Zenmeester Jezus

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door peda »

hopper schreef: 21 mar 2022, 12:15 Klopt, de pre-existentie opvatting is contra reïncarnatie. Reïncarnatie wil immers zeggen: een wederkeer van de ziel in het bestaande.
Wie het Thomas Evangelie leest die ziet ook dat 'dat' waar het omgaat zich vóór het bestaande is.

Hetgeen dan toch weer reïncarnatie niet uitsluit , immers de ziel welke gebonden is aan 'de wereld' verschijnt dan weer terug in diezelfde wereld.
De reïncarnatie gedachte. Maar de leer van de oorspronkelijke Jezus is nu net van dien aard om te ontsnappen aan het steeds maar weer terug keren in de wereld.

Misschien had Origenes kennis van de oorspronkelijk Jezus, dat weet ik niet.
Ik weet het ook niet, in ieder geval keerde Origenes zich wel tegen de gnostiek. Wat ik wel weet is dat in de vroege tijd na Jezus er tal van "' experimentele "' gedachten rond hem in omloop waren. Het was een vruchtbare spirituele tijd, waar de Kerk met haar mono-leer in de loop van slechts weinige honderd jaren, volledig mee afrekende. Geen mogelijkheden voor geloofskleuring.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door hopper »

peda schreef: 21 mar 2022, 13:04
hopper schreef: 21 mar 2022, 12:15 Klopt, de pre-existentie opvatting is contra reïncarnatie. Reïncarnatie wil immers zeggen: een wederkeer van de ziel in het bestaande.
Wie het Thomas Evangelie leest die ziet ook dat 'dat' waar het omgaat zich vóór het bestaande is.

Hetgeen dan toch weer reïncarnatie niet uitsluit , immers de ziel welke gebonden is aan 'de wereld' verschijnt dan weer terug in diezelfde wereld.
De reïncarnatie gedachte. Maar de leer van de oorspronkelijke Jezus is nu net van dien aard om te ontsnappen aan het steeds maar weer terug keren in de wereld.

Misschien had Origenes kennis van de oorspronkelijk Jezus, dat weet ik niet.
Ik weet het ook niet, in ieder geval keerde Origenes zich wel tegen de gnostiek. Wat ik wel weet is dat in de vroege tijd na Jezus er tal van "' experimentele "' gedachten rond hem in omloop waren. Het was een vruchtbare spirituele tijd, waar de Kerk met haar mono-leer in de loop van slechts weinige honderd jaren, volledig mee afrekende. Geen mogelijkheden voor geloofskleuring.
Zoals ik het zie is Jezus de figuur die 'het vertrek uit de wereld' symboliseert door het kruisigen.
Een vertrek uit de wereld betekent geen reïncarnatie. Het lege graf symboliseert dat de samsarische cirkel van geboorte, sterven en wedergeboorte is doorbroken.

In de Apostolische Geloofsbelijdenis is nog weer een achterdeurtje voor reïncarnatie:
Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de heilige Geest,
en geboren uit de Maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
gekruisigd is, gestorven en begraven;
die neergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden;
die opgevaren is ten hemel,
en zit aan de rechterhand van God, zijn almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergiffenis van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
het eeuwig leven.
Amen.
Zolang de ziel nog aangedaan is met een ego is er binding met een verrijzenis van het lichaam.
Vele gelovigen geloven dat ze herrijzen na de dood en weer ergens op Aarde gaan wonen.
Dat is simpelweg reïncarnatie. Ik ben het oneens met Yours dat reïncarnatie is geschrapt.
Gelovigen die hun ziel niet ontdaan krijgen van binding met het ego gaan in de herkansing.
Alleen waarschijnlijk niet in het beloofde land.....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door hopper »

Logion 19 wijst ook op preëxistentie:
Jezus heeft gezegd: Zalig hij die reeds was vooraleer hij bestond.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door Yours »

Maria K schreef: 21 mar 2022, 09:33
Het eerste Concilie van Nicea (in 325) worden gekenmerkt door het debat over de triniteit en de uiteindelijke vaststelling ervan en de vorming van de tekst voor een algemene geloofsbelijdenis.
Een discussie over reïncarnatie zie ik niet vernoemd.
Heb jij daar bronnen voor?
Dag Maria en Allen,

Ik kan inderdaad niet terugvinden dat reïncarnatie op het Concilie van Nicea is besproken. Hiermee word ik met mijn neus op het feit gedrukt dat ik dit op gezag van anderen heb aangenomen zonder daar zelf onderzoek naar te doen.
Het kan zijn dat de denkbeelden zoals verwoord door Bijbelwetenschapper Origenes (186 - 254) op dat Concilie in 325 besproken zijn. Die werden inderdaad op het Concilie van Constantinopel II in 553 definitief verworpen.

