Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door callista »

Messenger schreef: 26 sep 2022, 14:20
callista schreef: 26 sep 2022, 14:17 Zou best kunnen......Hemelse lust [en God zag dat het goed was]
.uiteindelijk heeft Augustinus zich ook aan alles verlustigd......mannen, vrouwen, jong en oud...het deed er niet toe.
Zo te lezen in zijn boek The Confessions..

En de mensheid moest dat later bezuren toen hij er genoeg van had en zichzelf verafschuwde als het ware.......toen gingen seksualiteit en het christendom niet zo goed samen...
Net als bij ex-rokers? :lol:
Ja....inderdaad.. :mrgreen:
Je kunt daarna dan ook nog Heilig verklaard worden.....tel uit te winst [of verlies]
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 26 sep 2022, 12:51
Mullog schreef: 26 sep 2022, 12:39 Of ze gelijkwaardig zijn is een andere discussie. In eerste instantie is mijn punt dat je praktisch altijd op het gezag anderen leunt.
Dat is denk ik niet zo:

Men steunt op iets wat men Gezag geeft, dat kan echter aanvechtbaar zijn.
...
Ik formuleerde het verkeerd. Je leunt altijd op gezag van anderen. Of dat gezag ook werkelijk gezag is, is dan nog maar de vraag.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 26 sep 2022, 13:25
Mullog schreef: 26 sep 2022, 12:53
Je hebt gelijk als je zegt dat de wetenschappelijke puzzel anders in elkaar kan worden gelegd. Je kunt feiten nu eenmaal anders combineren om tot andere conclusies te komen (let op, ik vermijd zorgvuldig het woord aannames). Je laatste zin en conclusie is niet correct. De gangbare voorstelling die de wetenschap geeft is namelijk vooral feitelijk bepaald. Het is vooral zo dat aan de randen van de wetenschappelijke kennis de subjectiviteit en het combineren van feiten nog driftig plaats vindt in de zoektocht naar kennis. Er is een groot stabiel lichaam van kennis dat als bewezen kan worden beschouwd.
Wat jij feiten noemt, zijn altijd een amalgaam van iets objectiefs + interpretatie. Als je met zijn allen dezelfde interpretatie hanteert, dan kan het lijken alsof een feit echt iets objectiefs is en dat iemand die het anders interpreteert een feitenontkenner is. Wat jij een groot stabiel lichaam noemt, is niets anders dan een coherente interpretatie van een groot aantal objectieve dingen. Ze zijn "bewezen" zolang er in de gemeenschap die daar zeggenschap over heeft, overeenstemming is over de criteria waaronder het bewijs geldig is. Een coherente interpretatie is natuurlijk na te streven, maar die sluit alternatieve coherente interpretaties niet uit.
Wat ik betoog is dat het grote stabiele lichaam, dat nog steeds in volume toeneemt, een dusdanige bewijsvoering met zich mee torst dat het steeds moeilijker wordt het te veranderen. Vooral ook omdat veel van die bewijzen vanuit verschillende disciplines komen en elkaar daardoor versterken.

Maar iets is alleen zeker zolang het tegendeel niet bewezen is. Ook dat is waar.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door peda »

Valse autoriteit is ook een mooi voorbeeld van verkeerde gezagsuitoefening. Iemand is bijvoorbeeld een mondiaal buitengewoon bekende chirurg, de bekende Professor dr. dr. in de medische sector, maar weet geen fluit van archeologie. Dan doet de wereldbekende man bijvoorbeeld archeologische uitspraken en een aantal supporters geven aan die uitspraken onmiddellijk groot gezag. Wanneer de groenteboer op de hoek hetzelfde zou hebben gedaan, was het niemand opgevallen. Valse autoriteit.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 26 sep 2022, 17:23
Tiberius Claudius schreef: 26 sep 2022, 12:51

Dat is denk ik niet zo:

Men steunt op iets wat men Gezag geeft, dat kan echter aanvechtbaar zijn.
...
Ik formuleerde het verkeerd. Je leunt altijd op gezag van anderen. Of dat gezag ook werkelijk gezag is, is dan nog maar de vraag.
Daar zijn we het over eens.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 26 sep 2022, 17:37 Valse autoriteit is ook een mooi voorbeeld van verkeerde gezagsuitoefening. Iemand is bijvoorbeeld een mondiaal buitengewoon bekende chirurg, de bekende Professor dr. dr. in de medische sector, maar weet geen fluit van archeologie. Dan doet de wereldbekende man bijvoorbeeld archeologische uitspraken en een aantal supporters geven aan die uitspraken onmiddellijk groot gezag. Wanneer de groenteboer op de hoek hetzelfde zou hebben gedaan, was het niemand opgevallen. Valse autoriteit.
Dat klopt.

Soms echter valt het nauwelijks op.
Bijvoorbeeld als theologen uitspraken doen over Bijbelse archeologie.
Ook de vinden de meeste filosofen dat ze overal het meeste verstand van hebben.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

Mullog schreef: 26 sep 2022, 17:29 Wat ik betoog is dat het grote stabiele lichaam, dat nog steeds in volume toeneemt, een dusdanige bewijsvoering met zich mee torst dat het steeds moeilijker wordt het te veranderen. Vooral ook omdat veel van die bewijzen vanuit verschillende disciplines komen en elkaar daardoor versterken.

Maar iets is alleen zeker zolang het tegendeel niet bewezen is. Ook dat is waar.
Ik zie dat grote stabiele lichaam als de gerealiseerde mogelijkheden van een onderzoeksprogramma in de zin van Lakatos. In wezen is dat onderzoeksprogramma, bijvoorbeeld "Evolutie = common design + modificatie" de coherente interpretatie door het geheel heen. Als die eenvoudige hypothese sneuvelt, sneuvelt deze interpretatie door dat grote lichaam heen. Het groeien van het lichaam is vanuit deze blik niets anders dan " nog meer van hetzelfde". Interessant wordt het als het onderzoeksprogramma tegen zijn grenzen loopt. En dat is wat het artukel in the Guardian volgens mij probeert te vertellen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door vegan-revolution »

 
Interessante discussies, maar helaas wel afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. Ik ben er zelf ook mede schuldig aan.
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

vegan-revolution schreef: 26 sep 2022, 19:38  
Interessante discussies, maar helaas wel afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. Ik ben er zelf ook mede schuldig aan.
 
