Spiegelen/ontspiegelen

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door hopper »

http://nonduaaldenken.nl/non-duaal-denk ... spiegelen/
Wij hebben ook wel een idee van wat spiegelen betekent. Wikipedia zegt het zo: “Bewust spiegelen kan gebeuren wanneer een gesprekspartner heel subtiel wil laten merken dat hij aandacht en interesse toont voor de ander en met zijn gedachte mee wil gaan. Dit kan nuttig zijn bij onderhandelingen.” Om dit goed te kunnen doen, moet je vooral goed de lichaamstaal van de ander kunnen waarnemen en deze, zo onopvallend mogelijk, in je eigen houding overnemen, spiegelen.
Dit zou je ook 'berekend' kunnen noemen. Bewust iemand spiegelen zodat die 'zichzelf' ziet en zodoende de 'ander' voor je innemen.
Maar de Laozi en de Zhuangzi zijn minder gepreoccupeerd met ‘nut’en met ‘meegaan met de ander’ dan wij. Hun ‘spiegelen´ veronderstelt eerder een bepaalde mate van ´blindheid´ die je ook ´onbevangenheid´ of ´ongerichtheid´ zou kunnen noemen. Het wil zeggen: niets toevoegen, de wereld die bij je ‘binnen’ komt niet omvormen met behulp van het gebruikelijke discursieve raster van begrippen en hun relaties en de onlosmakelijk daarmee verbonden waarderingen.
Dit zou je eerder 'ontspiegelen' kunnen noemen: onbewogen gadeslaan. In feite is het de eenvoudigste bezigheid ter wereld. Het is niet-doen, niet-willen. Binnen in jou is er niks wat in beweging komt, al staat de spreekwoordelijke buurman schuimbekkend voor je neus. Je maakt dat je innerlijke, geestelijke spiegel leeg.
Wanneer een verleden zich niet in de toekomst vertaalt zoals we dat hadden verwacht, dan raakt ons dat en doet dat pijn. Wie daarentegen zonder verwachtingen is, is smetteloos. Wie de dingen neemt zoals ze komen, geeft ze zonder toegevoegde waarde door, belastingvrij. Wie werkelijk de taal van de ons omringende lichamen verstaat, dat wil zeggen: wie spiegelt zonder mee te gaan, zonder bewust-zijn, kan er nooit door worden verwond. Wie dat kan, is diep geraakt.
De lege spiegel wil feitelijk zeggen dat je door niets meer wat in de wereld verschijnt werkelijk geraakt wordt en juist daardoor diep geraakt wordt.

1 Korinthiërs 13:12 NBG51
Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Wat dit alles beoogt is om als mens tot volledig kennen te komen. Omdat de meeste mensen reflecteren (spiegelen) op de wereld zien ze door een wazige spiegel. Dan is je kennen onvolkomen zoals Paulus dat noemt. Is je kennen volkomen, dan zul je kennen zoals je zelf ook gekend bent.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door hopper »

De oplettende Jezus-volger heeft natuurlijk al gezien dat dit topic gaat over het zonder oordeel de wereld aanschouwen (kennen).
Niets wat hij ziet brengt hem zijn geest in beweging. Uiteraard komen er wel gedachten en mentale voorstellingen op, maar de geesteshouding blijft onbewogen en stil. Leegte. De verstilde geest meet met geen enkele maat.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door J-W »

Loze woorden wanneer ze (op een forum) niet in de praktijk gebracht worden.
Ken je "De spiegelaar" van Maarten Toonder? Leerzaam en tegelijk vermakelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_spiegelaar

[modbreak Trajecto] Een idee aanhangen en het in de praktijk ook steeds verwezenlijken zijn verschillende zaken. Graag een nieuw topic wat ruimte geven en bezien of je er iets mee kunt zonder direct ad hominem te reageren.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 jul 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door Snelheid »

J-W schreef: 24 jul 2022, 21:35 Loze woorden wanneer ze niet in de praktijk gebracht worden.
Ken je "De spiegelaar" van Maarten Toonder? Leerzaam en tegelijk vermakelijk.
Je bent me net voor, denk niet dat hij het werk van Maarten Toonder met het bij behorende gelezen heeft.
Ach het forum moet gevuld maar of dat soort zinloze onderwerpen een forum vooruit gang zijn weliswaar niet.