Iedereen tot op heden in elk geval bedankt voor de kritische kijk en de feedback.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door callista »

Het gebeurde op het concilie van Chalcedon in 553....dus in de 6e eeuw werd door de Kerk het geloof in reïncarnatie verboden, aangezien er dan geen Jezus meer nodig was en de mens het zelf moest doen...dus de Kerk kon ook niet meer dreigen om mensen te bekeren en te "bewerken"
Verschillende kerkvaders geloofden er wel in....

Maar ja, veel is weggemoffeld en is er wat anders van gemaakt....door de die-hard religieuzen....
Die uitleggingen kun je ook beter naast je neerleggen is mijn advies.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door peda »

Yours schreef: 21 mar 2022, 14:51
Maria K schreef: 21 mar 2022, 09:33
Het eerste Concilie van Nicea (in 325) worden gekenmerkt door het debat over de triniteit en de uiteindelijke vaststelling ervan en de vorming van de tekst voor een algemene geloofsbelijdenis.
Een discussie over reïncarnatie zie ik niet vernoemd.
Heb jij daar bronnen voor?
Dag Maria en Allen,

Ik kan inderdaad niet terugvinden dat reïncarnatie op het Concilie van Nicea is besproken. Hiermee word ik met mijn neus op het feit gedrukt dat ik dit op gezag van anderen heb aangenomen zonder daar zelf onderzoek naar te doen.
Het kan zijn dat de denkbeelden zoals verwoord door Bijbelwetenschapper Origenes (186 - 254) op dat Concilie in 325 besproken zijn. Die werden inderdaad op het Concilie van Constantinopel II in 553 definitief verworpen.

Iedereen tot op heden in elk geval bedankt voor de kritische kijk en de feedback.
Hallo Yours,

Mijn bijdrage richtte zich meer op de vraag of de gedachten van Origenes ( pre-existentie ) wel spoorden met de Oosterse reincarnatie visie. ik zie nog steeds fundamentele verschillen tussen pre-existentie ( Origenes ) en de reincarnatie zoals die begrepen wordt in het Hindoeïsme. Of het vroege christendom "" reincarnatie "" kende, dan is het wel van belang welke definitie aan "" reincarnatie "" wordt toegekend.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door Yours »

Inderdaad lijkt het zaak om eerst de verschillen duidelijk te krijgen tussen pre-existentie en reïncarnatie.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reïncarnatie
In het hindoeïsme spreekt men over reïncarnatie, waar het boeddhisme dan weer liever over wedergeboorte spreekt.

Later wellicht meer.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door callista »

Opstanding en reïncarnatie in het vroege christendom

De middeleeuwse, religieuze wijzigingen
In de vroege middeleeuwen bestonden de leerstellingen van voorbestaan ​​en reïncarnatie bekend als de geheime leerstellingen van Jezus. In 553 n. Chr. werd deze informatie op het Tweede Concilie van Constantinopel tot ketterij verklaard.
De Roomse Kerk besloot alle leringen die erover spraken te vernietigen
. De katholieke leer en de rijkdom van de priesters zouden in gevaar kunnen komen als mensen zouden gaan geloven dat ze meerdere levens zouden meemaken.
De bisschoppen waren bang voor deze kennis die zou kunnen bewijzen dat de geloofsregeles van de kerk niet de enige optie was om het ‘eeuwig leven’ te verkrijgen.
Lees alles hier verder:

https://moonpub.net/wp/magazine/2021/05 ... eim-houdt/
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zenmeester Jezus

Bericht door Yours »

callista schreef: 21 mar 2022, 15:40 Opstanding en reïncarnatie in het vroege christendom

De middeleeuwse, religieuze wijzigingen
In de vroege middeleeuwen bestonden de leerstellingen van voorbestaan ​​en reïncarnatie bekend als de geheime leerstellingen van Jezus. In 553 n. Chr. werd deze informatie op het Tweede Concilie van Constantinopel tot ketterij verklaard.
De Roomse Kerk besloot alle leringen die erover spraken te vernietigen
. De katholieke leer en de rijkdom van de priesters zouden in gevaar kunnen komen als mensen zouden gaan geloven dat ze meerdere levens zouden meemaken.
De bisschoppen waren bang voor deze kennis die zou kunnen bewijzen dat de geloofsregeles van de kerk niet de enige optie was om het ‘eeuwig leven’ te verkrijgen.
Lees alles hier verder:

https://moonpub.net/wp/magazine/2021/05 ... eim-houdt/

Dank voor deze link, Callista.👍
Vraag is hoe ooit bewezen kan worden dat pre-existentie/reïncarnatie/wedergeboorte/vorige levens/karma bestaan als verder alle oude geschriften die daarop wijzen, door de RKK vernietigd zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens