Het zachte hart

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Het zachte hart

Bericht door Leon »

Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het zachte hart

Bericht door Yours »

Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?
Om mensen wellicht vooral in positieve zin te inspireren, Leon?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

Yours schreef: 27 jun 2022, 15:37
Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?
Om mensen wellicht vooral in positieve zin te inspireren, Leon?
Getuigt dat van zachtheid van het hart, of is het een jezelf belangrijk maken?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Mart »

Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?
Als er een God zou zijn, zal deze waarschijnlijk niet noodzakelijkerwijs zachte harten willen hebben, maar de best aan de omgeving aangepaste harten. Een zacht hart betekent in het huidige maatschappelijke verband juist de ondergang voor sommigen hier en in enkele andere gebieden. Hoe kunnen mensen die hier met hun gezin op straat zijn gezet en geen recht op geld hebben, overleven zonder te bedelen en geluk te hebben genoeg te krijgen zonder hoeven stelen of soms te roven en te doden? Of in een oorlog? Ik heb diep respect voor een iemand die desnoods doodt om zijn of haar gezin te laten overleven als het nodig mocht zijn. Soms is hardheid de beste keuze en zachtheid de ondergang.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

Mart schreef: 27 jun 2022, 16:29
Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?
Als er een God zou zijn, zal deze waarschijnlijk geen zachte harten hebben, maar de best aan de omgeving aangepaste harten. Een zacht hart betekent in het huidige maatschappelijke verband juist de ondergang voor sommigen hier en enkele andere gebieden. Hoe kunnen mensen die hier met hun gezin op straat zijn gezet en geen recht op geld hebben, overleven zonder te bedelen en geluk te hebben genoeg te krijgen zonder hoeven stelen of soms te roven en te doden? Of in een oorlog. Ik heb diep respect voor een iemand die desnoods doodt om zijn of haar gezin te laten overleven als het nodig mocht zijn. Soms is hardheid de beste keuze en zachtheid de ondergang.
Een best aan de omgeving aangepast hart…weet jij wat dat is Mart? Is dat het hart van een hyperrijke? Of is dat het hart van een generaal die zijn soldaten een zekere dood instuurt?

Ik zag eens een film over een zwaar gehandicapte man. Deze man was “verlicht” en beleefde het leven als paradijs. Niet rijk, niet gezond, niet te benijden, en toch volmaakt gelukkig. De omstandigheden zeggen niets of iemand gelukkig is of niet. Armoede, criminaliteit het is echt niet allemaal zo eenvoudig slecht, of simpel goed bij vechten tot de dood.

Je schetst een veel te eenzijdig beeld.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Snelheid »

Mooi onderwerp....... zowel @Leon je hebt gelijk maar @Mart ook;het het volgende en daar kan het mee samengevat worden.Een Nederlandse Bisschop zei eens................stelen mag niet maar als je helemaal niets bezit nog geen cent is een brood stelen gerechtvaardigd om je kinderen zo niet gezin in leven te houden.En die Bisschop was een zeer zacht moedig man,maar net als de Heilige Apostel Paulus hij liet niet met zich doen, een zacht hart kan ook een strijdbaar hart zijn als het nodig is,gelukkig wel.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Mart »

Leon schreef: 27 jun 2022, 16:46
Mart schreef: 27 jun 2022, 16:29 Als er een God zou zijn, zal deze waarschijnlijk geen zachte harten hebben, maar de best aan de omgeving aangepaste harten. Een zacht hart betekent in het huidige maatschappelijke verband juist de ondergang voor sommigen hier en enkele andere gebieden. Hoe kunnen mensen die hier met hun gezin op straat zijn gezet en geen recht op geld hebben, overleven zonder te bedelen en geluk te hebben genoeg te krijgen zonder hoeven stelen of soms te roven en te doden? Of in een oorlog. Ik heb diep respect voor een iemand die desnoods doodt om zijn of haar gezin te laten overleven als het nodig mocht zijn. Soms is hardheid de beste keuze en zachtheid de ondergang.
Een best aan de omgeving aangepast hart…weet jij wat dat is Mart? Is dat het hart van een hyperrijke? Of is dat het hart van een generaal die zijn soldaten een zekere dood instuurt?

Ik zag eens een film over een zwaar gehandicapte man. Deze man was “verlicht” en beleefde het leven als paradijs. Niet rijk, niet gezond, niet te benijden, en toch volmaakt gelukkig. De omstandigheden zeggen niets of iemand gelukkig is of niet. Armoede, criminaliteit het is echt niet allemaal zo eenvoudig slecht, of simpel goed bij vechten tot de dood.

Je schetst een veel te eenzijdig beeld.
Ik belicht inderdaad de zijde van degene die doodt uit nood om te laten zien dat overleven soms een verharding van het hart vereist. Maar meestal is het beter voor de sociale context om te geven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

Mart schreef: 27 jun 2022, 17:28
Leon schreef: 27 jun 2022, 16:46

Een best aan de omgeving aangepast hart…weet jij wat dat is Mart? Is dat het hart van een hyperrijke? Of is dat het hart van een generaal die zijn soldaten een zekere dood instuurt?

