Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door hopper »

https://debezieling.nl/historicus-chan- ... ristendom/
Het hindoeïstische denken is moderner door het besef van – economische – circulariteit, door het oorzaak-en-gevolg-denken en door zijn eerbied voor al het leven. Maar ook door zijn soberheid, uit eerbied voor de natuur, door zijn gelijke rechten voor man en vrouw en zijn acceptatie van LHBTIQ+’ers. Het hindoeïsme kent bovendien veel technieken om een beter bewustzijn te krijgen, zoals yoga, te vertalen als verbinding of eenheid.
Het oorzaak-en-gevolg denken mis ik idd in het christelijke denken.
Het betaamt niemand om partijdig te zijn, zich een identiteit aan te meten: ‘ik ben hindoe’, ‘ik ben boeddhist’ of ‘ik ben christen’, want dan verlies je je gevoel van verbondenheid met de hele mensheid.
Zodra je jezelf een identiteit aan meet zonder je je al af van de rest.
Hindoes hebben ook geen moeite met atheïsten, want ieder bewandelt zijn eigen pad en elk pad, hoe raar, krom of recht ook, leidt naar de Ene.
Feitelijk bewandelt ieder mens 'het pad' , ook zij die dat niet weten. En dat pad kan maar één thuiskomst hebben.
Het hindoeïsme vormt een waaier aan opvattingen. Een mooie hindoeïstische uitspraak is: er is geen godsdienst boven de waarheid.
Een mooie uitspraak! Welke christenen zich ook aan kunnen trekken. Hun godsdienst gaat niet boven de waarheid. (Ik ben de weg, het leven en de waarheid)
Het kastensysteem heeft het hindoeïsme een heel slechte naam bezorgd. Van oorsprong was het bedoeld om een ideale en evenwichtige samenleving te creëren, maar het is uitgelopen op een rigide systeem en op beperkte mobiliteit tussen de kasten.
Het kastensysteem is volgens mij in strijd met voornoemde waarheid. Zo zie je maar , iedere religie heeft zo zijn nare kanten. Daar is het christendom niet uniek in.
Er zijn wel veel raakvlakken met het christendom: de nadruk op naastenliefde, het goede doen, mensenrechten, gelijkheid vanuit het idee dat we allemaal één familie zijn. Jezus’ zelfverloochening, zijn geweldloosheid en zijn levenswijze, worden door hindoes als een voorbeeld gezien.
Jezus zou een prima hindoe zijn. Maar we kunnen het niet aan hem vragen en iedereen claimt hem toch al.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Balthasar »

barf kots, kots barf, barf barf, kots barf.

Kijk ik kan een even inhoudelijk en open minded bijdrage schrijven als hopper. Trots nu. :) :)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Snelheid »

Tja.............................. je zal maar de weg kwijt zijn als het maar tegen je eigen beschaving godsdienst en cultuur is .Mag ik even kotsen.
Vroeger een jaar in India gezeten nog nooit zo,n stelletje ziele poten bij elkaar gezien godsdienstig gezien en dan nog maar niet te spreken van de laagste kaste mensen ze werden nog minder behandeld dan dieren.
Het was een verademing als je in een streek kwam die overwegend Christelijk was,mensen werden daar als mens behandeld goede medische verzorging en onderwijs ze komen allemaal lezen en schrijven enz enz enz.

heer @ Hopper slaat duidelijk weer op hol en weet ook niet waar over hij spreekt,jaartje India komt hij wel bij zinnen hij houdt het daar nog een 14 dagen uit tja........................ :w
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Mullog »

Wat een {niet-toegestaan woord}. Je moet niet afgaan op wat geschreven is maar op het gedrag binnen religies. En het Hindoeïsme is daarin niet beter of slechter dan het christendom. Ze hebben allemaal hun excessen en extremiteiten die even verschrikkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Mart »

Ben het eigenlijk wel eens me Hopper: het Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom. Het Hindoeïsme gaat oveigens niet direct in tegen het christendom, maar het principe van bodhi - het allerhoogste - is iets dat alle mensen kunnen bereiken en direct kunnen ervaren -- iets dat in het christendom over het algemeen slechts indirect gaat via geloof in Jezus.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Bastiaan73 »