Volgens mij moet je daar niet te zwaar aan tillen. Je vroeg in het andere topic:
vegan-revolution schreef: 25 sep 2022, 20:01
Eliyahu schreef: 25 sep 2022, 12:09De evo’s hebben heel veel tijd nodig om een kikker in een prins te laten veranderen, dus zij claimen een leeftijd van de aarde en het leven van honderden miljoenen en miljarden jaren.
Denk jij dat de aarde niet ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Dan zie ik je graag hier terug.
Het "dus" dat Eliyahu gebruikt, is wel interessant; om dat "dus" te onderbouwen zou hij inzichtelijk moeten maken hoe de aannames die bij radiometrische dateringen gebruikt worden tot stand zijn gekomen en hoe de keuze van de aannames van invloed is op de gemeten leeftijden.
Dat heeft hij trouwens ook gedaan, zie ik nu.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Eliyahu »

Dat_beloof_ik schreef: 18 sep 2022, 13:01
vegan-revolution schreef: 18 sep 2022, 12:40  

 
Is er een lijst (opsomming) met wat er in de bijbel bewezen historisch juist is?
 
1. Abraham hield kamelen.
O nee, dat is ook al onmogelijk. https://www.parool.nl/nieuws/onderzoek- ... s~bf8bff3c
Bs"d

Dat kamelenverhaal is al lang geleden onderuitgehaald: https://apologeticspress.org/abrahams-camels-4800/

Het enige wat er nu onderuitgehaald is dat zijn die verhalen van zogenaamde "historici".
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Eliyahu »

Dat_beloof_ik schreef: 18 sep 2022, 14:38
Tiberius Claudius schreef: 18 sep 2022, 13:06
Een goed voorbeeld is de belegering en verwoesting van Jeruzalem.
Dat wordt ook beschreven in de anale van de Babyloniërs en die komen redelijk overeen met de versie van het OT.
Ook de roof van het tempelzilver staat daarin en die komt ook overeen met de versie van het OT.

Koning Achab nam deel aan een mini-volkerenslag (en behoorde tot de overwinnende partij).
Ook hier van zijn niet Bijbelse bronnen bekend, die zijn opgetekend in die tijd zelf.

Zo is er wel meer, maar ik denk niet dat er een formele lijst van bestaat.
Dat is nu juist iets waar ik vragen stel bij de versie in het OT en allerminst het idee het idee heb dat ik daar niet omheen kan.
Er is geen bewijs van het werkelijke bestaan van de tempel die door de Babyloniërs zou zijn verwoest.
Nu is het niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over wat we daar werkelijk over weten.
Ik hoop alleen wel dat je inziet dat het hier niet gaat om een historische beschrijving waar atheïsten niet omheen kunnen.
Bs'd

HIer wordt even uitgelegd waarom de bijbel wel historisch betrouwbaar is:

Torah student tegen zijn Rabbijn: Het is moeilijk om te geloven in tradities die zo lang geleden begonnen zijn. Voor Joden die 2000 jaar geleden leefden was het veel gemakkelijker om te geloven.

Rabbijn: Laat ons dan 2000 jaar teruggaan in de tijd.

Student: Hoe?

Rabbijn: Vind je het moeilijk om te geloven dat er 2000 jaar geleden een schrijver leefde genaamd Josephus Flavius die de tweede tempel zag, en dat er in de generatie voor hem een schrijver was genaamd Philo van Alexandrië?

Student: Er kan geen enkele twijfel bestaan over die twee, want hun boeken zijn geschreven in het Grieks, en die zijn uitsluitend door niet-Joodse handen overgedragen gedurende 2000 jaar, zoals de oude niet-Joodse geschiedsschrijvers verklaren.

Rabbijn: Dan zijn er nu 2000 jaar van geloof van je schouders afgevallen.

Student: Hoe dat zo?

Rabbijn: Aangezien er niet de minste twijfel is dat Philo en Josephus hun boeken 2000 jaar geleden geschreven hebben, en aangezien het een onbetwist feit is dat zij alle feiten van de Torah-geschiedenis beschreven hebben, en zij alle boeken van de Tenach vermeld hebben, daarom staat dat gelijk aan dat jij 2000 jaar terug in de geschiedenis gegaan bent. Een last van 2000 jaar geloven is nu van je schouders afgevallen.

Student: U bedoelt dat ik nu samen met Philo en Josephus sta en dat ik het verleden zie vanuit hun standpunt. Dit neemt zeker een zware last van mijn shouders. Maar de vraag staat nog steeds: Hoe wisten Philo en Josephus dat de gebeurtenissen waar zij over schreven, die plaatsvonden lang voor hun tijd, dat die waar waren?

Rabbijn: Toen zij schreven over de ballingschap van hun volk naar Babel, ongeveer 500 jaar voor hun tijd, en over de terugkeer van een deel van het volk naar Israel waar zij de tweede tempel bouwden, hadden zij toen enige twijfel of die dingen wel echt gebeurd waren?

Student: Gezien het feit dat zij hoge publieke ambten bekleedden, en dat zij schreven over gebeurtenissen die het hele volk had meegemaakt, zo recent als vijf eeuwen geleden, gebeurtenissen die algemeen bekend waren, is het zeker dat zij dit niet verzonnen hadden, omdat in dat geval het hele volk hun had kunnen tegenspreken. De Joden in het land Israel spraken allemaal Aramees, wat ze geleerd hadden gedurende de babylonische ballingschap, en zij zeiden unaniem dat ze teruggekeerd waren vanuit Babel.

Rabbijn: Josephus beschrijft zeer grote Joodse gemeenschappen in Babel in zijn tijd, en hij stelt als een vaststaand feit dat ze naar Babel gekomen zijn ten tijde van de verwoesting van de eerste tempel. Kon hij zulk soort uitspraken doen als de grote Joodse gemeenschappen in Babel hem zouden tegenspreken?

Student: Ik kan de onbetwistbare zekerheid zien van het feit dat de babyloniërs Judea veroverd hebben en dat ze de Joden in ballingschap naar Babel geleid hebben. Maar hoe bewijst dat de waarheid van de Torah?

Rabbijn: Welk van de twee Joodse gemeenschappen was ouder, die in Babel of die in Israel?

Student: Aangezien het zeker is dat het volk in ballingschap geleid is naar Babel, en dat vandaar een gedeelte is teruggekeerd naar Israel, dan volgt daar uit dat de Joodse gemeenschap in Babel ouder was dan de dochterkolonie die van Babel naar Israel terugkeerde.

Rabbijn: Hadden de babylonische Joden de geschriften? De geschriften zeggen ons dat Ezra in Babel een grote onderwijzer in de Torah werd, (Ezra 7:10) “het boek van de wet van God” (idem 7:12+21) en dat hij naar het land Israel kwam om de Torah te onderwijzen. “Het boek van de Torah” wordt vaak vermeld, niet alleen in de tijd van Ezra toen hij in Babel was, maar door de hele schrift heen. (Jozua 8:31+34, 23:6, 24;26, II Kon 14:6) Het wordt ook vermeld als zijnde in de handen van hen die terugkeerden vanuit Babel om zich weer in Israel te vestigen. (Ezra 6:18, Neh 8:1+3+18, 9:3, 13:1)

Student: Maar hoe weet ik dat dat waar is?

Rabbijn: Vergeet niet dat je nu in de tijd van Philo en Josephus staat.

Student: Dat is waar, maar hoe konden zij weten dat het waar was?

Rabbijn: Hoe weet je dat Columbus Amerika ontdekt heeft?

Student: Dat is 1) recente geschiedenis, 2) het is goed gedocumenteerd, en 3) het is door iedereen geaccepteerd.

Rabbijn: De terugkeer vanuit Babel was nog recentere geschiedenis voor Philo en Josephus. Het is ook gedocumenteerd door wat er geschreven staat in de geschriften die ik geciteerd heb. En afgezien daarvan documenteren de geschriften zichzelf en geven de tijdstippen waarop ze geschreven zijn. De geschriften zijn ook gedocumenteerd door de boeken van Ben Sira die leefde in het begin van het tweede tempel tijdperk. Hij beschreef alle boeken in de Tenach en dateerde ze. De Septuaginta documenteert ook de geschriften, en ze worden ook gedocumenteerd door de twee boeken van de Maccabeeërs. In al deze bronnen als ook in de boeken van Josephus en Philo is het duidelijk dat deze feiten betreffende de geschriften door iedereen geaccepteerd werden en dat er niet de minste twijfel is dat de geschriften vanuit Babel kwamen. Dit komt dan nog bovenop het duidelijkste feit van allen: Dat de unanieme traditie van het Joodse volk, zoals dat te vinden is in de talmoed, getuigt van de authenticiteit van de geschriften. Maar Philo, Josephus, de boeken van de Maccabeeërs, de Septuaginta, en Ben Sira, die spreken tot ons via de niet-Joden die deze boeken voor meer dan 2000 jaar bewaard hebben. En daarbovenop is het feit dat de Samaritanen de vijf boeken van Mozes en het boek Jozua bezitten een belangrijke getuigenis.

Student: Waarom? Is het niet mogelijk dat de Samaritanen deze boeken van de Joden gekregen hebben gedurende het tweede tempeltijdperk?

Rabbijn: Zij waren de bittere vijanden van de Joden vanaf het hele begin van de tweede tempel toen de Joden hun aanbod om te helpen met de herbouw van de tempel afwezen. Josephus beschrijft hun niet aflatende vijandschap van dat punt af. De talmoedische bronnen zeggen dit ook duidelijk, maar zelfs Josephus en en andere niet-Torah bronnen getuigen van de bittere vijandschap van de Samaritanen vanaf de eerste dagen van het tweede tempeltijdperk.

Student: Dan is het alleen mogelijk dat de Samaritanen de schriften gekregen hebben van de Joden voor het begin van de tweede tempel.

Rabbijn: Ja. We staan nu niet langer zij aan zij met Josephus en Philo, maar we zijn nu meer dan 400 jaar voor hen, en we staan nu samen met de Samaritanen die reeds in het bezit zijn van de vijf boeken van Mozes en een verhaspeld boek van Jozua.

Student: Waarom hebben de Samaritanen de latere boeken van de bijbel niet gekregen?

Rabbijn: Dat is een bijzonder belangrijk feit wat laat zien wanneer de Samaritanen hun geschriften gekregen hebben. De Samaritanen werden naar Israel gebracht vanuit Cutha door de veroveraar Salmanesser, om het land van de tien stammen te bevolken nadat hij de tien stammen in ballingschap gevoerd had. De tien stammen scheidden zich af van het tweestammenrijk Judah onmiddelijk na de dood van koning Salomo toen de boeken geschreven door de profeet Samuel (Richteren Samuel en Ruth) nog nieuw waren, en de enige boeken die sinds lang geleden geaccepteerd waren in Israel alleen de vijf boeken van Mozes waren en het boek Jozua. Na de afscheiding van de tien stammen wilden ze geen nieuwe boeken meer van Judah accepteren. Ze scheidden zich af van het huis van David, en daarom is het begrijpelijk dat ze geen belangstelling hadden voor de Psalmen van David, de Spreuken van Salomo en zijn andere boeken, en de boeken van de huisprofeten van David; Samuel, Gad, en Natan. (de boeken Richteren en Samuel) De latere boeken van de Tenach zijn geschreven in Judah en zijn zeker niet geaccepteerd door de tien stammen. Nadat de tien stammen in ballingschap gingen bleven er enkelen van hen achter in het land. (II Kon 23:20, II Kron 34:9) en zij leerden de nieuwe kolonisten de religie van Israel (II Kon 17) en gaven hen de vijf boeken van Mozes en het boek Jozua.

Student: Daarom staan we nu zij aan zij met de tien stammen, van wie de Samaritanen de vijf boeken van Mozes gekregen hebben en het boek Jozua. Het lijdt geen enkele twijfel dat de Samaritanen deze boeken niet zelf verzonnen hebben.

Rabbijn: Dat zou lachwekkend zijn, want de Joden zouden nooit de Torah accepteren van de Samaritanen, zij waren verachte vreemdelingen en bittere vijanden. Van het feit dat de Samaritanen zich vestigden in het land van de tien stammen en hun de Torah geleerd werd door priesters van de tien stammen (idem) en van het feit dat de Samaritanen geen van de latere boeken na Jozua hebben, is het duidelijk dat zij hun boeken kregen van de tien stammen. Dus het is duidelijk dat de tien stammen in het bezit waren van de vijf boeken van Mozes en het boek Jozua. Dit komt bovenop het interne open getuigenis van de Tenach dat de tien stammen in het bezit waren van de Torah en dat ze er naar leefden. Zij hielden de sabbat en de nieuwe maan. (II Kon 4:23, Amos 8:5) zij eisten twee getuigen om iemand te beschuldigen, en zij legden de doodstraf door steniging op voor godslastering, en zij executeerden de zondaar buiten de stad. (I Kon 21:13) Dit alles in overeenstemming met de Torah. Zij sloten melaatsen buiten de stad, (II Kon 7:3) in overeenstemming met de Torah wetten, in tegenstelling tot de buurvolkeren die dat niet deden. (II Kon 5:1-5) De Torah wordt vermeld in de profeten uit de tien stammen als iets wat algemeen bekend is. (Hosea 4:6, 8:1, 8:12, Amos 4:2)

Student: Zou iemand kunnen claimen dat de tien stammen de Torah samengesteld hebben?

Rabbijn: Dat zou ook belachelijk zijn. De godvrezende uit het land Judah zouden geen Torah accepteren van de afgeweken tien stammen die gouden kalven hadden en aanbidding deden op verboden altaren en die priesters hadden die niet van Aharon afstamden. Daarbij hadden de tien stammen een geschiedenis van constant afwijken vanaf het begin, en niets zoals de Torah kon door hen geproduceerd zijn vanaf de tijd dat ze zich afscheidden van Judah.

Student: Zou iemand kunnen claimen dat de Torah verzonnen is door een jood na de afsplitsing van de tien stammen?

Rabbijn: Dat is onmogelijk. Nadat de tien stammen zich afgebroken hadden van Judea, zouden de tien stammen geen Torah meer accepteren van de Judeeërs. Toen Jerobeam, de koning van de tien stammen, hen wegleidde in hun afscheiding van Judah, toen nam hij de vijf boeken van Mozes en het boek van Jozua met zich mee, omdat die boeken al heel lang in het bezit waren van het hele volk.

Student: Nu zijn we zover terug in de tijd dat we staan met Jerobeam voordat hij de tien stammen afscheidde, en we zien de Torah en het boek Jozua in zijn handen. Kan iemand claimen dat in die tijd de Torah van heel recente oorsprong was?

Rabbijn: Daar is geen sprake van. Als de Torah toen recent geweest was, dan hadden de tien stammen ze niet meegenomen, net zoals ze Samuels boeken niet meenamen. Dat ze de Torah meenamen toen ze zich afscheidden was alleen maar omdat ze het al zolang hadden en omdat het nu onmogelijk was om het te verlaten, ondanks dat ze dat stad van David verlieten, en het huis van David, en de tempel. Jerobeams groep zou zeker boeken geschreven in de tijd van David en Salomo afgewezen hebben. Merk op dat Salomo de tempel bouwde 480 jaar na de exodus uit Egypte en het geven van de Torah op de berg Sinaï, en David zijn koningschap begon 40 jaar daar voor. Zou iemand in de dagen van David of Samuel de boeken van de Torah er ongemerkt ingegeschoven kunnen hebben?

Student: In die tijd zou het onmogelijk geweest zijn om claims te maken over iets wat vier eeuwen daarvoor gebeurd zou zijn als dat niet algemeen bekend zou zijn onder het hele volk.

Rabbijn: De Spreuken van Salomo en de Psalmen van David spreken regelmatig over de Torah, en vermelden het als een oud en door de hele natie geaccepteerd feit. Merk ook op dat de Torah (Deut 2:9+19) het verbiedt om oorlog te voeren tegen Moab en Ammon. Toen Saul en David vochten tegen deze twee landen, zou daarna nog zo'n verbod ingevoerd worden? Toen Ammon Israel binnenviel in de dagen van Jiftach, en nog vroeger toen Moab Israel onderdrukte in de dagen van Ehud, konden er toen verboden uitgevaardigd worden om oorlog te voeren met die landen?

Student: Dan zijn we nu al terug in de dagen van Ehud en Eglon, de koning van Moab.

Rabbijn: Maar Ehud was de richter van Israel na Othniel ben Kenaz (Richteren 3) en die was een tijdgenoot van Jozua ben Nun.

Student: En dat plaats de oorsprong van de vijf boeken van Mozes en het boek van Jozua in de tijdsperiode waar ze thuishoren. Ik zie dat u gereisd bent via achteraf weggetjes; de boeken van Philo en Josephus, geschreven in het Grieks en bewonderd door de niet-Joden, en via de Samaritanen die de bittere vijanden van de Joden waren. En via de tien stammen die van de Joden afbraken met hun koning Jerobeam, en zelfs Eglon, de koning van Moab. Al deze hebt u opgeroepen om te getuigen. U hebt de Joodse traditie bijna helemaal vermeden.

Rabbijn: De meest betrouwbare bron is de getuigenis van de eerlijke en ononderbroken traditie van Israel. 1) De geschriften getuigen door hun eigen woorden. 2) Ze getuigen ook voor elkaar, want elk boek wordt duidelijk vermeld als de opvolger van zijn voorgangers, en zij bevestigen de gebeurtenissen en uitspraken die beschreven staan in de andere boeken. Op heel veel plaatsen kunnen de feiten en zelfs de berekeningen in de boeken van de schrift tegen elkaar gecontroleerd worden. 3) En het belangrijkste, er is de getuigenis die gegeven wordt door onze mondelinge traditie wat gedragen wordt door het hele volk, en beschreven door de zeer uitgebreide talmoedische literatuur en aanverwante boeken.
De externe getuigenissen die ik aangedragen heb zijn allemaal waar en onmogelijk te weerleggen.
Maar geen getuigenis kan zich in kracht meten met die van onze traditie. Maar laat ons niet afzien van het gebruiken van de niet-Joodse overleveringen, want het kan nuttig zijn voor de dwalenden en onwetenden die de niet-Joodse getuigenissen hoogachten.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Eliyahu schreef: 28 sep 2022, 14:11
Dat_beloof_ik schreef: 18 sep 2022, 13:01

1. Abraham hield kamelen.
O nee, dat is ook al onmogelijk. https://www.parool.nl/nieuws/onderzoek- ... s~bf8bff3c
Bs"d

Dat kamelenverhaal is al lang geleden onderuitgehaald: https://apologeticspress.org/abrahams-camels-4800/

Het enige wat er nu onderuitgehaald is dat zijn die verhalen van zogenaamde "historici".
H"P Drwn,

Onderuit gehaald? Omdat die schrijver stelt:
It should be quickly pointed out, however, that the archaeologists do not state explicitly their discovery contradicts the Bible.
NL: Er moet echter snel op worden gewezen dat de archeologen niet expliciet stellen dat hun ontdekking in tegenspraak is met de Bijbel.
Dat is niet onderuithalen, dat is ertegen zijn omdat het niet overeenkomt met de bijbel.
Ja, dat klopt, dat was nu het probleem: in de bijbel staan ze wel, maar ze waren er niet.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Eliyahu schreef: 28 sep 2022, 14:25
Dat_beloof_ik schreef: 18 sep 2022, 14:38

Dat is nu juist iets waar ik vragen stel bij de versie in het OT en allerminst het idee het idee heb dat ik daar niet omheen kan.
Er is geen bewijs van het werkelijke bestaan van de tempel die door de Babyloniërs zou zijn verwoest.
Nu is het niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over wat we daar werkelijk over weten.
Ik hoop alleen wel dat je inziet dat het hier niet gaat om een historische beschrijving waar atheïsten niet omheen kunnen.
Bs'd

HIer wordt even uitgelegd waarom de bijbel wel historisch betrouwbaar is:
Nee, je vertelt een enorm lang verhaaltje waar niets uit blijkt.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Eliyahu »

Dat_beloof_ik schreef: 28 sep 2022, 19:08
Eliyahu schreef: 28 sep 2022, 14:25

Bs'd

HIer wordt even uitgelegd waarom de bijbel wel historisch betrouwbaar is:
Nee, je vertelt een enorm lang verhaaltje waar niets uit blijkt.
Bs"d

Niemand is zo blind als hij die niet wil zien.

[modbreak Bonjour] Dat is gewoon een ad hominem. Niet doen. Inhoud!
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 26 sep 2022, 18:51
Mullog schreef: 26 sep 2022, 17:29 Wat ik betoog is dat het grote stabiele lichaam, dat nog steeds in volume toeneemt, een dusdanige bewijsvoering met zich mee torst dat het steeds moeilijker wordt het te veranderen. Vooral ook omdat veel van die bewijzen vanuit verschillende disciplines komen en elkaar daardoor versterken.

Maar iets is alleen zeker zolang het tegendeel niet bewezen is. Ook dat is waar.
Ik zie dat grote stabiele lichaam als de gerealiseerde mogelijkheden van een onderzoeksprogramma in de zin van Lakatos. In wezen is dat onderzoeksprogramma, bijvoorbeeld "Evolutie = common design + modificatie" de coherente interpretatie door het geheel heen. Als die eenvoudige hypothese sneuvelt, sneuvelt deze interpretatie door dat grote lichaam heen. Het groeien van het lichaam is vanuit deze blik niets anders dan " nog meer van hetzelfde". Interessant wordt het als het onderzoeksprogramma tegen zijn grenzen loopt. En dat is wat het artukel in the Guardian volgens mij probeert te vertellen.
Zoals ik Lakatos begrijp zijn onderzoeksprogramma's niet omkeerbaar vanwege de kern (het grote lichaam) dat ze hebben. De kern kan niet veranderen bij een overgang van het ene programma naar het andere. In die zin is je voorbeeld dan ook niet correct. Je kunt niet stellen "Evolutie = common design + modificatie" om de simpele reden dat dat je daarmee de kern van het onderzoeksprogramma evolutie verandert. Je voorbeeld zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn "Intelligent Design = common design + modificatie". Daarmee introduceer je wel het probleem dat je kern, "common design", een (aanzienlijke) bewijsvoering moet hebben. Aangezien die er niet is kun je naar mijn mening niet over een onderzoeksprogramma in de zin van Lakatos spreken.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

Mullog schreef: 01 okt 2022, 09:21 Zoals ik Lakatos begrijp zijn onderzoeksprogramma's niet omkeerbaar vanwege de kern (het grote lichaam) dat ze hebben. De kern kan niet veranderen bij een overgang van het ene programma naar het andere. In die zin is je voorbeeld dan ook niet correct. Je kunt niet stellen "Evolutie = common design + modificatie" om de simpele reden dat dat je daarmee de kern van het onderzoeksprogramma evolutie verandert. Je voorbeeld zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn "Intelligent Design = common design + modificatie". Daarmee introduceer je wel het probleem dat je kern, "common design", een (aanzienlijke) bewijsvoering moet hebben. Aangezien die er niet is kun je naar mijn mening niet over een onderzoeksprogramma in de zin van Lakatos spreken.
Ik had descent willen opschrijven, maar verschreef me met design en daar kom ik door jouw reactie nu achter. Sorry voor de verwarring.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 01 okt 2022, 09:31
Mullog schreef: 01 okt 2022, 09:21 Zoals ik Lakatos begrijp zijn onderzoeksprogramma's niet omkeerbaar vanwege de kern (het grote lichaam) dat ze hebben. De kern kan niet veranderen bij een overgang van het ene programma naar het andere. In die zin is je voorbeeld dan ook niet correct. Je kunt niet stellen "Evolutie = common design + modificatie" om de simpele reden dat dat je daarmee de kern van het onderzoeksprogramma evolutie verandert. Je voorbeeld zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn "Intelligent Design = common design + modificatie". Daarmee introduceer je wel het probleem dat je kern, "common design", een (aanzienlijke) bewijsvoering moet hebben. Aangezien die er niet is kun je naar mijn mening niet over een onderzoeksprogramma in de zin van Lakatos spreken.
Ik had descent willen opschrijven, maar verschreef me met design en daar kom ik door jouw reactie nu achter. Sorry voor de verwarring.
Geen probleem, het heeft ertoe geleid dat ik me wat meer in Lakatos verdiept hebt, waar ik eigenlijk alleen de naam van kende :)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 20 sep 2022, 17:53
Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:33 Het zijn niet MIJN voorspellingen, maar Bijbelse profetieën.
Dit zijn slecht een klein aantal, er schijnen 332 profetieën over Jezus te zijn..
Het is onmogelijk dat Jezus als de profetieën naar zijn hand heeft kunnen zetten.
profetie #1 Gen 3:15.

Mt 27:
7 Nadat ze met elkaar hadden overlegd, gebruikten ze het geld om het veld van de pottenbakker te kopen als begraafplaats voor vreemdelingen. 8 Daarom wordt dat veld tot op de dag van vandaag Bloedveld genoemd.
9 Zo ging in vervulling wat via de profeet Jeremia was gezegd: ‘En ze namen de 30 zilverstukken, de prijs die voor hem was bepaald, de prijs die enkele zonen van Israël voor hem hadden vastgesteld,

Het genoemde bedrag was de prijs van een slaaf.
Het zou 30 sikkels kunnen zijn, zilver gewicht van een sikkel is 11,4 gram.

Exodus 21:32 Als de stier een slaaf of slavin stoot, moet de eigenaar van de stier de prijs van 30 sikkels aan zijn of haar meester betalen, en de stier moet gestenigd worden. NWV.
Het is jouw uitleg en/of van jouw sekte van die teksten.
Het kostte me nauwelijks moeite die onderuit te halen.
Nu kom je weer met nieuwe teksten.
Die ga ik echter niet bekijken omdat je toch nauwelijks of niet op commentaar van anderen reageert.

Er waren destijds verschillende soorten zilverlingen in omloop, het is niet goed bekend welke werd bedoeld in de tekst.
De sikkel heeft over het hele gebied en de loop van de eeuwen sterk van waarde gewisseld.

Ook de waarde van slaven varieerde sterk in die tijd, at kwam dat er na een grote Romeinse overwinning er (te) veel slaven op de markt kwamen, wat de prijs stek om laag liet gaan. Ook was de ene slaat de andere niet een hoog geletterde slaaf was veel meer waarde dan de gemiddelde.


Blijft nog steeds staan dat de twee teksten niet kloppen, de ene gaat over munstukken de andere over zilverbrokjes of korrls.
Zoals gebruikelijk is uitleg een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil.

Wanneer je de bijbel grondig bestudeerd, wordt dáár de uitleg gegeven.
Helaas zijn er altijd critici die het beter denken te weten.

Mt 27:
1 Toen het ochtend werd, kwamen alle overpriesters en de oudsten van het volk bij elkaar om te overleggen hoe ze Jezus konden ombrengen.
2 Ze boeiden hem, leidden hem weg en leverden hem over aan Pilatus, de gouverneur.
3 Judas, de verrader, zag dat Jezus veroordeeld was en kreeg spijt. Daarom bracht hij de 30 zilverstukken terug naar de overpriesters en de oudsten 4 en zei: ‘Ik heb gezondigd. Ik heb een onschuldige verraden.’ Ze zeiden: ‘Wat maakt ons dat uit? Dat is jouw probleem!’
5 Toen gooide hij de zilverstukken de tempel in en ging weg. Daarna hing hij zich op.
6 De overpriesters pakten de zilverstukken en zeiden: ‘Het is niet toegestaan om ze naar de heilige schatkamer te brengen, want het is bloedgeld.’ 7 Nadat ze met elkaar hadden overlegd, gebruikten ze het geld om het veld van de pottenbakker te kopen als begraafplaats voor vreemdelingen. 8 Daarom wordt dat veld tot op de dag van vandaag Bloedveld genoemd.
9 Zo ging in vervulling wat via de profeet Jeremia was gezegd: ‘En ze namen de 30 zilverstukken, de prijs die voor hem was bepaald, de prijs die enkele zonen van Israël voor hem hadden vastgesteld,
10 en ze gaven die voor het veld van de pottenbakker, zoals Jehovah mij had opgedragen.’

