NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Leon »

Hoe Hopper en ik het begrip “leegte” verder als iets zien dat niet gevuld hoeft te worden, maar juist getuigt van “vulling” is inderdaad een theologisch gegeven.

Ik vind verder de NBV21 een mooi boek, dat me al geholpen heeft bij moeilijke beslissingen, en nog steeds het gezag heeft om mij aan te spreken.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Balthasar »

Maria K schreef: 09 jan 2022, 01:20
Balthasar schreef: 09 jan 2022, 00:47 Jawel, ik heb je goed gelezen. Ik houd het graag ontopic, dus de 'je' in mijn tekst is een algemeen 'je'.
Prediker heeft het nergens over het 'denken te vullen van het leven/ego en vergroten'. Dat verzin jij erbij om recht te praten wat krom is.

Leon begon over een 'rare vertaling' terwijl hij simpelweg niet de betekenis van 'ijdelheid' snapt, en hopper papegaaide dat uiteraard meteen na.
Dan toch anders geïnterpreteerd en niet begrepen wat ik bedoekde met mijn woorden.

Je citeert mij en door jou: "Nee hoor helemaal niet." , wordt direct aangesproken.
Ik ben niet de rest van de wereld en ook ben ik Hopper of Leon niet.
En ik verzin niets om recht te breien wat krom is.
Volgens mij praten we langs elkaar heen, maar het is mij te veel moeite om het uit te rafelen omdat het niet helemaal on topic is. Sorry als ik te onduidelijk gecommuniceerd heb.
Dat is wat ik versta onder ego, nl. het ik-besef van de mens.
Het gaat dus om de invulling van het ego met alles wat de prediker benoemd, hetgeen ijdelheid is en van geen wezenlijke betekenis, zinloos en leeg..

Als jij dat anders ziet, oké begrepen.
Het ego is volgens mij geen thema in Prediker. Het gaat gewoon over alles wat er gebeurd en gedaan wordt in de wereld, en de relatie tot het ik/zelf wordt niet onderzocht.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Balthasar »

Leon schreef: 09 jan 2022, 09:09 In principe had ik een associatie gemaakt bij de tekst van Prediker dat de zinloosheid/ledigheid van dingen een lijden is. Dat is toch niet zo vreemd? Deze zinloosheid/ledigheid van dingen lijkt volkomen bij de persoon te liggen van Prediker. Wat deze ook probeert, vanuit zijn persoonlijkheid, het mag niet baten.
Dat is veel te psychologisch gedacht ten opzichte van de bedoeling van Prediker.
Dat zal dan een “eigen theologie” zijn, maar ik voel me gerechtvaardigd dit bij de tekst te denken.
Je mag doen met teksten wat je wilt, zo lang je dat maar als zodanig presenteert.
Leon schreef: 09 jan 2022, 09:16 Hoe Hopper en ik het begrip “leegte” verder als iets zien dat niet gevuld hoeft te worden, maar juist getuigt van “vulling” is inderdaad een theologisch gegeven.
Klopt, en het is onterecht ervan uit te gaan dat woorden altijd dezelfde betekenis hebben, dus dat als je het woord 'leegte' in een levensbeschouwelijke tekst tegenkomt het altijd per se de betekenis moet hebben die jij graag ziet.
Ik vind verder de NBV21 een mooi boek, dat me al geholpen heeft bij moeilijke beslissingen, en nog steeds het gezag heeft om mij aan te spreken.
Oke.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Leon »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:33
Leon schreef: 09 jan 2022, 09:09 In principe had ik een associatie gemaakt bij de tekst van Prediker dat de zinloosheid/ledigheid van dingen een lijden is. Dat is toch niet zo vreemd? Deze zinloosheid/ledigheid van dingen lijkt volkomen bij de persoon te liggen van Prediker. Wat deze ook probeert, vanuit zijn persoonlijkheid, het mag niet baten.
Dat is veel te psychologisch gedacht ten opzichte van de bedoeling van Prediker.
Wat is, volgens jou, de bedoeling van de Prediker tekst?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Balthasar »

Leon schreef: 09 jan 2022, 10:37
Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:33
Dat is veel te psychologisch gedacht ten opzichte van de bedoeling van Prediker.
Wat is, volgens jou, de bedoeling van de Prediker tekst?
Het is een onderzoek naar wat het ware geluk is. Alle traditionele antwoorden stelt Prediker onder kritiek. Het leven is een tranendal. Maar toch geeft God momenten van geluk en vreugde, en daar moet de mens het van hebben.

Zie bijvoorbeeld wat vertaler Jaap van Dorp hier over Prediker schrijft: https://nbv21.nl/nieuws/bijbelboek-belicht-prediker/
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door hopper »

Leon schreef: 09 jan 2022, 09:09 In principe had ik een associatie gemaakt bij de tekst van Prediker dat de zinloosheid/ledigheid van dingen een lijden is. Dat is toch niet zo vreemd? Deze zinloosheid/ledigheid van dingen lijkt volkomen bij de persoon te liggen van Prediker. Wat deze ook probeert, vanuit zijn persoonlijkheid, het mag niet baten.