Ik zag eens een film over een zwaar gehandicapte man. Deze man was “verlicht” en beleefde het leven als paradijs. Niet rijk, niet gezond, niet te benijden, en toch volmaakt gelukkig. De omstandigheden zeggen niets of iemand gelukkig is of niet. Armoede, criminaliteit het is echt niet allemaal zo eenvoudig slecht, of simpel goed bij vechten tot de dood.

Je schetst een veel te eenzijdig beeld.
Ik belicht inderdaad de zijde van degene die doodt uit nood om te laten zien dat overleven soms een verharding van het hart vereist. Maar meestal is het beter voor de sociale context om te geven.
“Overleven” heeft dan voor jou absolute of universele waarde, ik denk dat dit niet klopt. Vrede hebben met toenemende entropie betekent op een gegeven moment opgeven.
[uit principe ben ik voor principes]
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Willempie »

Mart schreef: 27 jun 2022, 17:28
Ik begrijp jouw houding wel hoor. Het is inderdaad diep en diep treurig wat er plaatsvindt. Slaven kregen tenminste nog voeding en behuizing. Nu liggen mensen te creperen op straat, ook in de E.U. De Europese politici hoor je er nauwelijks over. Die hebben het veel te druk met de (of hun) wereld te redden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Mart »

Leon schreef: 27 jun 2022, 17:45
Mart schreef: 27 jun 2022, 17:28 Ik belicht inderdaad de zijde van degene die doodt uit nood om te laten zien dat overleven soms een verharding van het hart vereist. Maar meestal is het beter voor de sociale context om te geven.
“Overleven” heeft dan voor jou absolute of universele waarde, ik denk dat dit niet klopt. Vrede hebben met toenemende entropie betekent op een gegeven moment opgeven.
Dat is anders dan wat ik waarneem. Ik zie mensen stelen, roven en desnoods doden voor hun naaste geliefden en zichzelf. In oorlogen en - sterker nog - in armoede. Naar mijn mening is vrede met onrechtvaardigheid iets voor zwakkelingen -- iemand die onrecht de andere wang toekeert, heeft het noodlot dik verdiend. Misschien dat vrede met onrecht en onderdrukking een manier van het heelal is om van zwakkelingen af te komen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door hopper »

Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?

Ja, waarom zou je? Van zoiets als een zacht hart heb ik nog nooit gehoord.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

hopper schreef: 27 jun 2022, 18:16
Leon schreef: 27 jun 2022, 15:32 Het zachte hart

Wat nu zou kunnen volgen is een theorie over God die een zacht hart wil in de mensen, en het voordeel van God tegemoet komen in deze.

Ook zou ik het kunnen hebben over wat vooral geen zacht hart is.

Maar waarom zou ik?

Ja, waarom zou je? Van zoiets als een zacht hart heb ik nog nooit gehoord.
Kan je dan zelfstandig ontdekken, wel zo goed.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door hopper »

Leon schreef: 27 jun 2022, 18:22
hopper schreef: 27 jun 2022, 18:16


Ja, waarom zou je? Van zoiets als een zacht hart heb ik nog nooit gehoord.
Kan je dan zelfstandig ontdekken, wel zo goed.
Mijn hart is leeg. Wat leeg is kan zacht noch hard zijn.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 27 jun 2022, 18:27
Leon schreef: 27 jun 2022, 18:22

Kan je dan zelfstandig ontdekken, wel zo goed.
Mijn hart is leeg. Wat leeg is kan zacht noch hard zijn.
Heeee heer @Hopper,ik dacht dat jij hier niet meer zou komen en ineens ben je hier,diep in je zachte hart toch hang naar GG.

Tja je weet het he wat zei hij ook al weer onze goede Bredero..................het kan verkeren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

hopper schreef: 27 jun 2022, 18:27
Leon schreef: 27 jun 2022, 18:22

Kan je dan zelfstandig ontdekken, wel zo goed.
Mijn hart is leeg. Wat leeg is kan zacht noch hard zijn.
Dat is logisch.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

Ik zit er toch mee dat iemand kan denken dat het doel (gelijkmatige verdeling van welvaart) de middelen heiligt.

Dat soms een hard hart nodig is. Of dat dit dan het hart is dat overleeft.

Wat heb je dan precies gewonnen?
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door peda »

Ook een mooie lijfspreuk;

Wat interesseert mij heden, mijn praat van gisteren. :lol:
Van toepassing zowel bij harde als bij zachte harten.
Laatst gewijzigd door peda op 27 jun 2022, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door hopper »

Leon schreef: 27 jun 2022, 18:41 Ik zit er toch mee dat iemand kan denken dat het doel (gelijkmatige verdeling van welvaart) de middelen heiligt.

Dat soms een hard hart nodig is. Of dat dit dan het hart is dat overleeft.

