1 Thessalonicenzen 5:3

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Petra »

Dit staat er:
Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
Dat vind ik een hele rare onbegrijpelijk zin.

Hoezo komt er onverwacht verderf als iedereen denkt dat er vrede en veiligheid is ?
Is vrede en veiligheid dan volgens Paulus onmogelijk of niet toegestaan ?

En hoezo wordt onverwacht verderf vergeleken met barensweeën?
Die zijn niet onverwacht maar normaal gesproken juist verwacht en noodzakelijk én iets Goeds. Dat kun je toch geen verderf noemen; daar komt het nieuwe leven uit voort.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Mullog »

Andere tijden, andere zeden.

In een tijd waar in Rome een vrouw gemiddeld 6 of 7 kinderen moest krijgen om alleen maar de populatie van de stad op hetzelfde niveau te houden en waar de kans groot was dat de vrouw tijdens een bevalling overleed waren barensweeën bepaald niet een voorteken voor de geboorte van een prachtig kind. Zeker als je ook al wist dat de kans dat dit kind de 5 jarige leeftijd zou gaan bereiken zo ongeveer 1 op 10 was. Meestal ging het daarna wel goed. Buiten Rome zal het niet beter geweest zijn.

Ik weet niet helemaal zeker of ik de cijfertjes hierboven precies goed heb, maar veel zit ik er niet naast. Het hedendaagse feest van zwangerschap en nieuw leven was toen bepaald geen feest. Je kijkt met de verkeerde bril Petra.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door callista »

Het is een verwijzing naar de Eindtijd waar sommigen in geloven.
Een bepaalde groep christenen ....

En dan in die zin dat die tijd vergeleken wordt met barensweeën, omdat die niet zo prettig zal zijn als men niet gelooft.....en Jezus komt als een dief in de nacht....dus wees voorbereid...dan komt het Oordeel...de dag des Heeren....
Oproepen tot bekering voordat het te laat is...want anders zal het verschrikkelijk zijn.

Dan komt alles voorbij: Opname, verdrukking; 1000-jarig rijk; Satan.. etc... en nog meer van dat soort zaken...
Openbaring spreekt er ook over...
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Bonjour »

Barensweeën iets goeds? Het is de straf van God.
Genesis 3 schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Wouter
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2020, 08:30
Man/Vrouw: M
Locatie: België

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Wouter »

Petra schreef: 14 sep 2021, 07:10
Dat vind ik een hele rare onbegrijpelijk zin.

Hoezo komt er onverwacht verderf als iedereen denkt dat er vrede en veiligheid is ?
Is vrede en veiligheid dan volgens Paulus onmogelijk of niet toegestaan ?

En hoezo wordt onverwacht verderf vergeleken met barensweeën?
Die zijn niet onverwacht maar normaal gesproken juist verwacht en noodzakelijk én iets Goeds. Dat kun je toch geen verderf noemen; daar komt het nieuwe leven uit voort.
De zin kadert in een gedeelte over de dag des heren. Het moment dat Christus opgewekt is. Voor de ongelovige een beangstigend iets omdat zijn zonden aan het licht kunnen komen. Voor de gelovige een waarschuwing om paraat te zijn, wakker, levend om blij te zijn en blij te blijven. De barensweeën zijn pijnlijk en onvoorspelbaar. God en het lijden van Jezus kan helpen om pijn te relativeren. Voor de ongelovige kan het bang afwachten zijn op ten eerste de pijn van de wee en ten tweede de geboorte zelf.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 14 sep 2021, 08:14 Barensweeën iets goeds? Het is de straf van God.
Genesis 3 schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
En de ruggenprik is het werk van de satan!!! :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door hopper »

Gij zijt allen kinderen des lichts, en kinderen des daags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
(5:5)

Het gaat zoals gewoonlijk weer eens over het 'licht'.

Wat de door jou aangehaalde zin wil zeggen, @Petra, is dat je je niet in slaap moet sussen door vrede en veiligheid.
Vrede en veiligheid is in 'de duisternis'. Je kunt je laven en koesteren in die vrede en veiligheid (Het huidige Nederland bijvoorbeeld) , maar laat je daardoor niet verleiden. Zoek naar 'het licht' , want volgens de tekst zijn we allen kinderen van het licht.


Zie ook de voorgaande zin:
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
Christenen interpreteren 'de dag des Heeren' in de toekomst. In werkelijkheid is de dag des Heeren de dag dat je weet de betekenis van het licht.
Of je gaat dood zonder het licht gekend te hebben en dan is het helaas pindakaas.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Bonjour »

Messenger schreef: 14 sep 2021, 09:59 En de ruggenprik is het werk van de satan!!!
Natuurlijk. Maar ik vraag me dus wel af of het noemen van de barensweeën via genesis 3:16 een aanduidding is dat het grote verderf dat komen gaat dus ook een straf van God zal zijn.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 14 sep 2021, 10:08
Messenger schreef: 14 sep 2021, 09:59 En de ruggenprik is het werk van de satan!!!
Natuurlijk. Maar ik vraag me dus wel af of het noemen van de barensweeën via genesis 3:16 een aanduidding is dat het grote verderf dat komen gaat dus ook een straf van God zal zijn.
Ik vind het triest en schandalig hoe God wordt afgeschilderd als een boze gevaarlijke narcistische despoot. Het is een vorm van godslastering, al zal de echte God daar geen wraak voor nemen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 14 sep 2021, 10:08
Messenger schreef: 14 sep 2021, 09:59 En de ruggenprik is het werk van de satan!!!
Natuurlijk. Maar ik vraag me dus wel af of het noemen van de barensweeën via genesis 3:16 een aanduidding is dat het grote verderf dat komen gaat dus ook een straf van God zal zijn.
Het is christelijk denken om te denken in straf en beloning. Je kunt ook in oorzaak en gevolg denken, dat is vruchtbaarder.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 14 sep 2021, 07:45 Andere tijden, andere zeden.

In een tijd waar in Rome een vrouw gemiddeld 6 of 7 kinderen moest krijgen om alleen maar de populatie van de stad op hetzelfde niveau te houden en waar de kans groot was dat de vrouw tijdens een bevalling overleed waren barensweeën bepaald niet een voorteken voor de geboorte van een prachtig kind. Zeker als je ook al wist dat de kans dat dit kind de 5 jarige leeftijd zou gaan bereiken zo ongeveer 1 op 10 was. Meestal ging het daarna wel goed. Buiten Rome zal het niet beter geweest zijn.

Ik weet niet helemaal zeker of ik de cijfertjes hierboven precies goed heb, maar veel zit ik er niet naast. Het hedendaagse feest van zwangerschap en nieuw leven was toen bepaald geen feest. Je kijkt met de verkeerde bril Petra.
Ja, daar heb je gelijk in. :thumb1:
Ik heb het ervaren als iets allemachtigs prachtigs om dan te lezen dat het verderf wordt genoemd kon ik met mijn bril niet bij.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Balthasar »

Petra schreef: 14 sep 2021, 07:10 Dit staat er:
Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
Dat vind ik een hele rare onbegrijpelijk zin.

Hoezo komt er onverwacht verderf als iedereen denkt dat er vrede en veiligheid is ?
Is vrede en veiligheid dan volgens Paulus onmogelijk of niet toegestaan ?

En hoezo wordt onverwacht verderf vergeleken met barensweeën?
Die zijn niet onverwacht maar normaal gesproken juist verwacht en noodzakelijk én iets Goeds. Dat kun je toch geen verderf noemen; daar komt het nieuwe leven uit voort.
De ondergang van deze wereld komt onverwacht volgens Paulus. 'De vrede en veiligheid' (een slogan van de Romeinen) geldt natuurlijk alleen voor de geprivilegieerden, die ondertussen de rest onderdrukken.
De vrede en veiligheid waarover het hier gaat is dus klatergoud. Vrede en veiligheid is heus wel toegestaan volgens Paulus, alleen waar vind je dat écht in deze wereld? Het is een eigenschap niet van een aards koninkrijk, maar van het koninkrijk van God.
Barensweeën komen vaak wel qua exact moment onverwacht (zie al die scenes in films waarin onverwachts de vliezen breken), en voor de vrouw in kwestie zijn die weeën echt geen pretje hoor, als ik het goed heb begrepen.
In Joodse teksten uit deze tijd worden de rampen van de eindtijd vergeleken met barensweeën, en inderdaad komt daar nieuw leven uit voort: Gods nieuwe wereld.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 14 sep 2021, 10:12
Bonjour schreef: 14 sep 2021, 10:08
Natuurlijk. Maar ik vraag me dus wel af of het noemen van de barensweeën via genesis 3:16 een aanduidding is dat het grote verderf dat komen gaat dus ook een straf van God zal zijn.
Ik vind het triest en schandalig hoe God wordt afgeschilderd als een boze gevaarlijke narcistische despoot. Het is een vorm van godslastering, al zal de echte God daar geen wraak voor nemen.
God laat niet met zich spotten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door peda »

Naar mijn inzicht is het godsbeelden-bespotting ( imago's van God ) en geen God-Zelve bespotting.
Kijk gewoon naar "' wat "' er precies bespot wordt en dan concludeer je razendsnel het zijn "' godsbeelden"', zienswijzen die Over God worden verteld, of visies aangaande God die bespot worden. Een imago van God is niet hetzelfde als God Zelve. Dat gelovigen zich identificeren met specifieke Imago's, is aan de individuele gelovige; bij imago idealisering ben je uiteraard persoonlijk snel kwetsbaar. Zie je het verschil tussen Identiteit en Imago, dan deren op slag de quasi "' bespottingen "' niet meer.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 15 sep 2021, 13:55
God laat niet met zich spotten.
God heeft geen aardse spreekbuizen....
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 15 sep 2021, 14:36
Snelheid schreef: 15 sep 2021, 13:55
God laat niet met zich spotten.
God heeft geen aardse spreekbuizen....
Klopt, voor hen die niet in Hem geloven en hun eigen geloof hebben is dat zo alleen ze rekenen mis :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 15 sep 2021, 18:18
hopper schreef: 15 sep 2021, 14:36

