Het rijk van het geestelijke

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door thom »

hopper schreef: 22 aug 2022, 22:46
thom schreef: 22 aug 2022, 21:46

Maar is er een lijden? Het is een overwinningsweg. Een volbrenging.
Wat de mens ervan gemaakt heeft, is een verheerlijking van het lijden, een passion.

Niets is wat het lijkt.

Er staat geschreven "Neem uw kruis op en volg Mij". Dat mag gerust uitgelegd als een (geestelijk) lijden. Eckhart spreekt van de Godsgeboorte in de ziel. Dit is een daadwerkelijke geboorte welke analoog aan de fysieke geboorte met pijn (lijden) gepaard gaat. De baring is tevens openbaring. Het is niet een en al feest in het spirituele domein.
Je schreef net over het kruis; ''Het kruis zie ik symbolisch de staande balk voor de eeuwigheid en de liggende balk voor het tijdelijke. De menselijke ziel verbindt deze twee.''

Dit is de situatie van overgave van het natuurlijke, van de aard-gebonden ziel, van het vlees-gerichte wezen, van het aardse lichaam, aan de Geest.

Die tekst van Rom. 8 haal ik wel eens aan.

Wat het kruis tot kruis maakt, is inderdaad door Datgene wat wedergeboren wordt in de mens. Wat uit God is. Zonder deze bewustwording is er geen kruis.

Joh. de Doper wordt geboren, Jezus wordt geboren. Hier begint die kruistocht al in de mens. Het natuurlijke, het tijdelijke, het vergankelijke, de horizontale as reinigt zichzelf en dit is de weg door het midden gaan (van het kruis), wordt zich bewust van zijn positie in het aardse krachtenspel, en bereidt zo de weg voor om het eeuwige te laten ontwikkelen in zichzelf, de verticale as, haaks op de horizontale, welke dus niet werkzaam is, niet uit deze wereld is in het horizontale, deze natuur.

Wat openbaar wordt, is de verticale as, bij de doop in de Jordaan, de Zoon, de Christus, waarin de Geest woont.

Het is steeds het verhaal van de mens, die Mens wordt. En het is uiteindelijk de Geest-Mens die opstaat, de Godsgeboorte die opgaat in de Vader.

Openb. 3
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

thom schreef: 23 aug 2022, 09:17
1. Je schreef net over het kruis; ''Het kruis zie ik symbolisch de staande balk voor de eeuwigheid en de liggende balk voor het tijdelijke. De menselijke ziel verbindt deze twee.''

Dit is de situatie van overgave van het natuurlijke, van de aard-gebonden ziel, van het vlees-gerichte wezen, van het aardse lichaam, aan de Geest.



De Adam mens heeft alleen kennis van het tijdelijke. De mens die zijn kruisweg heeft afgelegd -en daarmee in Christus leeft- heeft ook kennis van het eeuwige. Het gaat dus om kennis (weet er van hebben)

De situatie van de overgave is de voltooiing van de kruisweg/lijdensweg.

Wat het kruis tot kruis maakt, is inderdaad door Datgene wat wedergeboren wordt in de mens. Wat uit God is. Zonder deze bewustwording is er geen kruis.
Het wedergeborene is tevens het weten, de kennis er van.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door Leon »

hopper schreef: 22 aug 2022, 22:42
Leon schreef: 22 aug 2022, 21:39

het kruis verdeelt in links en rechts, boven en onder, daar zit ook de mystiek al is er niets mysterieus aan.
Het kruis zie ik symbolisch de staande balk voor de eeuwigheid en de liggende balk voor het tijdelijke. De menselijke ziel verbindt deze twee.
Dat klinkt wel logisch, maar het werk aan het kruis is een soort van rechtvaardigheid vinden in het lijden van Christus ten aanzien van alle andere mensen. Dan is er een balans voor lief en leed. Dat heeft niets met het onderscheid eeuwig en tijdelijk te maken.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door Mart »

Het kruis betrof gewoon twee stukken hout waarop vijanden van het Pax Romana werden terechtgesteld. Jezus was daar een voorbeeld van, maar er zijn honderdduizenden andere joden gekruisigd -- een vreselijke dood die bewust publiekelijk werd uitgevoerd. Een Davidische messias-claimant staat synoniem aan een konings-pretendent en was dus per definitie een vijand van de Romeinse keizer. De Davidische masjiach is per definitie een aarde koning en Jezus' uitspraak geen aards koninkrijk te bezitten kan historisch niet zijn gedaan in de joodse context van toen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

Leon schreef: 23 aug 2022, 17:32
hopper schreef: 22 aug 2022, 22:42

Het kruis zie ik symbolisch de staande balk voor de eeuwigheid en de liggende balk voor het tijdelijke. De menselijke ziel verbindt deze twee.
Dat klinkt wel logisch, maar het werk aan het kruis is een soort van rechtvaardigheid vinden in het lijden van Christus ten aanzien van alle andere mensen. Dan is er een balans voor lief en leed. Dat heeft niets met het onderscheid eeuwig en tijdelijk te maken.
Ik proef in je reactie de veronderstelling dat Jezus heeft geleden voor alle andere mensen. Ik ben een andere opinie toegedaan.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door Leon »

hopper schreef: 23 aug 2022, 20:08
Leon schreef: 23 aug 2022, 17:32

Dat klinkt wel logisch, maar het werk aan het kruis is een soort van rechtvaardigheid vinden in het lijden van Christus ten aanzien van alle andere mensen. Dan is er een balans voor lief en leed. Dat heeft niets met het onderscheid eeuwig en tijdelijk te maken.
Ik proef in je reactie de veronderstelling dat Jezus heeft geleden voor alle andere mensen. Ik ben een andere opinie toegedaan.
Het inlossen van de schuld, waar andere mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

Leon schreef: 23 aug 2022, 20:24
hopper schreef: 23 aug 2022, 20:08

Ik proef in je reactie de veronderstelling dat Jezus heeft geleden voor alle andere mensen. Ik ben een andere opinie toegedaan.
Het inlossen van de schuld, waar andere mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Als je het zo schrijft dan kan ik je weer vinden, maar dat betekent wel dat ieder individu een schuld heeft uitstaan.
En dat klopt. Jezus zegt dan ook meerdere plaatsen om hem te volgen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

https://mystiekfilosofie.com/2015/10/26 ... -eckhardt/
Christus zegt: ‘Wie Mij wil volgen, die verloochene zichzelf en heffe zijn kruis op en volge Mij.’ Dat betekent: werp alle harteleed uit je vandaan, zodat er in jouw hart niets is dan standvastige vreugde.
Meister Eckhart spreekt in deze preek over het 'lijden' als in werp alle hartenleed uit je vandaan.
Jullie zullen vernieuwd worden in jullie geest, die mens genoemd wordt’, wat hetzelfde is als gemoed. Dat zegt Paulus.
Nu zegt Augustinus dat God in het hoogste deel van de ziel, dat mens heet of gemoed, tegelijk met het zijn van de ziel een kracht heeft geschapen die de leermeesters een bergruimte of schrijn noemen voor geestelijke vormen of gevormde beelden.
Kennende leegte oftewel deelachtig zijn aan God's kenvermogen. De plaats waar de mens Zoon is (Ik en de Vader zijn een). Intellectus. Hetgeen zoveel wil zeggen dat je er uiteraard weet van hebt. Het is leegte omdat de geestelijke vormen er gebergd worden.
Maar wanneer alle beelden uit de ziel afgescheiden worden en zij uitsluitend het enig één schouwt, dan vindt het loutere zijn van de ziel het loutere vormloze zijn van de goddelijke eenheid- dat een zijn boven het zijnde is- verdragend voldragen in zichzelf.
Hier spreekt hij weer over God als Memoria, hetgeen een zijn boven het zijnde van de Intellectus is.
Letten jullie op! Het is de eigenschap van eeuwigheid dat zijn en jeugd in haar één zijn; want eeuwigheid zou niet eeuwig zijn als zij nieuw kon worden en niet altijd dezelfde was.
Eeuwigheid heeft geen enkel tijdsbeeld. Het is niet zo dat er een begin of einde aan de eeuwigheid zit of dat deze zo af en toe vernieuwd wordt. Eeuwigheid is onveranderlijk.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door Tiberius Claudius »

hopper schreef: 23 aug 2022, 23:00Eeuwigheid is onveranderlijk.
Dat geeft wel een probleem:
Dan is het volkomen star want er verandert nooit iets.
Verandert er echter niets dan is er geen tijd en is die eeuwigheid slechts een punt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

Tiberius Claudius schreef: 24 aug 2022, 08:56
hopper schreef: 23 aug 2022, 23:00Eeuwigheid is onveranderlijk.
Dat geeft wel een probleem:
Dan is het volkomen star want er verandert nooit iets.
Verandert er echter niets dan is er geen tijd en is die eeuwigheid slechts een punt.
Klopt. Het 'eeuwige' is een soort van singulariteit. (Niet de natuurkundige uiteraard). Het kan niet gekend worden zoals wij als mens zijnde de dingen kennen. Daarom 'kennen wij ten dele' zoals Paulus in 1 Korinthiërs 13:9-13 zegt. Als mens kennen we alleen 'de dingen'. Het volledige kennen (Intellectus) is het kennen zelf kennen. Hetgeen dan weer 'het licht der wereld' is. (Intellectus)

Uitermate boeiend omdat -zoals het woord Intellectus- al aangeeft dit geheel en al plaats heeft in het geestelijke. En je als mens daar deelachtig aan kunt zijn. Het gaat dan ook niet over 'geloven', maar over 'weten'.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 24 aug 2022, 08:56
hopper schreef: 23 aug 2022, 23:00Eeuwigheid is onveranderlijk.
Dat geeft wel een probleem:
Dan is het volkomen star want er verandert nooit iets.
Verandert er echter niets dan is er geen tijd en is die eeuwigheid slechts een punt.

Ook in de christelijke optiek is er over de Transcendente wereld ten diepste niets te weten en dus ook niets te zeggen. In de bijbel wordt nauwelijks aandacht geschonken aan specificaties rond de Transcendentie. Nagenoeg de gehele bijbel behandelt de Relatie God--mens ( de Immanentie ) , wat in het N T met de Incarnatie tot volle expressie komt. De gesprekken tussen christelijke gelovigen onderling en tussen christelijke gelovigen---ongelovigen gaan nagenoeg uitsluitend over het Handelen van God met de wereld, kortom het verhaal van de Immanentie. Rond de Immanentie barst het van de interpretatie verhalen, de Transcendentie is hoofdzakelijk Mysterie ( zo ook de Triniteit ) , althans in de christelijke visie. Heel belangrijk is voortdurend het onderscheid te maken tussen Transcendentie en Immanentie. Voor mij staat immanentie gelijk aan de wereld van de godsbeelden, omdat bij de immanente verhalen de verschillen in interpretatie ( hoe moeten teksten worden begrepen ) een grote rol spelen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door hopper »

De christelijke optiek is niet eensluidend. Je moet schrijven: "Ook in de kerkelijke optiek is er over de Transcendente wereld ten diepste niets te weten en dus ook niets te zeggen.

Als je als paus zijnde jezelf een goddelijke status hebt toegemeten, dan kun je geen concurrentie hebben van God zelf natuurlijk....
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het rijk van het geestelijke

Bericht door peda »

hopper schreef: 24 aug 2022, 10:40 De christelijke optiek is niet eensluidend. Je moet schrijven: "Ook in de kerkelijke optiek is er over de Transcendente wereld ten diepste niets te weten en dus ook niets te zeggen.

Als je als paus zijnde jezelf een goddelijke status hebt toegemeten, dan kun je geen concurrentie hebben van God zelf natuurlijk....
Op zich heb je gelijk, want het christendom verloopt met enige souplesse in denken qua liniaal vele mijlen uiteen. Van kerkelijk dogmatisch tot zo ongeveer aan Bram Moerland met zijn christelijke gnosis en een immens geloofsovertuigingsgebied tussen de uiterste polen. Jezus de bekende "'duizendpoot"' kan voor een eindeloze reeks aan "' goede doelen "' worden ingezet. Zelf maak ik voor mijn inbreng wel een selectie uit de "' duizendpoot "" mogelijkheden.