Is de duivel kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

De serpent is in de hele wereld aanwezig. Christelijke gemeenschappen bestaan in deze wereld. De serpent is de god van deze wereld. Jezus heeft overwonnen, maar de serpent gaat nog rond als een briesende leeuw. Ziende wie hij kan verslinden.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Loyola schreef:
Jerommel schreef:Er is toch maar 1 schepper?
Die brengt ALLES voort.
Ergo...
Wat wordt er dan precies geschapen in Genesis?
Euh..
De Schepping? :roll:
Waar wilde je heen met die vraag?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:
Loyola schreef:
Jerommel schreef:Er is toch maar 1 schepper?
Die brengt ALLES voort.
Ergo...
Wat wordt er dan precies geschapen in Genesis?
Euh..
De Schepping? :roll:
Waar wilde je heen met die vraag?
En wat is die Schepping dan precies?
Waar ik heen wil? Duidelijkheid of jij het kwaad als materie ziet....want dat is wat God schept in Genesis.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

Maar licht is ook geen materie.
(Is het eerste dat bij me op komt.)
Nee, ik zie concepten als goed of kwaad, liefde of haat niet als iets materieels.

Maar mogelijk is het dat in Genesis niet ALLES dat uit God voort komt wordt geschapen.
Desalniettemin komt alles voort uit God, aangezien God de ร‰ne Oer-oer is.

Toch?
Laatst gewijzigd door Jerommel op 27 okt 2013, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door grondig christelijk »

Is God geschapen? Zo ja, is God dan materie? Ze nee, dan is God geen materie. Geluid is een gevolg van trillingen van materie in de lucht.
Als God materie is dan zorgt zijn stem voor beweging in de lucht en dus geluid en is horen verklaarbaar. De mens kan op die manier God horen. Maar als God geen materie is, hoe kan dan het navolgende;

Ze horen
de stem van de Ene, God,
omgaan door de hof,
in de avondwind van die dag,
en ze verschuilen zich, de roodbloedige mens
en zijn vrouw,
voor het aanschijn van de Ene, God,
te midden van de bomen van de hof.

Kennelijk is God in staat het onzichtbare zichtbaar te maken door natuurverschijnselen heen. Die tijd was tussen God en mens een andere tijd. Eigenlijk de natuurlijke tijd en wij leven nu in de onder-natuurlijke tijd. Wat wij nu als bovennatuurlijk beschouwen is van oorsprong natuurlijk. Zo kan ook satan een ander verschijnsel zijn, dan wat binnen ons hedendaags plaatje past. Het kwaad was geen onderdeel van materie, de materie op zich was goed. Zo zei God het ook. God zag dat het goed was. Zoals ik al ergens schreef, het kwade heeft materie nodig om zich zichtbaar te maken, maar het heeft geen materie nodig om als fenomeen "te zijn".
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Jerommel »

grondig christelijk schreef:Is God geschapen?
Nee.
Tenzij er nog een God boven God zou zijn.
Maar dat geloof ik niet.
Het moet toch ergens beginnen.
Wie of wat veroorzaakte het begin (en waarom)?
Zo ja, is God dan materie?
...maar, de titel "God" impliceert dat wie God is de Oer-oer is.
Ze nee, dan is God geen materie. Geluid is een gevolg van trillingen van materie in de lucht.
Als God materie is dan zorgt zijn stem voor beweging in de lucht en dus geluid en is horen verklaarbaar. De mens kan op die manier God horen. Maar als God geen materie is, hoe kan dan het navolgende;

Ze horen
de stem van de Ene, God,
omgaan door de hof,
in de avondwind van die dag,
en ze verschuilen zich, de roodbloedige mens
en zijn vrouw,
voor het aanschijn van de Ene, God,
te midden van de bomen van de hof.