Nu kun je dat op twee manieren uitleggen. Of er is iets mis met de wereld, of er is iets mis met de persoon. Ik ga voor de tweede uitleg. Ik denk niet dat er iets mis is met de wereld. Het aanwijzen van externe oorzaken voor lijden getuigt van een onvolwassenheid.

In principe loopt de tekst, in mijn ogen, vooruit op Jezus die zegt dat je Hem moet volgen om in het Koninkrijk Gods te komen, waar de problemen die Prediker heeft afwezig zijn.

Dat zal dan een “eigen theologie” zijn, maar ik voel me gerechtvaardigd dit bij de tekst te denken.

Het aanwijzen van externe oorzaken van lijden getuigt zeker van onvolwassenheid. Mensen zoeken graag de schuld bij een ander of de buitenwereld.

Ik merk ook dat in deze discussie 'leegte' verschillend wordt ingevuld. Sommige mensen zien 'leegte' als iets wat negatief is.
Ik benader 'leegte' geheel anders. Bijvoorbeeld 'ijdelheid' is vullen van de 'leegte'. En de leegte is doorgaan ook gevuld met 'lijden'.

Zo zie je maar dat een discussie over een schijnbaar eenvoudig woord alle kanten op kan gaan.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door hopper »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:45
Het is een onderzoek naar wat het ware geluk is. Alle traditionele antwoorden stelt Prediker onder kritiek. Het leven is een tranendal. Maar toch geeft God momenten van geluk en vreugde, en daar moet de mens het van hebben.

Een verstandig mens verwerpt de tranen noch geluk en vreugde. Voorspoed en tegenspoed vullen onze dagen en ik verwelkom ze beiden met een leeg gemoed.

Door het verwerpen van het éne en het verwelkomen van het andere schept een mens gedeeldheid in zichzelf.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Leon »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:45
Leon schreef: 09 jan 2022, 10:37

Wat is, volgens jou, de bedoeling van de Prediker tekst?
Het is een onderzoek naar wat het ware geluk is. Alle traditionele antwoorden stelt Prediker onder kritiek. Het leven is een tranendal. Maar toch geeft God momenten van geluk en vreugde, en daar moet de mens het van hebben.

Zie bijvoorbeeld wat vertaler Jaap van Dorp hier over Prediker schrijft: https://nbv21.nl/nieuws/bijbelboek-belicht-prediker/
Ok en waar je je dan aan stoort is als we een theologie krijgen van verzaak je ego als iets dat je zelf kunt doen, ook dat zou tot niets dienen?
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door hopper »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:45

Zie bijvoorbeeld wat vertaler Jaap van Dorp hier over Prediker schrijft: https://nbv21.nl/nieuws/bijbelboek-belicht-prediker/
Die Jaap van Dorp is een typisch 'blije' christen. Hij begrijpt niet dat leegte gevuld wordt met van alles en nog wat.
De vrolijkheid die God aan de mens geeft, is juist bedoeld om het daarin uit te houden en staande te blijven. ‘Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt’
Wat een misverstand, net alsof een mens zou gaan piekeren over het luttel aantal dagen van zijn leven.
Het tekent de man zijn persoonlijkheid: Het leven is een tranendal, geniet maar van de schaarse momenten van geluk.
Gebrek aan levenswijsheid en ervaring. Juist in het 'tranendal' ligt wijsheid. Op de plaats van de wonde schijnt het licht (Rumi).
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door hopper »

https://www.theologie.nl/blogs/de-bijbe ... -dat-deed/
Als je vertaalt, maak je altijd iets kapot. Dat kan niet anders. Daar ben ik altijd een beetje gestrest over. Ik ben me er altijd van bewust dat wanneer iemand anders de vertaling op zich zou nemen, het gewoon een heel ander boek zou worden, al blijft de titel hetzelfde. Je moet voortdurend balanceren tussen aan de ene kant het recht doen aan de originele tekst, en aan de andere kant de leesbaarheid in het Nederlands.
In Spiritueel Bijbel lezen legt Richard Rohr uit hoe je de Bijbel kunt lezen op een heilzame en spirituele manier.


Voorbeelden van slecht Bijbelgebruik zijn er helaas ook. Met de Bijbel in de hand zijn kruistochten ondernomen. Slavernij, apartheid en homohaat zijn goedgepraat met Bijbelteksten. Volgens Richard Rohr is er maar één manier waarop we de Bijbel kunnen lezen: de manier waarop Jezus de Schriften las.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Balthasar »

