Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door vegan-revolution »

Destijds kocht ik in de christelijke boekwinkel Sjofar in Utrechr 2 kinderboeken. Namelijk "Verhalen van toen - Omnibus Voor Onze Kleinen" deel 1 en deel 2 met kinderverhalen geschreven door W.G. van de Hulst. Volgens een artikel in het Reformatorisch Dagblad moest boekwinkel Sjofar echter vorig jaar sluiten.

De boeken kocht ik om de verhalen aan mijn dochter voor te lezen uit een soort nostalgie omdat ik kinderverhalen van W.G. van de Hulst als kind altijd erg mooi gevonden had. De verhalen hebben een christelijke signatuur. Als atheïst stoorde (en stoort) mij dat in het geheel niet aangezien de kinderverhalen op zichzelf in mijn beleving van goede kwaliteit zijn.

Een ander boek van W.G. van de Hulst dat ik aan mijn dochter voorlas is het boek "De Prins en de Pruikenmaker". Ook een mooi verhaal. Dit boek had ik echter nog en hoefde ik daarom niet aan te schaffen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Snelheid »

Altijd opvallend dat de zogenaamde atheist altijd een hang heeft naar alles wat Christelijk is Katholiek of het Geloof in het algemeen. Maar dat terzijde.

W.G. van der Hulst zal en wordt misschien nog steeds gelezen bij de protestanten, en het protestantsgedachtengoed is in zijn boeken zeker.Voorts een goed schrijver.


Moet dan gelijk denken aan de tekenaar Cornelis Jetses; wie kent zijn Aap Noot Mies niet en zijn schoolplaten,prachtig.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Dat_beloof_ik »

Snelheid schreef: 04 jul 2022, 14:14 Altijd opvallend dat de zogenaamde atheist altijd een hang heeft naar alles wat Christelijk is Katholiek of het Geloof in het algemeen. Maar dat terzijde.

W.G. van der Hulst zal en wordt misschien nog steeds gelezen bij de protestanten, en het protestantsgedachtengoed is in zijn boeken zeker.Voorts een goed schrijver.


Moet dan gelijk denken aan de tekenaar Cornelis Jetses; wie kent zijn Aap Noot Mies niet en zijn schoolplaten,prachtig.
@vegan-revolution geeft aan dat hij verhalen mooi vindt uit een soort nostalgie omdat hij de kinderverhalen van W.G. van de Hulst als kind altijd erg mooi gevonden had.
Dat geldt niet alleen voor hem, maar ook voor mij. Ik zie zo het boek 'De Soete Suikerbol' weer voor me.
Dat heeft niets te maken met 'hang naar alles wat Christelijk is'.
Jammer dat je zoiets er bij haalt terwijl Vegan daar helemaal niet op hint.
Ik vraag me af wat dit voor nut heeft.
Maar dit terzijde.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Dat_beloof_ik »

vegan-revolution schreef: 04 jul 2022, 13:58 Destijds kocht ik in de christelijke boekwinkel Sjofar in Utrechr 2 kinderboeken. Namelijk "Verhalen van toen - Omnibus Voor Onze Kleinen" deel 1 en deel 2 met kinderverhalen geschreven door W.G. van de Hulst. Volgens een artikel in het Reformatorisch Dagblad moest boekwinkel Sjofar echter vorig jaar sluiten.

De boeken kocht ik om de verhalen aan mijn dochter voor te lezen uit een soort nostalgie omdat ik kinderverhalen van W.G. van de Hulst als kind altijd erg mooi gevonden had. De verhalen hebben een christelijke signatuur. Als atheïst stoorde (en stoort) mij dat in het geheel niet aangezien de kinderverhalen op zichzelf in mijn beleving van goede kwaliteit zijn.

