheid »

Tielenaar schreef: 10 sep 2021, 10:44 https://nos.nl/artikel/2397199-evangeli ... besmetting

Sommigen vonden hem een held, anderen een charlatan. Vul zelf maar in.
Spraakmakend waren hij en Maasbach in die tijd in ieder geval wel.

https://youtu.be/eHuST5v2anI
Tja die video; bizar theater van twee charlatans.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

Tielenaar schreef: 10 sep 2021, 10:44 https://nos.nl/artikel/2397199-evangeli ... besmetting

Sommigen vonden hem een held, anderen een charlatan. Vul zelf maar in.
Spraakmakend waren hij en Maasbach in die tijd in ieder geval wel.

https://youtu.be/eHuST5v2anI
Wij hebben veel aan hem gehad. Een mooi kind van God is thuis gehaald
Geboren om lief te hebben.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Tielenaar »

De meningen verschillen.
Hier een artikel geschreven door Willem J.Ouweneel vers van de pers.

https://cip.nl/cip+/87158-jan-zijlstra- ... fc.twitter
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Maria K »

Tielenaar schreef: 10 sep 2021, 15:16 De meningen verschillen.
Hier een artikel geschreven door Willem J.Ouweneel vers van de pers.

https://cip.nl/cip+/87158-jan-zijlstra- ... fc.twitter
Hoe kan iemand zo hypocriet zo'n vies stukje schrijven?
Door overduidelijk te schrijven niets te willen schrijven, toch zo duidelijk schrijven en stemming te maken en zo dus een mening te geven.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 10 sep 2021, 17:09
Tielenaar schreef: 10 sep 2021, 15:16 De meningen verschillen.
Hier een artikel geschreven door Willem J.Ouweneel vers van de pers.

https://cip.nl/cip+/87158-jan-zijlstra- ... fc.twitter
Hoe kan iemand zo hypocriet zo'n vies stukje schrijven?
Door overduidelijk te schrijven niets te willen schrijven, toch zo duidelijk schrijven en stemming te maken en zo dus een mening te geven.
Wat zou Willem J.Ouweneel anders moeten schrijven over deze charlatan,het is gewoon de waarheid en dan is hij nog mild heel mild.

[modbreak Trajecto] Dat is wel erg absoluut gesteld zonder enige toelichting of grond daarvoor. Dat kan zo niet.
Het omgekeerde doe je ook te vaak, iets als Waarheid bestrempelen zonder enige duidelijke gedachtengang (het betreft dan doorgaans iets vanuit katholieke idee of traditie). Meer toelichting/beredenering bij iets geven, Een enkele zin ter veroordeling of bejubeling volstaat niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 10 sep 2021, 17:21
Maria K schreef: 10 sep 2021, 17:09
Hoe kan iemand zo hypocriet zo'n vies stukje schrijven?
Door overduidelijk te schrijven niets te willen schrijven, toch zo duidelijk schrijven en stemming te maken en zo dus een mening te geven.
Wat zou Willem J.Ouweneel anders moeten schrijven over deze charlatan,het is gewoon de waarheid en dan is hij nog mild heel mild.
Het is overduidelijk, dat er verschillende opinies zijn over hem en zijn bediening.

Laten we dat onderling hier respecteren en dit niet als waarheidsclaim brengen, maar alleen als een persoonlijke mening.

Maar dat is nu niet mijn punt van protest tegen dit artikel van Ouweneel.
Nog wel gratis uitgedeeld door CIP op Twitter.

Van de doden niets dan goeds is het toch?
Of toch niet direct de dag daarop al, nog wel in een memoriam aan de overledene vol kritische gedachten in de krant
En de familie en geliefden nog in diepe rouw zijn.

Had hij daarmee niet een weekje kunnen wachten?
Nee schrijft hij,
"Misschien is het niet het beste moment om daar, zo kort na zijn overlijden, over te schrijven – maar later komt er niets meer van.."
Onzin is dat.

Ouweneel vernoemt dit een paar maal heel duidelijk, maar gaat gewoon tegen zijn eigen geschreven woorden in.
De man is net een dag dood en staat nog boven aarde.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

Maria K schreef: 10 sep 2021, 17:09
Tielenaar schreef: 10 sep 2021, 15:16 De meningen verschillen.
Hier een artikel geschreven door Willem J.Ouweneel vers van de pers.

https://cip.nl/cip+/87158-jan-zijlstra- ... fc.twitter
Hoe kan iemand zo hypocriet zo'n vies stukje schrijven?
Door overduidelijk te schrijven niets te willen schrijven, toch zo duidelijk schrijven en stemming te maken en zo dus een mening te geven.
Ik snap dat je dat zegt. Ik heb het ook gelezen en bespeur twee kanten aan het verhaal. Hij omschrijft ook de mooie kanten aan hem.
Ik heb zelf wel zo iets van: ik laat me bewust niet over hem uit, nu hij overleden is. Heb vooral positieve ervaringen trouwens.
Al snap ik de kritiek wel.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door dingo »

Ik heb niet zoveel met "gebedsgenezers" dus ook niet met Jan Zijlstra.
Spreuken 26:4
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

dingo schreef: 11 sep 2021, 00:52 Ik heb niet zoveel met "gebedsgenezers" dus ook niet met Jan Zijlstra.
Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing. Hoeft niet alleen de gebedsgenezer te zijn.

Bij een dominee van de PKN waar ik zat, waren zo 2 mensen genezen. Bij onze huidige voorganger ook soms.
Het trage is trouwens dat zowel bij de PKN dominee, als Jan Zijlstra de doodsoorzaak Corona is. Ook bij Jan Zijlstra werd gehoopt en gebeden voor een wonder. Maar hij genas niet. Volgens Jans' eigen zeggen zou dan zijn geloof niet sterk genoeg zijn waarscheinlijk. Immers God beloofd genezing. Dat verwijt ik hem niet. Dat is de theologie die hij voorstond.
Ik geloof dat God hiermee laat zien dat Hij een soevereine God is. Hij beslist wat er gebeurd. Jans tijd was gekomen. Een les voor Evangelisch Nederland.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door dingo »

Gait schreef: 11 sep 2021, 07:32
dingo schreef: 11 sep 2021, 00:52 Ik heb niet zoveel met "gebedsgenezers" dus ook niet met Jan Zijlstra.
Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing. Hoeft niet alleen de gebedsgenezer te zijn.

Bij een dominee van de PKN waar ik zat, waren zo 2 mensen genezen. Bij onze huidige voorganger ook soms.
Het trage is trouwens dat zowel bij de PKN dominee, als Jan Zijlstra de doodsoorzaak Corona is. Ook bij Jan Zijlstra werd gehoopt en gebeden voor een wonder. Maar hij genas niet. Volgens Jans' eigen zeggen zou dan zijn geloof niet sterk genoeg zijn waarscheinlijk. Immers God beloofd genezing. Dat verwijt ik hem niet. Dat is de theologie die hij voorstond.
Ik geloof dat God hiermee laat zien dat Hij een soevereine God is. Hij beslist wat er gebeurd. Jans tijd was gekomen. Een les voor Evangelisch Nederland.
Ik geloof dat sommige mensen de gave van genezing hebben maar daarbij inderdaad ook het besef van een soevereine God hebben en eerbiedigen. Diegene zijn in de regel ook geen voorganger in massabijeenkomsten en zullen nooit zeggen dat je geen genoeg geloof hebt als je niet geneest.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1483
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Robert Frans »

Gait schreef: 11 sep 2021, 07:32Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing.
Niet op de wijze zoals Jan Zijlstra en zijn volgelingen voorstonden. Moge hij echter allereerst nu in vrede rusten; het enige wat we nu kunnen doen is hem liefdevol aan de Heer toevertrouwen en bidden dat Hij Jan net zo barmhartig is als wij willen dat Hij met ons is.

