Vlaamse kerk gaat homorelaties zegenen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Vlaamse kerk gaat homorelaties zegenen

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 22 sep 2022, 12:26
Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:21
Maar wat ik begrepen heb ervan, zodra je in Jezus gelooft zijn je zonden betaald. En dus ook alle avontuurtjes.
Maar betekend dat dan dat je weer mag zondigen.?
Als jouw kind door het rood rijdt en jij betaald zijn bekeuring. Is dat dan een vrijbrief dat die weer door het rood mag rijden?
Sommigen 'leren' het nooit. ;)

Ja volgens mijn begrip van Jezus heeft Hij betaald voor alle zonden van de mensen die in Hem geloven. Niet alleen van voor de bekering maar ook daarna. Ik denk dat veel priesters, bisschoppen en kardinalen dat ook zo zien.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:23Ja inderdaad. Waarom mag een dief of geweldpleger wel trouwen voor de kerk en een homo niet?
Dieven en geweldplegers mogen ook niet trouwen voor de kerk. Het sacrament van het huwelijk kan alleen in staat van genade ontvangen worden, wat inhoudt dat je geen onbeleden doodzonden op je geweten hebt. Je moet die onbeleden doodzonden eerst berouwvol belijden in het sacrament van de biecht, met het uitdrukkelijke voornemen ze niet meer te doen en de aangerichte schade waar mogelijk te compenseren.
Weliswaar is dat niet altijd zonder meer te controleren, alleen al omdat de priester het biechtzegel niet mag verbreken en dus niet naar iemands biechtverleden mag vragen, maar God ziet en hoort alles. In staat van doodzonde zo'n sacrament ontvangen is heiligschennis en dus een extra doodzonde er bovenop. En sterven in staat van doodzonde betekent in principe een enkeltje hel.

Iedere katholiek in staat van genade en zonder celibaatsgelofte, die bereid is de huwelijkse geloften oprecht na te leven, mag voor de kerk trouwen met iemand van het andere geslacht.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 22 sep 2022, 15:35
Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:23Ja inderdaad. Waarom mag een dief of geweldpleger wel trouwen voor de kerk en een homo niet?
Dieven en geweldplegers mogen ook niet trouwen voor de kerk. Het sacrament van het huwelijk kan alleen in staat van genade ontvangen worden, wat inhoudt dat je geen onbeleden doodzonden op je geweten hebt. Je moet die onbeleden doodzonden eerst berouwvol belijden in het sacrament van de biecht, met het uitdrukkelijke voornemen ze niet meer te doen en de aangerichte schade waar mogelijk te compenseren.
Weliswaar is dat niet altijd zonder meer te controleren, alleen al omdat de priester het biechtzegel niet mag verbreken en dus niet naar iemands biechtverleden mag vragen, maar God ziet en hoort alles. In staat van doodzonde zo'n sacrament ontvangen is heiligschennis en dus een extra doodzonde er bovenop. En sterven in staat van doodzonde betekent in principe een enkeltje hel.

Iedere katholiek in staat van genade en zonder celibaatsgelofte, die bereid is de huwelijkse geloften oprecht na te leven, mag voor de kerk trouwen met iemand van het andere geslacht.
Ik meen dat paus Franciscus niet zo lang geleden zei dat zoiets als de hel niet bestaat,
Ook zei hij dat God onvoorwaardelijk liefheeft en net zoveel houdt van de allerslechtste mensen als van de liefste mensen.

De zonde bestaat alleen in het hoofd van mensen, de vrije wil is niet aan beperkingen gebonden.

Edit: https://nos.nl/video/2316176-paus-liefd ... waardelijk

De paus lijkt het te snappen en is op de goede weg.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

@Robert Frans

Jij hebt het nu over hoe het er aan toegaat in de Katholieke kerk...
In veel andere kerken gaat het er anders aan toe....gelukkig zou ik bijna zeggen.

Daar mogen ook gehandicapten trouwen en ook diegenen die de daad niet kunnen verrichten om voor nageslacht te zorgen en zelfs homoseksuelen...
Mullog

Bericht door Mullog »

Seven schreef: 22 sep 2022, 07:59 Ja dat is waar. Maar dat was tot de tijd van Mozes toen was dat niet meer nodig. Als er maar twee mensen waren die zich voort moeten planten, als ze dan kinderen krijgen moeten die kinderen wel met elkaar voortplanten. Als ze dat niet hadden gedaan hadden wij niet bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat dat nu nog kan. In de tijd van Mozes sprak God zich daar tegen uit namelijk. Dus ja waar hebben we het over he? dat is al ruim 3500 a 4000 jaar geleden. Om dat nu als argument te gebruiken. Ja wat moet ik daar van vinden he.
Blijkbaar vind jij daar hetzelfde van als wat wij van jouw opmerking over homo's vinden. Namelijk dat je je beroept op hetzelfde boek. En nu doe je dat af als iets wat er niet meer toe doet omdat het een paar duizend jaar geleden is gebeurd. Mag ik je eraan herinneren dat de hele bijbel een paar duizend jaar oud is.