Een ander boek van W.G. van de Hulst dat ik aan mijn dochter voorlas is het boek "De Prins en de Pruikenmaker". Ook een mooi verhaal. Dit boek had ik echter nog en hoefde ik daarom niet aan te schaffen.
Leuk! Tip: Vaak is er in kringloopwinkels van alles van hem te vinden.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door J-W »

Dat_beloof_ik schreef: 04 jul 2022, 16:19 @vegan-revolution geeft aan dat hij verhalen mooi vindt uit een soort nostalgie omdat hij de kinderverhalen van W.G. van de Hulst als kind altijd erg mooi gevonden had.
Dat geldt niet alleen voor hem, maar ook voor mij. Ik zie zo het boek 'De Soete Suikerbol' weer voor me.
Dat heeft niets te maken met 'hang naar alles wat Christelijk is'.
Jammer dat je zoiets er bij haalt terwijl Vegan daar helemaal niet op hint.
Ik vraag me af wat dit voor nut heeft.
Maar dit terzijde.
Ik zag zo'n 20 jaar geleden alle deeltjes van de Soete Suikerbol op marktplaats staan en heb ze toen overgenomen en gelezen. De plaatjes kwamen me nog bekend voor en ook de verhalen op zich. De spanning die ik daarbij beleefde was wel een heel stukje minder dan vroeger, dat viel iets tegen. Toch heb ik ze nog steeds in de boekenkast op mijn werkkamer staan en daar blijven ze daar tot ik weggedragen word.
Op de lagere school las de meester ooit het verhaal voor van Peerke en zijn Kameraden voor. Dat maakte toen diepe indruk. Ook dat verhaal heb ik later nog eens nagelezen, staat op internet, en ondanks het christelijk er in dat voor mij wel iets minder had gemogen toch een verhaal met een mooie strekking.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Mullog »

Mijn moeder heeft mij als kind "Peerke en zijn kameraden" van deze schrijver tegen mijn zin in, in mijn maag gesplitst. Ik meen dat ik liever een Suske en Wiske wilde ( wat achteraf ook een veel betere investering zou zijn geweest 🤣). Ik vond en vind het een draak van een boek. Het staat echter nog steeds in mijn boekenkast als herinnering aan moeder en vooral haar ongetwijfeld goed bedoelde poging mij iets mee te willen geven. Maar vooral ook om mezelf eraan te herinneren dat dit onder dwang niet goed gaat.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Snelheid »

De meesten komen hier uit de protestantse wereld met veel oud zeer dat blijkt wel weer als het over Peerke gaat,kende het niet; is de samen vatting gelezen,denk dan wat ontroerend mooi je zou haast zeggen Peerke is een Heilige,denk ook dat kinderen ook ten heden dage beter Peerke kunnen lezen ,dan al die stomme game spelletjes waar ze nu mee bezig zijn, moet ik kiezen tussen Suske en Wiske kies ik voor Peerke en zijn Kameraden.

Wat een grote klasse dit kinderboek.

Maar ja dit land wil van alles af ach men komt er wel achter en dan is het huilen geblazen tja................. :w
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Trajecto »

Ach ja "In de Soete Suikerbol"...!
Echt iets dat ik me herinner uit mijn jeugd.
Was spannend, maar ik denk wel dat als je het nu nog eens leest de spanning die je erbij voelt als kind niet helemaal meer zo terug komt.
"Het wegje in het koren" was volgens mij ook wel een boekje dat we hadden, maar daar herinner ik me eigenlijk verder niet iets van.
"Peerke en z'n kameraden" volgens mij ook wel gelezen -- geleend uit de jeugdbibliotheek.
Een verhaal waarbij de triestheid van het beeld -- een jongen die altijd achter het raam liggend en naar buiten kijkend leefde -- me erg aangreep.
Nulla aetas ad discendum sera
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Leon »

Ik heb wat gemist zo te horen, goede emotionele verhalen.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Trajecto »

vegan-revolution schreef: 04 jul 2022, 13:58 Destijds kocht ik in de christelijke boekwinkel Sjofar in Utrechr 2 kinderboeken. Namelijk "Verhalen van toen - Omnibus Voor Onze Kleinen" deel 1 en deel 2 met kinderverhalen geschreven door W.G. van de Hulst. Volgens een artikel in het Reformatorisch Dagblad moest boekwinkel Sjofar echter vorig jaar sluiten.
In Houten schijnt boekwinkel Sjofar wel te zijn; in Utrecht stad inderdaad niet meer.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Tin »

Leon schreef: 04 jul 2022, 19:39 Ik heb wat gemist zo te horen, goede emotionele verhalen.
Zeker!
In de Soete Suikerbol.
Heerlijk.
De dikke bakker en zijn magere vrouw.
Niks mocht scheef hangen van die vrouw.
En de bakker bakte een bol met dennenappel erin.
Spannend hoor.
Dat de goede man (W.G. van de Hulst) christelijk was heb ik destijds nooit geweten. Dus opvallend zal het niet geweest zijn. Wij waren niet kerkelijk thuis.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Zolderworm »

