Jezus films

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
vegan-revolution
Man/Vrouw: M

Jezus films

Bericht door vegan-revolution »

Er zijn al wel een aantal films gemaakt waarin Jezus centraal staat. Bijvoorbeeld Jesus Christ Superstar.

Zojuist zag ik de film Risen waarin Jezus weer uitgebeeld wordt als iemand vol liefde en mededogen. Als iemand om van te houden.

Films zijn uiteraard altijd een creatieve interpretatie van wat er gebeurd is of wat er gebeurd had kunnen zijn. Een positieve boodschap kan op een knappe manier in een film verpakt zijn. Met een streven naar een wereld waar er meer ruimte is voor liefde en mededogen lijkt mij niets mis.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Mart

Re: Jezus films

Bericht door Mart »

M'n absolute favoriet is "Life of Brian" -- een aanrader. Jesus Christ Superstar is een goede tweede. Beide niet realistisch, maar dat maakt me persoonlijk niet uit.
Er is een zeer kleine groep mensen die meer dan genoeg geld heeft voor ons allemaal :idea:
Mullog

Bericht door Mullog »

The Passion of the Christ mag niet in het lijstje ontbreken. Ik heb alleen fragmenten gezien. Als je van geweld en martelingen houdt schijnt het een must te zijn.
Mart

Bericht door Mart »

Mullog schreef: 17 jun 2022, 07:32 The Passion of the Christ mag niet in het lijstje ontbreken. Ik heb alleen fragmenten gezien. Als je van geweld en martelingen houdt schijnt het een must te zijn.
Heb hem gezien, maar die vond ik zelf minder. Inderdaad vooral bloederige martelingen.
Er is een zeer kleine groep mensen die meer dan genoeg geld heeft voor ons allemaal :idea:
Snelheid

Bericht door Snelheid »

De Passie van Christis is een echt film voor in de passie het gaat er zeer realistisch aan toe wat de bedoeling is van deze passie film,Het Lijden van de Heer Jezus Christus wordt daar zeer goed uitgebeeld,geen zoet gedoe maar de harde realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon

Bericht door Leon »

Mary Magdalene mag niet ontbreken:

https://www.youtube.com/watch?v=x18fgYITXwc
[uit principe ben ik voor principes]
Willempie

Bericht door Willempie »

Jezus of Nazareth (van Franco Zeffirelli)

https://www.youtube.com/watch?v=9Sy1eQuOmbY
Leon

Bericht door Leon »

Willempie schreef: 17 jun 2022, 11:34 Jezus of Nazareth (van Franco Zeffirelli)

Jeetje gelijk 6 uur film!
Willempie

Bericht door Willempie »

Leon schreef: 17 jun 2022, 14:05
Willempie schreef: 17 jun 2022, 11:34 Jezus of Nazareth (van Franco Zeffirelli)

En geen moment vervelend!
Leon

Bericht door Leon »

Willempie schreef: 17 jun 2022, 15:41
Leon schreef: 17 jun 2022, 14:05

Het is weekend, dus ik kan ervoor gaan zitten. in ieder geval bedankt.
Willempie

Bericht door Willempie »

Leon schreef: 17 jun 2022, 15:51
Willempie schreef: 17 jun 2022, 15:41

Het is weekend, dus ik kan ervoor gaan zitten. in ieder geval bedankt.
Ik hoop dat je er net van van geniet als ik.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Willempie schreef: 17 jun 2022, 11:34Jezus of Nazareth (van Franco Zeffirelli)

Eerste half uur gekeken en het is op zich best goed gedaan, zeker voor een film uit die tijd. Wat me dan echter toch wat uit de film haalt, is dat de dialogen op zich heel natuurlijk worden geacteerd, maar dat bij het uitspreken van teksten en dialogen uit de Bijbel men ineens heel plechtig en stijfjes gaat declameren, uit een vertaling die qua bewoording en stijl duidelijk niet matcht met de rest van de film.
Dat viel me voor het eerst echt op bij de scéne waarin Maria Elisabeth ontmoet. Na een normale, enthousiaste begroeting beginnen beiden ineens heel geforceerd hun bijbelse dialoog op te voeren. Om daarna weer als gewoon te spreken. Dat vind ik dan weer echt niet kloppen.
Vrede en alle goeds
Leon

Bericht door Leon »

Robert Frans schreef: 18 jun 2022, 10:09
Willempie schreef: 17 jun 2022, 11:34Jezus of Nazareth (van Franco Zeffirelli)

Eerste half uur gekeken en het is op zich best goed gedaan, zeker voor een film uit die tijd. Wat me dan echter toch wat uit de film haalt, is dat de dialogen op zich heel natuurlijk worden geacteerd, maar dat bij het uitspreken van teksten en dialogen uit de Bijbel men ineens heel plechtig en stijfjes gaat declameren, uit een vertaling die qua bewoording en stijl duidelijk niet matcht met de rest van de film.
Dat viel me voor het eerst echt op bij de scéne waarin Maria Elisabeth ontmoet. Na een normale, enthousiaste begroeting beginnen beiden ineens heel geforceerd hun bijbelse dialoog op te voeren. Om daarna weer als gewoon te spreken. Dat vind ik dan weer echt niet kloppen.
Ja ik had daar ook wat moeite mee. Dan wordt het ineens een toneelstukje. De enscenering is goed gedaan. Ziet er allemaal wel uit al authentieke omgeving en kleding. De Engelse taal past er echter niet, zeker niet zo gedragen opgevoerd.

Ook de besnijdenis van Johannes (John) ging wel heel voorbarig, niet meer dan een kleine kerm.
Willempie

Bericht door Willempie »

Leon schreef: 18 jun 2022, 10:35
Robert Frans schreef: 18 jun 2022, 10:09
Ja ik had daar ook wat moeite mee. Dan wordt het ineens een toneelstukje. De enscenering is goed gedaan. Ziet er allemaal wel uit al authentieke omgeving en kleding. De Engelse taal past er echter niet, zeker niet zo gedragen opgevoerd.

Ook de besnijdenis van Johannes (John) ging wel heel voorbarig, niet meer dan een kleine kerm.
Wat ik heel bijzonder en ontroerend vind (en ik bekijk de film nu voor de vierde keer) is dat Jezus wordt uitgebeeld als een mens, of Mens als je wilt, geheel volgens Lucas. En over de besnijdenis heb je waarschijnlijk een foutief beeld want het is inderdaad maar een stukje van de voorhuid dat wordt afgesneden. De rest wordt achteruit gerold. De kern wordt niet aangetast maar ontbloot. Dat heeft ook een geestelijke betekenis, als je het wilt begrijpen.
Mart

Bericht door Mart »

Leon schreef: 18 jun 2022, 10:35De Engelse taal past er echter niet, zeker niet zo gedragen opgevoerd.
Aramees zonder Engelse ondertiteling verkleint de doelgroep.
Willempie

Bericht door Willempie »

Mart schreef: 22 jun 2022, 11:17
Leon schreef: 18 jun 2022, 10:35De Engelse taal past er echter niet, zeker niet zo gedragen opgevoerd.
Aramees zonder Engelse ondertiteling verkleint de doelgroep.
Heel sterk, Mart! :D
Plaats reactie