Binnen de katholieke geloofstraditie zijn bovennatuurlijke genezingen niet onbekend. We kennen natuurlijk Lourdes en andere bedevaartsoorden, maar ook heiligen die dergelijke tekenen verrichten, al dan niet na hun dood.
Ook worden soms tijdens een mis of gebedsviering aan meerdere mensen de ziekenzalving toegediend, hoewel deze allereerst de ziel geneest en slechts heel soms ook op bovennatuurlijke wijze het lichaam. Hoewel de overgave aan Gods barmhartigheid en de innerlijke rust die het sacrament zo brengt, al genezend of herstellend naar geest en lichaam kan werken.

We kennen dus het charisma van genezing, maar wel vanuit een heel andere theologie dan Jan Zijlstra predikte. De genezing an sich is namelijk nooit het doel van welk teken ook, maar altijd het leiden van de gelovige naar Christus, opdat hij of zij de kracht ontvangt zich aan Hem over te geven. Zodat de gelovige ook Hem trouw blijft als hij weer ziek zou worden.
Ook de genezingen van Jezus waren bedoeld om te bewijzen dat het Rijk Gods aangebroken was met Hem. Het grootste teken van liefde dat Hij echter verrichtte was zijn kruisdood en verrijzenis en die liefde dienen wij als eerste na te volgen.
Wanneer je niet op voorspraak genezen wordt, dan betekent dat ook niet meteen dat jij of de voorspreker onvoldoende geloof zou hebben, maar mogelijk dat God met jou die weg (nog) niet wil gaan. Dat Hij jou op andere wijzen wil genezen van zonde en kwaad en dat een (bovennatuurlijke) lichamelijke genezing je daarin misschien meer kwaad dan goed zou doen.

Helaas is het echter ook mogelijk dat de gebedsgenezer helemaal geen echte wonderen verricht en soms dat zelf ook niet altijd doorheeft. Hier spreek ik nu even in het algemeen en doel ik dus niet specifiek op Jan Zijlstra.
Niet zelden kunnen vermeende wonderen van zo'n gebedsgenezer eenvoudig gereproduceerd worden door niet-gebedsgenezers met hulp van acteurs en is het heel mogelijk tot uiterst waarschijnlijk dat bepaalde gebedsgenezers zich bewust van zulke illusies bedienen. Er zijn legio YouTube-filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
Of het gaat om slechts tijdelijke, psychosomatische genezingen, of om oplevingen die alreeds inherent zijn aan de betreffende ziekte en dus ook plaatsvinden zonder voorspraak van de gebedsgenezer. Soms kan ook de hele ambiance van een gebedsdienst, met alle (urenlange) zang, muziek, licht, het charisma van de gebedsgenezer, etc. een tijdelijke vermindering van de klachten veroorzaken.
Tenslotte worden sommige aandoeningen nog weleens overdreven. Iemand in een rolstoel kan niet zelden toch af en toe een stuk lopen, zodat het er heel indrukwekkend uit kan zien als diegene uit de rolstoel springt en een stukje met de gebedsgenezer rondloopt. Maar eenmaal weer uit zicht, moet de rolstoel er niet zelden toch weer bijgepakt worden.

Ook laten de meeste gebedsgenezers hun vermeende wonderen vaak niet grondig onderzoeken op wetenschappelijke, medische en theologische gebied, of stellen een dergelijk onderzoek niet verplicht.
Dergelijk onderzoek wordt niet zelden zelfs gezien als bewijs van een te klein geloof. De gebedsgenezer navolgen betekent (vrijwel) kritiekloos alles geloven wat hij of zij zegt en dus alle vermeende genezingen als authentiek beschouwen. Waarbij de ene gebedsgenezer natuurlijk wel weer integerder handelt daarin dan de andere.
Mede daardoor hebben veel gebedsgenezers of gebedsgenezing in het algemeen buiten hun geloofstradities een slechte naam gekregen, wat het werk van God natuurlijk sowieso geen goed doet. Want die naam slaat dan soms ook over op het christelijk geloof zelf.
Binnen de katholieke geloofstradities is het echter nooit verplicht om in zulke wonderen te geloven, omdat het private openbaringen zijn, en moet een wonder ook wetenschappelijk, medisch en theologisch als authentiek erkend worden, voordat het binnen de kerk toegestaan is er devotie aan te hechten.
Vrede en alle goeds
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

dingo schreef: 11 sep 2021, 13:37
Gait schreef: 11 sep 2021, 07:32
Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing. Hoeft niet alleen de gebedsgenezer te zijn.

Bij een dominee van de PKN waar ik zat, waren zo 2 mensen genezen. Bij onze huidige voorganger ook soms.
Het trage is trouwens dat zowel bij de PKN dominee, als Jan Zijlstra de doodsoorzaak Corona is. Ook bij Jan Zijlstra werd gehoopt en gebeden voor een wonder. Maar hij genas niet. Volgens Jans' eigen zeggen zou dan zijn geloof niet sterk genoeg zijn waarscheinlijk. Immers God beloofd genezing. Dat verwijt ik hem niet. Dat is de theologie die hij voorstond.
Ik geloof dat God hiermee laat zien dat Hij een soevereine God is. Hij beslist wat er gebeurd. Jans tijd was gekomen. Een les voor Evangelisch Nederland.
Ik geloof dat sommige mensen de gave van genezing hebben maar daarbij inderdaad ook het besef van een soevereine God hebben en eerbiedigen. Diegene zijn in de regel ook geen voorganger in massabijeenkomsten en zullen nooit zeggen dat je geen genoeg geloof hebt als je niet geneest.
Hoe weet je dat zeker?
Ik zelf zie wel andere getuigenissen. Mensen die bij Zijlstra en Wonderlijke Zondag in Veenendaal ook genezen. De overeenkomst is dat overal sommigen genezen en de meesten niet. Zijlstra hamerde op het geloof inderdaad. Maar dat heeft hij geleerd in de Pinksterkringen. Een kind van zijn generatie zou ik zeggen. Bij Wonderlijke Zondag zeggen ze gewoon het niet te weten waarom de één wel en de ander niet geneest.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

Robert Frans schreef: 11 sep 2021, 14:42
Gait schreef: 11 sep 2021, 07:32Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing.
Niet op de wijze zoals Jan Zijlstra en zijn volgelingen voorstonden. Moge hij echter allereerst nu in vrede rusten; het enige wat we nu kunnen doen is hem liefdevol aan de Heer toevertrouwen en bidden dat Hij Jan net zo barmhartig is als wij willen dat Hij met ons is.

Binnen de katholieke geloofstraditie zijn bovennatuurlijke genezingen niet onbekend. We kennen natuurlijk Lourdes en andere bedevaartsoorden, maar ook heiligen die dergelijke tekenen verrichten, al dan niet na hun dood.
Ook worden soms tijdens een mis of gebedsviering aan meerdere mensen de ziekenzalving toegediend, hoewel deze allereerst de ziel geneest en slechts heel soms ook op bovennatuurlijke wijze het lichaam. Hoewel de overgave aan Gods barmhartigheid en de innerlijke rust die het sacrament zo brengt, al genezend of herstellend naar geest en lichaam kan werken.

We kennen dus het charisma van genezing, maar wel vanuit een heel andere theologie dan Jan Zijlstra predikte. De genezing an sich is namelijk nooit het doel van welk teken ook, maar altijd het leiden van de gelovige naar Christus, opdat hij of zij de kracht ontvangt zich aan Hem over te geven. Zodat de gelovige ook Hem trouw blijft als hij weer ziek zou worden.
Ook de genezingen van Jezus waren bedoeld om te bewijzen dat het Rijk Gods aangebroken was met Hem. Het grootste teken van liefde dat Hij echter verrichtte was zijn kruisdood en verrijzenis en die liefde dienen wij als eerste na te volgen.
Wanneer je niet op voorspraak genezen wordt, dan betekent dat ook niet meteen dat jij of de voorspreker onvoldoende geloof zou hebben, maar mogelijk dat God met jou die weg (nog) niet wil gaan. Dat Hij jou op andere wijzen wil genezen van zonde en kwaad en dat een (bovennatuurlijke) lichamelijke genezing je daarin misschien meer kwaad dan goed zou doen.