Ik heb ruim dertig jaar bij uitgeverij Callenbach gewerktf, de uitgever van de boekjes van W.G. van der Hulst. Zijn zoon Willem van der Hulst heb ik goed gekend.
Only dead fish go with the flow
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door J-W »

Zolderworm schreef: 04 jul 2022, 22:07 Ik heb ruim dertig jaar bij uitgeverij Callenbach gewerktf, de uitgever van de boekjes van W.G. van der Hulst. Zijn zoon Willem van der Hulst heb ik goed gekend.
Wij kregen met sinterklaas of op de verjaardag altijd een leesboek van Callenbach, succes verzekerd, voor mijn ouders althans. Was dat soms een christelijke uitgever? Degelijke boeken als ik me goed herinner en mooie stevige omslagen.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door vegan-revolution »

Delen van "In de Soete Suikerbol" heb ik als jongere ook gelezen door deze te lenen in de plaatselijke bibliotheek bij ons in de stad. Ook heel mooi en met veel gevoel voor humor.

Leuk, Zolderworm, dat je bij Callenbach gewerkt hebt en de zoon van W.G. van de Hulst sr. gekend hebt. Er was een senior en junior W.G. van de Hulst. Hier is een website gewijd aan hen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door vegan-revolution »

Nog even een correctie : ""De Prins en de Pruikenmaker" moet zijn "De Pruikenmaker en de Prins".
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Maria K »

vegan-revolution schreef: 04 jul 2022, 13:58 De boeken kocht ik om de verhalen aan mijn dochter voor te lezen uit een soort nostalgie omdat ik kinderverhalen van W.G. van de Hulst als kind altijd erg mooi gevonden had. De verhalen hebben een christelijke signatuur. Als atheïst stoorde (en stoort) mij dat in het geheel niet aangezien de kinderverhalen op zichzelf in mijn beleving van goede kwaliteit zijn.
Wij, (mijn broers en zussen) kregen er gedurende een bepaalde tijd elk jaar één met Kerst via school. Een pakje nut (boekje) en wat snoepgoed en een stuk fruit. En ik eenzelfde soort pakketje van de zondagschool.
Ook ik heb er goede herinneringen aan.

Niet iedereen echter heeft goede herinneringen aan dit soort boeken.
Voor lang niet alle kinderen was het geschikte jeugdlectuur.
Maarten 't Hart - De boze wereld van W.G. van de Hulst
Dat hangt alles af van de psychische rijpheid en ook van de persoonlijke fantasie en het zich vereenzelvigen met de hoofdfiguur, die verder gaat via associaties met het eigen werkeijke leven.

Zo heb ik ook ooit een boek gelezen uit de schoolbieb toen ik 11 jaar was over een meisje, die een vreselijk angstige heldendaad verrichtte. "De kleine heldin"van Carla van den Burg. "UItgeverij het goede boek"
Ik heb daar nog heel lange tijd nachtmerries van gehad.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verhalen van toen van W.G. van de Hulst

Bericht door Zolderworm »

J-W schreef: 04 jul 2022, 22:32
Zolderworm schreef: 04 jul 2022, 22:07 Ik heb ruim dertig jaar bij uitgeverij Callenbach gewerktf, de uitgever van de boekjes van W.G. van der Hulst. Zijn zoon Willem van der Hulst heb ik goed gekend.
Wij kregen met sinterklaas of op de verjaardag altijd een leesboek van Callenbach, succes verzekerd, voor mijn ouders althans. Was dat soms een christelijke uitgever? Degelijke boeken als ik me goed herinner en mooie stevige omslagen.
Callenbach bestaat niet meer. De onderwijstak is opgekocht door ThiemeMeulenhof en de theologie zit nu bij uitgeverij Kok.
Ze hebben mij destijds aangetrokken om de onderwijsboeken te redigeren. Meestentijd voor het HBO.
Voor theologie was er een andere redacteur.
De zogeheten kerstboekjes werden in mijn tijd al niet meer uitgegeven. Wel nog omnibussen. Zoals de Rozemariijntje Omnibus.
Only dead fish go with the flow
Plaats reactie