[modbreak Trajecto] Zie modbreak bij vorige bericht.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 24 jul 2022, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door J-W »

Snelheid schreef: 24 jul 2022, 21:42
J-W schreef: 24 jul 2022, 21:35 Loze woorden wanneer ze niet in de praktijk gebracht worden.
Ken je "De spiegelaar" van Maarten Toonder? Leerzaam en tegelijk vermakelijk.
Je bent me net voor, denk niet dat hij het werk van Maarten Toonder met het bij behorende gelezen heeft.
Ach het forum moet gevuld maar of dat soort zinloze onderwerpen een forum vooruit gang zijn weliswaar niet.
Hopper laat hier constant zien wat hij zojuist gelezen heeft en koppelt daar wat bijbelse teksten aan vast die hem uitkomen om zo het gelijk van zijn geloof op GG bij anderen op te dringen. Voornamelijk mensen zonder standpunt reageren er nog op. Morgen komt Alpha weer, net iets interessanter al schaar ik ze beiden wat de uitleg en gebruik van bijbelteksten betreft onder dezelfde noemer.

[modbreak Trajecto] Zie modbreak bij vorige bericht.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door small brother »

hopper schreef: 24 jul 2022, 20:57 De lege spiegel wil feitelijk zeggen dat je door niets meer wat in de wereld verschijnt werkelijk geraakt wordt en juist daardoor diep geraakt wordt.

1 Korinthiërs 13:12 NBG51
Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Wat dit alles beoogt is om als mens tot volledig kennen te komen. Omdat de meeste mensen reflecteren (spiegelen) op de wereld zien ze door een wazige spiegel. Dan is je kennen onvolkomen zoals Paulus dat noemt. Is je kennen volkomen, dan zul je kennen zoals je zelf ook gekend bent.
De spiegel is het Woord van God, of anders gezegd, de bijbel. Dat is helemaal geen wazige spiegel maar juist een scherpe spiegel. Scherp in lijnen en scherp in beelden en plat en ongenaakbaar in vertolking van wat er aan achterliggends zichtbaar wordt gemaakt. De wet straft zonder mededogen en compassie met de zieleroerselen van de overtreder.

Maar wat niet aanwezig is, is de uitleg en de redengeving waar die scherpte op slaat en hoe die moet worden geduid. Het begrip wazig is dus een foute en typisch hedendaags anachronisme dat in de bijbelse voorstelling legt, dat een spiegel vroeger per definitie wazig was. Maar dat is onzin, want het staat er niet en bovendien: de graad van wazigheid loopt gelijk op met de gangbare meest scherpe spiegel. Zoals alle beste fotocamera's altijd al het scherpste beeld hadden, terwijl alleen in retrospectief de verschillen in wazigheid van al die scherpe beelden onvoorstelbaar groot zijn.

Als je de redenen leert kennen, dan zie je scherp, omdat het beeld ook scherp is. Dat is waarom de heilige Geest ook de geheimen van de wetenschap en zelfs die van God openbaart. De mond van de heilige Geest is geen geest, maar is woord. Het is de bijbel. De kracht van de heilige Geest is geen woord, maar is het vuur en de ijver voor God, dat zich richt naar het woord van God. En woord en kracht leveren samen een scherp tweesnijdend zwaard, dat niets aan verbeelding en wazigheid overlaat, voor wie groeit in kennis van God.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Spiegelen/ontspiegelen

Bericht door hopper »

Zelfs een bekende psycholoog begrijpt het niet helemaal.

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic
Natuurlijk brengt dat risico’s met zich mee. Maar die worden niet groter naarmate wij ons onverzettelijker en strijdbaarder tonen. Aangenomen dat we ons daarbij door redelijke haat, dat wil zeggen haat tegen de oorlogszuchtige en pathologisch wrede Russische machtshebbers, niet tegen de Russische bevolking, laten leiden.
Wat? Binnen het kennen van een kwestie (Ik ken de wreedheden begaan door Rusland) dan is haat juist een reflectie daarop.
Het is toch niet moeilijk om te begrijpen dat mijn haat hier vanuit Nederland niks bijdraagt aan een oplossing? Waarom zou ik mijzelf corrumperen door mijzelf te gaan vergelijken met de Russische machthebbers en troepen? Dan ga ik met een maat meten. Dan ben ik (Hopper) goed ten opzichte van de mensen die wreedheden gedaan in een oorlog. Dan is mijn 'goedheid' afhankelijk van 'slechte' mensen.

Ik meet mijzelf niet aan Poetin of die Russische soldaat die een baby verkracht. Doe ik dat wel dan schep ik mijzelf een ego. Wat geweten kan worden is dat de 'kenner' zonder oordeel of maat ziet. Juist omdat er in de 'kenner' geen ego aanwezig is. Een ego doet een mens zichzelf aan.