Helaas is het echter ook mogelijk dat de gebedsgenezer helemaal geen echte wonderen verricht en soms dat zelf ook niet altijd doorheeft. Hier spreek ik nu even in het algemeen en doel ik dus niet specifiek op Jan Zijlstra.
Niet zelden kunnen vermeende wonderen van zo'n gebedsgenezer eenvoudig gereproduceerd worden door niet-gebedsgenezers met hulp van acteurs en is het heel mogelijk tot uiterst waarschijnlijk dat bepaalde gebedsgenezers zich bewust van zulke illusies bedienen. Er zijn legio YouTube-filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
Of het gaat om slechts tijdelijke, psychosomatische genezingen, of om oplevingen die alreeds inherent zijn aan de betreffende ziekte en dus ook plaatsvinden zonder voorspraak van de gebedsgenezer. Soms kan ook de hele ambiance van een gebedsdienst, met alle (urenlange) zang, muziek, licht, het charisma van de gebedsgenezer, etc. een tijdelijke vermindering van de klachten veroorzaken.
Tenslotte worden sommige aandoeningen nog weleens overdreven. Iemand in een rolstoel kan niet zelden toch af en toe een stuk lopen, zodat het er heel indrukwekkend uit kan zien als diegene uit de rolstoel springt en een stukje met de gebedsgenezer rondloopt. Maar eenmaal weer uit zicht, moet de rolstoel er niet zelden toch weer bijgepakt worden.

Ook laten de meeste gebedsgenezers hun vermeende wonderen vaak niet grondig onderzoeken op wetenschappelijke, medische en theologische gebied, of stellen een dergelijk onderzoek niet verplicht.
Dergelijk onderzoek wordt niet zelden zelfs gezien als bewijs van een te klein geloof. De gebedsgenezer navolgen betekent (vrijwel) kritiekloos alles geloven wat hij of zij zegt en dus alle vermeende genezingen als authentiek beschouwen. Waarbij de ene gebedsgenezer natuurlijk wel weer integerder handelt daarin dan de andere.
Mede daardoor hebben veel gebedsgenezers of gebedsgenezing in het algemeen buiten hun geloofstradities een slechte naam gekregen, wat het werk van God natuurlijk sowieso geen goed doet. Want die naam slaat dan soms ook over op het christelijk geloof zelf.
Binnen de katholieke geloofstradities is het echter nooit verplicht om in zulke wonderen te geloven, omdat het private openbaringen zijn, en moet een wonder ook wetenschappelijk, medisch en theologisch als authentiek erkend worden, voordat het binnen de kerk toegestaan is er devotie aan te hechten.
Plichten lijken me ook nutteloos.
Ieder niet denk ik zelf nadenken over hoe Hij er in staat in vertrouwen op God.

Ik moet ook zeggen dat ik met de theologie van Jan Zijlstra van God wil iedereen genezen niet meer eens ben.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door dingo »