Leon schreef: 09 jan 2022, 10:55 Ok en waar je je dan aan stoort is als we een theologie krijgen van verzaak je ego als iets dat je zelf kunt doen, ook dat zou tot niets dienen?
Waar ik me aan stoor is als je beweert dat Prediker een theologie heeft die Prediker duidelijk niet heeft. Wat in het algemeen een wenselijke theologie is, is een heel andere discussie.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Balthasar »

hopper schreef: 09 jan 2022, 11:08
Balthasar schreef: 09 jan 2022, 10:45

Zie bijvoorbeeld wat vertaler Jaap van Dorp hier over Prediker schrijft: https://nbv21.nl/nieuws/bijbelboek-belicht-prediker/
Die Jaap van Dorp is een typisch 'blije' christen. Hij begrijpt niet dat leegte gevuld wordt met van alles en nog wat.
De vrolijkheid die God aan de mens geeft, is juist bedoeld om het daarin uit te houden en staande te blijven. ‘Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt’
Wat een misverstand, net alsof een mens zou gaan piekeren over het luttel aantal dagen van zijn leven.
Het tekent de man zijn persoonlijkheid: Het leven is een tranendal, geniet maar van de schaarse momenten van geluk.
Gebrek aan levenswijsheid en ervaring. Juist in het 'tranendal' ligt wijsheid. Op de plaats van de wonde schijnt het licht (Rumi).
Zoals gewoonlijk snap je niet dat een wetenschapper gewoon weergeeft wat de bron zegt, los van iemands persoonlijke mening.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door hopper »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 15:23
hopper schreef: 09 jan 2022, 11:08

Die Jaap van Dorp is een typisch 'blije' christen. Hij begrijpt niet dat leegte gevuld wordt met van alles en nog wat.



Wat een misverstand, net alsof een mens zou gaan piekeren over het luttel aantal dagen van zijn leven.
Het tekent de man zijn persoonlijkheid: Het leven is een tranendal, geniet maar van de schaarse momenten van geluk.
Gebrek aan levenswijsheid en ervaring. Juist in het 'tranendal' ligt wijsheid. Op de plaats van de wonde schijnt het licht (Rumi).
Zoals gewoonlijk snap je niet dat een wetenschapper gewoon weergeeft wat de bron zegt, los van iemands persoonlijke mening.
Zoals gewoonlijk begrijp je de gelaagdheid van teksten niet, los van iemands persoonlijke mening.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Leon »

Balthasar schreef: 09 jan 2022, 15:20
Leon schreef: 09 jan 2022, 10:55 Ok en waar je je dan aan stoort is als we een theologie krijgen van verzaak je ego als iets dat je zelf kunt doen, ook dat zou tot niets dienen?
Waar ik me aan stoor is als je beweert dat Prediker een theologie heeft die Prediker duidelijk niet heeft. Wat in het algemeen een wenselijke theologie is, is een heel andere discussie.
Ja, ik ging wel uit van de andere betekenis van “ijdel”, dat maakte Prediker juist zo speciaal voor mij, iemand die over zijn eigen ijdelheid sprak.

Bij mijn eerste lezing dacht ik echter, die persoon is depressief…
[uit principe ben ik voor principes]
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Willempie »

Leon schreef: 09 jan 2022, 16:18
Balthasar schreef: 09 jan 2022, 15:20 Waar ik me aan stoor is als je beweert dat Prediker een theologie heeft die Prediker duidelijk niet heeft. Wat in het algemeen een wenselijke theologie is, is een heel andere discussie.
Ja, ik ging wel uit van de andere betekenis van “ijdel”, dat maakte Prediker juist zo speciaal voor mij, iemand die over zijn eigen ijdelheid sprak.

Bij mijn eerste lezing dacht ik echter, die persoon is depressief…
Je kunt ook gemakkelijk depressief worden van te veel nadenken. ;) Maar de schrijver (Salomo) heeft toch wel een positieve boodschap. De basis van alle kennis is het eerbiedig ontzag voor de Here (1:7). Menselijke wijsheid is goed en noodzakelijk, maar hoe bekwaam iemand ook is, zonder nederigheid en bereidwilligheid om van God te leren, zal hij onvermijdelijk de verkeerde weg inslaan. Ook laat het boek zien dat alle aspecten van het leven aan God toegewijd kunnen zijn. God heeft gezorgd voor alles wat noodzakelijk is om zo goed mogelijk te leven.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: NBV21 gepresenteerd, wat vinden wij er van?

Bericht door Leon »

Willempie schreef: 09 jan 2022, 16:49
Leon schreef: 09 jan 2022, 16:18

Ja, ik ging wel uit van de andere betekenis van “ijdel”, dat maakte Prediker juist zo speciaal voor mij, iemand die over zijn eigen ijdelheid sprak.

Bij mijn eerste lezing dacht ik echter, die persoon is depressief…
Je kunt ook gemakkelijk depressief worden van te veel nadenken. ;) Maar de schrijver (Salomo) heeft toch wel een positieve boodschap. De basis van alle kennis is het eerbiedig ontzag voor de Here (1:7). Menselijke wijsheid is goed en noodzakelijk, maar hoe bekwaam iemand ook is, zonder nederigheid en bereidwilligheid om van God te leren, zal hij onvermijdelijk de verkeerde weg inslaan. Ook laat het boek zien dat alle aspecten van het leven aan God toegewijd kunnen zijn. God heeft gezorgd voor alles wat noodzakelijk is om zo goed mogelijk te leven.
Wel mooi dat de Bijbel verschillende stemmen laat horen, dacht ik toen. Helemaal eens trouwens.
[uit principe ben ik voor principes]