Kennelijk is God in staat het onzichtbare zichtbaar te maken door natuurverschijnselen heen. Die tijd was tussen God en mens een andere tijd. Eigenlijk de natuurlijke tijd en wij leven nu in de onder-natuurlijke tijd. Wat wij nu als bovennatuurlijk beschouwen is van oorsprong natuurlijk.
Dat is heel verwarrend, aangezien je eerst strak moet definieren wat je bijvoorbeeld met 'natuurlijk' bedoelt.
Zo kan ook satan een ander verschijnsel zijn, dan wat binnen ons hedendaags plaatje past. Het kwaad was geen onderdeel van materie, de materie op zich was goed. Zo zei God het ook. God zag dat het goed was.
Tja, maar daar kan je in principe nog vele kanten mee op.
Wat is nu "goed"?
Ja, in Eden, voor de verleiding was alles goed, in de voor de hand liggende zin van het woord 'goed'.
Maar het kan ook betekenen: 'Klaar voor de start'.
Daar start immers het avontuur van de mens.
Een traject dat van instinctief vlezen wezen tot wedergeboorte in Christus leidt.
Zoals ik al ergens schreef, het kwade heeft materie nodig om zich zichtbaar te maken, maar het heeft geen materie nodig om als fenomeen "te zijn".
Ik weet niet of dat per se zo is.
Okee, voor het bestaan van goed en kwaad (en andere abstracte zaken) is geen materie nodig.
Materie is m.i. nodig zodat we dingen kunnen waarnemen, aangezien onze perceptie 4 dimensionaal (tijd-ruimte) is, waarbij we de tijd ervaren als een voortschrijdend ondeelbaar 'nu', dat zich over de tijdlijn voortbeweegt richting einde.

Moeilijke philo-theo-psycho-stuff...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Gaitema »

Je kan het ook eenvoudiger aanpakken. Denk aan de verhalen die je las over mensen met bijna doodervaringen.
Wat was dat voor een wereld? Een geestenwereld.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent Belgiรซ

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door nicodemus zda »

Nee; de Duivel is niet kwaad geschapen, maar had -in de hemel- de mogelijkheid te kunnen kiezen.
Hij is op aarde geworpen, omdat de mens, voor hem koos!. De Duivel werd gevolgd in het kwaad!
Om nu te voorkomen dat de Satan nog eens in het hemels Jeruzalem of elders zijn verderf op andere in het Hemels rijk kan brengen,
moeten engelen die van wereld naar wereld reizen een 'gouden identiteitskaart' hebben en heeft de Hemels Vader Zijn Zoon (conform de Heilige Geest) gezonden
om de zondige mens een keuze te laten maken. Als alles is volbracht, zal er nooit meer iets dat zondig is, het Hemels Rijk binnen kunnen komen.
Immers alle zonde zal eens en vooral tijd uitgebannen zijn, de Satan voor eeuwig verdwenen met zijn volk.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Uranopolitis »

Jerommel schreef: โ†‘21 okt 2013, 13:02 Is de duivel kwaad geschapen?
Je wou zeggen "Heeft de duivel kwaad geschapen?" Nee, niet geschapen, maar ermee begonnen. Kwaad is het zich afkeren God en Zijn liefde. In die zin kwaad is het streven naar het niet-bestaan. Kwaad heeft geen wezen en in die zin bestaat het niet als iets substantieels. Je kan het daarom niet scheppen. Satan was oorspronkelijk geschapen als een goede engel van God, maar door zijn foute keuze te maken is hij datgene geworden wat hij nu is.

Meer over duivel viewtopic.php?f=124&t=4832
๐Ÿ•Š๏ธ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen๐Ÿ•Š๏ธ
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Nu lijkt het me wel genoeg over de vermeende duivel.
Dadelijk wordt hij nog belangrijker dan God door al die aandacht.

Dus stop er maar eens mee...
Als je er mee doorgaat op deze manier zal ik het melden
Zo wordt elk topic ermee vergiftigd
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Uranopolitis »

callista schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:21 Nu lijkt het me wel genoeg over de vermeende duivel.
Dadelijk wordt hij nog belangrijker dan God door al die aandacht.

Dus stop er maar eens mee...
Als je er mee doorgaat op deze manier zal ik het melden
Zo wordt elk topic ermee vergiftigd
Dit forum is 'geloofsgesprek', geen 'ongeloofsgesprek'. Dus sorry voor het ongemak.
๐Ÿ•Š๏ธ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen๐Ÿ•Š๏ธ
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door callista »

Niet op de manier zoals hier nu bezig bent in bijna elk topic :naughty:
HJW
Berichten: 5809
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HJW »

callista schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:30 Niet op de manier zoals hier nu bezig bent in bijna elk topic :naughty:
Zou hij een tweelingbroer van MagereHein zijn ?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Mart »

Uranopolitis, ik heb je gemeld, want je haalt topic na topic uit het forumverleden, zodat er nu 10 topics in de actieve onderwerpen staan. Hopelijk krijg je een modbreak of waarschuwing.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Snelheid »

Uranopolitis schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:28
callista schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:21 Nu lijkt het me wel genoeg over de vermeende duivel.
Dadelijk wordt hij nog belangrijker dan God door al die aandacht.

Dus stop er maar eens mee...
Als je er mee doorgaat op deze manier zal ik het melden
Zo wordt elk topic ermee vergiftigd
Dit forum is 'geloofsgesprek', geen 'ongeloofsgesprek'. Dus sorry voor het ongemak.
Tja daar moet ik je gelijk in geven,jou onderwerpen maken bepaalde figuren hier onrustig zo te zien,maar weer het is hebben over de diabolos ach waarom niet,kan mooie discussie opleveren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Uranopolitis »

Mart schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:59 Uranopolitis, ik heb je gemeld, want je haalt topic na topic uit het forumverleden, zodat er nu 10 topics in de actieve onderwerpen staan. Hopelijk krijg je een modbreak of waarschuwing.
Ik heb hetzelfde gedaan op credible, en daar werd ik niet bestraft. En dat terwijl er meer onderwerpen over de duivel zijn.

[modbreak Bonjour] Maar ik ben geen moderator op credible en voor de duivel niet bang. Voorlopig stop je ermee en ga ik de situatie overzien.
๐Ÿ•Š๏ธ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen๐Ÿ•Š๏ธ
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Mart »

Uranopolitis schreef: โ†‘13 jan 2022, 12:07
Mart schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:59 Uranopolitis, ik heb je gemeld, want je haalt topic na topic uit het forumverleden, zodat er nu 10 topics in de actieve onderwerpen staan. Hopelijk krijg je een modbreak of waarschuwing.
Ik heb hetzelfde gedaan op credible, en daar werd ik niet bestraft. En dat terwijl er meer onderwerpen over de duivel zijn.
Is er dan nog een moderator op credible? Is Trajecto daar nog actief? Zo ja, dan denk ik dat je wel een waarschuwing of modbreak zult krijgen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Mart »

Volgens mij is credible weer uit de lucht. Ik kan het forum althans niet meer bereiken.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door Messenger »

Uranopolitis schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:19
Jerommel schreef: โ†‘21 okt 2013, 13:02 Is de duivel kwaad geschapen?
Je wou zeggen "Heeft de duivel kwaad geschapen?" Nee, niet geschapen, maar ermee begonnen. Kwaad is het zich afkeren God en Zijn liefde. In die zin kwaad is het streven naar het niet-bestaan. Kwaad heeft geen wezen en in die zin bestaat het niet als iets substantieels. Je kan het daarom niet scheppen. Satan was oorspronkelijk geschapen als een goede engel van God, maar door zijn foute keuze te maken is hij datgene geworden wat hij nu is.
God is pure liefde en om die liefde te kunnen ervaren is angst geschapen. Angst is geschapen en daardoor een creatie. God heeft geen voorkeur in het gebruik van de vrije wil, maar God faciliteert met de almacht alle uitkomsten - die al dan niet bewust - worden gekozen.

God zegt dus eigenlijk : "Jouw wil is Mijn wil. En Mijn wil geschiedde. Dus hetgeen je kiest (of jullie collectief kiezen) wordt door Mij mogelijk gemaakt. Het is wel van belang dat je gelooft dat Ik nooit iets zal weigeren en op elke keuze JA zeg of JA dat is zo bevestig. Als je weet dat alles mogelijk is volstaat het dankgebed voor het resultaat dat je gaat afroepen, wanneer je weet dat het reeds geschapen is voordat je het Mij hebt gevraagd. Het enige probleem dat jullie vaak hebben, is dat jullie geloven dat God wel eens NEE kan zeggen, en daar gaat het mis in de realiteit die dan als uitkomst wordt ervaren."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door hopper »

callista schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:21 Nu lijkt het me wel genoeg over de vermeende duivel.
Dadelijk wordt hij nog belangrijker dan God door al die aandacht.

Alles wat je aandacht geeft dat groeit. Uranopolitis geeft veel aandacht aan de duivel heb ik gemerkt.
Ik wens hem veel plezier met 'de duivel'. (Allemaal slappe klets in mijn optiek)

Mij is de liefde genoeg, ik heb geen duivel nodig.
HJW
Berichten: 5809
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de duivel kwaad geschapen?

Bericht door HJW »

Uranopolitis schreef: โ†‘13 jan 2022, 12:07
Mart schreef: โ†‘13 jan 2022, 11:59 Uranopolitis, ik heb je gemeld, want je haalt topic na topic uit het forumverleden, zodat er nu 10 topics in de actieve onderwerpen staan. Hopelijk krijg je een modbreak of waarschuwing.
Ik heb hetzelfde gedaan op credible, en daar werd ik niet bestraft. En dat terwijl er meer onderwerpen over de duivel zijn.
Het is gewoon aandachttrekkerij en misbruik maken van dit forum.
Sneue bedoening.