De zilverlingen of zilverstukken zijn vermoedelijk sikkelen.
Een sikkel heeft een gewicht van 11,4 gram.
Zie appendix B14-b in de NWV studiebijbel.

Ik heb twee soorten sikkelen gevonden, gouden en zilveren.
Er wordt in de Bijbel geen verdere informatie gegeven.

in de encyclopedie "inzicht in de schrift" wordt daar verder op ingegaan.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200003987
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:58
Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:51 De aarde is gemaakt voor de mens, ter bewoning, de hemel is gemaakt voor God en de engelen.

De hemelgang is afkomstig uit de Griekse filosofie: zie de veerman.
De hemel is er voor alle Godsdelen, dus ook voor alle mensen.
Overigens is het verblijf er niet eeuwig, aangezien de ziel verlangt naar een nieuw avontuur in onwetendheid. De hemel is behalve een hemelse ervaring en hereniging ook een werkplaats waar je werkt aan een nieuwe levensvorm, nieuwe agenda/bucketlist.
Jezus is de enige die naar de hemel is opgestegen.

Joh 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV.

Mogelijk is opgevaren een verwijzing naar de Griekse veerman.

Je veronderstellingen zijn niet uit de Bijbel afkomstig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 okt 2022, 12:06
Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:58
De hemel is er voor alle Godsdelen, dus ook voor alle mensen.
Overigens is het verblijf er niet eeuwig, aangezien de ziel verlangt naar een nieuw avontuur in onwetendheid. De hemel is behalve een hemelse ervaring en hereniging ook een werkplaats waar je werkt aan een nieuwe levensvorm, nieuwe agenda/bucketlist.
Jezus is de enige die naar de hemel is opgestegen.

Joh 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV.

Mogelijk is opgevaren een verwijzing naar de Griekse veerman.

Je veronderstellingen zijn niet uit de Bijbel afkomstig.
Dat klopt dat haal ik niet uit de bijbel want de bijbel is hierin niet correct. We gaan allemaal na elk leven naar de hemel en worden na hemelse ervaringen opnieuw geboren met een andere agenda/bucketlist en ander lichaam. Dit is een proces dat zich blijft herhalen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door thom »

Alpha schreef: 04 okt 2022, 12:06
Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:58
De hemel is er voor alle Godsdelen, dus ook voor alle mensen.
Overigens is het verblijf er niet eeuwig, aangezien de ziel verlangt naar een nieuw avontuur in onwetendheid. De hemel is behalve een hemelse ervaring en hereniging ook een werkplaats waar je werkt aan een nieuwe levensvorm, nieuwe agenda/bucketlist.
Jezus is de enige die naar de hemel is opgestegen.

Joh 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV.

Mogelijk is opgevaren een verwijzing naar de Griekse veerman.

Je veronderstellingen zijn niet uit de Bijbel afkomstig.
Dat is geen enkelvoud, en ook geen meervoud, maar uit Eénvoud, of Eenheid.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;

15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.



1 Joh. 5sv
11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.


Het is een innerlijk proces Alpha, wat in de mens zelf moet plaatsvinden, alles door de Ene; dat wat uit God (weder)geboren is.

Joh. 17 sv
16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.


23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Hij komt tot het Zijne en de Zijnen.

Dat is de Eenheid dat God is.
Laatst gewijzigd door thom op 04 okt 2022, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 20 sep 2022, 18:01
Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:49 :) Meestal heb ik de maandag daar voor gereserveerd, maar de laatste tijd heb ik het vrij druk en moet ik mij daar even voor vrij maken.

Mt 25:
1 Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met tien maagden die met hun lampen op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2 Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig.
3 Want de dwaze maagden namen wel hun lampen mee maar geen olie,
4 terwijl de verstandige maagden behalve hun lampen ook een kruik met olie meenamen.
5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal moe en vielen ze in slaap.
6 Maar midden in de nacht werd er geroepen: “Daar is de bruidegom! Ga hem tegemoet.”
7 Toen stonden alle maagden op en maakten hun lampen klaar.
8 De dwaze maagden zeiden tegen de verstandige: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.”
9 De verstandige maagden antwoordden: “Misschien is er niet genoeg voor ons en jullie samen. Jullie kunnen beter naar een verkoper gaan om zelf olie te kopen.”
10 Terwijl ze onderweg waren om olie te kopen, kwam de bruidegom. De maagden die klaarstonden, gingen met hem naar binnen naar het bruiloftsfeest, en de deur werd gesloten.
11 Later kwamen ook de andere maagden. “Mijnheer, mijnheer, laat ons binnen!”, riepen ze.
12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
13 Blijf dus waakzaam, want jullie weten de dag en het uur niet. NWV
Ik heb dat altijd een raar verhaal gevonden.
Wie neemt er nu lampen mee als jet toch geen olie meeneemt?

De wijze maagden waren duidelijk hebberig want ze wilden iet delen, wat juist werd gepredikt.

De Bruigom was een nare man,
want alles was zijn schuld doordat hij te laat kwam en in plaats zich te verontschuldigen reageert hij zich op die maagden af.
Jezus gebruikte herhaaldelijk illustraties om te tonen hoe iets werkte.
Veel mensen begrepen die niet, ondanks het feit dat zij op de hoogte waren van de gebruikte begrippen.
Zijn discipelen wilden het naatje van de kous weten en vroegen aan Jezus een uitleg.

De wijze maagden hadden zich goed voorbereid, hadden reserve olie meegenomen.
Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig
Uiteraard wilden zij hun olie niet delen met andere maagden, zodat zij wèl de bruidegom konden verwelkomen.

De bruidegom is een symbool voor Jezus koningschap.

De illustratie is vergelijkbaar met: Mattheüs 25:14-28.

Matthéüs 25:
14 Het is als met een man die op het punt stond naar het buitenland te reizen. Hij riep zijn slaven bij zich en vertrouwde zijn bezittingen aan hen toe.
15 Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de ander twee en aan weer een ander één, waarbij hij rekening hield met hun mogelijkheden. Toen vertrok hij naar het buitenland.
28 Neem het talent van hem af en geef het aan de slaaf die tien talenten heeft. NWV.

Degene die hun best doen en alert zijn worden beloond.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 04 okt 2022, 12:22
Tiberius Claudius schreef: 20 sep 2022, 18:01
Ik heb dat altijd een raar verhaal gevonden.
Wie neemt er nu lampen mee als jet toch geen olie meeneemt?

De wijze maagden waren duidelijk hebberig want ze wilden iet delen, wat juist werd gepredikt.

De Bruigom was een nare man,
want alles was zijn schuld doordat hij te laat kwam en in plaats zich te verontschuldigen reageert hij zich op die maagden af.
Jezus gebruikte herhaaldelijk illustraties om te tonen hoe iets werkte.
Veel mensen begrepen die niet, ondanks het feit dat zij op de hoogte waren van de gebruikte begrippen.
Zijn discipelen wilden het naatje van de kous weten en vroegen aan Jezus een uitleg.

De wijze maagden hadden zich goed voorbereid, hadden reserve olie meegenomen.
Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig
Uiteraard wilden zij hun olie niet delen met andere maagden, zodat zij wèl de bruidegom konden verwelkomen.

De bruidegom is een symbool voor Jezus koningschap.

De illustratie is vergelijkbaar met: Mattheüs 25:14-28.

Matthéüs 25:
14 Het is als met een man die op het punt stond naar het buitenland te reizen. Hij riep zijn slaven bij zich en vertrouwde zijn bezittingen aan hen toe.
15 Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de ander twee en aan weer een ander één, waarbij hij rekening hield met hun mogelijkheden. Toen vertrok hij naar het buitenland.
28 Neem het talent van hem af en geef het aan de slaaf die tien talenten heeft. NWV.

Degene die hun best doen en alert zijn worden beloond.
Blijft een nare man die bruidegom.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

thom schreef: 04 okt 2022, 12:13
Alpha schreef: 04 okt 2022, 12:06 Jezus is de enige die naar de hemel is opgestegen.

Joh 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV.

Mogelijk is opgevaren een verwijzing naar de Griekse veerman.

Je veronderstellingen zijn niet uit de Bijbel afkomstig.
Dat is geen enkelvoud, en ook geen meervoud, maar uit Eénvoud, of Eenheid.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;

15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.



1 Joh. 5sv
11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.


Het is een innerlijk proces Alpha, wat in de mens zelf moet plaatsvinden, alles door de Ene; dat wat uit God (weder)geboren is.

Joh. 17 sv
16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.


23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Hij komt tot het Zijne en de Zijnen.

Dat is de Eenheid dat God is.
Jg zijn wereldwijd verenigd, een wereldwijde eenheid.
Vandaar dat zij moeite doen om alle mensen met Gods woord te bereiken, in overeenstemming met Jezus gebod.
Zo is de NWV in honderden talen verkrijgbaar en is Bijbelstudie lectuur in nagenoeg iedere taal te verkrijgen.

De NWV is up to date en niet op middeleeuwse taal en leer gebaseerd.

Johannes 3:
14 Net zoals Mozes in de woestijn de slang heeft opgeheven, zo moet ook de Mensenzoon opgeheven worden,
15 zodat iedereen die in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben.

Johannes 17:
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.

Gewoon in duidelijk Nederlands of ook in honderden andere talen!

Jezus heeft het over de kleine kudde, die met hem, vanuit de hemel, als koningen en priesters over de aarde gaan regeren.

Johannes 14:
1 ‘Wees niet ongerust. Vertrouw op God en vertrouw ook op mij.
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie [de kleine kudde] in orde te
maken.

Lukas 12:32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven.

Openb. 5:
10 „Gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.” NWV
10 En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen als koningen regeren over de aarde. HSV

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’ NWV.

9 Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.
10 En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam! HSV.

Het is inderdaad een geestelijk proces, die vanuit de Bijbel gestuurd wordt.

Mattheüs 5:
5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden. NWV.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven. HSV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 04 okt 2022, 12:29
Alpha schreef: 04 okt 2022, 12:22 Jezus gebruikte herhaaldelijk illustraties om te tonen hoe iets werkte.
Veel mensen begrepen die niet, ondanks het feit dat zij op de hoogte waren van de gebruikte begrippen.
Zijn discipelen wilden het naatje van de kous weten en vroegen aan Jezus een uitleg.

De wijze maagden hadden zich goed voorbereid, hadden reserve olie meegenomen.
Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig
Uiteraard wilden zij hun olie niet delen met andere maagden, zodat zij wèl de bruidegom konden verwelkomen.

De bruidegom is een symbool voor Jezus koningschap.

De illustratie is vergelijkbaar met: Mattheüs 25:14-28.

Matthéüs 25:
14 Het is als met een man die op het punt stond naar het buitenland te reizen. Hij riep zijn slaven bij zich en vertrouwde zijn bezittingen aan hen toe.
15 Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de ander twee en aan weer een ander één, waarbij hij rekening hield met hun mogelijkheden. Toen vertrok hij naar het buitenland.
28 Neem het talent van hem af en geef het aan de slaaf die tien talenten heeft. NWV.

Degene die hun best doen en alert zijn worden beloond.
Blijft een nare man die bruidegom.
Is Jezus een nare man, omdat die zijn leven gegeven heeft als losprijs?

Mt 20:28 Zo is ook de Mensenzoon niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als een losprijs in ruil voor velen.’ NWV.