P.S. verder vind ik het nogal flauw dat je mij niet citeert en ik daardoor geen notificatie krijg. Doe je dat je bewust?
Mullog

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:23
peda schreef: 22 sep 2022, 12:21

Op zich klopt het wel, wat jij schrijft, maar dat neemt niet weg dat binnen-de-voordeur een aantal christenen het oordeel niet aan Christus overlaten bij zijn wederkeer, maar zelf overgaan tot discriminatoir gedrag. Discriminatie is voor mij het niet gelijk behandelen.
Ja inderdaad. Waarom mag een dief of geweldpleger wel trouwen voor de kerk en een homo niet?
Voor de RKK geldt, even te biechten en alles is opgelost.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 22 sep 2022, 18:04
Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:23
Ja inderdaad. Waarom mag een dief of geweldpleger wel trouwen voor de kerk en een homo niet?
Voor de RKK geldt, even te biechten en alles is opgelost.
Dat zou wel heel gemakkelijk zijn niet dus,met biechten is niet alles op gelost,ten eerst na laten ten tweede genoegdoening aan hen die jij kwaad gedaan heeft.Maar ja als jij Katholieken in een kwaad daglicht kan zetten zal je het niet nalaten, en lees de bijdrage van @RF er nog maar is op na,waarschijnlijk heb je daar geen zin in.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Robert Frans

callista schreef: 22 sep 2022, 16:05 @Robert Frans

Jij hebt het nu over hoe het er aan toegaat in de Katholieke kerk...
In veel andere kerken gaat het er anders aan toe....gelukkig zou ik bijna zeggen.

Daar mogen ook gehandicapten trouwen en ook diegenen die de daad niet kunnen verrichten om voor nageslacht te zorgen en zelfs homoseksuelen...
Dit topic gaat over een kwestie binnen de katholieke kerk, dus is dat hier ook mijn uitgangspunt. Wat andere kerken doen, moeten ze zelf maar weten; de katholieke kerk en elk bisdom en elke parochie is gebonden aan de katholieke geloofstraditie.
Vrede en alle goeds
Robert Frans

Messenger schreef: 22 sep 2022, 15:45Ik meen dat paus Franciscus niet zo lang geleden zei dat zoiets als de hel niet bestaat,
Ook zei hij dat God onvoorwaardelijk liefheeft en net zoveel houdt van de allerslechtste mensen als van de liefste mensen.

De zonde bestaat alleen in het hoofd van mensen, de vrije wil is niet aan beperkingen gebonden.

De paus kan zoveel zeggen, maar ook hij is gewoon gebonden aan de katholieke geloofstraditie. Als hij werkelijk beweert dat er geen hel zou zijn (bron graag), dan zal het Vaticaan hem ongetwijfeld daarin corrigeren.

Dat God onvoorwaardelijk van mensen houdt, is echter wél gewoon katholieke leer. Ook als wij zondigen en ons van Hem afkeren, blijft Hij van ons houden. En ook als wij Hem uiteindelijk definitief loslaten en in de eeuwigheid zonder Hem verder willen leven, blijft Hij van ons houden. Gods liefde is dus onvoorwaardelijk, maar die van ons nog lange niet.
Vrede en alle goeds
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 22 sep 2022, 19:02
Messenger schreef: 22 sep 2022, 15:45Ik meen dat paus Franciscus niet zo lang geleden zei dat zoiets als de hel niet bestaat,

De paus kan zoveel zeggen, maar ook hij is gewoon gebonden aan de katholieke geloofstraditie. Als hij werkelijk beweert dat er geen hel zou zijn (bron graag), dan zal het Vaticaan hem ongetwijfeld daarin corrigeren.

Dat God onvoorwaardelijk van mensen houdt, is echter wél gewoon katholieke leer. Ook als wij zondigen en ons van Hem afkeren, blijft Hij van ons houden. En ook als wij Hem uiteindelijk definitief loslaten en in de eeuwigheid zonder Hem verder willen leven, blijft Hij van ons houden. Gods liefde is dus onvoorwaardelijk, maar die van ons nog lange niet.
Als bekeerling geeft je het goed weer;en inderdaad de Paus ook;zo ook nu de Vlaamse Katholieke Kerk=== het zit wel wat anders in elkaar=== dan de media nu het de wereld in stuurt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Messenger

Bericht door Messenger »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180329_03436613

Dus volgens jou kan de paus zoveel zeggen. Ik dacht dat hij het hoofd was van de RKK en plaatsvervanger van Jezus.
Maar hij is dus eigenlijk een mascotte zonder gezag?
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Gods liefde onvoorwaardelijk? Uit de bijbel blijkt dat zeker niet. Zelfs niet uit het NIeuwe Testament, waar mensen voor altijd naar de buitenste duisternis worden gestuurd.
Only dead fish go with the flow
Robert Frans

Messenger schreef: 22 sep 2022, 20:22Dus volgens jou kan de paus zoveel zeggen. Ik dacht dat hij het hoofd was van de RKK en plaatsvervanger van Jezus.
Maar hij is dus eigenlijk een mascotte zonder gezag?
Niet de plaatsvervánger, maar de plaatsbekléder. Hij is eigenlijk dus een soort burgemeester van de Kerk op aarde. Christus is het Hoofd van de Kerk. Gezag heeft de paus zeker en ook behoorlijk veel, maar hij kan niet zomaar de leer aanpassen aan wat hij zelf wel of niet zou geloven. Hij vertegenwoordigd de eenheid van de Kerk van alle tijden en kan dus enkel uitspreken wat de Kerk gelooft en altijd gelooft heeft.
Hij kan niet de sacramenten veranderen, hij kan geen dogma's herroepen of wijzigen, hij kan ook niet zomaar nieuwe dogma's afkondigen, hij kan goddelijke geboden niet afschaffen en kerkelijke geboden ook niet zomaar afschaffen of wijzigen op eigen houtje.
Natuurlijk kan hij zijn eigen accenten leggen in de verkondiging en in zijn bestuur en natuurlijk is de ene paus de andere niet. Maar hij is net zo goed gebonden aan en staat net zo goed ten dienste van de geloofstraditie als elke andere katholiek.
Vrede en alle goeds
Robert Frans

Zolderworm schreef: 22 sep 2022, 21:18Gods liefde onvoorwaardelijk? Uit de bijbel blijkt dat zeker niet. Zelfs niet uit het NIeuwe Testament, waar mensen voor altijd naar de buitenste duisternis worden gestuurd.
Alleen zij die ervoor kiezen, gaan naar de hel. En zelfs dan laat God hen uit liefde gaan, om hun vrije wil te respecteren. Hij dringt zich niet aan je op, dwingt je niet bij Hem te blijven als jij dat niet wil. Als jij wil heersen in de hel in plaats van dienen in de hemel, dan zal God je dat toelaten.
Ook als je tegen Hem kiest, blijft Hij van je houden. Ook als Hij je straft en ook als Hij boos op je is, blijft Hij van je houden. Ook als je zijn Woord niet begrijpt, blijft Hij van je houden. Er is niets, helemaal niets wat zijn liefde voor jou kan verminderen.
Hij haat de zonde, Hij haat het kwaad, Hij haat de hel, omdat Hij weet dat zij tot de dood lijden, dat zij de mens afsluiten van zijn liefde en nabijheid. Maar zijn liefde voor jou is groter, alomvattender, rijker, interessanter en passievoller dan jij of ik ons ooit kunnen voorstellen.

Natuurlijk is het taalgebruik van de Bijbel heftig; het is een verzamelijk antieke geschriften uit een tijd waarin het leven net zo heftig en ruw was. En in veel gebieden in de wereld nog steeds ís.
Probeer de Bijbel eens te lezen met de ogen van iemand die honger lijdt, zijn gezin in een oorlog verloren heeft, die elke dag als kind misbruikt en uitgebuit wordt, die nergens zijn recht weet te krijgen en al helemaal niet bij de overheid, noem maar op.
Door de ogen van iemand die zijn landgoed is kwijtgeraakt aan steenrijke multinationals, iemand die in een sloppenwijk woont pal naast een decadente villawijk vol paleizen en kastelen, iemand die wegkwijnt in een meedogenloos strafkamp omdat hij de waarheid zei, noem maar op.
Zet je verfijnde, verlichte bril eens af en zie de wereld eens door de ogen van haar talloze slachtoffers, die snakken naar gerechtigheid, veiligheid, voedsel, water, gezondheid, noem maar op. Die snakken naar een God die hen wél hoort, hen wél recht wil doen, die wél omziet naar hun lijden en die al die machthebbers en uitbuiters eens wél ter verantwoording roept.

Misschien dat je die o zo heftige, onbehouwen teksten van ook Jezus zelf iets meer gaat begrijpen. En misschien ook gaat overwegen of onze o zo verlichte, beschaafde teksten over Gods onvoorwaardelijke liefde niet gewoon een verkapte vorm van onverschilligheid zijn of een geestelijke vorm van zelfbevrediging.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 22 sep 2022, 22:17 Zet je verfijnde, verlichte bril eens af en zie de wereld eens door de ogen van haar talloze slachtoffers, die snakken naar gerechtigheid, veiligheid, voedsel, water, gezondheid, noem maar op. Die snakken naar een God die hen wél hoort, hen wél recht wil doen, die wél omziet naar hun lijden en die al die machthebbers en uitbuiters eens wél ter verantwoording roept.
Ze snakken naar een God die aanwezig is in de schepping en altijd bij ze is, zelfs als ze leven zoals zij zelf willen.
Een God die onvoorwaardelijk en innig van hen houdt, om niet. Die alle leed, verdriet en pijn laat verdwijnen en geen enkele voorwaarde stelt om in de hemel te kunnen komen.
Aan een God die ze verlaten heeft en die alleen via het juiste geloof (misschien) kan worden bereikt en hen zal ontvangen in de hemel hebben ze niet veel want omdat de wegen van die God ondoorgrondelijk worden geacht en ook buitensporig gewelddadig kan worden, weten ze nooit waar ze aan toe zijn.
Robert Frans schreef: Misschien dat je die o zo heftige, onbehouwen teksten van ook Jezus zelf iets meer gaat begrijpen. En misschien ook gaat overwegen of onze o zo verlichte, beschaafde teksten over Gods onvoorwaardelijke liefde niet gewoon een verkapte vorm van onverschilligheid zijn of een geestelijke vorm van zelfbevrediging.
Ik ben niet onverschillig als ik zeg te geloven in een God van pure onvoorwaardelijke liefde die alle leed, verdriet en pijn laat verdwijnen en niet aan enige uitsluiting doet. Geestelijke zelfbevrediging? Ik denk dat God mij in de ontmoeting bevredigd heeft in een compleet ander Godsbeeld dat ik herken. Wetende dat ik zelf (deel van) God ben, kun je misschien inderdaad spreken van geestelijke zelfbevrediging.
Homoseksualiteit praktiseren is een Goddelijke activiteit. Het is de immanente God die zich ervaart als homoseksueel, zoals God zich in alles ervaart.
De waanzinnige verzen tegen homoseksualiteit zijn ingegeven door mensen die er niets van begrepen. Nog waanzinniger is dat men anno 2022 nog steeds met gedachten van duizenden jaren geleden in hun hoofd rondlopen, die ook nog eens van andere mensen (via de bijbel ook) worden aangenomen als Gods Woord.
De onverschilligheid over het leed van homoseksuelen vanwege de uitsluiting en vervolging is immens. Dat heeft ook mijn leven sterk beïnvloed.
Seven

Bericht door Seven »

Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:35
Seven schreef: 22 sep 2022, 12:26

Maar betekend dat dan dat je weer mag zondigen.?
Als jouw kind door het rood rijdt en jij betaald zijn bekeuring. Is dat dan een vrijbrief dat die weer door het rood mag rijden?

Ja volgens mijn begrip van Jezus heeft Hij betaald voor alle zonden van de mensen die in Hem geloven. Niet alleen van voor de bekering maar ook daarna. Ik denk dat veel priesters, bisschoppen en kardinalen dat ook zo zien.
Ja maar jij betaald toch ook de bekeuring van je zoon als die door het rood heeft gereden?
Dus volgens diezelfde logica kan die dan door het rood rijden want jij betaald zijn overtreding. Dat is dus precies wat ik bedoel.

Jij sloopt de boodschap van Jezus. Jezus is niet op aarde gekomen met bloemetjes hoor. Jezus had een hele serieuze waarschuwing. Een hele serieuze boodschap. Namelijk een boodschap van bekering. Het eerste wat die zei na zijn doop, toen Jezus zijn zendingswerk begon was "Bekeer je en zondig niet meer" Dat is wat hij zei, Als aan hem gevraagd werd hoe kom ik het koninkrijk binnen zei Jezus "Je kent de geboden toch" Dat is wat hij zei.
Jezus deed niets anders dan mensen naar de Wet wijzen. En jij sloopt die hele boodschap.

Die god van jouw is geen god , die geeft niets om de mens. Die vind blijkbaar alles wel best. Ook al slachten we elkaar gewoon af. Jouw god vind het allemaal wel prima.
Messenger

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 23 sep 2022, 07:26
Messenger schreef: 22 sep 2022, 12:35

Ja maar jij betaald toch ook de bekeuring van je zoon als die door het rood heeft gereden?
Dus volgens diezelfde logica kan die dan door het rood rijden want jij betaald zijn overtreding. Dat is dus precies wat ik bedoel.

Jij sloopt de boodschap van Jezus. Jezus is niet op aarde gekomen met bloemetjes hoor. Jezus had een hele serieuze waarschuwing. Een hele serieuze boodschap. Namelijk een boodschap van bekering. Het eerste wat die zei na zijn doop, toen Jezus zijn zendingswerk begon was "Bekeer je en zondig niet meer" Dat is wat hij zei, Als aan hem gevraagd werd hoe kom ik het koninkrijk binnen zei Jezus "Je kent de geboden toch" Dat is wat hij zei.
Jezus deed niets anders dan mensen naar de Wet wijzen. En jij sloopt die hele boodschap.
Ik denk dat de boodschap van Jezus niet goed begrepen is. Maar we kunnen het hem en niemand in die tijd nu nog vragen. En de schrijvers van de bijbel vind ik niet betrouwbaar vanwege alle onjuistheden die ik sowieso al heb ontdekt met gezond verstand.
Seven schreef: Die god van jouw is geen god , die geeft niets om de mens. Die vind blijkbaar alles wel best. Ook al slachten we elkaar gewoon af. Jouw god vind het allemaal wel prima.
De bijbel beschrijft geen God maar beschrijft eerder een maniakale tiran in het eerste deel en gaat dan daarmee verder in het tweede deel waarin hij zijn zondenvrije zoon opoffert aan het kruis. Hij moet telkens toezien hoe de mens zijn eigen vrije wil gebruikt en daardoor God ontrieft en vertoornd door het dwarsbomen en dwarsliggen tegen de wil van die God.

Een God die gruwelt van zijn eigen schepping is niet alleen niet almachtig maar ook niet volmaakt.
Een alleen transcendente God heeft geen enkel zicht op de schepping omdat hij daar geen immanent deel van is. Niks alziend, niks alwetend.
De God van jou is ook snel gekwetst, op de teentjes getrapt, en is daarmee niet onkwetsbaar.

Kijk, heel simpel, de God waarin ik geloof heeft echt Goddelijke eigenschappen die de God van jou mist.

'Mijn' God is pure onvoorwaardelijke en onbegrensde en onuitputtelijke liefde die geen voorwaarden stelt, die accepteert, geneest en heelt en niet tornt aan de vrije wil.

Die God is almachtig, hetgeen betekent dat alles volgens Gods wil geschiedt. Er is helemaal niets dat Gods wil dwarsboomt. God staat klaar met de almacht om de mens te dienen waar mogelijk. Als wij duidelijk kiezen uit de zee van mogelijkheden krijgen we alles voor elkaar. Maar aangezien de meeste mensen niet weten Wie en Wat God is krijgen we geen gewenste resultaten vaak.

'Mijn' God is alomtegenwoordig, niet alleen transcendent maar tevens immanent. Daardoor is God alziend en alwetend. Overal bij betrokken en niet regerend zoals jouw God van buitenaf. Die God van mij maakt zelf alles mee door empirische ervaring.

Ook is God volmaakt en tevreden, anders zou van almacht geen sprake zijn. Almacht is niet de macht die een heerser heeft zoals president Poetin, Biden, Hitler of Assad... Het heeft niets met heersen te maken maar met alles voor elkaar krijgen.

God is onkwetsbaar, want anders wederom geen sprake van almacht.

En God is zonder enige behoefte, heeft niets nodig van de mens, Het volstaat voor de mens er simpel te zijn en het maakt niet uit op welke wijze de mens er is en ook maakt het niet uit wat de mens doet.
thom

Bericht door thom »

Messenger schreef: 23 sep 2022, 08:27
Seven schreef: 23 sep 2022, 07:26

Ik denk dat de boodschap van Jezus niet goed begrepen is. Maar we kunnen het hem en niemand in die tijd nu nog vragen. En de schrijvers van de bijbel vind ik niet betrouwbaar vanwege alle onjuistheden die ik sowieso al heb ontdekt met gezond verstand.
Seven schreef: Die god van jouw is geen god , die geeft niets om de mens. Die vind blijkbaar alles wel best. Ook al slachten we elkaar gewoon af. Jouw god vind het allemaal wel prima.
De bijbel beschrijft geen God maar beschrijft eerder een maniakale tiran in het eerste deel en gaat dan daarmee verder in het tweede deel waarin hij zijn zondenvrije zoon opoffert aan het kruis. Hij moet telkens toezien hoe de mens zijn eigen vrije wil gebruikt en daardoor God ontrieft en vertoornd door het dwarsbomen en dwarsliggen tegen de wil van die God.

Een God die gruwelt van zijn eigen schepping is niet alleen niet almachtig maar ook niet volmaakt.
Een alleen transcendente God heeft geen enkel zicht op de schepping omdat hij daar geen immanent deel van is. Niks alziend, niks alwetend.
De God van jou is ook snel gekwetst, op de teentjes getrapt, en is daarmee niet onkwetsbaar.

Kijk, heel simpel, de God waarin ik geloof heeft echt Goddelijke eigenschappen die de God van jou mist.

'Mijn' God is pure onvoorwaardelijke en onbegrensde en onuitputtelijke liefde die geen voorwaarden stelt, die accepteert, geneest en heelt en niet tornt aan de vrije wil.

Die God is almachtig, hetgeen betekent dat alles volgens Gods wil geschiedt. Er is helemaal niets dat Gods wil dwarsboomt. God staat klaar met de almacht om de mens te dienen waar mogelijk. Als wij duidelijk kiezen uit de zee van mogelijkheden krijgen we alles voor elkaar. Maar aangezien de meeste mensen niet weten Wie en Wat God is krijgen we geen gewenste resultaten vaak.

'Mijn' God is alomtegenwoordig, niet alleen transcendent maar tevens immanent. Daardoor is God alziend en alwetend. Overal bij betrokken en niet regerend zoals jouw God van buitenaf. Die God van mij maakt zelf alles mee door empirische ervaring.

Ook is God volmaakt en tevreden, anders zou van almacht geen sprake zijn. Almacht is niet de macht die een heerser heeft zoals president Poetin, Biden, Hitler of Assad... Het heeft niets met heersen te maken maar met alles voor elkaar krijgen.

God is onkwetsbaar, want anders wederom geen sprake van almacht.

En God is zonder enige behoefte, heeft niets nodig van de mens, Het volstaat voor de mens er simpel te zijn en het maakt niet uit op welke wijze de mens er is en ook maakt het niet uit wat de mens doet.
Prachtig relaas Messenger.

Betreft het offeren van de zoon aan het kruis alsof dat een minpunt is, zijn er ook stromingen die inzien dat het geen lijden is maar een verheerlijking; een fase in ont-wikkelen van de zoon zelf in de mens.

Joh. 17 is één grote ode aan deze ontwikkeling, omdat door de zoon er de verheerlijking en verlossing is van de mens zelf. De zoon in de mens zelf inderdaad, en niet een God alleen buiten de mens om.

Deze wereld is er eentje, waar de mens de tijd krijgt om zich de zoon bewust te worden in zichzelf; de Ziel die weder geboren moet worden in de mens. Maar deze wereld van wanhoop en angst, van armoede maar ook rijkdom en welvaart is niet de Zijne, is niet de schepping van de Liefde zogezegd, maar van de ijdelheid en hebzucht.

Wat God interesseert, om het zo maar eens te zeggen, is wat zich uit God in deze wereld zich tot Hem nadert. Dan beginnen de teksten over Liefde pas grond te krijgen in de mens over 'Hij komt tot het Zijne en de Zijnen'. Dan mag men pas over ware religie schrijven, omdat er iets her-verbonden is uit God, in de mens die, zoals dat heet tot geloof is gekomen, het geloof dat van Hem is, het fundament dat er ligt.

Het is eigenlijk zo met het ondervinden; ieder voor zich, en God voor ons allen. Ook daar wordt ik mij steeds meer bewust van.
Messenger

Bericht door Messenger »

thom schreef: 23 sep 2022, 08:45

Betreft het offeren van de zoon aan het kruis alsof dat een minpunt is, zijn er ook stromingen die inzien dat het geen lijden is maar een verheerlijking; een fase in ont-wikkelen van de zoon zelf in de mens.

Joh. 17 is één grote ode aan deze ontwikkeling, omdat door de zoon er de verheerlijking en verlossing is van de mens zelf. De zoon in de mens zelf inderdaad, en niet een God alleen buiten de mens om.

Deze wereld is er eentje, waar de mens de tijd krijgt om zich de zoon bewust te worden in zichzelf; de Ziel die weder geboren moet worden in de mens. Maar deze wereld van wanhoop en angst, van armoede maar ook rijkdom en welvaart is niet de Zijne, is niet de schepping van de Liefde zogezegd, maar van de ijdelheid en hebzucht.

Wat God interesseert, om het zo maar eens te zeggen, is wat zich uit God in deze wereld zich tot Hem nadert. Dan beginnen de teksten over Liefde pas grond te krijgen in de mens over 'Hij komt tot het Zijne en de Zijnen'. Dan mag men pas over ware religie schrijven, omdat er iets her-verbonden is uit God, in de mens die, zoals dat heet tot geloof is gekomen, het geloof dat van Hem is, het fundament dat er ligt.

Het is eigenlijk zo met het ondervinden; ieder voor zich, en God voor ons allen. Ook daar wordt ik mij steeds meer bewust van.
God ziet graag dat de mens zich ervan bewust wordt en zich herinnert (deel van) God te zijn.

En dat men dan ook beseft, dat men in essentie pure liefde is en daar ook naar zal handelen.

Dat men beseft dat niets onmogelijk is, omdat men als (deel van) God almachtig is. Herinnert de mens zich dat, dan kan de mens onderzoeken hoe die almacht werkt, want collectief weet de mens dat duidelijk niet en vaak ook niet eens individueel.

Als de mens beseft dat een deel van zijn wezen, de ziel, Goddelijk is en ook buiten het eigen lichaam bestaat, alles ziet en alles weet, en geweld en toegebracht leed aan de ander ook zichzelf wordt aangedaan, dan zal men een ander behandelen zoals hij zelf behandeld wil worden. Iemand martelen komt dan niet in de mens op. Iemand laten verhongeren of creperen zouden we niet toestaan. We zouden elkaar eenvoudig zien als een andere vorm van ons eigen wezen.

Als de mens, hoewel niet altijd duidelijk hoe, begrijpt dat in alles perfectie zit en het leven dus volmaakt zou de mens ook tegenslagen en hindernissen zegenen omdat de uiteindelijke uitkomst volmaakt is.

Wanneer de mens realiseert onkwetsbaar te zijn en eindeloos leeft in vele vormen, in vele levens, gaat men anders om met de dood en zal men beseffen dat de dood niet gevreesd hoeft te worden maar eerder omarmd om leed te beëindigen.
Zoals men doorgaans nu gelooft, is de dood het meest vreselijke en moet het leven zoveel mogelijk gerekt worden. En dat is niet nodig. De dood is slechts een transformatie. Niemand zal dan nog lang treuren om de dood van een ander en niet vrezen voor de eigen dood. Het lijden kan dan vaker worden voorkomen.
Seven

Bericht door Seven »

Knap staaltje pantheisme wat je hier loopt te verkondigen. Maar de Bijbel verklaart toch duidelijk dat God in het begin de Hemel en aarde geschapen heeft. Dat betekend automatisch dat God buiten zijn eigen schepping staat. En dat God daar dan ook geen deel van uit maakt. Anders zou het nooit geschapen hoeven te zijn
thom

Bericht door thom »

Messenger schreef: 23 sep 2022, 09:11
thom schreef: 23 sep 2022, 08:45

God ziet graag dat de mens zich ervan bewust wordt en zich herinnert (deel van) God te zijn.

En dat men dan ook beseft, dat men in essentie pure liefde is en daar ook naar zal handelen.

Dat men beseft dat niets onmogelijk is, omdat men als (deel van) God almachtig is. Herinnert de mens zich dat, dan kan de mens onderzoeken hoe die almacht werkt, want collectief weet de mens dat duidelijk niet en vaak ook niet eens individueel.

Als de mens beseft dat een deel van zijn wezen, de ziel, Goddelijk is en ook buiten het eigen lichaam bestaat, alles ziet en alles weet, en geweld en toegebracht leed aan de ander ook zichzelf wordt aangedaan, dan zal men een ander behandelen zoals hij zelf behandeld wil worden. Iemand martelen komt dan niet in de mens op. Iemand laten verhongeren of creperen zouden we niet toestaan. We zouden elkaar eenvoudig zien als een andere vorm van ons eigen wezen.

Als de mens, hoewel niet altijd duidelijk hoe, begrijpt dat in alles perfectie zit en het leven dus volmaakt zou de mens ook tegenslagen en hindernissen zegenen omdat de uiteindelijke uitkomst volmaakt is.

Wanneer de mens realiseert onkwetsbaar te zijn en eindeloos leeft in vele vormen, in vele levens, gaat men anders om met de dood en zal men beseffen dat de dood niet gevreesd hoeft te worden maar eerder omarmd om leed te beëindigen.
Zoals men doorgaans nu gelooft, is de dood het meest vreselijke en moet het leven zoveel mogelijk gerekt worden. En dat is niet nodig. De dood is slechts een transformatie. Niemand zal dan nog lang treuren om de dood van een ander en niet vrezen voor de eigen dood. Het lijden kan dan vaker worden voorkomen.
Zien dat de dood bij deze 'tijdelijke wereld' hoort, en inzien dat deze wereld niet de Zijne is, maakt dat men schouwer wordt van de wereld.

En zijn 'dood' of inderdaad de overgang naar de zielenwachtruimte, waarna er een volgende ronde komt van belichamen van de ziel bij de conceptie meer begripvolle zaken geworden.

Het leed is daarmee niet geleden, want de volgende ronde start men weer in een lichaam van vlees en bloed met alle lessen die erbij horen.

De oorzaak van het lijden gaan inzien, is een stap tot zelfkennis. Wie ben ik.
Seven

Bericht door Seven »

Messenger schreef: 23 sep 2022, 08:27 Een God die gruwelt van zijn eigen schepping is niet alleen niet almachtig maar ook niet volmaakt.
Het is werkelijk een hele hoop onzin wat je loopt te verkondingen. Zoveel onzin dat je er nog niet eens op moet reageren. Want dat heeft toch geen nut. Maar God die gruwelt van zijn eigen schepping. Het moet niet gekker worden.

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Messenger

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 23 sep 2022, 09:25 Knap staaltje pantheisme wat je hier loopt te verkondigen. Maar de Bijbel verklaart toch duidelijk dat God in het begin de Hemel en aarde geschapen heeft. Dat betekend automatisch dat God buiten zijn eigen schepping staat. En dat God daar dan ook geen deel van uit maakt. Anders zou het nooit geschapen hoeven te zijn
Panentheisme.

Je mag best geloven dat God de hemel en Aarde geschapen heeft als een modelspoorbaantje waarop God ziet hoe de mensjes de heilige geboden negeren en iedere zondaar noteert in een sinterklaasboek voor een enkele reis naar de hel. Geloven staat vrij wat dat betreft. Niet geloven of anders geloven ook.
Het doel van het scheppen van hemel en Aarde, het universum, ofwel het Relatieve Rijk, is dat God zich kan ervaren als wat God is en als wat God niet is. Weten dat je alles kunt zijn wat je wilt zijn is 1 ding, het wordt pas interessant als je er volledig in opgaat met een blanco geheugen.

Dat je het leven kunt ervaren als een onbekend avontuur en ontdekkingsreis. Dat je ervaart hoe je iets kunt betekenen voor een ander, die in feite jouzelf is. Want een ander ben jij en jij bent de ander.
Veel leuker om zelf mee te doen dan alleen maar toe te zien en jezelf te ergeren over hoe de mens niet leeft zoals je wil en die Aarde naar de kl*ten helpt.
Natuurlijk kan God, transcendent, ook toezien op zo'n modelspoorbaantje. Het kan allebei, immanent en transcendent zijn.

(Ik bedoel 'modelspoorbaantje' niet denigrerend maar louter illustratief.)
Messenger

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 23 sep 2022, 09:30
Messenger schreef: 23 sep 2022, 08:27 Een God die gruwelt van zijn eigen schepping is niet alleen niet almachtig maar ook niet volmaakt.
Het is werkelijk een hele hoop onzin wat je loopt te verkondingen. Zoveel onzin dat je er nog niet eens op moet reageren. Want dat heeft toch geen nut. Maar God die gruwelt van zijn eigen schepping. Het moet niet gekker worden.

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Je quote mijn bericht maar noemt het alleen maar onzin waar je niet eens op moet reageren. Inhoudelijk weerleggen wat ik schrijf doe je niet en in plaats daarvan de evangelische dooddoener plaatsen die niet op mijn bericht slaat. Wat moet ik daar nu mee?

Als God homoseksuelen een gruwel vindt, dan gruwelt God van de eigen schepping.
Seven

Bericht door Seven »

Die god van jouw wel ja. Die helpt de aarde aardig naar de klote. Want die god van jouw laat alles toe. Adolf Hitlers, Stalins, Who caress. Want niemand kan zondigen volgens jouw redenering. En dan God een tiran noemen. Maar het is toch echt jouw God die al dat soort dingen toelaat. Het zou me niets verbazen dat die valse god van jouw er ook nog van genoot op zijn troon van al die massamoorden die gepleegd zijn. Ja geen wonder met zo'n god als die jij aanbid. Daar wordt de wereld inderdaad niet beter van nee.
Plaats reactie