Wat heb je dan precies gewonnen?
Idealisme doodt de liefde.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 27 jun 2022, 18:38
hopper schreef: 27 jun 2022, 18:27

Mijn hart is leeg. Wat leeg is kan zacht noch hard zijn.
Dat is logisch.
Zo logisch dat het een ijskoud hart is.ongelukkig is hij/zij die dat hebben,je zou kunnen zeggen zij behoren bij de ondoden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

hopper schreef: 27 jun 2022, 18:46
Leon schreef: 27 jun 2022, 18:41 Ik zit er toch mee dat iemand kan denken dat het doel (gelijkmatige verdeling van welvaart) de middelen heiligt.

Dat soms een hard hart nodig is. Of dat dit dan het hart is dat overleeft.

Wat heb je dan precies gewonnen?
Idealisme doodt de liefde.
Bedoel je ideologie?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Mart »

Leon schreef: 27 jun 2022, 18:41 Ik zit er toch mee dat iemand kan denken dat het doel (gelijkmatige verdeling van welvaart) de middelen heiligt.
Wie spreekt hier over een gelijkmatige verdeling van welvaart? NIemand. Ben evenmin altijd voor een zacht hart en zeker niet tegen welverdiende wraak en wreedheid -- integendeel! Ben echter voor het geven van tienden om dodelijke armoede te voorkomen. Maar aangezien diepe armoede bij relatief velen een feit is, ben ik persoonlijk eveneens voor het stoppen van de gigantische dagelijkse genocide op de armen en wraak op de kleine 0,01% die het niet hebben willen stoppen. Wraak vooral omdat het een prachtige manier is om de massa's in actie te laten komen en het een klein groepje is. Wraak en wreedheid zijn zaken die de huidige politiek ontbreekt en daarom gebeurt er niets. Wraak en wreedheid kunnen functioneel zijn. Wachten tot de juiste persoon opstaat.
Dat soms een hard hart nodig is. Of dat dit dan het hart is dat overleeft. Wat heb je dan precies gewonnen?
Je leven en het leven van je naaste geliefden.
Laatst gewijzigd door Mart op 27 jun 2022, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door hopper »

Leon schreef: 27 jun 2022, 18:49
hopper schreef: 27 jun 2022, 18:46

Idealisme doodt de liefde.
Bedoel je ideologie?
Ja. Wie bevangen is van ideologie is bevangen van een 'betere wereld'. Dat is 'vol zijn' van iets. Vol zijn van een onvervulde toekomst. In een onvervulde toekomst kan het hart niet werken. Het hart dient leeg te zijn, hetgeen ook de essentie is van 'de tempelreiniging'. Zodat er een werkruimte ontstaat waar geen plaats is voor ideologie of andere begeertes.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

hopper schreef: 27 jun 2022, 18:54
Leon schreef: 27 jun 2022, 18:49

Bedoel je ideologie?
Ja. Wie bevangen is van ideologie is bevangen van een 'betere wereld'. Dat is 'vol zijn' van iets. Vol zijn van een onvervulde toekomst. In een onvervulde toekomst kan het hart niet werken. Het hart dient leeg te zijn, hetgeen ook de essentie is van 'de tempelreiniging'. Zodat er een werkruimte ontstaat waar geen plaats is voor ideologie of andere begeertes.
Het is een logisch normatief idee, weet niet of je daar niet ook een betere wereld mee bedoelt. Voor jezelf misschien wel toepasbaar (pragmatisch). De initiele hardheid eruit gooien.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zachte hart

Bericht door Snelheid »

Initiele hardheid eruit gooien waarde @ Leon beter van niet daar de hardheid van het goede hard nodig is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zachte hart

Bericht door Leon »

Mart schreef: 27 jun 2022, 18:51
Leon schreef: 27 jun 2022, 18:41 Ik zit er toch mee dat iemand kan denken dat het doel (gelijkmatige verdeling van welvaart) de middelen heiligt.
Wie spreekt hier over een gelijkmatige verdeling van welvaart? NIemand. Ben evenmin altijd voor een zacht hart en zeker niet tegen welverdiende wraak en wreedheid -- integendeel! Ben echter voor het geven van tienden om dodelijke armoede te voorkomen. Maar aangezien diepe armoede bij relatief velen een feit is, ben ik persoonlijk eveneens voor het stoppen van de gigantische dagelijkse genocide op de armen en wraak op de kleine 0,01% die het niet hebben willen stoppen. Wraak vooral omdat het een prachtige manier is om de massa's in actie te laten komen en het een klein groepje is. Wraak en wreedheid zijn zaken die de huidige politiek ontbreekt en daarom gebeurt er niets. Wraak en wreedheid kunnen functioneel zijn. Wachten tot de juiste persoon opstaat.
Extreem standpunt, vind ik niet wijs. Maar dat er mensen zijn met extreme standpunten, die daar voor kiezen, dat is logisch.
Mart schreef:
Dat soms een hard hart nodig is. Of dat dit dan het hart is dat overleeft. Wat heb je dan precies gewonnen?
Je leven en het leven van je naaste geliefden.
Leven met een hard hart lijkt me geen pretje, dus de waarde van een dergelijk leven durf ik in twijfel te trekken.
[uit principe ben ik voor principes]