Mart schreef: 19 mar 2022, 01:12 Ben het eigenlijk wel eens me Hopper: het Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom. Het Hindoeïsme gaat oveigens niet direct in tegen het christendom, maar het principe van bodhi - het allerhoogste - is iets dat alle mensen kunnen bereiken en direct kunnen ervaren -- iets dat in het christendom over het algemeen slechts indirect gaat via geloof in Jezus.
Komt het principe van bodhi niet uit het boeddhisme ?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door hopper »

Er is ook een 'waarom' waarom het christendom een treetje hoger staat.
Kent het christendom een bedachte God, het hindoeïsme kent als 'God' Brahman.
Dat is geen kwaadaardig mannetje dat de hele wereld verzuipt, maar bewustzijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brahman_( ... h_concept)
Brahman (ब्रह्मन्) is in het Hindoeïsme de ultieme, onveranderlijke werkelijkheid, die uit het zuiver zijn en bewustzijn bestaat. Het is dat wat op zichzelf is, aldus de filosoof Shankara (ca. 800 n.C.). Het brahman ligt achter de duidelijke meervoudigheid van de fenomenale wereld en is uiteindelijk identiek aan de innerlijke wezenlijkheid van de mens (zie Vedanta).
Wat het hindoeïsme betracht is feitelijk het "Ken Uzelve". Precies wat de oorspronkelijke Jezus ook voor ogen had.
Maar het christendom als religie is vervallen tot dansen rond het Gouden kalf.
Daarom zou Jezus meer een hindoe zijn dan een christen.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Bastiaan73 »

Shri Shiva, Shiwa of Śiva (Sanskriet: शिव) is het hoogste goddelijke wezen binnen Ishvara, een van de grote tradities binnen het hindoeïsme. Met Brahma en Vishnu vormt hij de Trimurti van schepper-instandhouder-vernietiger. Shiva is de vernietiger. Andere namen van Shiva zijn: Tryambaka (de drie-ogige), Mahakala (Grote Tijd), Nilakantha (Blauwe Nek) en Sri Kanta (Hij wiens nek mooi is), Girisha (de Heer van de Heuvels), Sankara, Hara, Gangadara (Drager van Ganga), Nataraja (Heer van de Dans), Ardhanarishvara (de heer die half vrouw is) en Bhagavat (Heer). In zijn verschijning als Panchanana (Vijf-hoofdige) treedt Shiva als geneesheer op. Met zijn echtgenote Parvati bewoont Shiva de berg Kailasa in de Himalaya.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Shiva

Zij kunnen dus gewoon bezocht worden, al moet je daarvoor wel naar de Himalaya.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 19 mar 2022, 09:17 Er is ook een 'waarom' waarom het christendom een treetje hoger staat.
...
Wat staat nou ook al weer hoger?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door dingo »

Mullog schreef: 18 mar 2022, 20:55 Wat een {niet-toegestaan woord}. Je moet niet afgaan op wat geschreven is maar op het gedrag binnen religies. En het Hindoeïsme is daarin niet beter of slechter dan het christendom. Ze hebben allemaal hun excessen en extremiteiten die even verschrikkelijk zijn.
Als je voor religies nu levensovertuigingen invult, ben je compleet. Excessen en extremiteiten zitten namelijk in het gedrag van mensen, niet in religies en levensovertuigingen.
Voor de rest zal het me aan mijn derrière oxideren wat Chan Choenni van het christendom vindt.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Chan Choenni: “Hindoeïsme staat een niveautje hoger dan christendom”

Bericht door Bastiaan73 »

dingo schreef: 19 mar 2022, 10:20
Mullog schreef: 18 mar 2022, 20:55 Wat een {niet-toegestaan woord}. Je moet niet afgaan op wat geschreven is maar op het gedrag binnen religies. En het Hindoeïsme is daarin niet beter of slechter dan het christendom. Ze hebben allemaal hun excessen en extremiteiten die even verschrikkelijk zijn.
Als je voor religies nu levensovertuigingen invult, ben je compleet. Excessen en extremiteiten zitten namelijk in het gedrag van mensen, niet in religies en levensovertuigingen.
Voor de rest zal het me aan mijn derrière oxideren wat Chan Choenni van het christendom vindt.
'aan mijn derrière oxideren' die ga ik onthouden :D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.