God heeft geen aardse spreekbuizen....
Klopt, voor hen die niet in Hem geloven en hun eigen geloof hebben is dat zo alleen ze rekenen mis :naughty:
Het wezen van God is liefde....die spreekt wél heer Snelheid.....
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 15 sep 2021, 20:45
Snelheid schreef: 15 sep 2021, 18:18

Klopt, voor hen die niet in Hem geloven en hun eigen geloof hebben is dat zo alleen ze rekenen mis :naughty:
Het wezen van God is liefde....die spreekt wél heer Snelheid.....
Maar daar ging het nou niet om.Het wezen van God is wel meer dan liefde,tja dat wil men niet horen dus ze vullen maar in niet doen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Petra »

Balthasar schreef: 15 sep 2021, 13:37
Petra schreef: 14 sep 2021, 07:10 Dit staat er:



Dat vind ik een hele rare onbegrijpelijk zin.

Hoezo komt er onverwacht verderf als iedereen denkt dat er vrede en veiligheid is ?
Is vrede en veiligheid dan volgens Paulus onmogelijk of niet toegestaan ?

En hoezo wordt onverwacht verderf vergeleken met barensweeën?
Die zijn niet onverwacht maar normaal gesproken juist verwacht en noodzakelijk én iets Goeds. Dat kun je toch geen verderf noemen; daar komt het nieuwe leven uit voort.
In Joodse teksten uit deze tijd worden de rampen van de eindtijd vergeleken met barensweeën, en inderdaad komt daar nieuw leven uit voort: Gods nieuwe wereld.
Thanks!
Maar het is toch vreemd om dat dan verderf te noemen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Vreugdevol »

Petra schreef: 16 sep 2021, 08:34
Thanks!
Maar het is toch vreemd om dat dan verderf te noemen.
Waarom is dat vreemd?
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Balthasar »

Petra schreef: 16 sep 2021, 08:34
Balthasar schreef: 15 sep 2021, 13:37

In Joodse teksten uit deze tijd worden de rampen van de eindtijd vergeleken met barensweeën, en inderdaad komt daar nieuw leven uit voort: Gods nieuwe wereld.
Thanks!
Maar het is toch vreemd om dat dan verderf te noemen.
Dat doet Paulus niet.
Ten eerste spreekt 1 Tes. 5:3 over ὄλεθρος, ondergang of vernietiging (in oud Nederlands is dat 'verderf' en daarom moet je dus geen ouderwetse vertalingen nemen).
Ten tweede vergelijkt Paulus de plotselinge komst van de ondergang met barensweeën. Het punt van vergelijking is het plotselinge. Niet dat barensweeën zelf ondergang zijn.
Tegelijk speelt op de achtergrond de genoemde vergelijking tussen de 'eindtijdweeën' en de barensweeën, maar dat is niet de focus van Paulus' uitspraak hier.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Vertrokken user_7 »

Petra schreef: 14 sep 2021, 07:10 Dit staat er:
Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
Dat vind ik een hele rare onbegrijpelijk zin.

Hoezo komt er onverwacht verderf als iedereen denkt dat er vrede en veiligheid is ?
Is vrede en veiligheid dan volgens Paulus onmogelijk of niet toegestaan ?

En hoezo wordt onverwacht verderf vergeleken met barensweeën?
Die zijn niet onverwacht maar normaal gesproken juist verwacht en noodzakelijk én iets Goeds. Dat kun je toch geen verderf noemen; daar komt het nieuwe leven uit voort.
De vrede van God is anders dan de vrede van de wereld, die slechts tijdelijk is en opgevolgd wordt door de laatste oorlog en de vernietiging waar hier al over gesproken wordt.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: 1 Thessalonicenzen 5:3

Bericht door Petra »

Balthasar schreef: 16 sep 2021, 11:03
Petra schreef: 16 sep 2021, 08:34

Thanks!
Maar het is toch vreemd om dat dan verderf te noemen.
Dat doet Paulus niet.
Ten eerste spreekt 1 Tes. 5:3 over ὄλεθρος, ondergang of vernietiging (in oud Nederlands is dat 'verderf' en daarom moet je dus geen ouderwetse vertalingen nemen).
Ten tweede vergelijkt Paulus de plotselinge komst van de ondergang met barensweeën. Het punt van vergelijking is het plotselinge. Niet dat barensweeën zelf ondergang zijn.
Tegelijk speelt op de achtergrond de genoemde vergelijking tussen de 'eindtijdweeën' en de barensweeën, maar dat is niet de focus van Paulus' uitspraak hier.
Oké ! :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas