Wat is belangrijk?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Afbeelding


Wat nu belangrijk is.................... 18.00 uur de avond is gevallen nu de nieuwe dag is begonnen een heerlijk en zeer zeker op deze avond kop avondthee. Wat er bij NEEN.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 07 aug 2022, 14:12 Is het transcendente ervaren nog wel transcendent? Een zeer oprechte en indringende vraag. In het christendom Openbaart de Transcendente Zich in mijn optiek in Zelfbeperking, anders was Openbaring ook niet voor de mens te begrijpen. Ik heb zo mijn zeer grote twijfels bij diegenen die beweren Transcendente ervaringen te hebben verkregen.
Bij Transcendentie past de negatieve theologie, bij de Zelfbeperking past de positieve theologie. Dat ik vervolgens de positieve theologie koppel aan godsbeelden, daarin word ik door velen niet gevolgd, wat best wel goed is anders was er ook geen discussie rond het thema.
Naar mijn idee is God in het transcendente niet beperkt. God is daar compleet/volkomen. De Zelfbeperking waar je over spreekt, is volgens mij alleen voor de delen van God die het leven empirisch willen ervaren (immanent) en vrijwillig gekozen hebben voor het uitschakelen van de alwetendheid, alziendheid.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 07 aug 2022, 20:01
peda schreef: 07 aug 2022, 14:12 Is het transcendente ervaren nog wel transcendent? Een zeer oprechte en indringende vraag. In het christendom Openbaart de Transcendente Zich in mijn optiek in Zelfbeperking, anders was Openbaring ook niet voor de mens te begrijpen. Ik heb zo mijn zeer grote twijfels bij diegenen die beweren Transcendente ervaringen te hebben verkregen.
Bij Transcendentie past de negatieve theologie, bij de Zelfbeperking past de positieve theologie. Dat ik vervolgens de positieve theologie koppel aan godsbeelden, daarin word ik door velen niet gevolgd, wat best wel goed is anders was er ook geen discussie rond het thema.
Naar mijn idee is God in het transcendente niet beperkt. God is daar compleet/volkomen. De Zelfbeperking waar je over spreekt, is volgens mij alleen voor de delen van God die het leven empirisch willen ervaren (immanent) en vrijwillig gekozen hebben voor het uitschakelen van de alwetendheid, alziendheid.
Hallo Messenger,

Ik doe geen enkele Transcendente uitspraak, simpel omdat zulks in mijn optiek onmogelijk is.
God Die Zich bezig houdt met de schepping is voor mij per definitie de God-in -Zelfbeperking.
Aan de God-in-Zelfbeperking kleven dan weer een eindeloze reeks aan godsbeelden ( imago's ).
Over godsbeelden ( imago's ) kan er uiteraard gesproken worden, het domein van de positieve theologie. Dat doe jij, dat doe ik en dat doet elke deelnemer op het forum. Zelfs Hopper kan het niet laten, hoewel hij de negatieve theologie voortdurend roemt.
De negatieve theologie kent geen God-invulling, de positieve theologie wel, maar dan heb je het m.i. niet over Transcendentie, maar over God-in-Zelfbeperking. Maar ook de God-in-Zelfbeperking kent aardige vragen, zoals de vraag rond Almacht, Alwetendheid etc.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Afbeelding


Wat nu belangrijk............... is na de Lauden en wat andere bezigheden ................een goed ontbijt met een kop geurige koffie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door vegan-revolution »

 
Wat voor iemand belangrijk is zal van persoon tot persoon verschillen.
 
Voor mij is belangrijk dat mensen in toenemende mate leren in harmonie met elkaar samen te leven en elkaar in toenemende mate wat leren gunnen. Dat schept een klimaat waar ieder individu bij gebaat is.
 
Daarbij is mijn persoonlijk welbevinden ook belangrijk. Onderdeel van dat persoonlijk welbevinden is het welbevinden van anderen.
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

vegan-revolution schreef: 09 aug 2022, 12:45  
Wat voor iemand belangrijk is zal van persoon tot persoon verschillen.
 
Voor mij is belangrijk dat mensen in toenemende mate leren in harmonie met elkaar samen te leven en elkaar in toenemende mate wat leren gunnen. Dat schept een klimaat waar ieder individu bij gebaat is.
 
Daarbij is mijn persoonlijk welbevinden ook belangrijk. Onderdeel van dat persoonlijk welbevinden is het welbevinden van anderen.
 
Het gaat er een beetje om, wat mij betreft, dat andere mensen andere dingen belangrijk vinden, en over zoiets belangrijks al geen consensus is.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 09 aug 2022, 16:35
vegan-revolution schreef: 09 aug 2022, 12:45  
Wat voor iemand belangrijk is zal van persoon tot persoon verschillen.
 
Voor mij is belangrijk dat mensen in toenemende mate leren in harmonie met elkaar samen te leven en elkaar in toenemende mate wat leren gunnen. Dat schept een klimaat waar ieder individu bij gebaat is.
 
Daarbij is mijn persoonlijk welbevinden ook belangrijk. Onderdeel van dat persoonlijk welbevinden is het welbevinden van anderen.
 
Het gaat er een beetje om, wat mij betreft, dat andere mensen andere dingen belangrijk vinden, en over zoiets belangrijks al geen consensus is.
Niets is belangrijk dan alleen het toekomend eeuwig leven.
Oja en nu de waterhuishouding dus..................aan de Retsina en citroenwater.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 14 aug 2022, 19:44
Leon schreef: 09 aug 2022, 16:35

Het gaat er een beetje om, wat mij betreft, dat andere mensen andere dingen belangrijk vinden, en over zoiets belangrijks al geen consensus is.
Niets is belangrijk dan alleen het toekomend eeuwig leven.
Oja en nu de waterhuishouding dus..................aan de Retsina en citroenwater.
Belangrijk is de kennis waarmee je je geen zorgen meer maakt, andere kennis heb je niet nodig.

Maar goed dan kan je ineens onverschillig heten.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 14 aug 2022, 19:55
Snelheid schreef: 14 aug 2022, 19:44

Niets is belangrijk dan alleen het toekomend eeuwig leven.
Oja en nu de waterhuishouding dus..................aan de Retsina en citroenwater.
Belangrijk is de kennis waarmee je je geen zorgen meer maakt, andere kennis heb je niet nodig.

Maar goed dan kan je ineens onverschillig heten.
Dan maar onverschillig het moet jou een worst wezen waarde @Leon van ze van je vinden of zeggen enz enz enz ;kortom ze zoeken het maar uit. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 14 aug 2022, 20:24
Leon schreef: 14 aug 2022, 19:55

Belangrijk is de kennis waarmee je je geen zorgen meer maakt, andere kennis heb je niet nodig.

Maar goed dan kan je ineens onverschillig heten.
Dan maar onverschillig het moet jou een worst wezen waarde @Leon van ze van je vinden of zeggen enz enz enz ;kortom ze zoeken het maar uit. :)
Er is verder weinig belangstelling voor.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 14 aug 2022, 21:35
Snelheid schreef: 14 aug 2022, 20:24
Dan maar onverschillig het moet jou een worst wezen waarde @Leon van ze van je vinden of zeggen enz enz enz ;kortom ze zoeken het maar uit. :)
Er is verder weinig belangstelling voor.
Geen zorgen is alzo een goede levenshouding en ,daar zou toch belangstelling voor moeten zijn of mensen kwellen zich liever met zorgen wat niet nodig is.
VERITAS VOS LIBERABIT.