Gait schreef: 11 sep 2021, 15:15
dingo schreef: 11 sep 2021, 13:37
Ik geloof dat sommige mensen de gave van genezing hebben maar daarbij inderdaad ook het besef van een soevereine God hebben en eerbiedigen. Diegene zijn in de regel ook geen voorganger in massabijeenkomsten en zullen nooit zeggen dat je geen genoeg geloof hebt als je niet geneest.
Hoe weet je dat zeker?
Ik zelf zie wel andere getuigenissen. Mensen die bij Zijlstra en Wonderlijke Zondag in Veenendaal ook genezen. De overeenkomst is dat overal sommigen genezen en de meesten niet. Zijlstra hamerde op het geloof inderdaad. Maar dat heeft hij geleerd in de Pinksterkringen. Een kind van zijn generatie zou ik zeggen. Bij Wonderlijke Zondag zeggen ze gewoon het niet te weten waarom de één wel en de ander niet geneest.
Ik weet wat ik zelf waargenomen heb en zeker als er op grote giften in de collecte gezinspeeld wordt, word ik achterdochtig. En het placebo effect kan heel sterk zijn, zeker bij psychosomatische ziektes. Maar ik ken ook het geval van een vrouw die niet genas en waarvan de voorganger en oudsten bleven zeggen dat ze niet genoeg geloof had en die daarop naar haar Heer vluchtte met achterlating van haar kinderen en man.

Dat is de reden waarom ik als ik ziek ben tot God bid en vervolgens naar de dokter ga om Hem Zijn werk te laten doen als dat Zijn wil is.
Spreuken 26:4
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Gebedsgenezer Jan Zijlstra overleden

Bericht door Vertrokken user_7 »

dingo schreef: 11 sep 2021, 15:51
Gait schreef: 11 sep 2021, 15:15
Hoe weet je dat zeker?
Ik zelf zie wel andere getuigenissen. Mensen die bij Zijlstra en Wonderlijke Zondag in Veenendaal ook genezen. De overeenkomst is dat overal sommigen genezen en de meesten niet. Zijlstra hamerde op het geloof inderdaad. Maar dat heeft hij geleerd in de Pinksterkringen. Een kind van zijn generatie zou ik zeggen. Bij Wonderlijke Zondag zeggen ze gewoon het niet te weten waarom de één wel en de ander niet geneest.
Ik weet wat ik zelf waargenomen heb en zeker als er op grote giften in de collecte gezinspeeld wordt, word ik achterdochtig. En het placebo effect kan heel sterk zijn, zeker bij psychosomatische ziektes. Maar ik ken ook het geval van een vrouw die niet genas en waarvan de voorganger en oudsten bleven zeggen dat ze niet genoeg geloof had en die daarop naar haar Heer vluchtte met achterlating van haar kinderen en man.

Dat is de reden waarom ik als ik ziek ben tot God bid en vervolgens naar de dokter ga om Hem Zijn werk te laten doen als dat Zijn wil is.
Ik respecteer jouw mening hoor. Ik heb gelukkig die ervaring niet zo gehad, maar wel teleurgestelde mensen gezien en dat vond ik de zwakke kant van deze pinkstertheologie. Echter met de beste bedoelingen.

Maar heb zelf een jonge vrouw uit Twente gesproken, die toen ze naar Jan Zijlstra ging, al jaren met een zware demonische belasting liep. Stemmen in haar hoofd dwongen haar tot zelfhaat en zelfmoord. Ze geloofde stellig dat God ook toornig op haar was en sneed zichzelf vaak in de armen. Overal littekens. Opgenomen en al, nam iemand haar eens mee naar Jan Zijlstra. Ze kwam daar en die stemmen in haar hoofd begonnen zich enorm te manifesteren. Ze moest daar weg van die stemmen.
Toen Jan Zijlstra voor haar bed verdwenen al die stemmen voorgoed. En het eerste wat ze onder tranen toen beleed was: "God houdt van mij!". Ze knapte zichbaar op en is nu gelukkig getrouwd. Een sterke opgewekte vrouw.

God gebruikt geen volmaakte mensen. Iedereen maakt fouten.
Omdat de bijbel ons zegt om naar de voorganger te gaan als je ziek bent, kan dat bij ons naast de dokter ook. Nooit in plaats van de dokter. Je kan altijd voor genezing bidden.
Ook de dokter kan jou niet genezen. Dat moet God ook doen.
Geboren om lief te hebben.